Een wereldomvattend koor van Luciano Berio Concertagenda PLATEN 26 april Iron Maiden, Stadsgehoorzaal in 28 april Bruce Springsteen The E Street Band, Ahoy' Sportpaleis in Rotterdam. 29 april Extra concert van Bruce Springs teen The E Street Band, Ahoy' Sportpaleis in Rotterdam. 29 april Ompi Stefania Enos, Amicitia in Den Haag. Aanvang 21.00 uur. 1 mei Ladcmacher's Inncrsleeve Oh Boy, Paard van Troje in Den Haag. 6 mei Stevie Wonder, Ahoy'hal in Rotter dam. 7 mei Stevie Wonder, Ahoy'hal in Rotter dam. 7 mei Cockney Rejects, Paradiso in Am sterdam. 8 mei Trust, Paradiso in Amsterdam. 10 mei The Clash, Jaap Edenhal in Amster dam. 10 mei Cockney Rejects, Paard van Troje in Den Haag. 14 mei Jack Bruce Friends, Vredenburg in Utrecht 15 mei 999. Paard van Troje in Den Haag. 18 mei Stanley Clarke George Duke, Muziekcentrum in Utrecht. 23 mei Tubes, Doelen in Rotterdam. 25 mei Tubes, Carré in Amsterdam. 28 mei Barclay James Harvest, Congres gebouw in Den Haag. 30 mei Moody Blues, Ahoy' Sportpaleis in Rotterdam. 14 juni Dire Straits, Edenhal in Amster dam. 15 juni Dire Straits, De Doelen in Rotter dam. 16 en 17 juni The Beat, Melkweg in Am sterdam. Public Image Limited Flowers Of Romance Virgin Na Ginger Baker, Mick Fleetwood en David Byrne (Talking Heads), heeft nu ook John Lydon het Afro- ritme ontdekt. Nog geen drie jaar geleden werd dit heer schap in de creatie van Johnny Rotten nog als aarts vader van de punkbeweging beschouwd. Gelukkig zag Lydon bijtijds de betrekke lijkheid van een en ander in. Anno 1981 is de punk een lege huls en verrast John Ly don vriend en vijand met zijn nieuwe formatie Public Ima ge Limited, kortweg PIL. Flowers Of Romance, ge noemd naar de eerste band van toetsenist Keith Levene, is de vierde elpee van de groep. Een drumplaat bij uit stek en dat is een onver wachte zet, zo vlak na het jongeren vertrek van drummer Martin Atkins. Flowers Of Romance heeft over de volle lengte iets onheilspellends, klinkt mooi maar zit vol stekels. Ter ver gelijking: het openingnum- verstikkende Ja- van. Maar wel als je bereid panse prestatie-samenleving bent iets te „doen voor eer- bestaat erin bet Land van de 'Uke muziek en er rustig de Rijzende Zon wel degelijk de W,an' drang via muziek flink te schoppen tegen establish ment en andere Heilige Huis- The Plastics hebben wat te vertellen, en ofschoon dat niet altijd even melodieus ge- mer van de derde elpee van jes. Japan heeft óók zijn Tal- beurt, wordt het wel origi- Peter Gabriel (Intruder) roept een soortgelijke sfeer op. Behalve veel trommelge- roffel en voorman Lydon die zingt als een ratelslang, is op de vierde PIL een arsenaal aan voor de popmuziek on con ventionele (Aziatische?) muziekinstrumenten te ho ren. Ronduit imponerend is het instrumentale Hymie's Him, dat het best tot zijn recht komt als soundtrack bij king Heads, PIL en Clash. Maar omdat die groepen in eigen land nauwelijks plaat verkopen van enige impor tantie halen, is de spoeling naar het westen dun. We kennen het Yellow Magic Orchestra, Stomu Yamashta en nog wat technocraten, maar deze muzikanten kun je moeilijk rebellen noemen. Een een zwaarmoedige Oostduitse Vd" uf crisisfilm. Het titelnummer. J? ÏZT t'L een Afro-reggae, is op single groep The Willie wie? Nóóit van ge hoord. Mogelijk dat daar met Golden Down verandering in komt. Op de plaat is vrij har- icvcucii nuciiieti. - i de eerste Japanse df Amenkaanse pop in het - - r straatje van Springsteen te horen. Nile toont zich een so ber en uiterst stijlvol gitarist, is in het bezit van een heel uitgebracht maar een note- ^'ne^Welcom^Back1^De Ja IS m net Dezit van een neei ring op welke hiüijst dan ook ^L^vfch zingtner- e&n persoonlijk stemge- 'S .b!JJVOO!:b^'. veus onsamenhangende me- ,uid en b!'Jk' bovendien not pat lodieën van de Japanse Da want daar is het geluid toch te ongebruikelijk voor. vid Byrne. Het klinkt wat te voorname- luurui issue van nis een uitermate spannend vervolg >'ttZ nog eens in staat om goed in het gehoor liggende composities te schrijven, die in het on gunstigste geval wat naar op pervlakkigheid hangen. Een verwijt zou nog kunnen zijn, de gladde Amerikaanse mix da' .