„Vondsten uit Verleden Land" in Rijksmuseum van Oudheden Actie en geweld troef Groep Shegui in Waaggebouw Jasperina de Jonge met „Tussen zomer en winter" ZUIDAFRIKAANSE NEGERMUSICAL IPITOMBI ROEPT REACTIES OP Rooskleurig beeld uit verscheurd land DEZE WEEK IN DE BIOSCOPEN John Carpenter met ambitieuze sciencefiction anno 1997 En Verder LEIDSE COURANT VRIJDAG 4 SEPTEMBER 1981 LEIDEN De Ierse folk groep Shegui geeft morgen een concert in het Waagge bouw aan de Aalmarkt. De groep maakt thans een uitgebreide toernee door Europa. Het is het eerste concert dat in het Waagge bouw wordt gegeven. Het Waaggebouw wordt door het aanbrengen van ap paratuur en inventaris mo menteel geschikt gemaakt voor een uitgebreider pak ket aan culturele activitei ten. Deze maatregelen zijn een gevolg van de nieuwe functie die de gemeente aan het gebouw wil geven. De eerste activiteit van de Di rectie Sociaal Cultureel Werk is het concert van de vermaarde Ierse folkgroep. Het concert begint om half negen. Het publiek wordt tijdens het concert gevraagd ook aandacht te schenken aan de akoestiek. In de komende maanden wordt bezien of akoestische voorzieningen nodig zijn. Er is al een TNO- rapport gemaakt, maar de beheerders wensen ook re kening te houden met de er varingen van het publiek. Afhankelijk van de bevin dingen van het publiek en de publieke belangstelling wordt bezien of met de orga nisatie van folkconcerten in de Waag wordt doorgegaan. LEIDEN Het echtpaar werpen variëren van eigen- Jasperina de Jonge en Eric tijdse bekeringen, het mo- Herfst zijn op 30 septem- hammedanisme, de bouw ber in de Leidse Schouw- van schuilkelders, het nieu- burg met het cabaret „Tus- we Nederlandse vorsten- sen Zomer en Winter". paar, de hernieuwde hang naar mystiek, arbeidsplaat- De titel van het programma sen, agressie, de energiecrisis verwijst niet alleen naar hun enz. De teksten zijn van de leeftijd en naam, maar ook hand van Eric Herfst en Ivo naar de huidige overgangs- de Wijs, de muziek is van tijd met alle verwarring Joop Stokkermans en Harry over heden en toekomst. Op Bannink. Overigens is het deze sfeer van onzekerheid geen nieuw cabaret, maar wil het programma met hu- een herhaling van het pro- mor reageren, al is dan soms gramma van het afgelopen met galgenhumor. De onder- De krijgdans, vol mooie negermeisjes in siertooi. LEIDEN De muzikale show „Ipi Tombi" (letterlijk vertaald: „Waar zijn de meisjes") die 19 en 20 september in de Leidse Schouwburg zou staan, maakt een niet ge heel probleemloze toernee door ons land. De Leidse af deling van de PSP en het Komitec Boycot Outspan Ac tie hebben acties aangekondigd indien de voorstellingen niet worden afgelast. De schouwburgcommissie heeft deze week haar twijfels over de musical uitgesproken en komt binnenkort met een definitief oordeel. Leiden staat in het verzet te- ners (voornamelijk dansers gen de musical niet alleen, en danseressen). De verschil- Bij aanvang van de toernee lende scenes, die door kle in het Nieuwe de la Mar ding en sieraden vaak kleur- Theater in Amsterdam wer- rijk zijn, worden door een den ook al acties gevoerd, speaker aan elkaar gepraat. Het verhaal zou namelijk de „Ipi Tombi" ging in 1974 in Zuidafrikaanse, blanke rege- een blank theater in Johan- ringsopvattingen ondersteu- nesburg in première Er nen. Tijdens voorstellingen werd daar ruim 28 maanden die in de afgelopen weken el- gespeeld, voordat de show ders plaatsvonden, bijvoor- naar Europa kwam. De be- beeld in Den Haag, werden doeling was om gedurende door actievoerders pamflet- drie maanden in Londen te ten uitgedeeld. Onverwacht spelen. „Ipi Tombi" hield het zijn die acties niet. Want het er echter vijf jaar uit. Na is moeilijk denkbaar, dat uit 2000 voorstellingen werd een een land als Zuid-Afrika een tweede gezelschap gefor- oorspronkelijke negermusical meerd dat op wereldtoernee afkomstig is. Overigens zorg- ging. den soortgelijke acties er- De negermusical is vanwege voor, dat de toernee door de commercialiteit voorzien Scandinavië Voortijdig werd van een reeks elementen, die afgebroken. niet thuishoren in het Zoe loe-land. De makers haalden „Ipi Tombi" is in vijf ver- die elementen uit bestaande schillende scenes verdeeld, musicals met wereldreputa- Het verhaal begint met een tie, van Hair tot Oklahoma kennismaking met de bevol- en van Jesus Christ Super- king van het dorp Tsomo. De star tot Annie get