Haagse bluf met
een rood sausje
Fay Lovsky:
eindelijk
weer
origineel
talent
TERUGBLIK
Naar het land
van Robin Hood
TELEVISIE VANAVO*
TELEVISIE ZATERDAG
RADIO VANAVOND
RADIO ZATERDAG
RADIO/TELEVISIE leidse courant f
VRIJDAG 9 OCTOBER 1981
NEDERLAND I
NOS
18.20 Nieuws voor doven
en slechthorenden
18.58 Journaal
VARA
19.00 Popeye
19.05 De Willem Ruis
lotto Show
20.35 Haagse Bluf
IKON
21.55 Gehoorzamendienen
en helpendocumentaire
VARA
22.35 Monsieur
Verdouxspeelfilm
1947
NOS
0.40 Journaal
0.45 Nieuws voor doven
en slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
18.25 Paspoort voor
Spanjaarden
18.35 Sesamstraat
18.50 Jeugdjournaal
TROS
20.27 De Mounties Show
21.20 Het nieuwe land serie
22.15 AktuaTV
23.00 Soap
NOS
23.30 Journaal
23.35 Nieuws voor doven
en slechthorenden
DUITSLAND 1
18.00 Amus. progr. 18.3!
sleht alles. Iv-serie. 18
progr. 19.15 Actual. 20j)N
20.15 Der Untertan. speeLon P«
Actuele reportage. 22.30 ipj"
parlementair nws. 23.00 Tajcht C
rle. 0.30 Journ. j 0ktC
'ograr
iet ee
1B.2U SiapStlCK. TÖ.4U
18.57 Tip. 19.00 Journ. 19F dLL
landse reportages. 20.1^et SC
tv-serie. 21.15 Satirisch pr
Actual. 22.20 Cultureel ma
Sport. 23.25 Asphalt-Blutt
now), speelfilm. 1.10 JourrL{t£ h
zaken
DUITSLAND WDR 3
18.00 Kleuterprogr. 18.30
schledenis. 19.00 Vrijel^^^
19.45 Journal 3. 20.00 Joi
Cultureel magaz. 21.00 R(
21.30 Religieus progr. 22.1
tv-serie. 22.45 Reporta/w*»^
Journ. y
BELGIE NED. 2
Van 18.00 tot 20.15: Zie NE!
Wij, heren van Zichem, tv-së
Satirisch progr. 21.45 Ja.—..
22.25 Cultureel magaz. VEN
r Pra
BELGIE FRANS Vverl'
19.00 Reg. magaz. 19.25 fen. 1
19.30 Nws. 19.55 Inform, prthet
Le fantome de la liberie, en jp
22.55 Nws. en weerber. pticu
BELGIE FRANS 2 "Ur' J
13.30-14.30 Lancering van I Pro'
shuttle. 19.00 Art magazine, het
magazine van Christian Busd te
Journaal. 19.55 Quincy. AmJgideJ
tv-serle. Met Jack Klugma.
Walberg, Robert Ito. e.a. 2(L
dredi-sporls. sportmagazine'Pur
22.30 Interwallonie. Progranfens J
buitenlandse werknemers, twet
NEDERLAND 1
NOS
10.00 Rechtstreekse
uitzending begrafenis
president Sadat
Tevens herh. van de
necrologie van
president Sadat
13.00 Nieuws voor doyen em
slechthorenden
15.30 Journaal
AVRO
15.32 De Lawaaipapegaai,
kleuterprogramma
16.100 Stuif es in,
Jeugdprogramma
NEDERLAND2
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
DUITSLAND 1
10.00 Journ. en aktual. 10.23 Der Un
tertan, speelfilm. 1210 Buit. rep.
