mmmm Voor vliegdekschip wordt de klok teruggedraaid „Boesman en Lena": beeld van menselijk afval Bi WIE PROBEERT LIZ TAYLOR TE VERMOORDEN Robert Redford met zuiver en ontroerend tweede debuut Beschouwende Hilbrand Bruyning exposeert in 'De Oude Rijn' LEIDSE COURANT VRIJDAG 1 MEI 1981 PAGINA 7 Van links naar rechts André van den Berg, Yvonne Petit en Joseph Mosikili in een aangrij pende scène uit „Boesman en Lena". LUXOR: Ordinary people (a.l.) met Mary Tyler Moore en Donald Sutherland. Re gie: Robert Redford. :hy. Hutton tijdens de opname van „Ordinary Wanneer de roem een film al vol op vooruit is gereisd, is de kans op teleurstelling groot. Niet aldus met Robert Redfords debuut als regisseur, „Ordinary people". In Amerika beladen met Oscars, maar in tegenstelling van wat je daarop afgaand mag verwachten, een verre van commerciële, glad de amusementsfilm. Redford ver dient heel veel bewondering voor de loepzuivere manier waarop hij een weinig spectaculair verhaal over ongemakkelijke familiever houdingen verfijnd genuanceerd heeft neergezet. „Ordinary people" gebaseerd op een boek van de Amerikaanse huis vrouw Judith Guest gaat over een gezin van drie mensen. Of eigenlijk van vier, want tussen vader, moeder en schoolgaande zoon op de rand van volwassen-worden, staat de schaduw van een tijdens een zeilpar tij overleden oudere jongen. Geen van hen is helemaal in het reine met de dood van die zoon, de „golden boy" van het gezin. Zijn jongere broer Conrad heeft van hem gehou den, maakt zichzelf ten onrechte verwijten betreffende diens ongeluk, maar hem zit ook hevig de manier dwars waarop zijn ouders zijn dood, die het gezinsverband opnieuw be last heeft en ter discussie gesteld, niet verwerken. Conrad heeft een mislukte zelfmoordpoging achter de rug en krijgt van vader het advies naar een psychiater te gaan. De moeder is een koel soort vrouw, die geneigd is te denken dat als alles ui terlijk maar reilt en zeilt, ook de rest in orde is. De echtgenoot, zorgelijk bezig met werk en welzijn van het gezin, komt niet toe aan het terug vinden van de wezenlijke proble men, al wil hij (haast te) graag. De psychiater van de jongen is tussen hen in de katalysator die een uiter mate spannend bewustwordingspro ces op gang brengt. Je kan de inhoud van Redfords film eigenlijk niet voorzichtig genoeg op papier zetten. Want het knappe is dat die onderlinge relaties zo ragfijn en in zo'n rijkdom aan nuances zijn uitgesponnen, dat je bijna niet meer beseft dat er hier geacteerd wordt, en volkomen in die mensen gaat ge loven. De moeder verlaat het gezin aan het slot om tot zichzelf te ko men, mogelijk om straks weer terug te keren. Het is een ideaal open de, want net zo min als de film afgeronde oplossing geeft, hebben de mensen daarbinnen van Redford een vooropgezette kleur gekregen. De moeder mag zich emotioneel dan niet kunnen uiten, op het randje van onsympathiek lijken, er is voldoende tegenwicht om te begrijpen, waarom die vrouw zo is. En dat is het voort durend ontroerende aan „Ordinary people". Er lopen geen goede of slechte mensen in rond. Alleen ge wone mensen met al hun feilen, in wie je van minuut tot minuut stuk ken van jezelf en je eigen situatie kunt herkennen. De vorm van de film is sober en rustig. Alle aandacht ligt op de acteurs: Mary Tyler Moore, Donald Sutherland, Timothy Hutton als de zoon en Judd Hirsch als psychiater. Wat zij laten zien is werkelijk adembenemend en aan grijpend. „Ordinary people" ver dient een heel groot publiek. BERT JANSMA LIDO 1 De spiegel barstte (a.l.) met Angela Lansbury en Elizabeth Taylor. Regie Guy Ha milton. Elizabeth Taylor is de laatste jaren nog maar zel den op het filmscherm te zien. In „The mirror cracked" verschijnt zij, met een aantal gerenom meerde Hollywood-vetera- nen, weer als een eens ge vierde filmster die on danks alle zenuwinzinkin gen haar come-back wil maken in de zoveelste ver filming van de tragedie rond Maria Stuart. De ver filming zal plaats hebben in het lieflijke Engelse graafschap Kent, maar dan gebeuren er dingen die het vermoeden doen rijzen dat iemand het op het leven van de eens zo gevierde actrice heeft ge munt. „De spiegel barstte" is een typische Agatha Christie- detective story met een be perkte groep verdachte per sonen, veel verdachtmakin gen en een paar door Guy Hamilton met drie James Bond-films op zijn naam ingevoerde shock-effecten, omdat hij het misschien alle maal iets te gezapig vond. Overigens is De spiegel barstte" echt wel een heel genoegelijke „who-done-it" in de stijl waarop men te genwoordig Agatha Chris tie's romans verfilmd veel sterren van naam en tot in de kleinste details verzorgd. Ditmaal is niet Hercule Poi- rot Albert Finney of Pe ter Ustinov de grote speurder, maar de bemoei zuchtige oude vrijster Miss Marple', een vrij onderge schikte rol van Angela Lansbury, die het aardig doet maar wijlen Margaret Rutherford in die rol in heel wat goedkopere producties niet kan doen vergeten. Voor wie het boek niet kent, willen wij de intrige niet verraden. Rock Hudson speelt de filmregisseur, die met zijn aan pillen verslaaf de echtgenote als ster (Liz Taylor) in Engeland een su perproductie hoopt te ma ken, geassisteerd door een zeer efficiënte maar aan hooikoorts lijdende secreta resse (Geraldine Chaplin). Maar dan komt de produ cent (Tony Curtis) op de proppen met zijn echtgenote de inmiddels ook alweer 48-jarige Kim Novak die hij voor de rol van koningin Elizabeth had voorbestemd. Twee'dames, die elkaar niet kunnen uitstaan onder één dak Tijdens een receptie voor de dorpsnotabelen overlijdt een van Liz's vu rigste bewonderaars, vergif tigd door een daquiri die voor Liz was bestemd. En zo gaat het door. Guy Hamilton voelde de sfeer uitstekend aan getuige het beginfragment gegrew- pen uit een oude Engelse B- thriller „Murder at mid night" maar men moet niet aangewezen zijn op de on dertiteling, die ronduit aller beroerd is. Charlie Chan wordt vertaald als James Bond, namen die vallen als John Huston en George Cu- kor worden weggelaten, waardoor de grap er af is en enkele voortreffelijke dialo gen gaan op botte wijze de mist in via de ondertitels. MILO (a.l.) met Kirk Douglas en Martin Sheen. Regie: Don Taylor. Kan men door een sprong in het verleden te voor deze tot de aanval overgaat. Het is maken de wereldgeschiedenis veranderen? mers nog niet officieel oorlog. Dat is de vraag waarvoor de bemanning De makers zijn er ook niet uitgekomen en van het met de modernste verdedigingswa- zen de veilige weg door de Nimitz tijdig pens uitgeruste vliegdekschip Nimitz in door „het zwarte gat" naar het heden te laten „The final countdown" komt te staan wan- terugkeren met medeneming van een hond, neer rij door een storm 39 jaar in de tijd die zij in 1941 uit zee oppikten, wordt teruggeslingerd. De füm moet het voornamelijk hebben De Nimitz belandt van 6 december 1980 plotse- zijn „grootste" ster het vliegdekschip de USS ling via „een zwart gat" in het jaar 1941 één Nimitz, dat met veel vlagvertoon de hoofdrol dag voor de Japanse aanval op Pearl Harbour, kreeg toegemeten. Het verhaaltje is wel aardig, Als kapitein Mat Yelland - een routineklus maar niet erg konsekwent want sommige be- voor Kirk Douglas - en marine-observator manningsleden sneuvelen nog vóór zij officieel Lasky (Martin Sheen) eindelijk door hebben geboren zijn en twee „achterblijvers" worden De storm