Duitsland 3 vertoont Russische
visie op verdrongen oorlog
Dr. Sagan van „Cosmos":
bestaan UFO's niet te bewijzen
TERUGBLIK
Nederlands bezoek
van Stevie Wonder
op NCR V-radio
TELEVISIE VANAVON
TELEVISIE VRIJDAG
RADIO VANAVOND
RADIO VRIJDAG
KADIÖ/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
DONDERDAG 24 SEPTEMBER 1981 PAGfcJ
Bij een enquête in de Duitse Bondsrepu
bliek is onlangs gebleken dat slechts vijf
procent van de scholieren in het voortge
zet onderwijs er van op de hoogte is, dat
tijdens de Tweede Wereldoorlog een Duit
se veldtocht in Rusland heeft plaatsge
vonden. In het hoger onderwijs weet een
derde ervan. Dat was opnieuw kenmer
kend voor het feit, dat de Tweede Wereld
oorlog in de Bondsrepubliek een „taboe"
is: wie er daadwerkelijk bij betrokken
was wil er niet meer aan herinnerd wor
den; informatie die domweg tot de alge
mene ontwikkeling behoort wordi ge
brekkig of in het geheel niet doorgegeven.
Veel geschiedenisboeken die op de Duitse scho
len worden gebruikt geven gedegen informatie
over het verder verwijderde verleden. De op
komst van Hitier en de gevolgen van zijn
macht krijgen vaak echter een hink-^tap-
sprongse benadering. De geschiedenis van de
Tweede Wereldoorlog vraagt in sommige boe
ken niet meer ruimte dan de Franse revolutie.
De oorlog tussen Duitsland en de Sovjet-Unie is
echter van beslissende betekenis geweest voor
de uiteindelijke afloop van Hitiers avontuur.
Daarom is het goed. dat het derde Duitse net Op
deze oorlog terugkomt, nog «wel in een Russi
sche visie en die is helaas niet alijd even objec
tief.
De kennelijk moeiteloze opmars, tot Leningrad,
Moskou en Stalingrad, betekenden een enorme
klap voor het moreel in de bezette gebieden
aan de westelijke kant van de Duitse grenzen:
Hitier leek inderdaad oppermachtig. Pas toen
Stalingrad niet viel, de blokkade van Lenin
grad moest worden opgeheven en de gevechten
in Moskou zich beperkten tot de voorsteden
van de hoofdstad van Sovjet-Unie, bleek dat
ook het Duitse leger kwetsbaar was. Het feit,
dat de Duitsers op de terugtocht werden ge
dwongen, veroorzaakte onzekerheid bij de be
zettingsmacht in het westen. Daarna vond de
gealliëerde invasie in Normandië plaats en
werd Hitier gedwongen tot een tweede front-
oorlog; een strijd die hij uiteindelijk verloor.
lijkt de geschiedenis zich overigens te herhalen:
de Bayerischer Rundfunk, de omroep van Beie
ren, de deelstaat van Franz Joseph Strauss,
doet niet mee. Net zoals die in de tijd aanvan
kelijk Holocaust weigerde. Beieren wenst zijn
publiek niet bloot te stellen aan een omstreden
iilm, die een subjectief beeld geeft van de
Tweede Wereldoorlog. En dat beeld is subjec
tief omdat £)er Unvergessene Krieg „een Rus
sisch produkt is, al hebben de Amerikanen er
aan meegewerkt.
Hoewel er inderdaad veel is aan te merken op
de eenzijdigheid van het produkt, onthoudt
Beieren zijn publiek daarmee een confrontatie
met filmbeelden die onloochenbaar aantonen,
dat het leger van Hitier tijdens zijn veldtocht in
de Sovjet-Unie gruwelijke oorlogsmisdaden
heeft bedreven. Met de samenstelling is ge
bruik gemaakt van Russische filmarchieven, -
vierduizend kilometer film- en door de Russen
buitgemaakt Duits filmmateriaal, bestemd voor
het Duitse weekjournaal, waarmee het moreel
in het vaderland hoog moest worden gehouden.
Film liegt niet, ook al wordt hij verzwakt door
een zwakke begeleidende tekst, al is de selectie
van de beelden in Russische handen en al heeft
een Russische censor in het eindresultaat de
schaar gezet
Subjectief
Beeld van de verschroeide aarde, waarmee het Duitse leger in Rusland te maken
kreeg.
