tr 2® IBEELD SPRAAK Hoe kreeg Henk Elsink Christina Deutekom opzijn hand t Abraham als eerste bij Marijke TERUGBLIK TELEVISIE VANAVONo TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT MAANDAG 12 OKTOBER 1981 door Ton Oliemuller Henk Elslnk: „Christine is een schat van een vrouw". Christina Deutekom met publiek van Milaan tot New York. Hoe krijg je als man een aanbeden vrouw hele maal op je hand en dan ook nog op het tv- scherm, ten aanschouwe dus van het hele land. Henk Elsink heeft het voor elkaar en ver schijnt nog dit seizoen in een eigen programma samen met Christina Deutekom op KRO-tv. Hij, van jongstaf één van haar grote bewonde raars, had zijn artistieke zinnen op haar gezet, toen de KRO en hij het er over eens werden om vijf Elsink-shows te ma ken. Eén daarvan samen met de internationaal geadoreerde operaster, ook één met de actrice Annet Nieuwenhui- zen, voorts met de cabaretiè re Jasperina de Jong en ver der met Paul van Vliet en Johnny Kraaykamp. Te be ginnen met Paul volgt als tweede Christina. EEN SCHAT Henk Elsink: „Paul van Vliet en ik staan dicht bij el kaar. Met Christina ligt dat anders. Ten eerste bewonder ik haar enorm vocaal ver mogen en niet minder haar toewijding aan het vak. Ten tweede vind ik haar een schat van een mens. Maar, en daar moest ik van uit gaan, zij heeft een heel an der publiek dan ik. In een show samen met haar moe ten twee publieken bediend worden. Voor mij dus de kunst om daar humoristisch doorheen te zwemmen. Uit eraard laat ik Christina in de waarde van haar vak. Zij zingt op eigen keus twee gi gantische aria's. Maar verder moest ons beider repertoire in elkaar gepast worden. Bij voorbeeld in een humoristi sche samenspraak. Wil zo'n vrouw dat nou of ook niet? In mijn hoofd had ik een manier waarop dat zou moe ten kunnen. Daarvoor schreef ik teksten. Ik met die teksten naar haar toe. Op haar beurt liet zij mij ook in mijn waarde. Met de uit gangspunten bleek zij het eens. We hebben toen samen hier en daar wat woordjes veranderd of een opmerking aangepast waar het ging over de situatie waarin zij door haar werk verkeert en ik in de mijne. Grensover schrijding bleek onvermijde lijk. Zo vonden we elkaar al spoedig". ZO'N VROUW „Christina begreep, dat ook zij een stap voorwaarts in de richting van mijn vak moet doen. Daar kun je dan wel op gaan staan, maar dat durf ik bij zo'n vrouw niet. Van New York tot Milaan beju beld. En daar komt dan Henk van de Koopermolen. Mijn vak is haar vreemd. Daarover heb ik met haar driemaal een lang gesprek gehad. Heel langzaam kwa men we nader tot elkaar. Ze kon zich goed vinden in hoe ik onze artistieke connectie in die show onder woorden bracht. Toch liepen we een beetje vast op mijn aarzeling •om haar éen cabaretliedje te laten zingen. Haar manager hakte toen de knoop door. Die belde mij op om te zeg gen, dat Christina het juist leuk zou vinden om dat te doen. Ik had een onderwerp voor dat liedje al lang in mijn hoofd. Na dat telefoon tje heb ik dat ook geschre ven. Bewust met het risico, dat zij het misschien weg zou willen gooien. Jammer voor de moeite, maar zo doe je dat met zo'n vrouw. Dat heb je er voor over om met haar samen te kunnen werken. Mijn liedie gaat over heel persoonlijke dingen, zoals al leen zij dat kan zingen. Mijn hoofdbrekens bleken voor niets te zijn geweest. Dan ontdek je hoe zo'n vrouw wezenlijk is. Hier en daar wóu ze een schrapping of een aanvulling. En toen ging ze ook van ganser harte ach ter mijn liedje staan. Zo kwamen Christina en ik langzaam nader tot elkaar. Ik denk dan ook, dat het een geslaagde show zal worden. Maar ik ben wars van