KIM WILDE:
Een „kid"
uit Engeland
POP
ConcertagendtyïïË
KLASSIEK
Twee gerestaureerde
opera's
PLATEN
lna 1
icmen i
i kerm
ten de
gens w
[vroeg
buitei
[loskoi
voor
rd deel
!Vië: f
jriste
Jtnoci
;mie
Tweec
J Italië
wordt
pietion Backward Prim
is ondanks de modieuze i
16 juni Ultravox, Jaap Edenhal in Amsterdam. Vbj
gramma DA F.
16 juni The Lights, muziekcafé de Paap, Papestraa\
Den Haag.
18 juni Haagse groepen presentatie. Paard van TrP
Den Haag.
19 juni The Beat, Melkweg in Amsterdam.
20 juni Passage On-off, Paard van Troje in Den ii
23 juni Mike Oldfield, Doelen in Rotterdam.
23 juni Staytion, muziekcafé de Paap, Papestraat 32 ii I
Haag. J
26 juni Neon, Paard van Troje in Den Haag. fi
27 juni Steve Strange. Leids Vrijetijdscentrum in -Lei
28 juni Dr. Feelgood, Paard van Troje in Den Haag.
30 juni Spotlight Kid, muziekcafé de Paap, Papesfraaigj^Q^j
Den Haag. haris h
7 juli Dodo, muziekcafé de Paap, Papestraat 32 in Denk
14 juli Tilt Team, muziekcafé de Paap, Papestraat 32 ii
East Side Story Squee
ze (A&M)
Evolueert de muziek van
Squeeze of zoekt deze En
gelse groep wanhopig naar
een nieuw geluid? Deze
vraag dringt zich automa
tisch op na het horen van
het vierde album East Side
Story. Componist Glenn
Tilbrook heeft onlangs ge
zegd dat hij doodziek wordt
om te wachten tot Squeeze
eindelijk eens doorbreekt.
Hij wil dat het succes direct
komtliever vandaag nog
dan morgen. Dat verklaart
waarschijnlijk het naarstig
zoeken naar een nieuwe
formule, ondanks het feit
dat de vorige elpee Argy-
bargy halverwege de Ame
rikaanse Top-100 reikte.
Een niet onaardig succes
voor een Engelse groep,
maar kennelijk niet genoeg.
Toetsenist Jools Holland
werd op de nieuwe elpee
vervangen door Paul Car-
rack (ex-Ace), er werd ge
wisseld van manager en El-
vis Costello en Roger Bechi-
rian (Undertones) werden
ingehuurd als producers.
Als dank voor het weder
zijdse vertrouwen mocht
Glenn Tilbrook meezingen
op From A Whisper To A
Scream op Costello's Trust,
dan zou Elvis meezingen op
twee tracks van. East Side
Story. Waar hebben deze
Bijvoorbeeld in een
mofoonplatenzaak.
teer in de Tubes. Wantïen-der
wordt het jaar van d nateur
bes. Met de Comp aterdag
Backward Principle
vertaling van de red
oude rotzooi door m fcab
tingtrucs voor nieuw v Rchijnl
pen) haal je 1981 in -
Vierentwintig uur pei
waar en wanneer je
wilt. De Tubes doen /ën re'
voor jou. gezien
>ur autc
Noot voor niet met dl de reg
meegaande bakkebaa lolini^ s
spijkerbroek drag r'~
Hush Puppie-shuffi
die gewoon van uitstek volgent
muziek houden: The dro Pe
veranderingen nu allemaal
toe geleid? Tot een weinig
consistente elpee met refe
renties naar Beatles (Vanity
Fair), rockabilly (Messed
Around) en twaalf ander
soortige songs. Nog maar
enkele tracks roepen herin
neringen op aan vroeger
werk, maar de tijd van Cool
For Cats is voorgoed voor
bij. Het gebodene is niet
slecht, maar de composities
zijn vaak te gecompliceerd
voor de gemiddelde luiste
raar. En zoals zo vaak is ge
bleken leidt gecompliceerd
heid zelden tot succes. Suc
ces dat de leden van Squee
ze zo hardnekkig zoeken,
getuige de uispraak van
Glenn Tilbrook. Aanspre
kende songs als In Quintes
sence (overigens geprodu
ceerd door Dave Edmunds)
en de fraaiste melodie op de
plaat Tempted veranderen
niets aan dit totaalbeeld.
TvR
Tubes The Completion
Backward Principle
(EMI)
This is it Say hello to a
whole new way of listening.
The Tubes Group. Growth,
Credibility Direction.
Een nieuwe tijd vergt een
nieuwe aanpak. Hippies,
rockers, radicalen, punkers
en blitzers kunnen niet
meer. Dit is de „age of ego"
en vooral „the age of suc
cess". Het moet functioneel,
geslaagd en rendabel zijn.
