Wat moeten we vader \nóu weer geven. Ergerlijke waanzin van egisseur Jan Decorte Horloge Heggeschaar Gijsbrech t door Carel Briels terug in Stadsschouwburg Weg vlek Opvangzak Fristank in de auto snij \fNENLAND LEIDSE COURANT WOENSDAG 17 JUNI 1981 PAGINA 9 AMSTERDAM Na een on derbreking van dertien jaar zal Vondels Gijsbrecht van Aemstel op 1, 2 en 3 januari weer worden opgevoerd in de Amsterdamse Stadsschouw burg, nu onder regie van Carel Briels. Dit betekent een her stel door particulier initiatief van een ruim 300-jarige nieuwjaarstraditie, die in 1969 met een laatste serie van de toenmalige Nederlandse Co- medie werd afgesloten. Daar- kunst en kunstenaars Het vrijdagavondconcert in de Kloosterkerk, Lange Voor hout Den Haag, wordt op 19 juni gegeven door Kees Ro- senthart, organist van de Waalse Kerk te Haarlem, en Hans Roerade, hoboïst bij het Residentie-Orkest. Vertolkt worden orgelwerken van Bux- tehude, Reincken, Stanley, Böhm en Bach. In sonates van Besozzi en Telemann laten or ganist en hoboïst zich samen horen. Het Bethel Kleinkoor o.l.v. Hans Jansen concerteert op vrijdagavond a.s. in de Abdij kerk te Loosduinen m.m.v. Dick Troost orgel. Uitgevoerd worden werken van Kuhnau, Purcell, Ford, Scheidemann, Spey, Hassler, Schein, Schtlt- zen Torner en van de 20e-eeu- wers Pepping, Reda, Stroh- bach en Micheelsen. AMSTERDAM De Pia nist en componist Cor Le- maire is op 73-jarige leeftijd in het Wilhelminagasthuis in zijn woonplaats Amster dam overleden. Lemaire kwam in 1923 hij zat toen nog op het conserva torium in dienst van het to neelgezelschap van Herman Bouber, waarvoor hij de mu ziek tussen de bedrijven ver zorgde. Tien jaar later stapte Lemaire over naar het cabaretgezel schap van Louis Davids, waar in ook Wim Kan speelde. Met Kan en diens vrouw Corry Vonk maakte Lemaire een tournee naar Indië. Tijdens die na heeft Carel Briels de Gijs brecht op Nieuwjaarsdag van 1974 en 1975 voor het voetlicht gebracht in de Westerkerk en dit jaar in de Nieuwe Kerk te Amsterdam. De rol van Gijsbrecht zal op 1 januari nog eenmaal worden vertolkt door de dan 72-jarige Johan Schmitz, die in zijn loopbaan veel heeft bijgedra gen tot de Vondel-traditie. De andere dagen zal een jongere acteur de rol overnemen. In het Rijksmuseum Meer- manno Westreenianum, Prinsessegracht 30 Den Haag, wordt van 19 juni t/m 28 au gustus onder de titel 'Schrift, Beeld en Bijbel' een tentoon stelling gehouden van het werk van de tekenares en cal- ligrafe Malla Carl uit Jeruza lem. Galerie Mokum, OZ Voor burgwal 334 Amsterdam, ex poseert van 19 juni tot 15 juli werk van Max Ferguson, Guus Hellegers en Frank Premsela. American Graffiti, Beren- straat 30 Amsterdam, houdt van 19 juni t/m 19 september een zomertentoonstelling van originele Amerikaanse gra fiek. Er zijn etsen, litho's en collages van Dine, Warhol, Christo, Oldenburg, Rauschen- berg, Estes, Le Wit, Close, Katz, Mangold, Rosenquist, Johns, Lichtenstein, Stella en andere vooraanstaande Ameri kaanse kunstenaars. Ook olie doeken, tekeningen en ge mengde media werken van Palozollo, Fink, Porter en Phi lips. rondreis werd het drietal ge vangen genomen door de Ja panners. Na zijn terugkeer in Neder land, in 1946, bleef Lemaire tot 1952 werken bij Wim Kan en zijn vrouw. Daarna werd hij free-lancer. Hij schreef o.m. de muziek voor Albert Mols ballet „Pi- nocchio,,, bij