„Gemor" bij curiekardinalen over Poolse voorkeuren paus „Vrolijk lachend' stapte Etty Hillesum op de trein naar Auschwitz m- Fragmenten uit ,Het verstoorde leves Vredesconferentie in Noordwijkerhout KORTE METTEN BINNENLAND LEIDSE COURANT DINSDAG 13 OKTOBER 1981 Bijna 38 jaar na haar gru welijke dood is het dag boek van Etty Hillesum verschenen. De schrijfster Marga Minco hield het de zer dagen in Amsterdam ten doop onder de titel „Het verstoorde leven". Het dagboek is een intelli gente, zielsnijdende be schrijving van twee oor logsjaren (1941-1943) zoals Etty Hillesum die als jo din in Amsterdam en Westerbork beleefde, al vorens zij naar Auschwitz werd afgevoerd waar ze met haar hele familie om kwam. Etty heeft haar meisjesjaren in Deventer doorgebracht als dochter van dr. L. Hillesum, de rector van het Stedelijk Gymnasium, naar wie binnenkort een straat naam zal worden ver noemd. Al eerder, in 1962, zijn enkele van Etty's brieven uit Westerbork gepubliceerd, door wijlen dr. J. Presser ooit „on overtroffen" genoemd. Pas vorig jaar werd haar complete dagboek ontdekt door drs. J. G. Gaarlandt van Uitgeverij De Haan te Haarlem. Het had al die tijd ergens op een zolder gelegen. Vrolijk pratend en lachend, vol tintelende en tegelijk wat weemoedige humor, een aar dig woord voor ieder die op haar weg kwam. Zo stapte de 29-jarige Etty Hillesum op 7 september 1943 in Wester bork op de beestentrein naar Auschwitz. Ze wist wat haar en haar familie te wachten stond: vernietiging. Nog geen drie maanden later meldde het Rode Kruis haar dood. Ook haar ouders en beide broers keerden niet terug. De levenslustige, begaafde Etty, die nog zoveel van haar leven wilde maken, wilde zich niet onttrekken aan wat zij zag als het massale noodlot van de joden. Onderduiken wilde ze niet. Ze verkoos de lijdensweg van het joodse proletariaat, dat geen geld en geen relaties had om zich te verbergen. Ze deed dat zonder een spoor van lijd zaamheid en zonder haat, niet als een stom schaap ter slacht bank, maar als een lichtende persoonlijkheid voor vriend en vijand. Hoe was dat mogelijk? Haar dagboek verschaft het antwoord. Het is een ontroe rend relaas van twee oorlogs jaren (1941 tot '43), waarin zij de wachtkamer van de dood doorworstelt en waaruit zij in nerlijk bevrijd te voorschijn treedt. Het is tegelijk een bril jant verslag van het verstoorde leven om haar heen, in Am sterdam en Westerbork, neer geschreven in heldere, beel drijke taal van een grote zeg gingskracht Jeugd Wie was Etty Hillesum? Over haar jeugd is nog weinig bekend. Ze werd op 15 januari 1914 in Hilversum geboren. Als meisje van tien verhuisde ze naar Deventer. Haar vader, de erudiete classicus dr. L. Hil lesum, werd daar conrector en in 1928 rector van het Stede lijk Gymnasium. Het gezin woonde in het statige hoge huis aan de Geert Grótestraat nummer 9. Etty's moeder was een Russin, die na de zoveelste pogrom naar Nederland ge vlucht was. Etty en haar beide jongere broers Mischa en Jaap waren uitzonderlijk begaafd. Mischa gold als een geniaal pianist door dirigent Willem Mengelberg ooit als „het groot ste muzikale talent sinds ia- ren" geprezen. Zijn begaafd heid bracht hem soms in grote moeilijkheden en zelfs in psy chiatrische inrichtingen. Van Jaap is alleen bekend dat hij arts werd. Etty verliet in 1932 de school van haar vader en vertrok naar Amsterdam. Spe lenderwijs haalde ze daar haar doctoraal rechten en daarnaast rondde zij haar studie