Mishandeling in het huwelijk loopt fout in VARA-tv-spel 'Zeker weten': nieuwdiscussie- programma voor kinderen Filmprijs voor Eric van Haren Noman TERUGBLIK Kinderen luisteren vooral naar Hilversum 3 TELEVISIE VANAVON CE TELEVISIE VRIJDAG RADIO VANAVOND RADIO VRIJDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT NDERDAG 18IUNI1981 PAGItfJAE HILVERSUM - Andermaal mishandeling in het huwelijk, vanavond op Ned. II om 2125 uur. VARA-tv nam het BBC-spel JDon't be silly" over en iet het op het net onder de titel „Stel je niet 10 aan". Zomaar een vertaling, want ofschoon er sprake lijkt van liefde tussen de man en de vrouw, liefkozingen bewijzen het, gaat de man zich enkele keren zozeer te buiten aan kastij ding, dat het bekijken ervan in de huiska mer schokkend zou kunnen overkomen. Ze ker bij degenen, die met een dergelijk ver schijnsel te maken hebben (gehad). Voor die Idjksters aal aan het slot het telefoon nummer van de Stichting Korrelatie ge toond worden, 030-33.1&35. Aan de lijn zit gesproken hulp bij de hand, zonodig door verwijzingen naar andere instanties. In Engeland werd de uitzending van dit spel gevolgd door een discussie, waaraan zowel door vrouwen als hulpverleners werd deelge nomen. De Stichting Korrelatie, maar ook de vrouwen van „Blijf van mijn lijf" hebben de VARa inmiddels laten weten, dat zij het op prijs zouden hebben gesteld als bij de uitzèn- ding van dit spel op onze schermen ook een dergelijke uitlaat had bestaan. Men vreest nu, dat kijksters met hun opnieuw opgerakelde angst zullen blijven zitten en de mogelijkheid missen af te reageren. Tenzij het tot een ver standige discussie in de huiskamer komt. Daar rekent de VARA op. Maar waar de harmonie en de communicatie verstoord zijn, lijkt de kans daarop vrij gering. De „Blijf van mijn lijf"-vrouwen zien het er eerder van komen, dat in die gezinnen de (autoritaire) man het toestel uit zal zetten om niet nog langer naar dat „domme mens" te hoeven kijken. BBC-tv nam voor dit spel van Rachel Billing- ton, in de regie van Kenneth Ives, twee gemid delde mensen, Susan Fleetwood en Christop her Godwin, acteurs die niet zochten naar uit gesproken karakters, maar veeleer naar uit beelding van bestaande situaties in de huise lijke samenleving. De man komt in principe niet onaardig over, behalve dan aan het slot. Hij lijkt vooral een type, dat zichzelf moeilijk onder controle heeft. Zij zoekt wat overgevoe lig naar een redelijke relatie, maar ziet haar pogingen daartoe niet direct gehonoreerd en wordt daar mismoedig onder. Hun aanvanke lijk op elkaar gesteld zijn verkeert in weder zijdse wreveligheid. Hieruit vloeien over en weer verwijten voort en voor zij het zich be wust zijn vallen er klappen. Dit dieptepunt in hun huwelijk willen zij weg praten tijdens een uitstapje. Rond dit recreatie ve vertier ontstaat er enige opluchting, van buitenaf aangedragen vrolijkheid. Zij verzui men daarbij te zoeken naar een uitweg uit hun eigen impasse. Zij zitten met de kunstgreep van dit uitstapje op de verkeerde weg, omdat zij de eigenlijke problemen toedekken inplaats daarmee ter tafel te komen. Zij lachen om de dingen waaraan ze plezier beleven, vergeten echter te lachen om elkaar en vooral om zich zelf. Met dit laatste zouden de spanningen mis schien weggelachen kunnen worden. Zij hebben