Shakespeares „Midzomernachtsdroom" in opdracht van de Nederlandse Comedie en bij Kees Brusses film „Kermis in de regen". Ook werkte Lemaire mee aan raddioprogramma's als „Ar tiestencafé" en „De familie Doorsnee". Limoentjes Brandewijn een nieuw aperitief natuurzuiver en fascinerend van smaak Boomsma, een kleine Heerlijk met een brokje ijs. distilleerderij in Leeuwarden wat tonic of in een longdrink. importeert uit het Caribisch gebied wilde limoenen cn Zoals de vlierbessen genever van Boomsma, is Limoentjes mengt het sap ervan, volgens Brandewijn natuurzuiver en een bepaald recept met natuurzuivere brandewijn. Het resultaat is een fascinerende drank, iets kruidig en bijzonder lekker. zonder kunstmatige smaak- en kleurstoffen. Volgens Boomsma hebben al veel slijters Limoentjes Brandewijn in huis en dat is een goed teken. Cor Lemaire overleden TÊlARIA MAGDALENA iNFRIEDRICH HEBBEL /oor Moederdag weten de meeste Ne derlanders nog wel een cadeautje te be denken. Trouwens, moeder is vaak al heel blij met een bosje bloemen, een lek ker geurtje of een lekker snoepje (mits niet aan de lijn doetMaar voor vader wordt het vaak moeilijker. Vader jzegt vaak: Ik weet het niet hoor. Vader zegt vaak: Ik heb alles .al. En dan wordt er onvermijdelijk gezocht in het assorti ment sigaren, bij de afdeling overhem den -of de stand met stropdassen. Waar om niet eens gekeken bij de terreinen die vaders hobbies bestrijken of daaraan grenzen Is vader een hartstochtelijk visser, dan zou hij wel eens kans lopen in zijn laar zen flink last te krijgen van zwetende voeten. En die kunnen nu eens met suc ces bestreden worden door speciale in legzolen. Die houden de bacteriën - die de geur veroorzaken, in bedwang. De ty pes van Scholl Deodorant kan men in de schoenen laten liggen, ook als ze niet ge dragen worden. Ze geven een maximale bescherming en kosten bij drogisten, schoenwinkeliers e.d. 7,95 per paar. In plaats van het geven van de traditionele stropdas, zou het middel „vuilstof-vlek- kenstof" een aardig ideetje zijn, om b.v. de vlekken op die-das-in-de-kast weg te werken. Het gaat om een nieuw produkt (bij de drogis terij) dat de vlekken feilloos verwijdert en ook de hemel van de auto - na een schoon maakbeurt met de bekende middeltjes - enkele maanden helder houdt al wordt er nog zo zwaar gerookt. Het vlek ken verwijderingsmiddel kost per flacon 24,82 en is goed voor 8 kostuums, 150 stropdassen en 2 auto's. Hang op die kwast Wat „kleinere" (goedkopere) attenties zijn: een ronde gla zen pot met een ophangsys- teem voor zes kwasten van verschillend formaat. De pot is luchtdicht af te sluiten. Na dat de kwasten goed schoon zijn gemaakt kunnen ze in de met water gevulde pot ge hangen worden. Ze blijven soepel en worden gegaran deerd niet hard. Prijs: onge veer 8,- en verkrijgbaar in hobbyzaken e.d. ,ik: Maria Magdalena door Friedrich 3bel. Productie: Kaaitheater Brussel, [ie en vertaling: Jan Decorte. Decor tostuums: Gero Troike. Belangrijkste len: Meester Anton/Senne Rouffaer, vrouw/Lucienne De Nutte, Klara, dochter/Bea Rouffaer, Karl, zijn n/Jan Devos, Leonhard/Bert André. den: 16/6, Kon.Schouwburg Den Haag. laar ook: 17/6, 20.15 u. Amsterdam, •ine Komedie: 18/6 t/m 21/6, 20.15 u. tterdam, Schouwburg: 22/6, 20.15 u. ahem, Schouwburg: 23/6, 20.00 u. jelgische regisseur Jan Decorte wordt Holland Festival-krant