sail1
130r
Mrinal sen:een provocerend cineast
OPI-
Omdat je met je maat 44 en hoger óók wel
'ns wilt kiezen uit iets leuks. Daarom!
Privé collectie van antiquair
AStaal onder de hamer
FILMWEEK ARNHEM
m
BINNEN!
KUI
Zij:
KUNST
LEIDSE COURANT
MAANDAG 12 OKTOBER 1981
AMSTERDAM De onlangs overleden antiquair A.
Staal, een groot kenner en liefhebber van oude
kunstvoorwerpen, verzamelde tijdens zijn leven ook
voor eigen plezier schilderijen en antiquiteiten. In
Laren, waar hij woonde, troffen zijn erfgenamen een
imposante collectie aan. die nu voor een groot ge
deelte onder de hamer komt op een speciale veiling
van Sotheby Mak van Waay te Amsterdam.
De catalogus omvat maar liefst 623 nummers en de
veiling zal in totaal twee volle dagen in beslag ne
men. Naast de omvang van de collectie is echter
vooral de kwaliteit zeer belangrijk. Onder de schil
derijen zijn het vooral de 18e en 19e eeuwse Holland
se en Franse meesters die opvallen: twee belangrijke
aquarellen van Cornelis Troost, werken van David
Bles, Peter-Paul Noël, Guillaume de Spinny, Geral-
dine van de Sande Bakhuyzen, J.A. Langendijk en
vele anderen.
Opvallend is ook de verzameling Chinese en Japanse
keramiek, die ware museumstukken omvat, zeer
kostbaar Delfts aardewerk, prachtig zilvertwerk
verfijnde objets d'art en elegant meubilair.
De veiling wordt gehouden op dinsdag 13 en woens- Bonbonnière in de vorm van een verguld bord,
dag 14 oktober in het gebouw aan de Nes 73 Amster- waarop een trompe-i'oeil damasten servet. Parijs,
dam. midden 19e eeuw.
Conservatorium-concertenF
voor school in Italië
DEN HAAG Leden van het Konink
servatorium zetten zich gedurende di
den in voor het project Muro Lucano
vingsgebied in Italië) waar een schoo
bouw is genomen door een Nederlan
naai comité.
Dinsdag 13 oktober geven blazers- en
sensembles onder leiding van Frans Vl
Mozartavond. Op 14 oktober treden
werkensembles o.l.v. Frans van der
de Conservatorium Big Band oJ.v. Fr,
(jazz-concert). Op de derde en laatsl
brengt de schoolmuziekafdeling o.l.v.
denhorst en het Conservatorium Han
kest o.l.v. Heinz Friesen een bont pn
Elke uitvoering begint om acht uur.
zijn tien gulden per avond.
ARNHEM Het is hem niet kwa
lijk te nemen, de Indiase cineast
Mrinal Sen, die van een bezoek aan
de Filmweek Arnhem afgezien heeft
en in New York bleef om er de zo
veelste wanhopige poging te doen
geld te krijgen voor een nieuwe
film. Jammer is het wel dat de illus
tere filmer niet is gekomen, niet in
het minst voor de werkgroep India,
die het bezoek van Sen aan Arnhem
had willen aangrijpen om discussie
avonden te houden over het wel en
(vooral) wee van het Aziatische
land
Die discussies kunnen best alsnog los-
1 barsten omdat de Filmweek Arnhem
niet minder dan zes films van Sen op
het programma heeft staan. Zes films
die er niet om liegen. Mrinal Sen's
films hebben niets te maken met het
beeld van India, zoals dit in Europa al
tijd heeft bestaan, het mystieke, com-
templatieve India. Sen laat de werke
lijkheid zien van een overbevolkt land
vol armoede en uitbuiting. En dat is an
dere koek. De Indiase filmer protes
teert tegen die tragische feiten. Hij zet
zich voortdurend af tegen de gevestig
de belangen van de heersende klassen,
die het economische, sociale en culture
le leven bepalen. Steeds is Sen op zoek
naar nieuwe, filmische vormen, die in
staat zijn de socio-economische situatie
weer te geven en te analyseren. Niet
voor niets wordt hij de Indiase Godard
genoemd. Over zijn manier van wer
ken heeft hij gezegd: „Ik wil provoce
ren. Mijn werk moet verwarring schep
pen, wakker schudden en de waarheid
aan het licht brengen. Het is niet mijn
taak oplossingen aan te dragen; ik ben
geen politicus."
