Mijn ervaringen in het orkest
en als solist* daar werk ik mee'1
Nieuw: Opel Kadett
nu ook met een snelle
7.61 S-motor
HERMAN
KREBBERS
25 JAAR
PEDAGOOG
Opel nummer lal 12 jaarlaag: een hele zekerheid.
Opel Kadett SR.
Sportiviteit
op z'n ruimst
Kadett.
Een investering
voorjaren
KUNST
LEIDSE COURANT
WOENSDAG 280KT0BER 1981 PAG11
HILVERSUM „Mis
schien ben ik de enige
niet-gefrustreerde violist,
die concertmeester was.
een trio had en als solist
optrad. Op m'n zeventien
de werd me al gevraagd
les te geven, dus voor ik
bij het Amsterdams Con
servatorium kwam, waar
het begin ligt van mijn
werkzaamheden als peda
goog. Dat zal wel de reden
zijn, waarom Tony van
Verre twaalf radio-uitzen
dingen aan me besteedde.
Die nu ook te boek zijn
gesteld. Het eerste exem
plaar van dat boek wordt
me donderdag 5 novem
ber door Vera Beths offi
cieel overhandigd; er wor
den grammofoonplaten bij
uitgebracht, met de viool
concerten van Mozart KV
218 en 211, Beethoven,
Brahms en de Vier Jaar
getijden van Vivaldi". Al
dus Herman Krebbers,
van wie in november niet
alleen dat boek verschijnt,
maar die dan ook als pe
dagoog 25 jaar werkzaam
is. „Al weten ze dat bij het
conservatorium in Am
sterdam misschien niet
eens. Door de fusie. Toen
ik daar vijfentwintig jaar
geleden kwam heette het
Amsterdams Muziekly-
ceum, het is nu het Swee-
linck-conservatorium. Ik
vier dat jubileum ook niet,
ik vind het al prettig ge
noeg, dat ik in dat boek
kan vertellen wat eraan
vast zit, als je solist wilt
worden, hoe mijn jeugdja
ren waren, dat soort din
gen. Ik bedoel, er komt
een moeder met haar
zoontje dat een keer op
het podium heeft gestaan
en denkt, dat haar zoon
een tweede Heifetz is.
Mijn leerlingen hebben te
maken met iemand, die
een solopartij kan lezen
en weet hoe het uiteinde
lijk met orkest in de zaal
klinkt. En wat je eraan
moet doen om het zo te
kunnen laten klinken".
Krebbers, die zegt zich schrif
telijk niet goed uit te kunnen
drukken, kan dat mondeling
uitstekend. Hij zegt geen fru
straties te kennen, maar als
warmbloedig kunstenaar heeft
hij wel zijn rancunes, ook zijn
vertrouwen in de mens en
zelfkennis. „Met sommige
leerlingen hoef ik geen woord
te wisselen. Ik zie aan de ogen
voldoende, wanneer iets niet
begrepen is. Of wel. En ik ben
bereid ervaringen van ande
ren serieus te nemen, of het
Isaac Stern betreft of een leer
ling. Ook een leerling kan ont
dekkingen doen, waar ik niet
eerder op ben gekomen".
Wanneer tussen Herman
Krebbers en een leerling, een
collega of wie dan ook een
band van vertrouwen is ont
staan, kent Krebbers geen
remmingen. „Oscar Back
noemde me destijds z'n meest
leergierige leerling. Ik ben al
tijd leergierig geweest en ben
dat gebleven. Daarom verbaas
de me de houding van een col
lega, toen ik voorstelde een
concert samen door te nemen.
Gewoon, om ervaring uit te
wisselen, je kunt immers altijd
van een ander leren. Nee nee,
zei die collega, laten we dat
maar niet doen. Ik begrijp dat
niet. Ik denk, dat als ik Stern
iets dergelijks zou voorstellen,
hij meteen enthousiast zou
worden".
