John Lion Heel bijzonder 99 terug
Timi Yuro doet aan
Edith Piaf denken
TERUGBLIK
Elles, Eddy en Dick gasten in ,,Babbeloniër
Prijs voor
tv-spel
Radio
amateurs
helpen
piraten
TELEVISIE VANAVOND!
TELEVISIE WOENSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO WOENSDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT/
DINSDAG 3 NOVEMBER 1981 PAGINA
John Lion: „Wat ik in het verleden gedaan heb, daar
gaat het niet om. Het nü is belangrijk".
HILVERSUM Zij
dronk ranja met een riet
je, mijn Sophietje, op een
Amsterdams terras...
Wie kent het niet, dat
liedje dat zestien jaar gele
den hoog op de vader
landse hitparade stond?
Johnny Lion zong het en
half Nederland zong mee.
Bijna tweehonderddui
zend platen werden er
van verkocht. Destijds een
enorm succes voor een
Nederlandse artiest en
heel wat vakbroeders wa
ren maar wat jaloers op de
toen 24-jarige Lion, die
met Sophietje een kroon
mocht zetten op een al en
kele jaren durende carriè
re in wat toen nog tiener-
muziek heette.
Maareen vervolg-hit. door
velen verwacht, bleef uit. De
bezorgde vaders die hun doch
ters hadden voorgehouden dat
de roem van „die blèrende tie
nersterren toch maar vergan
kelijk was", schenen gelijk te
krijgen. Johnny Lion ver
dween van het toneel: er volg
de geen nieuwe plaat, zijn
oude opnames waren steeds
minder te horen op de radio
en verdwenen uit de juke
boxen in de café's en cafeta
ria's. Wie Johnny in levende
lijve wilde zien, moest daar
voor een circuskaartje kopen,
want slechts in de piste van
Toni Boltini trad hij nog op.
En eigenlijk verbaasde het
niemand, dat in oktober 1966
het bericht in de kranten ver
scheen. dat de tienerster defi
nitief een punt had gezet ach
ter zijn carrière als zanger.
En nu dan toch zeer onlangs:
een fors aantal „bekende Ne
derlanders" heeft zich verza
meld in een pretpark nabij
Hilversum, waar een platen
maatschappij een feestje heeft
georganiseerd. Middelpunt van
dat feest is een slanke, in
„snelle" kleren gestoken en
met halflange donkere lokken
gesierde jongeman. Voor wie
deze net-veertiger, maar eer
der als begin-dertiger ogende
knaap niet mocht herkennen,
heeft de platenmaatschappij
voor een extra stukje service
gezorgd. Bij de ingang staat
een meer dan levensgrote foto
opgesteld met daarboven de
alles verklarende tekst in
koeieletters: John Lion is te
rug!
FEEST
Dat is dus de reden van het
feest. Johnny Lion, die vijftien
jaar geleden de tienermuziek
de rug toekeerde, heeft beslo
ten zich toch weer dienstbaar
te maken aan de lichte muze.
Tienermuziek heet tegenwoor
dig popmuziek en Johnny is
John geworden, maar de ver
wachting is, dat de naam Lion
nog voldoende bekend is om
van die terugkeer geen sprong
in het ongewisse te maken. De
lange weg die beginnende ar
tiesten veelal moeten afleggen,
alvorens ze ook maar de kans
krijgen een 45 toeren-plaatje
op te nemen, is er voor John
Lion dan ook niet bij. Hij mag
opnieuw beginnen met direct
een langspeelplaat vol Neder
landstalige, door hemzelf ge
schreven liedjes. En niemand
kijkt er vreemd van op dat die
plaat de titel „Heel bijzonder"
meekrijgt.
Toch bekruipen je, geconfron
teerd met zo'n terugkeer, twee
vragen: waarom heeft Lion
destijds dan een punt achter
zijn loopbaan in de muziek ge
zet en wat heeft hij in de tus
senliggende jaren gedaan? Het
woord dus aan Johnny, par
don, John zelf.