™Wie Nile tijdens het van orodueer Alex Sadkin. •cbnjven van zijn songs te van producer Alex Sadkin. Toch zijn The Plastics, on vaak het werk van zijn muzi- PLastics Welcome Back (Island) Nieuwe stromingen in de muziek bloeien niet alleen per definitie op in obscure clubs in Groot- Brittanië. Wat dacht je van Japan? De enorm toegenomen import van Westerse popmuziek heeft de afgelopen jaren zijn sporen daar nagelaten. Gesti muleerd door de voor veel danks de ontoegankelijkheid van de muziek, de moeite r"no nr,n,TC~ van het beluisteren waard. laat spoken. Bruce Springs teen is in dit verband al ge noemd. Luister maar eens naar een heavy werkje als Niet als je met 35 graden Cel- p0or Boy met de verzonken sius in een acht kilometer pianopartijen daarin. Andere lange file in het centrum van voorbeelden zijn Les Champs Milaan zit en ook niet als je s Elysees, dat associaties op- morgens om half zeven me' roept met The Beatles' klas een kater wakker wordt van siei,er de Ballad Of John het geluid van de stofzuiger. And Yoko en Grenade dat Dan word je er stapelgek hhnkt afs een oud Stones nummer. Maar het gaat om een Amerikaanse produktie en klinkt dus niet half zo smerig. De ballads op Golden Down klinken obligaat maar worden altijd gered door een memorabele melodielijn, zoals in Shine Your Love en I Can't Get You Off Of My Mind. Het soepele, wat knij perige stemgeluid van Willie Nile valt pas goed op in het akoestische en ingetogen 1 Like The Way, dat de eerste plaatkant afsluit. Beste num mers zijn het van een Costel- lo-introotje voorziene Hide Your Love (een soort moder ne twist) en het slotnummer van de plaat, een prima tra nentrekker in de vorm van Shoulders. Zo zie je maar. Onbekend maakt voor deze keer bemind. Een stempeltje op dit symphatieke stuk vinyl. N.M. Amerikaanse platenmaat schappijen hebben er nogal een handje van jonge song schrijvers als bijvoorbeeld „de nieuwe Bob Dylan" te lance ren, hetgeen niet zelden voor de belaste artiest een kus des doods inhoudt Een uitzonde ring die de regel bevestigt is de 31-jarige „New Jersian" Bruce Springsteen, de meest briljante rock 'n Roll-artiest van het afgelopen, en wellicht komende decennium. Nog vier nachtjes slapen en die levende legende met de koosnaam The Boss, bevestigt die reputatie eindelijk weer eens in Neder land. Twee avonden in de Ahoy voor in totaal „slechts" 16.000 mensen. Als we de be richten uit Duitsland mogen geloven speelt „Der Brucie" in Nederland, net als hij trou wens in de States gewoon is, de zaal volledig plat met een ruim drie uur durende roek- explosie van de meest pure soort Voor hen die denken een opwarmer nodig te heb ben, nog even de droge feiten op een rijtje. Sociale ladder Bruce komt uit Freehold, New Jersey en is zoon van moeder Adèle sekretaresse en pa Douglas chauffeur. Bruce is voor zijn ouders wat men wel een „onwillig" lastig joch noemt. Introvert, en louter'en alleen levend voor muziek. Op 16-jarige leeftijd blijft Bruce alleen achter in New Jersey als familie Springsteen Tronie Greetings is een collectie van intelligente songs maar wel al lerbelabberdst geproduceerd. Bovendien heeft de publici- teitsöoii een averechts effect en bevindt Bruce zien een si tuatie die penibel genoemd zou hebben gezien in de vorm van de kleine „Italiano" Springs teen Met wat met een beetje den tussen de soms wat over- lef best als Phil Spector's dadige Spectoriaanse invloe- mooiste produktie aller-tijden den van eerder plaatwerk en genoemd zou worden, krijgt zijn spontane ongeremdheid Bruce naast de critici ook het die songs vroeger wel eens doodsverachting in de duistere rende Jungleland en Thunder muziekscene in de New York- se wijk Greenwich Village en raakt bevriend met Steve van Zandt, een man met meer kennissen in de scene dan Bruce. Het tweetal sluit een muzikaal pact voor het leven. wie hij was, niemand wist hoe Road. Een elitair groepje „cult- followers" weet daarover mee te spreken als zij Bruce ziet in Amsterdam, laat 1975. Zij heb ben het er zes jaar later nog dagelijks over. The Wild, The Innocent And The E-Street Shuffle, wordt eind 1973 uitgebracht. Weder om knappe composities, maar zonder vuur op de plaat gezet. De vonk naar het grote pu- KÜSSSS Bevrijden Appel van legen ne uji. CfiS ÓQ grenzen van het toe. laatbare: alle trucs om het pu- Toch klapt Bruce in elkaar. Appel presenteert zijn „ei van bliek plat te krijgen worden Drie jaar lang wordt er niets Columbus" aan de directeur gebruikt. In de week dat Born meer van hem vernomen, en stuurloos maakte. Hij is vol wassen geworden en scoort met het prachtige Prove It All Night zijn eerste nummer één hit in de