Samenhang
De samenhang van de gebeurtenissen ont
breekt vaak in de afzonderlijke beschrijving
van de vele aspekten die elk op zich een be
langrijke bijdrage vormde voor de uiteindelijke
afloop van de wereldbrand. En daaraan man
keert het in de Russische documentaire over
het Oostfront.
De historische werkelijkheid wordt nogal eens
verdoezeld vanwege het feit, dat de motieven
van de Russische leider Stalin tot nu toe on-
doorzichting zijn gebleven. Terwijl het Rode
Leger een aanvankelijk machteloze strijd bleek
te voeren tegen de strijdmacht van Hitier, hield
de Stalin-terreur onverminderd aan en werd
alle oppositie in bloed gesmoord. Bijna ongehin
derd ijlde de Deutsche Wehrmacht naar het
oosten, nadat slechts twee jaar eerder Polen
broederlijk door Hitler en Stalin was gedeeld.
Was het een krijgslist van de Russische maar-
schafk? Had hij de vijand onderschat? Werd
zijn opdracht om alles wat waarde had voor de
intocht van de Duitsers te vernietigen -de poli
tiek van de „verschroeide aarde"- ingegeven
door het vermoeden dat de Sovjet-Unie heel
groot is en Wladiwostok heel ver en een bezet
ting van het hele rijk onmogelijk?
Alle mogelijke theorieën zijn opgeworpen,
maar het feit blijft dat veel „slachtoffers van
het Duitse leger" in werkelijkheid het leven
lieten als gevolg van de Stalin-terreur.
Omgekeerd wordt in de Sovjet-Unie nauwelijks
aandacht besteed aan het feit. dat Hitler-Duits-
land slechts kon worden overwonnen dankzij
het gezamenlijk optreden met de westelijke
gealliëerden na de invasie. De invasie in Nor
mandië, het moeizaam „Ardennen-offensief"
en de mislukte „slag bij Arnhem" en de bevrij
ding van heel het bezette Frankrijk en België
en een groot deel van Nederland zijn er bijna
even onbekend als de Duitse oorlog met Rus
land bij de scholieren in de Bondsrepubliek.
Heldendaden
Maar het is wèl bijna onmogelijk de Russische
televisie aan te zetten en, niet geconfronteerd te
worden met de heldendaden die het Rode Le
ger tegen Hitler-Duitsland heeft verricht. De
Tweede Wereldoorlog is in de Sovjet-Unie -he
laas- een voortdurende rechtvaardiging voor
het feit dat de defensie er de allerhoogste prio
riteit geniet, -het kan nóg eens gebeuren. Elke
oproep in het westen voor geperfectioneerder
bewapening staat de volgende dag in de Pra-
vda- maar de doorsneeburger in de Sovjet-Unie
is onbekend met het feit, dat zijn land bijvoor
beeld over de SS-20 beschikt.
Zo predikte lange tijd ieder voor „eigen" paro
chie: west en oost werden elk voortdurend ge
confronteerd met hun „eigen" bevrijding. En
hoewel de Duitse Bondsrepubliek van alles kon
worden verweten; niet dat de Westduitse media
de Tweede Wereldoorlog terzijde hebben gela
ten. Maar pas de serie „Holocaust", waar de lot
gevallen van een, „gemiddelde" joodse familie
in beeld werd gebracht, doorbrak daar twee
jaar geleden het taboe, dat zo gekoesterd kon
worden, omdat cijfers die in de duizenden en in
de miljoenen lopen, nietszeggend zijn. Pas die
film veroorzaakte er een doorbraak in het
Duitse geweten; voor de vele andere confronta
ties bleek de „knop aan het toestel" een dank
bare ontsnappingsmogelijkheid.
Nu is de Bondsrepubliek opnieuw in beroering.
De strijd aan het Oostfront zal er in de komen
de weken menige discussie uitlokken. In vijf
tien afleveringen zal de serie „Der Unvergesse
ne Krieg" -in het Nederlands misschien beter
te vertalen met „De verdrongen oorlog"- via
het derde net worden uitgezonden. Ook hier
Het weekblad „Der Spiegel", dat een voorbe
schouwing wijdde aan de serie zonder ook maar
enige discussie te veroorzaken, die begin dit
jaar hier al door'de NCRV werd uitgezonden,
wees op duidelijke tekortkomingen van de sa
menstellers. Het verdrag tussen Hitler en Sta
lin, waarbij in 1939 Polen werd verdeeld, waar
mee de Tweede Wereldoorlog feitelijk begon,
wordt in de film verdoezeld; alle vernietiging
van bezittingen op door de Duitsers onder de
voet gelopen Sovjet-grondgebied wordt de
Wehrmacht verweten; de massale deserties bin
nen het Sovjet-leger in 1941 blijven onvermeld.