BALANS VERSTOORD
„Vreemd genoeg was het juist
het succes van Sophietje, dat
me deed besluiten ermee te
stoppen. Ja, een gigantisch
succes was dat. Maar..., ik had
het eigenlijk helemaal niet
willen zingen. Ik moest het
opnemen van mijn platen
maatschappij. Ik was zelf meer
in voor werk van Buddy Holly
of eh... Eddy Cochran. Met dat
werk had ik óók succes, met
name in het Verre Oosten,
Singapore.. Succesvolle tour
nees heb ik daar gemaakt, met
de Jumping Jewels toen nog.
En wat niemand weet is dat ik
van bijvoorbeeld de plaat „De-
vil Woman" wel zes keer zo
veel exemplaren heb ver
kocht. Voor mijn gevoel was
door het succes van Sophietje
de balans gewoon verstoord.
Het dreef me een hoek in. die
ik eigenlijk niet in wilde. Toen
besloot ik te kappen".
De vraag wat er in die jaren
daarna allemaal gebeurde, is
voor Lion duidelijk veel moei
lijker te beantwoorden. Eigen
lijk heeft hij weinig zin daaro
ver te praten. „Ik ben gewoon
wat andere dingen gaan doen.
Maar informatie daarover is in
feite onbelangrijk. Nü is wat
telt. Ik schrijf weer. compo
neer weer. Het is of mijn leven
nu pas begint".
MODEBOETIEKS
Toch vormen die „andere din
gen" die John Lion zo achte
loos wegwuift nog een aardige,
gevarieerde waslijst. De ar
chieven verschaffen daarover
opheldering. Zo dreef hij in
het eind van de jaren zestig
een aantal modeboetieks, sa
men met „Sophietje" van
Kleef, aan wie trouwens dat
beroemde liedje was gewijd.
Dook daarna een paar jaar on
der op Ibiza, om vervolgens
verrassend als hoofdrolspeler
op te treden in twee in Egypte
opgenomen televisiefilms van
de VPRO. In 1973 werkt hij in
de fotografie. Zijn „muzikale
landschappen" worden op het
Symposium in Parijs zelfs be
kroond. Hij produceert voor
zijn jeugdvriend Jan Cremer
een langspeelplaat met diens
teksten en schrijft een toneel
stuk voor televisie, dat echter
op het laatste moment tóch
niet uitgezonden wordt.
Kortom, toch wel een druk
baasje, die Lion, dat over heel
wat talenten beschikken kan.
Een veertiger inmiddels, maar
met voldoende vitaliteit en het
jeugdige elan dat nodig is, om
het in zijn „tweede" muzikale
jeugd opnieuw helemaal te
gaan maken. Heel bijzonder,
eigenlijk!
JAN BUTER
Eén van m'n vriendinnen
zou best wel eens een
sado-masochistische inslag
kunnen hebben. Van de
week zette ze de elpee van
Timi Yuro op met de
woorden: „Ik begin met
de B-kant, dan bewaar ik
het lekkerste voor 't
laatst". Dat moest dus het
laatste nummer van de A-
kant zijn en dat heet:
„Hurt"....
Maar alle gekheid op een stok
je: zij is niet de enige die (aan
genaam) getroffen is door de
come back van deze Ameri
kaanse, uit Italiaanse ouders
stammende zangeres, via „All
alone am I" (dureco 77.011).
Timi Yuro's optreden tijdens
de gala-avond ter gelegenheid
van de uitreiking van AVRO's
Platen Publieksprijs had iets
overrompelends. De vrouw
straalde behalve muzikaliteit
een grote eenvoud en direct
heid uit. die herinneringen op
riep aan Edith Piaf. Ook in
haar songs heeft zij dezelfde
mengeling van liefde, een
zaamheid, agressie, verdriet en
verlangen naar liefde als de
onvergetelijke Franse vedette
bezat en daarbij doet zij vocaal
ook nog vaak denken aan Kay
Starr en Anne Murray.
