Lof
voor
M^rrpl
oif
yn
voor
Socrates
WmLM WÊm
„Stille liefde"tussen
vaderen zoon
TERUGBLIK
ivicii wUij
Emmy-
onderscheidingen
voor tv-acteurs
hou f1
het LJ
scherm
in het
oog
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
- RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
MAANDAG 14 SEPTEMBER 1981 PAGJ
Goed, als gemeld valt de
Nipkowschijf van de tv-
critici dit jaar toe aan
Marcel van Dam, intussen
minister. Zulks voor de
manier waarop hij in het
VARA-tv-programma „De
achterkant van het gelijk"
hoogmogende heren met
venijnige vragen geselde.
Zoals eeuwen voor Chris
tus al Socrates zijn omge
ving in verwarring bracht
door zenuwvretende vra
gen, zo trad Marcel van
Dam in diens voetsporen
op de tv. Minstens beentje
lichten, dat was de opzet.
Die Nipkow-eer werd hem
niet zonder slag of stoot ge
gund, al heerste er in de jury
grote eenstemmigheid bij het
nemen van deze beslissing
op kabinetsniveau.
Op een gegeven ogenblik
gingfchet nog niet zozeer om
de vraag aan wie de Nip
kowschijf moest toevallen,
alswel om de discutabele
kwestie of een informatief
dan wel een amusements
programma bekroond moest
worden. Laten we wel we
zen, we mogen dankbaar
zijn voor alle goede informa
tie, die ons via het scherm
bereikt, maar er moet ook
wat te lachen blijven, te
meer als dit nadenken niet
uitsluit.
En daarom werd in de Nip-
kowjury van professionele
tv-beschouwers ook de naam
van Freek de Jonge ge
noemd, die op het hoogte
punt van het Holland Festi
val vier avondvullende
shows verzorgde in confron
tatie met het kunstleven.
Zocht Marcel van Dam met
een ernstig, soms zelfs ge
kweld hoofd de ontmoeting
met journalisten, het onder
wijs, de hogere legerleiding
en directeuren van multina
tionals, Freek bleef op de
vrolijke toer ten overstaan
van balletdansers, toneelspe
lers, musici en zomaar wat
aardige mensen, toen zijn
hoofdpersoon voor de laatste
avond, een Friese vodden
man/kunstschilder met een
opmerkelijk talent voor dui
delijke taal, daags voor de
uitzending ziek werd, lichte
hartaanval.
Aan wie moest nu de voor
keur worden gegeven? Aan
Marcel of aan Freek, aan de
kletsmajoor of aan de clown
in de mens?
Pro en contra werden in een
discussie op een rijtje gezet.
Freek kreeg van de VPRO
een paar camera's inclusief -
lieden tot zijn beschikking
in het Amsterdamse Carré
met de opdracht die met bi
zarre beelden te vullen. Hij
gebruikte daarbij potsierlijke
persoonlijke invallen, maar
betrek de aanwezigen even
zeer in zijn show. Hij prikte
daarbij in humoristische
mate door zijn hooggeculti
veerde gasten heen. Zijn op
treden werkte verregaand
ontregelend, zoals dat in die
kringen heet. Sinds jaar en
dag wordt dat overwegend
aangeprezen als een sum
mum van kunst: kunst moet
niet bevestigen, maar ontre
gelen, aan het nadenken zet
ten. Ons dunkt, dat Freek
daar wel in slaagde. De bal
letdansers en de toneelspe-
Marceï van Dam; geen
grfne&erv wel een.
H| «ipwnrBMMjt*
Iers zagen geen kans op hun
beurt Freek voor het blok te
zetten dan wel hun kunst als
bij uitstek vernieuwend te
verkopen. Bij de musici luk
te dat beter. Waarschijnlijk
omdat dit van nature speel
sere, musische mensen zijn,
begiftigd met een ludiek ge
voel voor wat Freek aan het
doen was, zonder daarbij een
hoge toon aan te slaan.