twee kinderen en redelijk comfort. De vrouw zou graag een baan buitenshuis wil len hebben, maar de man heeft daar moeite mee. Ook anderen in haar omgeving zien het niet zo zitten met haar plannen om uit te bre ken uit het geijkte huisvrouwenpatroon. De vrouw schikt zich daarin, maar vindt binnens huis ook niet wat ze zoekt. Aangewezen op haar gezin wil zij een toegewijde vrouw zijn, Susan Fleetwood en Christopher Godwin als het echtpaar dat voor duizenden model heet te staan. maar de man heeft moeite met dit naar zijn ge voel teveel aan toenadering. Toch verlangt hij van haar, dat zij er altijd voor hem is. Zij proberen hun spanningen weg te houden, voor hun kinderen. Dit lukt niet. Die beginnen op hun manier met hun eigen problemen te reageren. Het jongetje wordt agressief en het meisje lastig op school. Hierin ligt trouwens een verwijzing naar de minder gunstige om standigheden, waaronder de beide echtelieden in dit spel hun jeugd hebben beleefd. De vrouw bespreekt dergelijke zaken met ver trouwden in haar'omgeving. Zij wordt daarin evenwel te weinig opgevangen. Eigenlijk rea geren zij beiden wat kinderlijk op elkaar. Dit zou perspectieven kunnen openen voor hun relatie als zij open voor elkaar zouden staan met oog voor de wederzijdse tekortkomingen. Zij verlangen van elkaar echter volmaaktheid. Dit draait dan weer op teleurstelling uit. Strikt Timothy Chassln als het zoontje Harry, dat In het tv-spel „Stel Je niet aan" agressief reageert op de ruzie van zijn ouders. genomen hebben zij elkaar nooit leren accepte ren. De vrouw zegt, dat er iets in haar is dat haar man irriteert. Zij weet echter niet wat. Dat wordt dan uitgegeprobeerd, hetgeen als ef fect oplevert, dat zij elkaar hun fouten nadra gen, waaruit een steeds scherpere situatie ont staat. In elk huwelijk zou men in staat moeten zijn om iedere ochtend opnieuw het zeer van gisteren weg te nemen. Dan ligt er weer een dag voor de boeg waarin een en ander ten goe de ondernomen kan worden. Dit lukt dit echt paar in dit tv-spel niet. Toch zijn ze niet we zenlijk haatdragend jegens elkaar. Dan moet er sprake zijn van te weinig fantasie in de opvang van elkaar. In dit tv-spel ontstaan hieruit hoogst pijnlijke gebeurtenissen. Er vallen klappen. Ontbijt op bed kan dit niet voorkomen. Dit gaat door tot de totale ontreddering erop volgt. Op de buis in de huiskamer levert dit geen verheffend ge zicht op. Zeker niet het hevige krijsen daarbij. Naar aanleiding van dit tv-spel hebben ook de feministen bij de VARa een duit in de zak wil len doen. Zij stellen, dat je door dit spel heen moet kijken. De diepste oorzaak van alle moei lijkheden vormt de algemene maatschappelijke achterstelling van de vrouw. Dit hoeft niet weersproken te worden. Maar de verbetering van de relatie in het huwelijk, zo ook in de maatschappij, zal toch moeten beginnen bij het afleren van de neiging om er direct maar op te slaan. Volgens de „Blijf van mijn lijf "-vrouwen zou' hiertoe een aanzet kunnen vormen de open heid van geslagen vrouwen, om hiermee voor de dag te komen. Terwille van de verstoring van de „lieve vrede thuis", dan wel ernstiger gevolgen, doen veel vrouwen er het zwijgen toe. Hiermee zouden zij geen goed doen aan de zaak. Deskundige hulpinstanties zouden hierin kunnen voorzien. Daarom zit er een telefoon- wacht