De wereld wordt een rekla-
meburo en de Tubes (zeg:
toeps) lopen voorop.
Hang je Blitzkledij aan de
wilgen, vernietig je lederen
jack, verbrand je Afghani
stan-coat en geef je army-
suit aan de armen. Hol naar
een Van Gils-dealer en
schaf onverwijld een drie
delig pak aan, loop daarna
naar de kapper en laat je
kapsel Reagan worden.
Vergeet niet te scherpzinnig
je schitterende tanden bloot
te lachen, vertrouw nie
mand en sluit transacties.
zin waarin het produkjt
pakt is, de allerbeste
plaat die ooit is uitgi
n niet
laar ec
teling
>t belai
.ietten
comn
tisch
(eer;
identsi
•mee z
lert 4
alle
zullei
:lft vs
Ks
ginj
J ge
[straf
Georg
8 ons
de jon
Ken Lockie The In jjjkj Wi
sible (Virgin/ Ariola A{epga3
Het illustere gezeh e partj
Cowboys International (u verc
het uitbrengen van ee/iat er c
stekende elpee alweei !rs jn
elkaar gevallen. Ken ;itting
kie is de man die ve 2\ juni
woordelijk was voor vr e ten(j
al het materiaal op The 0nge1
ginal Sin. Zijn eerste sc Mitteri
sche actie heet The Im\ r mach
ble en als de plaat een aue rei
duidelijk maakt, dan i. Qe Q;
dat Cowboys blijkbaar arcj jn
was dan de grote man jociaiis
kie met een verzam sterr
muzikanten daar om lns de
In nummers als Foot ngen
(met de modieuze drun r dan t
stotende blazers ook
schikt voor disco 's) ei nd.
„modern tango" Pi lieuwe
houdt Lockie zich nog had d
staande. Ook het mek jeuwe
aal Scho
&n, pNG
leaan
matische Too Much
Little met de fraai geai
geerde vioolpartijen is
beluisteren meer
waard. Maar of het nu
de begeleiders of ai
producers (Hillage
waring) ligt, op de
andere momenten
deze soloplaat een - -
lijk chaotische en sruuj*
indruk. Dat ondanks ht f*1
schakelen van mensen
Jim Kerr (Simple Mini
John Doyle MagazineI
Impossible mist node
sics als Aftermath en r Chir
Comes A Saturday. Tar
Lockie gaat terug naar na ge\
neef
oeminj
i is ee
le soev
nese It
ring.
herontdekte werk in juist
deze produktie liet kennis
maken.
Bijna tegelijkertijd met deze
heruitgave kwam een nieu
we stereo-produktie van de
„Italiana" op Erato beschik
baar, nu niet op twee maar
op drie platen (nr. STU
71394). In de hoofdrol treedt
hier de fenomenale Marilyn
Home op en verder zijn er
het Praags Filharmonisch
Koor en de Solisti Veneti
onder Claudio Scimone. De
noodzaak van een derde
plaat is gemakkelijk te
rechtvaardigen door de op
name van alle musicologi
sche vondsten van de laat
ste kwart eeuw. Terwijl Gi-
ulini nog coupures aan
bracht in de toen beschik
bare partituur, zijn deze ge
deelten door Scimone wél
opgenomen en bovendien
alle gedeelten die bij de pre
mière in 1813 klonken maar
mogelijk niet van Rossini
zelf waren. De ook waar
schijnlijk niet door hem
vervaardigde secco-recitia-
tieven klinken behalve met
klavecimbel nu ook met
cello en contrabas (wat ze
aantrekkelijker maakt) en
verder zijn vastgelegd de la
ter door Rossini ten bate
van andere vervaardigde
gemaakte alternatieve aria 's
en ensembles.
Afgezien van deze vaak
heel leuke extra's is het
vooral de herziene instru
mentatie die de nieuwe ver
sie onmisbaar maakt naast
de legendarische oude. Het
is weinig minder dan een
openbaring hoezeer die de
kostelijke muziek ver
nieuwt en verlevendigt.
Hetzelfde geldt voor de
nieuwe opname van Jané-
ceks laatste opera Uit Een
Dodenhuis, een digitale 2-
plaats-opname van Decca
(D 224) door het koor en or
kest van de Weense Staatso
pera met Tsjechische solis
ten onder Charles Macker-
ras. Deze dirigent trok in de
achter ons liggende jaren al
de aandacht met zijn regi
straties van Janaceks ope
ra's Katja Kabanové en De
Zaak Makropoulos. Ook bij
de opname van zijn laatste
muziekdrama is de parti
tuur en vooral de instru
mentatie zoveel mogelijk in
de oorspronkelijke staat te
ruggebracht.
