Tom Manders zocht in de clown zijn tweede ik TERUGBLIK Doris D& The Pins zingend en dansend in beeld Minnie en Moskowitz ontlopen hun eenzaamheid niet kapio/televisie TELEVISIE VANAVON^ TELEVISIE ZATERDAG RADIO VANAVOND RADIO ZATERDAG LEIDSE COURANT VRIJDAG 6 NOVEMBER 1981 PAG NEDERLAND 1 NOS 18.20 Nieuws voor doven en slechthorenden O.S. 18.43 Open Schooltijd VARA 19.00 Popeye 19.05 Speel de clown. Amusements programma 20.35 Haagse bluf IKON 21.55 De familie Phan, filmportret VARA 22.35 Minnie en Moskowitz, speelfilm NOS 00.30 Journaal 00.35 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS 18.25 Paspoort voor Spanjaarden 18.35 Sesamstraat 18.50 Jeugdjournaal TROS 18.59 Doris D. and the Pins 19.20 Wordt U al geholpen? Tv-serie TROS 20.27 DeTV-show. Amusements programma 21.35 Het nieuwe land, tv-serie 22.30 AktuaTV 23.15 Soap, tv-serie NOS 23.45 Journaal 23.50 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 (Reg. progr.: NDR: 18.00 Fi rle. 18.30 Actual. 18.45 Kli 18.55 Kuemo Henriette, 19.25 Reg. magaz. 19.59 Pre WDR: 18.00 Gevar. progr. 18J ken sleht alles, tv-serle. 18. progr. 19.15 Actual.) 20.< 20. \5 Eln Mann blelbt slch ti stans), speelfilm. 21.45 Repoi Actual, met parlementair nt Dieses obskure Object der (Cet obscur objet du desir), 0.40-0.45 Journ. DUITSLAND 2 18.20 Slapstick. 18.40 18.57 Tip. 19.00 Journ. 19.30 landse report. 20.15 Derrick. 21.15 Amus.progr. 22.00 22.20 Cult, magaz. 22.50 Spoivar Oelrausch in Oklahoma (Oljins Crude), speelfilm. 1.05 Journ.zep DUITSLAND 3 WDR PUF 18.00 Kinderserie. 18.30 Cu^^' schiedenls. 19.00 Vrljetljdsm>en: 19.45 Journal 3. 20.00 Jourqjn Medische rubr. 21.00 Reporj V Meditatie. 22.00 Sklaven, I a 22.45 Medische rubr. 23.30 Ject la ii BELGIE NED. 1 ,nn 18.00 Kfeuterprogr. 18.05 KlL^n rie. 18.20 Kleuterprogr. 18.3."= School. 19.07 Cult, progr. 19)lël ded. en morgen. 19.45 Jourr cum. progr. 23.15-23.30 Joun va ïwi BELGIE NED. 2 e V 18.00 Kleuterprogr. 18.05 KliorT rie. 18.20 Kleuterprogr. 18.3L,, School. 19.07 Cult, progr. 19e" ded. en morgen. 19.45 Jounjndi Weerber. 20.15 Ontsnappin»nn, tv-serie. 21.05 Amu" 21.30-23.00 You and me, spe tl !ie BELGIË FRANS 2 j Tot 19.00 Zie Net 1. i 19.00 Prótestantse uitzendino Journaal met simultaanvert?01 gebarentaal. 20.00 Le temps fe vre. Literair magazine. 20.30 Nte anecdotes. Een gesprek m(jst Collaer. PLm. nn nc Donizetti, uitgevoerd door het' vei stre du Capitol de Toulouse o.iude us Rudel m.m.v. Montserrat (en José Carreras. Janet Coster feafc gevoerd tijdens het „Festivarna. en-Provence" In 1977. n k "arbf O.S. 10.30 Fries voor Friestaligen TELEAC 10.50 Micro-electronica in bedrijf (herh.) NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 15.30 Journaal VARA 15.32 VARA'S Filmclub 15.33 Zuidpoolland, Natuurfilm 15.57 Captain Caveman 16.10 De Elandenredders, jeugdfilm 17.10 De film van Ome Willem NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 10.00 Journ. en actual. 10.23 Eln Mann blelbt sich treu, speelfilm. 11.50 Reg. maga. 12.10 Buitenlandse report. 12.55 Persoverz. 13.00-13.15 «leg Journ. 13.40 Progr.overz. P0lJ Journ. 14.15 Kleuterprogr. Htmo form, progr. 15.30 Der Tag. o (al die Erde stillstand (The day tfroor stood still), speelfilm. 17.00-17, wijde muz. (Reg. progr.: NDR Progr.overz. 17.31-18.00 Gean wird immer, tv-serie. WDR: 17 III tual. 17,55-18.00 Licht progr.) DUITSLAND 2 12.00 Progr.overz. 12.30 Prog buitenlandse werknemers. 14.4 14.47 Tekenfilmserie. 15.10 i<n< rie. 15.55 Hobbymagaz. 16.10 jeugdmagaz. 16.35 Jeugdserie Bekendmaking van de weekwi 17.05 Journ. 