gehoordgezien
Eerbetoon aan vrouwen
in de New Yorkse showbiz
TERUGBLIK
Rechtstreekse uitzending van
Brecht's „Die heilige
Johanna der Schlachthöfe"
hou
het lJ
scherm
in het
oog
TELEVISIE VANAVOND
W
TELEVISIE DONDERD
RADIO VANAVOND
RADIO DONDERDAG
RADIO/TELEVISIE
LODSE COURANT/
WOENSDAG 24IUNI1981 PAGI
ISAE
Doris
Blijkens een interview in de
NCRV-gids staan Doris D.
en haar Pins nog steeds te
kijken van het onverwacht
grote succes van hun da-
mesdiscoclubje. Tot oktober
zijn ze al volgeboekt, waar
onder Duitse tournees. En
de Spaanse tv staat ook met
trappelend ongeduld op ze
te wachten. Als het daarom
ging, zouden ze zich zo in
het buitenland kunnen ves
tigen, maar vraag Doris niet
waarom. Zij weet het niet.
Misschien dat zij met „Shi
ne up" en „Dance on" vo
caal net even beter uit de
voeten kunnen dan een an
der. Deborah, Ingrid, Yvon
ne, Irene en Donna, zo he
ten de Pin-up-girls, denken
dat dit minder met hun ui
terlijke verschijning heeft
te maken dan met de heden
ten dage schrikbarend grote
behoefte aan dansbare mu
ziek. Zij maken daar trou
wens elke keer weer een
hele vertoning van, waarbij
blondje Doris speels lange
neuzen trekt tegen het pu
bliek. Het publiek voelt zich
daardoor niet bij de neus
genomen, integendeel,
proeft er een diepere sym
boliek in. Doris neemt niet
bij de neus die zij niet de
moeite waard vindt om dat
bij te doen. Het duidt dus
juist op een uitverkiezing.
Bert
In Hilversum bestaat een
ontspanningsclub voor om
roepmensen, welke club in
tussen aan het zevende lu
strum toe is. Daar werd in
tern enige publiciteit aan
gegeven, waarbij aan ethe
rische dignitarissen werd
gevraagd om feestelijke
woordjes. Ev. Omroepdirec-
teur Bert Dorenbos zou wel
gek zijn als hij die kans niet
zou hebben aangegrepen om
aan zijn woorden wat fees
telijke vermaningen toe te
voegen. Ook aan het adres
van zichzelf. Het OSO-feest
heeft hem, schrijft hij, met
zijn neus op het feit ge
drukt, dat hij best eens wat
meer aan sport zou mogen
gaan doen. Volgens hem
dreigt er levensgevaar voor
omroepbonzen tussen de 35
en 50 jaar die niet aan sport
doen. Misschien zouden
ochtendgymnastiek "vooraf
gaand aan de NOS-vergade
ringen en enkele oefenin
gen voor de tv-avond begint
ook zeer zinvol kunnen zijn.
En vooral, zo wijst hij er op,
acht hij de prijzenswaardige
doelstellingen van de jubile
rende OSO bedreigd door
het overvloedige drankge
bruik binnen de omroep.
Antoine
Antoine kennen we nog
van de NOS-kiosk, jaren ge
leden een zondagmiddag-
vullend programma op
NOS-tv. Nadien bleef hij
druk met andere dingen,
maar momenteel verkeert
hij uitgebreid in Leidse uni
versitaire kringen. Hij voert
daar gesprekken met hoog
leraren, die moeten leiden
tot een vierluik op de radio.
Aan deze gesprekken ne
men professoren deel die
binnenkort de universiteit
verlaten. Op die radioban
den blijft er aldus iets van
hun overgrote wijsheid
bewaard. Op diendag 4 au
gustus begint Antoine die
uit te zenden op Hilversum
4. We krijgen daarin te ho
ren prof. Lunsingh Scheur
leer, die een boel van kunst
weet, de Engelse letteren-
man Bachrach, de Neder
landse letterendeskundige
Gomperts en tot slot prof.
Sem Presser, die literatuur
wetenschap onder de knie
en onder zijn hoede heeft.
Allemaal gesprekken op
professoraal niveau. Moet je
dus wel even voor gaan zit
ten.