al een „régis- terrible" genoemd, en een meer terechte am heb ik zelden gehoord. Waar Decor- Ijn (grote) plaats in dat Holland Festi- i te danken ^eeft, is een raadsel. Zijn i bemoeienis met het toneel in Neder- j was niet bijster succesvol. Voor het fheater vertaalde hij Shakespeare's Ko- Lear Puur slecht met zelfs op het ge- herkenbare fouten. Regisseurs Karge anghoff bleken met hem als dramaturg ndien niet te kunnen werken. Dat zelf- jold voor acteurs van F ACT waar hij [kaan" van Strindberg zou brengen. Nu t het Holland Festival hem in de thea- limte van het Werktheater een vijftal «tellingen laten geven van zijn versie J Brusselse Conservatoriumleerlingen Shakespeare's „Cymbeline" en zijn er 1 opvoeringen van Hebbels „Maria Mag- een produktie die eerder in het ka- n het Brusselse Kaaitheater festival tiei en april dit jaar was te zien. Wat Jnbeline" betreft heb ik van horen zeg- Idat het om iets verschrikkelijks ging, .Maria Magdalena" kan ik het uit eigen schouwen bevestigen. Wat Decorte doet rckkenwerk. Een psychopatisch soort Iter waarbij je alleen maar medelijden I de toeschouwers kan hebben. Pure el- van kwart over acht tot half twaalf, elde in de mager bezette Schouwburg lig wat slapers en weglopers. Zij hadden k. dit keer vertaalde Decorte weer zelf: In mij onbekende variant van het Nederlands, k niet eens een Vlaams dialect zou kunnen nen. Er is een groot voorstellingsvermogen nodig, vanaf papier ook maar een idee te en van wat Decorte met Hebbels „burger- tragedie" doet. Dat je als regisseur iets met tuk uit 1844 „moet doen", is zeker. Het is iteerd met zijn grote nadruk op de moraal •MÈet onmenselijke fatsoensbesef van de tijd [ontstaan, al zitten er ingangsmogelijkheden een modern regisseur. Tenslotte was Heb- stuk een belangrijkste schakel, na Schillers ibale und Liebe" in de ontwikkeling van de [erlijke tragedie, en doet zijn thematiek en ioort mensen dat hij neerzet sterk aan mo- ie Duitse schrijvers Kroetz denken. Die be kte trouwens niet voor niets Hebbels „Ag- Bernauer". „Maria Magdalena" heeft Klara loofdpersoon naar wie de titel bijbels verge- [sgezind verwijst. Ze is zwanger, zich wil feren in een fatsoenshuwelijk, maar pleegt indelijk zelfmoord. Haar broer wordt ten fchte voor dief aangezien, hetgeen de moe- dood op de planken doet neervallen. Vader »n door het fatsoen geterroriseerd wezen dat meer tot normale relaties in staat is en zijn hter in feite de dood in drijft. Melodrama, el, maar toch zitten er „openingen" naar nu Zoals de tegen zijn milieu rebellerende en een vrijheid op zee dromende zoon. Decor- "flunaakt van Klara een onooglijk zielepietje bril en verband om het hoofd, voortdurend r tekst tegen de grond piepend in alsmaar slfde intonatie. Haar „slechte" verloofde is Scène uit Bartöks pantomime 'De wonderbaarlijke mandarijn' staan ze ook muzikaal heel dicht bij elkaar. Het Holland Festival had de Budapester voorstel ling graag naar Nederland willen halen, maar dat bleek helaas niet mogelijk. Van de nood een deugd makend, ging het Fes tival samen met het Concertgebouw Orkest ei gen produkties verzorgen. „De Prins" moest toch afvallen, maar de scènische produktie van de „Mandarijn" kon door het Tanzforum Keu len zo naar Amsterdam worden overgebracht en het beproefde duo van regisseur Eddy Hab- bema en ontwerper Rudolf Corens kon zorgen