Binnenskamers bij Babbelonië Er- TERUGBLIK TELEVISIE VANAVOI TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND tl RADIO DINSDAG „De witte leugen" over het verledenvan een geliefde vrouw KAUIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT MAANDAG 19 OKTOBER 1981 De nieuwe praat- en raadrubriek „Babbelo nië" op AVRO-tv schijnt van mond tot mond te gaan. Men moet terug naar de gouden jaren van Mies of naar het Ne derlands elftal in zijn glorietijd om zulke goe de cijfers aan te treffen. Een bekijks van een miljoentje of zes en een rapportcijfer rond de ze ven. En dat niet alleen. Kleine meisjes vragen thuis aan moeder om een „grote" jurk. Carnaval, denkt rnoe. Nee. Er wordt op school „Babbelonië" gedaan en het meisje in kwestie moet als Lous Haasdijk fungeren. Dat meisje staat al zo sterk in haar schoenen en haar rol, dat zij de haarlok alvast uit haar ogen weg wist, want dat is intussen als een waar merk voor de echtheid van Lous gaan gelden. Presentator en tussen twee panels van drie in de man in het midden Pim Jacobs: „Voor velen ben en blijf ik de man van de muziek, op radio en tv. Ik vind het trouwens ook nog steeds heerlijk om met Rita (Reys) op de Bühne te staan juist nu de jazz weer helemaal op leeft, bijna nostalgisch. Maar het geeft een ferme dosis voldoening ook te kunnen functioneren in een derge lijk programma, dat het van woord en' wederwoord moet. hebben en een theatrale in slag heeft. Het kan nooit kwaad als dit je populariteit een beetje opvijzelt. Tijd om winkels te openen en linten door te knippen heb ik toch niet. Daarvoor ben ik veel te druk in de muziek." ,Het succes van deze rubriek "schrijft hij aan verschillende oorzaken toe. Het moet ge voelsmatig klikken tussen de drie vaste panelmensen, die een kryptische, een ver hullende omschrijving geven van het onderwerp, dat ge raden moet worden door drie wisselende gasten. Die proberen weliswaar voor zichzelf punten te scoren, maar in het vraag- en ant woordspel, dat daaruit ont staat, helpen ze de ander op dreef en op de goede weg. Daarin speelt het competitie element een rol, waarbij Pim gelukkig is met het feit, dat het niet om de heb van de prijzen gaat, maar alleen om de eer. Sommige gasten ge ven zelfs niet om de per soonlijke glorie, maar gooien het louter over de gezellige boeg, zoals Rita Corita, die weinig punten scoorde, maar veel lach los liet. Martine Bijl doet dat heel anders. Die kijkt even spits in het rond en spuit tegelijk het goede antwoord. Bob Bouma van de KRO lijkt niét minder door de wol geverfd. Die laat anderen rustig vragen en destilleert uit de panel reacties resoluut de goede antwoorden, bij wijze van hattrick. En toch er beschei den bij blijven kijken. TOESPELINGEN Hoe komen sommige gasten zo rap aan het goede ant woord?. Wordt er vooraf niet gedaan aan het lichten van sluiers, want panel en gasten komen tevoren bijeen om tij dens een gezamenlijk etentje alvast in stemming te raken. Dat is bekend. Pim Jacobs: „Geen sprake van, dat er daarbij uit de school geklapt wordt. Alle deelnemers weten, dat er een spits spelletje gespeeld moet worden om de uitzen ding opzienbarend te maken. Wie wat verklapt bederft de vreugde. De hilariteit in de zaal