Ten nadele van Freek werd
in de discussie gesteld, dat
hij daarom geen aansluiting
kreeg met toneelspelers en
dansers, omdat hij vooraf
onvoldoende de moeite had
genomen om zich in hun
vakwerk te verdiepen, zodat
een gesprek van een enigs
zins redelijk gehalte niet tot
stand kon komen. Een let
terlijke uitspraak van een
gerenommeerd tv-recensent,
een voorstander overigens
van ontregeling blijkens zijn
voorkeur voor Hachéeshows:
„Je kunt alles wel ontrege
len door niet op de essentie
van iets in te gaan, bijv. door
met een balletman of -
vrouw niet over ballet te
praten. Freek werkte bui
tengewoon uit de de losse
hand. In zijn shows moesten
de gasten opboksen tegen
iets waaraan Freek zichzelf
niet overgeleverd had. Dat
gold zowel voor de dansers
als voor de toneelmensen,
met name Jan-Joris Lamers
van het Werkcentrum. Zoals
Freek die mensen benader
de heb je inderdaad geen
weerwoord".
Ander punt is, dat Freek
niet onderscheidingsziek
schijnt te zijn. Hij liet een
Edison al eens voor wat die
was. De Nipkowjury liep dus
de kans, dat Freek ook die
schijf zou weigeren.
Navraag in de directe omge
ving van Freek levert het
antwoord op, dat hij wars is
van elke prijs. Het ligt dus
voor de hand, dat hij ook de
•Nipkowschijf met een glim
lach naast zich neergelegd
zou hebben. Persoonlijk
commentaar was niet te krij
gen, aangezien Freek mo
menteel ver weg in het bui
tenland zijn vakantie viert.
Sterkere papieren
Kortom, voor Marcel lagen
de papieren sterker. Hij tast
te met zijn vragen door tot
het wezenlijke van de zaken,
die hoogmogende heren be
heren en waarover zij ook
voor ons diep ingrijpende
beslissingen nemen. Terecht
dat zij daarover geatta
queerd worden. Dan kun je
Marcel toevertrouwen. In
dat opzicht is hij een respec
tabel mens.
Wel ging hij min of meer af
in zijn debat met journalis
ten, toen hij alsmaar wilde
weten of zij een bericht zóu-
den publiceren zelfs als dat
aanzienlijke schade zou kun
nen berokkenen. Marcel
wilde maar niet begrijpen,
dat hierop geen antwoord
met ja of nee past, omdat in
dit soort gevallen er op elke
redactie indringend overleg
wordt gevoerd. Maar Marcel
blijft een respectabel man.
Met de onderwijzers had hij
echter minstens zoveel moei
te. Hij kwam daar zelfs zo
slecht mee uit, dat deze hele
produktie opnieuw moest
worden gemaakt. Weer al
die mensen uit hun werk ge
haald en naar de studio.
Toch gemakkelijk zo'n uit
zending op de band. Dan
kun je erin knippen en aan
passen, zeis van voren af aan
beginnen. Toch een respec
tabel man.
Vervolgens maakte hij een
voortreffelijke uitzending
met medici, maar gemakke
lijk ging hem ook dat niet af.
In het gesprek met de multi-
national-directeuren bleek
hij het vak van het vragen
wat beter in de vingers te
hebben. In elk'geval speelde
hij het handiger uit. Telkens
als hij in zijn vraagstelling
vast dreigdè te lopen, gooide
hij het over een andere boeg.
Dat heeft hij niet van Socra
tes geleerd, want die vroeg
één vraag door tot volledig
ontledend antwoord op tafel
lag. Eerder hield hij niet op.
Zette desnoods zijn eigen re
putatie op het spel. Hij had
er geen behoefte aan onbe
schadigd uit een twistge
sprek te voorschijn te ko
men. Geen angst voor het ei
gen hachje. Nu is Marcel als
gezegd een respectabel man,
maar die indruk wekte hij
voortdurend. Toch vonden
velen zijn programma's
goed. Vandaar, die schijf, al
werd hieraan toegevoegd,
dat de kwaliteit en het ni
veau van die programma's
vooral ook door Hans van
Mierlo werden bepaald. Die
zat in de leiding van het
team achter Marcel, welk
team ervoor zorgde, dat men
„zware" gesprekspartners in
de studio kreeg. Een eervol
le vermelding voor Hans
dus, ook al minister. Het re
gent prijzen op het Catshuis.
Eervol
Maar gelukkig toch ook een
eervolle vermelding voor
een programma met een dui
delijk amusant karakter.