Slavi sche Talen af. Als ze in 1941 haar dagboek begint is ze druk bezig met de studie psycholo gie. „Ik kan me Etty maar heel vaag herinneren als een lief en heel wijs meisje", vertelt mevrouw J. C. J. van Nooten uit Deventer, toentertijd lera res klassieke talen aan het De venter gymnasium. „Het was een heel bijzonder gezin. Dr. Hillesum zelf was een spiritue le persoonlijkheid, vol fijnzin nige humor en ongelooflijk be lezen. Ik durf hem gerust een geniaal mens te noemen. Het gezin ademde een sfeer van eruditie". De hele school er voer het gedwongen ontslag van rector Hillesum, op 29 no vember 1940, als een geweldi ge schok. Nog diezelfde mid dag is een foto gemaakt waar op alle leerlingen en docenten stonden, ter herinnering. „De familie is toen naar Am sterdam vertrokken. Ik heb ze daar nog vaak bezocht. Ze ver keerden in moeilijke omstan digheden, maar sloegen zich daar met een bewonderens waardige moed en lotsaan- vaarding doorheen. Nee, on derduiken wilden ze niet Dr. Hillesum heeft mij meermalen verteld, dat ze zich in die zin niet wilden onderscheiden". Op de vraag waarom precies moet mevr. Van Nooten het antwoord schuldig blijven. Zo ook dr. J. van Kuik, oud-rec tor van het Stedelijk Gymnasi um en ten tijde van de familie Hillesum leraar wiskunde aan deze school Hij is opgetreden als bewindvoerder van de na latenschap van de familie. „Er viel niet zo heel veel te behe ren, want er was nog maar weinig overgebleven. Ik her inner me, dat ik de vleugel van Mischa die ergens in Am sterdam stond, heb weten te redden. Die staat nu nog in de Deventer muziekschool". Vrijbrief Toch is er een poging gedaan om het gezin van de onder gang te redden. Namelijk door zoon Mischa. Hij riep de be middeling in van dirigent Wil lem Mengelberg, zelf ook een jood, die zich bij de Duitsers in een goed muziekblaadje had weten te boeken. Mengelberg kreeg het inderdaad voor el kaar om Mischa de status van cultuur-jood te verschaffen, wat hem voor deportatie kon behoeden. Maar Mischa wilde die vrijbrief alleen maar ac cepteren als zijn hele familie gespaard zou blijven. Daar gingen de Duitsers in de per soon van Rauter niet op in. In tegendeel, vermoedelijk uit vergelding voor de afwijzing van hun goedgunstigheid, zet ten de Duitsers de hele fami lie, inclusief Mischa, kort daarna op transport. Terug naar Etty Hillesum. Waarom wordt haar dagboek nu pas gepubliceerd? Drs. J. G. Gaarlandt van uitge verij De Haan in Haarlem: „Omdat ik er vorig jaar pas mee in aanraking kwam. Ik was toevallig op bezoek bij ene dr. Smelik. Die vertelde, dat hii acht dichtbeschreven, schriften op zolder had liggen. Hij had ze gekregen van "zijn zuster, een vriendin van Etty. Het handschrift was klein, erg moeilijk leesbaar. Hii had ooit wel eens een gedeelte ontcij ferd en had gepoogd er een uitgever voor te interesseren, maar dat was al weer jaren ge leden. Niemand had belang stelling, vertelde hij. Ik kan me dat wel voorstellen, want de uitgeverswereld was toen meer gericht op boeken over het fysieke oorlogsgeweld, veel minder op dit soort belij denisdocumenten. Als u na gaat, dat het Dagboek van Anne Frank acht of negen uit gevers heeft gepasseerd voor dat iemand het aandurfde. Maar goed, vanaf de eerste drie regels was ik gefasci neerd. Ik heb. er alle haast achter gezet Ik was ervan overtuigd, dat ik iets heel bij zonders in handen had". Hoe bijzonder? „Als je toch ziet hoe deze vrouw verslag doet van die twee jaar