|b§|
Bloemen uit
het boeket...
Epterair"
„omeen
:5ft vaste
rjep op
$kenmarkt
Mogelijk ook „Bouquet" voormannen
artij
den
and\AG In de rij voor de kas-
ïonsumentje-wagentje-consu-
wagentje. Het is vrijdagmid-
is? supermarkt draait op volle
wikJ Als geëmancipeerde man
,ex1 je blijmoedig in je wekelijkse
^dschappen doen. Je parkeert
wlpakte wagentje achteraan de
srdéwacht geduldig, uiterlijk al-
fterop je beurt. Terwijl de kassa's
in9 roten hun electronisch ge--
1 d' piepgeluiden maken en geld
9ndpzegels van hand tot hand
<enak je uit een duidelijk doelbe-
oci de onmiddellijke nabijheid
J onee onvermijdelijke betaalfuik
geerde standaard een boekje.
Jiet open. Zo maar een bladzijde,
incest: „Haar blauwe chiffonjurk
'einpet karwei af. De stof accentueer-
9'prachtige figuur op bescheiden,
ten- e w'Jze- vorrT| van
Jten en haar wespentaille kon nie-
9'opgemerkt blijven, stelde ze te-
jrd,Bst. Ze trok schoenen met zilve-
jjjes aan en haar dunste zijden
u 9jn zo zweefde ze de trap af, als
ke zwaan".
de/18 dringt het tot je door: „Het is
j openbare leeszaal meneer." De
Hachter je is ongeduldig. Je staat
in e1 di,emma- Meenemen of niet?
uitsf1" roePt de consumente achter
ha,s' terw'i' ze haasti9 een drietal
ZoieTe boekies tussen de ontbijt-
pakken koffie en de diepvries-
r Wt'n 'iaar h^odschappenkarretje
L jHTijden, en dus gaat de sierlijke
zelftfe naar huis" Voor' zoals de kas-
f® Aten. de luttele prijs van drie gul-
«DfJ9- Zonder zegels.
Hr»huis blijk je de gelukkige eige-
Krarf* 9eluk zit 'n een k,ein b°ekje
geworden van boeknummer 395
9 ^ouquet Reeks" Roberta Leigh's
j werkje „In de schaduw van de
Een alleszins toepasselijke titel,
de omslag. Weet je ter'gelegen-
,het verschijnen van de vierhon-
pman in deze serie een prijswin-
.'"Jpje op papier te zetten, dan valt
a bomvakantie te winnen. Letterlijk
ar onder de Pa,men dus....
de i
oorb©nsucces
10etfeb ik niet gezien. Wel heb ik ge-
,r orhet Arle van Velzen, grote man
jt „literaire" fenomeen de Bou-
;s. Als general-manager van Har-
alle jlland, een uitgevers divisie van
9®n idese moederbedrijf Harlequin
r "®|s Ltd, staat hij aan de basis van
in9efenensucces. Zowel in aantallen
0 a<ls in guldens. In amper zes jaar
ir d4n er in Nederland namelijk niet
an dan dertig miljoen romannetjes,
d van liefde, hartstocht en teder-
k> z'de vrouw gebracht. Want het le-
_|k van de Bouquet-serie bestaat
procent uit vrouwen.
^rle van Velzen onmiddellijk aan-
^■rouwen uit alle lagen van de be-
J»wel qua welstandspeil als intelli-
t eet Het 's dus niet waar> dat onze
i gelezen worden door, zoals dat
Jj pmond heet, de vrouw met de
thetrs eP de dito hersens- Dat is
niet Waar. Onderzoeksresultaten
^gewezen dat de Bouquet Reeks
ciale klassen wordt gelezen, in
en elk boekje tenminste
moeder het uit, dan lezen
of de vriendinnen. De Ne-
'an °dlvrouw weet> dat het goed ge-
s „e'romantische verhalen zijn- Voor
Jschaamte van vroeger is geen
het^r' 'n 1975« het iaar dat we met
ien van deze ro/nans begonnen,
wat i900 009 boekjes over de toon-
tie Pi9 ^aar waren dat er tien mil"
*te cijfers nog niet voor zichzelf
tgeli E
inen
aten.,
CeicUeSouwmt
meer denken door de meesterlijke manier
waarop hij levende emoties wekte, waar
van ze het bestaan zelfs nooit gedroomd
had. Ze was verloren, werd opgenomen in
een storm van gevoelens die haar deden
schreeuwen, zodat ze niet meer wist dat ze
zich aan hem vastklemde op een manier
die Paul jubelend haar naam deed roepen.
DAPHNE CLAIR IN „GENIET VAN JE LE
VEN": Toen hun hartstocht het hoogte
punt had bereikt en woorden overbodig
waren, opende ze heel even haar ogen. Ze
zag hem het hoofd oprichten en bij het
zwakke schijnsel van dó maan dat door de
gordijnen drong, zag ze de uitdrukking op
zijn gezicht... Het was het gezicht uit haar
droom!
