Laurens van nooyen vinax zijnei
stijl in „Een vlucht regenwulpen
Koningin reikt verzetskruisen uit
TERUGBLIK
TELEVISIE VANAVONI
TELEVISIE WOENSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO WOENSDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT/:
DINSDAG 5 MEI 1981 PAGIN?
]TP
Toen de kanaalkiezer van m'n ra
diotoestel dezer dagen langs Hil
versum gleed, hoorde ik daar
opeens „Just a simple love song"
van en door Laurens van Rooyen.
Ik vroeg me af, voor welke gele
genheid die schitterende melodie
nü weer werd gebruikt of mis
bruikt. Het bleek voor een pro
gramma van de Evangelische Om
roep te zijn.
Zo zie je maar weer eens, hoe uni
verseel muziek is, want Laurens
heeft zijn elpee „Rêverie" (waar dat
lied-zonder-woorden van afkomstig
is) ook al bij o.a. TROS' Marco Bak
ker en op Veronica gepromoot.
Was 1980 in de Nederlandse populai
re muziek het succesjaar van May-
wood - 1981 zou wel eens het succes-
jaar van Laurens van Rooyen kun
nen worden. Van „Rêverie" zijn in
tussen al meer dan elfduizend platen
verkocht. De monotonie in de strij
kersbegeleiding, waar ik destijds bij
het recenseren van dit produkt als
kritisch-beluisterbare plaat niet al te
enthousiast over was, blijkt - zo weet
ik sindsdien ook uit eigen ervaring -
juist ideaal te functioneren,
je „Rêverie" als easy-listening be
schouwt. Uit binnen- en buitenland
stromen bij Laurens van Rooyen dan
ook de brieven binnen van mensen,
die bij deze plaat heerlijk tot rust
en/of helemaal tot zichzelf zeggen te
zijn gekomen.
En nu heeft Laurens met een orkest
onder leiding van Wim Witteman op
Philips 6423.422 weer de originele
filmmuziek uit „Een vlucht regen
wulpen" laten vastleggen. Hij speelt
zelf de pianopartijen en tekende zo
wel voor het schrijven als voor het
arrangeren van deze muziek.
In dit geval geen enkele positieve of
negatieve monotonie. Een zeer veel
zijdige en gevarieerde en („Maarten
en Zus") originele orkestratie. En
uiteraard ook veel afwisseling in de
verschillende stijlelementen. Want je
ontkomt er natuurlijk niet aan, dat
filmmuziek ook programmatisch, li
terair, illustratief is, ter begeleiding
van het beeld. Dit geldt hier vooral
voor „Standbeeld", „Shock", „Labo
ratorium", „Ouderlingen" (militant,
onheilspellend en tegelijk satirisch
la Maarten 't Hart) en „Alpenbe
klimming".
Jurriaan Andriessen schreef lichtvoetige en sfeervolle muziekjes bij
tv-serie „Lessen in liefde".
Maar waar het niet alleen om han
delingen, doch vooral om innerijke
roerselen gaat, levert Laurens van
Rooyen ook weer enkele sublieme,
ontroerende thema's af: het langza
me thema in de verder wat Stra-
winsky-achtige ouverture, het
mengsel van Noorse volksmuziek en
Fauré-romantiek dat „Vriendschap"
is genoemd, het rimpelloze „Liefdes
thema", het misschien wel wat geijk
te „Hoofdthema" (het metrum van
„Love Story"), het innige samenspel
van cello en piano in „Moeder en
Zoon" en niet te vergeten de uitvoe
rige „Flash-back 1952", een karakte
ristieke staalkaart van Laurens' ta
lent als componist en arrangeur.
In een interview met ondergeteken
de vertelde hij vorig jaar, te streven
naar een geheel eigen stijl, op
gebouwd uit de elementen die hem
uit diverse stromingen uit diverse
tijden hebben geïnspireerd.
Ik heb de indruk, dat Van Rooyen
dit ideaal thans heeft breikt.
Hij bezit het vermogen om heden
daagse populaire melodieën te schrij
ven en te arrangeren met een klas
sieke diepte alsof het composities
van Bruckner of Fauré zijn. Dus wel
iets heel anders dan populaire mu
ziek een klassiek jasje aantrekken of
andersom
De muzikale uitersten in de ex-ker
korganist en de ex-pianist uit de
Herman van Veen-shows hebben el
kaar ontmoet en zijn met elkaar ver
smolten tot die eigen stijl. Vandaar
zowel in „Een vlucht regenwulpen"
als in „Rêverie" die volop verkwik
kende rust, die zekerheid, dat even
wicht, dat diepe geluk in zowel com
ponist/arrangeur/pianist Laurens
van Rooyen zelf als in degenen die
genieten van de muziek van deze
Nederlandse evenknie van interna
tionale groten als Ennio Morïicone
en Henry Mancini. Een typisch Hol
lands sfeertje, overigens, ook die
muziek uit „De Regenwulpen". Maar
het kan nog veel Hollandser, als je
luistert naar de dubbelelpee „Ko
ninklijke koren zingen vaderlandse
liederen" (Dureco Benelux
21.91005/6), waarvan de hoes gesierd
is met een foto van de kronings
plechtigheid van koningin Beatrix.
