i
Eigen gezicht nooit voor
honderd procent haalbaar'
TERUGBLIK
RADIO/TELEVISIE
AE
KRO- VOORZITTER MR. BEN SCHMITZ:
hou 1
het lJ
scherm
in het
oog
Heiligen door filmers in de veiling genomen
TELEVISIE VANAVOH6
TELEVISIE ZATERDAG
RADIO VANAVOND u
RADIO ZATERDAG I
LEIDSE COURANT/
VRIJDAG 30 OKTOBER 1981
PAI
HILVERSUM „Als om
roep een geheel eigen ge
zicht te tonen is nooit voor
honderd procent haalbaar.
De omroepwet eist het
maken van een volledig
programma, ook voor an
dere categorieën kijkers
dan de eigen leden. We
.werken er toch in toene
mende mate aan onze ei
gen herkenbaarheid over
te brengen."
KRO-voorzitter mr. Ben
Schmitz noemt de serie „Mata
Hari" als een produktie die de
KRO ook moet maken en daar
zeker met overtuiging aan
werkt, omdat aan meer men
sen dan alleen het katholieke
volksdeel tv op niveau gebo
den moet worden. Zou de
KRO daarin tekort schieten,
dan zou hij zijn zendmachti
ging zoal niet verliezen dan
toch onterecht verworven
hebben. Maar méér van wat
de KRO wezenlijk wil vindt
de kijker in programma's als
de BB-quiz, Heel de mens en
Ver van mijn bed-show. Zelfs
als deze laag zouden scoren in
kijkdichtheid, dan houdt de
KRO deze toch op het scherm.
Om geen andere reden dan dat
men in deze programma's kan
ervaren hoe de KRO tegen de
samenleving aankijkt.
Mr. Schmitz: „De KRO wil en
durft de discussie over dit
soort zaken met kijkers en
luisteraars aan. Graag zelfs.
We zitten nog lang niet op de
ideale lijn. Daar wordt door de
hele staf van mensen aan ge
werkt. We hebben ook geen
bezwaar tegen kritische brie
ven. Die kunnen ons alleen
maar helpen in het vinden
van de juiste weg. We krijgen
het er pas moeilijk mee als
briefschrijvers, zoals wel ge
beurt, ons laten weten zelfs
een discussie niet meer op prijs
te stellen."
Hij leest een passage uit zo'n
brief voor, zonder overigens
de afzender te noemen. De uit
zending was te links. En niet
alle artiesten leiden een onbe
rispelijk leven. De KRO blijft
dus zoeken naar volmaakte
mensen. Maar zelfs met een
lampje vind je die moeilijk.
HERKENBAARHEID
Mr. Schmitz: „Wat de herken
baarheid van de eigen omroep
betreft, beperkte financiën
dwingen ons in het buitenland
tv-produkties aan te kopen. In
dat aankoopbeleid kun je een
aantal normen en waarden
leggen, die voor de KRO rich
tinggevend zijn, maar dan nog
ontbreken vaak in aan te ko
pen tv-werk dingen die je er
zelf graag in zou willen heb
ben. In eigen produkties kun
je dat eigen gezicht veel ster
ker etaleren. Zo hebben we de
vroegere BB-quiz omgebouwd
tot een spel, waarin deelne
mers afstand doen van wat zij
winnen ten behoeve van men
sen die het eventueel elders op
de wereld een stuk slechter
hebben dan wij. In zo'n quiz
zit een stuk wereldsolidariteit.
In de tv-serie „De herders
hond" toonden wij hoe de ka
tholieke leefsfeer in elkaar zit.
Wij gaan daarmee door in de
vervolgserie „De Weg", die
door Willie van Hemert ge
maakt wordt. Bij de uitwer
king van deze serie was ons
hoofd godsdienstige zaken pa
ter C. Braun MSC betrokken.
Jammer dat hij kortgeleden
naar Rome werd geroepen om
het generalaat van zijn congre
gatie op zich te nemen."
Dit verlies treft te dieper, om
dat de KRO nog meer mensen
op stafniveau zag opschuiven.
Een half jaar geleden de voor
zitter weg, tv-directeur naar
de NOS en radio-directeur
door ziekte geveld. Vier, vijf
vacatures op een rij, juist in
een periode waarin in overleg
met districtsvertegenwoordi
gers werd gezocht naar een
nog duidelijker markering van
het KRO-gezicht. Om leiding
aan dit overleg te geven, ja
sterker uit te bouwen zoekt
men nog naar een van alle
markten thuis zijnde en tege
lijk gezichtsbepalende media
directeur, die leiding dient te
geven aan de manier waarop
de KRO in zijn programma's
en bladen naar voren komt.
