Getover met stemmen en geluid kenmerken spel Berry Bermange Diana Ross gaan geen bergen te hoog U2 brengt de nieuwe Ierse folk-muziek TERUGBLIK TELEVISIE VANAVOMN TELEVISIE VRIJDAG RADIO VANAVOND RADIO VRIJDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT DONDERDAG 5 NOVEMBER 1981 PA0J OPVALLENDE SERIE HOORSPELEN HILVERSUM De VARA is voor acht ach tereenvolgende donder dagen op Hilversum 4. te beginnen vanavond, in zee gegaan met de Engel se schrijver van hoorspe len en tv-films Berry Bermange, die bij de VARA en andere omroe pen eerder de kans kreeg zijn opvallend werk te to nen of te laten horen. Met hecht gevoel voor ef fecten smeedt Bermange geluiden tot werk dat hoorspel wordt genoemd, maar nauwelijks kan worden vergeleken met het hoorspel dat men ge wend is gezellig te beluis teren. Elf acteurs en tal van geluidvormers ston den de Engelsman ter be schikking bij het maken van de hoorspelen, wel licht beter getypeerd met geluidsdrama. Voor het spel „Oorlogskre ten" veertig minuten, in plaats van het gebruikelijke uur kreeg Bermange van de Zuidduitse omroep de Carl Sczuka Prijs, eerder onder an deren eerder uitgereikt aan de Amerikaanse componist en pianist John Cage. Deze prijs gaat naar mensen die voor ra dio wezenlijke vernieuwingen weten te bedenken. Vernieuwend kan het werk van Bermange zeker worden genoemd. De man schrijft niet alleen zijn werk, hij regisseert ook en in die functie staat hij als een dirigent voor de ac teurs, twee aan twee achter microfoons gezet en emotio neel behoorlijk bij het desbe treffende werk betrokken. Oorlogskreten. Met dit spel besluit de VARA de reeks spelen van Bermange, die met dit werk een éénmansoorlog voert tegen de atoombom en daar met dit spel vaardig blijk van geeft. De luisteraar krijgt het gedreun van vliegtuigmo toren te verwerken en stem men van slachtoffers, nadat de atoombom is geworpen. Met de elf acteurs trekt Ber mange alle registers open die bestaan voor accenten, con trasten en volumes. Dat is zijn kenmerkende werkwijze. De hoorspelen van Bermange volgen geen gestroomlijnd verhaal. Ze steunen op gelui den en gespreksflarden die bij intensief luisteren een ver haal vormen dat per luiste raar verschillend kan zijn. Niet voor niets is het laatste spel van de serie Oorlogskre ten tot veertig minuten terug gebracht. VARA-regisseur Ad Löbler: „Als je dit spel hele maal hebt beluisterd en je bent er gevoelig voor, dan ben je na afloop behoorlijk afge peigerd. Maar dat geldt voor i. alle spelen van Berry, zij het Berry Bermange werkt in zijn hoorspelen met allerhan- misschien in mindere mate". d© geluiden. De VARA begint op 5 en 12 november met het 2-delige spel „Senilita of Als een man ouder wordt", met Bernard Droog in de hoofdrol. Op 19 en 26 november volgt het spel Rovers, met Wim Kouwenho- ven, Paul van der Lek, Sacco van der Made en Dick Schef- fers. Op 3 december „Maria na", een monoloog bewerkt uit „De liefdesbrieven van een Portugese non", met Fé Sciarone als Mariana. Op 10 en 17 december wordt uitge^ zonden De Wolk, waarin Ber mange met accoustische effec ten een Hitchkock-achtige spanning opbouwt. De acteurs zijn Jaap Maarleveld, Paul van der Lek, Wim Kou wen- hoven en Fé Sciarone. Aan Oorlogskreten werken nog mee Paula Majoor, Elisabeth Versluys, Joop van der Donk, Corry van der Linden, Eva Jansen en Frans Somers. Uit