Concert Jaap Kroonenburg in Noordwijkse Grote Kerk DE LEIDSE BIOSCOPEN Yildwest i New York krokodil uit ïiet riool Emancipatie zorgt voor geheim wapen Hitchcocks 'Spellbound' in Filmhuis LVC Concert organist Charles de Wolff in Marekerk Enthousiast spel van Charles de Wolff in Agathakerk Subtiele effecten in ouderwetse thriller En Verder newasser, Jan van den Berg en Feike Asma. Vijf jaar geleden slaagde hij voor het theoretische gedeelte van het orgeldiploma B met als bijvak piano (staatsexamen). In 1980 studeerde hij af aan het Rotterdamse conservatori um voor het solistendiploma bij An- dré Verwoerd. Na organist te zijn ge weest in Sint Pancras en Heiloo, is hij nu tweede organist van de Grote Kerk te Maassluis. Tevens is hij vaste begeleider van het Maassluisse Jonge renkoor onder leiding van Henri Blackmon. Als concert-organist heeft hij zich een goede bekendheid ver worven. Ook gaf hij radio-concerten voor de NCRV en de TROS. In de Noordwijkse Grote Kerk voert hij vrijdag a.s. het volgende program ma uit: Toccata over Psalm 146 van Jan Zwart; de Fantasie en Fuga in c van Johann Seb. Bach; het Preludio van A. Corelli; het Allegro van J. Stanley; het Concerto in d, van G. F. Handel; Choral en Grand Choeur Trionphal van A. Guilmant en de Toccata in d van A. Renaud. Kroon- burg besluit met twee bewerkingen van Jan Zwart. Het concert begint om kwart over acht. LEIDEN De film 'Spell bound' (1945) van Alfred Hitchcock wordt donder dag 13 en vrijdag 14 augus tus vertoond in het Film huis van het Leids Vrije tijdscentrum aan de Bree- straat. De film maakt deel uit van de Hitchcock-cyclus, die in het Filmhuis wordt gedraaid. 'Spellbound' is één van Hitc hcocks bekendste klassiekers. In het bijzonder door de droomscène, waar Salvador Dali zijn medewerking nog aan heeft verleend. Ingrid Bergman en Gregory Peck vertolken de hoofdrollen. Peck speelt een geesteszieke man, die denkt, dat hij de di- rekteur van een psychiatri sche inrichting heeft ver moord. Donderdag beginnen de voorstellingen om acht uur en om kwart over tien. Vrijdag begint de eerste voorstelling om half tien en de tweede om half twaalf. MET POOLSE VIOLIST ROBERT SZREDER LEIDEN De organist Charles de Wolff en de Poolse violist Robert Szre- der concerteren vrijdag 14 augustus in de Marekerk. Onder meer worden wer ken uitgevoerd van Swee- linck, Corelli, Buxtehude, Handel en J.S. Bach. Robert Szreder werd in De- blin geboren en ontving zijn eerste vioollessen van zijn moeder. Later studeerde hij bij professor J. Sot en in Warschau bij professor Z. Brzewski. Hij volgde mees- terscursussen in onder meer Stockholm en Boedapest. In 1969 behoorde hij tot de prijs winnaars van het Gaudea- mus-concours. Hij werd hoofdleraar aan het conser- vatoirium in Warschau en gaf meesterscursussen in Khabarowski (Rusland) en aan de State University te Colorado (U.S.A.). Voorts nam Szreder deel aan ver scheidene festivals (het Beet hoven festival in Zweden, het Mozartfestivasl in de Verenigde Staten en de 'Warschauer Herbst' in Po len). Daarnaast maakte hij veel radio-, televisie- en grammofoonplaatopnamen. Charles de Wolff werd in Onstwedde geboren. Hij stu deerde aan conservatoria in Utrecht en Amsterdam. In 1954 behaalde hij de Prijs van Uitnemendheid, waarna hij zijn studie voortzette bij Jeanne Demessieux. Hij stu deerde eveneens direktie in Amsterdam en nam deel aan dirigenten-cursussen in Hil versum. Hij was dirigent van het Toonkunstkoor in En schede en was gastdirigent bij het Overijssels- en Gelder sorkest. Daarna werd hij vast