Sylvia
Sylvia Kristel als „Emma-
nuelle" prijkt op het titel
blad „Thuis buis", waarin
aankondiging wordt gedaan
van vele films en tv-verha-
len, die op video te koop of
te huur zijn op steeds meer
adressen en waarvoor men
dus niet hoeft te wachten
tot een van de vele zend
gemachtigden deze uitzendt.
Dat videogedoe is voor veel
mensen nog een beetje te
duur, maar zal meer en
meer in zwang raken. Men
zal dan gewoon een bandje
kopen of huren, zoals men
zich nu voor een boek naar
boekhandel of bibliotheek
begeeft. Dan heeft men Hil
versum noch commerciële
zenders nodig. In genoemd
blad treffen we ook een
top-25 aan van in de afgelo
pen maanden meest betrok
ken video's, zowel huur als
koop. Daarbij vinden we
„El cid" met Sophia Loren
en Charlton Heston, „Hij en
zij in de Alpenwei" met
Johnny Kraaykamp,
„Turks fruit" met Rutger
Hauer en Monique v.d. Ven,
„Grijpstra en de Gier" met
Rijk de Gooyer, „Fall of the
Roman Empire" met Alec
Guinnes, „Wat zien ik" met
Ronnie Bierman en Albert
Mol en „At war with the
army" met Jerry Lewis.
Het wordt hiermee direct
duidelijk waar de gemiddel
de smaak ongeveer ligt en
de beste zaken mee worden
gedaan. Steeds verder grijpt
om zich heen het wezen
van de videoclubs, die in
vele landen bezig zijn uit te
groeien en waarvan men
video's tegen korting kan
huren of kopen als men er
lid van is. Dat eerste kan
voor een paar tientjes. En in
dat blad, uiteraard commer
cieel van opzet, vindt men
ook brokstukken van re
censies op bovengenoemde
films en tv-produkties,
maar dan uiteraard zo ge
knipt, dat er van de kritiek
niets overblijft en hier en
daar lovende zinnen alle
aandacht krijgen, terwijl re
censies in hun geheel die
nen te worden gelezen als
men een goed inzicht wil
hebben in wat zo'n film of
tv-spel heeft voor te stellen.
Heinze
Heinze Bakker, bekend van
de Tour, stapt als chef sport
AVRO-radio over naar
„Studio Sport" van de NOS,
waar hij zich bezig gaat
houden met de verslagge
ving. Eerder werkte hij bij
NCRV-radio. In zijn nieuwe
functie kunnen we Heinze
niet alleen horen, zoals ko
mende maand weer uitge
breid bij de Tour de France,
maar krijgen we hem ook
op het scherm te zien.
Bij de vele vertierzoekers op Broadway rond Times Square
in het klokhuis van uitgaand New York voegen zich elke
avond vele tienduizenden op weg naar een van de veertig-
theaters, die daar pui aan pui het hart van de New Yorkse
showbiz staan te vormen, dit alles gevangen in groot licht.
Shows vol folklore uit Texas en Oklahoma om de dagjes
mensen uit die binnenlanden bezig te houden, iets van thuis
te laten proeven, zij komen jaarlijks met miljoenen, maar
evenzoveel musicals die algemener onderwerpen aangrij
pen, zoals „Evita" over leven en liefdes van de legendari
sche Argentijnse dictatorsvrouw Peron of „Chorus line"
over de pret en de pijn bij het maken van een musical. Hier
steken miljoenen dollars achter, die men verliest als een
show niet blijkt te lopen en ijlings vervangen wordt door
een nieuwe, of die men erbij wint als zo'n voorstelling jaren
achtereen avond aan avond uitverkocht blijkt te wezen.