Zelfs de „Amerikaanse" versie, die de Duitsers
te zien krijgen is niet gelijk aan de Russische,
want de Sovjetburgers werden geconfronteerd
met beelden van vooral Stalin, die niet aanslui
ten op wat intussen over de maarschalk in Rus
sische geschiedenisboeken wordt vermeld. De
film toont een gedeelte van de waarheid.
de straten leeg als bij belangrijke voetbalwed
strijden, wanneer op dinsdag- en vrijdagavond
een aflevering op het beeldscherm verscheen.
Het Amerikaanse deel van het filmteam was
intussen niet zo gelukkig met dit documentaire
produkt. De schrijver van het draaiboek, Harri
son E. Salisbury, die tijdens de oorlog corres
pondent in Moskou was en producent Isaac
Kleinerman, die voor het vergaren van de
filmbeelden afhankelijk waren geweest van de
Russische selektie uit de Sovjet archieven -zelf
hadden ze geen toegang- zagen zich geconfron
teerd met het feit, dat de Russische oorlogsvete
raan generaal Pawel Alexejewitsch Kurotsc-
hkin het eindprodukt „bijschaafde" en gedeel
ten van de tekst en film verwijderde.
ANDRé HORLINGS
HILVERSUM Vbor het
eerst na ruim zes jaar
bracht het Amerikaanse
popfenomeen Stevie Won
der begin mei een bezoek
aan ons land. Hij gaf toen
twee concerten in het tot de
nok toe gevulde Rotterdam
se Ahoy' Sportpaleis.
NCRV's Jaap de Groot en
journalist Frans van de
Beek waren ook van de par
tij en spraken na de concer
ten met hem over zijn car
rière en\zijn muziek.
Ze verzamelden daarbij ge
noeg materiaal voor twee
„minispecials" in het NCRV-
programma „Goeiemiddag".
Ze worden uitgezonden op de
vrijdagen 2 en 9 oktober om
12.30 uur via Hilversum 3.
In 1962 begon de muzikale
carrière van zanger-compo
nist en multi-instrumentalist
Stevie Wonder. Zijn derde
single die hij als Little Stevie
Wonder maakte, „Fingertips",
werd een onverbiddelijke
wereldhit. Zijn liederen lever
den in 1977 maar liefst vier
„Grammy-Awards" op in
Amerika. Van zijn dubbel-al-
bum „Songs in the key of
life" werden alleen al in Ne
derland ruim 200.000 exem
plaren verkocht.
Stevie Wonder (links) ontmoet NCRV's Jaap de Groot
Film over
gijzelingen
volgend jaar
op KRO-tv
BOVENSMILDE De film
over de gijzelingen in Bo-
vensmilde en De Punt wordt
waarschijnlijk in maart
1982 via de KRO-televisie
uitgezonden. Momenteel
worden de laatste vraagge
sprekken opgenomen.
De filmploeg trekt eind no
vember, begin december naar
Bovensmilde om de buitenop
namen te maken. Zoals be
kend is van verschillende kan
ten ernstige kritiek geuit op
het maken van deze film. De
bevolking van Bovensmilde en
Molukse kringen drongen er
op aan om het filmplan te la
ten varen. Desondanks gaat
Kees Boomkens door met de
opnamen. Eind volgende
maand worden de interviews
gemonteerd. De eindmontage
vindt in januari plaats.
Jongbloed van justitie
naar finale popkwis
Hilversum De 32-jarige
Peter Jongbloed, afkomstig
uit Arnhem heeft de Neder
landse voorronde van de Eu
ropean Music Game gewon
nen.
Van de tien deelnemers be
reikte hij de hoogste score in
een kwis die qua vorm ge
lijk was aan de Europese
eindronde, maar een iets ho
gere moeilijkheidsgraad
had.