Met name „Showroom" van
de NCRV, waarvan de re
dactie met grote precisie die
mensen weet te vinden, die
humor uit diepere menselij
ke lagen weten te putten. Zo
verdient die eenzelvig le
vende man zijn beeltenis in
het wasmuseum van mada
me Tussaud, die in alle ernst
stelde: „Er zijn geen mensen
op de maan geweest. Dat be
staat niet. En als ze er toch
geweest zijn, dan hadden ze
er niet horen te zijn".
Elke aflevering van „Show
room" bevat meerdere uit
spraken van een dergelijk
kaliber. Jan Fillekers, Henk
v.d. Horst en Arnold-Jan
Scheer verdienen lof, omdat
zij bij voortduring de vind
plaatsen vaststellen van een
volkse goudmijn aan uitspra
ken, doorleefde filosofieën
en oprechte moraal van
mensen die door geen tien
alternatieve ludieken van
trendsetters uit het veld zijn
te slaan. „Showroom" toont
aan, dat de humor in de
mensen zelf steekt. Die uit
die mensen zelf omhoog te
halen, zal de vraag naar
„komieken" op het scherm
aanzienlijk doen slinken,
maar de tv krijgt er wel een
eerlijker imago door.
Daarnaast kwam voor een
tweede eervolle vermelding
weer een informatief pro
gramma aan bod, .met name
het documentaire tv-drama
"De katvanger", waarin Pie-
ter Verhoef f samen met
Hans Sleurink voor de
VPRO de misstanden in een
bouwwereld vol koppelba
zen bloot legde. Naar ver
luidt hebben koppelbazen
met het zweet in hun han
den dit tv-spel aangezien.
Aad v.d. Heuvel kon bij de
jury geen genade vinden
voor zijn „Alles is anders
show". Hij werd genoemd,
omdat hij in deze media
show onderwerpen naar bo
ven haalt, die Mies Bouw
man in haar mislukte „Net
werk" vergeefs zocht. Toch
geen prijs of eervolle ver
melding, omdat hij op band
werkt, zodat er geknipt kan
worden, en Mies direct. Aad
knipt en lijkt dus niet ge
knipt voor een prijs.
Maar de hoofdprijs, de Nip
kowschijf, gaat dus naar
Marcel van Dam en voor de
helft naar Hans van Mierlo.
Als argument om deze men
sen te onderscheiden werd
zelfs aangevoerd, dat het als
een bijzondere eer voor de
Nipkowjury mag gelden, dat
hier ministers onderscheiden
konden worden. Aan dit
naar de ogen zien van het
gezag zou zeker Socrates
zich niet gelegen hebben la
ten liggen. Die schatte elk
mens even hoog in. Hij,
kreeg trouwens als straf
voor zijn verwarring wek
kende gesprekken de gifbe
ker aangeboden. Die zien we
Marcel en Hans nog niet ad
fundum nuttigen. Hoewel.
Filmregisseur René van Nie
wil graag nogal eens diep
tasten in het menselijk ge
moed. Hij doet dat ook in
zijn film „Een stille liefde".
Deze handelt over een ge
scheiden vader (Cor van
Rijn), die zijn kind niet
meer mag zien. Een kwestie
van wraakneming door zijn
vrouw (Marielle Flolet). De
vader haalt het kind (Sem
de Jong) van school en be
leeft er dan een vervoerend
weekeinde in België mee.
Dan wil de jongen terug
naar huis en maakt de moe
der politiewerk van deze
ontvoering. Deze film
spreekt sterk aan in de beel-
PASADENA In de Ver.
Staten heeft de uitreiking
plaatsgevonden van de eer
ste „Emray Awards". Dit
zijn de Amerikaanse onder
scheidingen voor televisie-
produkties, te vergelijken
met de „Oscar", de beroemde
filmprijs.
De ook in Nederland bekende
televisieserie „Cosmos" kreeg
drie Emmy Awards. Twee
voor de technische prestatie en
één voor de informatieve
waarde.
Andere onderscheidingen gin
gen naar Linda Gray voor
haar aandeel in de serie „Dal
las". Linda Gray werd bij de
uitreiking geprezen als een ac
trice, die door haar inbreng
mede het wezen van een t.v.-
serie bepaalt.
De acteur Danny DeVito
kreeg een Emmy voor zijn
aandeel in tv-comedies. Hier
van werd er niet één met titel
genoemd, maar algemeen be
staat er veel bewondering voor
de rollen die hij daarin speelt
De actrice Lynn Redgrave en
haar man John Clark werden
ook onderscheiden. Beiden
verwierven verdiensten voor
het Amerikaanse tv-spel
„House Calls". Lynn werd
overigens uit deze serie ver
wijderd, omdat zij tussen de
namen door haar baby de
borst wenste te geven. Met dit
„storend" element wenste de
regisseur geen genoegen te ne
men.