12.55 Persoverz. 13.00 Journ. 13.40
Progr.overz. 14.10 Journ. 14.15 Kleu-
me
Ten t
terprogr. 14.45 Inform, prots de
Lockruf der Wlldnls (lure oi/i er.
derness), speelfilm. 17.00 Rq,aai-
l-bei
DUITSLAND 2 ehte
12.00 progr.overz. 12.30 Pri
buit. werknemers. 14.45 Jou
Tekenfilmserie. 15.10 J^m
15.55 Hobbymag. 16.15
jeugdmag. 16.40 Jeugdserr—
Bekendmaking van de week»
17.05 Journ. 17.10 Aktueel
DUITSLAND WDR 3
16.30 Cursus Duits. 17.00 Cuj
kunde. 17.00 Inform, serie, j
BELGIE NEDERLANDS
14.30 Open School. 15.30
mag. 16.00 De zevende reis
bad (Seventh voyage of
speelfilm.
BELGIE FRANS
10.30 TV-cursus. 11.00 I
11.30 Region, ultz. 12.00
Italianen. 14.00 Vakbond^*-'
14.30 Et l'lvier qui v'nl, Waal!
die. 16.45 Inform, progr. 17.'
muziek voor de jeugd. 17.Jtp*t
duitz.
J
HILVERSUM 1
NOS: leder heel uur rw*. KRO: 18.06 Echo.
18.20 (S) Punt uit. 19.55 Overweging. 20.03
(S) Country time. 21.02 (S) Nine o'Clock
Jazz. 22.02 (S) Goal. NOS: 23.02 (S) Met het
oog op morgen. KRO: 0.02 (S) Niemands
land. 6.50 Het levende Woord.
hilversum 3
22.30 Nws. 22.40 NOS-CultuJeJ
23.55 Nws. ,01
[en
NOS: leder heel uur nws. 18.04 cP
spits. 19.02 De Rock en Roll 'ot
VPRO: 20.02 Ook zo. 20.30 Ra f
22.02 De Radlola improvisatiesalT 1
Mia's andere wereld.
hilversum 4 aar
>0 (s)
l 21.30 (s) Instrumental
leder heet uur nieuws. VARA:
7.03 Hallo hier Hilversum. (8.06
Dingen van de dag.). 10.30 Z.I.
12.03 Tussen start en finish.
13.06 In de Roote Haan. 15.02
Muziek uit Studio 1. 16.02 De
Speeldoos. 17.55 Meded.
icht
7.30 Nws. 7.36 Aktua. 0.00 N
8.11 Sport na sport. 6.30 Nws.
8.33 Toeraktua: NOS: 9.05 Gym.
voor de vrouw. 9.15 Voor blinden
slechtzienden. 9.25 Waterstanden. 9.30
Nws. TROS: 9.32 Bosboom en Bekooy.
(10.30 Nws.) 11.30 Nws. 11.32 Een ander,
serie doe. NOS: 11.56 Solidariteit, hoender
de Poolse revolutie. 12.26 Meded. voor
I- en tuinbouw. 12.30 Nws. TROS: 12.36
Aktua. 13.00 Nws. 13.11 Aktua-extra. (13.30
Nws.). 14.00 Nws. (14.30 nws.). 15.00 Han
AVRO: 7.00 Nws. 7.02
klaas, pianomuziek. 8.(n
8.05 Op een klein statioti:€
morgens In de vroegte:;
progr. 9.00 PasseparlouSta
van een componist. 101 al
certo Mattlnale. 11.45 Liever de Lr
13.00 Nws. 13 05 AVRO's Platen
Prijs Klassiek. 16.00 Klassiek met tw
Ook in het tweede deel zagen
we veel Josine van Dalsum,
maar weinig Mata Hari. Het
omgekeerde zou het geval
moeten zijn. Maar alle emoties,
en daarmee was die geraffi
neerde en tegelijk naïeve Frie
zin rijk gezegend, blijven in
hoofdzaak die van haar ver
tolkster. Je krijgt ook geen
moment de indruk de gevaar
lijkste spionne van deze eeuw,
zoals ze werd genoemd, voor
zich te hebben. Het type is al
niet ideaal op het voorbeeld
afgestemd. Nu kan de kijker
eerst zeker voor een deel de
dupe zijn van het beeld dat
van Mata Hari bestaat. Een
klassiek gegeven waaraan in
de loop der jaren wel trekjes
zijn toegevoegd, maar dat in
de grote lijn weinig is veran
derd. Aan dat type moet elke
uitbeelding
Ook als je met dat image reke
ning houdt, moet gezegd wor
den dat Josine van Dalsum
meer op zichzelf is gefixeerd
dan op Mata Hari. Helaas
blijkt de regie haar daarbij een
handje te helpen. De taferelen
blijven aan de oppervlakte.