„Haar songs", zei ik net, maar
dat is niet helemaal waar. Op
haar elpee prijkt slechts één
eigen gouwe ouwe: „Hurt" uit
1961. Voor de rest gaat het
hier om controversies van
songs, die in de vijftiger en
zestiger jaren door anderen tot
wereldhits werden gemaakt.
Om dan maar meteen de,-vol-
gens mij, beste te noemen:
„Little things mean a lot" (in
1954 Kitty Kallens charmante
voorganger van Saskia en Ser
ges ,,'t Zijn de kleine dingen
die 't doen"), „Cry" (waarmee
Johnny Ray reeds in 1951 het
ongeemancipeerde gezegde
„Een man mag niet huilen"
naar het rijk der fabelen ver
wees), „I can't stop loving
you" (Ray Charles, 1962), „All
alone am I" (Brenda Lee,
1962), „It must be him" (Vicky
Carr én componist Gilbert Bé-
caud, 1967) - alle drie warm,
gloedvol, krachtig en toch zeer
ontspannen.
OVERSTRAALD
„Only you" (The Platters, 1955
- wat een timing) en „Thank
you for calling" (Jo Stafford,
1954 - minder sophisticated ge
zongen dan destijds door „La
Stafford", maar wel even eer
lijk). Wanneer je Timi Yuro
niet ziet. doch alleen maar
hoort, wordt haar tragiek
overstraald door de schoon
heid van de teksten en melo
dieën en - ook al zeer eenvou
dige, directe - arrangementen.
Even blij ben ik echter met de
"daverende terugkeer van Chi
Coltrane, de mooie en vitale
zangeres die een jaar of tien
geleden, haar blonde haren
heen en weer zwaaiend achter
de piano die zij tegelijkertijd
bespeelde, de toppen van alle
hitparades besteeg met songs
als „You were mij friend" en
„Go like Elijah". Op „Silk and
Steal" (CBS 85277) is zij zo mo
gelijk nog sterker dan voor
heen aanwezig. De titel van de
plaat geeft precies het karak
ter van haar persoonlijkheid
en haar songs weer: glanzend
als zijde en hard als staal. Haar
stem heeft nog niets aan
schoonheid en volume en ex
pressie ingeboet en haar pia
nospel gaat nu ook nog verge
zeld van krachtige rythm-sec-
tie-klanken en vaak wonder
mooie sythesizerachtergron-
den. Er is veel hard-rock,
waarin zij zeer geëmancipeerd
haar eigen vrouwzijn en dat
van haar seksegenoten laat
gelden. Er zijn echter twee
songs, die zo adembenemd zijn,
dat ze elk popgenre te boven
gaan: „Don't forget the queen"
(een ballad met een koraalach
tig refrein en de allure van
een nationale hymne, vorste
lijk voorgedragen) en het
grandioze „Blinded by love",
over het ontwaken in de och
tend bij haar geliefde.
Naar mijn smaak overscha
duwt Chi Coltrane ditmaal
zelfs Joan Armatrading, die
momenteel met Janis Ian en
Ricky Lee Jones de Top-3 van
de Amerikaanse popzangeres
sen vormt. En die toch ook
met „Walk under ladders"
(CBS AMLH 64876) weer heel
goed voor de dag komt. De sa
menwerking met haar nieuwe
producer Steve Lillywhite
heeft ontegenzeggelijk tot een
verfrissing en verrijking van
de sound geleid (die gouden
achtergronden bij die donker
bruine stem), zonder dat dit de
eenvoud van Joan Armatra-
dings repertoire heeft ge
schaad: nog altijd zijn er die
korte regels, waarin zij zo veel
weet te zeggen, vaak op mu
ziek met reggae- en-of roek-
elementen. Hoogtepunten zijn
volgens mij „I'am lucky",
„The Wearness in me", „I
can't lie to myself" en „Only
one".