Dit jaar geldt voor het New
Yorkse showwezen als uitzon
derlijk, omdat in alle goedlo
pende produkties de hoofdrol
len juist door vrouwen worden
gespeeld. In „Evita" is dat Pat-
ti Lupone, in „Woman of the
year" Lauren Bacall en in
„Sweeney Todd" Angela Lans-
bury. Bij de uitreiking dit jaar
van de Tony Awards, de on
derscheidingen voor de beste
theaterprodukties, werden dan
ook veelal genoemde vrouwen
in de hulde betrokken. Vooral
meisjes vinden veelal emplooi
in het theaterwezen, meisjes
voor het ballet en meisjes voor
het koor en mooie meisjes voor
het oog, maar het zijn gere
nommeerde theatervrouwen
die de voorstelling dragen en
die in een aantal gevallen de
ziel van diverse shows vor
men. In de programma's bij al
deze voorstellingen vindt men
dan ook voortdurend inter
views met juist deze vrouwen
afgedrukt. Dit alles vormde
aanleiding voor Amerikaanse
tv-makers om een produktie
op te zetten rond de New
Yorkse showvrouwen onder
de titel „Eerbetoon aan vrou
wen in de showbiz". AVRO-tv
nam deze over voor ons land
en zet deze morgenavond op
de Nederlandse buis.
Patti Lupone, die een lied uit
de musical „Evita" zingt,
noemt deze theaterproduktie
daarom al opvallend, omdat
Eva Peron als vrouw van de
dictator in haar leven geen rol
op het tweede plan speelde, zo
min als in deze musical. In de
Latijns-Amerikaanse landen
komen vrouwen van gezags
dragers sinds eeuwen en nog
altijd op de tweede plaats. Een
ornament aan de zijde van de
man. Eva Peron brak hiermee.
Zij kwam voort uit het volk,
stond heel dicht bij de gewone
mensen en bemoeide zich in
zaken van landsbestuur recht
streeks met minderbedeelden.
Zij had een zwak voor „desca-
misados", dat zijn de hemdloze
mannen die met ontbloot bo
venlijf het vuile werk opknap
pen. „Evita" vertelt dan ook
het verhaal van de vrouw, die
door de man in de straat op
handen wordt gedragen, welis
waar een carrièredame met
weinig scrupules, maar ook
een die haar eigen arme verle
den niet vergat. Zij overleed
op haar 33e jaar aan kanker,
maar bij haar korte leven al
een legende geworden. Haar
leven staat model voor deze
musical en daarom werkt deze
musical ook als een loflied op
de vrouw. Niet lang na haar
dood raakte Peron zijn hoge
positie kwijt. Het werd toen
duidelijk, dat hij mede aan
haar zijn rol als dictator te
danken had.
De musical „Chorus line",
waarvan op de tv een frag
ment, gaat over eigenlijk niets
anders dan de witte streep op
het toneel, waar het zingende
corps de ballet (chorus) zijn
Patti Lupone in de titelrol
"Evita".
plaats vindt naast en achter de
sterren. Deze musical over het
maken van een musical biedt
een blik achter de schermen.
De ervoor geschreven muziek,
gearrangeerd voor groot or
kest, krijgt men soms niet an
ders te horen dan tingeltangel
op de piano bij het uitproberen
Lauren Bacall als 55-jarige nog volop In de weer als
„Vrouw van het jaar".
van passen en posities.
Robert Wagner, die staat voor
de toneelmatige opbouw van
dit theaterstuk, ging er vanuit,
dat deze musical zich zo opval
lend in het theater afspeelt,
dat men het zonder decor kan
stellen. Een hele grote spiegel
of liever een spiegelende wand
werkt als een versterking van
de voorstelling zelf. Dansers
en danseressen zijn voortdu
rend bezig hun weerspiegelde
bewegingen te bestuderen en
af te stemmen op de aanwij
zingen van de regie en de cho
reografie. Men ziet ook acteurs
en actrices teleurgesteld af
gaan. Uit het hele land zijn zij
voor audities naar New York
gekomen, tevergeefs vaak. Zij
die mogen blijven moeten het
uiterste van zichzelf geven om
geaccepteerd te worden. In die
overgave ligt de meerwaarde
van deze musical, die gaat
over de worsteling met de
theatermaterie.
