Hollywood keert terug naar hlstori de plaats veroverd van de vroege Hollywood theaterfilm, soms met een budget zo hoog als dat van „Cleopa- .tra" en een massa schaamteloos rea lisme dat herinnert aan de dagen van Cecil B. de Mille. Geen enkele recente film heeft dat gegeven zo treffend in beeld gebracht als de splinternieuwe, acht uur durende Universal-produktie „Masada". Vrijheid Tijdens de presentatie van de mini serie aan de pers werd al duidelijk dat ABC Televisie de zaak ernstig nam. Bij uitzondering overtrof het aanbod aan bulletins en foto's de journalistieke vraag. "Masada", schreef ABC enthousiast, „Is het sym bool van de mens in zijn strijd voor vrijheid". Zelfs de heren van de New York Times waren diep onder de in druk. John O'Connor vergeleek de film met een monumentaal werk als „Gejaagd door de wind", een produkt van „uitzonderlijk hoge kwaliteit". En het meest opvallende blijft, dat deze film, die in het voetspoor treedt van legendarische huzarenstukjes als „Ben Hur", „Cleopatra" en „Quo Va- dis", met een budget van ruim 25 mil joen in het leven is geroepen voor het televisie-formaat. Natuurlijk is de geschiedenis van Ma sada in Nederland bekend, met name dankzij een uitstekende tentoonstel ling in het Haagse Gemeentemuseum, een aantal jaren geleden. De enorme rots aan de oever van dè Dode Zee, oorspronkelijk een vesting van Hero des, werd na de val van Jeruzalem voor het Romeinse Tiende Legioen bezet door een groep joodse Zeloten. Vanaf de burcht was de groep rebel len in staat gedurende twee jaar gue- rilla-acties uit te voeren tegen het Ro meinse bezettingsleger in Judea. Maar in 72 na Christus-drongen ge ruchten van het verzet door In de wandelgangen van de Palatijn en be sloot keizer Vespasianus, onder druk van een vijandige Senaat, een straf expeditie naar Masada te zenden. Het werd een uitputtend beleg. Maan denlang stond het Tiende Legioen bloot aan pijlen, stenen kogels, hitte, watergebrek en zandstormen. Maar In 73 na Christus zegevierde het Ro meinse vernuft. Een stormwal werd opgeworpen tot vlak onder de ves ting. Een enorme gevechtstoren beukte met een stormram een gat In de verdedigingsmuur. Masada werd veroverd. Maar daags voor de onont koombare nederlaag hadden alle 960 Zeloten mannen, priesters, vrou wen en kinderen zich reeds het le ven benomen. Authentiek De film „Masada" is onder regie van Boris Segal een authentiek en uiterst gevoelig werk geworden. De deskun dige behandeling van historisch wa pentuig tot Romeinse katapulten en een reusachtige gevechtstoren toe is wellicht het eerste dat de kijker opvalt. Meer dan 350 figuranten in Legioen-gevechtstenue produceren voldoende bedrijvigheid voor een le germacht van duizenden. Masada zelf, de bijna 400 meter hoge vesting, werd op ware grootte nagebouwd volgens de bevindingen van archeo loog/politicus Yigael Yadin, die in 1969 met een groep vrijwilligers de berg blootlegde. Nino Navarese ont wierp de 500 speciale kostuums met een weelde aan authentieke details dat herinnert aan zijn werk voor „Spartacus", „Cleopatra" en „The Agony and The Ecstacy". Voor de auteur van het script, Joel Oliansky, was er nauwelijks gebrek aan literaire bronnen. Al in de Oud heid was het drama van Masada be kend door het boek „De Joodse Oor logen" van Flavius Josephus, een Ro meins geschiedschrijver van Griekse afkomst, die het relaas vernam van een paar vrouwen die de slachting hadden overleefd. Op basis daarvan schreef Ernest K. Gann in 1970 de ro man „De Antagonisten", die model stond voor het