In twaalf delen op tv de mens op zoek naar God Geluk onder hoge druk in Britse Exegesis- sekte in eigen Mini en Maxi show "Se TERUGBLIK TELEVISIE VANAVONEI TELEVISIE ZATERDAG. RADIO VANAVOND RADIO ZATERDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT - VRIJDAG 29 MEI 1981 PA< "p" NEDERLAND 1 NOS 18.25 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Jeugdjournaal 18.36 Sesamstraat 18.50 Paspoort voor Span jaarden KRO 19.00 SpeedyGonzales 19.05 De Fllntstones 19.30 Daar vraag je me wat 20.10 De Meni en Maxi Snow 21.05 Hallo, daar ben ik weer, Amerikaanse ko mische serie NOS 21.37 Journaal KRO 21.55 De Rechtbank HUM.VERB. 23.00 Spelenderwijs NOS 23.35 Journaal 23.40 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS 18.57 Journaal AVRO 18.59 Dr. Snuggles 19.05 AVRO' Toppop NOS 20.00 Journaal AVRO 20.27 Dallas 21.15 Televizier Magazine 21.55 De toestand in de wereld 22.00 Tinker, tailor, soldier, spy, serie NOS 23.45 Journaal 23.50 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 (Region, progr.: NDR: 18.00 Elne Amerikanische Familie, tv-serle. 18.30 Actualiteiten. 18.45 Kleuterprogr. 18.55 Elne Amerlkanlsche Familie. 19.25 Region, magaz. 19. verz. WDR: 18.00 Amusei 18.30 Tekenfilmserie. 18.4ÖT mentsprogr. 19.15 Actui 20.00 Journ. 20.15 Weg In* (The dark angel), speelfllnl Economisch magaz. 22.30 Aj ten. 23.00 Sport. 23.25 Eln New York: Eln glorrelcl tv-serle. 0.40 Journ. DUITSLAND 2 18.20 Western. 19.00 Jourt, Buitenlandse reportages. 2l form, progr. 21.15 Serie amu •programma's. 22.00 Actu 22.20 Cultureel magaz. 23.( matief progr. 23.15 Frech banks, speelfilm. 1.00 Journ. 23.00 rie. is.fttSro DUITSLAND 3 WDR 18.00 Kinderserie. 18.30 li progr. 19.00 Vrljetijdsmagazli, Journal 3. 20.00 Journ. 20.15 schappelijk progr. 21.00 Rep 21.30 Religieus progr. 22.00 Gott gefallt, tv-film. 23.00 T portret. 23.30 Journ. BELGIE NEDERLANDS f 18.00 Tekenfilmserie, serie. 18.30 Kinderserie. - matief progr. 19.07 Inform, is n 19.37 Meded. en morgen gem< Journ. 20.10 De zeerover (Th|g j0p is d :n v BELGIE NET 2 hijee 20.10 Wij, heren van Zlchem, 21.00 Reportage. 21.40-22.1(> reel progr. f gera, |den h BELGIE FRANS 18.15 Spelprogr. 19.00 Region. 19.30 Journ. 21.15 La dame d from Shanghai). Amerikaans*ering: film. 22.40-23.00 Journ. en wigspro BELGIE FRANS 2 18.30 The Muppet Show. Met|0I"t v« Alan Arkin. 18.00 Zie Net 1 Maitres et Valets. (Upstairs stairs), Engelse tv-serie met oi line Collins, John Alderton, f tekoi Baddelley en Gordon Jacksonj - Het loon van de zonde. 20.f dredi-Sport. Sportmagazine i senteerd door Raymond Aretsrj Lemaire. 22.00-23.00 Festival f Rochefort. NEDERLAND 1 OS 10.40 Fries voor niet-Frlestali- gen (herh.) TELEAC 11.30 Microprocessors 1 en- 2, herh. les 30 12.00 Antieke wereld, herh. les 11 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 15.30 Journaal TROS 15.32 De snoek, natuurfilm 16.12 De dieren van het Groe ne Woud 16.35 Ren je rot NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 •10.00 Journ. 10.03 French wie Fair banks, speelfilm. 11.45 Inform, progr. 12.30 Reg. magaz. 12.55 Persoverz. 13.00-13.15 Journ. 13.40 Prog» 14.10 Journ. 14.15 KleutL^ 14.45 Inform, progr. 15.30| 8progr. 17.00-17.30 Inform. (Reg. progr. NDR 17.30 Prog 17.31-18.00 Natuurfilmserie. 17.30 Act. 17.55-18.00 .progr.). DUITSLAND WDR 3 16.30 Cursus Duits. 17.00 Cun HAA kunde. 