PODIUM
Binnen de Nederlandse katho
lieke geloofsgemeenschap lo
pen scherpe scheidslijnen en
bestaan duidelijke verschillen
van inzicht. De uiteenlopende
visies volgen niet per se de
grenzen van de diocesen, maar
schieten dwars door de hele
samenleving, ja zelfs door
scholengemeenschappen en
gezinnen heen. Toch zoeken
zij allen herkenbaarheid in de
KRO. In afwachting van deze
ontwikkelingen en tastend
naar de toekomst wil de KRO
voor al deze gelovigen een po
dium betekenen. Hoe denkt de
KRO dat te doen?
Mr. Schmitz: „Er loopt door
ons hele land een fundamen
teel verschil van kerk- en
wereldbeeld. Dit maakt het ui
termate moeilijk daarbinnen
als massa-medium te opereren
ën te fungeren. Het gaat om
meer dan zoals- vroeger pluri
forme invalshoeken. Dat bleek
duidelijk na de bijzondere sy
node vorig jaar in Rome. Er
trad verscheurdheid aan het
licht en de daarbij behorende
desillusie tot op hoog herder
lijk niveau. Zaak voor de pro
gramma-adviesraad zich te be
zinnen op de taak waar wij
staan of dienen te gaan staan.
Niemand heeft er belang bij de
KRO ernstige averij te doen
oplopen. De geloofsgemeen
schap niet, nog minder de
KRO, die bedrijfsmatig gezien
toch ook een belangrijk stuk
werkgelegenheid vertegen
woordigt. De KRO rekent het
tot zijn taak om met al die
mensen met al die verschillen
de visies in contact te blijven.
Zijn er die geen heil meer zien
in een gesprek, wij blijven
juist daaraan bijzondere waar
de hechten, zijnde de enige
mogelijkheid en vorm van sa
menleving en samenwerking.
Er zijn leden die actie willen
ondernemen tegen de KRO.
Die maken ons verwijten op
het punt van kerkelijke visie.
De KRO kan en wil daarin
niet het laatste woord hebben,
maar zoekt wel met allen aan
het woord te blijven. Men
overkomt een impasse niet
door de weg er uit af te snij
den. Onze podiumfunctie zien
wij als het bewaken en bewa
ren van het gevoel van een
heid in de kerk, die wij niet
los willen laten, ook al bestaan
daarbinnen zekere tegenstel
lingen. Via de contactgroepen
in de districten betrekken we
allen die bij de KRO thuis ho
ren in het nadenken over de
programma's. Bij wijze van ex
periment gaan de programma
makers naar de mensen toe
oni opzet en uitwerking door
te praten. Wij noemen dat voe
ding van buiten het bedrijf,
waaruit zich ook een filosofie
ontwikkelt. De jonge ervaring
hiermee heeft geleerd, dat hier
interessante dingen uit te
voorschijn komen. Dit contact
met programmaclubs in het
achterland kost wel veel geld
en tijd, maar je houdt het ge
sprek ermee op gang tot direct
voordeel van de KRO-pro-
gramma's".
JONGEREN
Hier wordt binnen en buiten
het bedrijf met zichtbaar en
thousiasme aan gewerkt. De
jongeren dreigen echter verlo
ren te gaan lopen. Niet als ge
volg van KRO-programme-
ring, veeleer als uitvloeisel
van gewijzigde levensinstel
ling.
Mr. Schmitz: „Vroeger-trouw
de een kind vanuit huis en
nam daarbij de ouderlijke tra
dities mee. Dat is nu niet meer
zo. Rond hun 20e raken ze toe
aan een eigen leven. Zo ze al
niet uit huis verdwijnen, kie
zen ze toch hun eigen milieus,
waaraan zij hun eigen inzich
ten toetsen. Op dat moment
dreig je als KRO het contact te
verliezen. Dat zou bijzonder
jammer zijn. Wij zitten goed in
de ouderen en in de midden
generatie, maar tussen de
twintig en de dertig staan wij
wat minder in de belangstel
ling. Vooral de commercieel
ingestelde omroepen mikken
op die leeftijdsgroepen. In te
genstelling tot de KRO vinden
die bijvoorbeeld de top-40 wel
belangrijk. Daar kun je blijk
baar een hoop mee doenpHet
centrale probleem is hier hoe
je de in die groep ongetwijfeld
levende interesses aanspreekt.