Zelden wordt een pogiity
daan door middel van Ln
sche spanning iets vanka
ware fataliteit recht te L
John van de Rest heeft gl
dat hij achter Mata Ha'jj
tragiek van het menseliilL
ven gestalte heeft wille|ei
ven. Mata Hari dus ofc
symbolisch voetstuk. Day;
de opgave voor JosineL
Dalsum alleen maar moet.
maken. Ze is niet het typ
grote drijfveren uit te beL
Ze praat wel veel als een[]
wonden standje tegen har
dervrager, daarmee
nog geen indrukwekkeni
Toch zijn de teksten
het boekje. Daaraan li|
dus niet. Een bezwaar i
dat Mata Hari in dit teleij
pel niet ouder wil worde^
dus geknauwder door jar
ervaring. Het uit de ,J
gewassen schoolmeisje
Leeuwarden blijkt na Par
Berlijn hoegenaamd niel
anderd, alleen heeft ze e
dere hoed of en een and(
pon aan.
HAN JON
Uw krant en North Sea Ferries:
Het land van Robin Hood. Zo wordt het grote Sherwood Fo
rest genoemd dat In de buurt van Nottingham ligt. Daar zou
den in de twaalfde eeuw de vogelvrij verklaarde vrijbuiter
Robin Hood en zijn „merry men", de schrik van Engeland,
hebben geleefd. Daarheen gaat de midweektrip, die uw krant
van woensdagavond 18 tot en met zondagavond 21 novem
ber organiseert in samenwerking met North Sea Ferries.
Nadat u op woensdagavond uit Europoort bent overgestoken
naar Huil, vertrekt u in de vroege ochtend per luxueuze tou
ringcar naar het land van Robin Hood. Onderweg wordt
eerst koffie gedronken In Bawtry om daarna de tour voort te
zetten naar Edwlnstowe, een van de landschappelijke dorp
jes aan de Ingang van het Sherwood Forest. In de kerk al
daar zou Robin Hood destijds zijn getrouwd met maid Ma
rian. In het Sherwood Forest is een groot ontvangstcentrum
ingericht, waar een audiovisuele uiteenzetting wordt gegeven
over de legende van Robin Hood. Midden In het bos bevindt
zich de major Oak, een duizendjarige boom met een omvang
van negen meter.
In Nottingham is gelegenheid om te lunchen en te winkelen,
waarna in de namiddag het fraaie Nottingham kasteel wordt
bezocht. Daar hangen onder meer werken van Picasso. In dit
kasteel, dat Willem de Veroveraar In 1068 heeft laten bou
wen, zijn enorme kunstschatten te bezichtigen.
Het diner, voorafgegaan door een „sherry-reception", wordt
gebruikt In het Swallow hotel, waar ook wordt overnacht.
Vrijdag wordt eerst een bezoek gebracht aan Southwell, een
klein dorp dat over een Immense kathedraal beschikt. Koffie
wordt gedronken In de Saracan's Head, een zestlende-eeuw-
se herberg van historische betekenis, omdat In 1648
Charles I zich daar heeft overgegeven aan de Schotten.
In Lincoln wordt gestopt om te lunchen en te winkelen, om
vervolgens via de Humber bridge, de groqjste hangbrug van
de wereld, terug te gaan naar Huil voor Inscheping aan
boord van een van de NSF-schepen.
De prijs van deze toer bedraagt ƒ295 per persoon, op basis
van een tweepersoons-standaardhut en een tweepersoons
kamer. Toeslag speciale hut aan boord ƒ40 per persoon.
