Peter Koelewijn piktbeginmelodie vanGloria 0 NOS brengt door BBC vervaardigd Suez-crisisverhaal TERUGBLIK „WAT HEET ORIGINEEL DAT BESTAA T TÓCH NIET" hou het lJ scherm in het oog TELEVISIE VANAVOltyj TELEVISIE DONDERD/f RADIO VANAVOND RADIO DONDERDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT/ WOENSDAG 22 JULI 1981 PAi HILVERSUM Toen het optreden van Peter en zijn Rockets enkele maanden ge leden in het tv-programma „Nederland muziekland" to taal de mist inging omdat er op technisch gebied een aan tal dingen verkeerd liep, was hitproducent Koelewijn in alle staten. Hij had im mers niet kunnen waarma ken dat zijn stampwerk nog up-to-date was. Op dit mo ment echter valt van die woede niets meer te bespeu ren. Nog nagenietend zegt hij: „Een beter ongeluk had me niet kunnen treffen", en lacht in zijn vuistje. Hoe kan het ook anders? Juist door die misser ging deze Brabantse Rock 'n' Roll-zan- gcr een vierde periode van nationale glorie in en staat zijn „Klap maar in je han den" al zo'n acht weken in onze hitparade. Peter Koelewijn is een ner veus en rusteloos baasje. Voortdurend knippert hij met zijn ogen en strijkt hij de nog schaarse haren op zijn hoofd huid glad. Eén tel stilzitten lijkt hem welhaast onmogelijk. Ergerlijk vaak draaft hij als een opgejaagd paard door de Hilversumse villa waar hij on langs met Hans van Hemert het managerbureau „Rocket- management" heeft opgericht. Nu eens heeft, hij zijn secreta resse nodig, die vast weet hoe laat hij die middag zijn gloed nieuwe, leren showpak met rode glitterbiezen moet afha len. Dan weer is hij op zoek naar zijn manager, die hem ze ker kan vertellen voor welk publiek hij die avond in Oos tende moet optreden. Is dit ge regeld, dan herinnert hij zich plotseling dat hij nog een drin gend telefoontje moet plegen en hoognodig iets moet eten, omdat hij anders van zijn stok je gaat. Kortom: zo zenuwslo pend als zijn muziek is, is zijn karakter. Op een zonnig terrasje komt zanger, producer en tekst/ muziekschrijver Koelewijn eindelijk tot rust en verloopt ons gesprek op uitzondering van het moment dat hij de hik krijgt zonder storende on derbreking. „Weet je", steekt hij van wal terwijl zijn tanden zich in een levensgrote, niet doorbakken biefstuk vastbijten, „ik heb ge woon geweldig veel geluk ge had dat de microfoons het tij dens die uitzending niet deden en ik voor nop stond te zingen. Die Veronica-jongens hadden het toen zo te doen met mij, dat ze me uitnodigden voor een Countdown-special, samen met de Stray Cats. Natuurlijk zag ik er meteen heil in, al hoewel ik nog absoluut niet wist met welk nummer ik voor de dag moest komen. Maar dat was snel opgelost. In een half uur tijd schreef ik zo wel de tekst als de muziek van „Klap maar in je handen". Dit laatste merkt Koelewijn, ook wel de aartsvader van de Nederlandstalige popmuziek genoemd, niet zonder trots op. Vindt hij de compositie van dit nummer dan zo geweldig? De tekst is toch terug te brengen op een paar eenvoudige kreten en de beginmelodie lijkt opval lend veel op die van „Gloria", het lied waarmee de Ierse Rhythm Bluesgroep Them in de jaren zestig furore maak te? Koelewijn, verbaasd: „Maar die steeds terugkerende kreten zijn toch fantaaastisch. Daarin zit 'm