Hiervoor hebben we al enige
nieuwe programma-initiatie
ven ontwikkeld, vooral in de
sfeer van de radio. Op Hilver
sum 3 kun je dat veel beter
doen dan op de tv, ofschoon
we ook daarin meer en meer
jongeren willen gaan betrek
ken. Ervoor zorgen, dat we
ook bij hen herkenbaar zijn.
Zonder direct op grotere luis
terdichtheden te mikken, kun
nen we op die zender in onze
programma's andere woorden
kiezen, een andere benadering
dan we altijd gewend zijn ge
weest. Een projectgroep voor
dit terrein kwam al met initia
tieven, zoals te merken moet
zijn in de programma's „Roek-
tempel", „Demo" en „Hutsge-
klutst". Dat vind je ook in ons
aandeel in de Delftse „Came-
retten", waarin op een cabare
teske manier tegen de samen
leving aangekeken wordt en*
waarvoor de KRO een per
soonlijkheidsprijs ter besthik-
king heeft gesteld. Dat moeten
we zeker verder uitbouwen".
Meer centraal in de tv-pro-
grammering komen jongeren
te staan, in bijvoorbeeld verle-
KRO-voorzitter mr. Ben Schmitz: „We werken er voort
durend aan onze eigen herkenbaarheid over te bren
gen".
den jaar de serie „Onder één
dak", waarin Ad Zonneveld
jongeren en ouderen met el
kaar confronteerde over door
beide partijen gedebiteerde
uitspraken. Iets dergelijks
staat nu weer op stapel, waar
bij bijvoorbeeld een onder
werp als echtscheiding c.q. de
gevolgen van twee kanten,
jong en oud, worden bekeken.
Op die manier kan men ko
men tot een oplossing van de
tegenstellingen in manier van
denken. Hierin kunnen span
ningsvelden betreden en over
brugd worden. Voor dit soort
programma's moet vooraf uit
gebreid onderzoek worden ge
daan. Dat vergt veel tijd en
veel geld. Ook daarvoor heeft
de KRO een ruim ledenbe
stand nodig. Het zou jammer
zijn als om financiële redenen
van dit soort uitzendingen zou
moeten worden afgezien.
CAMPAGNE
Niet direct gericht op leden
werving, wel om ingang te
vinden bij een breed kijker
spubliek startte de KRO
zojuist een campagne. Doel: de
eigen identiteit, het gezicht
van de KRO uit de program
ma's te laten herkennen. In de
publiciteit leidde dit al 'tot: „De
moeite waard, da's de KRO",
waarbij „Mata Hari" geplaatst
wordt naast „Drempelvrees",
de radiocursus, die vertelt hoe
leken in het groeiend priester
tekort kunnen voorzien door
aan huisbezoek te doen.
Hoe de ethermedia ook om
zich heen zullen grijpen, ka
bel, satelliet, piraat of regio
naal-lokaal, mr. Ben Schmitz
zou het betreuren als dit ten
koste zou gaan van andere me
dia, kranten etc. Hij komt zelf
voort uit de journalistiek.
Schmitz, een Rotterdammer
van '32, werkte tien jaar op de
redactie van de Rotterdamse
„Maasbode", voltooide in die
zelfde jaren zijn rechtenstudie
in Leiden. In 19(?0 kwam hij
door zijn publicistisch werk in
contact met de KRO, waar hij
in '63 plv. hoofd van de tv-
dienst werd en na '68 hoofd.
Daarna volgde zijn benoeming
tot directeur sociale en econo
mische zaken, in welke functie
hij de MIKRO-gids pousseer
de. Op journalistiek terrein
bleef hij zijn aandeel leveren
door actief te fungeren in be
stuurlijke journalistieke func
ties. Hij bleef trouwens artike
len schrijven, overwegend in
„Studio". Hij volgt de journa
listiek op de voet. Hij kent
journalisten geen stakings
recht toe, tenzij hun recht om
informatie te verschaffen zou
worden aangetast. Dit voorjaar
volgde zijn benoeming in zijn
huidige voorzittersfunctie.