oorlog, hoe zij een persoonlijk tegenscenario schreef tegen de onafwendba re jodenvemietiging die toen overal in Europa voltooid werd. Dat is aangrijpend. En dan de manier waarop. Haar stijl is zonder meer groots. Etty' was begiftigd met een opval lend literair talent. Maar wat me vooral aansprak is haar persoonlijke ontwikkeling die twee jaren, die uitloopt, hoe 'gek het ook klinkt, op een ware bevrijding. In dat opzicht is haar dagboek veel minder tragisch dan dat van Anne Frank, die in de beslotenheid van het Achterhuis zich een eigen wereld schept die plotse ling in elkaar stort De wereld van Etty Hillesum was niet meer te vernietigen". „Ondanks haar materiële ver nietiging en die van haar volk vond zij het leven toch zinrijk. Het is een belevenis om haar stap voor stap in het dagboek te volgen op weg naar die le vensovertuiging. In de be schrijving van haar leven in Amsterdam-Zuid en de laatste maanden in Westerbork is het niet alleen uitermate boeiend om kennis te nemen van haar verhouding met de veel oude re psycholoog dr. Julius Spier, en andere mannen, haar fami liebetrekkingen, haar visie op het vrouwenvraagstuk, haar bevindingen in de literatuur van de Russen en Duitsers, haar kijk op de geschiedenis en het jodendom, enzovoort. Wat vooral fascineert is dat niet aflatende, haarscherpe, meedogenloze zelfonderzoek. Ik bedoel: Etty Hillesum be schrijft in haar dagboek zich zelf, maar evengoed de mense lijke mogelijkheden van ieder een, op ieder willekeurig tijd stip. En dat is voor mij het meest waardevolle in dit boek". HOMME KROL Zaterdag 9 maart 1941: „Erotisch ben ik geraffineerd, c haast zeggen doorgewinterd genoeg om tot de goede mini tie sen te behoren en de liefde lijkt dan ook volmaakt, maai en blijft het Spielerei om het essentiële heen en blijft diep j iets gevangen. En zo is het ook met de rest Intellectueel t ,rz zo gezegend, dat ik alles kan peilen, alles kan aanroerei tie heldere formules, ik lijk zeer überlegen in vele problemi ei levens, maar toch, daar heel diep zit een samengebalde kl Esl en houdt iets me vast in de greep en ik ben af en toe toe v angstige stakkerd, ondanks het heldere denken". 10 november 1941: „Levensangst over de hele linie. Gebre rvl zelfvertrouwen. Afkeer. Angst". 3 juli 1942: „Goed, deze nieuwe zekerheid dat men onze vernietiging wil. Ik wéét het nu. Ik zal anderen niet met angsten lastig vallen, ik zal niet verbitterd zijn wanneer ant niet begrijpen waar het bij ons joden om gaat. De ene zeke zal door de andere niet aangevreten of ontkracht worde werk en leef door met dezelfde overtuiging en vind het zinrijk, tóch zinrijk, al durf ik dat nauwelijks meer in gezel te zeggen". 28 juli 1942: „Het is natuurlijk nooit meer goed te make één gedeelte der joden meehelpt om de overgrote rest w transporteren. De geschiedenis zal hier later haar oordeel moeten vellen". 5 september 1942: „Praten met jou, mijn God. Is dat wel Met voorbijgaan van de mensen heb ik alleen nog maar bel met jou te spreken. Ik heb de mensen zo verschrikkelijk omdat ik in ieder mens een stuk van jou liefheb, mijn G<x ik zoek jou overal in de mensen en ik vind vaak een stuk jou". 