Vooral bij het Dodenhuis
(naar Dostojewski) was dit
nodig omdat Janacek zijn
origineelste muziek maakte
toen hij de pensioengerech
tigde leeftijd al was gepas
seerd. Rond zijn 70ste ver
jaardag werkte hij koorts
achtig aan partituren die
niet alleen heel eigenzinnig,
maar ook slecht leesbaar
waren. Na zijn dood werd
aangenomen dat hem de tijd
had ontbroken om die mu
ziek zorgvuldig af te wer
ken of zelfs geheel te vol
tooien. Alvorens Universal
deze muziek publiceerde,
werd er met de beste bedoe
lingen nogal wat aan „ge
corrigeerd". In het begin
van de jaren zestig kwam
men evenwel tot de over
tuiging dat de stukken hele
maal niet onvoltooid waren,
maar dat ze een nieuw ge
luid presenteerden dat hele
maal in de lijn lag van Ja-
néceks ontwikkeling. Hoe
wel om redenen van prakti
sche uitvoerbaarheid de
handschriften niet letterlijk
konden worden gehand
haafd en deze hand
schriften trouwens ook niet
altijd definitief ontcijfer
baar waren deed men
toch een lofwaardige poging
de intenties van de grote
Tsjech zo dicht mogelijk te
benaderen. Dit werd in het
onderhavige geval verge
makkelijkt doordat er een
door twee anderen gemaakt
afschrift bestaat van Janê-,
ceks handschrift, waarin de
componist zelf correcties
aanbracht.
Wat de nieuwe Decca-opna-
me op basis van dit mate
riaal laat horen, is duidelijk
anders dan wat is vastge
legd op de oude Supraphon-
opname (SUA 10705/6) en
wat te horen was bij de
voorstellingen van de Ne
derlandse Opera in een Ne
derlandse tekstbewerking.
Die tekstbewerking was
voor velen volstrekt onaan
vaardbaar, omdat bij Janó-
cek muziek en spraakmelo-
die een onscheidbaar geheel
vormen.
Alleen multinationale pla
tenmaatschappijen kunnen
het zich veroorloven voor
treffelijke opnamen van ge
restaureerde opera's te pu
bliceren zoals Erato met
L'Italiana In Algeri en Dec
ca met Z Mrtvého Domu
(Uit een dodenhuis) hebben
gedaan. Mensen, die zich zo
laatdunkend over dergelijke
ondernemingen uitlaten,
zouden dat wel eens kun
nen bedenken.
JOHN KAS ANDER
HILVERSUM Dat de
single Kids In America een
internationale hit werd, is
niet zo verwonderlijk. De
strakke produktie, het pak
kende refrein, maar vooral
het wat hese stemgeluid
van Kim Wilde stonden
daar borg voor. De schijt
gaat ongetwijfeld als een
van de beste singles van
1981 de pophistorie in. De
opvolger. Chequered Love,
is net zo hitgevoelig. Kim is
een blijvertje, dat zal ze met
haar elpee Kim Wilde, die
volgende week uitkomt, be
wijzen.
Kim komt in een hooggeslo
ten trui de bar van het hotel
Hof van Holland binnenlo
pen. Ze heeft net even op
bed gelegen. „Ik moest even
bijkomen, de laatste dagen
heb ik nauwelijks geslapen
...eigenlijk alleen maar
voor televisie-camera's ge
staan
Ze kiest het terrasje voor
het Hof van Holland om
wat uitgebreider over haar
zelf te vertellen. De krach
tig waaiende wind in het
zonovergoten Hilversum
steekt daar echter een stok
je voor. De bar is te druk en
zo wordt het een kamer van
het hotel, bereidwillig be
schikbaar gesteld door de
recepioniste.
Kim besteedt haar tijd het
liefst aan zingen en teke
nen. Na haar schooltijd ver
bleef ze een jaar op de
kunstacademie. „Ik heb al
tijd zangeres willen worden,
maar toen ik van school
kwam, was daar geen gele
genheid voor. Dus besloot
ik voorlopig aan mijn ande
re hobby wat meer aan
dacht te besteden".
Tekeningen
„Mijn tekeningen zijn niet
slecht, maar nog niet goed
genoeg om ze „aan de we
reld te tonenDaarbij
maak ik ze uitsluitend voor
eigen plezier. Ik geef alleen
tekeningen weg als ik bij
voorbeeld iemand heb na
getekend".
Kim's tekeningen ontstaan
heel vaak in platen- of tele
visiestudio's. „Daar moet je
soms heel lang wachten.
Dan kan je natuurlijk niks
doen. Ik neem liever een
schetsboek en teken wat".