alle spelen tezamen blijkt de veelzijdigheid van Ber mange, die geheel verschil lende onderwerpen zo kan uitwerken, dat toch zijn per soonlijk stempel te horen valt. De schrijver/regisseur wekt suggesties op. gedeeltelijk met stemmen en andere geluiden, voor het andere deel ook met stilten, die de gebruikte klan ken accenturen en verbinden. Met deze werkwijze bouwt Bermange sfeer op en een verhaal, dat de luisteraar, naarmate zijn emoties strek ken, kan memaken. De klan ken wekken beelden op, af hankelijk van de fantasie van de luisteraar en dat maakt het werk van Bermange tot meer dan een hoorspel met een verhaal in dialogen. Door de effectieve stilten worden kleine stapjes ge maakt naar een climax; er is sprake van een proces waar langs het spel zich ontwikkelt, zonder een werkelijke ver- haal-vorm. Want wat is het gegeven hele maal van het spel „De Wolk", waarin Bermange de luiste raar meeneemt naar een bio scoop, waar een twaalfde- rangs film wordt vertoond. De luisteraar komt op grond vqn de opgewerkte sfeergelui den niet alleen in de bioscoop terecht, hij kan zich ook een voorstelling van de film zelf maken. Een wonderlijke bun deling van klanken en stilten. Men moet ervan houden. Men moet er ook aan wennen, dat het woord hoorspel voor Ber ry Bermange betekent een ontlading van emoties en geen verhaal, gemaakt door een aantal acteurs achter de luidspreker. Dat deze Engels man klassieke muziek ge bruikt als achtergrond Mahler in „De Wolk" zal men eveneens als een gege ven móeten accepteren. Voor 1983 heeft de VARA het plan, om met Bermange een serie luisterspelen te maken, geba seerd op werk van Shakes peare; het zal dan opnieuw wennen worden. FRITS BROMBERG geld1 Naar vaste drama-avond op de tv HILVERSUM Naar aanlei ding van een rapport over de positie van het Nederlands drama op televisie heeft de NOS aan de werkgroep drama, waarin alle zendgemachtigden vertegenwoordigd zijn, voor gesteld terug te keren naar een wekelijkse vaste drama avond, zoals die ook in het verleden van het Nederlandse omroepbestel heeft bestaan. Hiervoor zou de maandag- of donderdagavond op Ned. I be stemd kunnen worden. Een mogelijkheid is alle omroepor ganisaties volgens een vooraf bepaald roulatiesysteem bij toerbeurt een vaste drama avond te laten verzorgen. BUMA vraag van kabel-tv AMSTERDAM De vereni ging BUMA en de stichting Beeldrecht willen met de kabelexploitanten in ons land onderhandelen over een mogelijke vergoeding voor het uitzenden via de kabel van de voortbrengse len van hun aangeslotenen. De BUMA, die toezicht houdt op het betalen van au teursrechten aan componis ten en tekstdichters, kondigt aan, dat ze zich redelijk wil opstellen en in overleg wii treden met betrokkenen. Directe aanlediing, voor de BUMA om te willen onder handelen is een uitspraak van de Hoge Raad. In deze zaak, aangespannen door de bio scoopbond, bepaalde de Hoge Raad, dat het doorgeven van films of muziek over de kabel een nieuwe vorm van open baarmaking is in de zin van de auteurswet en dat er dan op nieuw auteursrechten aan de makers van het produkt be taald moeten worden. Omroepen moeten samen moeilijke jaren door HILVERSUM „We moe- ten samen zien, met de NOS, in de komende jaren te over leven". Dat zegt NOS-voor- zitter mr. E. Jurgens in zijn voorwoord tot het jaarvers lag over 1980 van deze orga nisatie. Hij vindt, dat