Weer „grote"
elpee van
kleine Janis lan
Koot en Bie als concertmeesters in'Morethana concert'
TERUGBLIK
Verhalen over
devakbond
op KRO-radio
TELEVISIE VANAVONI
TELEVISIE WOENSDAI
RADIO VANAVOND
RADIO WOENSDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT/.
DINSDAG 7IUU 1981 PAGI
Grace Jones als de domineesdochter die het slechte pad op ging.
Plotseling klinkt de stem van Ja-
nis lan uit de radio en is er zo
waar nog meer rust en warmte in
de kamer dan je dierbaarste vrien
din er zelf al van nature pleegt uit
te stralen. Veel meer dan alleen
maar „sfeertje". Dat lijkt me al
leen maar op het eerste gehoor de
reden, waarom de laatste tijd
meermalen per week mensen van
diverse leeftijden (van vijftien tot
tachtig jaar) me toevertrouwen,
dat ze zo van Janis lan houden. Ik
denk dat het vooral komt doordat
Janis lan helemaal zichzelf pro
beert te zijn, doordat haar songs
heel eerlijk van binnenuit komen.
Ruim een jaar geleden was ze op
toernee in Europa en voelde ze zien
wat rusteloos door alle organisatori
sche toestanden om zich heen, het
gedoe met al die elektronica en de
opgave om mensen te vinden die in
staat waren om steeds weer dezelfde
liedjes met haar mee te spelen.
Toen besloot ze om voorlopig alleen
voor haar eigen stem en gitaar (of
piano) te gaan schrijven, zodat het
niets uitmaakte of bij de uitvoering
van een en ander een band mee
speelde of niet.
In wezen wilde ze terug naar haar
eigen levensgevoel en -situatie, naar
de folk: alleen maar een verhaaltje
schrijven, een situatie schetsen, een
soort column, die als liedje veel di-
rekter op je publiek kan overkomen
dan je éigen filosofie-naar-aanlei-
ding-van. Je bent in dat geval wel
meer toeschouwer van het gebeuren
dat je in enkele rake lijnen beschrijft
(en ook meer van wat het je zelf
„doet"), maar de kleine dappere zan
geres heeft genoeg zelfvertrouwen
om niet onder die observaties te be
zwijken. Ze blijft afstandelijk, maar
zorgt er door dat understatement,
door die onderkoelde emoties, juist
voor dat we ons zeer betrokken voe
len bij het onderwerp en haar be
drieglijk eenvoudige verwoording en
verklanking daarvan. Door die ban
den worden én zij én wij dus toch
nog meer dan alleen maar toeschou
wers-toehoorders.
Voeg daar nog bij haar uiterst kriti
sche gevoel voor waarheid, dat door
welhaast elke regel heenklinkt („be
tween the lines", om het met een ti
tel van één van haar vorige elpees te
zeggen) en je hebt precies het even
wicht, dat de rust, de warmte, de
sfeer brengt waarom ze steeds meer
wordt gewaardeerd en met haar
kleine gestalte en stem veel groter is,
veel meer opvalt dan menig grotere,
met uiterlijke effecten werkende
collega.
Op het toppunt van haar kunnen is
Janis lan daardoor momenteel in
haar schrijven, zingen en musiceren
uiterst relaxed. En meer dan ooit in
staat om spelenderwijs haar ideaal te
bereiken: „....to create a body of
work, not a string of hits", zoals ze
vertelde aan Robert Shelton, de
hoestekstsphrijver van haar zojuist
uitgekomen nieuwe elpee: „Restless
eyes" (CBS 85040).
Op de A-kant van die plaat gaat ze
er via diverse roek-nummers vaak
stevig tegenaan. Maar dat merk je
eigenlijk nauwelijks, en is ook heel
functioneel, wanneer je op haar sug
gestieve teksten en melodieën let.
„Under the covers", (dat een beetje
lijkt op „The other side of the sun
gaat over de verschillende manieren
waarop jongens in verschillende lan
den de meisjes versieren en bedrie
gen. Ongewoon fel is „I remember
yesterday", waarin ze vertelt graag
weer in zee te willen gaan met haar
ouwe, ontrouwe vriend, maar „I
believe in tomorrow, but I remem
ber yesterday". In „I believe I'm my
self again" is ze zo gelukkig dat ze
van „hem" verlost is, dat ze zich in
deze ballad vol twintiger-jarentrek-
jes een allerplezierigst kattenge-
miauw kan veroorloven. De titel
song, „Restless eyes" dus, is het on
vergetelijke schilderijtje van een
man en een vrouw, die in hun huis
en hun alledaagse gezinsleventje al
les hebben wat ze willen, behalve el
kaar: er is geen seksueel contact, ze
zouden liever bij elkaar weggaan,
maar ja... „Get ready to roll" is een
van Bob Dylan-achtige begeleiding
voorziene aanmoediging én twijfel
rond avondlijk vermaak.