dirigent van het Noordelijk Filharmonisch Orkest in Groningen en van het be faamde koor van de Neder landse Bachvereniging. Als organist geniet Charles de Wolff grote bekendheid in binnen-en buitenland. Hij gaf permières van werken van onder anderen Louis An- driessen. Van Baaren, Ba- dings. Brons, Van der Horst en Raxach. LISSE Met zeker en en thousiast spel gaf Charles de Wolff gisteravond op het Adema-orgel van de St. Agathakerk blijk, behalve een Bach-vertolker van for maat, ook thuis te zijn met de moderne orgelcomposi ties, alsook in de roman tiek. Hij begon z'n magni fiek concert met „Partita over Psalm 8" van z'n leer meester Anthon van der Horst gevoelvol vertolkt en een mooie opening. Hierna volgde een monu mentale weergave van „Toc cata" van Hendrik Andries- sen, dat heel goed tot z'n recht kwam en waarmee de concertgever uitdrukking gaf aan z'n mening dat werken van deze vaderlandse compo nist vaker moeten worden gebracht daar ze het zeker waard zijn. Het hierna ge speelde „Prelude, Fugue et Variations" van César Franck werd dusdanig fraai weergegeven, dat men haast zou geloven dat de componist dit speciaal voor het Adema- orgel had gecomponeerd. Charles de Wolff besloot met op een markante en virtuoos wijze gespeelde compositie van Frans Liszt, namelijk „Ad Nos, Ad Salutarem Un- dam", waarin duidelijk hoor baar was de „up and downs" van de Slavische ziel, wat ook in de andere composities van de Hongaarse maestro zo duidelijk merkbaar is. Vrijdag 14 augustus is Char les de Wolff weer te beluiste ren in de Marekerk te Lei den, vanaf kwart over acht. Het eerstvolgende concert in de St. Agathakerk is op don derdag 10 september met als concertgever Arie J. Keijzer, vanaf kwart over acht. LEIDSE COURANT VRIJDAG 7 AUGUSTUS 1981 PAGINA 7 NOORDWIJK In de serie zomer avondconcerten, die door de Stich ting Orgelcentrum in de Grote Kerk te Noordwijk-Binnen wordt georganiseerd, geeft vanavond een uitvoering van Jaap Kroonenburg, organist te Maassluis. Deze in Alkmaar geboren musicus studeerde al op zeer jeugdige leeftijd bij Bram Bruin en later bij Kees Bor- II: Ford Apache, the Bronx (16) met Paul New- ten Wahl en Edward Asner. Regie: Daniel Petrie. Apache, the Bronx" aseerd op de notities twee politiemannen deze door 70.000 men- volkte wijk van New hoogste perse ntage azen en kleurlingen rerden opgetekend, in dit soort gevallen al gebeurt, is het een oschakeling van Dtes geworden Twee lilleagenten redden ravestiet die van het if wil springen, moe- Jfs als verloskundige |en en doen eigenlijk menslievend werk an „oom agent" ver- mag worden. En dat i wijk waar de crimi- lit hoogtij viert. lan komt er een nieu- .eidenjef. die even de bezem len door het volgens eel te lakse korps. De jperkt gen zijn desastreus. De .e arrestaties, die hij It, leiden tenslotte tot spelen jare belegering van het Reslfcureau. dat een waar Boekh( voor de vredelieven- kde- in een buurt waar jl hoogtij viert. Dat zou eigenlijk de climax van de film hebben moeten zijn. Maar er zijn nog zoveel neven-intriges. Al in de be ginbeelden worden twee nietsvermoedende patrouille- agenten volkomen zinloos neergeschoten. Wie is de da der? De toeschouwer weet het, maar de politie tast in het duister. Een ziekenhuis is „erg ziek" omdat iedereen zich met heroïne op de been houdt, gefourneerd door een aantal zeer louche figuren. En zo gaat het door. Paul Newman als de veteraan Murphy, die zelfs in een zeer komische scène een man zwaaiend met een mes weet te ontwapenen, is de oude routinier, die de buurt „be