Nancy Marchand van de „Lou
Grant-show" n Michael Con
rad van „Hill Street Blues"
kregen ook onderscheidingen
voor hun tv-werk.
den die het avontuur laten
zien van de zwervende vader
en zoon.
Ned. II 21.55 uur.
Wollie's wereld
Wollie stuit op de zwam in
haar gevecht tegen de giftige
paddestoelen.
Ned. I 19.00 uur.
Lucy
Lucy is van alle markten
thuis, ook als een uitzendbu
reau een vervangster voor een
ziek geworden zangeres
vraagt.
Ned. I 19.05 uur.
Maywood
Een avondje op stap met
„Maywood", het zingende
vrouwenduo uit Friesland, dat
zoveel „Distant love" in zijn
zingende oproepen doet. Alice
en Carin de Vries uit Uitwel-
lingerga lieten zich door de ca
mera pakken op diverse sta
tions. En het hoogste lied uit
eraard.
Ned. I 19.30 uur.
Cor van Rijn In „Stille liefde" met zijn filmzoon Sem de Jong.
Reichssache
Ook in Duitsland leefde er
verzet tegen het bewind van
Hitier. Hierover een documen
taire in „Geheime Reichssa
che".
Ned. 119.55 uur.
Bellamy
James Bellamy keert terug uit
Amerika. Hij heeft aan ieder
een gedacht. Goudkoorts en
speculatie beheersen zijn ge
dachten.
Ned. I 21.55 uur.
Meditatie
Dr. H. van Hoogstraten, do
cent sociale ethiek te Nijme
gen, brengt de figuur Bonhoef-
Tom Sawyer
Huck en Jim lopen tegen twee
toneelspelers op, die achteraf
niet zo'n beste reputatie blij
ken te hebben.
Ned. II 19.06 uur.
Te land
Het vrolijke spel „Te land, ter
zee en in de lucht" leverde zo
veel overtollige beelden op,
dat het zin heeft die weer eens
op een rijtje te zetten.
Ned. II 20.27 uur.
Radioprijs voor Ne
derland op Nor-
dringfestival
HILVERSUM De Neder
landse inzending voor het
jaarlijkse Nordringfestival
voor de beste radiomuziek,
dat ditmaal op het eiland
Jersey werd gehouden, heeft
de eerste prijs gewonnen.
De inzending bestond uit een
door Rob Pronk gearrangeer
de compilatie van thema's, be
trekking hebbend op diverse
stadia in het leven, die onder
leiding van Dolf van der Lin
den door een Engels orkest ten
gehore werd gebracht. Er was
nog een Nederlands succesje:
saxofonist-fluitist Ferdinand
Povel kreeg de solistenprijs.
NEDERLAND 1
NOS
18.20 Nieuws voor doven en
slechthorenden
18.58 Journaal
NCRV
19.00 Wollie's wereld
19.05 De Lucy show, tv-serie
19.30 Maywood
19.55 Geheime Reichssachte,
documentaire
NOS
21.37 Journaal
NCRV
21.55 De familie Bellamy,
tv-serie
22.45 Meditatie
NOS
23.00 Journaal
23.p5 Nieuws voor doven en
slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
18.35 Sesamstraat
18.50 Jeugdjournaal
TROS
18.59 Woody Woodpecker
19.06 Tom Sawyer en Huckle
berry Finn
NOS
20.00 Journaal
TROS
20.27 Het beste uit Te land,
ter zee en in de lucht
21.20 AktuaTV
21.55 Een stille liefde .speel
film
NOS
23.35 Journaal
23.40 Nieuws voor doven en
slechthorenden
DUITSLAND 1
(Reg. progr. ndr; 18.00 Sport. 18.30
Act. 18.45 Kleuterserie. 18.55 St.Pauli
Landungsbrucken, tv-serie. 19.25
Reg. progr. 19.59 Progr.overz. WDR:
18.00 Die wunderbare Reise dej
nen Nils Holgersson mit den Wi
sen, jeugdserie. 17.30 Filmrc
18.40 Geantwortet wird immer, t
rie. 19.15 Act. 19.45 Die Marotta
Monsieur Andre, tv-serie).