uit de openbare vergaderingen van het bestuur te vaak de indruk naar buiten komt dat de andere omroepor ganisaties zich tegen de NOS afzetten. Volgens hem „kun- "hen wij ons die luxe in de ko mende jaren steeds minder veroorloven". Jurgens komt tot deze uitspra ken na geconstateerd te heb ben, dat het ontdekken van de kabel door de piraten een har de illustratie is van het feit, dat onvoldoende gezorgd is voor genoeg programma-aan bod langs legale weg. Hij schrijft voorts, dat te wei nigen inzien dat, nu de televi- sie-produktiemarkt steeds in- ternationaler wordt, er hard zal moeten worden gevochten voor het behoud van een be langrijk eigen aandeel. Dit be hoeft vooral een keiharde fi nanciële garantie en.het be staan in ons land van een kwalitatief hoogwaardig pro- duktie-apparaat zoals het faci litair bedrijf van de NOS. LEIDEN „De video van de nieuwe single 'Gloria' van U2 werd een paar honderd meter van de Windmill Lane studio waar de elpees 'Boy' en 'October' werden opgeno men op een schuit ge filmd. De laatste beelden laten U2. vervolgens de menigte die bij de opname aanwezig was en tenslotte Dublin zien. We willen daarmee net als met de hoes van 'October' zo veel zeggen als daar komt U2 vandaan", zegt zanger Bono van deze nieuwe Ierse groep in een van de kille kleedkamers van de Stadsgehoorzaal in Lei den. „De video werd spe ciaal in' dat deel van de stad opgenomen, omdat het de sfeer van de elpee 'October' goed weergeeft. Het is de/afbraakbuurt van Dublin. Er heerst veel agressie". De deprimerende stemming in Ierland en Engeland door de slechte economische situatie vindt zijn weerslag niet alleen op een speciale manier in de muziek van U2, maar ook in de titel van de langspeler: Oc tober'. „We hebben de bloei periode (zomer) van de jaren zestig, waarbij er een over vloed aan fruit aan de bomen hing, achter de rug. Dat is er nu allemaal afgegeten waar door de bomen er wat kaal bij staan. Zoals dat in oktober (de herfst) het geval is. Die ellen dige situatie is voor U2 echter geen aanleiding om droefgees tig' te zijn. Wij zeggen „ver heugt u" en proberen met onze muziek de mensen wat op te vrolijken, een hart onder de riem te stoppen". „De teksten bij die muziek ref lecteren uiteraard de zaken die mij de laatste maanden hebben beziggehouden. Na het verschijnen van de eerste el pee 'Boy' kwamen er wel eens fans naar ons toe met de vraag waarom we niet over de strijd in Noord-Ierland of de slechte economische situatie in onze geboprtestad Dublin zongen. Dat waren echter zaken die mij toen helemaal niet interes seerden. Ik was veel meer be zig met de sexuele relatie tus sen jongens en meisjes en an dere dingen die bij het volwas sen worden horen", zegt de twintig jarige Bono. OGEN OPEN ,<Na mijn terugkeer uit Ameri ka, waar we, drie maanden hadden opgetreden, gingen m'n ogen voor het eerst echt open. Het zal wel stom klin ken maar ik realiseerde me voor het eerst dat Dublin om geven wordt door bergen. Ik begon over mijn land, maar ook over de politieke strijd in Noord-Ierland na te denken, maar politiek interesseert me niet zo. Het enige wat mij echt bezighoudt zijn menselijke emoties. Die probeer ik dan' ook in mijn autobiografische teksten vast te leggen. 