DRAMMERIG
Ook Deniece Williams staat
momenteel flink in de schijn
werpers, maar blijkens „My
melody" (CBS 84874) is haar
muziek niet veel meer dan het
saaie, drammerige, wat Bacha-
rach-achtige gedoe, dat je he
laas op zoveel Amerikaanse
Timi Yuro zingt „Hurt" als een gewonde vrouw.
platen aantreft. Toch weet De
niece er met haar virtuoze
zang soms nog heel wat van te
maken en dan denk ik vooral
aan het ook zeer fraai gearran
geerde „Silly".
Nog een andere oudé bekende
popzangeres heeft haar op
wachting weer eens gemaakt:
Marianne Faithfull, met „Dan
gerous acquaintances" (Ariola
Island 204.015-320). Eigen tek
sten, waarin nog heel wat twij
fel doorklinkt en soms zelfs
vertwijfeling, zoals in „Truth
bitter truth", waarin haar nog
niet duidelijk is, wat er precies
met haar gebeurt en nog aan
de hand is. Er staat veel goeds
op deze elpee (ook „Intrigue"
én „So sad"), maar haar stem
is die van een 90-jarige gewor
den, doet wat geforceerd aan
en kan me ditmaal niet on
troeren.
Soms moet ik bij het luisteren
naar Marianne Faithfull ook
wel even aan Bob Dylan den
ken, wiens stem ook zo door
het leven getekend is. „Shot of
love" (CBS 85178) is alweer
zijn derde schijf na zijn beke
ring tot de leer van Jezus
Christus. Van dit laatste ge
tuigt hij via het zelfportret
„Property of Jesus" (over dat
waarin de leerling van Jezus
zich onderscheidt van ande
ren). „In the summertime"
(over de zekerheid van Jezus'
aanwezigheid) en in „Every
grain of sand" (over de zorgza
me meesterhand van de
Schepper die hij overal in
ziet). Ook wel in andere songs
weliswaar, maar dan wel ver
velend moralistisch („Wate-
red-down love". Dead man,
dead man") of slechts indirect
(„Trouble"). Het enige niet-
christelijk getinte lied van
deze elpee vond. ik echter ar
tistiek bezien het beste:
„Lenny Bruce", een ongeloof
lijk sterk, ontroerend wat Her
man van Veen'-achtig In Me-
moriam voor de geniale Ame
rikaanse artiest Lenny Bruce,
die het in deze krankzinnige
wereld niet kon volhouden.
Tenslotte Billy Joe, als zanger
én als pianist eigenlijk de
mannelijke Chi Coltrane. Ge
durende de periode 1971-1976,
dus voordat hij pas goed door
brak, zette hij met een aantal
muzikanten in diverse voor
programma's clubs met 300
man en een hockeystadion
met 20.000 man publiek op
stelten. Die musici en een aan
tal songs uit die jaren opnieuw
bijeengebracht, voor een nieu
we live-opname: „Songs in the
attic" (CBS 85273). De plaat
klinkt niet gaver, maar wel vi
taler dan zijn live-albums.
Stuk voor stuk weer uitste
kende nummers (Billy Joel
kan nu eenmaal niet minder).
En dan ook nog een voorbeel
dig uitvoerige hoesinformatie.
JAN VAN DER KLEIJ
Elles Berger,
Eddy Becker en Dick Pas-
schier verschijnen vana
vond in „Babbelonië" om
de woorden te raden, die
door het vaste panel kryp-
tisch worden omschreven.
Ned. II 19.25 uur.
Kinderkrant
In de „Kinderkrant" zien we
vanavond Flapuit, Bas en Bar
bara en wat handigheidjes.
Ned. I 19.00 uur.
Waltons
De Waltons krijgen visite van
verre familieleden, die het
voorzien hebben op het bezit
van de Waltons. Pa moet dan
stevig ingrijpen.
Ned. I 19.30 uur.