17.10 Actueel m«re DUITSLAND 3 WDR IEN BELGIE NEDERLANDS fe] 14.30 Open School. 15.30 CultaVC al. 16.00-17.35 Een zeer vo#e persoon (A very important pj- speelfilm. f 14.00 Religieus gesprek. lectuitz. 16.45 Inform. progr/an Rockmagaz. 17.55 Gevar. jeu ec fcr fa Paul Citroen, bijna en a boeiend als de talloze pftkeli ten die de kunstenaar z^t n: zijn leven heeft geschild%chu vooral ^getekend. Hij, Ciioedi bleek overigens ook eeji do< zonder begaafd vertelljVoo: zijn, met een eigen, aanjcht lijk-reletiverende kijk verschijnselen des levenstaal „Brandpunt" had het uiten gc ook over het gelijmde ka] zon Bij monde van de herephuld louw en Den Uyl, die fel Fi derlijk door Ton Verlindjagt j den geïnterviewd. EeBove noemde was o.m. van mfr dat „we wat hebben gelaste en Joop sprak woordeiydmj ongeveer gelijke strelT Poi Hoe dan ook, het wasfegde Koos Postema in „Den ten t vandaag" tevreden opmUphe het kabinet zit er al weqdag dag. heeft HERMAN HOFHUfenis In „Dat staat je goed of: mode achter de mode", zou, zo was ons in een toelichting beloofd, Jan Brusse „in de exclusieve, zelfverzekerde modewereld duiken". Nu, van die duik kwam, naar gisteravond bleek, niet zo heel veel terecht. Het bleef bij het gebruikelijke, zij het wat ironiserende kijkje achter de schermen van de modewereld. En nu citeer ik letterlijk de afkondigende, lie ve omroepster. Maar een mens moet er niet (of wel) aan den ken, dat het krankzinnige wereldje nu eens bekeken werd door een echt kritische geest. Wim Hazeu had, ook voor de AVRO, een heel boeiend tele visie-portret gemaakt van Geen clown of hij kent momenten van diepe neersl achtigheid. Tom Manders, Dorus dus, werd hierdoor sterk geraakt halverwege de jaren '60, toen hij een beetje op Dorus leek uitgekeken, dat in wezen trieste mannetje met evenveel motten als humor in zijn (gees telijke) bagage. Op die omslag in zijn carrière duidt de titel, waaronder vanavond op Ned. I om 19.05 uur zijn tv-portret opnieuw wordt uitgezonden, nl. „Speel de clown". Zo heet ook het boek, dat zijn zoon Tom jr. en Rolf Boost over diens leven lieten ver schijnen bij Kosmos. Hierin staat het gedicht, dat Dorus aan zichzelf wijdde en waar van de eerste strofe luidt: „Speel de clown, lach door je tranen heen, speel de clown en zorg dat iedereen om je moet lachen, speel de clown". In de clown leefde Tom zijn tweede ik uit. Ondanks deze geesteshouding moet Tom Manders in de jaren '60 het knap te kwaad met zichzelf gehad hebben, toen hij op zoek ging naar een andere figuur, waarin hij zijn eigen wankelmoedige ziel kon ver hullen. Hij zag het niet meer zitten met zijn snor en zijn oude regenjas. Hij vreesde dat de kinderen hem belachelijk zouden vinden. Begin '50 trad hij voor het eerst als die zwer ver op. Al die jaren gaf hij die man inhoud, een melancholie ke trek. Hij meende echter meer types te kunnen maken, wilde niet aan die ene vastge bakken zitten. Juist in die jaren deden zich ook nog andere moeilijkheden voor. Hij had een paar films gemaakt met de figuur van' Dorus er in. Hij besteedde hier nogal wat geld aan, geld dat hij echter nooit terug zag, om dat men op personeelsavonden e.d. niet om die films verlegen zat. Later heeft VARA-tv er nog enkele van vertoond, maar toen was Tom er zelf al niet meer. In zijn moeilijke ja ren hield de VARA echter vast aan de Dorus-figuur, ter wijl Tom er juist vanaf wilde. Manders ging toen op zoek naar een medespeler, een aan gever zogezegd. Hij vond die heel letterlijk in Hans Tiemey- ër, die met hem de Tiroler bierscène deed, waarbij beiden elkaar grote pullen bier toe speelden. Het succes van deze scène bracht hem op