voor een eigen produktie van „Blauwbaard". De laatstgenoemde twee werken waren gistera vond in theater Carré te zien en te horen en zullen daar vanavond worden herhaald. Vana vond heeft er ook een gedeeltelijke televisie uitzending en tegelijk een radio-uitzending plaats. Zeven dansers presenteerden de „Mandarijn" in een strakke, gespannen choreografie van Jo- chen Ulrich en in een kale, maar suggestieve aankleding van John F.MacFarlane. Van het huis, waarin de geestkrachtige Chinees ten slotte toch ten prooi valt aan drie onderwereld- figuren, die de jonge prostituee exploiteren, werd alleen aan hoek van een kamer als plaats van handeling aangegeven. De uitbeelding van de wrede, agressieve en soms ook sensuele han deling was overeenkomstig de bedoeling. Hierbij bleek het zowel een voor- als een na deel, dat het uitstekend spelende Concerge- bouw Orkest niet in een verzonken orkestbak zat, maar in de vroegere piste, weinig lager dan het eigenlijke toneel. Omdat het orkest nergens was afgedekt, belemmerde het aldus wel het zicht op het relatief kleine podium, maar an derzijds kon het zich ontplooien als tweede cen trum van de handeling. Dirigent Antal Dorati (75), die met Bartok is opgegroeid en zijn leven lang met diens muziek bezig bleef, kon zich met deze ietwat merk waardige scènische opzet verenigen, omdat ook naar zijn mening de fantasie van de toeschou wer-toehoorder aan het werk moet worden ge zet, ook als de enscènering de symboliek over eenkomstig het libretto duidelijk had kunnen presenteren. JOHN KASANDER Piano 's slagwerk en diergeluiden Ondanks het feit dat Geoffrey Douglas Madge als leraar verbonden is aan het Ko- ninklik Conservatorium was de belangstel ling voor zijn aandeel aan het Holland Fes tival niet overweldigend te noemen. Hij bracht met de pianiste Klara Körmendi en de slagwerkers Carlos Tarcha en Toni Roe der een programma, dat deels bestond uit werken voor twee piano's en deels met toe voeging van slagwerk. Het oudste werk van het programma dateert uit 1921. Madge is dan 'ook een specialist in hedendaagse mu ziek. Ferrucio Busoni was niet alleen een bewonde raar van Liszt, ook Bach mocht zich, gezien de vele transcripties die Busoni over Bach's wer ken maakte, bijzonder in zijn aandacht verheu gen. Bach staat ook model voor Fantasia Con- trappuntistica. Niet minder dan vier versies verschenen van dit protserige en overdadige werk, een half uur lang een aaneenschakeling van inzinkingen en pianistisch geweld. De ver tolking door Madge en Körmendi was een beter werk waard. Dat betere werk was zeker niet de tweede keuze van het overdadige programma: „Ternes Nevinbü" van Frangois Mache voor twee piano's, twee slagwerkers en geluidsband. Een compnist die zich bezig houdt met de raak vlakken tussen taal en muziek en die in dit werk ondermeer uitgaat van een dialoog tussen instrumenten en geluiden van dieren. Een bruikbare gedachte, doch de samenhang tussen de elementen werd absoluut niet duidelijk. Eer men toe was aan Batoks sonate voor twee piano's en slagwerk bracht madge een eigen compositie: „We are together". Een werk waar aan een perfecte timing ten grondslag ligt en dank zij die precisie meer wist te boeien dan de sonate van Ferneyhough, die zich heeft gespe cialiseerd in onspeelbaar werk. Die beperking geldt niet voor deze uitvoerenden, zij zijn tot al les