'Stran ger In A Strange Land' is geïnspireerd op een reis door de Berlijnse metrotunnel van Oost- naar West-Duitsland. Bij de grens werden we door een soldaat tegengehouden, die onze paspoorten wilde zien. Zijn gezicht zei zovéél als haal het niet in je hoofd om weg te lopen. Ik had echter het idee dat hij beter zou kunnen vluchten, omdat hij in de val was gelopen". De emotierijke teksten en de melodieuze muziek op de lang speler 'October' vormen vol gens Bono één geheel. Daarom zijn de songtekstèn ook niet bij de elpee afgedrukt. „Die wor den voor een groot deel door het ritme en de soms vreemde muziek-structuren bepaald. Het zijn geen los staande ver- haaltjes meer". Zo kon de 'nieuwe Ierse folk muziek' van U2 ontstaan. Au tobiografische teksten, die ge voed en ondersteund worden door 'losse', melodieuze, emo tierijke gitaarpatronen van The Edge, agressief drumwerk van Larry en melancholieke zang van Bono. Om die mu ziek nog èen extra dimensie te geven werd op de tweede el pee (in 'I Fall Down' en 'Octo ber') gebruik gemaakt van de piano. „Ik houd van de klank van een piano, omdat je er op een goede manier een bepaal de stemming mee kan weerge ven. We zullen het instrument in de toekomst veel meer ge bruiken. The Edge is nog geen goede pianist, maar voor we de studio ingingen kon hij hele maal geen noot spelen". TEKSTEN De teksten kwamen tijdens de opnamen van de plaat al im proviserend tot stand: „Ik schreef ze tijdens het zingen. Om wat ik te zeggen had ook over te laten komen, namen we een nummer soms vier of vijf keer op en zetten vervol gens de beste delen achter el kaar. De druk waar we onder U2 tijdens de opname van de 'Gloria'. werkten, was erg groot. Niet omdat we bang waren dat U2 niet aan de verwachtingen die na het verschijnen van 'Boy' waren gewekt, kon voldoen, maar eerder door het tijdstip waarop de plaat klaar moest zijn. We waren net uit Ameri ka en hadden drie weken om de elpeet te schrijven- Toen we de studio ingingen, hadden we genoeg ideeën, maar niets was vastgelegd. In de vijf weken dat we dagelijks in de studio zaten, kwam alles tot stand. Die manier van werken be zorgde producer Stéve Lillyw- hite wel zo'n beetje een zenu winzinking, maar het produkt is er niet minder óm. Die strijd heeft min of meer met het suc ces van de plaat te maken. Alle grote rock roll-produk- ten worden zó geboren. Luis ter maar naar de eerste Beat les, Rolling Stones en Who-el- pees". Het succes van de groep strekt zich van Europa tot Amerika en Australië uit. „U2 is in Amerika zo aangeslagen, om dat het publiek daar, net als Europeanen, van muziek houdt die uit het hart komt. Volgens mij hebben de Ameri kanen genoeg van de cliches. Ze zitten niet langer te wach ten op steeds maar dezelfde gi taar-akkoorden en ik houd van jouw, waarom hou je niet van mij. Het individuele ka rakter van onze muziek zal ook wel een rol spelen. Het is niet zoals de ska bijvoorbeeld modegebonden. Bovendien kan het publiek door de vele concerten die we doen, zelf horen dat het niet door een of andere slimme producer in el kaar is gezet". HANS PIËT. hou t1 het lJ scherm in het oog Diana Ross nog voortdu rend alom aanbeden. In het wereldberoemde „Fo rum" te Los Angelos gaf Diana Ross onlangs een optreden, waarbij de tv niet wilde ont breken. Samen met een aantal gasten gaf zij daar eèn inspire rend concert, waarbij haar geen bergen te hoog gingen blijkens haar nummer „Ain't no mountain high enough". Maar op haar repertoire stond