Toeslag eenpersoons-standaardhut ƒ60 en eenpersoons
speciale hut 100. Toeslag eenpersoonskamer In hotel 20.'
Inbegrepen: vervoer per touringcar Den Haag/Rotterdam—
Europoort v.v. (indien gewenst): overtocht met North Sea
Ferries EuropoortHull v.v.; tourlngcarvervoer in Engeland:
overnachting in Swailow Hotel; met uitzondering van de lun
ches een volledige verzorging.
Minimum aantal deelnemers: 40.
Inlichtingen en boekingen (na 9 uur en niet op zaterdag) uit
sluitend bij Sijthoff Pers Reisorganisatie, tel. 070-190696.
i
Europa legt
satellieten
aan banden
STRAATSBURG De raad
gevende vergadering van de
Raad van Europa, een samen
werkingsverband van 21 de
mocratische landen, heeft een
resolutie aangenomen van de
Nederlandse socialist Piet
Stoffelen, waarin gevraagd
wordt om internationale nor
men teneinde tv-uitzendingen
via satellieten en kabeltelevi
sie te regelen.
De resolutie vond een onver
wacht grote meerderheid.
Eerst werd door tegenstanders
van de aanbeveling een hoof
delijke stemming gevraagd,
doch toen waren niet voldoen
de parlementariërs aanwezig
om een rechtsgeldige stem
ming mogelijk te maken.
Stoffelen wil de internationale
regeling, bij voorkeur een Eu
ropese conventie, omdat hij
bang is dat door de snelle tech
nische ontwikkelingen op dit
gebied de wetgeving achter
gaat lopen. Landen zijn niet
meer in staat hun eigen om
roepsysteem te handhaven.
Bovendien worden copyrights,
advertentiecode's, de onafhan
kelijkheid van programmama
kers en de culturele verschei
denheid bedreigd.
De satelliet-uitzendingen zul
len commercieel zijn. De eer
ste gaat nog dit jaar de lucht
in. Geproduceerd door een
Britse maatschappij en uitge
zonden via een voor 5 miljoen
dollar per jaar gehuurd kanaal
van een satelliet die eigendom
is van de Europese PTT's.
Stoffelen ziet in deze commer
ciële uitzendingen een bedrei
ging van het peil van de uit
zendingen.
Rockpalast-nacht
gaat zeker door
HILVERSUM De Rock-
palast-nacht van Veronica
in de nacht van zaterdag op
zondag 17/18 oktober krijgt
vaste gestalte.
Veronica begint na het laatste
journaal op Ned. I om 23.55
uur. Er is zendtijd tot 03.45
uur, maar dan zullen Mink
DeVille, de Undertones, Roger
Chapman en Black Uhuru wel
uitgespeeld zijn.
De Rockpalast-nacht begint
om 23.00 uur, zodat men het
concert van de Undertones
waarschijnlijk helemaal zal
missen. De banden worden
bewaard voor een latere uit
zending in Countdown. Tij
dens het ombouwen van de
podia in de Grupahalle in Es
sen zendt Veronica eigen op
names uit van Countdown-li-
veconcerten.
Nederland
België op tv bij
volle Kuip
HILVERSUM Als het
Feyenoordstadion in Rotter
dam 14 oktober voor Neder
land—België uitverkocht
raakt, zal de NOS van deze
wedstrijd een rechtstreeks
televisieverslag verzorgen.
Alleen de kaartverkoop en de
financiële onderhandelingen
vormen mogelijke beletsels
voor de KNVB om toestem
ming tot uitzenden te verle
nen. Ook in het buitenland be
staat belangstelling voor deze
wedstrijd.
Plet Bambergen vanavond als Mountie in
de weer.
De Hulk
De Hulk krijgt het te kwaad met zijn ver
mogen van de ene minuut op de andere
groot en sterk te worden. Hij loopt tegen
een paardentrainer op, die over een mid
del beschikt om paarden rustig te krijgen.
Misschien helpt dat ook voor hem.
Ned. II 18J>9 uur.