De omroepwet acht hij aan in
grijpende wijzigingen toe, niet
om de commercie meer ruimte
te geven, wel om regionale-lo-
kale omroep meer baan te bie
den. Satelliet-tv -hoe ingewik
keld en opdringend deze mate
rie ook is- vindt hij vooralsnog
een minder heet hangijzer.
Hoe groter het aanbod uit deze
sferen, hoe groter behoefte
aan plaatselijke tv. In de wet
moet daarvoor ruimte gescha
pen worden.
Mr Schmitz: „Er ontstaan dan
gelijk twee grote problemen.
Waar haal je het talent van
daan om die zenders te bezet
ten? Daar moet vorming en
opleiding voor komen. Dat le
vert tegelijk werkgelegenheid
op. Tweede vraag: hoe finan
cier je? Hiervoor zal snel een
oplossing moeten komen. Die
is gelegen in een regionale
STER, waarbij ervoor moet
worden gewaakt, dat dit geen
kranten beschadigt. Daarvan
zijn er de laatste jaren al ge
noeg verdwenen. Laat je de
commercie regionaal toe, dan
gaat dit verschijnsel heel Hil
versum beheersen en kan geen
enkele omroep meer een eigen
gezicht tonen. Ik hecht nog
steeds aan een uitspraak van
de vroegere voorzitter Theo
Loerakker: „Veranderen geeft
niets, als je er maar voor zorgt
dat je er zelf bij bent".
Niet alleen voor de KRO geldt
ongeremde commercie als een
klap in het eigen gezicht.
TON OLIEMULLER
Geen piraterij
bij tv-shows
Freek de
Jonge
AMSTERDAM Kabel Te
levisie Amsterdam moet de
knop omdraaien wanneer pi
raten de show „De Komiek"
of „De Tragiek" van cabare
tier Freek de Jonge willen
uitzenden. Dit heeft de vice-
president van de rechtbank
in Amsterdam, mr. B. J. As-
scher, gisteren besloten in
het kort geding, dat Freek
de Jonge tegen KTA had
aangespannen.
De cabaretier was ter ore ge
komen dat de t.v.-piraat Mo-
kum TV in het bezit was van
videobanden van genoemde
shows en dat zij deze op het
kabelnet wilde vertonen, nog
voordat de VPRO deze shows
op het scherm kan brengen.
De Jonge eiste van KTA dat
deze hier een stokje voor zou
steken. Hij beriep zich hierbij
op de beslissing van het ge
rechtshof, waarin eerder een
aantal filmmaatschappijen in
het gelijk gesteld werden waar
het ging om het door piraten
vertonen van speelfilms.
Heiligen spelen een gerin
ge rol in het hedendaagse
leven. In de jaren '60 ver
dwenen zij uit de kerkge
bouwen en nu moeten zij
ook nog weg uit het Haar
lemse museum „De preek
stoel", waar vroegere de-
votionalia en veel beelte
nissen van die eertijds in-
spirerendé geesten een
plaatsje hadden gevonden.
Dit particuliere museum
kampt met financiële pro
blemen. Het blijkt geen
haalbare kaart cfë heilige
bevolking nog langer te
onderhouden. Daarom
gingen de stukken in vei
ling. Zij moeten zich echt
in de veiling genomen
hebben gevoeld. De fil
mers/interviewers Niki
Rossner en Rob Jongbloed
vervaardigden ten behoe
ve van hedendaagse be
kommerden en tevens
voor het nageslacht een
reportage.
Ned. I 21.55 uur.
Je geld
Teleac begint vanavond met
de cursus „Waar blijft je geld".
Hierin een uiteenzetting hoe
zuinig met huishoudgeld om te
springen. Christine Groenewe-
gen doet hierover een huis
houdboekje open.
Ned. I 18.43 uur.
BB-show
BB treedt ten behoeve van het
goede doel vanavond in het
strijdperk met de leerlingen
van het Voorburgs Maartens-
college en van de MAVO in
De Lier. In de studio ver
schijnt ook pater Laurens Boh-
nen, die in de plaats van de
ziek geworden Patricia Ver-
mander aan een flinke som
geld hoopt te komen voor be-
hoeftigen op Haïti. Dit land
Christine Groenewegen
doet vanavond een huis
houdboekje open over zui
nige bestedingen.
wordt beschouwd als het arm
ste van Amerika. In de hoofd
stad Port au Prince leven de
mensen in krotten en sterft de
helft van de kinderen aan
honger.
