Geld ligt op straat. Johanna Dark indrukwekkend in Amsterdamse Koopmansbeurs a Êcidóc Qowto/nt CT boeken frÊ 'D Otto met de zilveren hand VOORDELIG WINKELEN? KIJK INDE KRANT. Johan Fabricius (81) overleden KUNST LEIDSE COURANT MAANDAG 22 JUNI 1981 PA< ",w> Gezelschap: Schauspeilhaus Bochum. Stuk: Die heilige Johanna der Schlachthöfe van Bertolt Brecht. Regie: Alfred Kirchner. Toneel beeld en kostuums: Karl Kneidl. Muziek: Hansgeorg Koch. Belangrijkste rollen: Johanna Dark/Therese Af- folter; Pierpont Mauler- /Gerd Kunath; Makelaar* /Johann Adam Oest Gezien: 20/6 Amsterdam, Koop mansbeurs. Aldaar nog te zien 22/6 (20.00 u.) en 24/6 (21.00 u. - tv-opname/recht- streekse uitzending door NOS en ZDF. Stelt u zich voor. De enorme hal van Berlage's Koopmansbeurs aan het Am sterdamse Damrak, langs de muren en in het midden bebouwd met lage en hoge stellingen, de toeschouwers ertus sen en er omheen staand. Ze zullen daar de hele avond blijven, zich ver plaatsend van de ene scène naar de an dere, die boven hun hoofden, tussen hen in en over hun hoofden heen ge speeld worden. Begeleid door tromge roffel, zang, muziek van een orkest er gens in het midden. Soms vallen de scheidslijnen tussen publiek en acteurs weg: De Amerikaanse bevolking in cri sistijd waarover het stuk gaat, is het publiek op de stenen vloer. Acteurs of figuranten blijken in het duister opeens naast je te staan, of ze banen zich lijfelijk voelbaar een weg langs je heen. Een unieke vorm van presentatie van Bertolt Brechts „De heilige Johan na van de slachthoven" door het gezel schap uit Bochum, dat hier eerder Tho mas Bernhards „Vor dem Ruhestand" liet zien. Het Holland Festival '81 telt in totaal vier voorstellingen van het stuk, de laatste wordt door de Neder landse en Duitse televisie woensdag a.s. rechtstreeks uitgezonden. Brechts stuk ontstond tussen 1929 en 1931 en hij reageerde erin op de katastrofale beurskrach van New York 1929. Brecht was net communist geworden en „De hei lige Johanna" werd vooral belangrijk om dat hij voor het eerst de machinerie van de kapitalistische maatschappij en de uit wassen ervan duidelijk kon proberen te maken in toneelscènes. Onderwerp werd de manipulaties ter beurze van de vlees koningen van Chicago, die over de hoof den van de arbeiders hun spel van vraag en aanbod, trusts en kartels uitspeelden, met voor het werkende en consumerende publiek ellendige gevolgen. Brecht weeft daarvoor drie verhaalelementen dooreen: Het verhaal van de arbeiders in de slacht huizen van Chicago, over wie in die tijd Upton Sinclair o.a. een boek schref, het verhaal van vleesfabrikant Pierpont Mau ler, en het optreden van Johanna Dark, een van de „zwarte strohoedjes", een pa rodie op het Leger des Heils. In haar naam verwijst zij al naar Jeanne d'Arc, Brecht trekt de parallellen door, ondertus sen ook nog Schiller parodiërend in zijn tekst. De klassieke Johanna zet zich in om Frankrijk te redden en vermoedt niet dat ze daarmee vooral de heerschappij van de koning zeker stelt. Bij Brecht helpt ze trouw de armen, gewapend met het spreekwoordelijke pannetje soep, tot ze wérkelijk wil onderzoeken waarom de mensen arm zijn. Ze raakt daarbij ver ward in het spel van sleutelfiguur Pier pont Mauler, met zijn opkopen van de vleesvoorraden, prijsopdrijving, terwijl de fabrieken stil liggen. Ze wordt gebruikt en zodra ze haar geloof in goedheid ver liest en voor de barricaden en het geweld kiest, wordt ze hier anders dan bij Brecht, door een sluipschutter vermoord. De unieke vorm van het spektakel heeft het voordeel dat wat Brecht stelt, zich in de zaal bijna lijfelijk symbolisch herhaalt: Je wordt opgenomen in de gebeurtenis sen, je wordt mee-gemanipuleerd van scè ne tot scène, van de ene hoek van het ge bouw naar de andere. Visueel is het bo vendien vaak indrukwekkend: Acteurs, rongedragen op stoelen, temidden