Mounties
De Mounties weer in actie, waarbij zij zich
geholpen weten door (buitenlandse) ar
tiesten. We zien Joke Bruys in de bocht
en voorts goochelaar Hans Hudson en de
dansers van Barry Stevens.
Ned. II 2021 uur.
Nieuw land
In het derde deel van de serie „Het nieu
we land" komen Ellen Prentice en zoon
en de rijke Stephen Mannion met zoon op
de voorgrond. Het draait verder om een
voorgenomen huwelijk en oproerkraaiers.
Ned. 1121.20 uur.
Morgenmiddag
Na de kleuterserie „De boerderij van Lin
da" volgen nog „De lawaaipapegaai" en
„Stuif es in".
Zaterdag Ned. 115.32 uur.
VARA-tv opent met ingang van vana
vond een nieuw politiek programma,
dat uitgezonden wordt vanuit het Sche-
veningse Kurhaus en dat als titel
„Haagse bluf" mee kreeg. Hierin ko
men overwegend politieke figuren aan
het woord, maar artiesten en anders
zins zijn tijdig ter plekke om het ge
heel met een kleurrijk sausje te over-
gieten. Vanavond komt over omroepza-
ken en de reclameregels als gast aan
het woord de nieuwe CRM-minister
André v.d. Louw. Met het oog op de re
geringsverklaring van as. maandag
zullen ook de fractieleiders van de drie
grote partijen aangesproken worden.
Marjolljn Uitzinger, Paul Witteman en
Henk van Hoorn zorgen voor de vra
gen, terwijl Nelleke Burg en Adèle
Bloemendaal het artistieke randwerk
aanbrengen.
Ned. I 20.35 uur.
Willem Ruis
Willem Ruis in zijn eerste optreden als
VARA-kwismaster. Het trekken van de
lottowinnaars valt samen met het spel, dat
hij met koppels speelt
Ned. I 19.05 uur.
Gehoorzamen
Ook Amerika kent Blijf-van-mijn-lijf-hui-
zen, waar geslagen vrouwen en kinderen
opvang vinden. Een Amerikaanse vrou
wengroep maakte ook voor de IKON een
documentaire over deze getroffen moe
ders en kinderen, die schokkende verha
len vertellen.
Ned. I 21.55 uur.
Monsieur Verdoux
In deze film Charles Chaplin als de vrou
wenmoordenaar Landru. Hij handelt uit
het edele motief met het geld van zijn
slachtoffers zijn zieke vrouw te onderhou
den. Bij zijn veroordeling tot slot schat hij
in een boodschap voor het volk de Lan-
dru-figuur hoger dan dictatoren, die beju
beld worden en de schuld voor duizenden
doden dragen.
Willem Rule speelt een spel met koppelt en met de ballen In het glazen machien.
leen maar dat lieve meisje. Anders had
ze zich nooit met zoveel kracht wegge-
zongen uit de astma, die haar jarenlang
teisterde. En aan de andere kant is Ali
ce niet alleen maar dat zakelijke meisje.
Maar om dat te ontdekken, moet je
eerst goed luisteren naar de gevoelvol
le, romantische muziek die zij schrijft.
Al is Maywood veel commerciëler en
dus oppervlakkiger ingesteld dan Fay
Lovsky - toch beheersen ook zij vrijwel
alle «soorten popmuziek.
KRACHT
De grote kracht van componiste Alice
schuilt hierin, dat zij, wellicht dankzij
1'arenlang luisteren naar andere goede
ichte muziek, steeds weer een mooie,
goed in het oor liggende melodie weet
te schrijven op ongeacht welk ritme ze
ook gebruikt, van een ballade als
„Gone without a reason" tot (treffend
voorbeeld) het disco-nummer „You're
the one". De zomerhit „Rio" is een ver
rukkelijke samba en schiterend is de
sound van het soortgelijke nummer
„Pasadena". Mede dankzij producer
Pim Koopman is het allemaal weer een
streling voor je oor geworden: prachti
ge muziek.
Toch zou je wensen, dat Maywood in
haar teksten iets meer zichzelf liet zien.