juist de clou. Daardoor werd het lied ook zo'n succes. Mensen vinden het prachtig om dóódsimpele tekstjes mee te zingen. Ze hebben dan het idee betrokken te worden bij wat op de bühne gebeurt. En wat die melodie betreft. De be- ginakkoorden zijn inderdaad precies dezelfde als die van Gloria. Maar wat dan nog? Het gebeurt zo vaak dat muzikale produkten elkaar overlappen. Je moet niet vergeten dat je met Rock 'n' RoÜ maar een paar kanten uit kunt; de mo gelijkheden ervan zijn be perkt. Bovendien: wat heet oorspronkelijk? Dat bestaat toch niet. Iedere Rock 'n' Roll er na Chuck Berry en de Everly Brothers zou je toch een naéper kunnen noemen. Zelfs de Beatles, want die heb ben de muzikale stijl van de Everly Brothers maar al te goed weten te gebruiken". In 1960 scoort Peter zijn eerste hit met de inmiddels klassiek geworden kreet „Kom van het dak af". Daarna volgen er meer, onder andere „Marijke" en „Beestjes". Desondanks heft hij in '66 zijn Rockets op, waarna het stil wordt rond Peerke, zoals intimi hem noe men. „Dat harde werken", licht hij toe, „hoefde voor mij niet meer. Bovendien was mijn roem tanende en had ik zo langzamerhand mijn buik vol van de showbizz". In de jaren daarna is Koele wijn journalist bij een krant in Eindhoven en disc-jockey bij radio Luxemburg. De muziek blijft hem echter trekken en als hem in '71 gevraagd wordt of hij „Kom van het dak af" nog een keer op de plaat wil zetten, trommelt hij meteen de oude Rockets weer bij elkaar. Andermaal breekt er voor hem en zijn muzikale vrien den een glorietijd aan, met nummers als „Mij Oh Mij" en „Angelina". Drie jaar later echter wordt de Rockets weer ontbonden, maar nu voorgoed. Koelewijn werkt momenteel met een geheel nieuwe bezet ting. Peter: „Destijds hield ik me ook al bezig met het produce ren van platen. Maar deze job valt bijna niet te combineren met je werk als uitvoerend ar tiest. Je kunt niet én creatief zijn én avond-aan-avond op treden. Ik moest dus een keu ze maken. Omdat ik sociaal voelend ben, koos ik uiteinde lijk voor het produceren. Vele artiesten waren, en zijn, toch afhankelijk van mijn artistie ke produktiviteit". In de jaren die daarop volgen, houdt Koelewijn zich voorna melijk bezig met het produce ren van platen en schrijft hij een groot aantal hits voor o.a. Bonnie St. Claire, Bots, Ciska Peters, Babe en Nico Haak. In '77 echter verrast hij weer ie dereen, nu met een solo-elpee: „Het beste in mij is niet goed genoeg voor jou" waarvan 300.000 examplaren worden verkocht en waarvoor hij een Edison ontvangt. Met deze langspeler heeft hij grootste plannen. Hij wil hem ook in de Verenigde Staten uitgeven en verdwijnt om deze reden, maar ook omdat zijn wat se rieuzere liedjes als „Robbie" en „Dieper" floppen, weer van het toneel. Van zijn avontuur in Amerika komt echter niets terecht en hij gaat weer wer ken aan een come-back in ei gen land. Dat lukt hem wél. „Klap maar in je handen", het eerste beste nummer dat hij bij zijn vierde come-back presen teert, slaat aan. Hoe verklaart hij dat succes? Peter: „Dat is heel eenvoudig. Klap Maar In Je Handen is een oprecht lied, een eerlijke uiting van uitstekende ritme- gevoelens. Verder is het ook niet zo geijkt als al die andere Nederlandstalige