Privé-oorlogje van gewoon soldaat Goldie Hawn Noordwijkse museum boerderij werd vernieuwd en verfraaid Gangster in gehaktmolen Melodrama van Bellocchio Vernieuwde Herman Brood en Wild Romance in De Schaker Afgehakte hoofden op discofeestje en in aquarium rai tm ooi ;g€ LE1DSE COURANT VRIJDAG 19 JUNI 1981 PAGIM LANGERAAR Ncerlands popidool van enkele jaren geleden, Herman Brood, treedt morgenavond met zijn nieuwe band Wild Romance op in jongerencentrum De Schakel. Na een stille periode, waarin de bezetting met de regelmaat van de klok wisselde, lijkt Brood nu weer op het rech te pad te zijn. Het optreden begint om 20.30 uur. Herman Brood begon zijn muzikale loopbaan reeds op school. De muziek kreeg zelfs meer aandacht dan zijn studie. Tot 1967 trok Her man Brood met zijn groep Moan door Duits land. Daarna werd hij gevraagd bij de Cuby and the Blizzards te komen spelen. Aan die tijd kwam een einde toen de overige leden hem uit de groep stoten naar aanleiding van zijn drugsgebruik. Na een stille periode kwam Brood sterk terug met een formatie, die naar de naam Herman Brood and th| Wild Romance luisterde. De grote doorbraai beleefde Brood en zijn gezelschap met de sin] gle 'Saturday Night'. Een plaat die het zelf tot de Amerikaanse top-honderd bracht. M« het succes kwam een golf van publiciteit rond Brood. Maar het Nederlandse publiel kreeg er genoeg van. Dat bleek onder meei uit zijn geflopte film 'Cha Cha' met ondei meer Lena Lovich en Ninan Hagen. Ook ziji derde en vierde elpee konden niet a; succes van de voorgaande langspelers tippei Uiteindelijk viel The Wild Romance uiteei Brood besloot echter door te gaan. Na her-: haaldelijk wisselende bezettingen, lijkt hij m weer de juiste mensen om zich heen te hebj ben. Zijn muziek is niet ingrijpend gewijzigi al zegt hij zelf dat het wat 'funkyer' geworj den is. Het oordeel is aan de toehoorders. Soldaat Goldie Hawn. Goldie Hawn is een tante die van wanten weet. Ze is in de Verenigde Staten een ster van jewelste ge worden op het moment dat men er zat te springen om het blonde, goed uit ziende meisje dat even ge makkelijk de romanti sche hoofdrol waar maakt als het doldwaze komedie typetje. Met „Private Ben jamin" (Soldaat Benja min) maakt ze zelfs haar debuut als mede- produ ce n te. Niettemin valt de film nogal tegen. Zeker wat dat scenario be treft zit „Private Benjamin" niet al te best in elkaar. De film aarzelt teveel tussen een regelrechte komedie en het gevoelig-romantisch verhaal van het wanhopig warhoofdje dat probeert tot een zelfstandig leven te emanciperen. Terwijl regis seur Zieff al te duidelijk gokt op het vertederende effect van Goldie-in-close- up en dat is teveel ge vraagd. Het basis-idee is aardig genoeg voor wat kluchtig vertier: Goldie als Judy Benjamin viert onder LIDO II Soldaat Benja min (a.l.) Met Goldie Hawn en Eileen Brennan. Regie: Howard Zieff. de begintitels nog haar tra- dionele Joodse bruiloft, nog geen minuut later heeft de onstuimige echtgenoot het leven gelaten tijdens de hu welijksnacht. De ontroost bare Goldie zit 's nachts naar een van die radio-pro gramma's te luisteren waar beroepstranenslikkers je de via de ether een hart onder de riem steken. Maar „Feind hört mit", want Gol die is koud uitgesnikt of er is een telefoontje van een goedmenende meneer die haar een oplossing, veel vrije tijd, waterskiën en zonnestranden belooft. Het blijkt een ronselaar voor het leger, die domme Goldie inlijft bij de Amerikaanse pendant van de Milva. Lol lig wordt dat niet, want on der het sadistische bewind van een vrouwelijke ser geant is het exerceren, tijge ren en wat dies meer zij. Daar