Journ. 20.15 Strumpet City w
der Verlorenen, tv-serie. 21.1
form, progr. 21.15 Inform.
21.45 Document. 22.30 Act. 23.(
Dlienst der spanische Frau (Al
cio de la mujer espanola), spet
00.50-00.55 Journ.
DUITSLAND 2
18.20 Bitte, keine Polizei, tv-i
18.57 Progr.overz. 19.00 Journ. i
Popmuz. 20.15 Medisch magaz.
Act. 21.20 Preusslsche Nacht,
spel. 23.00 Journ.
DUITSLAND WDR 3
18.00 Kleuterprogr. 18.30 0
Duits. 19.00 Wetensch. progr.
Journal 3. 20.00 Journ. 20.15 0
sieprogr. 21.30 Document.
22.30 Auf gefahrllchter Strasse
a crooked road), speelfilm.
BELGIE NEDERLAND
18.00 Kinderserie. 18.05 Tkekei
serie. 18.30 Open School. 19.00
report. 19.17 Inform, progr.
Toto, meded. en morgen.
Journ. 20.10 Weerber. 20.15 S
Eden, tv-serie. 21.55 Wetei
progr. 22.35 Journ. 22.50-23.20
School.
BELGIE FRANS
18.20 Thanasse et Caslmir, tv-i
19.00 Sportprogr. 19.24 Toto
weerber. 19.30 Journ. 19.55 Couf
tete, komedie. Aansl.: Discussiept
23.00-23.20 Journ. en weerber.
BELGIE FRANS 2
Tot 19.55 uur: zie Net 1. 19.55
hing Meadows - Open tennis
pioenschappen van de Verei
Staten. Heruitzending van de i
strijden van de vorige dag: finals
ren. Verslaggever Arséne Vaillain
NEDERLAND 1
NOS-NOT
10.00-11.30 Schooltelevisie
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
TELEBORD
14.00 Geakunde: De bou
NOS-NOT
14.30-15.00 Schooltelevisie
NEDERLAND2
NOS
12.45-17.00 Prinsjesdag 1981
DUITSLAND 1
10.00 Journ. 10.03 Preussische
Nacht, historisch spel. 11.45 Natuur
filmserie. 12.00 Inform, progr. 12.25
Inform, progr. 12.55 Persoverz. t
Journ. 16.00 Journ. 16.15 Repor
17.00 Kinderprogr. 17.50 Journ.
gion. progr.: WDR: 9.25 Kleuter*
DUITSLAND 2
10.00 Journ. 10.03 Preusslche Ne
historisch spel. 11.45 Natuurfilm»
12.00 Inform, progr. 12.25 Infi
progr. 12.55 Persoverz. 13.00 Ja
16.15 Progr. voor ouderen.
Journ. 17.10 Natuurfilmserie. 1
Muziek en inform.
DUITSLAND 3 WDR
8.00 Gymnastiek. 8.10-11.10 Scto
televisie. (9.25 Kleuterprogr.) JJJ
BELGIE FRANS
HILVERSUM 1
18.11 (S) Aktua. 18.28 (S) Michael Strogoff
(De koerier van de Tsaar), hoorspelserie.
19.02 (S) TROS Country. 20.02 Voorzicht
Breekbaar. 20.30 (S) Peekei: ongezouten.
21.02 (S) Getoetst en akkoord bevonden.
22.02 (S) Aktua Sport. NOS: 23.02-24.00 (S)
Met het oog op morgen. AVRO: 00.02 (S)
Easy listening. 02.02 (S) AVRO's Service
Station. 06.02 (S) Auto in? AVRO aan.
(06.30 AVRO's Radiojournaal).
i. NOS: 22.30 Ned*
de vijver. 20.0C
muz. 21.30 (S
Bond zonder r
ders en medelanders. NCRV: 23.25 (S
ziek van eigen tijd. 23.55-24.00 Nws: 3
HILVERSUM 3
untrvstitt '®def hoef uur nieuws. AVRO:
nafiT (7.30 en 8.30 AVRO's Radlo-
TJ Journ. 7.03 en 8.03 Per Saldo.)