nummers. Stuk voor stuk gaan die de zelfde kant uit. Ze bevatten al lemaal een brok maatschap pijkritiek, terwijl het publiek daar echt niet op zit te wach ten. Elke dag moeten ze toch aanhoren hoe slecht onze sa menleving is en hoe beroerd het gesteld is met onze we reld". Hoe ervaart Koelewijn, die met zijn veertig jaar niet meer tot de piepjongen behoort, het trouwens dat jonge meisjes (en jongens) in vuur en vlam voor hem kunnen staan? Peter, laconiek: „Is dat zo? Daar heb ik nog nooit bij stil gestaan. Ik doe mijn job en meer niet. Bovendien heb ik al zoveel bühne-ervaring dat ik er echt niet warm'of koud van word wanneer een paar mei den hysterisch van me wor den. Overigens heb ik ook veel fans onder de ouderen. Je kunt gerust stellen dat ieder een die net geen middenstand is, van mijn muziek houdt. Waarom? Ik kan denken als Peter Koelewijn (vanavond In „Nederland muziekland"): „Klap Maar In Je Handen Is een oprecht lied, een eerlij ke uiting van uitstekende rltmegevoelens". Jan-met-de-pet, omdat ik er zelf één ben en dat spreekt ze aan". Het is opvallend hoe vaak Pe ter Koelewijn benadrukt dat hij een kind uit het volk is. Waarom doet hij dat? Ver koopt dit etiket commercieel goed, omdat veel mensen zich dan met zijn persoon kunnen identificeren? Peter: Nooit aan gedacht. Maar éls het zo is dat een gewone jongen zich met mij kan ver eenzelvigen, dan vind ik dat ik mijn werk uitstekend doe en mijn afkomst niet verlooc hen. Ik ben geboren in een ar moedige volkswijk in Eindho ven en opgegroeid tussen ar beiders. Ik spreek dus hun taal en leef op dezelfde manier als zij. Mijn vader was visboer en stond van de vroege morgen tot de late avond in de winkel, terwijl hij maar net genoeg verdiende om zijn gezin te on derhouden. Ik weet dus ook wat het is om hard te werken en nauwelijks een cent te van gen. Vandaar dat ik nooit op de VVD stem. Hoewel die par tij ook wel haar goede kanten heeft, zoals het stimuleren van particulier initiatief, vind ik toch dat die er meer op uit is de rijken rijker te maken en de armen armer". Zijn leefstijl, taal en stemge drag mogen dan die van een 'arbeider zijn, zijn financiën zijn dat zeker niet. In juli en augustus zal hij zo'n vijftig keer op de planken staan en met zijn compagnon heeft hij Babe onder zijn hoede, en zeer binnenkort ook Jack Jersey, Bonnie St. Claire en Guys and Dolls. In augustus verschijnt er onder de ludieke titel „Steeds sneller op de teller" weer een nieuwe single van hem op de markt en in sep tember een nieuwe elpee. De belastingsdienst zal hem dus zeker weten te vinden. Over een paar maanden zullen we hem weer eens vragen of hij nog steeds zo anti-kapitalis tisch is. LUDUINA SALTERS Hitchcock vertelt vanavond het spannende verhaal „The perfect De samenstellers en presentator van het Veronica muziekprogramma „Nederland Muziekland", crime". met v.l.n.r. Rita Lammers, Paul Boots, presentator Erik de Zwart en Dlck Kloosterman In 1956 was de Suez-crisis een feit. De oorzaak voor dit conflict waren de Verenigde Staten. Deze hadden name lijk besloten zich als medefi nancier uit het reusachtige Assoeandam-project terug te trekken. Als tegenmaatregel besloot de toemalige Egypti sche leider kolonel Nasser de Suez-kanaalmaatschappij