zitten dan nog de gek ste stukken uit de film, al ligt het allemaal voor de hand voor wie wel eens een legerklucht heeft gezien. Als Goldie per ongeluk tij dens een oefening de hele tegenpartij gevangenneemt en haar sergeante nog eens naakt aantreft met een ser geant, ligt promotie voor de hand. Het wordt het Navo- hoofdkwartier in Brussel en vandaar uit uitstapjes naar Parijs waar ze zich een een- dagsliefde uit New Orleans herinnert. Romantiek met een grote R opeens en dan krijgt „Private Benjamin" mooie plaatjes met een sui kerzoet en sentimenteel randje. Goldie raakt ver slingerd aan haar enge Fransman, wil bijna trou wen, maar vertrouwt haar kleffe mannetje toch niet. Einde. Goldie mag alleen verder. Maar lachen, ho maar. Het blijft een zielig meissie. BERT JANSMA LUXOR The extermi nator (16) met Christop her George en Samantha Eggar. Regie: James Glickenhaus. De „held" van de film „The exterminator" is een vriendelijke Viet- nam-veteraan, die als zijn vriend en strijd- makkertje door een aan tal nozems in elkaar ge slagen wordt, het recht in eigen hand neemt en zich koelbloedig op gruwzame wijze wreekt op al het gespuis dat in New York rondloopt en door corrupte politici de hand boven het hoofd gehouden wordt. John Eastman (Robert Ginty) heeft na zijn gru welijke ervaringen in Vietnam - te zien voor de begintitels - 'n eenvoudig baantje in een vleesfa- briek. Als zijn neger vriendje uit de diensttijd Michael door een jeugd bende, die zich Ghetto Gouls noemt, levenslang invalide wordt, slaat hij door en wordt hij de koe le, berekenende moorde naar, de uitroeier van al het kwaad in de New Yorkse samenleving waar de politie niets tegen durft te ondernemen. Dat levert een aantal weerzinwek kende scènes op, waar re gisseur-scenarioschrijver James Glickenhaus zijn vriend Michael uit zijn lij- hele film aan heeft opge- den verlost, valt hij door hangen. de mand. Een deel van de Ghetto Gouls gaat de vernieling in en voor zover ze nog niet dood zijn, worden ze half door de ratten opge geten. Een gangsterbaas, die de vleeshandelaren chanteerde, verdwijnt op spectaculaire wijze gillend in de gehaktmolen en de exploitant van een club voor oude homofielen wordt leven verbrand. Als de „Uitroeier", zoals hij zichzelf is gaan noe men, uit liefdadigheid zijn Want de politie man Dalton, die met de zaak belast was, ligt net met een vrouwelijke arts - een kort, nietszeggend rol letje van Samantha Eggart - op dezelfde etage van het ziekenhuis een paar ka mers verder in bed. De politieman, zelf ook Viet- nam-veteraan, voelt zich meer verwant met de „uit roeier" dan zijn superieu ren en dat betekent de on dergang van beiden, want De vernietiger (Robert Ginty) kijkt toe hoe de gangsterbaas in de gehaktmolen verdwijnt. de CIA grijpt even in ten zingen willen veiligstellen, behoeve van de corrupte Een nogal flink „zieke" politici, die hun kansen füm. voor de komende verkie- MILO De horror-film, waarin een geestelijk gestoorde moordenaar sluipend en eigenlijk veel te traag om geloofwaardig te zijn een flink aantal slacht offers maakt alvorens hij door de ook wel zeer sloom werkende politie even voor het einde van de film wordt gepakt, is op het ogenblik helemaal in. Wilt u eens zien hoe een af gehakt hoofd het doet op een disco-feestje, dan kunt u bij „Prom night" terecht, een Canadees griezelwerkje waarvan je afvraagt of de regisseur wel precies wist wat hij aan het doen was en LIDO I Prom night (16) Met Leslie Nielsen en Ja- mie Lee Curtis. Regie: Paul Lynch. of hij de senarioschrijver niet even op de vingers had moeten tikken. Het is hor ror met wat disco en een