17 september 1942: „Het levensgevoel is zo sterk en gro rustig en dankbaar in me, dat ik maar helemaal niet prol zal het in één woord uit te drukken. Er is zo'n volmaakt ei komen geluk in me, mijn God. Het is toch weer het beste i drukt met de woorden: „ruhen in sich". En hiermee is miss het meest volkomen uitgedrukt mijn levensgevoel: ik n mijzelve. En dat mijzelve, dat allerdiepste en allerrijkste i m, waarin ik rust, dat noem ik „God". ng „Het is niet voldoende om alleen maar jou te prediken, 1 c God, om jou op te graven in de harten van anderen. Men et de weg tot jou in de ander vrij maken, mijn God, en daa ?r' moet men een groot kenner van het menselijk gemoed zijn. 01 geschoold psycholoog moet men zijn. Verhoudingen tot vad Vi moeder, jeugdherinneringen, dromen, schuldgevoelens, mil waardigheidsgevoelens, nou ja en de hele santekraam. In j ird een die tot mij komt begin ik een behoedzame, zoekende lrdÉ ijs Het gereedschap om de weg tot jou te banen in de andei >ov nog maar gering. Maar er is toch al wel wat gereedschap ter zal het verbeteren, langzaam en met veel geduld". ro „Ik wilde dat ik alles in woorden kon bewaltigen, die maanden tussen dit prikkeldraad, die de intensiefste en r d< maanden uit m'n leven waren en die zulk een bevestiging nb ren voor de laatste en hoogste waarden uit m 'n leven. Ik he zo liefgekregen, dat Westerbork, en ik heb er heimweh m tl lar 28 september 1942: „Men zegt: je bent te vroeg gestorven. ,an nu, dan zal er een psychologisch boek minder geschreven Ien den, maar er is een beetje liefde meer gekomen in de wen ^en offi 3 juli 1943: „Met vader liep ik laatst door de stuivende i woestijn wat te kuieren, hij is allerschattigst en van een se !SVl gelatenheid. Hii zei heel vriendeljk en rustig langs z'n neus om „Eigenlijk ga ik maar het liefst gauw naar Polen, dan bem 'e 1 des te gauwer af, in drie dagen ben ik er geweest en zo heefi °sb toch geen zin meer om dit mensonwaardig bestaan voort te ^d( ten. En waarom zou mij ook niet kunnen gebeuren, wat dui den anderen gebeurt". Later lachten we samen wat over het ''8er passelijke landschap, het is soms net een woestijn, ondanks. 1 se lupinen en koekoeksbloemen en sierlijke vogels die opi wen lijken. „De joden in de woestijn, we kennen dit larite nog van vroeger". ?uij 10 juli 1943: „Mischa wil mee en het lijkt me toe dat hij h tw ook maar doen moet; als hij zijn ouders van hier zal ziei !en trekken, raakt hij verbijsterd. Ik ga niet mee, ik kan he z\ Het is gemakkelijker om uit de verte voor iemand te biddt Pli hem naast je te zien lijden. Het is geen angst voor Polen, niet met m 'n ouders samen ga, maar angst om ze te zien lij Uit een andere brief: „Dit hoorde Anne-Marie op de ht 6e moeder tegen haar kind zeggen: „En als je nou niet zoet jt ding opeet, dan moetje zonder mammie op transport". Uit een brief aan Etty's vrienden van baar vriend m Vleeschouwer. „In wagon no. I zie ik moeder, vader H. t scha instappen. Etty komt in wagen no. 12 terecht, nadat i w' goede kennis in wagon no. 14 had opgezocht die er op 't P1 nog werd uitgehaald. Daar gaat de trein weg, een schrilli S°' en de 1000 „transportfëhigen" zetten zich in beweging. Nt flits van Mischa die.uit een spleet van goederenwagon zwaait en dan bij no. 12 een vrolijk déóég van Etty en we, Het breed moderamen (algemeen bestuur) van de Christelijke Vredesconferentie, waarvan bisschop Karoly Toth uit Hongarije voorzitter is, zal van 24 tot en met 28 oktober bijeenkomen in Noordwijkerhout. De vergadering zal worden bijgewoond door kerke lijke leiders uit verschillende landen en wereldde len. Het is de bedoeling, dat tijdens de bijeenkomst ook een infor meel gesprek wordt gehouden met vertegenwoordigers van„ de Nederlandse kerken. Doel van dit gesprek