ontstaat juist door het veelvuldig mistasten in het duister. Toespelingen voor de uitzending zouden leiden tot een saaie uitzending met misschien een hoge puntens- core, alsof het daarom be gonnen zou zijn. De deelne- gaan, gebruiken hun onwe tendheid om de zaal te be spelen. Daarom moet dit spel in het bijzijn van publiek ge maakt worden." De bedenkers Bart Schuil en Jan Meulendijks wisten dan ook niet van wijken, toen bij verhuizing van dit spel van de zaal naar de studio het accent op het publiek weg viel. AVRO-tv haastte zich hierin alsnog te voorzien, want „Babbelonië" mag nooit verloren gaan. Later volgde weer inkorting met alle complicaties vandien om het programma tussen ande re in te kunnen passen. Hef tige reacties hierover wer den binnenskamers ge smoord en omgebogen naar de sfeer van overleg, want de AVRO wil onder geen voorwaarde „Babbelonië" kwijt. In het begin is naarstig ge zocht naar een goedgebekte presentator. Dat zou Fred Oster moeten worden, maar die heeft zijn eigen „Wie Kent Kwis" al en procudeert bovendien „Mies" en dat is ook geen kleinigheidje. Pim Jacobs was al gevraagd voor het vaste panel, maar schoof toen op naar de plaats van Oster. De ook gevraagde Martine Bijl wou niet weglo pen uit „Wie van de drie", waarna men bij Lous Haas- dijk terecht kwam. Jos Brink is overal voor te por ren. Die zat meteen goed, maar toen nog een derde man. Daar heeft men Wil lem Duys mee overvallen. Na zijn „Muziekmozaïek" liepen ze met Pim voorop zo de studio binnen om Willem Willem bleek zo beduusd, dat hij niet eens bedenktijd vroeg. Regisseur John Schelfhout wreef zich ver rukt in de handen, aange zien hij gelijk aan het werk kon gaan. LOUS Toen Willem Duys en Jos Brink er eenmaal zaten, hebben ze over Lous tegen elkaar gezegd: „Die nemen we wel even tussen ons in, zodat zij zich aan ons kan optrekken". Deerlijke ver gissing van die twee oude rotten, want keer op keer komt Lous met de meest spitse omschrijvingen voor de draad. Pim zegt van haar, dat zij haar huiswerk goed doet. Die drie krijgen de on derwerpen thuis gestuurd met de opdracht er vast eens over na te denken. Jos opent zijn enveloppe pas op het moment van de uitzending. Leve de improvisatie. Wil lem als-ie op weg naar de studio voor een stoplicht komt te staan. Lous niet. Die gaat er thuis voor zitten en bepeinst de fraaiste om schrijvingen. Zegt zij: „Tegen mijn onder werp is geen valse plooi be stand". Je ziet de gasten peinzen: een humorist die plooien van chagrijn uit ge laten veegt? Een diplomaat die complicaties glad strijkt? Nee, hoor, een strijkijzer. Zo simpel is dat. En Lous strijkt weer een brede blonde lok langs haar voorhoofd om hoog, alsof zij gordijntjes opent die zij eerst gesloten hield. Pim noemt Lous een perfec- tioniste. Zij wenst goed be slagen ten ijs te komen. Glijdt niet uit. Zij past daar om ook goed in het team van drie, omdat zij door haar scherpzinnigheid zowel een tegenwicht vormt voor de lichtelijk rhetorische Willem Duys en voor de bij herha ling op de grappige toer gaande Jos Brink. Zij passen bij elkaar en maken het spelletje tot een belevenis, omdat zij elkaar op gelukki ge wijze aanvullen. Jos blijft improviseren, terwijl Lous| de door haar