Interludium
Henk van Zonneveld zet zich
achter het klavecimbel voor
een prelude van Bach.
Ned. I 20.50 uur.
Dolf van Roode gaat door het
beeld te scheppen van een
nieuwe mens. Ditmaal gaat hij
|HHH
Robert
Hughes, de
Amerikaanse
criticus ach
ter de mo
derne kun
streeks „De
schok van
het nieuwe",
hier op be
zoek in het
atelier van
Robert
Rauschen-
berg.
het hebben over scholieren,
huisvrouwen en Surinamers.
die lijden onder autoritaire
structuren.
Ned. I 21.00 uur.
De schok
Opening van een achtdelige
serie over moderne kunst in
„De schok van het nieuwe".
Zoals wij gisteren al schreven
vanavond vooral aandacht
voor de kubisten met als mid
delpunt Delaunay. die vele
malen een verbrokkelde Eif-
feltoren schilderde. De serie
wordt ingeleid door Hans de
Boer. staatssecretaris van
CRM. Er worden in deze serie
ook kijkjes genomen in Neder
landse musea.
Ned. I 22.10 uur.
Toppop
Ook al werd op zijn rubriek
beknibbeld. Ad Visser blijft
opgewekt doorgaan zijn tophit-
lijst aan de hand van gegevens
van scholieren de ether in te
werpen.
Ned. II 18.59 uur.
Mies
Mies komt weer in haar eigen
„Mies" om te babbelen met
gasten, die opmerkelijke din
gen te vertellen hebben. Bo
vendien twee bekende Neder
landers die tien vragen krijgen
voorgelegd.
Ned. II 20.27 uur.
Dallas
Jock, met het beeld van zijn
zieke vrouw voor ogen, er
vaart, dat hij nog heel veel
van zijn vrouw Ellie houdt.
Intussen zit de Ewingfamilie
in sombere tijden.
Ned. II 21.30 uur.
Schilderijen
In de serie „Honderd beroem
de schilderijen" komt vana
vond de Belgische schilder
Magritte aan de beurt. Deze
schilder roept in zijn werk een
merkwaardig soort reaslisme
op door te werken met licht en
duister. Hij penseelt donkere
landschappen met daarboven
een stralend lichte hemel.
Deze schijnbare tegenstelling
komt in zijn werken nochtans
zeer natuurlijk over.
Ned. II 23.05 uur.
Morgenmiddag
Morgenmiddag twee uur voor
de kinderen. Zij vertoeven bij
de „Dieren van het groene
woud", bij Stan Laurel en Oli
ver Hardy en zij rennen zich
vervolgens rot.
Woensdag Ned.I 15.30 uur.
DEN HAAG Het Al
gemeen Nederlands Ver
bond stelt, als uitvoer
der van het testament
van mr. H. L. A. Visser,
in 1982 een bedrag be
schikbaar voor in de Ne
derlandse taal geschre
ven oorspronkelijke te
levisiespelen geen
vertalingen of bewerkin
gen van romans, novel
len, hoorspelen of to
neelspelen; geen tekst
voor opera of operette.
De tijdsduur van het spel mag
niet-minder dan een half uur
bedragen. Het toe te kennen
bedrag voor een bekroond
stuk variëeert tussen ƒ500,- en
f 3.000,-. De jury bestaat uit
mr. Hans A. Keuls, voorzitter,
Nico Hiltrop en Alfons van
Impe. Het televisiespel mag
niet eerder zijn ingezonden
voor een Visser-Neerlandia-
prijsvraag en evenmin zijn op
gevoerd (uitgezonden) of in
druk verschenen vóór 1 de
cember 1982.
Getypte spelen onder schuil
naam of motto dienen vóór 1
juli 1982 in drievoud gezonden
te worden naar het secreta
riaat van het Algemeen-Ne
derlands Verbond, Suriname-
straat 28, 2585 GJ Den Haag.
