Jacob van Ruisdael, grootste onder de Hollandse landschapsschilders Kwart eeuw Singer Laren in een feest van kleur en geur KUNST LEIDSE COURANT MAANDAG 5 OKTOBER 1981 PAGlj kunst en kunstenaars Uitgestrekt landschap met een gezicht op Ootmarsum, Alte Plnakothek Milnchen. Mauritshuis ruim twee jaar dicht Voor de tentoonstelling is het grootste deel van de verdieping van het Mauritshuis uitgeruimd. De oor spronkelijk opgehangen schilderijen komen er voor lopig niet terug. Na Ruisdael is er nog een tentoon stelling van 17e-eeuwse kunst van drie Haagse kunst handelaren. Daarna, half maart 1982, gaat het mu seum dicht voor een restauratie om pas weer in het najaar van 1984 open te gaan. Eind april 1982 gaat een 40-tal schilderijen uit het Mautitshuis naar Amerika, waar ze in vier musea te zien zullen zijn in het kader van de viering van de viering van het 200-jarig bestaan van de onafgebro ken diplomatieke samenwerkingf tussen de Verenig de Staten en ons land. Koningin Beatrix zal in april 1982 de tentoonstelling openen in de National Gallery te Washington. Daarna gaat ze achtereenvolgens naar Boston, Chicago en Los Angeles, waar de tournee op 11 september 1983 sluit. De overige schilderijen van het Maurishuis zullen tij dens de restauratie-periode worden tentoongesteld in het Johan de Witthuis, Kneuterdijk 6 Den Haag. spectief waardoor ze een on gekende monumentaliteit krijgt, maar het landschap eromheen werd vanuit een hoog perspectief gezien, wat de weidsheid ervan sterk ver hoogt. De andere toppers komen uit het buitenland, waar met name in Engeland al vroeg grote belangstelling voor Ruisdael, voor zijn leerling Hobbema en voor andere Hol landse landschappers bestond. De Engelse grote landschap schilders uit de 18e eeuw, als Constable, bewonderden onze meesters, werkte in hun trant en waren weer inspirerend voor de Franse school van Barbizon, die weer doorwerk te in de Haagse School, waar mee de kring gesloten werd. Dichter We noemen enkele van die toppers: De grote eik uit Bir mingham, ongelooflijk fraai, Zoals die boom is neergezet; het IJ op een stormachtige dag uit het Amerikaanse Worcester toont hoe sterk onze schilder ook in een mari ne voor de dag kon komen; het Gezicht op Haarlem uit Ztlrich, een van de aantrek kelijkste panorma's, Le coup de soleil uit het Louvre met een wonderlijke lichtwerking en vooral twee gezichten op het Joodse kerkhof uit resp. Detroit en Dresden. Goethe zag het Dresdener doek des tijds en wiidde er een essay 'Ruysdael als Dichter' aan. Hij zag in het doek duidelijk lite raire achtergronden in zijn motieven van leven en dood, verval en hoop. Duidelijker nog komt dit tot uiting in het doek uit Detroit, een duidelij ke topper in de landschaps kunst. Op dit aspect kunnen we wel licht later terugkomen, wan neer de wetenschappelijke ca talogus van de tentoonstelling verschijnt. Die is van de hand van Seymour Slive van het Fogg Art Museum te Cam bridge Mass., dat de tentoon stelling mede organiseert Thans is er een Nederlandse catalogus die alle werken af beeldt, een goede inleiding bevat van Mauritshuis-direc- teur H.R. Hoetink, maar die voor het overige zeer sum mier is uitgevallen. De tentoonstelling omvat ook een aantal tekeningen en alle bekende etsen van Ruisdael. Wellicht op eis van de brui kleengevers is de verlichting in het zaaltje zó gering dat men dat men ze ternauwer nood bekijken kan. VOLKERING komt Laura Ashley onder meer met een prachtige