zelf uitgezette lijn nauwgezet blijft volgen. Zij groeit zichtbaar in dit werk. Volgens Pim zorgt zij voor de intelligente inbreng, levert zij de broodnodige se rieuze toets, wat dit spel no- dig heeft om niet te verzan den in grappenmakerij. Zij speelt het spel met de ernst van wie plezier aan het spel beleeft. Zij contrasteert daardoor ook met de werk wijze van Jos Brink die ze ker uit is op het maken van een voorstelling. Lous niet. Die onderschikt zich aan het spel. Zij houdt zich voortdu rend strikt bij het onder werp. Schijnt daar in ge dachten zo druk mee bezig, dat zij uitstraalt wat haar door het hoofd speelt. Op die manier moeten haar gedach- gen kunnen worden door wie daar gevoelig voor zijn. Soms worden onderwerpen zo snel en raak geraden, door Martinê Bijl, door Bob Bouma, dat er wel sprake schijnt van gedachten lezen. Pim Jacobs: „Daar kun je in geloven of ook niet. Maar soms lijkt het inderdaad of dat bestaat." JOS Jos' Zijn gedachten hoef je niet te lezen. Die spreekt ze onmiddellijk uit of mimet deze met zijn gezicht en hele houding. Laatst moest „spa ghetti" geraden worden. Kwam er als antwoord: een knot wol. Jos wendt vol af grijzen zijn gezicht naar de zaal en begint met zeer trage kaken zeer langzame maal- bewegingen te maken, in derdaad of hij bezig was een knot wol te verorberen. Pim Jacobs: „In zijn positie op de linkervleugel van het panel zit hij het dichtst bij het publiek. Vandaar be trekt hij de zaal in zijn op treden. Dat ligt ook in de be doeling, want daardoor juist kom je met dit programma direct de huiskamer in. De zaal is de huiskamer. Daar wordt dit spel intussen dan ook al door huisgenoten on- iderling gespeeld. Dat weten we uit de vele reacties die we inmiddels op dit pro gramma kregen. Je mag „Babbelonië" zeker ook een kolfje naar Jos' zijn hand noemen. Hij slaat voortdu rend kwink en daardoor een brug tussen „Babbelonië" en het publiek. Een zeer groot publiek hebben we begre pen, van hersengeschoold tot handvaardig, van jeugd en van mensen op jaren. Het gevaar voor dubbelzinnighe den vrees ik niet. We wer ken met professionele men sen en die weten uit hun vak waar de grenzen liggen. Met de flair 'van Jos, de wel- gekozen formuleringen van Lous en de frasen van Wil lem kun je trouwens niet ge makkelijk de verkeerde kant op. En dat moet ook niet als je voor een breed publiek vroeg in de avond werkt." Morgenavond vertoeft de kijker andermaal in „Babbe lonië" en we krijgen in dit spel nog mensen als Dick Passchier, Eddy Becker, Joop Doderer en Elles Ber ger. Allemaal goed voor een gevat woord en antwoord. Alleen Pim Jacobs worstelt nog met een schier niet op te lossen vraag, gezien zijn hobby van-huis-uit: Is hij een presenterende musicus 'of een muzikale presentator? In elk geval zit er muziek in „Babbelonië". NEDERLAND 1 NOS 18.20 Nieuws voor doven en slechthorenden TELEAC 18.28 Geologie AVRO 19.00 Het wonder der natuur: "Pelikanen" 19.25 De sterkste man van - de wereld 20.25 De witte leugen, tv-spel 21.20 Hier Frankrijk, hier Jan Brusse AVRO 21.55 DrleSter, Informatief programma NOS 23.00 Journaal 23.05 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS 18.30 Staatsloterij 18.35 Sesamstraat 18.50 Jeugdjournaal VARA 18.59 ScoobyDoo 19.20 Het donkere bos "Brendon Chase" VARA 20.27 Achter het nieuws 21.10 De verdachten, tv-serie 22.00 Koning Klant 22.25 Op't rechte pad 23.05 Nieuws voor d( en slechthoren! DUITSLAND 1 (Region, progr.: NDR: 18.30 Aktual. 