„Vondsten uit
Verleden Land"
in Rijksmuseum
van Oudheden
Actie en geweld troef
Groep Shegui
in Waaggebouw
Jasperina de Jonge met
„Tussen zomer en winter"
ZUIDAFRIKAANSE
NEGERMUSICAL
IPITOMBI ROEPT
REACTIES OP
Rooskleurig beeld
uit verscheurd land
DEZE WEEK IN DE BIOSCOPEN
John Carpenter met ambitieuze
sciencefiction anno 1997
En Verder
LEIDSE COURANT VRIJDAG 4 SEPTEMBER 1981
LEIDEN De Ierse folk
groep Shegui geeft morgen
een concert in het Waagge
bouw aan de Aalmarkt.
De groep maakt thans een
uitgebreide toernee door
Europa. Het is het eerste
concert dat in het Waagge
bouw wordt gegeven.
Het Waaggebouw wordt
door het aanbrengen van ap
paratuur en inventaris mo
menteel geschikt gemaakt
voor een uitgebreider pak
ket aan culturele activitei
ten. Deze maatregelen zijn
een gevolg van de nieuwe
functie die de gemeente aan
het gebouw wil geven. De
eerste activiteit van de Di
rectie Sociaal Cultureel
Werk is het concert van de
vermaarde Ierse folkgroep.
Het concert begint om half
negen.
Het publiek wordt tijdens
het concert gevraagd ook
aandacht te schenken aan de
akoestiek. In de komende
maanden wordt bezien of
akoestische voorzieningen
nodig zijn. Er is al een TNO-
rapport gemaakt, maar de
beheerders wensen ook re
kening te houden met de er
varingen van het publiek.
Afhankelijk van de bevin
dingen van het publiek en
de publieke belangstelling
wordt bezien of met de orga
nisatie van folkconcerten in
de Waag wordt doorgegaan.
LEIDEN Het echtpaar werpen variëren van eigen-
Jasperina de Jonge en Eric tijdse bekeringen, het mo-
Herfst zijn op 30 septem- hammedanisme, de bouw
ber in de Leidse Schouw- van schuilkelders, het nieu-
burg met het cabaret „Tus- we Nederlandse vorsten-
sen Zomer en Winter". paar, de hernieuwde hang
naar mystiek, arbeidsplaat-
De titel van het programma sen, agressie, de energiecrisis
verwijst niet alleen naar hun enz. De teksten zijn van de
leeftijd en naam, maar ook hand van Eric Herfst en Ivo
naar de huidige overgangs- de Wijs, de muziek is van
tijd met alle verwarring Joop Stokkermans en Harry
over heden en toekomst. Op Bannink. Overigens is het
deze sfeer van onzekerheid geen nieuw cabaret, maar
wil het programma met hu- een herhaling van het pro-
mor reageren, al is dan soms gramma van het afgelopen
met galgenhumor. De onder-
De krijgdans, vol mooie negermeisjes in siertooi.
LEIDEN De muzikale show „Ipi Tombi" (letterlijk
vertaald: „Waar zijn de meisjes") die 19 en 20 september
in de Leidse Schouwburg zou staan, maakt een niet ge
heel probleemloze toernee door ons land. De Leidse af
deling van de PSP en het Komitec Boycot Outspan Ac
tie hebben acties aangekondigd indien de voorstellingen
niet worden afgelast. De schouwburgcommissie heeft
deze week haar twijfels over de musical uitgesproken
en komt binnenkort met een definitief oordeel.
Leiden staat in het verzet te- ners (voornamelijk dansers
gen de musical niet alleen, en danseressen). De verschil-
Bij aanvang van de toernee lende scenes, die door kle
in het Nieuwe de la Mar ding en sieraden vaak kleur-
Theater in Amsterdam wer- rijk zijn, worden door een
den ook al acties gevoerd, speaker aan elkaar gepraat.