van het publiek hun dialogen voerend, een be klemmende beursscène met het honderd tal telefoons krankzinnig rinkelend langs de hoge wanden van het Beursgebouw. Nadeel van de voorstelling is, die oor spronkelijk bij toeval in een leegstaande ijzergieterij in Bochum tot stand kwam, dat de teksten voor de grote ruimte wat Een scène uit „De heilige Johanna van de slachthoven". zoals het Schaus- pielhaus Bochum het oorspronkelijk In een leegstaande Ijzergieterij speelde. schreeuwerig en moeilijk verstaanbaar worden gebracht, dat het geheel nogal loodzwaar van bedoelerigheid gaat wor den en dat het zeker na de pauze een brokkelige zaak wordt. Maar daarvóór ge beuren er zoveel adembenemende dingen, dat je af en toe, letterlijk en figuurlijk, aan de grond genageld blijft staan. Gaan kij ken, al was het maar via de televisie. Bert Jansma De noodzaak van drie wereldpremieres AMSTERDAM Wie al heel lang overtuigd was van de noodzaak van moderne muziek, zal door de manifes tatie gisteravond in Carré en aan de VPRO-buis thuis, niet aan het twijfe len zijn gebracht Het kon, het mocht, maar moest het nou zo nodig? Juist daarom, omdat het gisteravond hele maal niet zo nodig moest is moderne muziek een bittere noodzaak. U be grijpt de logica. Er waren drie wereldpremières, muziek die U nooit gehoord kunt hebben, muziek waarvan de noten nog nat waren, maar die U toch allemaal een heel vertrouwd gevoel hebben gegeven. Vooral dat mooie stille spel van de Franse celliste Frances- Marie Utti, die daarna als de innerlijke stem van Louis Andriessen met zichzelf begon te praten. Het was aandoenlijk, het was aangrijpend. Zo weinig noten als Andriessen nodig had, zoveel gebruikte Peter Schat er in zijn Po lonaise. Ronald Brautigam gaf ze allemaal een prachtige klank, maar hij deed het zo moeiteloos, dat er nauwelijks nog span ning in zat Spanning, nou ja, die had ook Frank Zap pa met zijn rustige muziek niet. Twee en dertig musici, die natuurlijk niet allemaal tot het Nederlands Blazersensemble be hoorden, speelden onder Lucas Vis zijn „Envelopes". Een wonder dat dit nog kon, want iedereen dacht Zappa razend was op de musici van het Residentie-Orkest, die achter zijn rug waren gaan informeren naar de royalties van een CBS-plaat, die de maestro met hen zou maken van drie van Zappa's symfonische werken. Dat zou gebeuren als hij naar Nederland was ge komen, maar hij kwam niet, want hij was ontgoocheld. Aan zijn lie^e „Envelopes" hoor je dat bepaald niet af. Er was nog veel meer fijnigheid deze lan ge avond, maar als U in het Holland Fes tival Uw plicht hebt gedaan, zult U dat al lemaal al weten, of het moest zijn dat de potpourri van „how could I be such a fool", die Herbers en Soeteman uit oude Zappa's samenstelden. Mogelijk heeft dit stuk nieuwe perspectieven voor U geo pend. De dageraad van een nieuwe mu ziek? JOHN KASANDER Hesperion XX bracht oude muziek tot klinkend leven De grote aantrekkingskracht van Jordi Savall en zijn ensemble Hesperion XX ligt in het tot klinkend leven brengen van oude muziek, bij voorkeur die uit de renaissance. En hoe briljant de an ders in bibliotheken opgesloten mees ters uit deze tijd schreven, ervoer het talrijke publiek gistermiddag in de Nieuwe Kerk. Nu komt er voor zo'n „hergeboorte" heel wat kijken: het overzetten uit de oude no tatie in de stemboeken tot een moderne partituur, de partijen verdelen over voca le en instrumentale stemmen, waarbij veel afhangt van de kennis van zaken en de goede smaak van de „vertaler". De oude meesters gaven immers nooit, of bij zeer hoge uitzondering iets aan. Het bij zondere van Jordi Savall is, dat zijn „ver talingen" zo authentiek mogelijk in de klankcombinaties zijn èn ook de houding van deze bruisende, op menselijke emotie gerichte renaissancetijd weten over te brengen. Het is intens levende, rijk en le vendig geschakeerde