18.45 18.55 St. Paull Landui tv-serle. 19.25 Region. Progr.overz. WDR: 18.00 18.30 Natuurserie. 18.40 wlrd Immer, tv-serle. 19] 19.45 In bester Gesellsc rle.). 20.00 Journ. 20.15 tv-serle. 21.15 Report. 2: progr. 22.30 Journ. 23.00 Vogel, tv-tllm. 0.30-0.35 DUITSLAND 2 18.20 Bitte kelne Pollzi 18.57 Tip. 19.00 Journ. 1| •muz. 20.15 Inform, progr.; tal. 21.20 Die letzten Jahrt helt, tv-film. 23.05 Ge! DUITSLAND WDR 3 j 18.00 Kleuterprogr. 18.3 Duits. 19.00 Cultur. serie, nal 3. 20.00 Journ. 20.15 rle. 21.15 Docum. serie. 2\ BELGIE NED 18.00 Kinderserie. 18.05 T| rle. 18.30 Slapstick. School. 19.07 Uitz. 19.37 Toto, meded. en Nws. 20.10 Weerber. 20. H bedachten rade: Klacht t( kenden, feuilleton. 21.20 22.05 Inform, progr. 22.45- BELGIE FRANS 19.00 Sport. 19.24 Tot 19.30 Journ. 19.55 Les Krach de 1929 (S), tv- Dlscussie. 23.00 Journ. ste Hlac ferb BELGIE FRANS 2 Tot 19.00: Zie nat 1. 19.0| ma. Programma v met vandaag: Een reis i met de winnaar van het spf ma. 19.30 Journaal Met slit* talingen gebarentaal. 19)err Wallonne. 19.55 A chacuL que. Een reportage vanr Lempereur en Jean-Emilsl over de bijzondere instrurf de Vereniging Moncrabeaubrre: 20.25-Théatre wallon: Dism.. ker, Een Waals toneelstuk L'^e' tes van .Marcello Martin, r door de toneelgroep LaPa van Pellaines onder regie pkni ges Yu. (Toneelstuk In Lulliets Toneelregie: Paul Vis bouwmededellngen. Ulysse, Programma voor slfË den. zten Jahre der KindhelL 12.10 inform, progr. 12.55f° 13.00-13.15 Journ. 16.30 Fftiscl ouderen. 17.00 Journ. 17,paar Jongerenprogr. 17.40 Geva ni< DUITSLAND WDR 3 9.25 Kleuterprogr. 17.30 Ijelfsj .BELGIE NEDERLANDS NEDERLAND 1 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven eri slechthorenden DUITSLAND 1 10.00 Journ. en actual. 10.23 Die let zten Jahre der Klndhelt, tv-film. 12.10 Inform, progr. 12.55 Persoverz.. 13.00-13.15 Journ. 16.10 Journ. 16.15 Eln Hauch von Abenteuer, tv-serle.. 17.00 Tekenfilm. 17.50-18.00 Journ. (Reg. progr.: NDR: 9.25-9.55 Kleuter- BELGIE FRANS progr. WDR: 9.25-9.55 Kleuterprogr.)- DUITSLAND 2 di BELGIE NED. (2) 10.00 Joum. en actual. 10.23 Die let- 12.00 Teletekst. 14.00-14.3 televisie. 16.45 Meded. 17.1 Jeugdmagaz. lEN u (C ging. 20.45 Onder de kop. 21.0? TELEAC: £1.30 Sportvissen (2,-L> 0 Wereld van Breugel (herh. 3). Ivr Nw3. 22.40 Focus. NOS: 231 c Hoop. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 3 HILVERSUM 1 TROS: 18.06 (S) Aktua. 18.30 (S) Michael Strogoff, hoo ra palserie. 19.02 (S) TROS- -Country. 20.02 (S) Een mondje Frans. 20.30 (S Peekei ongezouten. 21.02 (S) Lichte muz. en Interviews. 22.02 (S) Aktua-sport. NOS: 23.02-24.00 (S) Met het oog op morgen. AVRO: 0.02 (S) Easy listening. 2.02 (S) AVRO's Service Station. 6.02 (S) Auto In AVRO aan: muzikaal en Inform, progr. "HILVERSUM 2 P.P.: 16.20 Ultz. WD. MORMONEN: 18.30 Goede kanten van het leven. 18.45 BOND' ■ZONDER NAAM. NCRV: 18.50 (S) Er Is meer dan Grote Pier. 19.00 (S) Gospel Magaz. strumentaal trio: klass 19.30 (S) Steen In de vijver. 