Het verhaal zou namelijk de „Ipi Tombi" ging in 1974 in
Zuidafrikaanse, blanke rege- een blank theater in Johan-
ringsopvattingen ondersteu- nesburg in première Er
nen. Tijdens voorstellingen werd daar ruim 28 maanden
die in de afgelopen weken el- gespeeld, voordat de show
ders plaatsvonden, bijvoor- naar Europa kwam. De be-
beeld in Den Haag, werden doeling was om gedurende
door actievoerders pamflet- drie maanden in Londen te
ten uitgedeeld. Onverwacht spelen. „Ipi Tombi" hield het
zijn die acties niet. Want het er echter vijf jaar uit. Na
is moeilijk denkbaar, dat uit 2000 voorstellingen werd een
een land als Zuid-Afrika een tweede gezelschap gefor-
oorspronkelijke negermusical meerd dat op wereldtoernee
afkomstig is. Overigens zorg- ging.
den soortgelijke acties er- De negermusical is vanwege
voor, dat de toernee door de commercialiteit voorzien
Scandinavië Voortijdig werd van een reeks elementen, die
afgebroken. niet thuishoren in het Zoe
loe-land. De makers haalden
„Ipi Tombi" is in vijf ver- die elementen uit bestaande
schillende scenes verdeeld, musicals met wereldreputa-
Het verhaal begint met een tie, van Hair tot Oklahoma
kennismaking met de bevol- en van Jesus Christ Super-
king van het dorp Tsomo. De star tot Annie get your gun.
grote droogte drijft de man- Er is daardoor een meng-
nen van het dorp naar de vorm ontstaan, die met ge-
stad om daar geld te verdie- heide bekwaamheid ten tone-
nen voor het gezin. Ze gaan le wordt gebracht. De hand
werken als vuilnisman, beslagen daverende tamtams,
straatveger of mijnwerker, het felle voetenwerk, de
Als de mannen tenslotte te- sprongen en de opzwepende
rugkeren naar hun dorp. magie van de identieke li-
blijkt daar niet veel te zijn chaamsbewegingen door het
veranderd. Het verhaal van gehele ensemble voeren wel-
„Ipi Tombi" wordt gezongen iswaar terug naar de aloude
(met behulp van geluidsban- folklore van de Zoeloes, maar
den waarop ook het meren- de nadruk valt toch op deze
deel van de instrumenten musical als kijkfeest met her-
staan) en gedanst door ruim kenningspunten van het in-
twintig zwarte Zuidafrika- ternationale theaterbedrijf.
De Ierse
folkgroep
Shegui.
De veringen van diverse auto's hebben het zwaar te verduren tijdens de achtervolgingen in
..Stingray".
Op het gebied van de
„schroothoop-films" is bij
na niets nieuws meer te be
denken. Regisseur Richard
Taylor heeft daar dan ook
met „Stingray" geen enkele
moeite voor gedaan, maar
beproefde cliché-situaties
op het gebied van de'ach
tervolging per auto en per
motor, zo nodig ook te voet
in hoog tempo achter el
kaar geplakt.
Twee jongemannen Les
Lennom en Robert Mit-
chum's zoon Christopher
kopen een tweedehands rode
Corvette, niet vermoedend
dat een tweetal boeven er de
avond tevoren op de vlucht
EUROCINEMA IV (Alphen
aan den Rijn) - Stingray (16)
met Les Lennom en Chris
topher Mitchum. Regie: Ri
chard Tayler.'
voor de politie een voorraad
heroïne en een kwart miljoen
dollar in verstopt hebben. En
dan laat de rest zich raden.
Eerst aangehouden door de
politie wegens te snel rijden,
schieten de hen achtervol
gende heroïne-handelaren de
agenten pardoes dood. De
jongens weten echter te ont
komen en wat dan volgt is
één grote achtervolging door
de straten van St. Louis en
later door het halve land. De
politie moet al snel afhaken,
maar de bende onder aan
voering van een meedogenlo
ze dame, die er ook geen
been in ziet bendeleden zon
der pardon te elimineren, zit
hen voortdurend op de hie
len.