Tal van liederen uit Valerius' Ge-
denck-clanck en ook schoolliedjes
uit de eerste decennia van deze eeuw
worden hierop gezongen en gespeeld
door o.a. Reinata Heemskerk, Klaas
Jan Mulder, de Gebroeders Brou
wer, „Deo Cantemus", „Pro Musica",
de Urker Zangers, het Kamper man
nenkoor „D.E.V." en „De Lofzang"
uit Heerde. Op de bezielde manier
die we kennen van E.O.-optredens
van deze ensembles en solisten.
Wie wel van Nederlandse volkslie
deren houdt, maar niet van de E.O.-
sound en het klimaat waaruit Maar
ten 't Harts regenwulpenvlucht
stamt, kan zijn hart misschien opha
len aan „Geluckug is het land", een
in Rembrandtieke hoes gestoken el
pee van Thijs van Leer, Louis van
Dijk (fraai harp-achtig toucher) en
het Amsterdams Kamerorkest o.l.v.
Rogier van Otterloo (CBS 84819).
Deze elpee heeft de stijl en het ni
veau van „Musica per la notte di Na
tale", de befaamde kerstplaat van
dezelfde coryfeeën.
Toch vind ik dit produkt wel mono
toon. Komt dit wellicht door de wat
Laurens van Rooyen maakte een groei door naar rijpe muziek.
routineuze arrangementen met de
onderhand gemakkelijk voorspelba
re Van Otterloo/Van Leer/Van
Dijk-modulaties? Ik weet het niet.
Het kan ook komen doordat bij die
kerstelpee nu eenmaal vanzelf al een
speciale sfeer-van-die-tijd aanwezig
is, terwijl het op de dag dat ik „Ge
luckug is het land" draaide nog geen
30 april of 5 mei was.
Mocht hqt niet bevallen, dan is deze
schijf altijd nog (net als die van die
zangkoren, etc.) een goede herinne
ring aan enkele eeuwen Nederlandse
volksmuziek. Ook voor bijvoorbeeld
voor geëmigreerde familie en vrien
den in het buitenland.
Een zeer Hollandse naam is ook die
van Jurriaan Andriessen. Op „A
knigt at the theatre,, (Philips
6423.427) speelt hij een synthesizer-
suite, die hij zelf ook gecomponeerd
en gearrangeerd heeft. Het betreft
hier muziek die hij schreef voor een
drietal dramatische produkties:
„Volpone" van Ben Johnson en „Co-
las Breugum" van Pavel Kohout
door de Haagse Comedie en de
TROS-tv-serie „Lessen in liefde"
naar de verhalen uit de Decamerone
van Boccaccio. Zeer charmante,
lichtvoetige en sfeervolle muziekjes
met een sterke Renaissance-inslag,
zij het ook weer een typisch-Hol-
landse.
Andere, maar dan ook zeer bijzonde
re, gelegenheidsmuziek vormen de
„35 Variaties op Für Elise" (Philips
6570.585), bij het beroemde zondag
morgenprogramma op Hilversum 4
als intro's gespeeld door Phia Berg
hout, The Group, Polo de Haas, Piet
Kee, Theo Olof, Pluche, Tobi Rix en
vele anderen. Bovendien nog het op
treden van het Elisade-orkest, met
Louis van Dijk en Daniel Wayen-
bérg. Kostelijk
Daags voor Pasen kregen we van
Bovema/Negram een uit 1967 date
rende opname van de Matthëus Pas
sion o.l.v. Piet van Egmond (EMI IA
127-26626/28), met o.a. Willy van
Hese, Bruce Boyce en Henk Smit.
In deze Harnoncourt-tijd typisch iets
voor de liefhebbers van een ouder
wetse Matthëus Passion, ook na Goe
de Vrijdag.
JAN VAN DER KLEIJ
In de Amsterdamse Nieuwe
Kerk zijn door koningin
Beatrix vanmiddag aan eni
ge tientallen verzetsmensen
uit Nederland en Indonesë
verzetskruisen uitgereikt.
De onderscheidenen hebben
zich voor de vrijheid ingezet,
dè^ls tegen de Duitse bezet
ters, deels tegen de Japanse.