aantal jonge scholieren, die maar wat aan rotzooien en zodoende niet eens in de ga ten hebben dat ze een voor een worden geëlimineerd door een moordenaar, die glasscherven en een bijl als wapen gebruikt. Het begint allemaal met een Een terugkerend beeld uit Prom Night. tienjarig meisje dat tijdens het verstoppertje spelen in een oud, verlaten huis een dodelijke val maakt uit het raam. Haar speelkamëraadjes be sluiten de ware toedracht te verzwijgen en zo krijgt een geestelijk gestoorde man de schuld van het gebeuren. Zes jaar later zijn de kinde ren flink uit de kluiten ge wassen en ze zijn juist aan hun eindexamenfeest toe als de geestelijk gestoorde uit het ziekenhuis ontsnapt. Een voor een worden ze vermoord, maar zelfs als de vermeende dader is gepakt verliest er nog een letterlijk zijn hoofd. Een nogal ver ward verhaal al heeft de werkelijke dader tenminste een motief. MILO LIDO III Salto del vuo- to (16) met Michael Pic- coli en Anouk Aimée. Re gie: Marco Bellocchio. „Salto del vuoto" is de ge schiedenis van een rechts geleerde (Michel Piccoli) die zijn zuster (Anouk Aimée) als een waakhond voor de boze buitenwereld tracht te beschermen en juist door de middelen die hij daartoe aanwendt zijn eigen graf graaft. Een misschien in de Italiaanse samenleving veel voorkomende situatie, maar naar onze begrippen zo ver doorgevoerd dat je je na een half uur al afvraagt waarom „zus" Aimée het allemaal gedwee accepteert. Belloc chio had de beschikking over twee voortreffelijke hoofdrolspelers, die dit nog vrij overtuigend weten te brengen en het benauwende broer-zuster-sfeertje goed laten overkomen. Als de broer tenslotte door een paar onderwereldfiguren gereduceerd wordt van de machthebber tot een aarze lend en minder van zichzelf overtuigd wrak is ook het einde nabij. Hij springt van het balkon, zus zoekt koel bloedig haar eigen leven. Dank zij de vertolkingen van Piccoli en Anouk Ai mée is „Salto del vuoto" toch wel een intrigerende film geworden, maar het gegeven staat zo mijlenver van onze nuchtere Neder landse mentaliteit af dat je rustig van een melodrama kunst spreken, meer ge schikt voor een opera-li bretto dan een film. MILO CAMERA Ordinary Peo ple (a.l) Het debuut van ac teur Robert Redford als re gisseur is in Amerika rijke lijk met Oscars overladen. En terecht, want Redford dwingt met zijn eersteling veel be wondering af. (zevende week) LIDO IV Funhouse (16) Een bezoek aan een spook huis ontaardt in een gruwe lijke nachtmerrie. Een te overdadige hoeveelheid shoc keffecten leiden ertoe, dat de bioscoopbezoeker het idee krijgt naar een kermisshow te kijken, (tweede week) STUDIO The holy grail (a.l.) Vermakelijke comedie met Monty Python (reprise, tweede week) TRIANON Lili Marleen (16) Uiterst gladde film van regisseur Fassbinder over nazi-Duitsland. De film lijkt het nazi-tijdperk te verheer lijken, maar is zo ongeloof waardig dat niemand er boos om zal worden, (vierde week) EUROCINEMA I (Alphen aan den Rijn) Night- hawks (12) Het geslaagde Amerikaanse filmdebuut van Rutger Hauwer in een aan trekkelijke thriller vol vaart. EUROCINEMA II (Alphen aan den Rijn) Once upon a time in the West (12) Een INDEN de Iraa idstof mbom dus n he pre laten dad w ("twaalf procei omborr i word fcrak-rez |us de rig jaai (Van o IIJS |rs dem justitu ch tevr rocedui NOORDWIJK Het Genootschap Oud-Noordwijk[nse m heeft de eeuwenoude „boerderij van Barnhoorn" aan>a?awa de Jan Kroonsweg weer opengesteld voor het publiek.?11 ®P De enige, nog overgebleven binnenduinse hoeven hetl?e **ar enige burgerlijke bouwwerk, dat in Noordwijk aan^^ e Zee op de monumentenlijst staat, werd grondig ver"{^Sif1!