Pijlers
Als pedagoog heeft Krebbers
de afgelopen 25 jaar een naam
opgebouwd, gebaseerd op ver
scheidene pijlers, waarvan zijn
ervaring als solist een van de
belangrijkste is. „Daarmee on
derscheid ik me wellicht van
andere pedagogen. De leerlin
gen die ik krijg, hebben door
gaans een heel behoorlijke op
leiding achter de rug. Als het
goed is, is het veldwerk dan al
gedaan. Toen ik het Haagse
meisje Marieke Blankestein
kreeg, opgeleid door John
Poth, hoefde ik er technisch
weinig meer aan te doen. Maar
dan. Je neemt een concert
door en onder een maat staan
twee p's, waaruit dus blijkt dat
daar, tot een andere aanwij
zing komt, pianissimo moet
worden gespeeld, heel zacht
dus. Maar ik weet wat op dat
moment het orkest doet. Dat
de blazers stevig uitpakken en
van de vioolpartij niets te ho
ren is als je echt zacht zou spe
len.
Als ik dan denk aan het com
mentaar van juryleden tijdens
een concours, vraag ik me af
of sommigen weten waar ze
het over hebben. Nog afgezien
van het feit dat ik geen voor
stander van concoursen ben;
een deelnemer wordt aange
vallen op de manier waarop
hij één maat heeft gespeeld,
Dat klopt
Bij de technische kennis en de
ervaring die Krebbers bezit,
stelt hij vertrouwen op een be
langrijke plaats. „Ik heb be
paalde opvattingen over de
wijze waarop barokmuziek
moet worden gespeeld, zonder
dat strakke zoals tegenwoordig
zo in de mode is. Ik zal degene
die met mij van mening ver
schilt niet aanvallen, maar ik
verwijs hem dan wel naar een
ander. Er moeten overeen
komsten zijn, vertrouwen in
mijn opvattingen en dan ko
men we heel ver. Ik wéét hoe
bang leerlingen op concoursen
kunnen zijn; dan stuur ik ze
niet het podium op met allerlei
aanmoedigingen waar ze niks
aan hebben. Ik ga naast ze
staan, met m'n rug naar de
jury. Dan zeg ik: denk nog,
even aan die ene maat, je weet
wel. Dan kijken we elkaar aan
en ik merk, hoe die leerling
dat zelfde moment in één keer
z'n zenuwen kwijtraakt".
Concoursen zijn een noodzake
lijk kwaad, Krebbers houdt er
niet van. „Maar de concurren
tie is groot. Vroeger, in de tijd
van Kreisler kon je je permite-
ren oktaven vals te spelen; dat
kan nu niet meer, het valt
meteen op. Als je hoort, dat er
oktaven worden gespeeld, be
tekent het al dat je vals speelt.
Er wordt me wel eens verwe
ten dat mijn leerlingen alles
uit het hoofd moeten kunnen
spelen. Sommigen hebben er
inderdaad moeite mee. Maar je
kunt nu eenmaal niet met een
lessenaar op het podium staan.
En dan ga ik ervan uit, dat je
zo jong mogelijk moet leren uit
het hoofd te spelen".
Vijfentwintig jaar vioolpeda
goog: een grote stroom leerlin
gen, allen van elkaar verschil
lend, kreeg Krebbers onder
handen. „Sommigen doen on
middellijk wat je van ze ver
langt, anderen hebben daar
een week studie voor nodig.
Maar werken moeten ze wel.
En als iemand om welke reden
dan ook niet heeft kunnen stu
deren, dan vind ik dat goed,
maar dan wil ik het wel we
ten. Geen smoesjes".
Verwerkt
Krebbers staat met twee be
nen op de grond; dat hij twee
jaar geleden dermate gewond
raakte dat hij zijn carrière als
solist als beëindigd kon be
schouwen, heeft hij verwerkt.
„Al ben ik door sommigen in
de steek gelaten. Ook door
mensen met wie ik zo lang heb
samengespeeld en die niets
van zich lieten horen. Vera
Beths, die was anders. Toen zij
twintig concerten van me
overnam, bood ze spontaan
een deel van haar honorarium
aan; dat weigerde ik natuur
lijk, ze gaf me een groot ca
deau".