Door het ministerie van De
fensie werd eerder een com
missie ingesteld, die een
lijst heeft gemaakt van
mensen die voor deze onder
scheiding in anmerking ko
men. In het komende jaar
zullen meer dan tienduizend
mensen dit kruis ontvangen
als waardering van de rege
ring voor wat zij voor dit
land en het Indonesische
grondgebied deden. De ko
ningin maakt vandaag een
begin met deze uitgebreide
huldiging.
Ned. I 21.55 uur.
Kinderkrant
Een knutselgrapje, het leven
van Jezus en een verhaal over
Flapuit vullen vandaag de
Kinderkrant.
Ned. I 19.00 uur.
Bevrijding
De bevrijding toen en nu staat
in het teken van een afwisse
lend programma, dat wordt
gemaakt in de tuin van het
Apeldoornse paleis Het Loo.
Hieraan werken mee de Kon.
Militaire Kapel, het meisjes
koor „Magnificat" uit Hobge-
veen, alsmede enkele school
klassen uit Hoogeveen en
voorts de vereniging „Keep
them rolling". In een inter
view met Floris B. Bakels
wordt gesproken over zijn
boek „Nacht und Nebel" over
zijn ervaringen in oorlog en
bevrijding.
Ned. I 19.30 uur.
God bij de mensen
Henk Binnendijk vertelt over
het heilige der heiligen, waar
de oudtestamentische hoge
priester slechts eenmaal per
jaar mocht binnengaan. Van
hieruit wordt gesproken over
een vertrouwde relatie van de
mens met God.
Ned. I 21.00 uur.
hou rI
het l
scherm
in het
oog
Ajax-PSV
Ajax en PSV ontmoeten el
kaar vanavond voor de beker.
Samenvatting hiervan in „Stu
dio Sport".
Ned. I 22.35 uur.
Kleine zwerver
In de jeugdserie over „De klei
ne zwerver" ditmaal een ge
pensioneerde vrachtwagen
chauffeur, die er met zijn wa
gen vandoor gaat, waarin ge
stolen spullen zitten.
Ned. II 18.59 uur.
.I
Gemengde gevoelens
Op een dag kort na Dolle
Dinsdag in 1944 werden bij
Tiel verzetsstrijders doodge-
schoten. In een terugblik Minivoetbal
wordt nagegaan wat de zin
André v.d. Ley, van wie als balbedrevene vanavond
weer veel wordt verwacht in de minivoetbalontmoeting
Oost-Nederland-België.
Met de Koninklijke Militaire Kapel vanavond bevrijdingsfeest in de tuin van paleis Het
LOO.
Gezusters Bennett
Tweede deel van het Britse fa
miliefeuilleton, waarin vijf
dochters van een gezin door
moeder aan een (rijke) man
geholpen moeten worden.
Elke dochter reageert hierop
op haar eigen wijze. Dit leidt
er vanavond o.a. toe, dat er
over sommige mensen allerlei
lelijke dingen worden verteld.
Ned. II 20.27 uur.
Oost-Nederland en België strij
den in het minivoetbal om de
derde en vierde plaats. Bij Ne
derland mensen als Theo
Pahlplatz en André van der
Ley, bij België figuren als
Iwan Vanrijckel en Alain van
Kerken
Protestanten hechten een an
dere betekenis aan hun ker
ken dan katholieken. Voor de
laatsten is het een woning van
God, voor de eersten een
plaats van ontmoeting. Wat
doen we met de kerken, wan
neer die geen functie meer
hebben en een andere bestem
ming krijgen?
Ned. II 22.50 uur.
Morgenmiddag
Voor de kinderen morgenmid
dag „Kinderbios" met Giddy
Giraffe, Bolletje en bastaard
suiker, Katrien in de dieren
tuin, Inky de inktvis, Hettie de
heks, Topkat, Popeye, Vreem
de vogels, Jana van het oer
woud en de strijd der plane
ten.
Woensdag Ned. 115.30 uur.
NEDERLAND 1
NOS
18.25 Nieuws voor doven en
slechthorenden
18.30 Jeugdjournaal
18.36 Sesamstraat
18.50 laspoort voor
Joegoslaven
en Italianen
EO
19.00 EO-KInderkrant
19.30 "Nacht und Nebel"-
Bevrijding toen en nu
21.00 God wil wonen
bij de mensen
21.25 EO-Aktief
NOS
21.37 Journaal
21.55 Uitreiking verzetskruisen
22.35 Studio Sport extra
22.50 Journaal
23.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
NEDERLAND2
TELEAC
18.27 Microprocessors 1 en 2,
les 27
NCRV
18.59 De kleine zwerver
19.25 Met gemengde
gevoelens,
documentair
programma
NCRV
20.27 De gezusters Bennet,
tv-serle
21.20 Minivoetbalshow
22.10 Hier en nu
22.50 Kerken, wat doe je
ermee?