De B-kant is opeens veel rustiger,
veel meer folk, met opmerkelijk
vaak het tempo van de langzame
wals of de Mexicaanse wals. „Pas
sion play" gaat over de gespannen
relatie tussen een man en een vrouw
die elkaar vol hartstocht beminnen,
terwijl ze eigenlijk alleen maar wat
troost en houvast bij elkaar zoeken.
„Down and away" is een schitterend
liefdeslied met veel terugblikken,
dat (net als de steeds helderder klin
kende stem van Janis lan doet den
ken aan de Mary Hopkin van „Earth
song, ocean song". In „Bigger than
real" is ze zo overrompeld door de
verbijsterende anonimiteit van de
grote stad, dat ze eigenlijk liever niet
zou willen bestaan - een gevoel dat
zelfs God en haar vriend niet lijken
te kunnen wegnemen. Dan volgt
„Dear Billy", de brief van de vrouw
aan de man die haar met een kind
alleen heeft laten zitten: Een fasci
nerende mengeling van liefde en
haat, waarvan het effect nog is ver
hevigd door de razendsnelle, haast
onmerkbare veranderingen in de
maat van de muziek.
„Suger Mountain" is tenslotte een
luchtige country-and-westem-uit-
smijter, een lekker muziekje om
even bij te komen van de spannin
gen in de vorige nummers.
Tien fantastische songs, die je eigen
lijk tien keer achter elkaar zou moe
ten beluisteren om ze in al hun fa
cetten te genieten: restless ears for
restless eyes!
Een andere zangeres waar je niet
omheen kunt, is Grace Jones, de Ja-
maicaanse domineesdochter die „het
slechte pad" opging, omdat ze met
haar pa nooit over haar gevoelens
kon praten en er thuis alleen maar
over vormpjes als mooie kleren etc.
werd geconverseerd. Dus dan maar
wraak nemen op de dominerende
vader in het bijzonder en het man
nelijk geslacht in het algemeen, door
zoveel mogelijk jongens te versieren
en ze alleen maar je buitenkant te
laten zien als fotomodel, actrice en
nachtclubdanseres. De binnenkant
hou je dan verborgen door enerzijds
die stomme kerels als slaven te mis
handelen en je echtgenoot alles voor
je te laten regelen. Emancipatie heet
dat hier en daar.
Waar Janis lan dus duidelijk laat ho
ren, wat er in haar omgaat, beperkt
Grace Jones zich in „Nightclubbing"
(Ariola, Island 203.481) alleen maar
tot het uiterlijk effect, het functione
ren als een Mariene Dietrich („Ich
bin vom Kopf bis Fuss"), Peggy Lee
(„Fever"), Jane Birkin („Je t'aime,
moi non plus") of Edith Piaf („Mi-
lord") van de tachtiger jaren. Gezegd
moet echter worden, dat ze een
krachtige stem heeft, die door een
uiterst geraffineerde begeleiding
goed uit de verf komt, vooral in op
zich toch wel knappe liedjes als „Art
groupie", „I 've done it again" en na
tuurlijk de grote hit met het accorde
on: „I 've seen that face before".
Toch hou ik persoonlijk meer van
Randy Crawford, die op „Secret
combination" (WEA WB 56.904) op
vaak ragfijne wijze een. aantal man-
vrouw-gevoelens weergeeft in stuk
voor stuk prachtige sonfes, vooral die
over het gevoelen dat de vriend bij
wie ze altijd terecht kan, steeds
dichtbij haar is („Rainy hight in Ge
orgia", „You bring the sun out" en
„When I lose my way"). Een erg ori
gineel lied als haar 1980-hit „One
day I '11 fly away" zit er ditmaal ech
ter niet tussen.
Janis lan geeft
zichzelf in
haar zang
weg.