tJ L 9.03 Steunpunt. 9.08 (S en M)
riekt Arbeidsvitaminen. (10.02 (S) De
■*-* zandbakshow.) 10.30 Biels en
Co.. hoorspelserie. 11.02 (S) UIT Is IN. 11.15
(S) Annenlem. NOS: 13.03 Prinsjesdag
1981. AVRO: 17.02 De Slag bij Nieuwspoort.
- en consumentenlnform. 8.50
Postbus 900. 9.00 Gymn. voor de
g 15 ggfjggp.
landbouw. KRO: 12.26 Meded.
en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 Echo. 13.00
Nws. 13.11 Goal. 13.30 Schoolradio. NOS:
14.30 Eerst hadden wij het land en zij de
leder heel uur nieuws. VI
7.02 Gevar. progr. 9.30 l
muziek. 10.30 Lichte m
12.30 Spelprogr. 13.30 I
muziek. 15.30 Gevar. progr.
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) C
clo. 9.00 Nws. 9.02 Muzta.
Van heinde en verre. 10.00
Opus tien tot twaalf. 12.00 I
12.02 (S) I
i klass.
ziek. 13.22 (S) Koren en korpsen.
Nws. 14.02 (S) De hoge "C". 14.30 (S)
tarltelten. 15.00 (S) Belcanlorlum. TEli
17.00 Welzijnsplanning (2). 17.30 Nws. 1
Follow me, een zomerse samenvatting I
(ANP.09.09)
De KRO zette zaterdagavond
haar reeks speelfilms voort
van Charley Chaplin met
„Woman of Paris" („Een
vrouw in Parijs"), een van de
weinige rolprenten waarin de
meester zelf, afgezien van een
zeer terloops optreden, niet
meespeelde. Men kon natuur
lijk even zo vroliik zwelgen in
de stomme-film-nostalgie,
waaraan geloof ik, maar wei
nigen ontkomen. Ondergete
kende in elk geval niet.
,3randpunt" besteedde onder
meer aandacht aan een „open
dag" van de luchtmacht, die
naar werd meegedeeld jaar
lijks wordt gehouden om de
kloof tussen dat geruchtma
kende instituut en de burgerij
te verkleinen. Wat mij betreft
kan die kloof niet groot ge
noeg blijven, dat wil zeggen
genoeg kunnen vliegen. Voor
de laag bij de grondse activi
teiten hebben wij dan altijd
nog de actie „Onkruit"; hoe
kom je aan zo'n vernietigende
naam. Een wat kaleidoscopi-
sche aflevering van de actuali
teiten-rubriek overigens, met
vrij korte items over de ietwat
na-exploderende explosie die
in 1963 in het Amsterdam Phi
lips Duphar om zich heen
greep, over kernontwapende
opvattingen van generaal-
majoor Von Meyenfeldt en
over een methode om 20 pro
cent te besparen op je centrale
verwarmingsketel. En laat op
de avond tot voorbij midder
nacht „The last night of the
proms", een van die Engelse
tradities waar velen in steeds
toenemende mate nogal-
spot mee drijven. Zelf beir
daar ook wel eens toe genei
maar als het puntje bij '1
paaltje komt ga ik toch stef
meer door de knieën. Ik
maar zeggen: dié mensem,i
zaterdagavond in de Albf
Hall hadden post gevat n
dat spandoek: „Holland hoi
van de proms" stonden daar
ieder geval mede namens.ip
Gisteravond bracht de Av
wat je wel kunt noemen
allegaartje op het scherm.,
dat is dan geenszins denijj
rend bedoeld, maar afgezi
nou nog van een gefilmd p
tret van de Amerikaanse K
ger Lou Rawls konden wij)
ken naar twee filmpjes van"
jonge cineast Hans Scheepil
ker: „Kamer 96" en „Het
wijs". In beide gevallen v
zowel de regie als het scenaJ
van hem, maar in het een
ging het om een tweedejaj
werkstuk op de filmacadeifi
en in het tweede om een vil
dejaars werkstuk. En dat
er dan ook degelijk aan af
zien in zoverre er sprake
van een duidelijke voorn
gang in technisch vermog'
Een veelbelovende filn>
Scheepmaker. Daar tussendt
kon men dan nog kijken na
treurzangen bij de dood v
drie Spaanse dichters, een
filmde muziek van de Spaai
componist Christobal Halff
Een zeer hoog gestemd wei
stuk, maar doortrokken t
een artistieke aanstellerij
mij zeer benauwde.
HERMAN HOFHUIZ