In India, (het land waar de meeste
speelfilms ter wereld worden gemaakt,
vorig jaar een dikke 700 produkties,
merendeels voor de massaconsumptie
bestemd) geldt de in 1924 in Oost-Ben
galen geboren Sen als de tegenvoeter
van Satyajit Ray, de internationaal be
faamde filmer, voor wie de armoede
geen aanleiding is in opstand te komen,
en die de situatie als een voldongen feit
ziet en filmt, in overigens prachtige
beelden. Sen is radikaler. In het retros
pectief in Arnhem worden werkwijzen
en bedoelingen van hem duidelijk.
Neem Akaler Sandhane (in „Search of
Famine" uit 1980 maar eens. Sen volgt
in deze rolprent een filmploeg, die een
reportage maakt in een dorp in Benga
len over een hongersnood die daar in
1943 heeft plaatsgevonden. Tijdens de
filmopnamen merkt de bevolking dat
er tussen heden en verleden eigenlijk
niet zo heel veel verschil bestaat Uit
buiting en honger zijn problemen die
van altijd zijn. Tegen deze ellende komt
Sen in opstand. Als een „angry young
man" toont hij meedogenloos de tekort
komingen van de Indiase maatschappij,
tekortkomingen waartegen in verzet
gekomen moet worden. Voor Sen is de
film een middel tot sociale veranderin
gen te komen. „Een film is pas goed, als
hij het publiek op de een of andere ma
nier stoort, uit het evenwicht haalt".
Sen's films zijn allesbehalve vrijblij
vend- Ze roepen vragen op over de zin
van het leven. Mrinal Sen moet zijn
films met een laag budget maken. De
Indiase overheid heeft nog altijd meer
geld over voor commerciële produkties
uit de studio's te Bombay dan voor
geëngageerde films als die van Sen die
de vuile was buiten hangen. Vandaar
dat de cineast stad en land afreist om
aan geld te komen. En niet naar Arn
hem is gekomen om zich te laten beju
belen.
THOM STROINK
Drie doden bij verkeersongeluk
HOOG KARSPEL Een verkeersongeval in het Noordhollandse
Hoogkarspel heeft gisteravond het leven gekost aan drie mensen.
Ze zaten in een personenauto die vermoedelijk door te hoge snel
heid van de weg raakte en in het water terecht kwam. Een derde
inzittende werd zwaar gewond. De slachtoffers zijn een 21-jarige
jongeman uit Hoogkarspel en zijn 18-jarige zus en een 22-jarige in
woner van Hoorn.
Geen krant ontvangen? Bel tussen 18.00 en 19.00 uur
telefoonnummer 071-122248 en per speciale koerier
wordt de krant alsnog nabezorgd.
Solidariteit" mag niet in DDR
BERLIJN Een Pools pianistenduo heeft een tournee in de
DDR moeten afbreken, zeer waarschijnlijk omdat zij bij het
eerste optreden buttons van het vrije vakverbond Solidariteit
op het revers droegen en deze ook aan het publiek hebben
uitgedeeld. Hoewel het tweetal nog drie uitverkochte concer
ten op het programma had staan, werden zij onverwijld over
de grens gezet ,J3ij ons is Solidariteit een erkende vakcen
trale, maar in de DDR schijnt men er bang voor te zijn", al
dus het Poolse duo.
lm:':
DEKRAI
OM nr.
Nil
lEDr
.Cv
'J§P
©Maat 46-52
Elegant in 'n perfekte
japon. Bedrukt in *n
prachtig randdessin.
Met vaste sjaal en
bijkleurende
ceintuur. ZÓié
Lange rits
sluiting
op de rug.
Polyester.
©Maat 42-52
Romantisch met ruches,
aan hals en mouwen,
ft Beeld van ft
japon in *n vrolijk
motiefje. Daar
voel je je direkt
in thuis. Polyester.
©Maat 44-52
Charmant in ft apart
bedruktejapon.
Met ft volmaakte
coupe. Onder de
ronde kraag
'n vaste sjaal.
Praktische
ritssluiting
voor.Polyester.
Maat 46-52
Sportief in de
geklede overhemd-
styL Met f^jne fan
tasie opdruk in
warme herfst -
tinten. Van
polyester
verwerkt
"met wol. Ge
heel gevoerd.
ËSESBia
©Maat 38-48
Jeugdig 3-delig en -
semble. De met
wol verwerkte
geruite rok
en effen vest
zfjn gevoerd.
De witte bloes
'is van polyester.
ffaarom polyester?
Omdat polyester ft licht en sterk garen is.
Verwerkt tot ft soepelvallende stof.
Die kreukherstellend is. Die je makkelyk
zelf kunt wassen. Die snel droogt en niet
krimpt, ft Ideale stof voor ffjne kleren.
Prettig om te dragen en de hele dag
netjes.