Toen ik enige tijd geleden „I'm in love
for the very first time" hoorde, dacht
ik dat dat een ontroerende, actuele ui
ting was van de liefde voor hun kers
verse aanstaande mannelijke partners.
Tot ik het dezer dagen op een oud de
mobandje terughoorde: het was ge
schreven in de tijd dat ze nog volko
men onbekend waren en de weg naar
Bovema-Negram nog niet waren inge
slagen. Maar uit diezelfde periode stamt
„What a world", een wat neerslachtig
lied, door Alice geschreven in een tijd
dat Maywood het in het leven heel erg
moeilijk had. Toch lijkt dit nu de hit
van de nieuwe elpee te zullen worden:
er zijn nog steeds mensen die in de put
zitten. En Maywood wéét, door schade
en schande wijs geworden, waar het
over zingt. En dus ook wat de verzuch-
ter van „What a world!" zowel als de
vrolijke „Rio"-ganger bezielt.
Ondanks het uitstekende peil van ook
deze tweede schijf hoop ik toch vurig,
dat Maywood zichzelf een volgende
keer niét herhaalt. Men mikt inderdaad
op de commercie en zegt het niet erg te
vinden als het vandaag of morgen met
de roem gedaan zal zijn, maar aan de
andere kant mag zoveel productief,
(Alice) en zoveel reproductief (Caren)
Fay Lovsky: In haar zang zit een.
levensvisie.
talent niet verloren "gaan door gebrek
aan motivatie voor verdere artistieke
vernieuwing en ontplooiing.
Begrijp me goed: het gaat me hier niet
om een vernieuwing van de vorm,
maar vooral van de inhoud (het meer
persoonlijke accent, zoals bijvoorbeeld
Fay Lovsky heeft aangedurfd). Ver
nieuwing van alleen maar de vorm
heeft iets weg van krampachtig met de
mode meegaan en daarvan is „Somet
hing special" van Saskia Serge (Pho
nogram, Mercury 6423.438) een afschu
welijk voorbeeld. De muzikale schoon
heid van Maywood heeft weliswaar
óók iets weg van die van Abba, maar
dat is dan louter toevallig, zomaar even
meegenomen. Ik heb echter de indruk
dat Saskia en Serge heel intensief naar
Abba hebben geluisterd, om hun sound
en hun stijl enigszins te kunnen imite
ren. Goed: dat is nog niet zo erg als de
kitsch van „Stars on 45" en Saskia
heeft een prachtige stem en sommige
nummers halen werkelijk het Abba-ni-
veau, maar in liefst drie nummers de
duidelijke invloed van „Chiquitita" -
nee, al is hier geen sprake van plagiaat:
het is toch echt een beetje teveel van
het goede.
MARGRIET
Dan heb ik meer respect voor Margriet
Markerink, dé Neaerpop-ontdekking
van 1980, die destijds een eerste elpee
afleverde waarvan de kwaliteit nauwe
lijks geëvenaard leek te kunnen wor
den. Dat gebeurt op „Meet the Mark
Band" (Phonogram^ Mercury 6423.449)
dan ook niet, behalve misschien in „All
you need" (een schitterende kritiek op
de commerciële collega's die met ver
andering van naam, glitter en mooie
benen zonder hersens de hitparades be
stormen), de mooie ballad „Nobody
knows" en het ronduit schitterende
„Fly like an albatross". Maar de geniale
zangeres-tekenares-componiste-dichte-
res, etc. uit Neede heeft nu eenmaal
wat concessies moeten doen om de
rondom haar geformeerde Mark Band
uit de verf te laten komen. Daar vormt
zij een ijzersterke eenheid mee. Zonder
dat dat afbreuk heeft gedaan aan de
kwaliteit van haar zang: moeiteloos als
van een Mary Hopkin, indringend als
van een Melanie. Prima plaat, zij het
heel anders dan de eerste.