De tweedehands Corvette
moet wel een prima wagen
zijn want aan het slot zitten
er alleen een paar kogelgaten
in, maar vertoont de carosse-
rie verder geen schrammetje.
Evenals trouwens de jongens
en hun liftster. Een film ge
heel „op de weg" opgenomen,
op één kroeggevecht dat
hoort er ook bij na.
MILO
John Carpenter en Brian
de Palma streven als regis
seurs van de zogenaamde
„suspense-film" in een nek-
aan-nek race naar de open
gevallen titel van „master"
sedert de met zijn soms
vrij macabere, maar toch
ook wel gemoedelijke hu
mor beladen Alfred Hitc
hcock is overleden. De Pal-
ma doet dat met vrij grim
mige recht-op-en-neer thril
lers, Carpenter zoekt het
na zijn „Halloween" - psy
chopathische moordenaar
jaagt op babysitters
steeds verder.
Na zijn spookachtige „The
fog" heeft Carpenter het
budget gekregen voor een
zeer ambitieus science-fic-
tion-verhaal, dat vooral de
Amerikanen de stuipen op
het lijf moet hebben gejaagd.
In 1988 is de misdadigheid
onder de bevolking tot het
viervoudige gestegen, zodat
men maar besluit om Man
hattan Island te ommuren en
tot gevangenis te verklaren.
Eurocinema III (Alphen
a.d.Rijn): Escape from New
York (16) met Kurt Russell
en Lee van Cleef. Regie:
John Carpenter.
Negen jaar later bekampen
elkaar daar onder zeer primi
tieve omstandigheden allerlei
bevolkingsgroepen en daar
zou niemand enige weet van
hebben gehad als niet een
aantal terroristen het vlieg
tuig van de president van de
Verenigde Staten hadden ge
kaapt - Donald Pleasance,
Carpenter kon Ronald Rea
gan kennelijk voor deze rol
niet krijgen en bovendien
zou deze in 1997 al 86 hebben
moeten zijn - en hem vlak
voor een topconferentie met
Rusland en China in deze as-
falt-jungle hebben gedumpt.
Aan Manhattan-ge'vangenis-
bewaarder Lee van Cleef de
taak om de president binnen
24 uur levend uit deze bar
baarse hel te bevrijden. Hij
schakelt daartoe de wegens
goudroof tot levenslang ver
oordeelde ex-commando Sna
ke in, die helemaal alleen in
een totaal verpauperd en
misdadig Manhattan maar
moet zien hoe hij de presi
dent vrij krijgt.'
Wat dan volgt vergt wel erg
veel van onze geloofwaardig
heid, want de bijna onmoge
lijke ontsnappingen zijn niet
van de lucht. Maar wie daar
in mee wil gaan, ziet onge
twijfeld een vaak knap ge
maakte thriller, die dank zij
veel technisch vernuft - er
kwam een lange staf van spe
cialisten aan te pas om een
totaal verlaten hartje New
York in beeld te brengen -
toch een griezelig toekomst
beeld geeft.
Bij Carpenter loopt het nog
goed af. Er vallen vele do
den, maar de president en
Snake komen levend uit de
hel, die Manhattan heet en
waarbij vergeleken Alcatraz
een kinderspeelplaats was.
MILO
LEIDEN De archeologi
sche vondsten van Neder
landse bodem, die een tast
bare illustratie vormen bij
het onlangs verschenen
'Boek van de Maand', zijn
te bezichtigen in het Rijks
museum van Oudheden.
De tentoonstelling in het
museum aan het Rapen
burg heeft de naam 'Vond
sten uit Verleden Land'
meegekregen en kan tot 4
januari 1982 dagelijks be
zocht worden.