grijpt" maar tenslotte bijna kapot gaat aan het sadistische gedrag van een van zijn col lega's. Aan het slot zijn alle schuldi gen gestraft, al weet de poli tie nog niet dat de schuldige aan de politiemoord in-mid- dels zelf vermoord op de vuilnishoop ligt en zijn enke- Paul Newman en Ken Wal le ander zaken „onderling" ook snel geregeld. Daniel Pe trie maakte er een harde po- springen te hulp in „Ford litie-film van. Niet zonder humor overigens in de dialo gen, maar voor ons toch iets >pache, The Bronx. te slim. Met deze soms fan tastisch gekke opmerkingen hadden die eenvoudige poli tieagenten goud geld kunnen verdienen als tekstschrijver. MILO idenga^ M a f a m eiden. plO: Alligator (16) met Robert Forster, Robin Ri- j~ Per n Michael Gazzo. Regie: Lewis Teague. ropa geleden trof men Amerikaanse stads- reptielen aan, die t jverzeild waren door- ze door de toilet fcld had toen zij te e. geworden waren voor 5ge {rrarium. In „Alliga- inge jaat het wel om een en bijzonder geval. Een »n de alligatortje heeft zich f jaar lang te goed ge- at er aan afval van een la- tochkrium, waar men met jrgmc ion-preparaten op experimenteerde, ertje is nu zo'n twaalf lang geworden is en nverzadigbare eetlust Hij peuzelt ook hele i op al laat hij nog ns een bloedige stomp f been slordig liggen e ratten. De stad denkt ïkheii®01^' tott*at de alligator ilitieman en een jour nalist te pakken neemt. Men wil hem dan het riool uitja gen, maar bovengronds is hij zo mogelijk nóg gevaarlijker. Deze „Jaws van de riolen" is best „aardig" zolang we het monster niet door de straten zien slenteren, want dan schiet je net als destijds met door atoomkracht gigantisch uitgegroeide monsters in science-fiction-films uit de ja ren vijftig als „Them" (reuze- mieren) en „Tarantula" (spinnen) gewoon in de lach. Te lachen is er overigens naast een door de alligator verstoord tuinfeest „We hebben al een goochelaar" zegt de oude Mike Mazurski toch wel om veel subtiele re grapjes. Zoals de riool- wand waar iemand „Harry Lime (The third man) leeft nog" heeft op gekladderd. MILO scene uit „Alligator" De geest van een gestorven kind slaat verwoestend toe In het door George C. Scott gehuurde „spook huis". Trianon: The changeling (16) met George C. Scott en Trlh van Devere. Regie: Peter Medak. CAMERA: 'n Bataljon malle meiden (16). Regie: Claude Bernard-Aubert. Weg met de Zombies. Dat is de eerste gedachte die bij je opkomt na het zien van Peter Medaks thriller „The change ling". Een met bijna klassie ke middelen gemaakte film waarbij de spanning zeer ste vig wordt aangesnoerd zon der dat je met bloederige monsters, afgehapte ledema ten of dergelijke onsmakelij ke genoegens wordt opge scheept. Het kan dus blijk baar nog steeds, zo'n ouder wetse thriller met op zichzelf overbekende elementen als een immens en verlaten huis dat een geheim herbergt, pie pende deuren, onverwachte geluiden, een spiritistische séance, en een bovennatuur lijke macht achter dat alles. Regisseur Peter Medak, in 1956 rond z'n twintigste na de opstand in zijn geboorte land Hongarije naar Enge land gekomen, maakte met „A day in the death of Joe Egg" (1970, naar Peter Ni chols' toneelstuk) z'n belang rijkste film en schoot mis met „The ruling class" (1971, met Peter O'Toole). Maar na een stilte bewijst hij met „The Changeling" in Nederland razendsnel in de bioscoop ge bracht, mogelijk om Stanley Kubricks succesvolle en va gelijk identieke „The Shi ning" voor te zijn zijn vak perfect te beheersen. Wiliam Gray's scenario zit, op lichte oneffenheden aan het slot