ook „Upside down", „It's my turn" en „Do you know where you're going to". Onder haar gasten bevonden zich mensen als Quincy Jones, Michael Jackson, The Joffrey Ballet en uit „Dallas" kwam Larry (JR) Hagman over. AVRO-tv ont fermde zich over de beeldband en draait die vanavond af. Diana Ross heeft overigens la ten weten, dat zij het voorne men heeft om op 17 november persoonlijk te verschijnen in „Mies" van mevrouw Bouw man. Diana is al lang weg uit de „Supremes", maar op haar, eentje staat zij nog heel sterk. Zij wordt ook genoemd voor de hoofdrol in de film over Jo sephine Baker. Ned. I 19.25 uur. Vinger aan pols Samen met dokter Peter Lens houdt Ria Bremer weer de vinger aan de pols van onze gezondheid. Ned. I 19.00 uur. Mode De „Parijse" Jan Brusse. gaat op de modetoer. Hij bezoekt de smaakmakers van de Parijse mode. Niet dat elke vrouw hun creaties direct aan het ei gen lijf hangt, maar die herén bepalen wel de nieuwe lijnen, waaraan de vrouwen zich hou den om niet ouderwets er be- Paul Citroen Een tv-portret van de 85-jarige Paul "Citroen, waarover wij gisteren al schreven, dat hij zijn werk nog monter doet. Ned. I 20.50 uur. Schoolbank Wat kinderen op school leren dan wel nooit zullen begrijpen heeft ook te maken met de manier waarop de leerstof ge bracht wordt. Een meisje snapt niets van de zin: „Druk is een kracht die op een lichaam per oppervlakte-eenheid wordt uitgeoefend". In de praktijk betekent dit op deze wijze een spijker in de muur geslagen wordt. De kracht op een spij kerkop verplaatst naar de punt. Dat snapt het meisje wel. Hierover een leerzaam pro gramma. Ned. I 22.10 uur. Er was eens In de historische tekenserie „Er was eens" ditmaal de 19e eeuw met de komst van de machine en de uitbreiding van de steden. Dat geeft ovëral on rust. Ned. II 18.59 uur. Smokkelaar In „De smokkelaar" worden Sarah en König gevangen ge nomen. Jack doet er wat aan. Ned. II 19.25 uur. Evans Tweede aflevering van Agatha Christie's „Waarom hebben ze het Evans niet gevraagd?" Nieuwe ontmoetingen in ver band met de moord op Alan Carstairs. Ned. II 20.27 uur. Sullivans In de 15e aflevering van „De Sullivans" wil Maggie weten wat er bestaat tussen Christine en Bert. Men speelt blijkbaar spelletjes met elkaar en dat doet allerlei zaken geen goed. Ned. II 2L55 uur. Alles is anders Aad v.d. Heuvel heeft in zijn „Alles is anders-show" op het programma staan een gesprek met Joop Swart, hoofdredac teur van het mannenblad „Zero" over World Press Pho to. Mogelijk komt ook ter spra ke het noemen van zijn naam als nieuwe hoofdredacteur van weekblad „De Tijd". Voorts een discussie tussen radiojour nalist Kees Gravendaal en bondsman Ab Engelsman over de bereidheid van journalisten om te staken. Prof. A. Dun ning komt bezwaren aandra gen tegen de medische rubrie ken in populaire tijdschriften waarin valse verwachtingen worden gewekt. Felix Meur- ders gaat in de clinch met Joost de Draayer over het pre senteren van poprubrieken, waarbij de Nederlandstalige popgroep „Het goede doel" mogelijk wat werk ten gehore brengt. De Friese schilder Jo- pie Huisman, een gemakkelij ke verteller, komt een door hem geschreven boek toelich ten. Verdere verrassingen in dit programma zijn niet uitge sloten. Ned. II 22.20 uur. NEDERLAND 1 NOS 18.20 Nieuws voor doven en slechthorenden AVRO 19.00 Vinger aan de pols 19.25 Diana Ross Special 20.25 Dat staat je goed of mode achter mode 20.50 Paul Citroen, tv-portret NOS 21.37 Journaal 21.55 Den Haag vandaag 22.10 De schoolbank 22.45 Journaal 22.50 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND 2 NOS 18.25 Paspoort voor Turken 18.35 Sesamstraat 18.50 Jeugdjournaal KRO 18.59 Er was eens. 19.25 Smokkelaar KRO 20.27 Waarom hebben ze het Evans niet gevraagd? 