muziek die uit de oude stemboeken vier eeuwen later tot ons komt Voorbeelden hiervan waren er te over! Daar waren de kostelijke beschrijvingen van veldslagen, de zgn. battagliamuzie- ken, zoals van Mathias Fiamengo (de Vla ming) of wel Matthias Werrecore, die zelf aanwezig was in de slag bij Pavia (1525), of in Andrea Gabrieli's 8-stemmige vocale en instrumentale schildering. Dan was er dansmuziek, zoals van Bendusi met de snelle gamba's en blokfluiten, of pure in strumentale muziek, die al los staat van de toen nog alles beheersende vocale muziek, zoals de stampende Tenore Grande alla Napolitana uit de verzameling van Anto nio Valente, door Ton Koopman aan het clavecimbel meesterlijk gefigureerd. En natuurlijk waren daar de geliefde gezon gen madrigalen, zoals die van Jacob de Wert, elegisch en voornaam op tekst van Tasso (Jeruzalem Bevrijd), en de vrolijke, ondeugende villanescen, zoals Willaerts Vecchie letrose. Maar onder al dit won derbaarlijk moois was er één, die althans mij het diepst trof, nl. Jacopo Peri's roe rende Lamento di Jole, vertaald in een sierlijk gefigureerde gambasolo. Over de uitvoering slechts lof, al meenden wij soms even een onzekerheid in het samen gaan tussen vocale en instrumentale stem men te bespeuren. Natuurlijk een geest driftig publiek. Terecht. NOES KOKEE Pianist Sal Mosca improviseert echt Na Steve Beresford, Guus Janssen en Misja Mengelberg besloot de Ameri kaanse pianist Sal Mosca in Diligentia de Holland Festivalserie gewijd aan improviserende pianisten. Qua publie ke belangstelling een volkomen mis lukking, ook Sal Mosca trok niet meer dan 22 bezoekers. Ook de jazzliefheb bers waren weggebleven en dat mag toch verwonderlijk heten. Sal Mosca is een improviserend pianist die niet zoals de overige uitvoerenden in deze serie allerlei flauwekul nodig heeft zoals toetertjes, bellen en de dwaas uithangen. Voor Sal Mosca bestaat maar muziek, alleen maar die piana dan ook leerling van niemand mind Lennie Tristano. Deze blinde jazzm in 1919 geboren, speelde aanvankeli rinet, was de oprichter van een jazz en is de vertegenwoordiger van di jazz. Hij verbreiddde in zijn spel c monieën, besteedde veel aandacht a contrapunt en aan een lineaire Tot zijn leerlingen kunnen naast ook La Porta en Freeman gerekeni ej den. Merkwaardig overigens, dat j gegevens ontbraken in de uitvoerig even nietszeggende programmat! ting. Sal Mosca speelt korte improvisaties il zes minuten duren zijn qua sfeer af lende mijmeringen. Somtijds in de van „Lieder ohne Worte", dan weer gend en sterk ritmisch. Over 't alg bijzonder notenrijk, veelal gedacht één simpele noot. Opvallend in hi van Mosca is zijn sterk ontwikkelt kerhand-techniek waarmee hij veel doet dan alleen het aangeven van e me. Sal Mosca paste niet in deze sei alleen had aandacht moeten krijge dat hij alleen een echt improvist pianist is. Muzikaal en technisch, h in deze serie de echte muzikant. ADR. H, c|Van oi a, m IE les P :t C I kooi es er _:n, d 'take Infeci Sabri Brothers als hekkesluiters van[*c Soefi -m uziek ilaagd i felle stand Geen beste beurt van het Holland11 m tival om gisteren in het HOT nl en v J-Tehe Jna me Stiona ting. Nu konden alleen de aan' Pakistanen adequaat reageren even bravoure us ais bezwerend g lair gebrachte vocale impulsen i Sabri Brothers met hun spelerff>en meeklappend ensemble. Jngers Het gebodene bestond uit Kawali, hPlam zang ter ere van Allah, Mohamm^J.31"61^ Ali, een uiting van Islamitische bezlKePu en piëtisme, muzikaal uiteraard in rfa*} ken van het Indiase klankidioon? de 6 wortels van deze opzwepende zanj ritmische en melodische nuancering chevrotterend met onderlinge di; tussen de langharige broers, die zich, hitte van de muzikale strijd het gel4 wisten met zakdoeken en servetten, in Perzië te liggen. Vandaar hebbel mystieke klanken Noord-India berel vermengd met hedendaagse