17.30 Inform, progr. »epbel neen i BELGIE NEDERLANDS Met 14.00-14.30 Open School. 15.igde j nws. 16.00-17.30 Die *«rd)ff al waarheid (The awful Truth^ £of°\ BELGIE FRANS off ei 15.55 Teievlsiéportret. 16.55 van J serie. 17.25 Inform, serie. 1fl kenfilmserie. 17.45 Muz.progf|» jj' HILVERSUM 1 (NOS: teder heel uur nws.). 18.11 Echo. 18.21 (S) Punt uit. 19.55 Overweging. 20.03 (S) Country time. 21.02 (S) Nine o'clock Jazz. 22.02 Goal. NOS: 23.02-24.00 (S) Met het oog op morgen. EO: 0.02 (S) True Light: met o.m. 0.02 EO's Country-uur. 1.02 (S) Stuff tot nadenken. 2.02 (S) Voor wie niet slapen kan. 3.02 (S) La luz Verdadera. 4.02 (S) Zingen In de nacht. 5.02 (S) Snarenspel. in zc 1 dat Isverzi ir nws NOS: Is wei de Nationale Hl in de 19.02 (S) De Rock en Roll Methode 20.02 (S) Ook zo. 20.30. 20.30 (SI»™"* 22.02-24.00 Het VPRO-Rodkf Ithax Horizon. 23.55 Nws. HILVERSUM 3 (NOS: teder he De Avondsplts ira-kamerbreed. 17.24 Meded. 17f 17.36 Aktua. Putnam NCRV: 7.02 (S) Popfris Tiy (S) Happy sound. 10.031. station. 11.03 (S) Pop n PJ 12 03 (S) Los vast. 14.oL pOP *aP- 15 03 (S) Disco 16.03 (S) NCRV Zaterdr* IHFÖ voor de vrouw. 9.10 Wateral. 9.15 Onder de mensen. 10.00 Solo in de goud viskom. 10.30 Coulissen. 11.30 Janboel. 12.00 Troeeen locll 12.26 Meded. voor land- en tulnb. 12.30 Nws. 12.38 Aktua. 13.00 Nws. 13.1t Introduktte kernpunt. 13.15 Van de blnnenpalna. 14.00 Kernpunt. 15.00 Sport na spon. 15.30 Kies keurig. 16.00 Aktue-extra. 17.00 Aktua-ax- igse n Jfelijk Caroline! 9.00Nws' 9.02jenisstl no-an. 10.00 (S) Concertos Hr» F oate. 12.00 Nws. 12.02 (f "5 de lucht In. 13.15 (S) Marijke SmltfCt bOI "Dbdi Ofschoon Reitsma verzekerde dat het in Parijs om een prach tige Europacup-finale ging, kon ik het er niet in ontdek ken. Ik zag wel veel benen ge kneusd worden met slechts nu en dan vlagen van het spel dat op dit niveau verwacht mag worden. De geluidwskwaliteit was voorts allermiezerabelst. Je wist soms niet waar de commentator het over had. Met herhalingen was men ook niet bepaald scheutig. Ook vroeger, zo liet Reitsma door schemeren, was de verzorging uit het Pare des Princes niet altijd even ideaal. Voor een vijhonderdmiljoenkoppig pu bliek mag dat toch wel anders. De gemiddelde Nederlandse schoolkrant zal wel niet zulke pittige onderwerpen aansnij den als de Amerikaanse, waar mee IKON in een zeventien- delige serie bezig is. Vorige keer jeugdprostitutie, nu racis me op school. Dat wil zeggen, het ging om de uitreiking van een prijs, waarop een blanke jongen en een zwart meisje evenveel recht hadden. Ge lukkig ging het meisje met de eer strijken, anders hadden ze er weer van alles van gedacht. Kenmerk had het over groeiende onvrede in het jonge Zimbabwe over de trage land- pr Bo: len. Hi jan L. neënh. verdeling. Als die groneft. een tie niet gauw wordt opten om dreigt weer een jevolufgelekt klonk het somber. |ie de Twaalf delen lang zijn gepast gezelschap geweest vaivijf ja: Lemmings, die nu hun k hebben gepakt. Een lanj proefde lijnen opgebouwl„m rie over in hoofdzaak eff dige mensen. Er zullen jjof e kijkers zijn die hen zullejjment( sen* dan d ank z, Heel wat meer pretentiej blijkt stoken in de spiona»i eerf naar het boek van Jojjfel va Carré. Een goede gedacfllende met twee delen tegelijker Mini wikkelen. Zo kun je de fond I beter in de gaten houdendie d< En dan moest Koning gebi iets terugnemen