is een uitwisse-, ling van gegevens en gezichtspunten over het vredesgedrag' binnen de kerken, zowel in Nederland als in het buitenland. Verder heeft de Christelijke (voorheen Praagse) Vredesconfe rentie de kerken opgeroepen op 25 oktober aandacht te beste den aan de „Zondag van de Verenigde Naties", die door de conferentie is ingesteld. Deze (negende) keer is deze dag ge richt op het internationale jaar van de gehandicapten en op de tweede speciale bijeenkomst van de Verenigde Naties rond vrede en ontwapening, die wordt gehouden van mei tot en met juli in New York. Volgens het Italiaanse nieuwsmagazine „Espresso" van gisteren zijn invloedrijke Ita liaanse curiekardina len steeds minder ge sticht over de manier waarop paus Johannes Paulus II de kerk be stuurt In een hoofdartikel onder de kop „Italiaanse kardinalen tegen de paus", schrijft „Espresso", dat de kardinalen de bestuursfuncties in Vati caanstad uitoefenen ongeluk kig zijn over de nadruk die de paus legt op Poolse zaken en met lede ogen zien hoe hij .zich omringt met Poolse me dewerkers. „Zij vergeven het Wojtyla niet dat hij Pool is", aldus het tijdschrift over de Italiaanse curiekardinalen, „dat hij zich omringt met een ondoor dringbare muur van Poolse assistenten, dat hij het veel vuldig over Polen heeft en dat hij aan audiënties met Poolse pelgrims de voorkeur geeft". de „Anti-Wojtylavleugel": de 69-jarige kardinaal Pietro Pa- lazzini, de 70-jarige kardinaal Silvio Oddi en de evenoude kardinaal Pericle Felici, alle drie theologisch conservatie ve prelaten. Oddi is prefect van de congregatie voor de geestelijkheid, Palazzini zit in een aantal organen en Felici is prefect van de „Hoge Raad" (Segnatura Apostoli- ca). „Espresso" schrijft, dat de wrevel onder de Italiaanse kardinalen al gauw na de uit verkiezing van Johannes Paulus II begon, maar in in tensiteit toenam na de aan slag die op 13 mei op hem werd gepleegd. Het vooruit zicht dat de paus vervangen zou moeten worden, aldus het nieuwsmagazine, deed de oude rivaliteit onder de cu riekardinalen herleven en enkele van deze rivaliteiten zouden bijzonder bitter zijn. „Maar toen Wojtyla herstel de", vervolgt het blad, „richt te het offensief van de oude curiale oligarchie zich niet meer tegen rivaliserende kardinalen, maar recht streeks tegen de paus". Mikpunt van de ontevreden kardinalen is daarnaast de Vaticaanse staatssecretaris, Agostino Casaroli, een Ita liaan die tweede in gezag on der de paus is. Hij zou bij af wezigheid van de paus zijn machtspositie proberen te versterken. Vaticaanse kringen geven toe, dat er enkele Italiaanse prelaten zijn, die niet geluk kig zijn over de nadruk die de paus legt op Polen, maar zij wijzen erop dat zulk ge mor zich gewoonlijk voordoet wanneer accenten in het ker kelijk gezag worden verlegd wanneer een nieuwe paus optreedt De algemene ledenvergade ring van de r. k. vredesbe weging Pax Christi heeft een dringend beroep ge- .daan op de Nederlandse re gering en het parlement om zich nog voor de NAVO-vergadering in de cember in alle duidelijk heid uit te spreken tegen de produktie, de plaatsing en financiering van de nieuwe middellange-af- standsraketten. De Neder landse regering mag, vol gens Pax Christi, evenmin aanvaarden, dat een afwij zend Nederlands besluit zou moeten worden gecom- penseerd door versterking van de bestaande kernwa- pentaken en/of conventio nele bewapening. Het streven naar een kem- wapenvrije zone in Europa is een van