Echt véél tijd kan de 20-ja-
rige Kim toch niet aan haar
tekeningen besteden. „Als
Elke restauratie is gebon
den aan de smaak en het
stilistisch inzicht van de tijd
waarin de restauratie tot
stand komt. Dat is een erva
ringsfeit bij het herstel van
bouwwerken en schilde
rijen, van orgels, violen en
andere muziekinstrumen
ten. De stelling gaat ook op
voor het restaureren van
partituren waar de muziek
wetenschap de laatste tien
tallen jaren heel opmerke
lijke resultaten mee bereik
te. Rembrandts Nachtwacht
veranderde meer of minder
in een Dagwacht, en iets
dergelijks gebeurt met mu
ziek van Bach, Haydn en
Mozart wanneer de partitu
ren grondig worden schoon
gemaakt op basis van het
oorspronkelijke materiaal
van de componisten of hun
tijdgenoten. Omdat echter
de schoongemaakte partitu
ren moeten dienen voor de
hedendaagse uitvoerings
praktijk, sluipen er onver
mijdelijk nieuwe eigentijdse
elementen in.
Dankzij de grammofoon
plaat zijn ook niet-musicolo-
gen in staat na te gaan wat
een wetenschappelijk ver
antwoorde restauratie kan
opleveren. Dit voorjaar
bracht EMI-HMV (nr. 161-
00981/2) een mono-heruit
gave op de markt van Ros
sini's sprankelend-frisse ko
mische opera L'Italiana In
Algeri in een produktie van
de Milanese Scala onder Gi-
ulini met de fameuze Giu-
lietta Simoniato in de titel
rol. Het was een openbaring
toen het Holland Festival
1955 ons met het destijds
Rossini's L'ltaliano In Algeri is nu gerestaureerd in
mono en stereo te beluisteren.
ik meer vrije tijd zou heb
ben, zouden mijn krabbels
waarschijnlijk snel boven
het amateurpeil uitgroeien.
Ik heb talent...het kost me
in elk geval geen moeite
een goede tekening te ma
ken".
Muzikaal wil Kim zich niet
binden aan de rock roll-
stijl van Chequered Love,
„Ik wil zoveel mogelijk ver
schillende muziekstijlen
zingen, dus ook reggae en
soulgetinte muziek".
S te vie Wonder en wat later
Aretha Franklin en Randy
Crawford noemt Kim als
haar grote muzikale invloe
den, maar ze voegt er direct
aan toe dat ze naar allerlei
soorten muziek luistert: van
Bach tot Elvis Costello,
„Echt veel tijd om naar an
deren te luisteren, heb ik
momenteel niet... maar ik
blijf m 'n platencollectie
aanvullen met groepen en
artiesten die me interessant
lijken".
Sessiewerk
Met een beroemde pa als
Marty Wilde was de studio
voor Kim al snel een soort
tweede thuis. Ze deed voor
haar plezier veel sessiewerk
voor kenissen en vrienden
van haar vader. „Ik zong in
achtergrondkoortjes en
hielp ze bij sessies. Ik werd
veel gevraagd omdat men
sen wisten dat ik graag zan
geres wilde worden".
Ook haar broer Ricky
rond 1970 maakte hij furore
als teenybop-ster kon op
haar hulp rekenen als het
om zangwerk ging. Hij was
het eigenlijk die Kim haar
huidige bekendheid gaf.
„Ricky had wat nummers
geschreven en daarvan een
demo-tape gemaakt. Op die
nummers zong ik op de ach
tergrond mee. Om een pla
tencontract te krijgen, ging
hij er mee naar RAK. Mic-
kie Most hoorde de num
mers, was geïnteresseerd en
vond dat hij ze maar op
nieuw moest opnemen. Dat
betekende dat ik opnieuw
moest zingen. Mickie Most
kwam op een gegeven mo
ment de studio binnenlopen
en was nogal onder de in
druk van mijn stem. Wat la
ter hoorde hij een ruwe
versie van Kids In America
en vroeg of ik bij hem on
der contract wilde komen
Greta Garbo
Kim Wilde schrijft zelf geen
songs; dat doen haar broer
Ricky (19) en haar vader
Marty voor haar. „De inspi
ratie ontbreekt" zegt ze. „Af
en toe krijg ik wel ideeën,
die ik dan ook op papier zet
en op de piano uitprobeer
Kim speelt piano
maar het zijn geen echte
liedjes. Ik ben echter nog
jong. Ik wil me voorlopig
toch voornamelijk concen
treren op mijn stem en een
carrière als zangeres. In de
schaarse vrije tijd, die ik
heb, teken ik, rust uit of
lees een boek".
Later in de bar blijkt dat ze
bezig is aan een biografie
over het leven van de
Zweedse filmster Greta
Garbo. „Zo zou ik niet kun
nen leven merkt ze op. „Ik
ben wel lui, maar de hele
dag een beetje in huis rond
hangen en verder niets
doen zoals Garbo doet, is
toch niets voor mij. Je moet
toch ergens mee bezig zijn.
Iedereen streeft toch naar
geluk en succes., of niet?".