schudt niet alleen Kapitein Kirk Douglas, maar ook het hele vliegdek- ^nwtd^o^Tn ril"" dl JE wiiTh»££ panse luchtmacht en vloot moet vernietigen „The time machine" beter uitgekiend. schip door elkaar in „The final countdown". CAMERA De blauwe la gune (a.l.) Mierzoete film Randal Kleiser vol prachtige plaatjes van de Fid- ji-eilanden. (zevende week) LIDO II Nine to five (a.l.) Verrukkelijke feministische comedie met Jane Fonda in de hoofdrol vierde week). LIDO III Straw dogs (16) Dustin Hofman als een door de autochtone bevolking be dreigde nieuwe bewoner van Schots dorpje. Indrin gend in beeld gebracht door regisseur Sam Peckinpah. (reprise, zesde week). LIDO IV Een vlucht re genwulpen (12) Goede Ne derlandse speelfilm naar het gelijknamige boek van Maar ten 't Hart (elfde week) STUDIO Het zal je nicht maar wezen (16) Amusant vervolg van „Een kooi vol vreemde vogels" waarin Mi chel Serrault (op de foto tweede van links) en Ugo Tognazzi (op de foto derde van rechts) op de vlucht zijn voor een aantal gevaarlijke spionnen, (eerste week) EUROCINEMA I (Alphen aan den Rijn) The blue la goon (a.l.) Zie Camera. EUROCINEMA II (Alphen aan den Rijn) Flying high (a.l.) Humorvolle satire op de gebruikelijke rampen films (reprise, derde week). cats (a.l.) Voortreffelijke film van Walt Disney, Nederlands gesproken. Ook: Drie Tiro- lers in St. Tropez (16). Sex- film. EURCOCINEMA IV (Alphen aan den Rijn) Superman II (a.l.) Goede film over de 1 beroemde stripfiguur. Ook: De sherrif maakt zich kwaad (a.l.) Gemoedelijke slapstick-humor met Bud Spencer. GREENWAY THEATER (Voorschoten) Once upon a time in the west (12) In middels klassiek te noemen western (reprise, eerste week). LEIDEN Vers van de première in Rotterdam afgelo pen woensdag speelt F act morgenavond in het LAK- theater „Boesman en Lena" van de Zuidafrikaanse schrijver Athol Fugard. Fugard weet op zeer menselij ke wijze de consequenties van de Zuidafrikaanse apartheidspolitiek in de taal van het toneel te verwer ken zonder te vervallen in het debiteren van gemakke lijke en voor de hand liggende politieke slogans. In „Boesman en Lena" doet Fugard dit door één avond uit het leven van twee bruine mensen. Boesman en Lena, te tonen, wier hele leven bestaat uit één grote trektocht tus sen verschillende krottendorpen die zij om verschillende redenen na verloop van tijd weer verlaten. Deze keer is het dorp 's ochtends door de overheid met bulldozers plat gewalst. In wezen is het de avond van Lena, die ondanks haar ver moeidheid, blauwe plekken, bijziendheid en desoriëntatie zicht op haar leven lijkt te krijgen. We zien hoeveel moeite het haar kost de afgelegde weg te overzien, maar als blijkt dat de klappen die Boesman Lena die ochtend gegeven heeft eigenlijk geen reden hadden, behalve een reden in Boesman zelf, breekt bij Lena het besef door dat de ware vrijheid zou zijn de blikken huizen en het gezeul van spul letjes op te geven en slechts naakt op de aarde te staan zon der enige bagage. Dat dat uiteindelijk geen reële oplossing is, blijkt uit Lena's beslissing om toch weer met Boesman verder te trekken. Heel fraai heeft Fugard de trektocht van Boesman en Lena die op het toneel nauwelijks gestalte krijgt, tot een meta foor gemaakt van hun hele leven. Fugard doet dat onder meer door middel van de desoriëntatie van Lena die aan vankelijk geen greep meer op de tocht en op haar leven lijkt te hebben. Ook het geringe bezit dat de twee torsen, krijgt op een abstracter niveau de betekenis van het mees jouwen van hun hele bestaan, juist omdat dat hele bestaan slechts uit die spullen bestaat. Curieus is de rol van de 'nik ker' die door Lena wordt opgenomen, maar door Boesman wordt