André Eckhardt uit Wester
voort werd met de kleinst mo
gelijke achterstand van 10
punten een goede tweede. Op
korte afstand daarachter ein
digde de Amsterdamnner
Glenn Minderman op de derde
plaats. Zij worden uitgenodigd
voor de volgende Nederlandse
voorronde van de popkwis.
De „EBU-popkwis" wordt
dit jaar voor de tiende maal
georganiseerd en zal plaats
vinden op 24 oktober in het
Zweedse Malmö. Op vrijdag
30 oktober zal de NOS opna
men hiervan uitzenden via
Hilversum 3, 19.02-20.00 uur.
(De „Rock en Roll-methode"
vervalt op die dag).
Peter Jongbloed is in het dage
lijks leven ambtenaar van jus
titie. Al vanaf zijn tiende jaar
is hij geïnteresseerd in popmu
ziek en koopt hij platen. Hij
bezit inmiddels ruim vijfhon
derd elpees en een zeer groot
aantal singles. Momenteel pro
beert hij vooral de hand te leg
gen op zoveel mogelijk mate
riaal van New Wave-groepen
uit Groot-Brittannië en de
USA. We horen hem binnen
kort in de finale.
Liza Minelli in de bekende film „Cabaret", vanavond
met een paar liedjes daaruit op het scherm.
keer duiken er weer berich
ten op over ongeïdentificeer
de vliegende dingen. We be
ginnen er bijna in te gelo
ven. Eerst dachten we dat er
leven op de maan was, in
1969 werd dit „maanmannet-
jessyndroom" ontzenuwd.
Dan maar Marsmannetjes.
Vadertje Tijd bewees dat we
geen gelijk hadden. Vana
vond wil dr. Carl Sagan ons
in de twaalfde aflevering
van Cosmos het laatste res
tje ruimtefantasie ontne
men. Hij is ervan overtuigd
dat er nog nooit buitenaards
bezoek op onze planeet is ge
weest. Als argument daar
voor voert hij aan dat tot nu
toe nog nooit een UFO-rap-
port als bewijs heeft kunnen
dienen.
Ned. I 22.10 uur.
Dieren met
zendvergunning
Gevangen proefdieren zijn
door biologen van het Rijksin
stituut voor Natuur beheer
met zendertjes uitgerust om
meer te weten te komen over
het gedrag van dieren. Zo leert
deze aflevering van „Natuur
in eigen land" ons dat de jacht
op vossen in ons land honds
dolheid kan bevorderen, om
dat de vossen door de jacht ge
dwongen zijn in onbekende
gebieden te gaan huizen.
Ned. I 19.40 uur.
Music, music
Richard en Karen Carpenter
staan centraal in „Music, mu
sic, music". In deze show ont
vangen zij ook nog eens gasten
als de jazz-zangeres Ella Fitz
gerald en John Davis. De
nummers „Ain't misbehaven"
en „When I fall in love, it will
be for ever" staan op de nomi
natie.
Ned. I 20.25 uur.
hou
het I
scherm
in het
oog
andere manier onder woorden
brengen dan Connie voorzien
heeft.
Ned. II 19.25 uur.
Vreemde vogels
Weer flink ingewikkeld vana
vond in de serie „Vreemde vo
gels". Felix vergezelt Oscar
naar het vakantieoord Jacalo-
ma. Nancy komt daarbij en
zorgt voor enkele vermake
lijkheden.
Ned. II 20.27 uur.
Achter het nieuws
Aandacht voor de deze week
overleden feministe Joke Smit
aan de hand van een biografi
sche film..
Ned. II 20.52 uur.
Circus
Laatste programma over het Li7fl MinPÜi
circus en wat daar omheen ge
beurt. Vanavond het afbreken
en opbouwen van de tent en
wat daarbij komt kijken.
Ned. II 18.59 uur.
Zeker weten
Onder leiding van Connie
Brood mogen de kinderen
weer eens zeker weten wat ze
weten en het soms op een heel
Opnames uit een theater in
New Orleans. De kleine druk-
temaakster vertolkt oude en
nieuwe successen zoals „It's a
miracle", „The man I love"en
het nummer „City Lights" uit
de musical „Cabaret'Uiter
aard ontkomt ze niet aan het
nummer „Money makes the
world go round".
Ned. II 21.45 uur.