met bij rontj king tot een gekritiseerd&leven cursus. Geruime tijd versfeUgdel daartoe een van rechtje reel opgedragen rectificatie of is he scherm, waarvoor soifgen, h kijkers misschien wel dfo m'et hebben moeten opzetten figelool te kunnen lezen. Kjadimii Klant gaat in hoger bftts R. Een koning kan zoiets over zijn kant laten gaan Achter het Nieuws besl»oei haar gehele uitzending a» verjaardag van Amnesty] mijn i HAN JON* staan het Hogere in eigen concentratie wordt gezocht. Het gezicht van het Hindoeïsme krijgt men gezet naast vormen van Boeddisme in Sri Lanka. Kenmerk van alle oprechte geloven lijkt wel te zijn de behoefte aan getuigenis. In tegenstelling tot de geheimzinnigheid van sekten be trekken onbaatzuchtige gelovigen graag buitenstaanders in hun vormen van ver ering. De BBC-filmers danken daaraan de mogelijkheid met hun camera's en commentaar diep te kunnen doordringen in wat de mensen geloven en hoe zij dat ondergaan. Chinese religieuze ceremonieën werden in Taiwan opgenomen en het Joodse ge loof hoort men nader verklaard in Jeru salem, waar ook wordt ingegaan op de zinloosheid van de slachting in de Twee de Wereldoorlog. Wat betekent het „uit verkoren volk" te zijn? De oost-europese orthodoxe kerken wor den in hun relatie tot de communistische staten gezien als „liefdeloos gehuwden", een sterke binding met het volk, maar door de overheid om die reden met te genzin geaccepteerd. In deze serie wordt telkens ook gezocht naar de samenhang tussen geloofsbele ving en culturele achtergrond van het desbetreffende volk. Ook de politieke verhoudingen kunnen hierin een rol spelen. Zo wordt in de beschouwing van het zuidamerikaanse katholicisme ook betrokken de daar heersende sociale nood en de daardoor opgeroepen hang naar het Marxisme. Bij de afzonderlijke uitzendingen komen we hier nader op terug, evenals op de meest opgesplitste kerk ter wereld, het protestantisme. Presentator Ronald Eyre werkte als theaterdirecteur voor de Royal Shakes peare Company. Hem kan oog voor de dramatische werking van godsdienstbe leving niet ontzegd worden. Dit blijkt uit de beelden, waarin hij theatrale effecten nastreeft bij gebruiken als doop, besnij denis, huwelijk en begrafenis. Maar vooral toch was hij er op uit om ondanks verschillen de overeenkomsten te laten zien in de manier waarop mensen over de hele wereld hun geloof beleven, op zoek zijn naar het Opperwezen. TON OLIEMULLER HILVERSUM De Amsterdamse psychiater prof. dr. P.C.Kuiper heeft het menselijk en vakmatig gezien niet begrepen op de leiders van verschillende godsdien stige sekten. Hij heeft hun slachtoffers onder behande ling (gehad) en praat uit de praktijk en uit de grond van zijn hart als hij zegt, dat er onder hen dermate de pressieve mensen zijn, dat zij met plannen rohdliepen een einde aan hun leven te maken. Van de sekte-gelovi gen wordt verwacht, dat zij zich onvoorwaardelijk uit leveren, hun vermogen tot kritisch oordelen afleggen. Hij noemt de behoefte om zittingen van sekten bij te wonen een verslaving en spreekt in dit verband van psychische heroïne. Tot dit oordeel komt prof. Kuiper na het zien van de BBC- reportage van een sessie in een Londens hotel van de Exe gesis-sekte. VARA-tv heeft hierop de hand weten te leg gen en vertoont deze zondag a.s. om 20.45 uur op Ned. I onder de titel „Geluk onder hoge druk". Drie kwartier lang