filmscript. „Masada", hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt, Is in feite gebaseerd op ooggetuigever slagen. Hoewel de beide aanvoerders, gene raal Flavius Silva (Peter O'Toole) en Eleazar Ben Yair (Peter Strauss, be kend als Rudy Jordache in „Rich Man, Poor Man") op weinig overtui gende wijze herhaaldelijk tot per soonlijke confrontatie worden ge bracht, Is hun spel over het algemeen voortreffelijk. O'Toole's portret van Silva zou het Shakespeare-toneel niet misstaan'. „Wat is de zin van dit al les?", vraagt hij, temidden van de Joodse lijken, In zijn messcherpe Brit se stijl die de film acht uur lang koel bloedig beheerst. „Wat wordt er In godsnaam met zulk een daad bewe zen? Elkaar vermoorden zonder gevoel voor realiteit, radeloos nie mand luistert meer". „Masada" is een zeldzaam werk dat binnenkort ook naar Nederland komt. Maar als we Universal Pictures mo gen geloven, komt de serie niet op de beeldbuis. Op dit moment legt de stu dio de laatste hand aan een versie die als theaterfilm zal worden uitge bracht. En het Nederlands publiek zal in dat geval „Masada" lekker ouder wets kunnen gaan zien. In de bio scoop. JEAN PIERRE ISBOUTS tot vlak onder de muur van de Joodse burcht Masada. Boven: Zelotenleider Eleazar Ben Yair (Pe ter Strauss) wacht vol spanning met joodse rebellen op de top van Masada op de aanval van het Ro meinse legioen. Links: Flavius Silva (Peter O'Toole) en zijn joodse slavin Sheva (Barbara Car- rera) vlak voor strijd om de joodse vesting Masada in de nieuwe, acht uur du rende Universal-tv- produktie „Masada" van Boris Sagal en George Eckstein. Bioscoopversie ook naar Nederland Drama rond Massada indrukwekkende tv-produktie LOS ANGELES Het is 1979 en Barry Diller, hoofd van Paramount Pictures, zit rond de conferentietafel met een aantal gerenommeerde producenten. Onder werp van gesprek: twee filmprojecten, beide begroot op zes miljoen dollar. De eerste rolprent, zo wordt met,algemene instemming vastgesteld, wordt beslist een topper. De film, „Coast tot Coast" met Robert Blake in de hoofdrol, wordt met veel en thousiasme gelanceerd, maar blijkt na een half jaar een gruwelijke flop. Ondanks bezwaren van nagenoeg de ge hele Paramount-top wordt ook het twee de project in produktie gebracht, boven dien nog onder regie van een jonge de butant, Robert Redford. Het budget is zo krap dat het voltallige filmteam minder dan 700.000 dollar aan salaris te verde len krijgt. Twee jaar, en een nacht in Los Angeles Music Center, later wordt de film „Ordi nary People" uitgeroepen als het beste filmprodukt van 1980. Hollywood is Hollywood niet meer, ondanks het Oscar-klatergoud en de geruststellende woorden van presen tator Johnny Carson: „Ga rustig sla pen, heren producenten, zolang er Oscars zijn is er publiek". Maar de geldschieters van „Tinsel Town" ondervinden steeds meer dat de filmbiz in Amerika een uiterst ha chelijke zaak aan het worden is. Een soort Russische roulette, waarbij de gulden klap van een „topper" duur wordt betaald met hoge inzet en zwaar verlies. Het intuitief gevoel voor een potentieel winstgevend produkt, zo eigen aan de Hollywood-Titanen van weleer, is nu een zeldzame gave in de directiekamers van Universal, Paramount, Columbia en Twentieth Century Fox. Geen wonder dat er vaak vreemde sprongen worden ge maakt. Onlangs werd in de Ameri kaanse pers tot algehele hilariteit bekend gemaakt dat de leiding van 's lands grootste televisienetwerk ABC gebruik maakt van een parag nost om het succes van het program maschema te voorspellen. De filmindustrie zit