na, goed in elkaar en Medak heeft alle stilistische, klassie ke trucs te voorschijn ge haald om de spanning op te voeren, „het Engelse begrip „changeling" staat voor een al dan niet echt „wisselkind" dat door boze elfen of geesten in de plaats van een pasgebo rene is gelegd. Componist George C. Scott krijgt met iets aanverwants te maken, als hij zich, na een catatrofe in zijn leven wanneer vrouw en dochter omkomen bij een auto-ongeluk, terugtrekt op een sinds lang leegstaand, immens landhuis. Daar be gint het uiteraard te spoken, en steeds sterker blijkt dat er een geestelijke aanwezigheid is, van een kind waarschijn lijk dat in het huis gestorven is en waarvan de geest zijn aandacht vraagt. Het is het begin van een thriller die wat sfeer betreft soms aan Henry James „In the turn of the screw" doet denken. Daar is Peter Medak voor een groot deel debet aan die George C. Scott, op dreef naast zijn vriendin (ook in het dagelijks leven) Trish van Devere, via lange rijers met de camera, door de duis tere hoeken vol spinrag en via bovennatuurlijke stem men en uit het verleden overgewaaide beelden, in een web van subtiele effecten spint. Simpele middelen, maar ze blijken zelfs bij een lichtelijk cynisch geworden veelkijker toch nog te wer ken. BERT JANSMA Moeten we regisseur Claude Bernard-Aubert geloven, dan is het beter vechten tegen het Franse leger dan tegen het „Bataljon malle meiden" dat hij in zijn film oproept en dat in een wilde, aan „MASH" herinnerende climax, met alle geoorloofde, maar ook ongeoorloofde middelen als kauwgom en muizevallen, een rugbywedstrijd wint te gen een legerploeg. Inzet voor deze wedstrijd is het al of niet meedoen van de zeer strijdlustige dames aan de grote manoeuvres; een generaal stelt alles in het werk om dit te voorkomen, maar de Franse Dolle Mina's hebben een paar sterke en soms ook welgevormde troe ven in handen' ,,'n Bataljon malle meiden" is puur kluchtwerk, wat langgerekt soms, maar met een paar fraaie zeer geëmancipeerde grappen, waarbij het sterke geslacht met al zijn zwakhe den niet wordt gespaard, maar ook de dames er vrij karikaturaal afkomen. Claude Bernard-Aubert is be slist geen begenadigd en sub tiel filmmaker, maar het en thousiasme waarmede de da mes op Dora Doll na vrij onbekende actrices zich zelfs kaalgeschoren in de strijd werpen, is hartverove rend. MILO. LUXOR Buddy goes West (a.l.) Een nieuwe rol van de kolos Bud Spencer, die sinds zijn Trinity-optre- den, specialist is in stevige kloppartijen. De humor is ook dit keer weinig subtiel, maar regisseur Lupo weet er wel de vaart in te hou den (tweede week) LIDO I en LIDO IV For your eyes only (12) Een van de meest onderhouden de James Bond-films, die alleen nog maar de naam van de hoofdfiguur gemeen heeft met de geestelijke va der, lan Fleming (zesde week). LIDO III Private Ben jamin (a.l.) Goldie Hawn in een wat mager verhaaltje over een warhoofdige sol date. Een film die het mid den houdt tussen een kome die en een suikerzoet ver haal (achtste week) REX Dubbele pret in een tweelingbed (16) Por nofilm. EUROCINEMA I (Alphen aan den Rijn) For your eyes only (12) Zie LIDO I en IV (zesde week). EUROCINEMA II (Alphen aan den Rijn Vier vuis ten van de duivel (a.l.) Hu morvolle knokfilm met Te rence Hill en Bud Spencer (eerste week) EUROCINEMA III (Alp hen aan den Rijn) Dogs of war (16) Huurlingen grijpen de macht in West-Afrika (eer ste week). EUROCINEMA IV (Alphen aan den Rijn) Privat Benjamin (a.l.) Zie Lido III (vierde week).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 7