krijgt de kijker beelden getoond van een grote groep mensen, die zich willoos uitleveren aan de religieuze lei der, die zijn kennis zelf weer heeft opgedaan bij soortgelij ke leiders in Amerika en India. De VARA hecht er aan deze beelden te laten zien, omdat het socialisme de vrije individualiteit en de bescherming van het individu in zijn vaandel draagt. Chef documentaires Harry Prins wijst erop, dat dit soort zittingen zich in grote geheimzinnigheid afspelen. De bui tenwereld krijgt er niets van te weten. Dat de BBC in dit geval toch heeft mogen filmen zou een gevolg kunnen zijn van het feit, dat de leider van de Britse Exegesis-sekte in opspraak is gekomen en een rustige sessie gebruikte om de BBC ter geruststelling een kijkje te laten nemen. Op beslo ten zittingen schijnt stevig lichamelijk geweld te worden gebruikt: er wordt ook gescholden en geschreeuwd. De „gelovigen" laten met zich sollen, omdat zij hun normale verweer kwijt raken in de beslotenheid, die dagen achter een kan duren, dagen waarin men volkomen wordt geïso leerd van de buitenwereld. Het bijwonen van een dergelij ke sessie kost duizend gulden. Gemiddeld nemen er weke lijks enige tientallen mensen deel. Voor de religieuze leider een weekinkomen van enige tienduizenden guldens. De leider van genoemde Britse sekte, Robert d'Aubigny, noemt zijn beweging geen religie, maar levensbeleving. De aanhangers worden ertoe gedreven door spanningen in het persoonlijk en maatschappelijk leven, de zinloosheid van het werken in een wereld die met de ondergang wordt be dreigd en het zoeken naar een oplossing voor deze onvrede in één weekeinde. De beelden laten zien hoe de mensen op deze zittingen in derdaad de eigen wil afleggen. Zij laten zich manipuleren tot het doen van dingen, waar zij onder normale omstan digheden niet toe zouden komen. Zij laten op zich inpra ten. Laten zich zelfs de dreigementen van d'Aubigny wel gevallen. Een jongeman, die tijdens de zitting overtuigd raakt van de Waardeloosheid ervan en de zitting wil verla ten, wordt in scherpe taal toegesproken. Als hij desondanks de zaal uit wil, verschijnt er in de deuropening een soort lijfwacht, die hem de doorgang belet. De leider zegt zich verraden te voelen. Gebruikt daarbij het bijbelse verhaal van de haan die driemaal kraaide. Hij laat daarbij ook de „zaal" kraaien. Met dergelijke foefjes worden de aanhan gers onder druk gezet. Er wordt in toegespraken inge speeld op persoonlijke angsten. Zij worden afgetroefd en overtroefd. Zij laten zich aanzetten tot ademhalingsbewe gingen, die hyperventilatie oproepen. Hierbij komt er te veel zuurstof in het bloed, waardoor het nadenken wordt belemmerd, een toestand waarin zij worden gebracht tot verhevigde en afwijkende gedragingen, waarin zij ook worden geïntimideerd en vernederd, ook in handtastelijk heden. De vertoning van dit onthullende BBC-produkt wordt be sloten met een gesprek met prof. Kuiper. Hij wijst erop, dat het wat de aanhangers van de sekte betreft in wezen om aardige mensen gaat, die in hun onevenwichtigheid zoeken wat ze tot op heden hebben gemist. Hen worden geluksge- voelens in het vooruitzicht gesteld. De suggestie wordt ge wekt terug te kunnen keren tot de veilige schoot van hun moeder, een methode om de persoonlijkheid van deze mensen af te breken. De mensen zelf merken dit niet, om dat ze zich geborgen voelen