niet alleen bomvol risico's, zij is financieel ook een bo demloze put. Acht van de twaalf duurste films aller tijden werden ge maakt tussen 1979 en 1981 en *de meeste brachten nauwelijks genoeg geld op om de produktiekosten te dekken. Bloed Hollywood stond op z'n kop toen de ruimtesage „Star Wars" (kosten fn 1977: amper 13 miljoen dollar) niet minder dan 220 miljoen dollar in de kassa van de George Lucas Studio deed belanden. Opeens wilde iedere jonge filmregisseur westelijk van Las Vegas een monumentaal levenswerk maken, een „blockbuster", een mani fest. Het Vietnam-epos „Apocalypse Now" van Francis Ford Coppola vloog op de wieken van de Walküre de bioscopen binnen, maar bleef er gens steken tussen bloedig Philip- pijns geweld en hees gemompel van Brando. Winst? De meer dan 30 mil joen dollar hoge investering (waar voor Coppola zelfs een hypotheek op zijn huis moest nerpen) is na twee jaar nauwelijks teruggewonnen. Dezelfde prijskaartjes hingen aan de gruwel „The Blues Brothers" en aan het fias co „Raise The Titanic", waarvan vijf zesde van de investering nog onbe roerd op de zeebodem ligt. En toen kwam Michael (The Deer Hunter) Cimino en vertelde dat hij de grootste Western aller tijden ging ma ken. Eveneens een dure grap: maar liefst 42 miljoen dollar was opgeteerd voor „Heaven's Gate" in de New Yorkse bioscopen terecht kwam. „Watergate van Sunset Boulevard" zou een betere titel zijn geweest. De rolprent werd door de critici meedo genloos afgemaakt en vervolgens roemloos uit de roulatie genomen (binnenkort wordt een nieuwe, korte re versie uitgebracht). „Heaven's Gate" was de monumentale schok die bij de studiobazen enigszins het gevoel voor artistieke en financiële realiteit terugbracht. „Het probleem", zei Diller van Paramount onlangs, .moet nu worden aangepakt, anders ligt er over drie jaar zoveel bloed op dè vloer dat je het met de beste wil van de wereld niet meer op kunt rui men". 7f. Spektakel )aY Misschien is de film de belangrijkste P'~ kunstvorm die de 20e eeuw heeft voortgebracht, maar het filmtheater is lang niet meer de plaats bij uitstek voor massa-amusement. De nieuwe "e haard heet beeldbuis en daarachter }ne schuilt de dageraad van kabeltelevi sie, videodisks en -computers. Déèr, zo meent de nieuwe generatie van film beleggers, ligt de toekomst van Hollywood. p'r Na jaren van buitenechtelijk gekibbel wis het commercieel huwelijk tussen °P Hollywood en televisie in stilte geslo- ='e ten. En samen brachten ze hun spruit 1at ter wereld: het docu-drama, de ont- J®* dekking van de jaren tachtig. 1at Het concept is eenvoudig: neem een bestseller of een historisch gegeven, Pe verwerk het tot een filmscript met ge- noeg materiaal voor een aantal afle- veringen en breng het kort achter el- rV kaar op het beeldscherm. Gevolg: 'n kortstondige verlamming van concur- rerende zuilen en een verzekerde J/® winst, want er blijft genoeg materiaal over voor een theaterfilmversie, een ve roman en bovenal, voor een serie vl- )n~ deodesks en cassettes voor de markt V'" van de toekomst. Films voor alleen de bioscoop? Uit de tijd, meneer. ta7 En zo hield het Amerikaanse netwerk uj~ NBC met de docu-drama-versie van de Japanse sage „Shogun", naar het ,ar boek van James Clavell, gedurende ,e~ twaalf volle uren de natie In zijn greep. Maar het historisch epos van „Holo caust "-formaat blijft verreweg het po pulairst. De filmische vertaling van een roman, met de vaak subtiele structuur van menselijke Verhoudin gen en literaire stijl, blijft achterwege. In plaats daarvan put de