NOS
23.10 Journaal
23.15 Nieuws voor doven en
slechthorenden
Aktual. mag. 21.45 Quincy, tv-s
22.30 Aktual. 23.00 Sport.
Journ. (Region, progr.: NDR:
Aut Achse, tv-serie. 10.30 Akfl
18.45 Kleuterserie. 18.55 Aut t
tv-serle. 19.25 Region, mag.
Progr.overz. WDR: 18.00 Freu
nen, tv-serie. 18.30 Inform.
18.40 Cafe Wernicke, tv-serle.
Aktual. 19.45 Inform, progr.
18.20 Tekenfilmserie. 19.00 Joi
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cursus1
kunde. 19.00 Licht progr. 19.45 Ji
nal 3. 20.00 Journ. 20.15 Cultu
mag. 21.00 Tv-portret. 21.15 lnf<
progr. 21.45 Inform, progr. 22.30
form, serie. 23.00 Journ.
BELGIE NED.1
19.05 Satlf
Meded.
19.45 Journ. Aansl.: Verkeersi
20.10 Showprogr. 21.10 Infc
22.15 Open School.
BELGIE FRANS
18.15 Spelprogr. 18.30 Doe.
48.81.00. 20.05 Salut Chami
tv-serie. 21.00 Inform, serie. 2
BELGIE FRANS 2.
18.30 Chéri-BIbi, Feuilleton i
Met: Hervè Sand, Jean Lefèvre
Afl.: 7 19.00 Ziet Net 1, 20.05 Cl
sons souvenirs. Muzikaal program
n Anne-Marie Hansenne, gepres
Filmrubriek met
rade, van Mare Monthenoli
Rock, van Blondlau: Un doui
en bleu, film I.A.D.; Le Trombone,
kaï
LEll
oude
dans
Zo
spre
kat
than
nen
tje t
telij
stop
(me'
en i
be
sehn
omz
van
en
ganj
plot
geli;
niét
zien
afw>
oud<
schc
blijl
de k
ding
nen
dat
katf
gev;
stigi
ren
rech
Een
list v
Leid<
De n
bezit
wijs,
Jijget
feillc
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
13.00-13.15 Journ. 18.10 Journ. 16
Muz.overz. 17.00 Kinderspeli.
17-.25 Inform. kinderpret!
DUITSLAND 2
10.00 Journ. en akutal. 10.23 Dier
filmserie. 11.55 Region, magaz. 1i
Akuteel magaz. 12.55 Persovi
jeugdmagaz. 17.40 Gevar. pr
DUITSLAND 3 WDR
8.00 Gymn, 8.10-11.55 Schooltel
sie. (9.25 Kleuterprogr.). 17.00-17
BELGIE FRANS
Aktueel magaz. 12.55Persoverz. gaz.
18.20 Na vijven en zessen. 18.50 Gr
muziek. 19.00 Kom maar in de krln
19.20 Kruispunt. 20.00 Concerten li
Stedelijk. 21.05 Spektakel. 22.20 Ov
KlASSU
kestpaL..
Boekbespreking
icert.d'15e0Ó {fffiS
iuz. ^16.00 (S) Klass gewikiejtederen.
de
twee
zach!
kend
kunr
-.Onder de hoogtezon.
i) Orkestpalet. 12.00 Nws. 12.02 (S) Tai
iuz. 13.55 Boekbespreking 14.00 N
Op de herdenkingsavond van
gisteren ging het zoals het
gaan moest: de gebruikelijke
beelden van de Waalsdorper
Vlakte en een aangepast pro
oren heeft dicht gestopt, zi
wel een beeld hebben
vormd van wat er toen
beurd moet zijn. Maar telke
den. De AVRO had daarin
plaats ingeruimd voor de
Amerikaanse documentaire
„Kinderen van Holocaust",
waarin joodse volwassenen
van nu spraken over „beelden
uit hun kinderjaren" die men
dus moest situeren in de nazi
concentratiekampen en die
van een nauwelijks voorstel
bare infernale verchrikking
waren. Onderhand kan ieder
een, die niet geheel en al zijn
ogen heeft gesloten en zijn
wordt geconfronteerd en zek
wanneer dat zo drastisch g
beurt als in deze film het gev
is, vraagt men zich met dof
radeloosheid af hoe het go
sterwereld toch is mogelijk g
weest. Maar in ieder gev
wisten wij weer eens preci
dat het herdenken zin heeft
zoverre de mensheid destiji
op het nippertje voor de del
nitieve en totale ondergang
behoed.
HERMAN HOFHUIZll
heid
alsn<
loop
heb
tukk
verd
hier
wel
over
betn
sten
hekj
Ver
dacl
de o
De
„De
aan|
sche
kost
Voo
bew
guld
lijkt
wat
spra
berc
gela
Buit
kam
penl
deel