in de groep. In dit soort met hodieken schuilt juist de misleiding. Intussen doen de lei ders tegelijk aardig en bedreigend. In de verwarring die zij hiermee wekken dwingen zij de mensen dingen te deen waarmee zij zichzelf tegenover de leiders verlagen, zich aan hen onderwerpen. Prof. Kuiper adviseert op grond van zijn ervaringen met ex-sektepatiënten om niet eens met dergelijke zittingen zich zelfs voor de aardigheid in te laten. Het gaat als met het eerste heroïneshotje. Men moet zijn eigen zwakheid kennen en er niet eens aan beginnen. Je levert je kritisch vermogen op die zittingen in zonder je dit bewust te zijn. Wezenlijke weerbaarheid bestaat alleen in eigen idealen, die persoonlijk dan wel maatschappelijk gericht zijn, aldus prof. Kuiper. TON" OLIEMULLER Presentator Ronald Eyre die In zijn geloofsreportages de dramatische werking van religieuze rituelen niet uit de weg gaat. De halve wereld reisde de BBC-man Ronald Eyre rond om met eigen ogen en met de camera te zien hoe de mens voortdurend op zoek is naar God, ant woord zoekt op de vragen naar de eindbestemming, het eeuwige vader land. Vond hij al niet zoveel soorten E>f als er mensen zijn, zeker trof ij elk volk sterk van elkaar ver lende versies van geloofsbele ving aan. Dit maakte zijn serie onder de titel „Het lange zoeken" tot een ka- leidoscopische beeldenreeks van reli gieuze ervaringen. KRO-tv neemt deze serie in twaalf delen over en be gint er zaterdag mee onder het op schrift „Wat geen oog heeft gezien" op Ned. II om 23.00 uur. Telkens op de dinsdag erna op Hilver sum 2 volgt een radioprogramma, dat aansluit bij en ingaat op de tv-uitzen- ding, waarbij men vooral oog wil hebben voor de situatie in ons land. Ten behoeve van opleidingen, discussies e.d. stelt de KRO geluids- en beeldmateriaal op aan vraag ter beschikking. In de eerste aflevering morgenavond be geven de filmers zich onder de Torajas, die op het Indonesische eiland Sulawesi in de bergen toevlucht en geloofsbele ving vinden. Als vele andere volken hechten zij aan het animisme, zielsver huizing en voorouderverering. Stonden vele soorten van religieuze extasen bloot aan inwerking van de buitenwereld, bij de Torajas in hun geïsoleerde bestaan treft men de aloude gebruiken nog tame lijk ongeschonden aan. Van de 300.000 Toraias onderhouden er zeker 100.000 nog het traditionele ritueel. In hun we reld heeft elke daad een bovenzinnelijke betekenis, zoals hier in de Middeleeuwen het werken als bidden gold. De filmers vonden een religieus systeem, waarbij de vormen van eredienst op een ingewik kelde manier in elkaar grijpen, maar als het ware ook vergleden in vertoningen voor touristen. Zij spraken er echter ook met geestelijke leidslieden die op de die pere betekenissen van deze geloofgsbele- ving wijzen. In de tweede aflevering een week later volgen zij in Afrika de „Sionisten" op de voet. In Afrika en vooral zuidelijk Afri ka bij de Zoeloes filmde men een derde vorm van christendom. Tot de eerste twee soorten worden gerekend die resp. door de missionarissen en door de zende lingen naar dit werelddeel zijn gebracht. De „Sionisten" hebben zich daarvan ech ter afgekeerd en op basis van stamtradi ties hun eigen geloof gesticht. Betreffen de de menswording van Jezus, nemen zij geen genoegen met de beeltenissen van een „blanke" Christus, die zij uit Rome krijgen