Opleidingen kunnen eigenli jk wel weg M'N JEANS HEEFT IN DE VAKANTIE GOED DIENST GEDAAN. >r IK ZOU NU WEER 'NS GEKLEDER VOOR DE DAG WILLEN KOMEftl WEET JE WAT IK GA DOEN? DIE NIEUWE STRETCH BROEKEN VAN ZUIVER SCHEERWOL BEKIJKEN. VAT STEEDS MEER MENSEN ONTDEKKEN MS MODE Fiel van der Veen: MIDDENSTANDSDIPLOMA? Skt ti# Stretch flannel in Zuiver Scheerwol. Past prima en draagt prettig. Blyft korrekt in model. Kenmerken van *n voortreffelijke kwaliteit. Van t merk Westbury. EERST"®® betoiBTASSBS. TTIgf Sportieve klasse. Zit als gegoten en draagt zeer komfortabel. Van onberispelijke kwaliteit. Merk Westbury. C&M- Li tócA \tooï de£i^e\ KUNST' LEIDSE COURANT WOENSDAG 26 AUGUSTUS 1981 PAGIN HAARLEM Ongeveer 250 ilustratoren uit de hele wereld hebben begin van dit jaar werk ingestuurd voor de Biennale in het Tsjechische Bratislava, die 4 september begint. Veertien tekenaars van naam, afkomstig uit Amerika, Frankrijk, Finland, Oost en West-Duitsland, Brazilië, Hongarije, Bulgarije, Rusland, Tsjechoslowakije, Japan en Nederland vormen een internationale jury die moet beoorde len welke inzendingen in aanmerking komen voor de prijzen: een Grand Prix, vijf Gouden Appels en tien eervolle vermeldingen. De 36-jarige illustrator- schilder en folk-violist Fiel van der Veen uit Haar lem is opnieuw gevraagd voor Nederland in die jury zitting te nemen. Fiel: „Ik weet niet waarom. Het is mij door Nederlandse tekenaars verzocht Het houdt wel in, dat ik zelf niet kan insturen, fat soenshalve, maar dat is niet zo erg. Je bent je inzen ding zowat een jaar kwijt en dat vind ik niet pret tig". Als Fiel van der Veen iets in stuurde, zouden het pronk stukken moeten zijn en deze tekenaar hecht erg aan zijn pronkstukken, die hij inlijst en goed zichtbaar ophangt. „Om mezelf eraan te herinneren dat ik het soms kan. Soms gaat het goed met me en dan lukt alles. Je zou het inspiratie kunnen noemen. Wanneer de omstandigheden gunstig zijn, sluiten ze aan op wat ik wil doen; alles is zo'n moment in harmonie.' Dan eet ik niet meer, alles zit mee en ik ben dan in mijn werk niet te stui ten". Als tegenhanger kent Van der Veen de momenten waarop niets wil lukken. „Dan kan ik vijf keer opnieuw beginnen, maar zo'n dag zit het er ge woon niet in. Ik zou dan een tekening kunnen maken waarop in feite weinig of niets is aan te merken, maar ik vind er dan niet veel aan. Ik weet niet of je op zo'n moment vol doende hebt aan je vakkennis, of wat dat dan ook is". „De mate van nieuwsgierig heid die je prikkelt verder te gaan in je vak, vindt ik be- lahgrijker dan erkende oplei dingen. Als je ergens in geïn teresseerd bent, kom je altijd wel mensen tegen die ie ver der kunnen helpen. Ik ben nu op zoek naar een lak die goed droogt en niet glimt. Dat ga ik niet zelf onderzoeken, daar ken ik iemand voor, die daar mee een jaar bezig is geweest". „Ik zou nu willen weten hoe je lawaai kunt schilderen, ik wil tekenen hoe nootmuskaat ruikt Dat leer je niet op school. Je behoort uit je zelf steeds iets verder te springen en het is niet goed als anderen het motortje van je nieuwsgie righeid op gang moeten hou den. Nee, de opleidingen kun nen eigenlijk wel weg". Fiel van der Veen zou niet mogen klagen. Hij krijgt meer opdrachten dan hij aankan, zelfs als hij zijn tijd beter zou indelen. „Soms schilder ik als ik zou moeten illustreren en soms speel ik viool, als ik zou moeten schilderen. Alles wat ik doe is wel aardig; in niets ben ik echt goed. Ach, er blijkt toch ook wel belangstelling voor te bestaan, sommigen willen er zelfs voor betalen. Dat is goed, want anders was ik mooi brodeloos". Twijfel aan eigen prestaties is de kunstenaar bekend, al zegt Fiel zichzelf geen kunstenaar te vinden. „Ik doe wat ik leuk vind en dat meestal zo goed mogelijk. Dat geldt ook voor m'n viool. Ik heb op m'n twaalfde een jaar les gehad, soms met huilen, al vond ik het ook wel eens leuk. M'n va der was imker en die had voor z'n werk van dat draad nodig, waarvan ik nu heel goed een e-snaar zou kunnen maken. Met wat kistjeshout, een ha mer en veel spijkers en dat draad maakte ik een viooltje waar ik wat op speelde, tot de spijkers zowat door m'n keel staken. Viool heb ik altijd mooi gevonden, maar dat stond stü tot m'n zesentwintig ste". Een vakantie in Ierland bracht Fiel van der Veen te rug bij de viool, toen hij in ca- fé's volksmuziek hoorde en zag spelen. „Ja, als je in Ne derland met een vioolkist over straat