21.20 Brandpunt 21.55 De Sullivans, tv-seriè 22.20 De alles is anders show NOS 23,25 Journaal 23.30 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND -1 (Region, progr. NDR: 18.00 Drei Da- men vom Grill, tv-serie. 18.30 Aktual. 18.45 Kleuterserie. 18.55 Region, ma- gaz. 19.25 Sport. 19.59 Progr.over. nagaj^k tueel B 353# WDR: 18.00 Misdaadmagi Der Leidensweg, tv- al. 19.45 Kunst-Stuecke, 20.00 Journ. 20.15 Aktueel 21.00 Report. 21.15 Sor K». tv-serie. 22.45 Aktui Tv-portret. 24.00-0.50 Journ. DUITSLAND 2 18.20 Der Bastian. 19.00 Journ. 19.30 Spelpr< Aktual. 21.20 Report. 21.3] mentaire rubriek. 22.30 De gezicht van de woestijn, tv-til DUITSLAND 3 WDR 18.00 Kleuterprógr. 18.30 Cuf)EJ\J tuurkunde. 19.00 Inform, proo Journal 3. 20.00 Journ. 20{t er Berg des Schrekens. speelfilrit uit Culinair progr. 22.25 AktueeL„c 23.10 Journ. Pas ad g BELGIE NED 1 [sub, 18.00 Kleuterprógr 18.05 KltigEI ie. 18.35 Jongerenprogr. 19ide f 21.50 Dallas, tv-serie. 22.3 progr. 23.05-23.20 Journ. emee s tij< 18.00 Kleuterprógr 18 05 rie. 18.35 Jongerenprogr. 19. telilm. ip.12 Poppenshow 19?n v ded. en'morgen. 19.45 Jourijde 1 Politieke uitz. 20.10 Docum» zijn 21.05 Docum. 22.55-23.45 L briek. "c BELGIE NED. 2 BELGIE FRANS en bi Tot ende 19.00 Region, magaz. 19.15j Ni zingsprogr. 19.25 Weerber./jg j Journ. en, verkiezingsprogrJ Filmrubriek. Aansl.: Transamep" press, speelfilm. Aansl.: Filmi zal ken. 23.15-23.45 Journ. en wiven Verti BELGIË FRANS 2 I Tot 19.00 Zie Net 1 Teeel 19.00 Un autre regard. Katholi! ril zending. 19.30 Journaal met|c de; taanvertaling in gebarentaal. Droi Sports 2. Met 1. Tafeltennis: TjF t.g.v. het 50-jarig bestaan van i gische'Vereniging en demorfTtini wedstrijden badminton in Ettjning 2. Paardekoersen van vandt 0p Toto-prognose. NEDERLAND 1 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 10.00 Journ. en actual. 10.23 Spel- progr. 11.55 Filmportret. 12 40 Reg. magaz. 12.55 Perxoverz. 13.00-13.15 Journ. 16.15 -Journ. 16.20 Report. 17.00 Jeugdmagaz. 17.50-18.00 Journ. (Reg. progr.: WDR: 8.10-9.05 Schooltelevisie.) DUITSLAND 2 9.15-9.45 Kincfërprogr 10.00 en actual". 10.23 Spelprogr Filmportret. 12.40 Reg. maga; Persoverz. 13.00-13.15 Journ] Wege ins Lebe, tv-serie. 16.45| 16.55 Jongerenjourn. 17.4C3T DUITSLAND 3 WDR BELGIE NED. 1 15.30-16.55 Jeugdfilm BELGIE NED 2 15.30-16.55 Jeugdfilm. len 2 'in a tnde ran k BELGIE FRANS Schooltelevisie. 17.30 Gevar. piDE. ^vac ie_I HILVERSUM 1 NCRV: 18.06 (S) Hier en nu-magazine 19.02 -(SLDe wereld zingt Gods lol. 19 45 (S) Leger des Heilskwartier 20 03 (S) Vierkant - voor muziek 21.02 (S) Op de vrite toer 21 53 (S) Om nooit te vergeten 22 02 (S) NCRV-Oon- derdag-Sport 22.50 (S) Politiek bekeken. NOS: 23 02-24 00 (S) Met het oog op mor gen KRO: 0 02 (S)De Nacntspiegel 1.02 (S) HILVERSUM 2 AVRO: 18 00 Nws. 18Ï0 RadiO|Ourn 18 20 Uitz van de PSP IKON: 18.30 K AVRO. 1900 AVRO-Academie, sch voor beginners, les 4 19.20 Richting. 1 Sjltuur Perspectief. TELEAC: 2liot o-elektronica in bedr.