te nationaliseren. Die natio nalisering betekende dat de aanvoer van olie voor West- Europa in gevaar zou komen als Egypte zou besluiten het kanaal te blokkeren. Een twee-delig door de Engelse BBC vervaardigd televisies; pel laat de verwikkelingen rond deze diplomatieke cri sis en het militaire ingrij- ,pen zien. Michael Darlow schreef het verhaal, dat door ongeveer tachtig acteurs in beeld wordt gebracht. In de eerste aflevering, die door de NOS vanavond wordt uit gezonden, proberen Frank rijk en Engeland nog een po litieke oplossing te berei ken. De Engelse premier Sir Anthony Eden roept een in ternationale conferentie bijeen in Londen. Als Egyp te echter weigert te komen, brengt Engeland tegen de zin van de Verenigde Staten de kwestie in de Verenigde Naties. Ned. I 19.50 uur. Gewest Een van de onderwerpen in „Van gewest tot gewest" is Bergen aan Zee. Deze bad plaats werd zo'n driekwart eeuw geleden door Jacob van Reenen, Heer van Berghen en burgemeester van deze Noord- Hollandse gemeente, gesticht. Van Reenen had daarbij er- norme steun van zijn vrouw, een Duitse die de zaken ener giek aanpakte. Zij was het die de spoorwegen ervan wist te overtuigen dat Bergen aan Zee een treinverbinding nodig had. Na de oorlog is de bad plaats niet zo fraai herbouwd. Er ligt een plan tot verdere bebouwing, maar er zijn veel mensen die vinden dat dat plan maar niet moet worden uitgevoerd. In deze editie besteedt „Van gewest tot gewest" verder aan dacht aan Derk Stubbe, de huismeester van het Pelster- gasthuis in Groningen die kunst verzamelt, en aan het door de Landelijke Vereniging tot Behoud van de Waddenzee ingestelde fonds. Ned. I 19.00 uur. De Ierse kwestie De derde aflevering van „De Ierse kwestie" behandelt de periode 1921 1969 en gaat in op de erbarmelijke omstandig heden waaronder de arbeiders moesten leven. Ned. I 21.55 uur. Schoolkrant Larry wil later kunstschilder worden. Hij besluit Rags op te gaan zoeken in een krot in een arme volksbuurt. Als hij het werk van Rags ziet, weet Larry dat hij veel van de oude man kan leren. Ned. II 18.59 uur. Kenmerk Kenmerk laat ditmaal twee fragmenten zien uit de zwarte Amerikaanse films „A place in time" en „Your children came back to you". Deze films wer den vervaardigd door een on afhankelijke filmindustrie die door kleurlingen is opgezet. Het eerste fragment gaat over een plattelandsjongen die naar New York komt om daar op straat met tekenen van por tretten geld te verdienen. De andere film gaat over het so ciale bewustwordingsproces van een meisje, van wie haar vader in Mozambique als vrij willige soldaat vecht. Ned. II 19.25 uur. Socutera In „Socutera" vertelt de buur vrouw van een Nederlands echtpaar dat in Niger woont, over de verschillen tussen het Afrikaanse en Westerse huwe lijksleven. Ned. II 20.27 uur. Huisje op de camping De Stichting Gooisch Natuur reservaat bezit 50 hectare schitterend bos. Het grootste deel van dit land wordt be woond door Amsterdammers, die in de meeste gevallen de luxe van een tuin niet kennen. Veronica's Tineke Vos ging er een kijkje nemen en kwam te rug met een programma dat de titel „Huisje op de camping of groeten uit de Fransche Kamp" meekreeg. Ned.II 21.40 uur. A ring to fight Presentator