Ned. I 19.00 uur.
Galactica
Op de planeet Trillion wordt
Tijdens een feestelijk gebeuren gisteren in Hilversum werd aan demissionaire minister Marcel van
Dam de Nipkowschijf, de onderscheiding van de tv-pritici, uitgereikt. Hij ontving deze voor zijn
VARA-praatprogramma „De achterkant van het gelijk". In zijn dankwoord zei hij, dat er teveel over
technische vernieuwingen wordt gepraat en te weinig over het maken van goede programma's. Een
eervolle vermelding was er'voor de eveneens demissionaire minister Hans van Mierlo, die mee-,
werkte aan de voorbereiding van dit programma.
in de fantasieserie „Galactica"
de luitenant Starbuck gepakt
door kinderen, die hem uit
willen wisselen tegen hun ge
vangen genomen vader.
Ned. I 20.05 uur.
Benny Hill
De Britse komiek Benny Hill
komt weer grappen vertellen
en voordoen, want hij speelt
graag zijn eigen spelletjes.
Ned. I 20.55 uur.
Minister- president
In tegenstelling tot wat in de
gidsen staat vermeld wordt er
ook vanavond weer niet ge
praat met de minister-presi
dent. Alle programma's verder
op de avond beginnen tien mi
nuten eerder.
China
Een Candese filmer toog naar
de als wijs beschouwde 86 jaar
oude leraar en diplomaat
Chester Ronning, die zijn le
ven wijdde aan de erkenning
van de Chinese Volksrepu
bliek. Chester Ronning is zelf
Chinees, hoewel geboren uit
Canadese zendelingen. Als
kind leerde Chester de Chine
zen en hun wensen al kennen.
Ned. I 22.20 uur.
Charlie's Angels
De engelen van Charlie gaan
achter de moord op een be
roemde actrice aan, gepleegd
in een kapsalon.
Ned. II 18.59 uur.
Kinderfeestje
„Het kinderfeestje" heet de
klucht van de Britten Water-
house en Hall, waarin een
voor kinderen georganiseerd
feestje uit de hand dreigt te lo
pen. In de verschillende rollen
Gerard Cox, Marlous Fluitsma,
Lou Landré en Luc Lutz. Deze
laatste maakte samen met Ton
Vorstenbosch de Nederlandse
bewerking.
Ned. II 20.27 uur.
Nieuw land
In het gekolonialiseerde nieu
we land Australië dreigt in
1806 burgeroorlog. Daar spelen
nog andere problemen tussen
door, zoals de verhouding van
Connor en Mark. Mannion wil
terug naar Ierland.
Ned. II 21.45 uur.
Morgenmiddag
Voor kinderen en volwasse
nen morgenmiddag „Studio
vrij" en „Klassewerk".
Zaterdag Ned. I 15.30 uur.
Scène uit het tv-spel „Kinderfeestje" met v.l.n.r. Geert de Jong als Emma, Gerard
Cox als Ronald en Marlous Fluitsma als Paulien.
NEDERLAND 1
NOS
TELEAC
18.28 Follow me
O.S.
18.43 Open Schooltijd
KRO
19.00 De BB-show
20.05 Galactica, tv-serie
20.55 De Benny Hill Show
KRO-RKK
21.55 Heiligen in de
veiling, filmreportage
IKON
22.20 De China roeping,
filmportret
NOS
23.25 Journaal
23.30 Nieuws voor doven
en slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
18.25 Paspoort voor
Spanjaarden
18.35 Sesamstraat
18.50 Jeugdjournaal
TROS
18.59 Charlie's Angels,
tv-serie
TROS
20.27 Het kinderfeestje,
tv-spel
21.45 Het nieuwe land,
tv-serie
22.40 AktuaTV
23.35 Nieuws voor do\j i
en slechthorendj
DUITSLAND 1
18.00 Amus.progr. 18.30t
sieht alles, tv-serie.
s.progr. 19.15 Aktual. 20,
20.15 Modell wide Willen,
21.55 Economisch magaz.
tual. met parlementair ni<
Sport. 23.25 Ein Sheriff In
tv-serie. 0.40 Journ.