col lectie avondkleding van lange japonnen en lange rokken van onder meer moiré taftzij- de. Al een kwart eeuw lang krijgt de Herfstflora gestalte dbor duizenden bloemen en arran gementen in herfsttinten, kunstig verwerkt in combina tie met vele kunstuitingen. Hoofdarrangeur en ontwerper Johan Weisz heeft er weer iets heel bijzonders van ge maakt. Samen met hem heb ben 24 bloemkunstenaars zich volledig uitgeleefd met vrachtwagens vol bloemen en aardewerk. „Al tijdens het op zetten van de contouren merkten we dat het dit jaar een absoluut hoogtepunt gaat worden", zei Weisz gisteren tijdens de persconferentie in Laren. „Het is prachtig mate riaal, dat ons als het ware be hekste. De kleur en de sfeer zijn volkomen op elkaar'afge- stemd en hebben ons geïnspi reerd tot allemaal aparte sfeertjes." Alleen al in de mu seumcorridor is de bes in beeld gebracht met meer dan 100 bessoorten, waarvan er één zo giftig is dat hij zelfs achter glas moest. Boerenantiek uit het dorp La ren, een bloemenplateau waar alle bloemen die bij deze ten toonstelling gebruikt werden met naam en toenaam te vin den zijn, met als klapstuk een grote boom achter vitrage, die daardoor een sfeer oproept die past bij het fijne, waardige van de schilderijen van Wil liam Singer, naar wie het mu seum genoemd is. Op vastgestelde tijden worden gedurende de hele Herfstflora demonstraties gegeven in poppen maken, sieraad-ont werpen, litografie, potten bakken, etskunst en portret en figuurschetsen. Traditiege trouw zal in de Galerie ook een aantal kunstenaars wer ken laten zien en verkopen. De Gooise hoveniers laten ook een staaltje van hun kun nen zien met een reusachtig mozaiek van levende materia len met de zwanen uit het Singer-embleem (waarin niet minder dan 1500 vetplantjes verwerkt zijn). Verder is er een vijver met een levensgro- AVRO niet gediend met L onrust binneir het bedrijf L HILVERSUM - Noggs week zal er bij de /pn vergaderd worden ovejv nieuwe opzet van de iityai leiding. Er blijkt onr^ heersen binnen het b^e waaraan het bestuur ztf- mogelijk een einde wir ken. Zeer onlangs kwHJ enkele problemen aarf1^ licht, die toen door d| c hoofden Siebe v.d. ZdOO Ger Lugtenburg en J hoofd Nico van Vliet w^oi bijgepraat Dit bleek e de aanzet tot het uiteri 1 nog ernstiger grieven b?a( het bedrijf. Om hieraan moet te komen stelt! 1 AVRO-bestuur voor ee?r gemeen directeur te bC men. De onderneming^ wordt hierbij ingeschL| en zou een stuk moetet>u stellen, waarin diens; r voegdheden moeten iw omschreven. De leidingai het bedrijf zowel als dersi grammamensen zoudend i hem verantwoording st t dig zijn. :ig oi Verandering in de hierq_ van het bedrijf wordt wens ook gewenst doo^-< commissie te benoemen^] tot taak krijgt aan nieuw^ wikkelingen te werken, v door een aparte man a(f stellen, die de financiën A beheren, en door de afd personeelszaken meer voegdheid te verlenen. Het bestuur van de AVRC -■ al een nieuwe man op he, hebben, die tijdelijk moet^ toezien op het beheer bijpr het bedrijf. Bij de de lele van diverse afdelingen n stonden hierover al pim< men. Zij achten het veflnl wen in hen, directeurenjei schaad als zij onder nadet zicht worden gesteld. Voorzitter Keyzer, die bin' j kort wordt opgevolgd \2[ Wallis de Vries, heeft in ^rj cipe ingestemd met de vo^a stelde veranderingen, nietb: dat hij alle voorstellen or schrijft, wel omdat hij rfe' wijst, dat het voor de A) 1 van belang is zo snel moflel in rustig vaarwater