JAN VAN DER KLEIJ
Op een vrijdagavond luisterend
naar het VPRO-radioprogramma
„De Suite" kwam ik plotseling
even dp het puntje van m'n stoel
te zitten. Zelden had ik zulke
gave en originele popmuziek ge
hoord als die van de mij toen Vol
strekt nog onbekende zangeres
Fay Lovesick, later Lovsky, zo
maar eventjes tussen literaire
grootheden als Remco Campert,
Johnny Doorn, Maarten 't Hart
en Cees Nooteboom door.
En dat laatste niet ten onrechte: uiterst
subtiel, scherp, gevariëerd, eenvoudig
muzikaal gaf zij in twee optredens van
ongeveer een kwartiertje haar visie op
het leven weer. „Die meid verdient een
driedubbelelpee", riep ik spontaan uit.
Maar daar bleef 't helaas bij. Toch volg
de ontdekking ongeveer tezelfder tijd,
en wel door Jan Visser van het 1000
Idioten-label. Hij liet van haar een 10
inch-plaatje in de huiskamer opgeno
men werk verschijnen en kort daarop
volgde een single, waarvoor niemand
minder dan Jona Lewie tekende. De
pluggers en de disc-jockeys zagen er
echter geen brood in en Fay Lovesick
(oorspronkelijk Fay Luyendijk, later
Lovsky) bleef onbekend.
Maar nu is er dan toch plotseling die
eerste, en hopelijk niet de laatste, elpee
van haar; „Confetti" (WEA 58367). De
titel is ronduit ideaal, want de plaat be
vat dertien nummers die sterk uiteen
lopen van vorm en stijl. Fay Lovsky
heeft een uitstekende stem, die wel wat
doet denken aan die van Joni Mitchell,
Janis Ian en Dory Previn. Daar maakt
ze heel relaxed, heel lazy, heel „close"
gebruik van, zodat ze met minimale
middelen maximale effecten bereikt.
Ook wat haar instrumentarium betreft
is niets haar te gering. Zo speelt ze in
de reggae-achtige instrumentale
„Schoolbel" op een speelgoedpianootje,
met verbluffend resultaat.
Fay Lovsky's originaliteit herinnert in
strumentaal soms ook aan die van de
Harlekijn-jongens rond Herman van
Veen.
Zodra ze backing-vocals gebruikt, doet
ze vaak denken aan het fenomenale
Amerikaanse trio „The Roches". Vorig
jaar vond ik de elpee van die drie meis
jes artistiek bezien de beste pop-elpee
van het jaar.
Tot nu toe is die van hun grote fan Fay
Lovsky voor mij de allerbeste van 1981.
In de meer commerciële Nederpop-
hoek vond ik vorig jaar de schijf van
Maywood een van de allerbeste. Nu ligt
alweer een tweede elpee van het suc
cesvolle Friese duo in de etalages: „Dif
ferent worlds" (EMI Holland IA 064-
26678). De titel slaat niet op de song
„It's a different world", want die gaat
over de constatering-zonder-doemden-
ken dat we met onze tijd mee moeten
gaan en nu eenmaal niet» meer terug
kunnen naar vroeger. Het lijkt me eer
der te gaan om de different characters,
de verschillende karakters van Caren
en Alice de Vries. Zo prijzen de dames
ook op de hoes: Caren met een blik van
„Wat krijgen we nou?" en Alice met
iets in haar houding van „Kom maar
op, als je durft". Niet zo aardig tegeno
ver de velen die hun elpee wel weer
zullen kopen en uiterst afstandelijk (bij
sommigen hebben ze de bijnaam „De
Etalagepoppen"), maar de uiterlijke
schijn bedriegt; Caren is heus niet al-
SCHILDERIJTJES
Stuk voor stuk zijn haar songs kleine,
prachtige schilderijtjes.
Een omschrijving die me niet toevallig
te binnen schiet, want ze maakte, voor
dat ze als popartieste aan de weg begon
te timmeren op de Rietveldacademie
tal van filmpjes voor de onvolprezen
VARA-tv-kwis „Twee voor twaalf".
Margriet Markerink de Nederpop-
ontdekking.