be- schriehen, dat is een jiddisch begrip waarmee het voor schot nemen op succes wordt bedoeld. Dat kun je je als ar tiest nooit permitteren. Voor je het weet ga je dan op je gezicht. Laat ik zeggen, dat ik er het beste van hoop en verwacht, en dat de kijkers dat ook zo zullen ervaren. We doen bijv. een crosstalk, waarin we elkaar geen vlie gen afvangen,, maar elkaar juist het balletje toespelen, terwijl het toch pittig moet blijven en het op elkaar toe gespitst elkaar toespelen. Aan het eind van de show moeten de kijkers ons alle bei een beetje beter hebben leren kennen". ANNET Volgens Henk ligt dat met Annet Nieuwenhuizen toch anders. Een pracht van een actrice die terecht de Bouw- meesterring kreeg. Die heeft net Virginia Woolf achter de rug, maar maakte eerder ook uitstapjes naar het caba ret. Zo stond zij bijv. in „De club", waarin scherts de he rensociëteit kielhaalde. De mannenrollen werden hierin gespeeld door vrouwen, zo dat in deze travestieën de dubbele bodems voor het op scheppen lagen. En ook zette Annet „Het hemelbed" van Jan de Hartog op, zo invoel baar, alsof je er zelf in lag. Annet beschikt als groot ac trice bovendien over gevoel voor het speelse gebaar waarop cabaret steunt Kort om, wil Henk maar zeggen, Annet houdt van uitstapjes naar de aanpalende gebie den van haar podiumvak. En daarop vonden Annet en Henk elkaar. Henk vindt haar een podiumvrouw pur sang. Je kan met haar zoveel kanten op. Zij vonden elkaar dan ook snel in de eisen van de KRO-show. Meestal als het goed gaat kwam ook dit ineens en ontstuitbaar. Het gaat er Henk niet om, dat hij excelleert in die shows en dat de gast zou dienen ter meerdere eer en glorie van hem. Allerminst De gasten laten vooral ook zien waarin zij uitmunten, in wat typisch hun genre mag heten. PAUL Dat gaat ook met Paul van Vliet gebeuren, al zitten Henk en Paul met hun wer- kopvatting heel dicht bij el kaar. Elsink liep al jaren rond met plannen voor der gelijke shows. Het kon steeds niet, omdat de zorg ervoor niet te combineren is met 150 voorstellingen per jaar door het hele land heen. Op een geven ogenblik liep zijn programma af en ont stonden er plannen voor pieuwe voorstellingen. Dat gaat gebeuren samen met Liesbeth List, maar die is pas in april vrij. Zodoende. Henk dus naar de omroepen met zijn showplan en Warry van Kampen van de KRO zag er wel wat in. Hij schrijft zelf het meren deel van de teksten, maar krijgt ook bijdragen van Ivo de Wijs, Jelle de Vries, Jan Fillekers en Willem Wil mink. Henk Elsink: „We werden het er over eens, dat we de gasten ook buiten mijn ei genlijke vakgebied moesten zoeken. Extremen dus om het boeiend te maken. En vooral de repetities gebrui ken om de zaak verder uit te bouwen. Met Paul van Vliet heb ik daarmee de leukste ervaringen gehad. Paul houdt van typetjes maken en ik ben er ook niet wars van. Staande de repetitie ont stond er een prachtige sketch, waarbij Paul en ik op een kwajongensachtige manier dubbel hebben gele gen van het lachen. Dat zegt natuurlijk niet, dat het een goede tv-show wordt. Daar ben ik liever erg voorzichtig mee. Maar zelfs als die show met Paul op de tv flopt, dan kan ik toch niet anders zeg gen dan dat we bij de aan maak er het dolste plezier in gehad hebben". PIEN Met Jasperina, die later nog volgt, heeft hij al een opzet klaar. Samen met Eric Herfst moeten ze het over alles nog eens worden. Maar Pien werkt in Henk zijn stijl en met Eric erbij moet er iets moois uit kunnen groeien. Henk Elsink: „Meer durf ik er ook niet over te zegen. Ik denk, dat met Pien de hu mor het best uit een botsing kan ontstaan. Hoe kan zij als vrouw de zorg voor