In kort bestek nog enkele andere
„vrouwenplaten". En dan allereerst
de nieuwe Engelse ontdekking Shee-
na Easton met haar glasheldere,
vaak wat Minnie Riperton-achtige
stem, die op „Take my time" (EMI
Recors 1A 062-07442) niet alleen
haar pittige hit „Morning train" ten
gehore brengt, maar ook een aantl
andere goede tot zeer goede num
mers, waarvan ik heel speciaal
„When he shines" zou willen ver
melden (dan dat dan ook maar doe).
Haar landgenote Barbara Dickson,
die hier vooral bekend werd door
„January, February" heeft met haar
sympathieke stem op „You know it's
me" (CBS Epic 84551) ook weer een
aantal aardige, goed in het gehoor
liggende liedjes bijeengezongen
(„Only seventeen" „I know you, you
know me"!)
Terug naar de Verenigde Staten,
waar Carole Bayer Sager op „Some
times late at night' (VIP-Vogue
Boardwalk VG 518503) haar eigen
fraaie teksten zingt op maar liefst
negen melodieën van haar kersverse
echtgenoot Burt Bacharach, die als
componist weer is herrezen. Uiterst
knappe plaat, maar de drammerige
muziek van Bacharach laat me ook
ditmaal even onberoerd als die van
de Bee Gees. Stephanie Mills komt
op „Stephanie" (RCA 20th Century
Fox Records T-700) met eenzelfde
muzikaal gezeur, zij het dan nog wat
opgeklopt met disco.
Nee, dan raad ik de liefhebbers van
goede disco veel liever de daverende
schijf „I kinda like me" van Gloria
Gaynor aan (Polydor 2391.514). Nog
steeds een geweldige zangeres, die
Gloria Gaynor, ook in sfeervolle bal
lads als „I love coy 'cause" en
„When you get around to it".
JAN VAN DER KLEIJ
April vorig jaar maakte het
wereldvermaarde Neder
landse Blazers Ensemble, in
gezelschap van Wim de Ble
en Kees van Kooten, een
toernee door de Verenigde
Staten en Canada. Deze toer
nee, en vooral het hoogte
punt: een concert in een uit
verkocht Kennedy Centre in
Washington, vormt de basis
van de reportagefilm „More
than a concert" van Roeland
Kerbosch die vanavond in
herhaling op de beeldbuis
verschijnt. Zoals de titel van
deze reportage al aangeeft,
is deze uitzending meer dan
de registratie van een con
cert Uitgangspunt vormt
het plezier om te musiceren
en het genoegen om ernaar
te luisteren. In „More than a
concert" spelen de blazers
onder leiding van concert
meesters Koot en Bie com
posities van Mozart Willem
Breuker, Rossini en Frank
Zappa. Bernard Haitink,
Danny Kaye, Frank Zappa
en commentator David
Frost begeleiden de blazers.
Ned. I 2L55 uur.
Zomerkrant
In deze editie o.m. een rond
gang door het museumdorp
Orvelte in Drenthe en een
ontmoeting met Bas en Barba-
Ned. 119.00 uur.
Spanje
Natuurdocumentaire over de
nog onrepte natuur in talrijke
fraaie parken en natuurgebie
den in Spanje.
Ned. 119.30 uur.
Muziek uit Coral
Ridge Church
Eerste deel van een concert
hou f1
het LJ
scherm
in het
oog
dat eerder dit jaar werd gege
ven in de Coral Ridge Presby
terian Church in Fort Laun-
derdale (Califomië) en waar
aan o.a. deelnamen: Steve
Nielson, Ovid Young en Diana
Bish.
Ned. 1 20.05 uur.
Het ontstaan
van de wereld
„De ouderdom van de aarde",
de derde aflevering uit deze
reeks over de manier waarop
de wereld zou zijn ontstaan,
gaat in op de vraag in hoever
re het mogelijk is om te date
ren.
Ned. I 20.30 uur.
Het woord des kruizes
Bijbelleraar J. C. Metcalfe
geeft deze keer een toelichting
op de bijbelteksten: „Het lijden
dat over Jezus Christus zou
komen" en „De opstanding
van de Here Jezus".
Ned. I 2L15 uur.
Zo moeder, zo dochter
Het panel, bestaande uit Rien
Poortvliet, Eva Maria, Antoon
van Hooff en Tetske van Osse-
waarde, moet ditmaal erachter
zien te komen welke moeder
bij de in de studio uitgenodig
de dochter hoort.