Lauren Bacall mag men door
de wol geverfd noemen. Zij
staat dan ook niet voor niets in
wat men de titelrol zou kun
nen noemen van de musical
„Vrouw van het jaar" (Woman
of the year). Op haar negen
tiende al een ontdekking
krijgt zij nu ver in de vijftig
nog regelmatig goede pers
voor film- en theaterrollen. Zij
zegt, dat het er wat rollen be
treft maar om gaat wat men er
zelf van maakt. Het hangt al
lemaal van je wil en je talent
af. Je moet meer doorzettings
vermogen dan geluk hebben,
al is dat laatste nooit weg. Zij
geldt als een vrouw die het in
het theater helemaal gemaakt
heeft. Maar zij voegt er aan
toe, dat je in dat vak sterk
moet zijn om te overleven. Zij
houdt van haar vak, kan zich
niet voorstellen ander werk te
doen. Het theater noemt zij
haar thuis.
In de musical „Woman of the
year" speelt zij een tv-presen-
tatrice, die alom op handen
wordt gedragen. Zij doet haar
werk niet alleen goed, maar
straalt bovendien warmte uit
naar haar omgeving. Wie met
haar te maken heeft, kan zich
niet onttrekken aan die uit
straling, krijgt een gevoel van
leve het leven. Tegelijk ro
mantisch en terzake een na
tuurlijke vrouw van het jaar.
Door haar spel en haar werk
trekt Lauren Bacall anderen
op naar haar niveau.
„Maar zie mij alsjeblieft niet
als een ster", roept zij uit.
„Zonder anderen om mij heen,
met wie je het samen maakt,
zou ik niet de helft bereiken
van wat me nu redelijk lukt".
TON OLIEMULLER
In samenwerking met het
Holland Festival en het
Zweites Deutsches Fernse-
hen zendt de NOS vanavond
vanuit de Koopmansbeurs
in Amsterdam een recht
streekse reportage uit van
het toneelstuk „Die heiige
Johanna der Schlachthöfe",
dat in regie van Alfred Klrc-
hner door de leden van het
Schauspielhaus Bochum
wordt uitgevoerd. Dit to
neelstuk werd tussen 1929 en
1931 geschreven door de
Duitse (toneel) schrijver
Bertold Brecht, die zich na
de bloedige onderdrukking
van de Berlijnse 1 mei-vie
ring in 1929 tot het commu
nisme had gewend. In „Die
heilige Johanna der
Schlachthöfe" reageert hij
op de grote beurs-krach van
oktober 1929 in New York.
„Die heilige Johanna der
Schlachthöfe" speelt zich af in
de crisisjaren en verhaalt over
Johanna Dark, gespeeld door
Therese Affolter. Met haar
zusters „de zwarte strohoedjes"
(een parodie op het Leger des
Heils) besluit zij de strijd met
de ellende aan te binden en
God weer op deze wereld,
waar het wel een slachthuis
lijkt, op te voeren. Het goedge
lovige meisje raakt echter al
snel in moeilijkheden, omdat
zij „onvoorzichtige" vragen
stelt. De werklozen van de
slachthuizen vertellen haar,
dat de kapitalist Mauler de
oorzaak van hun ongeluk is.
Zij zoekt hem op en appeleert
aan zijn menselijk gevoel.
Mauler laat zich vermurwen,
maar alleen omdat Johanna's
adviezen overeenkomen met
die van zijn economische advi
seurs. Op die manier zorgt Jo
hanna van de slachthuizen
voor een morele rugdekking
van de ondernemer bij zijn
speculaties op de beurs. Lang
zaam maar zeker gaat zij dit
bedrog inzien en weigert zij
Maulers aanbod om, tegen goe
de betaling, voor hem de kas
tanjes uit het vuur te halen.
Johanna wil nu niet meer
God, maar de armen helpen.
Door deze strijd wordt zij ech
ter gevaarlijk voor het sy
steem.
Zoals onze toneelrecensent al
I schreef betreft het hier een
De leden van het Schauspellhaus Bochum die Brechts toneelstuk „Die heilige Johan
na der Schlachthöfe" op de planken zetten.
unieke presentatie van een to
neelstuk waarin adembene
mende dingen gebeuren.
Ned. I 21.10 uur.
Van gewest
tot gewest
In deze editie aandacht voor
het wildpark in de Koninklij
ke Houtvesterij in Apeldoorn,
voor een straatfestival in
Leeuwarden en voor de dijk
verzwaring in Ierseke.
Ned. 1 19.00 uur.