een ge zin hebben en toch een der grootsten op het podium we zen? Ik heb daar de diepste bewondering voor. Vaak knaagt aan mij als artiest vreselijk de twijfel. Die zit je dwars tot je op het podium of voor de camera staat. Vóór de voorstelling kan ik door paniek besprongen worden. Misschien krijg je wel de domper op je kop. Dat zit elke uitvoerende ar tiest dwars. Dat hoort bij je vak. Misschien is dat ook wel de reden, dat ik van dit vak hou. Het mooiste vak van de wereld. Vroeger had je nog wel eens kinnesinne tussen artiesten, tussen bijv. Louis Davids en Lou Bandy. Dat bestaat tegenwoordig niet meer". f-^4 NEDERLAND 1 NOS 18.20 Nieuws voor doven en slechthorenden TELEAC 18.28 Geologie, les 4 NCRV 19.00 Bolkede beer 19.10 Gods mensenboek 19.35 De Woord in Beeld kwis 20.00 Landrow, tot ziens, tv-spel 21.20 Meditatie NOS 22.50 Journaal 22.55 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS 18.35 Sesamstraat 18.50 Jeugdjournaal VARA 18.59 ScoobyDoo 19.20 Het donkere bos Brendon Chase VARA 20.27 Achter het nieuws 21.10 De Verdachten, tv-serie 22.05 De Ombudsman 22.35 Op 't rechte pa< comedyserie NOS 23.10 Journaal 23.15 Nieuws voor do\ slechthorenden yj DUITSLAND 1 18.00 Die wunderbare Relse nen Nils Holgersson mit o gaensen, tv-serie. 18.30 f" 18.40 Geantwortet wlrd Imi rie. 19.15 Actual. 19.45 In sellschaft, tv-serie. 20.00 J< Strumpet City - Stadt der tv-serie. 21.10 Inform, ser. Cult, magaz. 22.00 Showprq Actual. 23.00 Ausverkauf (Vi tas), speelfilm. 0.25-0.30 Joi DUITSLAND 2 18.20 Bitte keine Polizel,!#N 18.57 Tip. 19.00 Journ. 1fa I ._.atï Duits. 19.00 Inform, serie. 1(Pe nal 3. 20.00 Journ. 20.15 >t 21.30 Docum. serie. 22.30^ar geier (The case against Lt speelfilm. 23.45 Journ. BELGIE NEDERLANDS 1 1 18.00 Kinderfilmserie. 18.0 V filmserie. 18.30 Open Schhpe Korte 10 (w uit* 19.35 Nws. bedachte rade: Klacht ti kend, tv-serie. 21.10 22.00 Wetensch. progr. 22.55 Open School. nserie. 18.30 Open Schhpe rte film. 19.05 Uitz. do£e .35 Toto, meded. en morf rs. 20.10 Weerber. 20.15»™ r BELGIE FRANS w 19.00 Sport. 19.25 Toto er, v 19.30 Journ. 19.55 Barocf film. Aansl.: Dlsci^1 23.00-23.20 Journ. en weeifgg d. NEDERLAND 1 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 14.00 Fries Telebordprogramma 14.30 Schooltelevisie NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 10.00 Journ. 10.03 Victoria, tv-film. 11.45 Umschau. 12.10 Cultureel ma gaz. 12.55 Persoverz. 13.00 Journ. 16.10 Journ. 16.15 Schuler-geschlchten, tv- DUITSLAND 2 16.20 Progr. voor ouden aa Journ. 17.10 Inform. jei| 17.40 Gevar. progr. DUITSLAND WDR 3 I" 8.00 Gymnastiek. 8.30 Scfl. sie. (9.25 Kleuterprogr. Schooltelevisie. BELGIE NED. 1 f] 14.00 en 17.00 Schooltelev BELGIE FRANS N 12.00 Teletekst. 14.00 S#n sie. 16.45 Meded. 17.00 S<j r; sie. 17.30 Gevar. progr. ejr n HILVERSUM 1 18.06 Aktua. 18.25 Michael Strogoff. hoor- speteerle. 19.02 (S) TROS-Country. 20.02 (S) Een mond|e Frans. 20:30 Peekei ongezou ten. 21.02 (S) Lichte muziek. 22.02 (S) Aktu- a-sporl. NOS: 23.02-24.00 (S) Met het oog op morgen. AVRO: 0.02 (S) Easy listening. 2.02 (S) AVRO's Service Station. 6.02 (S) Auto in? AVRO san (6.30 AVRO's Radio journaal). HILVERSUM 2 18.00 Nws. 18.10 Hier en nu. 18.20 (S) Theaterorgelbespeling. 18.30 Zevende Oags Adventisten. 18.45 Bond zonder Naam. 18.50 Er is meer dan Grote Pier. 19.00 Gos pel magazine. 19.30 Steen in de vijver. 20.30 In beweging. 20.45 Onder de kop. 21.00 Bi) de tijd. TELEAC: 21.30 Sportvis sen. les 1. 22.00 De Wereld var. V 2 herh. 22.30 Nws. NCRV: 22.4 senboek. NOS: 23.00 Zorgen 23.55-24.00 Nws. V| HILVERSUM 3 NOS: 18 04 (S) De Avondspits.t"| (S) Praatpaal. 