onder bovengenoemd nummer met door de wol geverfde opvang. Deskundig ook, om dat zij ermee bekend zijn, dat waar er vrouwen zijn, die in het huwelijk aan den lijve pijn on dervinden, er minstens zoveel huwelijken zijn, waar mannen geestelijk lijden onder bedenk sels van hun vrouw. Dit wordt dan onhandel baarheid genoemd. Duidelijk mag dit tv-spel echter maken, dat slaan hiervoor nimmer een oplossing biedt. TON OLIEMULLER Hilversum Kinderen van drie tot en met zestien jaar luisteren per week gemid deld tien uur naar de radio, veelal naar Hilversum 3. Dat Is gebleken bij een en quête van de NOS onder kin deren en ouders. Volgens die ouders gaat de voorkeur van de groep van drie tot en met acht jaar uit naar Nederlandse kinderlied jes. De oudere kinderen heb ben voornamelijk belangstel ling voor popmuziek. Bij het onderzoek bleek, dat 52 pro cent van de kinderen een ei gen radiotoestel heeft, waarbij de ouderen uiteraard het sterkst vertegenwoordigd zijn. Meestal is dat een draagbaar toestel, vaak met cassettere corder. Het luisteren naar de radio vindt in 95 procent van de ge vallen plaats in combinatie met andere bezigheden: spe len, eten, knutselen en leren. Bij dat laatste speelt de leeftijd een belangrijke rol. Want bij voorbeeld van de dertien- tot en met zestienjarigen luistert 66 procent naar de radio tij dens het leren. De meeste ouders van kinde ren in de leeftijd van drie tot en met acht jaar vinden overi gens dat er te weinig radiopro gramma's zijn voor deze groe pering. Het bekendst bij die ouders zijn „Radio lawaaipapa- gaai", Ko de boswachtershow", De zandbakshow" en „Kleu tertje luister". De onderzoekers zijn tenslotte tot de conclusie gekomen, dat er een duidelijke relatie be staat tussen radio-beluistering en sociale klasse. Hoe lager die sociale klasse, hoe meer er wordt geluisterd. Hoe denken kinderen over werkloosheid en kraakak- IM ties, over de kernwapenwed- I loop of de strijd in het Mid- den-Oosten? In de nieuwe se- rie „Zeker weten", waarvan vanavond de eerste afleve- MKffWiyyj ring op het scherm ver- schijnt, zullen zij over deze IWaTaTaH en andere onderwerpen naar aanleiding van dingen die in het nieuws zijn gekomen, hun mening geven. De kin deren variëren in leeftijd van tien tot twaalf jaar en zijn afkomstig uit verschil lende milieus. Per uitzen ding verandert de samen stelling van het gezelschap kinderen. De presentatie van dit discussieprogram ma, dat eens in de twee we ken worden uitgezonden, is in handen van Conny Brood. Deze tv-vrouw verrichtte, voor zij naar Nederland te rugkeerde. produktiewerk in Moskou en maakte o.m. de IKON-serie over kinde ren in Rusland. Ned. II 19.25 uur. Woody Aflevering uit de tekenfilmse rie rond het parmantige spech- Circus van kroegbaas Neubauer. Na een ruzie met haar man is zij spoorloos verdwenen. Tijdens het onderzoek stuit Koster op tekenen die erop wijzen dat Neubauer zijn vrouw, wier lijk echter nog niet is opgespoord, heeft vermoord. Ned. I 20.30 uur. Fernhout In de derde aflevering uit deze reeks over de loopbaan van filmer John Fernhout worden fragmenten getoond uit „Mi ners Window", een film uit 1954 over de eerste Europese gastarbeiders in de mijnen en „Fortress of peace", een rol prent uit 1964 over het defen sieve Zwitserse leger. Ned. I 22.10 uur. Op volle toeren