te ger#n Naar zijn mening is de AV611 programmering niet gedor met onrust in het bedrijf, j ZrY i Hazel Scott"n le overleden ft NEW YORK - L)F jazz-pianiste en zanger1 res Hazel Scott (6IF i die op 12-jarige leeftij® haar Carnegie Hallfle debuut maakte, is vrijL] dag in een ziekenhui; in New York overleg den aan kanker, gaf de avond voor zr moest worden opgenoj. men nog een voorstel!!' ling. '°4 Hazel Scott werd op ij0* juni 1920 geboren iiP Port of Spain, TrinijF" dad, en zij begon haap carrière in het damer" sorkest van haar moefi der, „The America® Creolians". Als 3-jarig wonderK kind speelde zij al piaE no en toen zij 16 jaaH was had zij een eige® radioprogramma. m Na een overweldigen®! succes met het liedjtfi „Franklin Rooseveli| Jones", dat zij zong i® een Broadway-show iipj 1938, begon ze als zanfj geres te werken. Ze i tweemaal getrouw» geweest. Galerie Nouvelles lm Westeinde 22 Den Haag, seert van 4 t/m 28 oh schilderijen, tekeningen, ches en grafiek van Lu< en sculpturen van Takash raha. Galerie Brinkman, straat 105 Amsterdam, seert van 8 oktober tot vember schilderijen van van Kooten en grafiek Pieter Engels. Antonio J. Paredes, uit Ecuador, toont zijn van 8 oktober tot 2 nove in het Congresgebouw te Haag. VRIJWEL ALLE TOPSTUKKEN OP EXPOSITIE IN MAURITSHUIS HERFSTFLORA 1981: Verfijnde des sins van Laura Ashley. te bronzen zwaan van de beeldhouwer Jos Oehlen. Maar er is nog meer te doen tijdens de Herfstflora. Mor genochtend om 11 uur een heel bijzonder bezoek aan het Singer plaatsvinden. Een stoet zogenaamde Singer-auto's zal dan Singer aandoen, en tot 16.00 uur te bewondeten zijn in de Singertuin. In het film theater zal niet alleen vana vond, maar ook op 6 en 10 ok tober de film „Tendres cousi- nes" van David Hamilton worden vertoond, aanvang 20.15 uur. De Herfstflora zou ook niet compleet ziin als er niet een nieuw boek gepre senteerd werd. Ditmaal is dat „Poppen in klederdracht" van Olga van der Mast bij de uit geverij Cantecleer. Mede naar aanleiding van de shows van Laura Ashley zal Olga van der Mast, die in de Herfstflora ook een expositie heeft van poppen,' een aantal poppen kleden in Laura Ashley-kle- ren. De Herfstflora 1981 is da gelijks geopend van 10 tot 22 uur en in het weekeinde van 10 tot 18 uur. CORRY VIS Marien van Dreven expo seert van 4 oktober tot, 6 no vember schilderijen in Galerie Jurka, Vijzelstraat 80 Amster dam. Marcel van der Lans expo seert t/m zaterdag 24 oktober papierobjekten in de Openbare Bibliotheek Nieuw Waldeck, Rossinilaan 141 Den Haag. Het Nationale Ballet geeft op dinsdag 6 oktober een voor stelling in het Circustheater te Scheveningen. Uitgevoerd wordt een 'Jonge choreogra fen-programma', bestaande uit de balletten 'Favorites' van Rob van Woerkom, 'La Jolla' van Jan Linkens en 'Soap' van Leon Koning. De voorstelling wordt begeleid door het Ne derlands Balletorkest Roxanna Wruble, Ameri kaanse pianiste die reeds ver-x schillende Europese tournees maakte en vorig jaar met suc ces in Amsterdam optrad, con certeert op 6 oktober voor de eerste maal in Den Haag. In Diligentia speelt zij werken van Beethoven, Schumann, Chopin en Prokofieff. Ronald Stolk verzorgt op dinsdag 6 oktober het lunc hconcert in de Nieuwe Kerk te Den Haag. De nog jonge or ganist is vast verbonden aan de Amerikaanse Kerk te Den Haag en studeert in Parijs bij Jean Langlais en Gaston Litai- ze. Toen hij vorig jaar afstu deerde aan het Koninklijk Conservatorium