gediscrimineerd. Zonder werkelijk tot communicatie te komen hij spreekt een heel eigen taal is hij een volstrekt passieve katalisator voor Lena's bewustwordings proces. Volkomen terecht sterft hij tenslotte in haar han den; zijn rol is uitgespeeld. Ondanks die fraaie eigenschappen van het stuk en soms ontroerende of bevlogen spelmomenten, kwam 'Boesman en Lena' door F act niet geheel tot leven. Het stuk is, on danks de primitiviteit van de hoofdpersonen, nogal talig en soms zelfs wat intellectualistisch. Regisseur Anthony Aker- man en de spelers Yvonne Petit, André van den Berg en Joseph Mosikili konden daartegen niet genoeg tegengas bieden. Petit en Van den Berg bleven soms te Hollands en konden mij niet de indruk geven dat zij de kern van het leven van Boesman en Lena raakten. De manier waarop Van den Berg zijn hutje op het toneel opbouwde, was on aanvaardbaar, omdat het in al zijn handelingen getuigde van een poging tot tijdsvulling, niet van een ingeleefde to neel-actie. Ondanks deze bezwaren is 'Boesman en Lena' zeker de moeite van het bekijken waard, niet in het minst omdat in dit stuk een geheel andere wereld tot de toeschouwer spreekt. Een wereld die recht van spreken heeft. PAUL VAN DER PLANK LEIDEN De veelbelovende Leidse schilder Hil brand Bruyning exposeert zijn werk nog tot en met 6 mei in het Art tea house 'De Oude Rijn' aan de Stille Mare. De mens, vaak als afspiegeling van een heden daags maatschappijbeeld, speelt een fundamentele rol in de eigentijdse schilderijen van Bruyning. Zijn wer ken zijn mensbeschouwend te noemen. Wrange humor en cynisme liggen erin besloten. Bruyning maakt aquarellen, olieverfschilderijen en maakt gebruik van gemengde technieken (aquarelverf met pot lood). Opvallend in de schilderijen van Bruyning, die bijna alle een 'dubbele bodem' hebben, is dat de schilder niet aarzelt zinsneden of trefwoorden in het geheel te verwer ken. De teksten geven onmiskenbaar te denken. Ook daar door wordt de zo persoonlijke en eigen stijl van de kunste naar bepaald. Bruynings schilderijen hebben dikwijls een beklemmende uitwerking op degenen, die ze bekijken. Het beklemmende wordt veroorzaakt door tegenstrijdigheden. Zoals in het schilderij 'De liefde en/of het grote afzien'. Een man be drijft de liefde met een vrouw, die deels onder hem ver borgen ligt. Hoewel het liefdesspel het tegendeel zou doen vermoeden, kijkt de man uiterst mistroostig, enigszins uit zichtloos zelfs. Op de achtergrond dendert een wielrenner pijlsnel over een rechte weg, de blik op oneindig... Bij het zien van Bruynings werk blijkt overduidelijk, dat de kunstenaar een kritische kijk heeft op de dingen, die om hem heen gebeuren. Tussen tekst en afbeelding liggen werelden, die op de verbeelding van de toeschouwer kun nen werken. Dodewaard, emancipatie, milieu, geluk; slechts enkele veel besproken onderdelen uit dit tijdsbeeld, die door Bruyning onder de loep wordt genomen. Lukaart De Amsterdamse keramiste Liesbeth Lukaart exposert eveneens nog tot en met 6 mei in 'De Oude Rijn'. Zij maakt 'groeivormen'. Zij laat zich vooral inspireren door de na tuur. Abstracte vormen, maar wel herkenbaar. De één ziet er wellicht een bloemkool en de ander een roos of paddes toel in, terwijl weer anderen de werkstukken niet met be paalde organische vormen associëren. Technisch is het ke ramiek van Lukaart zeer verantwoord. De toch zeker 'aparte' keramiek is opgebopuwd uit repen klei. Een deel van de kunstwerken heeft tegelijkertijd de functie vah doosje of vaas. Het Art tea house is dinsdag tot en met zaterdag van 10.00- 18.00 uur open. Op zondagen is 'De Oude Rijn' van 11.00- 17.00 uur open.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 7