De tentoongestelde voorwer
pen zijn in drie perioden on
derverdeeld: Prehistorie,
Romeinse tijd en Middeleeu
wen en bestrijken tezamen
globaal een tijdvak van
200.000 jaar voor Christus tot
1650 jaar na Christus. Naast
deze chronologische indeling
is sprake van een themati
sche aanpak. Diverse sociale
groeperingen en hun leefge
woonten worden aan de
hand van het uitgestalde
materiaal aan de bezoeker
Een zogenaamd klapvizier, dat met een scharnier
bevestigd was aan de helm van een harnas. Een der
gelijk vizier dateert van tussen 1360 - 1390.
gepresenteerd. Het gevaar
ligt op de loer, dat de oude
materie zonder context voor
de kijker over het algemeen
weinig aantrekkelijk is. De
organisatoren hebben dit
terdege beseft en bij elk on
derdeel ook voor de leek be
grijpelijke achtergrond-in
formatie verschaft. Dit is ge
daan in de vorm van tekst,
reconstructies, foto's, land
kaartjes en tekeningen. Zo
doende krijgen jagers, verza
melaars, boeren, handelaren,
ambachtslieden, kloosterlin
gen, kasteelbewoners duide
lijk historisch relief. Overi
gens zijn er ook voorwerpen
uitgestald die louter om re
denen van schoonheid de
aandacht verdienen. Een
barnstenen halssnoer uit de
Bronstijd, een fraai gedeco
reerde Romeinse gezichts
helm en sieraden uit het in
de elfde eeuw verwoeste Do-
restad (huidig Wijk-bij-
Duurstede) maken op zich
een bezoek aan deze ten
toonstelling al de moeite
waard.
Voor hen, die dit alles in
chronologische volgorde wil
len bekijken, is het raad
zaam bij binnenkomst van
de zaal de rondgang wat
onlogisch rechts te begin
nen bij de Prehistorische
Potbeker van Ernst. De rou
te volgend, komt men dan
vanzelf bij het laatste object,
een reconstructie van een
vesting uit de Tachtig-jarige
oorlog in Bourtange.
Kurt Russel
als Snake
heeft Harry
Dean Stanton
als Brian on
der schot in
„Escape from
New York".
Een opgraving aan het Damrak in Amsterdam.
LUXOR Raiders of the
los ark (12) Regisseur Steven
Spielberg (Jaws) met een
nieuwe uitschieter. Dit keer
de avontuurlijke jacht van
Indiana Jones op een ge
heimzinnige doos. Een film
als een uit z'n krachten ge
groeid jongensboek, dat je in
één adem uitleest (vierde
week)
roemde western (reprise,
tweede week)
TRIANON Vrolijke on
tucht in Tirol (16) Een van
de eerste van een (te) lange
serie sexfilms rond vrolijke
lederhosen dragende Tirolers
en gewillige Oostenrijkse da
mes (reprise, eerste week)
LIDO I Christiane F (12)
Aangrijpend portret van het
Duitse meisje Christiane die
probeert van de verdovende
middelen af te komen (twee
de week)
LIDO II For your eyes
only (12) Een van de meest
onderhoudende James Bond
films, die alleen nog maar de
naam van de hoofdfiguur ge
meen heeft met de geestelij
ke vader, Ian Fleming (tien
de week).
LIDO III Death hunt (16)
De mannetjesputters Lee
Marvin en Charles Brpnson,
achtervolgd door bloeddorsti
ge premiejagers op de Cana
dese ijsvlakten (derde week)
LIDO IV Ford Apache,
the Bronx (16) Een aaneen
schakeling van belevenissen
van twee politiemensen in de
New Yorkse wijk the Bronx.
Een harde politiefilm met
een fikse dosis humor (vijfde
week)
STUDIO Het laatste
Omen (16) Vakkundig ge
maakte rolprent over het in
middels volwassen geworden
duiveltje. Het is de derde
film over de Omen, en hope
lijk ook de laatste, (tweede
week)
REX Praatjes vullen
geen gaatjes (16) Pornofilm.
EUROCINEMA I (Alphen
aan den Rijn) For your
eyes only (12) Zie LIDO II
(tiende week).
EUROCINEMA II (Alphen
aan den Rijn) Alligator
(16) Film over bloeddorstige
krokodillen