30
DUITSLAND 2
18.20 Slapstick. 18.40
18.57 Tip. 19.00 Journ.
report. 20.15 Der Alte,
Natuurmagaz. 22.00
Cultur. magaz. 23.05
Dort. speelfilm. 0.40 Journ/
lEN
De
Itefo
d pr
be;
DUITSLAND WDR 3
18.00 Kinderserie. 18.30
schiedenis. 19.00 Vrijet
19.45 Journal 3. 20.00 Jo OJ
Fllmreporl. 21.00 Report. 2
tatie. 22.00 Sklaven, tv-sd-i-
Report. 23.45 Journ. nujo
den
ver]
io.uu rvieuierprugr. "flefio
progr. 18.30 Open school. s,uo
keerstlps. 19.07 Verkietfligi
19.37 Meded. en Morgi >rof
Journ. 20.10 Weerber. 20.1
beursnieuws. 20.20 Zeven
verlangens, speelfilm. 22.0
progr. 22.50 Journ.
BELGIE NED. 2 plt<
18.00 Kleuterprogr. 18,1&n w
progr. 18.30 Open school,
keerstips. 19.07 Verkiei
19.37 Meded. en Morg
Journ. 20.10 Weerber. 2djwaa
nappingsroute, tv-serie. 2
s.progr. 22.10-22.40 Cultur
dit,
jk t
vort
aart
BELGIE FRANS
19.00 Region, progr. 19.25
19.30 Journ. 19.55 AktiJ.'
Naapet, speelfilm. 23.20
weerber.
BELGIE FRANS 2 jn
19.00 Picasso: De mens en: ue,
Serie van vier afleveringen
leven en werk van Pablo P#»,e,m
3. 19.30 Journaal. 1955 Qu een
rikaanse tv-serie met: Jactadinj
Robert Ito, John S. Ragin^en
Een dag niet als alle an<L
Vendredi-sports: Aktueel s_
zine. Met het spel vendrt ne
21.55-22.20 Tèlè-Tourismtedei
tisch magazine van Guy Lef) d«
De wijngaarden van Wallonr(ro
ent"
NEDERLAND 1
O.S.
10.30 Fries voor Friestaligen
herh.
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
15.30 Journaal
KRO
15.32
NEDERLAND2
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
DUITSLAND 1
10.00 Journ. 10.03 Modell wider Wil
len, speelfilm. 11.40 Report. 12.25
Sport. 12.50 Filmreport. 12.55 Perso-
verz. 13.00-13.15 Journ. 13.40 Pro
gr.overz. 14.10 Journ. 14.15 Kleuter
progr. 14.45 Inform. pr&og
Liedjesprogr. 16.00 Liet
17.00-17.30 Gesprek. vai
zijn
DUITSLAND 2 *1 L
12.00 Progr.overz. 12.30 fingst
buitenl. werknemers. 14een
14.47 Tekenfilmserie. 15.1Lgl-r
rie. 15.55 Hobbymagaz. 1ï°
jeugdmagaz. 16.40 Jeugdran
Journ. 17.10 Akt. magaz. r m<
kritiek. tgele
'DUITSLAND WDR 3 re"
16.30 Cursus Duits. 1S.OO- Vc
kunde. 17.30 Inform, seritet v
BELGIE NEDERLANDS 'efsv
15.00 Open Schoi
aliteit. 16.00-17.50 De
Deeds, speelfilm.
BELGIE FRANS
10.30 TV-cursus. 11.00 In
1-1.30 Gesprek. 12.00-13.1
discussie. 14.00 Socié
rubr. 14.30 Dismoure Po
toneelstuk. 16.15 Magaz
bieren In Belgie. 16.45 Indigin
17.15 Rock-and-Roll. 17Jen
jeugdprogr. ezar]
pot
'Jet I
HILVERSUM 1
KRO: 18 06 Echo 18 20 (S> Punt uit. 19 55
Overweging. 20.03 (S) Country Time. 21 02
(S) Niqe O'clock Jazz. 22.02 (S) Goal. NOS:
platen NOS: 2100 Suara
Open School RVU-NOS 22,l0hak
Socialisme (8). NOS: 22 30 Nws,
-Cultuur Magaz. 23.55 Nws.
23.02-24.00 (S) Met het oog op morgen.
VPRO: 0.02 Rust Zpcht 2.02 De nacht van
de mondharmonika. 6.02 VPRO-Ochtend-
wijding.
HILVERSUM 2
VOO: 18 00 Nws. 18.10 Into magaz. P P
18.20 Uitz. van de PPR. OVERHEIDS-
VOORL.: 18.30 De Nederlandse Antillen.