invl thans is deze Kawali niet alleen kistan, maar ook ver daarbuiten populair. De Sabri Brothers, al zingen^ zwaaiend met deels zwaar beringdi gers, kunnen bogen op een impor muzikaal verleden. Zij zijn de enigi deze gewijde solozang met repeti structuur, vertegenwoordigen en den. Samen met hun instrumen van drie trommen, een langhalsli twee buikorgeltjes, hebben deze zini broers van deze devote extase ook] buitenstaanders iets heel boeiend: maakt. FRANK DEL1 De middeleeuwen plegen wreed en duister te worden genoemd, vermoedelijk door gebrek aan informatie over meer huishoudelijke zaken dan oorlog, heersers en on derdrukking. De Ameri kaanse schrijver Howard Pyle verdiepte zich in deze halfvergeten tijden, maar ook hij kwam niet veel ver der dan een ver doorgevoer de vete tussen twee baron nen. Niettemin verhaalt hij er op onderhoudende wijze over. Zijn boek „Otto met de zilveren hand" is een span nend verslag geworden, waarin goed en kwaad el kaar lange tijd in evenwicht houden, tot het goede over wint. Althans, met de dode lijke val die twee ruziënde baronnen vechtend in een ravijn maken, blijft het goe de over. Pyle geeft een fraaie beschrij ving van een middeleeuwse burcht en de bewoners ervan. Men voelt de tocht die zelfs door hoog oplaaiende vuren nauwelijks kan worden be dwongen; de lezer rijdt mee met woeste ruiters bij nacht en ontij, kortom, sfeer en span ning zijn vaak te snijden. Centrale figuur in dit boek is de jonge baron Otto, door zijn woeste vader tijdelijk onderge bracht in een klooster. De va der, een beruchte roofridder, wil wraak met wraak vergel den en zodoende loopt in dit boek veel mis. Zelfs met de onschuldige Otto, die zijns on danks door de familievete wordt meegesleurd. Maar met hem komt uiteindelijk veel, zo niet alles goed en kan hij de hand vragen van een donkero- gige maagd. Een van ziin eigen handen is hij echter kwijtge raakt, maar een zilveren kwam daarvoor in de plaats en daaraan ontleent dit boek de titel. Howard Pyle: Otto met de zilveren hand. Uitg. Sirius, prijs ƒ19,50. Eindeloos onderweg in de Benelux Er is bijzonder veel mooi's te zien en aardigs te beleven in Nederland, België, Luxem burg, en in de direct aangren zende delen van Duitsland en Frankriik. Een aantrekkelijke, kleurrijke poging om die ein deloosheid te ordenen in een handzaam bestek van 350 pa gina's is zojuist door Elsevier ondernomen. Het resultaat is een informatief toeristisch reisboek, dat er met z'n vele honderden kleurenfoto's. Geld ligt op straat. Als u het daar tenminste neerlegt. U kunt het bok zeil in uw zak steken. Wilt u wat kwijt? Plaats dan een kleine advertentie in de Leidse Courant. Het kost bijna niets. Ook als u wat voordelig op de kop wilt tikken is een rubrieks advertentie de aangewezen weg. U bereikt 23.000 lezers, waaronder allicht iemand die heeft wat u zoekt. Het wordt u gemakkelijk gemaakt. Plaats uw tekst in onderstaande vakjes (één letter of letterteken per vakje) en in een oogopslag kunt u in de laatste kolom zien wat de advertentie gaat kosten.Prijzen zijn excL4% btw Extra meevallertje? Als u de advertentie op drie achtereenvolgende dagen laat plaatsen, hoeft u maar voor 2 x te betalen. Bij 6 achtereen volgende dagen worden slechts 3 plaatsingen in rekening gebracht. NB. U kunt ons ook bellen. Ons nummer 071-122244 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 4.2Q 4,20 5,25 6.30 7.33 8,40 9.45 10,50 11,55 12,60 13.63 14,7Gj 15,75 16,80 17.87 Deze advertentie |De rekening sturen naar: .x plaatsen op_ _Adres_ «Woonplaats- -Telefoon- jPostcode O brieven onder nummer 3,10extra) worden afgehaald brieven moeten worden doorgezonden! bewijsnummer toezenden 2,60extra) (Mnkiui»en wat van toepassing is); Stuur deze bon in open envelop, zonderpostzegel naar: #1 J CÖ^.m VLeidse Courant, Ant woordnr349f 2300 VBLeidexi. )vvid6v VvU^WMiv