|t 22.00 De fdL Wereld les 5 22.30 Nws AVROndei Trefpunt. 23 00 (S) Jazz Spectrum,, nws Int HILVERSUM -3 ST1SC NOS: 18.04 Oe Avondspits TROS'gen Poster 20 02 Ferry Maat s Souf, 22 02 Sesjun, jazz en blues live 23 0 P- LP-werk av HILVERSUM 4 611 VARA: 20.00 (S) Feest der 21.20 Cellorecital. 21 35 (S) Operefestl 22 00-23 00 Senilita ot Als een man HIUÖEDM 'eder heel uur nieuws. KRO: mm volg Van zessen klaar wa <7 03 en 8 03 Echo.) 9 03 (S) r-J I— Mensen en medeklinkers 12 03 RiCnt (S) Tussen de middag. Tussen lenst VPRO. (7.30. -8.00 en 8.30 iws.) NOS: 9.05 Gymn v.d. iHFU vrouw 9 15 We-kbank 9.25"Wa- 1 terstanden 9.30 Nws VPRO: 9.32 Expres VPRO. 10.30 Nws 10 32 Demo- criet AVRO 11.05 Schoolradio 11.20 Switch on: Schoolradio. TROS: .14 32 Week in - Week uil 12.20 Agraria. 12.26 Mee de Dag 16 30 Nws 16 32 t Kan. v.j_ zi,n 17 00 Journal.slenfo-— ue VOO 17 36 Into-magazirv HllTOSUM leder heel uur WW Ronduit op drie 8 03 EO-| tfk. daad - Memo 8 05 pj De Mu «op Muziek Motiet 10.45 PasL - per II cielo: prog. voor Ital NCRV: 11.03 Pop non stop. 1203(» middag. (Ong. 12.15 Weerpraat)e T.ISIAE 13 1 12.30 Nws 12.36 NOS 13 30 Nws. 13.32 Meer o 14 30 Nws. TELEAC 14 32 In het Zieki huis. les 5 herh NOS 15.02 Spiegel Belgie. 15.30 Nws. 15.32 Het Gesprek v :k <8 00 Nws.) 9 00 4, ii de Middeh nee 10.00 (S) sy<| ek voor milioenen (11 30-11 40 J oor de scholen 12.15 (S) Muzik; ■rwerken.NOS 13 00 Nws 13 05 erlandse Muziekmagaz 0 (S) Radioia improvi: Pim de la Parra, de maker van de warmbloedige Suriname- film Wan Pipel, was als zoda nig nauwelijks te herkennen in zijn voor de Nos gemaakte film ovér Aruba. Een onsa menhangend produkt dat de kijker ook weinig enthousiast deed zijn over de acteertalen ten in deze film van zowel Pim de la Parra als Hetty Los. die met hem de regie voerde en tekende voor het scenario. Sinds Pim van Wim geschei den-opereert is er niet veel op-r zienbarends uit zijn handen gekomen. Ook met Aruba Af- fai ging het niet van een lëien dakje. Na enig gehakketak met de Nos mocht Wim Ver stappen de film korter maken. Dat zijn oude kompaan er het mes in moest zetten zal Pim nog wel het meest hebben ver driet. Op de kijker kwam het gisteravond allemaal nogal on benullig over. Een dun en schraal verhaaltje en behou dens wat algemeenheden wei nig informatie over Aruba. Langzaam begin je bij Ikon te wennen aan de studentik'oze aanpak van Ivo de Wijs in. .de - 'beti serie puberteit. Zodat ik b^' vierde aflevering geneigd - te zeggen dat het op deze nier moet voor pubers. jeg ging dit keer over de mode,^ 2 daarin uit de mond van j deskundige volgende spraak: Als we konden ze, wat mode is hadden we in Qm land niet zoveel problean met de textiel. Kenmerk liet bezorgde w nemers bij Hollandse Sig aantreden. In dit bedrijf bijna uitsluitend oorlog^*-" duktie bedreven. Verder een Helmondse woningb< )ID" vereniging aan de tand tele voeld over vermeende diL (j( minatie bij het toewijzen woonruimte aan Turken. 1 in aan de tand gevoeld wai ïnS€ nog niet. Betreffende vei ging wil alvorens iets te Hes gen eerst de uitspraak afw ver ten van een terzake aa spannen kort geding. !jn( Den Haag Vandaag kon Rder voorzichtig het blijft toln de laatste moment een breek °ner materie melden dat jdus lijmpoging was geslaagd. WO HERMAN HOFHUIy1 "f

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 2