televisiefilm zijn aantrekkingskracht uit het au thentiek verbeelden van historisch spektakel, archaïsch llefdesgeweld en buitentijdse identificatie. De literaire televisiefilm heeft eindolijk v Jll|ff Honderd«n JoodM «laven brengen da Romein»» gavachtitoran via da Romantiek voor twee BONN Het is altijd gevaarlijk om over een volkskarakter" te spreken. Dit besef fend kan worden ge zegd dat een van de wezenlijkste eigen schappen van veel Duitsers een diepge wortelde hang naar romantiek is. Deze behoefte om de wer kelijkheid te Idealise ren en om het gevoel de voorrang te geven boven het verstand heeft in zijn beste uil- werking een blik ip de geschiedenis le vert bewijzen te over tot de schepping van onnavolgbare en onvergetelijke cul tuurmonumenten in literatuur, muziek en beeldende kunst ge leid. In zijn verarmde tak voert romantiek tot goedkoop senti ment dat ons van de Duitsers ook maar al te goed bekend is. Nu is er vandaag de dag met romantiek weinig eer te behalen. Ons computertijdperk laat weinig ruimte voor de verbeelding, en sommigen vluch ten dan ook in een al ternatieve levenswij ze. Maar de grote meerderheid blijft ge confronteerd met de harde werkelijkheid van alledag: vluchten kan niet meer. Gelukkig is er één bolwerk in Duitsland dat de koude wind van realisme en prag matisme zonder schade heeft over leefd: de pagina's met huwelijksadver tenties. Mijn lieve lingslectuur. Hier geen kille sex of rela ties op zakelijke ba sis, niets daarvan. Op deze bladzijden bloeit de droom van innige verbondenheid, van liefde tot de dood en van verloren paradij zen. Hier smelt het gemoed alleen al bij de gedachte aan de onbekende „hem" of „haar" die het geluk zal schenken. Daar is voortdurend sprake van een goed ge sprek of zomaar zwij gen bij een knappe rend haardvuur", van „Gemütlichkeit", van „een boswandeling waar Ik een beetje met je praat over God en de wereld". Een willekeurig voor beeld van wat ik be doel, geplukt uit „Die Zeit" onder het kop je: „Innigheid gevep en nemen". Houdt u vast. „Lieve, zeldza me Eva. Jij zoekt en ■schenkt tederheid en warmte. Jij waardeert het zijn en niet de schijn, je denkt ideëel, niet financieel. Gelaat en gestalte weerspiegelen jouw lieve wezen. Jou zoek ik: een rijpe realist met een actieve ge richtheid op mensen, met diepgang van ziel en geestelijke hori zon, helder in den ken, innig in gevoe lens, bezonnen van wil. Muzikaél, vol hu mor. Groot, slank, sportief. Een hoofd dat aan de buiten kant donker (blond), van binnen licht is. Wil jij volgt een he laas onvertaalbare, hoogdravende toe speling op de gewen ste leeftijd) in de on dergang van onze zieke maatschappij met mij de opgang zoeken, verraadt dan met foto's jouw schuilplaats aan een, jou 'zeldzame Adam". Is het niet schitte rend? Vooral die „rij pe realist", zoals de man zichzelf noemt en die dan ook nog meedeelt dat hij „vol humor" zit. Als u dit wellicht overdreven voorkomt, kan ik u verzekeren dat dit voorbeeld met ettelij ke andere en soort gelijke exemplaren kan worden aange vuld als de ruimte mij ervoor ter beschik king stond. Vaak denk ik dan: wat zou ik die mensen die dat allemaal over zichzelf schrijven, graag eens een keer in levende lijve ontmoeten. Of de man, die schijnbaar zakelijk maar o zo romantisch vlak naast de adver tentie van het hierbo ven geciteerde mon ster liet weten: „Vrij gezel (30, 1.80) die niets is, niets kan, niets heeft, zoekt moedige partner". Punt. Die heeft in elk geval wel humor. AMI VAN VREE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 19