het idee in zijn eigen persoon een te genspeler te zoeken. Als Dorus mat hij zich toen de rol van uitvinder aan. De werking van zijn nieuwe muizeval moest hij echter aan iemand laten uit leggen. Daarvoor koos hij de oplossing van de dubbelrol. Op die manier ontstond de archi varis van het octrooibureau op uitvindingen. Ondanks zijn eenmaligheid kreeg die al snel een grotere roem dan Dorus zelf. Waarschijnlijk herkende men in die -archivaris wezen lijker trekken van Tom Man ders zelf dan men ooit in Do rus had gezien. Tegelijk echter besefte hij, dat die archivaris- figuur niet meer dan eenmalig zou kunnen zijn. Zodoende bleef hij aan het zoeken naar nieuwe vermommingen, waar in hij enerzijds helemaal weg kon duiken, anderzijds zichzelf kon laten zien zoals hij wezen lijk was. Tijdens het zoeken naar die figuren overviel hem echter de dood. Zoals we eerder al schreven wordt in dit tv-portret van Manders ook de mening ge vraagd van mensen die nauw met hem te maken hebben ge had, onder wie Toon Hermans, Mies Bouwman, Simon Car- miggelt, Jan Blaaser, Ted de Braak, Piet te Nuyl, André van Duin, Henk Elsink en nog anderen. Maar wat zij vertel len haalt het niet bij een op merking van een zuster van Tom, die toen zij de archivaris voor het eerst zag, uitriep: „Het was precies onze vader, zo goed in het pak en precies hetzelfde gebaartje bij het drinken, zo'n rukje met de pols". Dit moet wel een van de trek ken in Tom Manders geweest zijn, dat hij zichzelf zijnde niet kwijt kon wat hij wilde zeggen en laten zien. Hij kroop daar voor telkens in de figuur van een ander. Zal het die van zijn vader geweest zijn. Maar ook daarin ondervond hij problemen. Hij kon bij het ontwerpen van die typen voor tv in de studio niet uit de voe ten, zoals eerder -twintig jaar terug- in zijn eigen Germain des Prés-theater in Amster dam. Daar werkte hij dag en nacht aan. Uitgaande mensen waanden zich daar opgenomen in een vleug Parijs. Manders ging bij het voorbereiden en uitvoeren van zijn shows altijd heel intens te werk. Hij polijst te eraan alle uren van de dag tussen wakker worden en sla pen gaan. In de Hilversumse studio's móest hij ervaren, dat als gevolg van vaste werktij den de mannen om hem heen verdwenen, terwijl hij nog volop bezig was. Zonder die technische hulp kon hij echter geen kant uit. Men kon hem dan diep teleurgesteld in een hoekje van de kantine aantref fen, waar hij het moeilijk met zichzelf zat te hebben. Hij kon zich niet indenken, dat men sen, die bezig waren met een artistiek produkt, zo gemakke lijk hun werk konden onder breken. In die sfeer vooral moet hij zich een clown zijn gaan voelen, een man die voortdurend een beroep doet op de mensen om hem heen om zichzelf niet zo serieus te nemen: Stoot flink je kop, val op je snuit, sta vlug weer op en glij weer eens uit, speel de clown, zoals hij zelf dichtte. Tom Manders jr., die zijn va der kent van altijd bezig zijn, ook wel van in zak en as zit ten, bewaart er nochtans de beste herinnering aan, toen hij een keer met zijn vader op het politiebureau moest verschij nen, omdat hij als jochie in een winkel iets had weggenomen. Zijn vader was opgebeld door het bureau met het verzoek met zijn zoontje te komen. Die ontkende in alle toonaarden, dat er iets gebeurd was. Dorus dacht toen, dat het wel iets van verkeerd parkeren zou zijn. Vlak voor het bureau aangekomen, vroeg zijn vader hem echter: „Tom, we gaan zo dadelijk naar binnen, als er iets is wat ik niet weet, kan je het me beter nu vertellen, vindt je niet"? Tom jr. biechtte toen het dief stalletje op, brullend, snotte rend