20.30 In Bewe- Muziek op het spel. NOS: 18.04 (S) De Avondsplts. J (S) Praatpaal. 20.02 (S) Folk li,en Het Stoenen Tijdperk. 21.15 (S lads en beat. 22.02 (S) 23.02-24.00 (S) AVRO's Swlngtl HILVERSUM 4 [jS g KRO: 20.00 (S) Turkse klass. nverl ,ÜL>el iz. 22jbu; ggypscM leder heel uur nieuws. AVRO: Vervolg Auto In AVRO aan (7.30 en 8.30 AVRO's "Radiojournaal, er' .4 7.03 Per Saldo: tinancleel Picht nieuws. 8.06 Idem). 9.03 Steun- punt. 9.08 (S en M) Arbeidsvita minen. (10.02-10.10 De zandbakshow). 10.30 Biels 6 Co, hoorspelserle. 11.02 Uit Is In. 11.15 (S) Componistenportret. 12.03 (S) Platen scala. 13.06 Radiojournaal. 13.20 (S) De AVRO Diligence. 13.57 Per Saldo. 14.02 (S) Anne van Egmond. 15.52 De zand bakshow. 16.02 Hersengymnastiek. 16.30 (S) Kom 'ns langs In Des Indes. 17.52 Per Saldo. 17.54 Meded. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Och- tendgymn. 7.20 Het levende Woord. 7.30 Nws. 7.36 Echo (8.00 en 8.30 Nws.) 9.00 Scheep spraat. NOS: 9.05 Gymn.v.d. vrouw. 9.15 Werkbank. 9.25 Wa terstanden. 9.30 Nws. KRO: 9.32 Wel en wee In Nederland. (10.30 Nws.) 11.00 De Zeppelin. 11.30 Nws. 11.32 Ratel. OVER HEIDSVOORLICHTING: 12.16 Ultz. v.d. landbouw. NOS: 12.26 Meded. en tuinbouw. 12.30 Nws. KRO: t 13.00 Nws. 13.11 Goal. 13.30 douane. 14.00 Daar zit ik dar lingswerken....ln mijn eentje NOS: 14.32 Voor de buitenlands) KRO-RKK: 15.02 Postbus 900. 1 pelvrees. KRO: 15.30 Nws. 15.32' boden toegang. 16.30 Ni 17.30 Nws. 17.36 Echo. 'fimsm |et)er he0' ui Van 7.00-18.00 Dlngjr iSSL. dag. 7.02 (S) Gevar. h Telkens op haar verjaar dag brengt een weduw naar een bos bloemen op het graf van zijn vr>ouw Anna. Maar dan ligt er op zeker moment al een flin ke tuil. Verbazing en ver bijstering in het tv-spel „De witte leugen" van Dolf de Vries. Aan dit graf raken de weduwnaar, (Ton Kuyl) en de vreemde man (Kees Brusse) in een vreemde psychische situa tie jegens elkaar, zeker' wanneer een jaar later iets, dergelijks gebeurt. In de: weduwnaar rijzen tegelijk woede, aarzeling en wan trouwen. Had zijn aanbe den vrouw een deel van leven waar hij altijd bui ten is gebleven? Ned. I 20.25 uur. Pelikanen Natuurfilm uit Florida, waar een wonderlijk groot soort pe- hou het lI scherm in het Paul Presset steken Paul en Myra zich resp. in de kleding van een Presbyteriaanse pas toor en diens dochter. Dat leidt tot wonderlijke ontmoe tingen. Ned. II 21.10 uur. Koning klant Letty Kosterman en Joep Bonn gaan met consumenten na wat er goed is en fout bij de aanschaf van artikelen. Ned. II 22.00 uur. Rechte pad Fletcher pakt een baai hij ervaart dat als een levenis in de komisc „Op het rechte pad". Ned. II 22.25 uur. Ton Kuyl als de weduwnaar en Kees Brusse als de vreemde man In het tv-spel „De witte leugen" tegenover elkaar. Sterkste man De sterkste man van Neder land Staggo Piszko neemt het in Amerika op tegen sterke mannen aldaar om te kunnen bewijzen, dat hij de sterkte man ter wereld is. Ned. 119.25 uur. Jan Brusse Na Kees Brusse in „De witte leugen" zien we zijn broer Jan, die irt Parijs weer leuke din gen beleefde. Ned. 1 21.20 uur. Driester Opnieuw drie onderwerpen in „DrieSter" met een bijdrage van de BBC over de stilstaan de beweging van film en