Bij de inzending een gesloten
envelop voegen, waarop de
schuilnaam of het motto en de
titel van het spel zijn vermeld.
In deze envelop een papier
voegen, waarop de titel van
het spel, de naam en het adres
van de schrijver (schrijfster)
worden aangegeven. Vóór 1
december 1982 worden het
juryrapport en de toegekende
prijzen openbaar gemaakt. De
prijsuitreiking vindt eind 1982
plaats. Men ontvangt daarna
de ingezonden manuscripten
terug.
HILVERSUM De
VERON, de vereniging
voor experimenteel ra
dio-onderzoek in Neder
land, die ongeveer 13.000
leden telt, gaat etherpi
raten weren en als ze al
lid zijn royeren. Dat
heeft voorzitter Ph. Huis
aangekondigd op de in
het RAI-congrescentrum
in Amsterdam gehouden
„Dag voor de amateur".
Het is volgens hem ontoelaat
baar, dat radiozendamateurs
medewerking verlenen aan il
legale activiteiten van radio-
en televisiepiraten. Dat is naar
zijn zeggen in het recente ver
leden bij het in beslag nemen
door de PTT van illegale ra
dio- en televisiezenders in een
aantal gevallen gebleken.
Hij riep de leden van de VER
ON ook op zich te houden aan
de gestelde machtigingsvoor
waarden. De radiocontrole
dienst van de PTT moet, zo zei
Huis, steeds meer „gele kaar
ten" uitdelen aan gebruikers
van de amateurbanden, die
zich niet aan die voorwaarden
houden.
NEDERLAND 1
NOS
18.20 Nieuws voor doven en
slechthorenden
TELEAC
18.28 Micro-electronica
in bedrijf
EO
19.00 EO-Kinderkrant
19.30 De Waltons, tv-serie
20.20 Tijdsein
20.50 Interludium
21.00 De nieuwe mens
NOS
21.37 Journaal
21.55 Den Haag vandaag
22.10 De schok van het
nieuwe
Documentaire serie
23.05 Journaal
23.10 Nieuws voor doven en
slechthorenden
NEDERLAND 2
NOS
18.25 Paspoort voor
Joegoslaven en Italianen
18.35 Sesamstraat
18.50 Jeugdjournaal
AVRO
18.59 AVRO's Toppop
19.25 Babbelonie
20.00 Journaal
AVRO
20.27 MIES
21.30 Dallas, tv-serie
22.20 Televizier Magazine
23.00 De toestand in de
wereld
23.05 Honderd beroemde
schilderijen
NOS
23.20 Journaal
23.25 Nieuws voor doven en
slechthorenden
DUITSLAND 1
18 00 Goldene Zeiten. tv-serie. 1S.
Verhaal. 18.40 Goldene Zeiten.
rie. 19.15 Aktual. 19.45 Kunst-Stu<
ke. tv-serie. 20.00 Journ. 20.15 Sp
progr. 21.00 Aktueel magaz. 21.
Dallas, tv-serie. 22.30 Aktual. 23.
Cult, magaz. 24.00-0.05 Journ.
DUITSLAND 2
18.20 Tekenfilmserie 18.40 Tek«
film. 18.57 Tip. 19.00 Journ. 19.30
Suenderin. speelfilm. Aansl.: Filmk
tiek. 21.00 Aktual. 21.20 Filmrepo
22.05 Discussie. 22.50 Docum. ser
23.50 Journ.
DUITSLAND WDR 3
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cursus
kunde. 19.00 Drunter und Druebi
tv-serie. 19.30 Amus.progr 19
Journal 3. 20.00 Journ. 20.15 Cu
magaz. 21.00 Gesprek. 21.45 Infori
progr. 23.15 Schaken. 23.45 Journ.
BELGIE NED. 1
18.00 Kleuterserie. 18.05 Kleuters
rie. 18.35 Open School. 19.07 Kor
film. 19.12 Poppenshow. 19.37 Lott
meded. en morgen. 19.45 Jour
20.05 Politieke uitz. 20.10 Verkeer
tips. 20.15 Boekenbeursmeuws. 20.