Ned. II 18.59 uur.
Bellamy
Nu Lady Majorie vermoedelijk
het leven heeft gelaten bij de
ramp met de „Titanic", gaat
Richard Bellamy zware tijden
tegemoet. Meer dan ooit moet
de getroffen echtgenoot het nu
hebben van zijn secretaresse,
Hazel Forrest.
Ned. II 20.27 uur.
Woe Hang
Reportage van een optreden
van het Chinese circus Woe
Hang tijdens een toernee door
zijn land. Dank zij een eeu
wenoude traditie heeft dit cir
cus, het oudste en grootste
rondreizend gezelschap in
haar soort, de acrobatiek en de
evenwichtskunst tot een on
vergelijkbaar hoog niveau we
ten te brengen.
Ned. II 2L20 uur.
Een andere kijk
op Holland
Filmportret van enkele Neder
landse naïeve schilders, die op
het doek hebben weergegeven
welke kijk ze op ons land heb
ben.
Ned. II 22.15 uur.
Tien geboden
Inleidend programma, vooraf
gaand aan een tiendelige serie
waarin dr. F. H. Meyenfeldt,
predikant van de gereformeer
de kerk in Hilversum, zijn ge
dachten over de Tien Geboden
zal laten gaan.
Ned. II 22.50 uur.
Morgenmiddag
Voor de kinderen vanaf 15.30
uur „VARA's filmclub" met:
Julia en haar nachtpapa",
„Meneer Horatio Knabbel" en
„De film van ome Willem".
Scène uit de reportage over het Chinese circus Woe Hang.
HILVERSUM De
komende vijf dins
dagen te beginnen
vandaag zendt
KRO-radio een serie
dokumentaires uit
over de katholieke
vakbeweging. Deze
programma's wor
den uitgezonden van
18.00 tot 18.20 uur op
Hilversum 2. Sa
mensteller Frans
Schulte heeft daarin
gesprekken met ka
tholieke vakbonds
leden die de groei en
.bloei van hun bon
den hebben meege
maakt: een groei die
zou leiden tot een
fusie „rooien en
roomschen".
In de eerste uitzen
ding, vandaag, is een
gesprek te horen met
Jan Mertens, de oud-
voorzitter van het
Nederlands Katholiek
Vakverbond NKV,
oud-staatssecretaris
en nu gepensioneerd.
Hij vertelt over zijn
ervaringen uit zijn
vakbondsloopbaan.
De tweede gespreks
gast is de 102 jaar
oude heer Anton de
Koning uit Loenen
aan de Vecht Hij is al
80 jaar lid van de
vakbond. Zijn erva
ringen zijn die van
een gewoon vak
bondslid dat in zijn
teugd hielp de katho
lieke arbeidersorgani
satie in zijn woon
plaats op te richten en
zich nog herinnert
hoe hij met een pater
op stap ging om leden
te werven.
Deze radioserie wil
geen geschiedenisles
zijn, maar de persoon
lijke ervaringen laten
horen van mensen in
de katholieke vak
bond.
NEDERLAND 1
NOS
18.25 Nieuws voor doven en
gehoorgestoorden
18.55 Bereboot
EO
19.00 EO-zomerkrant
19.30 Nationale Parken
20.05 Muziek uit Coral Ridge
church
20.30 Het ontstaan van
de wereld
21.10 Intermezzo
21.15 Het woord des kruizes
NOS
21.55 More than a concert
22.50 Studio Sport-Extra
NOS
23.05 Journaal
23.10 Nieuws voor doven en
slechthorenden
NEDERLAND 2
NOS
18.30 Tour de France
18.57 Journaal
NCRV
18.59 Zo moeder zo dochter
19.25 Kerkepad
NCRV
20.27 De familie Bellamy
21.20 Circus Woe Hang
22.15 Een andere kijk op
Holland
22.50 Tien woorden
NOS
23.05 Journaal.
23.10 Nieuws voor doven en
slechthorenden
DUITSLAND 1
19.25 Regionaal magazine. 19.591
grammaoverz. WDR: 18.00 f
progr. 18.10 Die Graatiupfef-EroH
des Hlmmela. 19.15 AktualltJ
19.45 Oude week journaal).
Journaal. 20.15 Speiprogr. 21.0
tueel magazine. 21.45 Dallas.
Aktualtteiten. 23.00 Fllmportret.
Journaal.