in staat. ADR. HAGER. Huppelen was troef in The Kitchen Gisteren in het HOT alleen maar huppelen de meisjes. Soms één, dan twee en op z'n hoogst drie. In choreografieën, die lieten blijken dat het met de plastische vinding rijkheid van de Newyorkse groep The Kit chen althans wat dit tweede programma betreft nogal matig is gesteld. Van die tergende eentonigheid was in „Untit led" van Susan Rethorst, door haarzelf samen met Pam Hagen gedanst, nog niet zoveel te merken. Men streefde weliswaar naar dagelijk se, ongetrainde, onlogische en onvoorspelbare bewegingen, maar het vleugje erotiek, de yoga- inslag en de aanzet tot de Indiase moedra's brachten toch onmiskenbaar spanning te weeg in dit gloednieuwe, blootsvoetse en muziekloze danswerkje. Maar daarna werd er door Mo- lissa Fenley, alleen of samen met Lynne Allard en Deni Bank alleen maar stoer en zonder ophouden rondgehuppeld. Zwaaiend met de ar men en schier onvermoeibaar, al werden aan het slot van deze veel te eenzijdige, veel te lan ge en door een soort versterkte breipennenmu- ziek begeleide optredens, de ogenschijnlijk zo vrolijke en veulenachtige bewegingen toch zichtbaar trager. Veel lichamelijke energie en veel werk voor de spieren, maar of deze chore- ografietjes nu „Energizer", „Gentle desire" of „Periphal vision" heetten, er was visueel kraak noch smaak aan. Met een geleerd woord kan men dit minimal dance noemen. Misschien voor de uitvoerenden een soort zelfverdoving, maar voor de toeschouwers in het HOT alleen maar vervelend. FRANK DELBOY Voor vaders die bij de tijd willen blijven Het kost moeder steeds moeite betaalbare cadautjes te vin den, welke de kinderen aan pa kunnen geven. Vaderdag moet voor alles een „grapje" blijven en naderhand niet lei den tot grote tekorten op het huishoudbpekje. Er moet dan ook enig speurwerk worden verricht Als men besluit dat de jeugd gezamenlijk iets geeft en moeder er nog iets bij doet, zou het nieuwste Pulsar quartz-horloge een (zij het wat prijzige) vondst kunnen zijn. (Vanaf f 100,-). Het is een hobby-horloge met talrijke functies, zoals dubbele tijdme ting, een stopwatch met honderdste seconden, dubbele tel ler en uursignaal. Met het indrukken van een knopje kan een soort fruitma chine in werking worden gesteld. Vijf cijfers rollen dan in willekeurige volgorde voorbij en het is dan de kunst zoveel mogelijk gelijke cijfers naast elkaar te krijgen. Het spreekt vanzelf dat het uurwerk ook zijn normale funkties heeft: Aanwijzen van de juiste tijd met seconden, dag en datum. Er zit ook een instelbaar alarmsignaal op. Indien pa reeds beschikt over elektrisch aangedreven ge reedschap dat bij gebruik stof of zaagsel veroorzaakt, zou men een opvangzak bij het betreffende artikel kunnen kopen. Doorgaans gaat het dan om een paar tientjes (grasvangers voor gazon maaiers zijn duurder) en het gemak laat zich gemakkelijk opvangen. Overigens moeten ma en de kinderen geen aparte gereedschappen gaan kopen, zonder van tevoren te overleggen. De praktijk wijst uit dat er rond deze periode van het jaar spullen gekocht worden, die manlief hele maal niet nodig heeft of niet wil hebben. Moet het een ab solute verrassing blijven, dan van tevoren vaststellen dat het artikel geruild kan wor den (geen tegoedbonnen ac cepteren; dan wordt er over het algemeen ook iets ge kocht, dat niet direct noodza kelijk