Muzikaal progr. 21.15 Inform, proc
22.05 Kwsi. 22.35-22.50 Toto
BELGIE NED. 2
18.00 Kleuterserie. 18 05 Kleuters
rie. 18.35 Open School. 19.07 Kor
film. 19.12 Poppenshow. 19.37 Lotl
meded. en morgen. 19.45 Jour
20.05 Politieke uitz. 20.10 Infori
progr. 20.40 El Super, speelfilr
22.10 Klass. concert. 22.50-23.
Open School.
BELGIE FRANS
19.00 Reg. magaz. 19.25 Lotto
weerber. 19.30 Journ., verkiezing
progr. en toto. 20.30 Showprog
21.30 Inform, progr. Ong. 22.30'
22.50 Journ. en weerber.
NEDERLAND 1
NOS-NOT
10.00-12.00 Schooltelevisie
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
O.S.
14.45 Open Schooltijd
TROS
"15.30 De dieren van het
groene woud
15.55 Stan Laurel en
Oliver Hardy
16.40 Ren je rot
NEDERLAND 2
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
DUITSLAND 1
10.00 Journ. en aktual. 10.23 Spel-
progr. 11.10 Progr. voor ouderen.
11.40 Region, magaz. 12.10 Aktui
report 12.55 Persoverz. 13.00-13.
Journ. 16.10 Journ. 16.15 Natuurfi
17.00 Kinderspelprogr. 17.25 Kindi
progr. 17.50-18.00 Journ.
DUITSLAND 2
10.00 Journ. en aktual. 10.23 Sp
progr. 11.10 Progr. voor ouder
11.40 Region, magaz. 12.10 Aktu
report. 12.55 Persoverz. 13.00-13
Journ. 16.15 Kleuterprogr. 16.30 K
derprogr. 17.00 Journ. 17.10 Die
estenpiloten, tv-serie. 17.40 Gev
progr.
DUITSLAND WDR 3
8.00 Gymn. 8.10-11.40 Schooftele
sie. (9.25 Kleuterprogr.). 17.00-17.
Schooltelevisie.
BELGIE NED. 1
15.30-16.30 Open School. 17.1
Jeugdprogr.
BELGIE NED. 2
15.30-16.30 Open School 17.
Jeugdprogr.
BELGIE FRANS
14.15-15.00 Schooltelevisie. 16
Gevar. progr. 17.30 Gevar. progr.
HILVERSUM 1
18.06 AVRO s Radioiournaal 18.25 Toppers
van toen 19 02 13 Speciaal (de pubershow)
19.30 Operettefragmenten 20 03 Attentie
voor Roger West. hoorspelser.e 20 42 Spel
met poezie 21.02 Crinoline lichte luister uit
22 02 AVRO's Sportpanora-
30ND.8 18.30 t
de" 2a 15 Dremot
TELEAC i j 3CHr
turgie (RKK) 19
0.03 Bidden
s 20.30 Spektak
HILVERSUM 1
HIUTKUV VOO: 7 03 (S) Ook goeie morgen.
- (7.30 en 8.30 Nws.). 9.03 (S) Mu-
fN ziek terwijl u werkt. 10.02 (S)
_J L Kletskop: gesprekken en muziek.