* nieuwd en verfraaid. Het is vooral de nieuwe conserva-l<"8'15" tor A. W. Weelen (met zijn vaste helper Jaap Plug),R®ri "ei die met kracht de verbetering van het museum voori zijn rekening heeft genomen. Vorig jaar kregen degwa *aI voor- en achterzolder een grondige beurt en dit jaarPstrai zijn het de middenzolder en de boven-voorkamer, dief onherkenbaar zijn veranderd. ktijken ■ikrijk i De reeds jarenlang geëxposeerde stijlkamer anno 1920 °P' eens gevonden in een vóórtuintje van een huis aan dekn dat Stijntjes Duinstraat - werd definitief opgeruimd. Het groot- lhandh ste deel van de attributen ging naar een Noordwijkse to- tege neelvereniging, waar men er eveneens nog jaren plezier pnen ir van hoopt te hebben. De ruimte die op de middenzolder l-verooi vrij kwam, werd omgetoverd in een prachtige expositie-1 is van ruimte voor kinderspeelgoed anno 1900. Jarenlang stond Jgde ter dat weggedrukt in het voorkamertje. Ruime vitrines, metjeiten 1 perspex-platen afgeschermd en voorzien van kinderopstap-«Franse jes, tonen nu waardevolle oude spoortreinen, prentenboe-pg gew ken en spelletjes. Middenin kwam een open vitrine voorpisdaad het grotere speelgoed, zoals poppenwagens en ledikantjes! met poppen. Op de achterzolder kwam een fraai bomschuitmodel (schaal 1:20), dat door de modelbouwgroep speciaal voorlV het museum werd gebouwd. Vorig jaar stond er ook een. Py f i maar die was van een modelbouwer geleend. Het voorka mertje boven is herschapen in een aandoenlijk echt naai- TTY„M kamertje anno 1900, compleet met door de familie VanP^E™ Holland aangeklede poppen. De klederdrachtgroep onder prleme. leiding van Maija de Haas en L. van Wijk is trouwen se-Fr een dert november bijzonder aktief bezig. Zo staan er in eenr1 te oude bedstede in de ontvangstruimte beneden vier keurige f7716"76 vrouwenkoppen, die door-de-weekse en zondagse drachten fwoont tonen, zowel uit het zeedorp als uit Noordwijk-Binnen. De^e" °/- sieraden (kappen, boeken, spelden, hangers en kettingen) P "e zijn niet echt, maar verbluffend natuurgetrouw nagemaakt Fn Pff door het oud-lid Puck van der Zwan. In de andere bedste- n de heeft Ad Weelen een bijzonder fraai model van een beug-garnalenschuitje uit Noordwijk tentoongesteld. De hand van de meester is hier duidelijk uit te herkennen. De >rs doe ochter, rs bil firma Baalbergen belegde het voorkamertje met nieuwe, tntslee frisse riettegels en de firma M. van der Wiel maakte de 'ernaCi voorgevel weer als nieuw, met wit, zwart en groen. tvegen Tenslotte kwam er in de keuken van het museum een on nieuwe dia-vitrine, die werd gevonden in een afbraakloods P* moê en ingericht door de oud-conservator Karei Kok, die zijn. hulp hoopt te blijven bieden bij de verzorging van het mu seum. De nieuwe voorzitter Jan van Kan heeft eveneens, dapper meegeholpen bij de inrichting, evenals de dames Wesseling-Sier en Houwaart-Kloos. Het is hartverwar mend, aldus het bestuur, dat in 1981 nog steeds talloze mensen voor het vastleggen van Noordwijks verleden wil len zorgen. Het is voor de negentiende maal, dat het G.O.N. haar mu seum-boerderij voor het publiek openstelt. Evenals voor gaande jaren zal het museum worden gerund door de heer F. Krug op de werkdagen (van 10 tot 17 uur) en door be stuursleden op de zondagmiddagen (van 14-17 uur). De toe gangsprijs bedraag 1,50 voor volwassenen (voor kinderen half-geld). hal etZ van de beste westerns ooit gemaakt, (reprise, vierde week) EUROCINEMA III (Alpen aan den Rijn) Bloody Midnight (16) EUROCINEMA IV (Alphen aan den Rijn) Het porno internaat (16)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 6