Toch maar even bij C&A kijken ladies! Trieste lachspiegel van liefde en moraal bijNieuwe Komedie Voorschoten heel 3,5 ton „over" BINNENLAND LEIDSE COURANT MAANDAG 19 OKTOBER 1981 PA TOPPEN VAN GELUK „Toppen van geluk" is een uitermate ironische ti tel voor het theaterstuk van Caryl Churchill dat de sexuele moraal van de mens toen en nu als on derwerp heeft. Want zo wel vóór en na de sexuele revolutie is het in haar stuk, oorspronkelijk „Cloud nine" geheten, jammerlijk gesteld met de mens. Worden die toppen van geluk tóen (in een denkbeeldige Nederland se kolonie Surinatra met sterk Indische trekjes rond de eeuwwisseling) bij voorbaat afgeknepen in een hypocritisch ver stoppertje spelen met de verstikkende moraal, anno nu in een even denkbeeldig Haags Von delpark eindigt het haasje over met die nieuwe mo- ©De CLOCK HOUSE twill pocket Twill is dikke katoen, aan goede kant aangeruwd. Gebruikt voor'n mooi aansluitende broek. Met grote opgestikte zakken: voor, achter en opzij. In blauw, en camel, i-44 „Toppen van geluk" van Caryl Chur chill door de Nieuwe Komedie. Re gie: Heieen van Meurs. Bewerking: Guus Vleugel en Ton Vorstenbosch. Decor: Peter de Kimnpe. Kostuums: Barbara Kroon. Met: Edda Barends, Ellis van den Brink, Stella Knaack, Bart Scheepens, Bram van der Vlugt, Cees Wijn, Adriaan Adriaan- sen. Theater aan de haven 17/9, her halingen op 20,21,23 en 24 oktober. raai in een trieste zand hoop van egoïsme en on verwerkte vrijheden. Het stuk, oorspronkelijk in een Victoriaans-Britse ko lonie in Afrika en heden daags Londen gesitueerd, werd door bewerkers Guus Vleugel en Ton Vorstenbosch in opdracht van de Nieuwe Komedie naar Nederland gehaald. Best aardig trouwens. Het leidt geen twijfel dat de Nieuwe Komedie, in vergelij king met een aantal jaren ge leden op een steeds sterkere theatrale lijn zit. Er zitten be tere acteurs bij het gezelschap en er wordt minder dogma tisch met het maatschappij- en menskritische materiaal omge gaan. In „Toppen van geluk" bereikt regisseuse Heieen van Meurs voor de pauze een ver rassende speelsheid, al heeft ze het daarna moeilijker met Caryl Churchills stuk dat ook al in twee ster verschillende delen uiteenvalt. Vóór de pau ze is het een afgeronde eenac- „ter over de liefdesrelaties bin nen een koloniaal gezin onder het motto van Ramses Shaffy: De een wil de ander en de an der wil die ene niet. De echt genoot houdt van een bevrijde dame avant-la-lettre, zijn vrouw zwijmelt van een geo loog die achter zijn stoere oer- woudtochten een angstige ho- mosexualiteit verbergt, het zoontje des huizes begeert en de inheemse bediende ge bruikt. Moeder wordt op haar beurt weer van verre bemind door een lesbische gouvernan te en dat maakt het geheel zo krankzinnig dat een erg goede hand van regisseren en een zuiver stijlgevoel van de ac teurs nodig is om het niet in een pure klucht te laten on taarden. De Britten noemen dat „tongue in cheek"-stijl: Ironisch relativerend, maar net niet teveel. Bram van der Vlugt als heer des huizes en Ellis van der Brink in een dubbelrol als bedeesde gouver nante en pronte bevrijde vrouw halen het onder andere. Het levert leuke momenten op met een visueel doorbreken en accentueren van rolpatronen (mannen die vrouwen spelen, een pop dat een kind is, een zeer blanke Adriaan Adriaan- sen als de inheemse Noedjoe). Na de pauze wordt Caryl Churchills stuk realistischer, maar ook zwakker omdat je in brokkelige opbouw en te on evenwichtige uitwerking het ontstaan via improvisaties her kent. Eenzelfde soort opeen stapeling van probleemrelaties rond dezelfde moeder en kin deren als voor de pauze (nogal ongeloofwaardig), met nu twee homosexuele mannen, een ge scheiden lesbienne met kind en een echtgenote die bisexue- le ervaringen wil opdoen als ingrediënten voor een trieste lachspiegel van de liefde. Het mengsel van spotternij en rea lisme ligt hier nog moeilijker en regie en acteurs raken dan ook hevig uit balans. Het stuk krijgt te loodzware schoenen aan, terwijl Heieen van Meurs het geheel uit elkaar scheurt door van Adriaan Adriaansen een clowneske, monsterlijk uit de kluiten gewassen kind te maken. Dan wordt het Thea ter van de lach-werk dat z'n doel voorbij schiet. bert jansma - Adriaan Adriaansen als inheemse Noedjoe BEGROTING '82: FORSE BEZUINIGINGEN ONNODIGft erg VOORSCHOTEN Voorschoten heeft in 1982 3,5 ton voor nieuwe pro jecten over. Forse bezuini gingen zijn voor '82 nog niet nodig. De blijvende ruimte ruimte die in volgende jaren terugkomt bedraagt ruim 2 ton. De begroting is beïnvloed door hogere opbrensten van onroerend goedbelas- ting, toename van ge meentelijke reserves en besparingen. De raad wordt nog een een voor stel tot extra verhoging van de onroerend goedbe- lasting voorgelegd. Dan wordt het overschot nog groter. Het totale begro tingsbedrag voor de gewo ne dienst beloopt 59,9 mil joen gulden. B en W vinden blijvende dek king van de uitgaven nodig. Dit in verband met als drin gend beschouwde voorzienin gen, de weinig florisssante toe komstverwachtingen en de ge- meentelijkse inkomenspositie. De besluitvorming over de voor 1982 voor te stellen prio riteiten is nog niet afgerond. Een lijst van gewenste investe ringen wordt aan de raad voorgelegd. Het totaafe van die investeringen:? gulden. De grote poste lend materiaal voor hek" drijf, de beplantingsdi^,€ de reinigingsdienst. Va&t te" bezuiniging is volg|b college geen sprake. In]1-' tatieve zin zou niet zijaD bogen. Wel wordt op L schillende afdelingen qri sparing van minstens ff- waar mogelijk vijf procja de uitgaven bewerkf- „De uitgaven kritisch^, het licht houden", al<k college. Voor 1982 is hef voor het onderwijs op 1.440.500 gulden. Vo<?| hoge negatieve exploit do van het electriciteita baart het college zorge] Man aangehoud£„' na doorrijden NOORDWIJK Een f ge Ier is zondagavond Noordwijkse politie aaqj den, nadat hij was dof den na een ongeval. IJ ramde met zijn auto i Voorstraat een gepipj staande auto. Dankzij eleir foontje van een buu^ari ners kon hij snel daarnP omgeving worden aart,™ den. De man bleek onfris vloed van alcohol en rrC2! het politiebureau een i proef ondergaan. De fancy leather Ziet er uit als echt leer. Maar niet zo kostbaar. En praktisch in 't onderhoud.1 Ideaal voor 'n prachtige band- plooibroek met smaltoelopende pijpen. In bruin, beige en rood. 36-44' (3) De fancy pigskin van CLOCK HOUSE Imitatie suède met pigskin effekt. Voor 'n jeans die zit als gegote: 'n Makkelijk materiaal dat prettig draagt. Inlodengroen en camel. 36-42

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 10