ontving hij de Nicolaiprijs van de Gemeente Den Haag. Op zijn programma van dinsdag staan werken van Stanley, Vierne, Reger en De Lange. Pulchri Studio, Lange Voor hout 15 Den Haag, houdt van 4 t/m 25 oktober de Najaarsten toonstelling 1981 van kunste naarsleden van het genoot schap. Er zijn schilderijen, gra-. fiek, aquarellen, tekeningen en beeldhouwwerken. Van 4 t/m 22 oktober worden tevens schilderijen en gouaches van Paul A. Louwers en aquarel len van Ronald Lindgreen ge toond. LAREN Een overvloed aan herfstmaterialen en kunstvoorwerpen in de meest uiteenlopende stij len en sferen zullen van de Herfstflora 1981 onge twijfeld weer een topper maken. Tot en met zon dag 11 oktober wordt met dit feest van kleur en geur een kwart eeuw Sin ger Laren gevierd. Kunstwerken uit de ei gen collectie vormen dan ook het hart van de ten toonstelling, aangevuld met een groot aantal ex posities op velerlei ter rein. In een schitterende entourage van herfstig park en ontbladerende bomen lijkt de herfst zich binnen te hebben voort gezet in een exotisch feest van bes- en bladheesters, orchideeën en bloemcrea- ties, die in alle zalen zijn aangepast aan de kleuren van de tentoongestelde kunstvoorwerpen. Originele sieraden, meester werken in allerlei stijlen, schitterende groente- en fruit- collages van echte verse pro- dukten, poppen en aquarellen, etsen en keramiek, alles geïn- Olga van der Mast demon; gemaakt, in Ashley-kleding spireerd door de natuur. Naast deze kleurige, geurige en interessante uitstalling in het museum zijn er nog tal van andere noemenswaardige activiteiten. Zo zal het bekende modehuis Laura Ashley elke dag om 11, 14 en 16 uur en bovendien nog op 5, 7 en 9 oktober om 20 uur een gratis te bezoeken mode show houden in de grote thea terzaal. Een speciaal samenge stelde show met veel informa tie over deze zo typisch vrou welijke en romantische kle ding. Wellicht lijkt de combi natie van herfstflora met de hoe poppen worden nieuwe Laura Ashley winter collectie een wat vreemde, maar toch is het heel natuur lijk. De exclusieve, op de mo detrends afgestemde bloem motieven in haar kleding pas sen wonderwel in deze bloem rijke omgeving. Ook voor deze winter heeft ze weer verfijnde dessins ont worpen voor haar rokken en {aponnen. Veel kniebroeken, jroekrokken, kilts en panta lons met bijpassende blazers, maar ook een collectie prach tige blouses, gemaakt van ba tist of voile, die er goed mee te combineren zijn. Verder DEN HAAG Van Jacob van Ruisdael zijn, over de gehele wereld verspreid, zo'n zevenhonderd schilde rijen bekend. Een enorm aantal, als men rekent dat in de driehonderd jaar die sinds zijn overlijden verstre ken wel een en ander verdwenen moet zijn. Die ze venhonderd die 'eigenhandig' worden geacht zijn na tuurlijk niet allemaal van topkwaliteit. Maar meet men de schilder naar zijn beste stukken dan kan men rustig stellen dat hij de grootste van onze 17e-eeuwse landschapsschilders is. Nooit eerder zijn die topstuk ken bij elkaar te zien geweest, maar thans is dat het geval. In het Mauritshuis te Den Haag zijn ze uit vele landen bijeengebracht op een tentoonstelling die wel haast adembenemd mooi is. Ze blijven daar tot 4 janu ari, gaan nog een paar maanden naar Amerika en ko men dan waarschijnlijk nooit meer bijeen. „Van alle Hollandse schil ders gelijkt Ruisdael op de nobelste wijze op zijn ge boorteland. Hij vertoont de zelfde weidsheid, de droef geestigheid, de enigszins