DUITSLAND 2
18.20 Tekenfilmserie. 19.00 J
19.30 Der grune Bogenschutze. J
Aktualitelten. 21.20 Reporlage. a
Gevarieerd progr. 24.00 Jourr
DUITSLAND WOR 3
18.00 Kleut
show. (Op
kunde). 19.00 Muzikaal progr. L
Popmuz. 20.00 Journaal. 20.15 j
portret. 21.15 Muzlekprogr. 21.4!
sprekken. 22.30 JazzmagazJne.
Journaal.
8ELGIE NEO. 1
18.30 Klnóerfllmaerie. 18.35
stick. 18.40 Kleuterprogr. 19.071
zending door derden. 19.37 J
mededelingen en morgen. 19.45)
Aansluitend verkeerstlpa. 20.10 S
Bernhardt. 21.50 WetenschappJ
serie. 22.40 Totowinnaard en
BELGIE NED. 2 Ij]
18.30 Kinderfilm serie. 18.35 M;
stick. 18.40 Kleuterprogr. 19.07«\
zending door derden. 19.37 lA
mededelingen en morgen. 19.45 P
Aanai.: Verkeerstlps. 20.10 Di«le
film. 21.00 Uedjesprogr. nC
BELGIE FRANS ju
18.30 Culinaire serie. 19.00 F
magazine. 19.25 Lotto en
richt. 19.30 Journaal. 19.55 Tot
France. Aansluitend Toto. 20.051
pelprogr. 20.20 Speiprogr. 20.56k
faucheurs de Marguerites.
Showprogr. 22.40 Journaal en v
bericht.
BELGIE FRANS 2
17.00 Carrefour J. Gevarieerd I
gramma van Dolly Damolseau
de jeugd van 12-15 Jaar. 18.3T
Net 1. 20.05 L'opéra Sauvage. C
mentalre serie. Afl.: Iran: Par tot
vents. Regie: Frêdèric Rosslf. 2ljl
22.20 Directe uitzending vanuit Kr) e
.ke: Knokke Cup. Songfestival
Knokke. Vanavond met
Spanje en Bdglè-Frans, Pre
Jan Thys.
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
VARA
15.30 Julia en haar nachtpapa
16.00 Meneer Horatio
Knabbel, jeugdfilm
16.57 De film van Ome Willem
NEDERLAND2
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
15.30 Tour de France
DUITSLAND 1
10.00 Joum. 10.03 Speiprogr. lij-
Rep. 11.35 Sport. 12.10 Aktueef ri
12.55 Persoverz. 13.00 Joum. 1!
Joum. 15.55 Amus. progr. 16.401
kenfilmaerie. 17.05 Doe. 17.30 So_
17.50 Joum.
DUITSLAND 2
10.00 Joum. 10.03 Speiprogr. 10
Rap. 11.35 Sport. 12.10 Aktueei rrr
12.55 Persoverz. 13.00 Joum. 1!
Vakatleprogr. 17.00 Joum. 11
Schuifreunde, tv-serle. 17.35 Gaf;
progr. lSl
BELGIE NED. NET 1
15.30 Tour de France. 17.20 Jeud
AVRO 18.11 AVRO's Radiojournaal. 18.25
Toppers van toen. 19.02 (S) Arnold loxam
bespeelt hel AVRO Concertorgel. 19.30 (S)
Operette fragmenten ott ZJgeunerlletoe. Le
tter. 20.03 Spel met poezie. 20.27 De Mens
heid beslaat uit mensen. 21.02 (S Voor u
alleen. 22.02 (S) AVRO's Sportpenorama.
NOS 22.55 NOS-Touroumu). 23.00 Nws. en
mededeftngen. 23.04 (S) Mei het oog op
morgen. VARA 0.02 (S) Elepp Tukt. 1.02 (S)
Groot licht. 5.02 (S) Truck.
HILVERSUM 2
HUM. VERBOND. 18.20 Onkruid Wer
niet KRO 18.50 (S) Grammofoonmuz. \nc
Wat geen oog heeft gezien. 19.45 Kruis
20.00 (S) The Gentle Art of Singing.
HILVERSUM 3
NOS 18.03 (S) De Avond
met de Nationale Hltperade. VARA 19.(f
NOS: leder heel uur nieuws.
VOO: 7.03 Ook Goeie Morgen.