rirkt VPRO: 10 45 (S) Villa VPRO
■*-' 13.06 (S) Welingelichte kringen
13.35 (S) Een klap op ie kop. EO: 14.20 (S)
Theologische verkenningen 14.35 (S) Ra
dio-Kleuterkrant 15.02 (S) Open huis, ge-
spreksprogr 18.02 (S) Dankdag voor gewas
~-'1. 17.02 (S) Tijdsein. 17.45 (S) EO-
17.55 Meded.
HILVERSUM 2
HIUTRSUM VARA: 7.00 Nws. 7.10 Och-
mrm tendgymn. 7.20 Radioweekblad -
de VARA met nieuws en informa-
t-n tie. 7.20 De Wekkerradio. 7 30
iMFQ Nws 7 45 Mijnheer de Voorzitter
18.00 Nws. 8.11 Aktual. 8.30 Mws.
8.33 Reactietelefoon. 8 40 De vooruitgang.
NOS: 9.05 Gymn. voor de vrouw. 9 15
Werkbank. 9.25 Waterst 9.30 Nws. TE
LEAC: 9.32 Avanti. Avantl. 10.02 Hoor Haar
10.30 Nws 10.32 Hoor Haar vervolg. 11.10
Schoolradio. 11.30 Nws. 11.32 Schoolradio.
11.42 Radioweekblad - De VARA met
nieuws en Informatie. (11.42 Sluiskil - Cen
traal). OVERHEIDSVOORL.12.16 Uitz. van
het Ministerie van Volkshuisvesting en
Ruimtelijke Ordening. NOS: 12.26 Meded
tbv land- en tuinb. 12.30 Nws. VARA. 12.36
dag. 14.00 Radioweekblad - De VARA
nieuws en informatie. 14.00 Oude
liedies. 14 20 De Schuurpapier 14
14.32 De Schuurpapier vervolg. 14
dag. 17.30 Nws. 17.36 Onder vuur.
HILVERSUM 3
H.IVTTtOlM KRO: 0m 83°' 103°' 12'
nuttgw 14 3Q 16 3Q en ,7 3Q AM|ja|
Echo. 7.02 Manneke Pop. 8.
fo)
■eoe i
K-Rock. 16.34 Nws-Box.
HILVERSUM 4
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Hel lev
Hiura^ti de woQrd 7 10 (S) pre|udu
jOL 8 00 Nws. 8.05 (S) Platennieu
H 8 45 (S) Musica Sacra. 9 15
i/iTlMIK Onder de hoogtezon 10 00
KJ*»»* Orkestpalet 12 00 (S) D.vc
mento. 13.00 Nws. 13 05 (S) Oude operarr
ziek. 15.30 (S) Moderne operz
16.30-17.00 (S) Literama-woensdag.
De VARA begon gisteravond
met het eerste deel van „Ma
dame Bovary", naar de roman
van Gustav Flaubert. Het is
een produktie van de BBC en
dat garandeert natuurlijk weer
een hoge kwaliteit. De hele
zaak is, zoals bij die jongens te
doen gebruikelijk, tot in de
puntjes verzorgd en dat er
voortreffelijk toneel gespeeld
wordt is in die Britse kringen
gewoon een gegeven. Overi
gens krijgt dat nog eens extra
de nadruk omdat een hoofdrol
(die van Charles Bovary)
wordt vervuld door de fameu
ze acteur Tom Conti, die ons
destijds bij de (terecht herhaal
de) vertoning van de NOS van
„The glittering prizes" al in
verrukking bracht. Een uitste
kend gebaar van de VARA
dus alles tezamen.
Die omroep had gisteren ove
rigens wel nogal met tegensl. z
te kampen. Met name we
„Achter het nieuws" getrofff n
door storingen: eerst kwa n
Louis Velleman niet door i d
Londen en vervolgens knap v
een interview van W. ri
Brugsma met „de Amsterdai r
se koopman" Ernst van Ee r
hen die met die defensi v
delegatie in Moskou was g li
weest af en tenslotte moe e
ten wij later op de avond o< r
nog „even geduld hebben he u
ben" in „Sonja op maandag v
Maar goed. wij kwamen d( s
ondanks toch nog wel wat li
weten. Ook onder meer c b
het betaalde voetbal „op ste g
ven na dood is". Allicht, d g
knapen staan elkaar in stee v
toenemende mate naar het 1 b
ven, zoals wij geregeld op o b
scherm kunnen waarnemen, h
HERMAN HOFHUIZE