your gun. grote droogte drijft de man- Er is daardoor een meng- nen van het dorp naar de vorm ontstaan, die met ge- stad om daar geld te verdie- heide bekwaamheid ten tone- nen voor het gezin. Ze gaan le wordt gebracht. De hand werken als vuilnisman, beslagen daverende tamtams, straatveger of mijnwerker, het felle voetenwerk, de Als de mannen tenslotte te- sprongen en de opzwepende rugkeren naar hun dorp. magie van de identieke li- blijkt daar niet veel te zijn chaamsbewegingen door het veranderd. Het verhaal van gehele ensemble voeren wel- „Ipi Tombi" wordt gezongen iswaar terug naar de aloude (met behulp van geluidsban- folklore van de Zoeloes, maar den waarop ook het meren- de nadruk valt toch op deze deel van de instrumenten musical als kijkfeest met her- staan) en gedanst door ruim kenningspunten van het in- twintig zwarte Zuidafrika- ternationale theaterbedrijf. De Ierse folkgroep Shegui. De veringen van diverse auto's hebben het zwaar te verduren tijdens de achtervolgingen in ..Stingray". Op het gebied van de „schroothoop-films" is bij na niets nieuws meer te be denken. Regisseur Richard Taylor heeft daar dan ook met „Stingray" geen enkele moeite voor gedaan, maar beproefde cliché-situaties op het gebied van de'ach tervolging per auto en per motor, zo nodig ook te voet in hoog tempo achter el kaar geplakt. Twee jongemannen Les Lennom en Robert Mit- chum's zoon Christopher kopen een tweedehands rode Corvette, niet vermoedend dat een tweetal boeven er de avond tevoren op de vlucht EUROCINEMA IV (Alphen aan den Rijn) - Stingray (16) met Les Lennom en Chris topher Mitchum. Regie: Ri chard Tayler.' voor de politie een voorraad heroïne en een kwart miljoen dollar in verstopt hebben. En dan laat de rest zich raden. Eerst aangehouden door de politie wegens te snel rijden, schieten de hen achtervol gende heroïne-handelaren de agenten pardoes dood. De jongens weten echter te ont komen en wat dan volgt is één grote achtervolging door de straten van St. Louis en later door het halve land. De politie moet al snel afhaken, maar de bende onder aan voering van een meedogenlo ze dame, die er ook geen been in ziet bendeleden zon der pardon te elimineren, zit hen voortdurend op de hie len. De tweedehands Corvette moet wel een prima wagen zijn want aan het slot zitten er alleen een paar kogelgaten in, maar vertoont de carosse- rie verder geen schrammetje. Evenals trouwens de jongens en hun liftster. Een film ge heel „op de weg" opgenomen, op één kroeggevecht dat hoort er ook bij na. MILO John Carpenter en Brian de Palma streven als regis seurs van de zogenaamde „suspense-film" in een nek- aan-nek race naar de open gevallen titel van „master" sedert de met zijn soms vrij macabere, maar toch ook wel gemoedelijke hu mor beladen Alfred Hitc hcock is overleden. De Pal- ma doet dat met vrij grim mige recht-op-en-neer thril lers, Carpenter zoekt het na zijn „Halloween" - psy chopathische moordenaar jaagt op babysitters steeds verder. Na zijn spookachtige „The fog" heeft Carpenter het budget gekregen voor een zeer ambitieus science-fic- tion-verhaal, dat vooral de Amerikanen de stuipen op het lijf moet hebben gejaagd. In 1988 is de misdadigheid onder de bevolking tot het viervoudige gestegen, zodat men maar besluit om Man hattan Island te ommuren en tot gevangenis te verklaren. Eurocinema III (Alphen a.d.Rijn): Escape from New York (16) met Kurt Russell en Lee van Cleef. Regie: John Carpenter. Negen jaar later bekampen elkaar daar onder zeer primi tieve omstandigheden allerlei bevolkingsgroepen en daar zou niemand enige weet van hebben gehad als niet een aantal terroristen het vlieg tuig van de president van de Verenigde Staten hadden ge kaapt - Donald Pleasance, Carpenter kon Ronald Rea gan kennelijk voor deze rol niet krijgen en bovendien zou deze in 1997 al 86 hebben moeten zijn - en hem vlak voor een topconferentie met Rusland en China in deze as- falt-jungle hebben gedumpt. Aan Manhattan-ge'vangenis- bewaarder Lee van Cleef de taak om de president binnen 24 uur levend uit deze bar baarse hel te bevrijden. Hij schakelt daartoe de wegens goudroof tot levenslang ver oordeelde ex-commando Sna ke in, die helemaal alleen in een totaal verpauperd en misdadig Manhattan maar moet zien hoe hij de presi dent vrij krijgt.' Wat dan volgt vergt wel erg veel van onze geloofwaardig heid, want de bijna onmoge lijke ontsnappingen zijn niet