Schoolkrant
In „De Hasjpeuk", de zesde af
levering uit deze reeks, drei
gen de plannen voor Millie en
Larry om naar een nationaal
schoolkrantcongres in Was
hington te gaan, stopgezet te
worden. Een van de redactie
leden heeft, tegen alle regels
in, op school hasj gebruikt, en
zolang het onbekend blijft wie
de dader is, wordt de hele re
dactie gestraft.
Ned. II 18J>9 uur.
Nederland
muziekland
Muziekprogramma, dat vanuit
Scheven ingen rechtstreeks
wordt uitgezonden en waaraan
o.a. meewerken: Maggie
McNeal, Margriet Eshuis, Don
na Lynton, Maywood, de Ker
misklanten, Ekseption en An-
dré Hazes.
Ned. II 20.32 uur.
Slakken
Documentaire van Geert Pop-
ma over oude motorfietsen en
de liefhebbers daarvan.
Ned. II 21.40 uur.
A ring to fight
Derde aflevering uit deze
reeks over de bokssport, met
fragmenten van bokswedstrij
den uit binnen- en buitenland
en met een historisch over
zicht van de carrière van Mo
hammed Ali.
Ned. II 22.05 uur.
Hitchcock
In „Mrs. Bixby and the Colo
nels Coat" vertelt Hitchcock
over de lotgevallen van mrs.
Bixby. Al jaren gaat zij één
keer per maand naar Baltimo
re. Haar man vertelt zij een
tante te bezoeken, maar in
werkelijkheid gaat zij bij een
kolonel langs. Na een achtjari
ge verhouding geeft deze kolo
nel haar plotseling een bontjas
én de bons. Dat roept vragen
?Jed. II
22.30 uur.
NEDERLAND 1
NOS
18.25 Nieuws voor doven
en slechthorenden
18.30 Jeugdjournaal
18.36 Sesamstraat
18.50 Toeristische tips
19.00 Van gewest tot gewest
20.00 Journaal
P.P.
20.27 Uitzending van het GPV
NOS
20.37 Panoramlek
21.10 Holland Festival 1981:
De Heilige Johanna
van de slachthuizen,
toneelstuk
0.05 Journaal
0.10 Nieuws voor doven
en slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
18.00 Studio-Sport extra
18.57 Journaal
IKON
18.59 De Schoolkrant
19.25 Kenmerk
NOS
20.00 Journaal
SOCUTERA
20.27 Film van de
Maatschappij tot
Redding van Drenke
lingen
VOO
20.32 Nederland Muziekland
21.40 De Slakken,
documentaire
22.05 A ring to fight
22.30 Hitschcok vertelt
NOS
23.07 Journaal
23.12 Nieuws voor doven
en slechthorenden
DUITSLAND 1
(Region, progr. NDR: 18.q
schoensten Bllsengrunde, t>
18.30 Aktual. 18.45 Kleuta
18.55 Meln freund Wlnnetou, t»
tual. 19.45 Inform, progr.).,
Journ. 20.15 Der Frosch und
tagsfliege, tv-comedie. 21.4S
reel magaz. 22.30-23.00 Aktui
DUITSLAND 2
18.20 Muzikale kwls. 19.00 i
19.30 Jongerenmagaz. 20.15 Iri)
ties en meningen uit het bj
levs2I.OO aktualltelten. 21.20 D©EN
ge Johanna der Schlachtho«Lnl,de|
neelstuk. 23.45 Journ. |ning
DUITSLAND 3 WDR en.ke
18.00 Kleuterprogr. 18.30 CurslVOnin|
gels. 19.00 Natuurlllmserle. en df
Journal 3. 20.00 Joum. 20.15 l-e j)
gen en ontmoetingen. 21.45 Rï? j
ge. 22.15 Das Doppelleben derf1, en G
George (The Killing of Sister Gjijen,
speelfilm. 0.30 Journ. jkort 1
jen zot
BELGIE NEDERLANDS NET 1 Lie w,
18.00 Kleuterprogr. 18.15 Pc".
fllmserle. 18.20 Klnderprogr." J
Battlestar Galactlca, Amerliegrond
sclence-flctlonserle. 19.17 Be dit
progr. 19.37 Morgen. 19.45
weerber. en loterij-uitslagen.' B
Arnold (Dlffrent Strokes). Ame£r m(
se tv-serie, 20.40 Documdsplan
21.50 Spelprogr. 22.25 Journ. Jfce fci
Tessel
BELGIE NEDERLANDS NET 2 n/estir
20.15 Zeepiraten (China Seasjlliiii,
film. 21.40-22.30 Klassieke
dat ei
reden.