RACHEL LINDSAY IN „EEN TEDERE BE
LOFTE": In de kleine ruimte klemden ze
zich schaamteloos aan elkaar vast tijdens
de gang naar de bovenste verdieping. Die
lift vöerde hen regelrecht de hemel in.
SALLY WENTWORTH IN „EEN HUID ZO
ZACHT ALS ZUDE": Een uurtje later, toen
ze gebaad hadden en zich in een ochtend
jas hadden gehuld, droeg Leo haar in zijn
armen naar de slaapkamer. Hij streelde
haar zachtjes over haar wangen en mom
pelde: „Je hebt werkelijk een huid zo
zacht als zijde". Toen hij haar van haar
ochtendjas wilde ontdoen, stak óael haar
hand uit om hem tegen te houden.
FLORA KIDD IN SCHENK ME JE TOE
KOMST": Die nacht werden hun opge
zweepte verlangens eindelijk bevredigd,
tot ze tegen het ochtendgloren uitgeput in
eikaars armen lagen. Het leek wel alsof ze
nooit genoeg van elkaar konden krijgen na
de zeven maanden onthouding van ieder
lichamelijk contact. Met een gelukzalige
glimlach om haar lippen viel Teri eindelijk
in een diepe slaap.
Tien miljoen bedroeg vorig jaar het aantal romannetjes, dat meestal via het bood-
schappenwagentje door de Nederlandse vrouw naar huis werd gebracht.
spreken, vervolgt Van Velzen trots: „Opzij,
het toonaangevende feministenblad, heeft
onlangs enige aandacht aan onze boeken
besteed. En wat bleek...? Zelfs feministes
geven toe, dat ze de Bouquet Reeks niet
alleen kennen, maar ook lezen!". Alsof
daarmee tevens een waardeoordeel over
de „literaire" inhoud is uitgesproken van
„Strijd der hartstochten", „Een huid zo
zacht als zijde", „Een tedere belofte",
„Geniet van je leven", „Schenk me je toe
komst" en een „Vonkje van verlangen",
zoals de laatste zes titels luiden.
Van Velzen daarover: „Het verschil tussen
literatuur en lectuur vind ik minder belang
rijk. ledereen moet voor zich zelf bepalen'
wat hij of zij wil lezen. Ik vind de Bouquet
'Reeks niet slechter dan de boeken van
een literator. Hij doet ook niets anders
dan een stukje droom geven. Ik kan dan
ook niet over literatuur of lectuur praten,
alleen over
Vuistregels
Na de feestelijke presentatie van het vier
honderdste boekje, in juni van dit jaar, is
de Harlequin-uitgeverij uit de betrekkelijke
anonimiteit getreden, waarin sedert het
begin in 1975, werd gewerkt. Het succes
was immers compleet.
Van Velzen: „Voor onze succesformule
kennen we drie vuistregels. Onze produk-
ten dienen altijd van een constante hoog
waardige kwaliteit te zijn, zowel in tekst als
in vormgeving. Voorts krijgen alle boekjes
een goede reclame- en promotionele on
dersteuning, onder meer met uitgebreide
radio- en tv-spots. En tenslotte is de dis
tributie van de boekjes van meet af aan
zo breed mogelijk geweest. De Bouquet
Reeks verschijnt daar, waar de Nederland
se vrouw haar inkopen doet. Dus in super
markten, boekwinkels, kiosken, sigaren
winkels, bij kruideniers en in benzinesta
tions. Bij Harlequin wordt niets aan het
toeval overgelaten".
Het verschijnsel van de herleefde keuken
meidenroman is overigens niet nieuw. Al
voor de Tweede Wereldoorlog bracht de
Londense uitgeverij „Mills and Boon" mil
joenen van die boekjes binnen de grenzen
van het toen nog immense Verenigde Ko
ninkrijk in de handel, maar pas nadat dit
bedrijf door de Canadese uitgeversgigant
Harlequin was overgenomen, werd het
succes wereldwijd. De sinds zes jaar ook
in ons land verkrijgbare pockets worden
dan ook nu in meer dan twintig landen uit
gegeven en in welgeteld 108 landen gele
zen. Kortom, een miljardensucces.
Opvallend daarbij is, dat alle boekjes door
Engelse dames, althans Engelstalige da
mes, worden geschreven. En dat vaak in
een enorm tempo. Bekende namen in de
Bouquet Reeks zijn bijvoorbeeld Anne Ma
ther, die al meer dan vijftig werkjes voor
haar rekening heft genomen en Janet Dai-
ley, die er nog meer produceerde. Veelal
lopende band werk in liefde dus.