John Haanen brengt in de vierde aflevering van „A ring to fight" weer boksnieuws uit binnen- en buitenland. Ned.II 22.05 uur. Hitchcock In Hitchcock vertelt... een ver haal van Roald Dahl, getiteld „Perfect Crime". Het verhaal draait om Charles Courtney, de meest succesvolle detective ter wereld. Volgens hem zal hij nooit falen bij het oplossen van moordzaken. Hij is dan ook met stomheid geslagen als een advokaat met bewijzen komt, dat Courtney verant woordelijk is voor de dood van een onschuldige man. Ned. II 22.30 uur. Morgenmiddag VARA's filmclub heeft mor genmiddag vier films in petto: de vierde aflevering van „Ju lia en haar nachtpapa", de vijftiende aflevering van „Een reis rond de wereld in 80 da gen". en de tekenfilmseries „Scooby Doo" en „Casper, het lieve spookje". Donderdagmiddag Ned. I 15.30 uur. Radioprogramma „Adres Onbekend" krijgt internationaal tintje HILVERSUM De KRO- radio en Radio Nederland Wereldomroep zullen op Eerste Kerstdag, 25 decem ber aanstaande, samenwer ken aan een programma dat de banden wil herstellen tussen mensen in Nederland en families in andere werelddelen die elkaar uit het oog zijn verloren. Dit programma zal onder de ti tel „Adres Onbekend Wereldwijd" rechtstreeks worden uitgezonden. Wekelijks verzorgt de KRO al tien jaar lang het radio-pro gramma „Adres onbekend" waarin mensen met de hulp van luisteraars verloren ge waande familie, vrienden of kennissen opsporen. Op Eerste Kerstdag zoekt „Adres onbe kend" het verder dan gewoon lijk: mensen in Nederland kunnen dan via de radio con tact zoeken met uit het zicht verdwenen Nederlanders in Australië. Op hetzelfde mo ment dat de KRO dit recht streekse programma in Neder land uitzendt (11.00 tot 13.00 uur), zal het via de Wereldom roep ook in Australië te beluis teren zijn. Om dit programma te kunnen verwezenlijken zoekt de KRO- radio mensen in Nederland die tot nu toe tevergeefs op zoek waren naar verwanten of ken nissen in Australië. Deze men sen kunnen een brief met in formatie over de verloren ge waande familieleden en vrien den sturen naar: KRO „Adres Onbekend Wereldwijd", Post bus 9000, 1201 DH Hilversum. De sluitingsdatum is eind au gustus. Daarna zal een keuze uit de brieven worden ge maakt. Naast dit contact Nederlan d/Australië wordt rechtstreeks contact gezocht met Neder landse families in andere werelddelen die relaties in Ne derland willen opsporen. De Wereldomroep zal regelmatig zijrt luisteraars in de hele we reld oproepen deel te nemen aan „Adres Onbekend Wereldwijd". Door de verschillende tijdzo nes en technische beperkingen is het niet mogelijk om de uit zending van dit programma op het zelfde moment over de hele wereld te ontvangen. Na de rechtstreekse uitzending van „Adres Onbekend Wereldwijd" in Nederland en Australië zal de Wereldom roep echter een samenvatting vierentwintig uur „met de zon mee laten draaien", zodat alle gebieden van de wereld be reikt worden. NEDERLAND 1 NOS 18.25 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.45 Toeristische Tips 18.55 Bereboot 19.00 Van gewest tot gewest 19.50 Suez, documentaire 21.37 Journaal 21.55 De Ierse kwestie, documentaire serie 23.15 Journaal 23.20 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS 18.57 Journaal VOO 20.32 Nederland muziekland 21.40 Huisje op de camping (of groeten uit de Fransche Kamp) 22.05 A ring to fight 22.30 Hitchcock vertelt tv-film NOS 23.07 Journaal 23.12 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 (Reg. progr.: WDR: 18 s.progr. 