20.02 (S) Folk 4-1 Het Steenen Tijdperk. 21.15 lads beat. 22.02 (S) ,0 23.02-24.00 (S) AVRO'S Swing d HILVERSUM 4 'M 20.00 (S) Turkse klass. muz. 2i korkest Meiante '81 met zangslgf liederen. 21.45 (S) Endelllon i moderne strijkkwartetten. 22i"t Muziek op het spel (144). jg t icht NOS: leder heel uur nws. AVRO: (7.03 en 8.30 AVRO's Radlo- journ. 7.03 en 8.06 Per Saldo). 9.03 Steunpunt. 9.08 (S en M) Arbeidsvitaminen (10.02 De zandbakshow). 10.30 Biels en Co.. hoorspelserie. 11.02 (S) Uit Is In. 11.15 (S) Componistenportret. 12.03 (S) Platens- cala. 13.06 AVRO's Radiojourn. 13.20 (S) AVRO Diligence. 13.57 Per Saldo. 14.02 (S) Annenlem. 15.52 De Zandbakshow. 16.02 Hersengymnastiek. 16.30 (S) Kom 'ns langs op Slot Zeist. 17.52 Per Saldo. 17.54 Me de woord. 7.30 Nws. 7.36 Echo. (8.00 en 8.30 nws.). 9.00 Scheep spraat. 9.05 Gymnastiek voor de vrouw. 9.15 Werkbank (NOS). Schoolradio. 11.30 Nws. 11.32 Ratel. OVER HEIDSVOORLICHTING: 12.16 Uitz. voor de landbouw. 12.26 Meded. voor land- en tuin- ItlFI NCRV-tv begint vana vond een nieuwe serie on der de titel „God's men senboek". Hierin komt telkens een bijbelse figuur naar voren, die als mens zal worden belicht. In de eerste uitzending valt het licht op Abraham, in wie God's handelen gestalte krijgt. Deze rubriek staat onder redactie van prof. dr. C. J. den Heyer en krijgt de artistieke mede werking van gitariste El vira Vis." De presentatie wordt mede verzorgd door Marijke Merckens. Ned. 119.10 uur. Woord in beeld Gerard v.d. Berg en Tiny v.d. Laken beginnen aan de nieu we kwis „Woord in beeld", waarin aan de hand van wij zers een puzzelweg wordt ge zocht door het taalgebied. Dit komische spel wordt gespeeld met koppels die stoeien met de woordenschat. Ned. I 1935 uur. Landrow Gerrit Pleiter schreef het tv- spel „Landrow tot ziens", waarin de positie wordt nage speeld van Russische dissiden ten, die uitgeweken zijn naar het vrije westen. Dit ziet er niet altijd even rooskleurig uit. Ned. I 20.00 uur. Minivoetbal In de tweede minivoetbalwed strijd staan tegenover elkaar binnen de lijnen de nieuwe ploeg „Holland" met als coach Jan Zwartkruis en het West- duitse elftal. Oud zeer (het voor ons land mislukte WK destijds in Duitsland) kan de spanning in deze wedstrijd al leen maar verhogen. Aan onze kant staan o.a. Ton Thie, Epie Drost, Kick v.d. Vall en Ton Nieuwenhuys. Bij de Duitsers stuiten we op namen als de Wolfgangen Overath en Fah- rian, Jürgen Grabowski en hou f het l scherm in het oog Herbert Wimmer. Lau van Ravens en Theo Boosten scheidsrechteren. Ned. I 2L55 uur. Brendon Chase Tante Ellen van de avonturen- serie „Brendon Chase" zet gro te ogen op als er een vliegtuig op haar terrein landt. Aan de stuurknuppel zit een vrouw. Tante moet niets hebben van al dat opgewonden gedoe, maar de tuinman wil wel pra- De verdachten Inspecteur Boltro in de serie -> - v 3"Sii Marijke Merckens presenteert vanavond Abraham. „De verdachten" moet een on derzoek instellen naar de dood van mevrouw Elinor Pressett. Paul neemt intussen de benen en Myra volgt hem op da voet. Ned. II 2L10 uur. Ombudsman Ombudsman Frits Bom heeft weer een lijstje van gevallen van mensen, die in de samen leving in de verdrukking zijn geraakt, zowel door optreden van uitbuiters als door het langzame malen van ambtelij ke molens. Ned. II 22.05 uur. Rechte pad De uit het gevang gekomen Norman Fletcher stelt zich veel van de vrijheid voor. Al les denkt hij naar zijn eigen zin te kunnen laten verlopen. Dat valt in de praktijk echter nogal tegen in het tv-spel „Op 't rechte pad". Ned. II 22.35 uur. bouw (NOS). 12.30 NwS. KROia, 13.00 Nws. 13.11 Goial. 