NEDERLAND 1
NOS
18.20 Journaal voor doven
en slechthorenden
18.58 Journaal
KRO
19.00 Tweetie
19.15 De Flinstones
19.40 Dieren met een
zendvergunning
20.40 Music music music,
muzikaal programma
NOS
21.37 Journaal
21.55 Den Haag vandaag
22.10 Cosmos
NOS
23.15 Journaal
23.20 Journaal voor doven
en slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
'18.25 Paspoort voor Turken
18.35 Sesamstraat
18.50 Jeugdjournaal
VARA
18.59 Circus
19.25 Zeker weten
kinderprogramma
20.00 Journaal
VARA
20.27 Vreemde vogels serie
20.52 Achter het nieuws
21.45 Liza Minelli,
showprogramma
NOS
23.15 Journaal
23.20 Journaal voor doven
en slechthorenden
DUITSLAND 1
(Reg. progr. NDR: 18.00 Drel
vom Grill, tv-serle. 18.30
18.45 Kleuterserie. 18.55 Reg
19.59 Progr. overz. WDR: li
form, progr. 18.15 Der Leid
19.15 Actual. 19.45 Die Marot
Monsieur Andre, tv-serie),
Journ. 20.15 Discussie. 21.(
progr. 21.45 Amus. progr. 2!
tual. 23.00 Der Sturz, tv-fil
DUITSLAND 2
18.20 Vergif. 18.57 Programii
zicht. 19.00 Journaal. 19.31
progr. 20.50 Verslag. 21.00 Ac
ten. 21.20 Discussie. 22.20 Wi
DE
ke
DUITSLAND 3 WDR
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cui
tuurkunde. 19.00 Sport. 19.«P/i
nal 3. 20.00 Journaal. 20.15
der lm Jahre 2000 25 Jahre
wlrd. 22.05 Informatieve s
Cultureel progr. 23.45 Journa
BELGIE NED. 1
VO
:n.
£lf
lie
18.00 Kleuterserie. 18.30 Jo
progr. 18.57 Informatief prog -1
Mededelingen en morgen.
Journaal. 20.10 Spelprogi
Acutlualiteiten. 21.45 Dall,
Sportprogr. 23.00 Journaal.
BELGIE NED. 2
18.00 KLLEUTERSERIE. 18.30
renprogr. 18.57 Informatief
19.37 Mededelingen
19.45 Journaal. 20.10 DocJ..
21.00 Doe. 22.25 Filmrubriek. »e
BELGIE FRANS
El
18.00 Gevarieerd klnderprogi
Polltkeke ultz. 19.00 Regionaa
zine. 19.25 Weerbericht. 19.3
naai. 19.55 Informatieve seri
Nous nous sommes tant alm«
Filmrubriek. 23.10 Journaal eèrej
tv
NEDERLAND 1
NOS
13.00 Journaal voor doven en
slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
13.00 Journaal voor doven en
slechthorenden
DUITSLAND 1
10.00 Journ. en actual. 10.23 Wltzle-
ben, tv-spel. 11.30 Umschau. 12.10
Inform, progr. 12.55 Persoverz. BELGIE FRANS
13.00-13.15 Journ. 16.15 Journ. 16.20
Report. 17.05 Jeugdprogr.
17.50-18.00 Journ. (Reg. prog.: WDR:
8.10-9.20 Schooltelevisie.)
DUITSLAND 2
10.00 Journ. en actual. 10.23|Wc
tv-spel. 11.30 Umschai g
Inform, progr. 12.55 Pe^
13.00-13.15 Journ. 16.00
16.45 Journ. 16.55 Jeugdjouri
Gevar. progr. u
DUITSLAND 3 WDR
l
P<
BELGIE NED. 1
17.00 Schooltelevisie.
BELGIE NED. 2
17.00 Schooltelevisie.
va
13.30 Teletekst. 14.00-15.001
televisie. 17.00 Schooltelevislf
Inform, progr.
NOS leder heel uur nws. NCRV: 18.11 Hier
6n nu. 18.30 (S) Daar waar de cnolens slaan.
18.45 (S) Leger des Heildskwarlier. 19 02 (S)
De wereld zingt Gods lof. 19.53 (S) Om nooit
te vergeten 20.02 (S) Orgelconcert ter gele
genheid van 600 jaar Nieuwe Kerk Delft.
20.35 (S) literama-donderdag. 21.02 (S) Op
de vrije toer. 22 02 NCRV-Donderdag-
op morgen. KRO: 0.02 (S) De nachtspiegel.