Praktijk-mens Krebbers, die
zegt geen frustraties te ken
nen, heeft wel een goed ge
heugen voor mensen die hem
in de steek lieten of hem op
het juiste moment steunden;
voor deze violist staat vast dat
een bepaalde graad van intelli
gentie onmisbaar is voor ie
mand die goed viool wil leren
spelen. Wat betekent dan voor
hem het woord wonderkind?
lgem
s he
f
orae>
Krebbers: „Wonderkind
Ik weet niet of alles vani Z'J
telligentie of opleiding eau
klaarbaar is. Een leerlii t"1*
Düsseldorf speelt zo onge
lijk goed; als hij wil, spei
alle Nederlandse violiste
de kaart. Van zijn gevo
ven laat hij nooit iets me
hij praat weinig. En als i
zo'n jongen bezig ben vrj
me af, of er niet iets me
staat, dan wat je als mens
bevatten. Maar zeker wi
niets. Ik vermoed, dat di
gen veel emoties voor n o
houdt. En wat mezelf b
beschouw ik het als eenpNE
ne, dat ik nooit met
jan heb
Herman Krebbers.
T
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimuiiiiiiiiiiiii
Russische tv op kabel
van Amsterdam
AMSTERDAM De Am- en dan nog afwachtend - ge-
sterdamse kabel-tv KTA reageerd.
heeft aangekondigd dezer Volgens van Steen willen de
dagen al te zullen beginnen piraten met de maatschappijen
met het doorgeven van Rus- praten over vergoedingen voor
sische uitzendingen via de uit te zenden films en ook wil-
satelliet „Gorizont". len zij best afspreken welke
films wel en welke niet door
de piraten uitgezonden zouden
Voort5 hebben ruim een m0Jen worde°.
maand geleden de Amster- 6
damse televisiepiraten veertig Komt er echter op korte ter-
filmmaatschappijen in ons mijn geen gesprek tot stand,
land schriftelijk gevraagd om dan zullen de piraten over on
een gesprek rond de moeilijk- geveer twee weken via een
heden bij het uitzenden van aantal rondstraalzenders de
films. Tot nu toe hebben vol- nieuwste films gaan uitzenden,
gens René van Steen, woord-
voerder van de overkoepelen- Van Steen noemde: „Hoge
de organisatie „Vrije Alterna- hakken - echte liefde", „Het
tieve Televisie Amsterdams", meisje met het rode ha,
slechts twee maatschappijen - „Escape to victory".
iiiuriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiuii
Ook uiterlijk toont de Kadett SR
zijn sportieve karakter. Mat zwarte
spoilers vóór, achter en tussen de wiel
kasten. Fraaie lichtmetalen velgen met
extra brede staalgordelradiaalbanden.
Het onderstel met speciaal afgestemde
schokdempers zorgt voor de hoogste
stabiliteit In de verstelbare Recaro-
kuipstoelen heeft u perfekte steun.
De prestaties en uitrusting van de
Kadett SR voldoen volledig aan uw
sportieve eisen. De SR wordt
standaard met een 131 S-motor gele
verd, maar is ook verkrijgbaar met de
1.61 S-motor. Een proefrit met de SR
is een belevenis. Uw Opel-dealer
gunt u dat graag.
Wie naast komfort en veel
ruimte ook van opschieten houdt,
komt met een 1.61 S-Kadett hele
maal aan z'n trekken.
Deze kombinatie met liefst
90 DIN-pk garandeert ongekend
rijplezier. De 1.61 S-motor valt
verder op door z'n soepele loop
en hoge trekkracht
Toch blijft het benzine
verbruik bescheiden. Samen met
de onafhankelijke wielophanging
en voorwielaandrijving bewijst
deze Opel Kadett ook in staat te
zijn tot de hoogste
sportieve prestaties.
Wie voor Kadett beslist, kiest voor
betrouwbaarheid en lage verbruiks- en
onderhoudskosten. Uitstekende afwer
king, relatief meer binnenruimte, een
fraai model en een hoge inruilwaarde
zijn bij de prijs inbegrepen.
En dan natuurlijk de keuze uit
zo'n 90 uitvoeringen. Allemaal Opel.
En dat is toch een hele zekerheid op
zichzelf.