13.3<T Schoolradio. 14.30 Nws. NOSief de buitenlandse vrouwen. KROïq. bus 900. 15.15 DrempelvreesJ 15.32 Geen verboden toegang dl 16.32 Babyion. 17.30 Nws. 17.) e. NOS: leder heel uu Van 7.00 tot 18 0Td Dingen van de dag^- var. progr. 9.30 (SWe 10.30 Gevar. progi -spel. 13.30 (S) Ltch TROS: 7 00 Nws. 71 jj|S liteiten a la carle. JOL, music now. 9.30 (Sy-j 1 c! en verre. 10.00 (S)(_, twaalf. 12.00 (S) 13.00 Nws. 13.05 l verkochte klass. tien. 13.20 h Korpsen. 14.00 (S) Belcantorit f. u, De televisietechniek is in Egypte nog niet zover gevor derd als in het westen, zei Klaas Jan Henriks veront schuldigend bij de veelal stati sche beelden van Sadats ter aardebestelling. Er moest wel eens geïmproviseerd worden. Ook in de verslaggeving zelf trouwens. Met de familieleden van Sadat werd nogal eens ge schoven. Maar met de assisten tie van een Egyptoloog, al thans ter plaatse bekende, kwam men er wel uit. Hij nam soms het verslag over en Hen riks kon dan slechts bevesti gen wat hij zag. Het was ook geen eenvoudige opgave. De meeste informatie wie alle maal aan de plechtigheid deel namen en waar ze zich in de stoet bevonden ging de mist in, als dat beeld tenminste past in Cairo. Die informatie bleef uit veiligheidsoverwegingen grotendeels achterwege. Er werd ook voortdurend met het tijdschema en de route gema nipuleerd. Ook ontbrak de spontane Oosterse volksrouw, enkele streng geselecteerde groepen daargelaten. Aan de buis was het vooral een stram me militaire plechtigheid waarin ook Chopin's treur mars deelde. NCRV's „Hier en Nu" ging meteen over op de orde van de dag met de vtaag of de vrede met Israël na Saaats heengaan wel gewaarborgd was. Christi ne Keijl ging er voor naar Cai ro en hoewel ze moeite had de snelle pas bij te houden van de Egyptische minister van Bui tenlandse Zaken slaagde ze erin hem bij herhaling te laten verzekeren dat wat Egypte be treft er niets in de situatie zal veranderen. Enkele onder vraagde voorbijgangers wilden niets liever dan zelf ook Sadat te worden genoemd. Helaas kwam de verbinding met Je ruzalem niet tot stand zodat al thans in deze uitzending dat optimisme niet afgerond kon worden. „Achter het Nieuws" komt er nu vanavond mee. Het praat programma „Het Capitool" in weer andere samenstelling hield er zich ook uitvoerig mee bezig. Ook heet van de naald in „Hier en Nu" een re portage over de vredesmars in Bonn. Hogenbrink van het IKV dacht dat Nederland zijn Hollanditis flink exporteert. Een van de gepolste deelne mers zei: „de H.Geest spreekt op het ogenblik Nederlands". Ook de Amerikaanse generaal Rogers en minister Van der Stoel kwamen aan het woord. De eerste zei fel ook tegen de oorlog te zijn, wat niet weg- o*l -oren neemt dat men er reid moet zijn, eeife adagum. Dit item w Nu" leek nogal bij de raapt. Een stem hierjui daar, maar geen an beeld van de deDee zelf. Zeker niet vandal deel dat initiatiefn(ge hard Eppler van de i y had. Dat kreeg je ui ingelast extra van i op zondag. De mape\ partij- en andere g!e voor van alles uitgehis het met hem gevoenfe leek hij er niet van'vi boven. Intussen S r Scheerkwast bij deforj in toenemende matbt boer die kiespijn htiir werd goedgemaakt fan sprankelend verslagpoj ontmoeting tussen djrei se en westerse cultj k persoon van viobos Stern. Wie zo verstfe" 's middags te kijkeij 1 best met die huileh buiten, kreeg zondafve ge waar voor zijn!n Toch nog de natuurt, hand van niemanlHa dan Maarten 't Hartijn ongeveer drie kwarjm zeischap van Henk èsti ook de hand had infVj programma, terugljva: een aantal van zilyai menten. HAN fcti rde

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 2