VOO: 18.40 Info magaz. 20.00 Mono: oude
HILVERSUM 3
NOS: 18.04 De avondspits 19
Music Game VPRO: 20 03 <J~~
Radionome. 22.02 De RadioU
salon. 22 30-24.00 Het VPRO-lf
HILVERSUM 4
VPRO: 20.00 Europees concert f
terdams Philharmonisch V.
22.05-23.00 (S) NOS-Jazz.
amjgfflt VARA: 7.03 (S) Hallo hier Hilver-
mm sum! (8.06 Dingen van de dag).
H 10.30 (S) Z.l. 12.03 (S) Tussen
cr1 bi start en finish. 13.06 (S) In de
JjCflt Rooie ftaan. 15.02 (S) Muziek uit
Studio I. 16.02 (S) De Speeldoos
17.55 Meded.
HEratSM TROS: 7.00 Nws. 7.10 Och-
5 n
Nws. 13.32 Aktua-extra (verv.)flte
sen 14.30 Nws. 14.32 CouU-
15.00 Han en alleman (15.3Fr
16.30-16.32 Idem.) 17.00 Akflmj
merbreed- Parlement, rubr. -
17.36 Aktua. d-L
eze
CffDBDM NCRV: 07.02 Popf„_v
'W Gospel-Rock. 10.0®eI
trm tendgym. 7.20 Rollebolleradio:
Kinderprogr. 7.30 Nws. 7.36 Ak-
fCn tua. 8.00 Nws. 8.11 Sport na
lHf-0 sport. 8.30 Nws. 8.33 Toeraktua.
NOS: 9.05 Gym. voor de vrouw.
9.15 Werkbank. 9.15 Voor blinden en
slechtzienden, 9.25 Waterst. 9.30 Nws.
TROS: 9.32 Bosboom 6 Bekooy. (10.30
JL 11.03 Pop non st« Sc
r~VJ vast. 14.03 Op sta;
Wtp co-express. 16.03 ellj
dag-Sport. J
ifij&ftfc AVRO: 07.00 Nws.
BP no-an. 08 00 Nws. 0
11.56 Open School. 12.26 Meded. VOOR
LAND- EN TUINB. NOS. 12.30 Nws. 12.36
Akt 13.00 Nws. 13.11 Aktua-extra. 13.30
^3 (S) AVRO's Platen l__
Klassleko||,6.00-,7.IJ
De boeken vaa Agatha Chris
tie plegen de lezer van de ene
verrassing in de andere te
doen vallen. Er gebeurt tel
kens iets anders in. Een sprin
gerig effect dat in de eerste be
werking voor televisie van
haar detective „Waarom heb
ben ze het Evans niet ge
vraagd" goed is nagebootst. De
eerste aflevering van die uit
vier delen bestaande bewer
king liep gisteren bij de KRO.
De kijker had nauwelijks tijd
na te denken over een vreemd
voorval of er meldde zich al
weer een nieuwe geheimzin
nigheid. Dat alles gezet zoals
het behoort in de laconieke
trant waarmee murder Agatha
haar misdaden opdiste. Dat be
tekent ook typisch Engelse
kledij en dito automobielen uit
de oude doos. Het vervolg kun
je niet missen wil zo'n eerste
aflevering zin hebben.
Op beide netten was verder
veel plaats ingeruimd voor
ontwikkelings- en ander hulp
behoevend werk. De NCRV
liet ouders van gehandicapten
aan het wcord. Hun zorgen
'worden bij het anx
dikwijls vergeten en!
verstaan. Jan-Pie(
maakte er een dod
over die tegelijk soblOI
fend was. Sober doiorr
ding van sentimen\ncj
fend door een juiste t
van het lot van beiif
in het besproken leef1"
lie
Brandpunt schonk paai
ongeveer een uur onan
uit te leggen van de( d
die in mensonwaai)e
standigheden leven tt
nemende mate ai
zijn op onze bijstam
kijker die dikwijls iiirni
kere blijft over de b ve
van zijn giften nu ex
ogen kon zien waaring
lemaal gaat. Wat $te
Prins Claus bezochnir
volta betreft daarovfiog
nu wel iets meer )0 j
dan toen Mies Botman
dertijd haar Foste^
kind in dit land opf
egt
1 d
HERMAN HO"*'