de aanbevelingen, waartoe een conferentie van kerkelijke vertegenwoordi gers uit Oost- en West-Euro pa heeft besloten. De confe rentie werd gehouden in het Engelse Croydon in het ka der van het oecumenisch programma voor mensen rechten ter bekrachtiging van de slotakte van Helsinki. Aan de bijeenkomst hebben veertig kerkleiders deelgeno men uit Europa, inclusief de Sovjet-Unie. Het oecume nisch programma voor men senrechten wordt uitgevoerd namens de conferentie van Europese kerken, de Canade se en de Amerikaanse raden van kerken. De rooms-katho- lieke kerk neemt niet aan dit programma deel. De generaal der jezuïeten, pater Pedro Arrupe, is nog altijd ernstig ziek. De aard van de ziekte verlam mingsverschijnselen als ge volg van een hei'senbloe- ding is zodanig, dat er weinig hoop meer is, dat pater Arrupe zijn plaats weer volledig zal kunnen innemen. In de komende weken wordt een officiéél medisch bulletin over zijn gezondheidstoestand ver wacht Dezer dagen heeft de kardinaal-staatssecreta ris Agostino Casaroli de zieke bezocht en heeft ver volgens een gesprek gehad met de Amerikaan Vincent O'Keefe, die sinds het be gin van de ziekte in augus tus pater Arrupe vervangt Volgens het blad „Uitda ging", een uitgave van het Instituut voor Evangelisatie in Doorn zal de bekende Amerikaanse evangelist Billy Graham in juli 1983 waar schijnlijk een evangelisatie campagne in Nederland hou den. Zijn campagne zal dan aansluiten bij een internatio naal congres over evangelisa tie, dat van 11 tot 21 juli 1983 in de RAI te Amsterdam zal worden gehouden. Daar wor den ongeveer 2500 deelne mers uit alle delen van de wereld verwacht, onder wie Billy Graham en Luis Palau. rcld het gedenkjaar bij ge legenheid van de vierhon derdste verjaardag van de dood van de heilige Teresa van Avila (1515-1582), be kend door haar vele kloos terstichtingen en geschrif ten. In 1970 werd zij als eer ste vrouw in de kerkge schiedenis tot kerklerares uitgeroepen. In haar ge boorteland Spanje zullen volgend jaar de werken van de heilige de manus cripten en de eerste uitga ven worden uitgebracht in een grote facsimile-uit gave. Een tentoonstelling over „de Heilige Teresa en haar tijd in de spiegel van de kunst van de zestiende en zeventiende eeuw" zal talrijke Spaanse steden aandoen. In oktober vol gend jaar zal door de uni versiteit van Salamanca een groot wetenschappelijk congres over de heilige worden georganiseerd. Voorbereiding synode 1983 afgesloten De voorbereidingen vo d de bisschoppensynode v nje 1983 zijn afgesloten met an opstelling van een vragi ie lijst aan de bisschopp over de hele wereld. Tho y van de synode is zoals meld „Verzoening en be t, in de zendingsopdracht r tch de kerk" zij Afgelopen week heeft het apt cretariaat-generaal van ger bisschoppensynode san kp met de bisschoppelijke ere in het Vaticaan vergadt Ve onder Voorzitterschap ig kardinaal Zoungrana. he Tijdens een audiëntie zei paus grote waarde aan I thema van de komende I dt. schoppensynode te hecht ura Naar zijn mening zullenlina angsten van deze tijd, geestelijke dwalingen, twijfel en soms de vertwj be] ling aanzienlijk lichter kleiner worden, wanneer mensen erin slagen de itch geestesvrijheid terug te v nog den en wanneer zij zich' iorf wust worden van hun f rklo het kwade neigende naW uwe en tegelijkertijd van de u' na re hoop, dat de barmhart Uiet. God licht en verlossing afteds zenden".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 10