is) of gewoon kan wor den teruggebracht. Men ont vangt dan de aankoopsom te rug en er kan een ander plan gemaakt worden. Bartoks Blauwbaard en Mandarijn beklemmend gepresen teerd AMSTERDAM In dit Bartok-jaar waarin wordt herdacht, dat de Hongaarse meester een eeuw geleden werd geboren, heeft de O pera van Budapest rijn muziek dramatisch werk in één avondvullend programma vere nigd. Daar is reden toe, want de opera „Blauwbaards Burcht" en de pantomimi sche dansspelen „De Houten Prins" en „De Wonderbaarlijke Mandarijn" handelen alle drie over de liefde van man en vrouw, hun diep psychologisch onderscheid en de pro blematiek van hun relaties, uitgedrukt in meer of minder duistere symboliek. Doordat de drie korte werken tussen 1911 en 1919 in ongeveer acht jaar werden gemaakt. Als pa een tuin heeft, er graag in en aan werkt, in het bezit is van een heg die minstens twee keer per jaar geschoren moet worden, is het - als de heg voldoende dik en lang is - misschien zinvol na te denken over de aanschaf van een elektrische heggeschaar. Over het algemeen zijn deze ma chientjes aan de prijzige kant, maar waarom niet contact gezocht (en samen gekocht) met de buurman als hij ook een heg heeft Het aanbod in soorten, kwaliteiten is groot, maar wil men echt iets goeds kopen dat lang mee gaat en bovendien alle veiligheidsvoorschriften heeft „afgewerkt", dan zou de nieuwe schaar van Skil een verantwoorde aan koop kunnen zijn. De nieuwste heggeschaar van deze Ne derlandse firma heeft messen die aan twee kanten snijden en is 60 cm. lang. De dubbelsnijdende messen lopen in te- genstelde richting en daardoor kan er snel en efficient ge werkt worden. Het bedieningsgemak met de 2,6 kg wegen de machine is optimaal, omdat er nauwelijks trillingen op treden. Bovendien is de schaar compact van bouw en be schikt over een erg ekonomisch gevormde handgreep. Het Skil-produkt is uiteraard dubbel geïsoleerd, heeft een blok- keerknop die moet worden ingedrukt om de motor te laten starten. De heggeschaar zal dus niet onverwacht gaan lo pen, indien de stekker in het stopcontact zit. Er wordt een speciaal beugeltje bijgeleverd voor het aansluiten van een verlengsnoer. Prijs van het geheel 279,- incl. btw. er een uit de 19e eeuwse kermisdraak weggelo pen, de goede vriend van vroeger is een halve gare met colbertje en das verkeerd om, vader is een onbegrijpelijk onmens. Ze leggen in de tekst consequent alle nadrukken verkeerd, be wegen zich als idioten in een kaal toneelbeeld met wat spots en af en toe een stuk plastic. Een ergerlijke pseudo-interessante schertsvertoning! BERT JANSMA Heggeschaar van Skil (foto links) Na vaderdag breekt de tijd van lange autoreizen naar de vakantiebestemmingen weer aan. Ritten over broeierige snelwegen hebben meestal slechts tot doel zo snel moge lijk de zonnige verblijfplaats op te zoeken. Dankzij een „fristank" van 4711 komt de automobilist toch nog enigs zins fris aan op het vakantie oord. Een fles „echt Kölnisch Wasser" is in een isolerende verpakking gestopt Door deze speciale isolatie blijft de inhoud koel, ook bij hoge temperaturen. Door zijn vorm blijft de „tank" beter rechtop staan in de auto. JAN VAN KERKVOORDE Koel Keuls water tijdens de rit Kostuumontwerp van Rudolf Corens voor de titelrol in Bartóks opera 'Hertog Blauwbaard'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 9