van de lucht. Maar wie daar in mee wil gaan, ziet onge twijfeld een vaak knap ge maakte thriller, die dank zij veel technisch vernuft - er kwam een lange staf van spe cialisten aan te pas om een totaal verlaten hartje New York in beeld te brengen - toch een griezelig toekomst beeld geeft. Bij Carpenter loopt het nog goed af. Er vallen vele do den, maar de president en Snake komen levend uit de hel, die Manhattan heet en waarbij vergeleken Alcatraz een kinderspeelplaats was. MILO LEIDEN De archeologi sche vondsten van Neder landse bodem, die een tast bare illustratie vormen bij het onlangs verschenen 'Boek van de Maand', zijn te bezichtigen in het Rijks museum van Oudheden. De tentoonstelling in het museum aan het Rapen burg heeft de naam 'Vond sten uit Verleden Land' meegekregen en kan tot 4 januari 1982 dagelijks be zocht worden. De tentoongestelde voorwer pen zijn in drie perioden on derverdeeld: Prehistorie, Romeinse tijd en Middeleeu wen en bestrijken tezamen globaal een tijdvak van 200.000 jaar voor Christus tot 1650 jaar na Christus. Naast deze chronologische indeling is sprake van een themati sche aanpak. Diverse sociale groeperingen en hun leefge woonten worden aan de hand van het uitgestalde materiaal aan de bezoeker Een zogenaamd klapvizier, dat met een scharnier bevestigd was aan de helm van een harnas. Een der gelijk vizier dateert van tussen 1360 - 1390. gepresenteerd. Het gevaar ligt op de loer, dat de oude materie zonder context voor de kijker over het algemeen weinig aantrekkelijk is. De organisatoren hebben dit terdege beseft en bij elk on derdeel ook voor de leek be grijpelijke achtergrond-in formatie verschaft. Dit is ge daan in de vorm van tekst, reconstructies, foto's, land kaartjes en tekeningen. Zo doende krijgen jagers, verza melaars, boeren, handelaren, ambachtslieden, kloosterlin gen, kasteelbewoners duide lijk historisch relief. Overi gens zijn er ook voorwerpen uitgestald die louter om re denen van schoonheid de aandacht verdienen. Een barnstenen halssnoer uit de Bronstijd, een fraai gedeco reerde Romeinse gezichts helm en sieraden uit het in de elfde eeuw verwoeste Do- restad (huidig Wijk-bij- Duurstede) maken op zich een bezoek aan deze ten toonstelling al de moeite waard. Voor hen, die dit alles in chronologische volgorde wil len bekijken, is het raad zaam bij binnenkomst van de zaal de rondgang wat onlogisch rechts te begin nen bij de Prehistorische Potbeker van Ernst. De rou te volgend, komt men dan vanzelf bij het laatste object, een reconstructie van een vesting uit de Tachtig-jarige oorlog in Bourtange. Kurt Russel als Snake heeft Harry Dean Stanton als Brian on der schot in „Escape from New York". Een opgraving aan het Damrak in Amsterdam. LUXOR Raiders of the los ark (12) Regisseur Steven Spielberg (Jaws) met een nieuwe uitschieter. Dit keer de avontuurlijke jacht van Indiana Jones op een ge heimzinnige doos. Een film als een uit z'n krachten ge groeid jongensboek, dat je in één adem uitleest (vierde week) roemde western (reprise, tweede week) TRIANON Vrolijke on tucht in Tirol (16) Een van de eerste van een (te) lange serie sexfilms rond vrolijke lederhosen dragende Tirolers en gewillige Oostenrijkse da mes (reprise, eerste week) LIDO I Christiane F (12) Aangrijpend portret van het Duitse meisje Christiane die probeert van de verdovende middelen af te komen (twee de week) LIDO II For your eyes only (12) Een van de meest onderhoudende James Bond films, die alleen nog maar de naam van de hoofdfiguur ge meen heeft met de geestelij ke vader, Ian Fleming (tien de week). LIDO III Death hunt (16) De mannetjesputters Lee Marvin en Charles Brpnson, achtervolgd door bloeddorsti ge premiejagers op de Cana dese ijsvlakten (derde week) LIDO IV Ford Apache, the Bronx (16) Een aaneen schakeling van belevenissen van twee politiemensen in de New Yorkse wijk the Bronx. Een harde politiefilm met een fikse dosis humor (vijfde week) STUDIO Het laatste Omen (16) Vakkundig ge maakte rolprent over het in middels volwassen geworden duiveltje. Het is de derde film over de Omen, en hope lijk ook de laatste, (tweede week) REX Praatjes vullen geen gaatjes (16) Pornofilm. EUROCINEMA I (Alphen aan den Rijn) For your eyes only (12) Zie LIDO II (tiende week). EUROCINEMA II (Alphen aan den Rijn) Alligator (16) Film over bloeddorstige krokodillen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 9