sombere rust, de eentonoge en kalme bekoring. Met zijn naar de horizon wijkende lijnen en zijn streng palet heeft hij ons in twee grote, uiterst kenmerkende trek ken grijze oneindige hori zonnen en grijze, onpeilbare hemelkoepels voorgoed een beeld van Holland nage laten, niet zozeer vertrouwe lijk, maar toch vertrouwd, boeiend, verwonderlijk ge trouw en niet verouderend. Nog om andere redenen is mijns inziens Ruisdael na Rembrandt de belangrijkste persoonlijkheid van de Hol landse school" Dat schreef Eugène Fro- mentin in 'De meesters van weleer' (1876), dat nog altijd zeer leesbare boek. Fromen- tin had deel-kritiek, maar over het geheel prijst hij onze meester met een uit bundigheid die bij hem zel den voorkomt. Dat Fromen- tin goed gezien heeft kan de bezoeker van het Maurits huis 'thans ervaren. Deze kunst is puur-Hollands; de natuur die Ruisdael zo meesterlijk verbeeldde kan men spaarzamer dan wel eer nog zo waarnemen, de verre einders en de Het Joodse kerkhof, The Detroit Institute of Arts Twee watermolens, particuliere verzameling wolkenluchten Vroegbloeier De schilder werd geboren in Haarlem in 1628/29. Hij leer de het vak bij zijn oom Salo mon van Ruysdael (onze Ja cobus was de enige van zijn familie die zijn naam als Ruis dael spelde) en Cornelis Vroom. Hij was een vroeg bloeier. De eerste stukken op de tentoonstelling zijn geda teerd 1646. Hij was toen dus een jaar of achttien en die jeugdwerken zijn niet 'veelbe lovend, maar kortweg 'mees terlijk'. Jacobus was vóór alles schil der van het landschap, al maakte hij ook enkele fraaie marines en zelfs een met veel personen gestoffeerd stadsge zicht. Hij bouwde zijn land schappen zorgvuldig op. De voorgrond werd blaadje voor blaadje, stengeltje voor sten geltje, nauwkeurig geschil derd; die nauwkeurigheid vermindert gelijdelijk in de middenpartijen vervaagt ten slotte met een schitterende perspectiefwerking via een landweggetje Jn een groenige verte die oneindig lijkt. Opvallend is dat de schilder zich zo weinig herhaalt. Hij heeft vele 'Haarlempjes' ge schilderd, zoals hij, eenmaal naar Amsterdam verhuisd, panorama's van die stad schil deren zou, maar steeds was de aanpak .anders. Bentheim Rond 1650 maakte hij, waar schijnlijk met collega Nicolaes Berchem, een reis naar Ben theim. Op die reis bezocht hij Rhenen, Ootmarsum, de Ach terhoek en het Nederlands- Duitse grensgebied. Die reis was van groot belang. Hij moet er veel getekend hebben want nog jaren later ontston den er schilderijen naar mo tieven die op deze reis wer den opgedaan. Het kasteel Bentheim zelf is enkele malen op de tentoonstelling aanwe zig, telkens anders en het fraaist op het imposante doek uit de Ierse verzameling Beit, maar ook de Twee watermo lens, blijkens een foto nog vrijwel onveranderd in Twente aanwezig (tweemaal op de tentoonstelling) en ze ker ook het grote landschap bij Ootmarsum. De Molen Zoekend naar hoogtepunten op deze tentoonstelling van hoogtepunten, doet het goed dat althans één schilderij in Nederland tot de absolute top behoort. Natuurlijk, de molen bij Wijk bij Duurstede, een ,der populairste schilderijen 'van ons land, waarvoor ook Fromentin destijds schier woorden tekort kwam om de kwaliteiten ervan te prijzen. Het is prachtig geschilderd, maar dankt zijn uitzonderlijk heid waarschijnlijk aan een technisch knappe ingreep. Van Ruysdael schildert de molen vanuit een laag per

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 4