kaarten en tekeningen niet al leen mooi uiziet maar ook een bijkans onuit{ftttelijk aanbod levert van wetenswaardighe den op breed terrein. Er wor den zo'n 700 plaatsen beschre ven in achttien doelgebieden er zijn - per streek - afzonder lijke kolommetjes over kaste len en boerderijen, molens en kerken, streekgezichten en folklore, musea en evenemen ten water- en hengelsport, toe ristische routes, VVV-kanto ren, de grote attractie-parken, fauna en nog veel meer. Men kan er urenlang geboeid in le zen, en dat biedt dan het bij zonder genoegen - bij voorbaat - van wat men straks allemaal met eigen ogen kan gaan zien: keus in overvloed. De aandachtige lezer zaï daar bij natuurlijk evenzeer ont dekken, dat ook deze gids zijn beperkingen kent. Hij wandelt nogal eens langs platgetreden paden, de plaatselijke informa tie is vaak nogal beknopt, de foutjes aantoonbaar. Het minst geslaagd lijkt het afdrukken van kaarten over anderhalve pagina, zodat een deel on bruikbaar is tenzij men de band openbreekt. De boekge- bruiker wordt ook op zijn puz zel-instinct beproefd. Noem maar wat, Bokrijk bijvoor beeld, het boeiende Belgische openluchtmuseum. De naam staat niet in het register, niet op de kaart, niet op de in het GLIMMEN De gistermiddag in zijn woonplaats Glimmen (Gron.) op 81-jarige leeftijd overleden schrijver Johan Fabrici us legde een grote productiviteit aan de dag. Hij schreef meer dan 60 boeken, waaronder enkele bestsellers werden, zoals „De scheepsjongens van de Bonte koe" en „Het meisje met de blauwe hoed", dat later door de NCRV werd verwerkt tot een tv-spel met André van Duin in de hoofdrol. Voor zijn boek „De komedianten trokken voorbij" kreeg hij de van der Hoogtprijs. Hij werd in Bandoeng geboren, greep voor de situering van zijn verhalen wel terug op zijn leefjaren daar waar hij de Japanse bezetting meemaakte. Destijds volgde hij in Den Haag een tekenopleiding, waarna hij zich vestigde als vrije kunstenaar. Vaak trok hij naar zui delijke landen, speciaal in de Eerste Wereld oorlog, van welke reizen hij verslag deed in verhalen over frontgevechten, die hier gretig werden gelezen. Deze kwamen ook terecht in het literaire tijdschrift „De gids". Pas veel la ter kreeg hij erkenning als literator. Hij lamii gon toen aan het schrijven van een aanzi (IR] lijke hoeveelheid romans. met e bij Tijdens de Tweede Wereldoorlog verbleef igen in Londen, waar hij o.a. medewerking v als t leende aan de uitzendingen van Radio Or kwa je. Hij was officier in Orde van Oranje-Nran c sau en erelid van de schrijversorganis; r hen PEN. Mc ^StppH algemeen zeer onvolledige lijst ters, prof, dr. J.J.M. Tim van musea, maar wel in de mers en vele anderen: On- tekst onder Genk en nog eens derweg in Nederland en Bel- in een aparte kolom. gië. Uitg. Elsevier Amster- Tom Bouws, dr Guido Pee- dam-Brussel. Prijs 52,50 MARKTEN oio Sadr, "'ia! polit in jtledei slschtrunderen 1018. schapen i 421. guldens per kg: stieren v 8.00-0.40, 2e kwal. 7.40-7.80. vaal kwal. 7.80-8.70. 2e kwal. 7.10-7,701. kwal. 7.65-8.60, 2e kwal. 7.25-1, I. 6.70-7.20. worstkoelen 5.0C kwal. 8.00-14.00. guldens per stuk: iTphf 180-240. zolglammeren 180-225. I Overzicht, resp. handel en prl|zealieiny runderen redell|k - redelijk - "io4roorj handhaven, schapen en lammeren redelijk - Iets lager. (naar ge\ Beurs van Amsterö Gist Brocades Hel naken Hel nek en Hold. KLM 72.10 26.60 297.00 91.10 56,30 78.00 210.00 139.00 54.80 71.60 52.40 45.70 73,30 18.90 134.20 83.40 116.30 140,00 167.00 Kon. OOe Nat. Nad. Nedlloyd Or. NMB Ogem Holding Pakhoed Holding 46,20 Pakh. Hold, cert 40,80 Philips 24.30 Robeco 241.00 Rodamco Ver.Bez.VNU Volkar Stevin WUH 259.00 135.60 147.80 72.00 30.80 149.00 loffic: len. I klit ir iresidi mitiat drie t bes] Bai Sstrijdl b p< [trad I hij 257«tp m in, kr )itsch£

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 6