HILVERSUM 2
HILVERSUM 3
NOS: leder heel uur nws. 18.04 D«
spits. TROS: 19.02 Poster. 20.0
Maat's Soul Show. 22.02 Sesjur n
leder heel uur nieuws. KRO: Ver
volg Van zessen klaar wakker.
(7.03 en 8.03 Echo.) 9.03 (S) De
6T la vensterbank. 12.03 (S) Muziek
CiCht van uur tot uur. 13.03 Echo.
VPRO: 7.00 Nws. 7 10 Och-
tendgymn. 7.20 Radio Nieuws
dienst VPRO. 9.00 Gymn. v.d.
bank. AVRO: 10.55 De Nederlandse School
radio. VARA: 11.10 Switch on. TROS 11.20
Week in. week uit. 12.26 Meded. voor land-
12.30 Nws. 12.36 Aktua. NOS:
leder heel uur nieuws.
Ronduit op drie. 8.03 EO
daad-memo. 8.05 Tijdse ll
De Muzikale fruitmand I,
Muziek-mot.ef 10 45 Df
schap van het licht. NCR
MNOS: 7.00 Nws. 7.02 (S
klassiek. 9.00 Nws 9.02
ziek uit de middeleeuwen
naissance. 9 30 (S) Vrijt
genconcert. VOO: 11.00
13.00 Nws. 13.11 Meer
Kan van nut zijn. 15.30 Van onze redactie.
VOO: 17.00 (S) Infor-radio. 17.24 Meded. VPRO:~15.00 (S)
17.30 Nws. 17.36 (S) Intor-radlo (vervolg).
ziek voor miljoenen. EO I
(S) Klassieke klankjuwelen.
14 02 (S) Theologische verkennlngei
(S) Orgelbespeling. 14.40 (S) r
';-op-vier. RV
17.00-17.24 Zionisme en Socialisme
Een enkele keer neemt de te
levisie zichzelf tot onderwerp.
Een kritische kijk op dat me
dium is nooit weg. Maar zel
den wordt het een indringend
portret Vermoedelijk staan de
makers van zulke visies daar
voor te dicht bij hun eigen
vak. Dat bleek ook weer uit
het door de NOS vertoonde
Canadese tv-drama „Voor de
leeuwen geworpen". De televi
siejournalist Peter Lyon, op
zoek naar onderwerpen die
maatschappelijk iets te eteke-
nen hebben, pakt het buurt -
vandalisme aan. Maar merkt
bij de montage van zijn mate
riaal dat zijn zoon er haantje
de voorste bij is. Dat kan hij
natuurlijk niet maken en daar
om snijdt hij het betreffende
fragment eruit. Eerste schoon
heidsfoutje in zijn sociale be
wogenheid. Evenmin de be
doeling is dat het gezin van
zijn werkster, die in de rumoe
rige wijk woont en die hij voor
zijn programma heeft gechar
terd, last krijgt van de buurt
als de film een succes blijkt te
zijn. Ik kreeg de indruk dat
dat allemaal te opzettelijk was
geënsceneerd, teneinde het
probleem te kunnen demon
streren: de risico's.
Namelijk van het televisie ma
ken onder gebruik van men
sen in jiun eigen situaties. Het
kwam over als een probleem
uit het boekje. Waarmee niet
gezegd wil zijn dat het niet
boeide of niet goed was ge
speeld. Cinevisie liep vo
variatie achter de hoofi(
Het hield zich in hoof
bezig met de onlangs g
den scenariocursus. En
hoorde je onder meer dat
een Amerikaanse film no.
slaap valt, omdat die zo g
gemaakt. Niet dat ik di I
in slaap val bij zulke
maar zo'n uitspraak lijk
toch wat te algemeen.
Kenmerk hield zich i
vooravond bezig met di
monstraties in Berlijn. D
klonk een belangrijke
spraak: „Burgers en p
begrijpen elkaar niet n
Ook werd Alting von G
nog eens opgeroepen zijn
dachtmakingen jegens
IKV waar te maken.
HAN JONI
kunst en
kunstena
Het Stedelijk Museuj
Amsterdam zit weer in d
In 1974, het jaar van he
trek van de Van Gogh-0
tie naar het Van Gogl
seum, dook het bezoekcijfl
ver onder de 400.000. lij
werd een dieptepunt W
van 298.601, maar inj
kwamen er weer 395.43
zoekers, aldus het jaarve