9.03 Muziek terwijl u werkt 10.02
kletskop. VPRO: 10.45 Villa
irkt VPRO Mag. 13.03 Welingelicht
Klmgen. 13.30 Radio Art (NOS:
14.02 NOS-Tourfllts). EO: 14.20 Rondult-Ex-
tra. NOS: 15.02 Radio Tour de France.
VARA: 7.00 Nwa. 7.10 Och-
1 end gym. 7.20 De Wekkerradio.
(7.30, 8.00 en 8.30 Nwa 9.00
Gym. voor de huisvrouw. 9.10
Waterstanden. NOS: 9.15 Werk
bank. VARA: 9.25 De vooruit
gang. 9.50 Hoor Haart 11.05 Uit het leven
vai een waardeloos wezen, hoorspel. 11.20
Lichts gramm. muziek. 11.35 Leeuwarden
centraal OVERH.VOORL: 12.18 Ned. en de
Derde Wereld. NOS: 12.28 Meded. voor
tad- en tuinbouw. 12.30 Nws. VARA: 12.36
Dingen van de dag. 13.00 Nws. 13.11 Leeu
warden - centraal, vervolg. 13.30 Kinder sen
kwartje. 14.10 Oude schoolliedjes door Oe
Mareis. 14.30 Da schuurpapier. 15.00 Leef-
-tljd-genoeg. 16.00 Paniek op Q*rfmPe
hoorapelaerte. 16.50 Operette, (vanaf VtL
uur Stereo). 17.24 Meded. en SOS- ank,
tleber. 17.30 Nws. 17.36 Dingen vi
NOS: Ie
KRO: Het progr. wordt o
ken voor aktual. van Echo.
Manneke Pop. Met om 8.30
Bak oma. 9.03 Van negen'
ttondï,tJ
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het M ei
de Woord. 7.10 Preludium Pn
Muséca Sacra. 9.00 Nws. 9.0r'!
9.15 Ondsr de fi Tl
Nws. 12.02 Tafel muziek.
Ptanowerken uil de Romantiek. 12.30
kale vondsten in Beteren -VI. 13.30
tennwa.). 13.55 Zojuist verschenen.
De Hollandse appels zijn niet
populair en dreigen van de
markt te worden verdrongen
door inferieure, melige appels
uit o.a. Latijns Amerika. Die
zien er florissant uit maar zijn
niet te pruimen. Het NOS
journaal ging gisteravond op
dit consumentenprobleem in
en dat was een verademing,
temidden van de berichtge
ving over geweld en ellende.
Tros Aktua moest het ditmaal
zonder de monumentale Wibo
van der Linden doen. In zijn
plaats had de niet minder mo
numentale Wim Bosboom op
de presentatiestoel plaatsgeno
men, wat in elk geval voor
schrijver dezes een verade
ming was. Er was een goede
reportage van Jaap Jongbloed
uit Polen, waaruit bleek dat
Walesa matiging predikt toj
de Russische stok achter kcJ
deur te houden. Intusfro
wordt het leven er ginds 4>e
aantrekkelijker op. De rjpj
wachtenden voor lege winfej
groeien met de dag, de lofa
zijn miserabel, men kan
niet op vakantie en ookve
Poolse boeren zijn te beklajjfo
Je vraagt je af hoelang ditee
kan duren. ke
Op de reportage over de b/i
ninklijke marechaussee, wye
Tros Aktua mee kwam, ér
waarschijnlijk niet iederjra
hebben zitten wachten, bc
laatste formatie-ontwikkeü
gen brachten de ommezwt
van D'66. En dan was er
nog een voortreffelijke film'
het eerste net: „De reis", i
Vittorio de Sica. |T
Tourkwis voortaan per brief
HILVERSUM Het wijzigen van het systeem in de
fooncentrale van de NOS om de luisteraars met oplossin.
van de tourkwis de mogelijkheid te bieden tot Radio Td:
door te dringen heeft niet geholpen.
Gisteren ontstond opnieuw zo'n grote chaos (volgens de
kwamen er 37.000 gesprekken binnen) en kwamen er zovil
klachten van boze luisteraars dat de omroep van de telefoonr
vice is afgestapt. i
Wie vanafcyandaag meent de oplossing te weten kan die bind
twee dagen met vermelding van de betreffende datum op d
briefkaart aan de NOS sturen. In deze kwis geeft Theo Koonj
het profiel van een renner, wiens naam de luisteraars dan m
ten raden. 1