fpto, een beeld van het Amsterdam se Binnengasthuis en hoe men inbraak moet voorkomen. Ned. I 2L55 uur. Scooby Doo De duivelsbeer maakt het hondje Scooby Doo vanavond weer bijzonder lastig. Ned. II 18J>9 uur. Brendon Chase Robin, Harold en John spelen schuilevinkje in Highwood en komen in actie als de keuken van tante Ellen blijkt leegge roofd. Ned. II 19.20 uur. De verdachten Op zoek naar de gevluchte ooi Waarin moeten voetballers uitmunten, luidde een vraag in Frank Kramers eerste show. In doelpunten maken was het beste antwoord, Daar valt wei nig tegen in te brengen,. Hoe wel spelinzicht in dat soort za ken ook niet gek is. Van een achterspeler, om van een doel-! man maar te zwijgen, kun je niet verwachten, dat hij gaat scoren. Het typeert weer de onbenulligheid van het gemid delde gevraag in kwissen. Kramer hield het overigens goed in de hand voor de eerste keer. Minder springerig en op gewonden dan Ruis. Met het accent op gewoon doen. Dus alledaagse mensen in hun alle daagse aardigheid. Ook zonder verblindend mooie assistente. En geen betweterig panel, zij| het wel met het galmende ge- .luid van Pierre van Ostade. Van heel ander kaliber was 'het eerste deel van een Engel se serie waarin een minister [probeert openheid te brengen 'in het beleid. Heel amusant i hoewel zeer Engels. Overge bracht naar onze ministeries ,kun je moeilijk voorstellen dat| hier ministers doorlopend zo spits praten. De aankondiging van „Hier en Nu" week, als ik me niet ver gis, enigszins af van de eigen lijke uitzending. Althans wat het commentaar betrof van De Gaay Fortman op de rege ringscrisis. Hij had het daarin over een belediging ten aan zien van democratie en poli tiek. Dat vond ik later niet in dezelfde woorden terug. Wel dat je niet behoort af te treden bij wijze van politiek druk middel als je probeert het toch weer samen te gaan doen. De interviewer noemde wel dui delijk man en paard toen hij vroeg of het land er veel aan zou verliezen als Van Agt en Den Uyl gezamenlijk niet meer zouden terugkeren. Daar kon De Gaay moeilijk ja of nee op zeggen, gegeven de hand, die hij zelf in de forma tie heeft gehad. Terlouw zei verbijstering te hebben opge merkt bij de PvdA opmdat D'66 niet te allen tijde aan |haar zijde blijkt te staan. Ze zal moeten begrijpen dat D'66 handelt naar eigen inzicht. Aan.niemand dus een bood schap, wat ook weer geen samengaan met aldus Terlouw. Het Capitool op zon<n een demissionair o van drie afgetreden Van Thijn, De Koning Mierlo, aangevuld m minister Boersma. Di kende veel technisch ten in voor de kijkers i begrijpelijk jargon, aanvulling op in dit ma geleverde cijfers aan het zwarte circuit; uitzending „Gelet op Daar gaat in ons land miljard gulden per jaa Daar kunnen onze zor dig mee uit de wereld geholpen. Essentieel ook hier opnieuw: geel li ivoor een afdoende bespit .De TROS had veel over een hele avoni smeerd. Allerlei curi en circusvermaken, hoogste spoorlijn ter bij Henk van der Me sterkste man van en de vrouw met het haar ter wereld. Ik maar gauw gaan VPRO naar Ivens' .film „De Brug" die 53 de première weer v kanten werd bekeken, HAN J0 !en i kijke ens Wd( eind pEN klM r w d! Ani

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 2