gestuurd. Christus kan nooit een blanke geweest zijn, want Hij kwam op aarde om de mensen te verlossen en blanken hoeven niet verlost te worden. Die redden zichzelf wel en hebben hun land trouwens in beslag genomen. Zo spelen in tal van kerken overal ter we reld nationalistische en traditionele mo tieven mede een rol in de geloofsopvat ting. De „Sionisten" geloven in het he melse vaderland, dat zij aanduiden met Sion. Zij dopen hun gelovigen in de Indi sche Oceaan, dat de grootste doopvont ter wereld wordt genoemd. Zij geloven in de zuiverende kracht van de H. Geest. Zij beleven dit als lijfelijke ervaringen en omschrijven dit als „het komt door je heen". Vooral de vrouwen spelen in de beoefening van hun geloof een belangrij ke rol. Niet minder evenwel de voorou ders. De bejaarden staan bij dit volk in hoog aanzien. Die verkeren in het grens gebied van het hiernamaals en staan op het punt in hun eeuwig leven bemidde laars te worden bij de hemelse Vader. Het is derhalve gunstig die te vriend te houden en na hun dood te vereren. Hun woorden worden bij hun leven al hoog aangeslagen. De „Sionisten" bewonen ei gen steden in de buurt van Durban en beleven hun geloof ook inderdaad als een gemeenschap van gelovigen. Rit miek is daaraan ook niet vreemd. Dan send komen zij tot religieuze extase. Een oudere Sionist vertelt, dat er met de hulp van de H. Geest iets in hem is, dat hem blij maakt en dat hij de hele dag door voelt. Zij treden ook in contact met hun voorouders om op die manier hun wen sen a&n God over te brengen. In de komende weken volgen beelden uit Benares, waar miljoenen baden in de Ganges, en uit Bhith Bhagwanpur, waar Een beeld van de godsdienstige gebruiken bij de Indonesische Torajastam, morgenavond op tv. Het duo Mini en Maxi (Ka- rel de Rooy en Peter de Jong) timmert al jaren aan de weg en heeft zeer gestaag vorderingen gemaakt in po pulariteit, Vanavond krij gen zij een eigen show, die wordt opgenomen in de Tiel- se Agnietenhof. Ted de Braak, Joke Bruys en het KRO-showballet verlenen deze show de nodige leven digheid. Ned. I 20.10 uur. Vraag wat In de rubriek „Daar vraag je me wat" worden weer tal van moeilijke vragen beantwoord, zoals waarom melk wel en wa ter niet overkookt en hoe gif stoffen zich in de bodem ver spreiden. Ned. I 19-25 uur. Daar ben Ik weer De serie „Hallo, daar ben ik weer" maakt grapjes over het vijftien jaar met elkaar ge trouwd zijn. Ned. I 21.05 uur. Rechtbank In de laatste aflevering van de rechtbankserie biedt de came ra een kijkje in rechtszaken met minderjarigen, een uiter mate netelig terrein waar het de openbaarheid betreft. Ned. I 21.55 uur. Dr. Snuggles Dr. Snuggles vindt voortdu- Het duo Mini en Maxi vangt elkaar goed op. rend dingen uit om kinderen mee te kunnen helpen. Ned. II 18J)9 uur. Toppop Ad Visser zet de jongste stij- gers en langste dalers opnieuw op een beweeglijk rijtje. Ned. II 19.05 uur. Dallas Bobbie en zijn vriend Taylor hebben plannen voor.de bouw van een winkelcentrum, maar de grond is moeilijk te krijg. Ned. II 20.27 uur. Tinker-spion In „Tinker spy" komen misge lopen plannen aan de orde, die waren gericht op Tsjecho-Slo- wakije. Ned. II 22.00 uur. Morgenmiddag Voor de kinderen morgenmid dag achtereenvolgens „De snoek", de „Dieren van het groene woud" en „Ren je rot". Zaterdag 15.32 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 2