loopt, krijg je een sneeuwbal in je nek. In Ier land ligt dat anders; daar is de viool zoiets als de gitaar in Ne derland. Voor een Ier is de viool geen heilig instrument, dat bij een goede opvoeding behoort. Ze hebben meestal heel eenvoudige instrumenten. Het gaat de Ier dan ook niet zo om de mooie klank, maar om de volksmuziek en het ritme ervan. Bovendien moet je met je instrument boven het café- lawaai uit kunnen komen". Fiel kocht een viool, kreeg van een Ier een voortgezette opleiding en maakte zich rap uit de voeten om voorzichtig en stil in een hoekje voor zich zelf te beginnen. In 1980 was hij zo ver, dat hij met vier an dere muzikanten de Blue Grass Band Jerrycan kon op richten. „Ik weet niet hoe goed ik ben; maar ze vinden me niet hinderlijk, anders hadden ze me dat wel gezegd. Misschien speelt ook het feit een rol, dat ik de grootste auto heb, waarin de instrumenten moeten worden vervoerd. En de geluidboxen". Bescheidenheid siert ook Fiel, al weet hij op het juiste mo ment foto's te vinden, gemaakt tijdens de Amerikaanse toer- nee die zijn band deze zomer maakte. „We begonnen in Miami, Florida, speelden op weg naar naar Washington in Knoxville, Tennessee, waar we twee opnamen kregen voor de televisie. Het ging goed, al waren er soms benauwde mo menten. Die komen, wanneer je niet goed hebt afgesproken wie een solo voor zijn reke ning neemt. Je kijkt elkaar tij dens het spelen even aan en zonder woorden wordt duide lijk gemaakt wie naar de mi crofoon loopt. Dat gaat niet al tijd goed; vooral als je de an der niet goed kan zien. Dan kan het voorkomen dat je met z'n tweeën naar de microfoon stormt en wie dan het hardst speelt, heeft gewonnen. Soms valt er een gat, omdat we met z'n vijven denken dat de an der wel zal gaan. Dan gebeurt er gewoon niets". Fiels viool is een gewillig in strument dat niet zuinig is met lawaai. De illustrator-schilder weet er zijn weg op te vinden en hij kan, naarmate er min der op hem wordt gelet, meer vervoering in leggen. Zijn vriendelijk gevoel voor ironie maakt een moment plaats voor stevig uitleven en de viool spreekt voor hem, onder een bos warrig haar met prik-oog- jes erin. „Ik heb kennelijk behoefte vorm te geven aan wat in me zit", zei Fiel. Dat blijkt, als hij zich met de viool vertrouwd gaat voelen. En als stille getui gen spreken de tekeningen en schilderstukken aan de wand of op de ezel. En een aantal boeken. Fiels opmerking: „Want soms schrijf ik ook", klinkt als een verontschuldi ging. Die schrijfsels zijn door Ploegsma in de handel ge bracht, zoals „De alchemie der liefde". Een aardig probeersel, fraai gecalligrafeerd. Fiel van der Veen, die onder meer het boek van de maand „Honderd jaar geleden" illustreerde, le vert ook in zijn tekeningen schilderachtig werk. Het is bij na altijd erg goed, en zolang deze tekenaar dat zelf niet weet, zal het wel zo blijven. FRITS BROMBERG Fiel van der Veen 'IK heb het geleerd van een kollega ook met een comestibleszaak. Zorg dat je een goede aanbieding hebt en adverteer ermee in de krant. Die kleine rubriekadvertenties worden gespeld, geloof me. Ik heb er heel wat klanten aan te danken.' Het dagblad la *«n___ bindend Heden, woensdagavond, tussen zeven en negen uur, in het Jeugdhuis, Voorstraat 72, Katwijk aan Zee. Tel. 01718- 12784, voorlaatste speciale inlichtingenavond over MEAB's middenstandscursus Officiële - door het I.M.O. erkende - middenstandsopleiding (examen Juni 1982 - geen toelatingseisen) TE KATWIJK AAN ZEE die 9 september a.s. begint U kunt zich daar ook opgeven voor de eveneens in Katwijk te geven MONDELINGE cursussen: praktisch DUITS en/of ENGELS (voor beginners en gevorderden) 2econversatiecursus:50% korting^ Wie inschrijft op één conversatiecursus, kan een tweede j gaan volgen, en ontvangt hierop 50 uctie! Polyester blouse in gebroken wit, Polyester blouse in wit, donker rose, grijs, rood en wit. 0% grijs en bordeaux. 4% Mt. 38 t/m 50 Mt. 38 t/m 48 OVJ™ Hes met opgestikte zakken in Gevoerde polyester crêpe rok in donkerrood, marine, grijs en camel, beige, marine, lichtbruin en Mt. 36 t/m 46 jm p zwart/grijs. mm Mt. 38 t/m 48 H Q— Polyester-wollen rok in grijs, marine en jagergroen. - Mt. 38 t/m 48 QO_ MODE Polyester katoenen blouse in wit. gebroken wit. grijs, oud rose en rood. Mt. 38 t/m 48 29 Viscose spencer pak in grijs, marine en rood. Mt. 36 t/m 46 s Leidén. Leidsehage.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 6