Arle van Velzen: „Inderdaad zijn er een
aantal van onze vaste schrijfsters, die een
enorme produktie hebben. Soms wel acht
titels per jaar. Anderen zijn minder pro-
duktief. Waar het ons om gaat is de kwali
teit. Die wordt in feite driedubbel bewaakt.
Allereerst in Engeland, daarna door onze
meestal freelance-vertalers en tenslotte
nog eens door onze eigen staf van redac
teuren. Zij zeven eventuele taalfouten, zor
gen voor een verantwoord Nederlands
taalgebruik en bewaken onze huisstijl. Dat
is onze garantie voor een constante kwali
teit. Eén slecht boekje zou voor ons funest
kunnen zijn. Want koop je eenmaal een
doos Droste-flikken, die niet te eten zijn,
dan haal je ze toch ook nooit meer in
huis."
„Buitenstaanders denken dan ook meestal
te licht over ons werk. Zo ook over de in
houd van onze romans. Elk verhaal mag
dan in principe qua formule hetzelfde zijn,
de „plot" moet goed zijn. Met andere
woorden, het verhaal moet eindigen zoals
de lezeres dat wil. Altijd een happy-ending
dus. Dat zou je het belangrijkste deel van
onze huisstijl kunnen noemen, ai wil ik
daarbij zeker niet vergeten, dat wij ook
een hoogwaardig taalgebruik nastreven.
Je zult in geen enkele Bouquet-roman een
onvertogen woord tegenkomen. Liefde en
hartstocht zijn belangrijke ingrediënten,
maar schuttingwoorden van drie letters,
nee, die horen niet in ons pakket, ledereen
Mogelijk krijgt de louter op vrouwen gerichte „Bouquet Reeks" ook in ons land een
mannelijke tegenhanger. In Amerika brengt Harlequinonder de naam „Wavenhouse
Pocket" en in Engeland onder de noemer „Keyhold Crimes" al korte detectives op de
markt en het ligt in de bedoeling om deze mannenlijnbinnen afzienbare tijd ook naar
ons land door te trekken.
Arie van Velzen, general manager van „Harlequin Holland, uitgever van
de „Bouquet Reeks" in Nederland, geflankeerd door een deel van de romantische
produktie.
moet de boekjes kunnen lezen. Van jong
tot oud. En de cijfers hebben inmiddels
uitgewezen, dat wij het gelijk aan onze
kant hebben".
Seizoengevoelig
De cijfers dus weer. Inderdaad, verkoop-
matig vormt de Bouquet Reeks ook in ons
land, als gezegd, een fenomeen. Harlequin
Holland brengt elke maand zes nieuwe ti
tels op de markt, die een totaaloplage van
zeshonderdduizend exemplaren kennen.
De verkoop geschiedt op basis van „sale
or return", waarbij de handelaar de niet
verkochte boekjes dus zonder financieel
.verlies kan terugzenden, maar groot zijn
die retourzendingen zelden. Zoals vrijwel
elk massa-consumptiemiddel is echter ook
de Bouquet Reeks „seizoen-gevoelig".
Arle van Velzen: „Dat klopt. Voor het be
gin van de grote vakanties kennen we een
enorme plek. Vrouwen nemen duidelijk
een aantal van onze romans mee op va
kantie. Hetzelfde geldt voor de winter
maanden. In voor- en najaar loopt de ver
koop altijd iets terug. Veel meer zeg ik hier
niet over, want dan zou ik de concurrentie
net zo goed in huis kunnen halen. Begrijpt
u".
De concurrentie, ja. Succes maakt jaloers
en dus hebben ook andere uitgevers zich
inmiddels op deze razendsnel om zich
heen grijpende romancultus gericht. Bruna
brengt sinds kort de „Story Serie" op de
markt en naar geruchten willen zal ook
Henk van der Meyden's „Privé" binnen af
zienbare tijd een hartstochtelijke greep
naar de macht gaan doen. Arle van Velzen
ligt er niet van wakker. Hij heeft, voor wat
betreft ons land, de succesformule op zak.
En of men daarbij nu meesmuilend over
keukenmeidenromans of over suikerzoete
lectuur spreekt, het zal hem een zorg zijn.
De Nederlandse vrouw is en blijft voorlo
pig zijn trouwste volgeling. En dus rinkelt
de kassa, 't Geluk zit in een klein boekje...
KEES JAGERS
CHARLOTTE LAMB IN STRIJD DER
HARTSTOCHTEN":
De stevige, warme druk van zijn mond
werd intenser toen hij haar hulpeloze hou
ding bespeurde. Haar armen gleden om
zijn nek en een lach plooide zich om haar
lippen toen ze de opwaartse druk voelde
die zijn haren door haar vingers deed glij
den alsof het een bed zeewier was.
HELEN BIANCHIN IN „EEN VONKJE VAN
VERLANGEN": Zijn mond, warm en over
redend, voorkwam ieder verder protest en
na een poosje kon ze zelfs niet helder