BELGIE FRANS
19.55 Verkeerslnform. 20.00 Lc ervan
tiers du monde, documentaire
aansl.; loterij-uitslagen. 21.05'
progr. 22.25 Journ. en weerb<
NEDERLAND 1
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
17.15 Tour de France
DUITSLAND 1
10.00 Journ. 10.03 Der Frosch und
die Elntagsfllege, comedle. 11.25 Mu
zikaal progr. 11.55 Umschau. 12.10
Bllanz. 12.55 Persoverz. 13.00-13.15
Journ. 15.10 Journ. 15.15 Sport.
17.50-18.00 Joum. WDR: 8/10-9.10
Schooltelevisie. 9.25-9.55 Gevar. kln-
derprogr.).
Iden
DUITSLAND 2 alle
10.00 Journ. 10.03 Der Frosc voor
die Eintagsfliege, comedle. 11.%rces
zikaal progr. 11.55 Umschau.„.j t.
Bllanz. 12.55 Persoverz. 13.00^","
Joum. 16.30 Inform, serie. ivona
Joum. 17.10 Tekenfilmserie, r een
Muziek en Inform. |de dis
halve
DUITSLAND WDR 3
8.00 Gym. 8.10-11.55 SchoolteP^"
(9.25 Gevar. klnJ
17.00-17.45 Schooltelevisie.
:lemn
Ver
iten n
n ge
beleid
ioudei
uitge
lienen
BELGIE FRANS pravor
13.30-14.00 Teletekst. 17.15 V
i, report. dt
'tgezet
jwinke
ikliggei
(NOS: leder heel uur nws.). NCRV: 18.11
Hier en nu -woensdagmiddagmagazine. Rode Draad. 20.00
19.02 (S) De Klllma Hawallans. NOS: 19.30
(S) Hobbyscoop. 20.02 (S) Langs de lijn,
sport en muz 2300 Nws. en meded.
23.04-24.00 (S) Met het oog op morgen. 23.55 Nws.
NCRV: 0.02 (S) Late date. 1.02 (S) Metropo-
le orkest. 1.30 (S)
18.30 Praten over sexualltelt (8). P ij hebbe
Uitzending van de PSP. VARA: 19.011 rrrepi
Rode Draad. 20.00 Radio FllharmonP. 1
kest. 22.30 Nws. NOS: 22.40 Interrém te
Schakelklassen, documentaire VAR^n en
(S) BBC Symfonieorkest: hedendaac
23 55 Nws. Taaascc
rillen k
meend
recht ii
HILVERSUM 3 i nipt c
(NOS: leder heel uur nws). NOS:
De Avondspfts met de Nationale Hiden. W
KRO: 19.02 (S) Raufaser 22.02 (Sjn een
-Tempel. 23.02-24.00 (S) Walhalla. j
NCRV: 07.03 Het levende Woord.
07.10 (S) Vandaag... donderdag.
(7.30 en 8.03 Hier en nu. 07.50
Weerman. 8.25 In 't voorbijgaan.
08.45 Over kopen gesproken
09.03 Wiet weet waar Willem Wever woont.
10.02 (S) Muziek bij de koftoe. 11.30 (S)
Twaalf-uurtje. 12.40 (S) Mlddagpauzedlenst.
13.03 Hier en nu. 13.20 (S) NCRV-Globaal.
(13.27 Radiospelletje. 13.45 Even kennisma
ken. 14.02 Ronde van Frankrijk. 14.05 Inter
view). NOS: 15.02 Radio Tour de France.
icht
I. (7.36 en 8.36
Radiojournaal. 7.30. 8.00 en 8.30
iNFÖ Nws) NOS: 9.00 Gym. voor de
4,,r vrouw. 9.10 Waters». 9.15 Werk-
k. AVRO: 9.25 AVRO-dlte. (9.30 Nleuws-
11.00 Radio LawaalpapegaaJ. 11.10
Int. RVU: 11.58 Massacultuur (4). OVER-
HEIDSVOORL.: 12.16 Uitz. voor de landb.