18.10 SonnenpferdeJ 19.15 Actual. 19,45 Report Journ. 20.15 Winterkinder boern), Deense speelfilm. 21 magaz. 22.30-23.00 Journ. DUITSLAND 2 p» 18.20 Spelprogr. 18.57 Pro 19.00 Journ. 19.30 Jeug 20.15 Inform, progr. 21.00 21.20 Vegas, tv-serie. 22.05 progr. 22.10 Report. 22-40^^ DUITSLAND WDR 3 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Dl( men Abenteuer des Herrr Veen, tv-serie. 19.00 Docur 19.45 Popmuz. 20.00 Jouri Discussieprogr. 21.45 Fik 22.30 Das Geheimnis der fui ber (Blacklash). Amer. 23.50 Journ. BELGIE NED. 1 18.00 Kleuterprogr. 18.15 Kir serie. 18.20 Natuurfilm. 18.51 tv-serie. 19.35 Meded. en 19.45 Nws. 20.10 Weerber. 2 terij. 20.20 Arnold, tv-serie. 2 geen terugkeer mogelijk (To go). tv-film. 22.20 C... 22.55-23.10 Nws. EN nas BELGIE NED. 2 de 18.00 Kleuterprogr. 18.15 Kiij oi serie. 18.20 Natuurfilm. 18.5U* tv-serie. 19.35 Meded. en 19.45 Nws. 20.10 Weerber. vluchteling (I am a fugitive Di chain gang), speelfilm. 21.4 m Inform, progr. fci BELGIE FRANS JjJJ 18.30 Interview. 19.00 Reg 19.25 Weerber. 19.30 Jourr Verkeerstips. 20.00 Docum Aansl.: Loterij. 21.05 L'Etat ddai tv-film. 22.30-22.50 Journ. e, di ber. iin NEDERLAND 1 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden VARA 15.30 Casperhet lieve spookje 15.41 Een reis rond de wereld in 80 dagen 16.06 Scooby Doo 16.28 Julia en haar nachtpapa 16.58 De film van Ome Willem NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden ït c DUITSLAND 1 we 10.00 Journ. 10.03 Meln Matjs Cowboy (The cowboy and th( Amerikaanse speelfilm. 11.35-... tage. 12.05 Inform, progr. 12'jki lanz. 12.55 Persoverz. 13.00ier 16.10 Journ. 16.15 Reportage^ Slapsticks. 17.15 Unterwecup Odysseus, kinderserie. Jnterwecup. 17-50fo, DUITSLAND 2 10.00 Journ. 10.03 Meln Mafei Cowboy (The cowboy and thjna< Amerikaanse speelfilm. 1 l.35iste tage. 12.05 Inform, progr. 1^ ec lanz. 12.55 Persoverz. 13.00uet 15.00 _Klnderprogr. 17.00 jer bli r.45 Meded. HILVERSUM 1 23.04-24.00 (S) oog op morgen NCRV 0.02 (S) Lat 1.02 (S) Metropole Orkest. 1,30 (S) Popmuz. uit de 60er )aren. 2.02 (S) N cu.OO (i - RA-KI*# l I.V. A Eaoro*^ Magazine. RVU-NOS: (3). VARA 18 50 (S) 19.00 (S) De Rode HILVERSUM 3 o. NOS: 18.04 (S) De Avondspits. KR (S) Rauhfaser 22 02 (S) RocÜ H 23.02-24.00 (S) Walhalla. s z NOS: leder heel uur nws. NCRV: 7.03 (S) Het levende Woord. 7.10 (S) Vandaag... donderdag. 7.30 I. 8.25 voorbijgaan, praatje. 8.45 Over kopen gesproken. 9.03 (S) Wie weet waar Willem Wever woont. 10.02 (S) Muz. bij de koffie. 11.25 (S) Op stap met op stap; zee jongeren op vakantie In eigen land. 11.30 (S) Twaalfuurtje; muz. lunch- progr. 12.40 Mlddagpauzedlenst. 13.03 (S) Hier en nu. 13.20 (S) NCRV-Globaal. 16.02 (S) Licht ensemble. 16.30 (S) Rozegeur en prikkeldraad. n-ie wat. (i4.ou naoioiourn. nwj 15.32 In de wetenschap dat... 15.5J dloJourn. 17.55 Per Saldo. i Continu muz. 11.03 Polderpopparade. 12.03 Nederlandstalige top tien "0 Pop of een enveloc (S) TROS top 50. IMP I Inform. NOS: 9.00 Gym nastiek voor de vrouw. 