Muziekprogramma waarin gastheer Chiel Montagne o.a. ontvangt: Pierre Kartner, Corry Konings, Rika Jansen, Sandy, Ria Valk en Willeke Alberti. Voor het tienjarig be staan van deze rubriek krijgt Chiel Montagne een prijs van Conamus. Ned. 119.07 uur. Onze ouwe Hoofdcommissaris Cöster wordt ditmaal opgezadeld met de opsporing van Lies Neu- i bauer, de kreupele echtgenote Siemoneif°bij Circus Barum" Conny Brood, presentatrice van de nieuwe kinderrubriek „Zeker weten" Ned. II 19.05 uur. Vreemde vogels Felix bederft het gezellige avondje van Cecily, Gwen dolyn en Oscar omdat hij voortdurend naar het nieuws wil luisteren. Ned. II 2027 uur. De vrije gedachte Onder de titel „Schiet jij, ik schiet niet" zendt de VRO deze keer een programma uit over de vraag of de internatio nale wapenwedloop tot stil stand kan worden gebracht Ned. II 22.40 uur. DEN HAAG De Nederland se filmer en cameraman Eric van Haren Noman heeft in New York de „Daytime Emmy-Award '80-'81" ontvan gen voor de documentaire „Egyptian Weavers". De 36-jarige filmer woont en werkt in Londen. De onder scheiding is hem verleend door de National Academy of Television, Arts and Sciences. Ze is de hoogste op het gebied van televisiefilms. Voor de Emmy waren 85 kandidaten geselecteerd, van wie er vijf tot winnaar werden uitgeroe pen. De film „Egyptian Weavers" maakte van Haren Noman :voor ITT in Egypte. De rol prent gaat over net vervaardi gen van tapijten door kinde ren. De onderscheiding ver wierf van Haren Noman voor uitzonderlijk camerawerk. NEDERLAND 1 NOS 18.25 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Jeugdjournaal 18.36 Sesamstraat 18.50 Eenakter In zwart-wit TROS 19.00 Woody Woodpecker 19.07 Op volle toeren 20.00 Kieskeurig 20.30 Onze ouwe, tv-serle NOS 21.37 Journaal 21.55 Den Haag vandaag 22.10 Fernhout, de filmer, filmportret 23.00 Journaal 23.05 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS 18.57 Journaal VARA 18.59 Popeye 19.05 Circus 19.25 Zeker weten. Informa tief kinderprogramma NOS 20.00 Journaal VARA 20.27 Vreemde vogels, tv-serie 20.52 Achter het nieuws 21.25 Stel je niet aan, tv-spel DE VRIJE GEDACHTE 22.40 Schiet jij, ik schiet niet NOS 23.00 Journaal DUITSLAND 1 (Region, progr.: NDR: 18.00 •pektton, tv-eerto. 18.30 Akti Kleuterserte. 18.55 Region. 19.25 Sport. 19.59 Progr.i 18.00 Amus.muz. 18.45 Report). 20.00 Joum. 20.15 21.15 Amua.progr. 21.45 progr. 22.30 Aktual. 23.00 Fill 23.45-23.50 Journ. "DUITSLAND 2 18.15 Rettg. uftz. 19.00 Journ Fttfnreport 19.30 Qrcuaprogr. AktuaL 21.20 Politiek gesprdk Der Poltergeist, tv-epel. 23.45 DUITSLAND 3 WOR 18.00 Kleulerprogr. 18.30 Info rle. 19.00 Popconcert 19.55 3. 20.00 Joum. 20.15 Getlebte speelfilm. 21.45 Report. 22.30 port. 23.15 Joum. BELGIE NED. NET 1 18.30 Klnderfllmserle. 18.35 klnderprogr. 18.57 Ultz. door 19.37 Meded. en Morgen. Joum. 20.10 Zomerpraatshowj»¥\pv Aktual. 21.40 Dallas, tv-eerle.11"1' joum. cneerl ken v: BELGIE NED. NET 2 ^es e 18.30 Klnderfllmserle. 18.35 j m klnderprogr. 18.57 Ultz. door "c B1 19.37 Meded. en Morgen, isdag Joum. 20.10 Docum. 21.00 (jheid C 22.10 Fllmrubrlek. bedri BELGIE FRANS leling 18.00 Kinderfilms. 18.15 Sp< 18.30 Politieke ultz. 19.00 magaz. 19.25 Weerber. 19.30 19.55 Inform, progr. 20.20 L< des voyous, speelfilm. 21.45 briek. 