en stotterend, zoals hij zegt. Met zijn mouw droogde Dorus de natte ogen van zijn zoon. Hij sloeg zijn arm om hem heen en zo liepen ze sa men het bureau binnen. Tom jr. was niet bang meer. Hij had zijn vaste vriend bij zich. TON OLIEMULLER Tom wilde op zeker moment van Dorus af. Doris D en haar Pins zeggen, dat zij hun succes niet te danken hebben aan hun fraaie uiterlijk. HILVERSUM Als je over zo'n leuk snoetje en mooie, lange benen als Debbie Jenner, alias Doris D. beschikt en bovendien wordt bijgestaan door vier bijna even fraaie dames, dan is een programma rond je persoontje op z'n plaats. Dat heeft de TROS goed ingezien. Doris D en haar Pins mochten dan ook onder de vakkundige leiding van regisseur Rien van Wijk, in de juiste be lichting en op heel wat mooie plekjes in Neder land, geraffineerd dans en zangwerk laten zien en horen. Het resultaat van die opnamen is samenge vat in een show, die vana vond (Ned.II 19.59 uur) op het scherm verschijnt. Er is een fraai, twintig minu ten durend portret uit de bus gerold, waarin hits als 'Shine Up', 'Dance On' en 'Marvel lous Marionettes' centraal staan. „Het wordt een heel speciaal programma", laat de 20-jarige Doris D door de tel- foon weten. „We hebben er al onze ideeën ingestopt om zo origineel mogelijk uit de bus te komen. We wilden niet zo maar een verfilming van wat zang en danspasjes. De muziek en teksten zijn tenslotte kleine verhaaltjes, die gewoon leuk te visualiseren zijn' Doris D heeft een gedegen dansopleiding achter de rug. „Vanaf mijn zesde jaar heb ik op klassiek ballet gezeten en daar heb ik nu profijt van" vertelt ze. „De mensen zien ook dat het niet zomaar wat geklungel is. Volgens mij is dat een van de redenen waarom we zo aangeslagen zijn. We maken een professionele in druk". Van dansen op het podium komt echter steeds minder. „Het is moeilijk om te zingen en te dansen. De eerste con certen na het succes van 'Shi ne Up' waren vooral dans- shows. We hadden een band met nummers van The Pointer Sisters en daar dansten we op. Op het hoogtepunt van de avond zongen we dan onze hit. Nu we voornamelijk eigen ma teriaal zingen, is het dansen wat naar de achtergrond ver drongen. Het zit er nog wel in maar niet meer zo hevig als een paar maanden geleden". Doris D, die ontdekt werd in 'Toppop', toen ze in moest val len voor de zangeres van Lipps Ine, ontkent dat het suc ces louter en alleen komt door het fraaie uiterlijk van haar en The Pins. „Onze eerste elpee 'Doris D The Pins' verkoopt goed. Dat is volgens mij al be wijs genoeg, dat het niet alleen om het uiterlijk gaat". Ook Japan is inmiddels voor de vijf schoonheden door de knieën gegaan. De single 'Dance On' is daar uitgebracht en lijkt een gigantische hit te gaan worden. Het vijftal ver trekt dan ook over een maand naar Japan voor een promotie- tournee. Debbie (of Doris D) heeft echter een grote wens. „Ik vind het optreden en zin gen met the Pins en het succes dat we momenteel hebben erg leuk. Ik hoop dat het nog lang duurt, maar het liefst zou ik een anderhalf uur durende show op de planken zetten. Om de wens helemaal in ver vulling te laten gaan, zou er dan een aantal gastartiesten in moeten optredén". Toch nieuwe directeur bij de AVRO HILVERSUM Het be stuur van de AVRO heeft be sloten toch een algemeen di recteur aan te stellen, die te genover dit bestuur de eind verantwoordelijkheid voor alle bedrijfsonderdelen zal dragen. Deze nieuwe functio naris, die dus in feite boven de huidige directeur radio en televisie, Siebe van der Zee, komt te staan, zal zich echter voorlopig voorname lijk bezig houden