12.26 Meded. voor land- en lulnb. (NOS).
12.30 Nws. 12.36 Radio journaal. 13.00 Nws.
13.11 Europa. 13.25 Per Saldo. 14.00 Voor
mij kan-Ie wat. (14.30 Nleuwsftltide va
Idem.) 15.50 Radio Lawaalpapegaa,
Bulten. 16.30 Nieuwsflits. 16.32 Def3"1 a'
Nieuwspoort. 17.24 Meded. 17.3Uder O]
17.36 Radiojournaal. 17.55 Per Said
ÉflÊtetW TROS: 07.02 (S) De Hiv»"—
inr Show. 09.03 (S) De Hu
0L Gelderen Show. 11.03(S)
r-O) der popparade. 12.03 if OOl
«yrp Nederlandstalige Top 10
fSl 50 ooo of een envelo:
VARA: 7.00 Nws. 7.02
L—i r| planomuz. 10.30 (S) Sch
viVutl Ensemble. 12.00 Nws. 1fcrane
U*® Lunchcooom: C«lo .n ,ranS V
13.00 Het zout In de pap. 13.25 (S) \lltter V
van Gllnka. 14.00 Nws. 14.02 (S) K»aafr
15.40 Het zout In de pap. 16.00-1Y.Ó
progr. RVU-NOS: 17.00-17.20 D^CadeC
30-'80 en de mensen (6). TELEACftapent
Nws. 17.36 Fotograferen en Filmen^
vetensi
JEUGDJOURNAAL OP ANDERE Tl
iroefsc
nilieug
leer k
lie dat
iu al!
'ettelijl
HILVERSUM - Omdat men niet gelukkig was met de ^eUvi
sing van het Jeugdjournaal naast Sesamstraat en NOS{0 Z0L
naai vindt er vanaf 31 augustus een ruiling plaats.
jebruik
Het jeugdjournaal wordt met ingang van die datum op 19-<Wd^n
uitgezonden. Op vrijdag 3 juli wordt i.v.m. de vakanties tijfejn^a.
met dit journaal gestopt.
Dor
Omdat het wat de Nederland
se televisie betreft best kon
ben ik gisteravond maar weer
eens uitgeweken naar het
Westduitse Fernsehen, waar
men maar niet uitgepraat
raakt over de laatste wereld
oorlog. Het tweede net ver
toonde nu weer een documen
taire over Hans Bastanier, een
UFA-filmer die destijds de
veldtocht tegen de Sovjet-Unie
in beelden vastlegde. In kleu
ren nog wel. Men zag daar wat
fragmenten, zonder enig ge
luid, van. En het viel daarbij
op'dat zijn werk zich in ieder
geval onderscheidde van de
brallende waanzin die de
„Deutsche Wochenschau" des
tijds op de mensheid losliet.
Maar Bastanier schijnt dan
ook meer een „Künstler" dan
een oorlogsverslaggever te zijn
geweest. De makers van de
hv
documentaire hadden i
gens een paar Nazi-vechtfc*Q L
opgeduikeld die in die*
naals waren voorgekomj
die het allemaal haddenL
leefd. Onder hen een
nant, die in die dagen inr"e
kov vroliike avonden volY61"*1
soldaten had verzorgd ep
een majoor-met-ijzeren-i *50
die alles was binnengetrf*®?1 c
wat er binnen te trekker Ge*t
Sudetenland, Polen, f^ten v
rijk, Rusland en noem mi
en die verklaarde nog to
den 1943 aan de „Sieg" g l0r8en
te hebben. De man zag e:?aa^
aanstootgevend gezond u*rlar>d:
Enfin, teruggekeerd in lr aa"
land vernam ik bij „Den zou
vandaag", dat het de vol ontvar
week de week van de ,een I
heid moet worden. Wati e P°'
binetsformatie betreft dajn met
HERMAN HOFHU