22.45 Journ. en weerbei NEDERLAND I Reg.Omr.Friesland 10.15 Telebord NOS-NOT 11.00 Schooltelevisie NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND II NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND I 10.00 Journ. en actual. 10.23 Der Pol tergeist, tv-spel. 11.35 Amus. progr. nt kor 12.05 Inform, progr. 12.10 Cl werk progr. 12.55 Persoverz. 13.00 het 16.15 Journ. 16.20 Reportage. ,ntèle 1 Inform, progr. 17.50 Journ. progr. WDR: 8.10 Schoolt«4evtfr moe NCRV: 18.11 (S) Hier en nu. 18.30 (S) Daar waar de molens «taan. 18 45 (S) Leger des Hallskwart Ier. 19.02 (S) De wereld zingt Gods lol. 19.53 Om nooit te vergeten. 20.03 (S) Uier ama-d on derdag. 22.50 Politiek be keken. NOS: 23.00 Nws. en meded. 23.04-24.00 (S) Mei hel oog op morgen. KRO: 0.02 (S) De nachtsptegeL 1.02 (S) Nie mandsland. 8.02 (S) Van zoasen klaar wak ker. (6.50 Het levende Mord) HILVERSUM 2 18.05 Kleur. OVERHEIDSVOORL: 18.35 Wetenschapsbeleid. P.P.: 18.50 Ultz. m.). 9.03 (S) De 12.03 (S) Van uur tol uur. 3.03 Echo. 13.15 (S) Kruis of xint. 14.02 (S) The Complet. Op de valreep. 17.57 Marikber. Veronica bracht een anderhalf durende voorproef op de aanstaande Tour de France. Daarvoor was het'gebuikelijke repertoire van deze omroep drastisch omgegooid. Dat zal de kijkdichtheid wel niet ge schaad hebben. Voor een kijk je achter de schermen van het wielercircus mag een behoor lijk groot publiek worden ver wacht. Het was echter maar ten dele een onthullende re portage. De kwestie van de do ping bijvoorbeeld, de laastste tijd weer meer in het nieuws, werd slechts zijdelings bena derd. Renners zelf kwamen er niet over aan het woord. Die plegen erover te zwijgen als een potdeksel. Wel verschenen portretten op het scherm van coureurs die er zich vroeger wel eens aan hebben bezon digd. Een eerlijke directe me ning kreeg je niet te horen. Een opvallend hiaat, omdat ze over een hoop andere, even min altijd frisse kanten van de wielersport, de toenemende commercialisering en de stan denmaatschappij waaruit het spektakel bestaat, wel een en ander wilden loslaten. Wel zag men de onlangs in opspraak 'gekomen Van de Velde, die vertelde dat hij altijd op ka rakter reed, bij zichzelf een zetpil inbrengen tijdens de rit Luik-Bastenaken-Luik, maar wat dat te maken had met het achteraf gesignaleerde geval van doping, daarover werd in alle talen gezwegen. Van de andere kant werden weer zo veel kanten getoond van de wielrennerij dat de diepgang er onder moest lijden. Wat een klassieker is en wat een ker- miskoers, wat een sprint en wat eén afdaling, en watg spieren men ervoor hebben, nauwelijks wasl aangeroerd of het beeld spj alweer naar een ander Al die wielen tolden tend door het brein van de kik-. De zin van dit alles kwalUU niet uit. Wat betekent hel j voorbeeld voor de renner IOC Hoewel, je hoorde Raasfet het even hardop denken tijfaln g een etappe. Misschien Jdse zoiets de kijker wel meer fcouw nen boeien. Wat precies L j.q erom in die pedaleurs. Kijat twi mann zei daarover weljijk zl wat de moeite waard fed en Over de geladenheid eifi van noodzaak te moeten overljema. in het karwei. Wat niet I neemt, alles bij elkaar |de K wel een boeiend werkj over ploeterende menserjn de wat daar zo allemaal bij Mas c kijken. HAN JONK ADVERTENTIE geef vader iets voor z'n fiets!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 2