9.10 Wa terstanden. 9.15 Werkbank. AVRO: 9.25 Lichte grammofoon- muz. (9.30 Radiojourn.nws.fllts.). 10.00 Trouwen op z'n Brits. 10.30 Lichte grammo- foonmuz. 11.00 Radio Lawaapapegaal. 11.10 Uchte grammofoonmuz. (11.30 Radlo- joum. nws.ftlts 11.45 Regio-naai, provin ciale Inform. RVU: 11.56 Belgle en de Bel gen. OVERHEIDSVOORLICHTING: 12.26 Ultz. voor de landbouw. AVRO: 12.26 Me ded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 AVRO» Radio journ. 13.00 Nws. 13.11 VARA: 7.00 Nws. 7.02 (1 2 gen rood. 9.00 Nws. 9.0itPI Duitse opera 1925-150. i met plano: klaas. muz. 12.00 Nwa. 1 Lunchconcert door het Fine Arte tl 2 13.00 Het zout In de pap. 13.25 (S) kup Nederlanders. 14.00 Nws. 14.02 (S)uc Leonhardt klaveclnlst en dirigent, 1jer zout In de pap. 15.55 (S) Sopraan klaas, liederen. RVU-NOS: 17.-17.2< ren '30--80 en de mensen (10). Verzet tegen KRO-documenta ASSEN Het Landelijk Actiecomité Zuid-Molukken (LA( dat de KRO afziet van het maken van een documentaire oiOE gijzelingen in 1977. Het LAC schrijft in een brief aan dera roeporganisatie, dat een dergelijke documentaire in geen m; opzicht kan bijdragen aan verbetering van de nog steeds hi; relatie tussen Zuid-Molukkers en Nederlanders in Bovensifesi „Integendeel", aldus het LAC, „nog verse wonden zullen d den opengereten en nieuwe emoties zullen worden opgew<u Het LAC zegt, dat Kees Boomkes in opdracht van de KRO is met de voorbereiding van een documentaire over de gijbli gen in 1977 onder de titel „Een gijzeling toen en nu". Daariuu ook de gijzeling van leerlingen en personeel van de opefer basisschool „De Meenthe" in Bovensmilde aan de orde k<fen! Volgens het LAC leven ook bij de oudercommissie van de $or en het voltallige personeel grote bezwaren tegen een dergma documentaire. leg In zijn brief aan de KRO schrijft het actiecomité, dat de Nor destijds afzag van een co-produktie met de BBC over de tre, e ping bij\Wijster in 1975 om de door het LAC genoemde da menten. v feri De laatste ontwikkelingen op het gebied van de kabinetsfor matie brachten gisteravond tenminste nog wat leven in de brouwerij. „Hier en Nu" van de NCRV had er een goed deel van de uitzending aan gewijd. Verschillende hoofdrolspelers (Den Uyl, Terlouw, de Ko ning) traden daarin op. Om ons te onderhouden over een al of niet uitgekleed departe ment voor Economische Zaken en over de kernwapens, die een eventuele tijdbom onder een eventueel te formeren ka binet zouden kunnen zijn. Ik pluk nou maar wat stijl bloempjes uit het politiek jar gon, waarvan men zich in Den Haag pleegt te bedienen, en niemand schijnt er op het idee E te komen dat hij de zakei in zijn eigen taal zou ku verwoorden. i Overigens werden ze bij f" Haag vandaag" ook ijtr, wakker. Men schoot zeil® zijn slof met een extra-ui ding, waar uit informal)] kringen Lubbers op af wich stuurd. Waar zouden kic Postema en de zijnen eigjg de afgelopen weken hfei gezeten? Waarschijnlijk t de vakanties er wel de ooi c van zijn geweest dat zij ilt talen zwegen. Dat heeft,pi mijn smaak echter iets va j sertie: een parlementairerdi visierubriek die uitgeri. tijdens een kabinetsfon oi de tent sluit. jlij HERMAN HOFHUl, j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 2