met het so ciaal beleid en de verken ning van de markt. Daarnaast zal hij worden inge werkt inzake de programma- inhoud van radio en televisie om tezijnertijd de eindverant woordelijkheid daarvoor van Van der Zee over te nemen. Voorlopig echter behoudt Van der Zee de bevoegdheid zelf standig de normale dagelijkse beslissingen te nemen. Er is nog geen naam van de nieuwe directeur genoemd. Junkies op VPRO-radio In de sfeer van „Midnight cowboy", de Texaanse boerenzoon die in de grote stad stuit op ziekmakende eenzaamheid, maakte re gisseur John Cassavetes zijn film „Minnie and Moskowitz". Hierin pro beert ene Moskovitz (Sey mour Cassel), een wat los geslagen langharige par keerwachter, ook zijn ge luk in de grote stad. Hij ontmoet daar Minnie (Gene Rowlands), die wel een relatie heeft, maar daar weinig levensvreug de aan ontleent. Samen gaan zij verder, maar de ruwgebolsterde Mosko witz en de meer romanti sche Minnie blijven toch gevoelsmatig langs elkaar heenleven. Ook al vinden zij elkaar, zij ontlopen hun eenzaamheid niet. Ned. I 22.30 uur. Haagse bluf In het Scheveningse Kurhaus komen de politieke VARA- journalisten Paul Witteman, Jan Nagel en Jan Tromp sa men om met Haagse politieke bluffers af te rekenen c.q. van gedachten te wisselen. Voor versierend vertier zorgen Nel- leke Burg en Jules de Corte. Ned. I 2035 uur. Familie Phan De „Familie Phan" vormt een Vietnamees gezin, dat in de Ver. Staten is terecht geko men. Vier jonge filmers deel den het huiselijk leven met deze mensen om vast te leggen hoe de aanpassing in het nieu we land al of niet tot stand komt. Ned. I 21.55 uur. Al geholpen? In de serie „Wordt u al gehol pen" krijgt een ziekte van mr. Humphries een pijnlijke en mogelijk een besmettelijke aard. Ned. II 19.20 uur. TV-show Ivo Niehe bouwt samen met artiesten een feestje in de Rijnsburgse Florahal. Wij krij gen daar rechtstreekse beelden van de Russische tv via de Go- rizon-satelliet en verder ver schijnen Alexander Curly met zijn stijfkoppige Hollanders, Willie Alberti, André Hazes, een Surinaams koor en de klassieke Engelse zangeres Aneka met een pophit. Verder aandacht voor de Franse piloot Alain Marchand, die onder de Are de Triomfe in Parijs door vloog, alsmede voor een Vlaamse tv-deskundige. Ned. II 20.27 uur. Nieuw land Ellen Prentice zou Mannion hebben vermoord in de voor laatste aflevering van de Au stralische serie „Het nieuwe land". Johnny neemt de be nen. De soldaten houden zich gereed voor de strijd. Ned. II 2135 uur. Soap Guerrillaleider El Puerco laat Jessica merken niet ongevoe lig voor haar te zijn. Dat is dan wederzijds. Intussen zit Ches ter in de geldzorgen en raakt Billy vermist. Ned. II 23.15 uur. Morgenmiddag Voor de kinderen en andere belangstellenden komen mor genmiddag in de filmclub het Zuidpoolland, kapitein Cave man, de elandenredders en ome Willem met zijn film. Alexander Curly nog verbaasd over zijn „stijfkoppige Hollanders", die hét zo goed deden in het Feyenoord- stadion in de wedstrijd tegen de Belgen. Vanavond ver schijnt hij in de Rijnsburgse Florahal in de tv-show van Ivo Niehe. ROTTERDAM Verslaaf den krijgen van de VPRO op vrijdag voortaan weke lijks een kwartier zendtijd op de radio. In het program ma „Radio Junkiebond" wordt aandacht besteed aan de ideeën, die in de junkie bond leven ten aanzien van de hulpverlening aan ver slaafden. De zendtijd zal door de bonden ook worden gebruikt om tot acties op te roepen tegen het volgens hen falende drugbe leid. De eerste uitzending is op vrijdag 13 november om 20.45 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 2