States. Bruce gooit zich na die release dan ook weer met hartstocht op een eindeloze serie concerten, want het maken van „Dark ness" en de drie jaar durende processenreeks met zijn mana ger benauwden hem in hoge mate. Bevrijd, erkend en zon der zorgen stortte hij zich daarna op het project The Ri ver. The Beatles van Columbia Records en de waanzin begint. Volkomen uit de bol van het energieke bus kruit dat zij met Bruce bin nenhaalt forceert CBS Springsteen 's eerste elpee, Greetings From Asbury Park, New Yersey. To Run uitkomt verschijnt de kwade tongen beweren dat het tronie van Bruce zowel op de fenomeen is opgebrand. Totdat cover van het invloedrijke opi- zij in de herfst van 1978 Dark- nieweekblad Time als het niet ness On The Edge Of Town te liav„v„ tJJ minder gezaghebbende News- horen krijgen. Het tegendeel auto's, meisjes, werk, liefde en jezejf er t„ Rotterda'i week. Bovendien schrijft John van de asresten bewijst met lol. Herkenbaar en eenvoudig, overtuigen. Landau in Rolling Stone „de het „stadsmanifest" DOTEOT zonder doemdenkerig cos- toekomst van Rock'n Roll te een balans te hebben gevon- misch gefilosofeer. Op The Ri- En wederom verbaasde Springsteen vriend en vijand. Vier plaatkanten oprechte emoties over opschuld, hoop. ver zijn de songs net$ loy; Born To Run en Darknfli d pakt in een overweldigè dit me met een rauwe maai1 °n2 ke begeleiding van dë\ "e strouwe en wellicht ae.7w ideale begeleidingsgrof Yal wereld, de E-Street Bani a^e af het prille begin opèa in dezelfde samenstelliif&jf.1 ve van Zandt, Gary 1 y1( Max Weinberg, Roy Biie Clarence Clemons. cor" breekt dan eindelijk oPver} schaal in Europa door* em componist van successs Fire (Pointer Sisters), E By The Light, Spirits 1 Night (Manfred Mann) se The Night (Patti Sandy, the 4th of July, J Park (Hollies) For Yoti Kihn) en Jeanie Nel Shooter (Warren Zevonp. festeert zich nadrukke'C het allergrootste Rock wonder sinds The Beat If vier nachtjes slapen en j AP VAN DER ME Toelichtingen van componis ten op hun eigen werken zijn soms meer verwarrend dan verhelderend. Wie leest wat Luciano Berio te zeggen heeft over „de uiteenlopende tech nieken" waarmee hij in zijn „Coro" teksten op muziek zet te en al dan niet in verband bracht met „geesteshoudingen uit diverse cultuurkringen over de gehele wereld", vraagt zich af of het niet erg inge wikkeld is gemaakt. Na het beluisteren van de eerste ver sie van het werk, die tot be sluit van het Holland Festival 1977 in Rotterdam werd uitge voerd, was de complexiteit voor de toehoorders inderdaad een probleem. Wie wilde vast stellen of hij had gehoord wat hij blijkens de toelichting had moeten horen, ging daar sterk aan twijfelen. De teksten wa ren als gewoonlijk onver staanbaar, te meer omdat ze vrijwel steeds fonetisch, dus als spraakklanken, en niet se mantisch, dus naar de beteke nis van de woorden, waren be handeld. Je moest die woor den eigenlijk kennen vóór je ging luisteren, want luisteren, lezen en in je op nemen ging niet tegelijkertijd. De veranderde versie die Be rio destijds al in zijn hoofd had maar die hij niet tijdig kon realiseren, ook al niet omdat hij op reis een koffer met ma nuscripten, schetsen en aante keningen was kwijt geraakt, is intussen gereed gekomen en voorbeeldig vastgelegd op Deutsche Grammophon 2531 270. Natuurlijk geschiedde de uitvoering door koor en orkest van Radio Keulen die het werk bestelde en veel tijd en geld spendeerde om het onder leiding van de componist puntgaaf op te nemen. Wat in Rotterdam problematisch en onduidelijk, ja wat troebel leek, is 'dat bij het luisteren naar de plaat niet of nauwe lijks meer. Opnieuw blijkt hoe bij hedendaagse werken met een vernieuwende tendens nauwkeurig uitgekiende ver houdingen van wezenlijk be lang zijn, in dit geval omdat de structuur van het stuk geheel en al afwijkt van wat wij ver staan onder een compositie voor koor en orkest. Inderdaad: het gaat hier om veertig vocalisten (tien sopra nen, tien alten, tien tenoren en tien bassen) die veertig duo's vormen met veertig instru mentalisten waaronder slechts veertien violen. Een zangeres of een zanger zit naast de strij ker of de blazer met wie hij ot zij een duo vormt. De compo nist heeft deze duo's allemaal afzonderlijk behandeld en in elk duo heeft elk van de twee partijen een grote mate van zelfstandigheid, ook al vormen zij samen een geheel, al was Berio in zijn jonge jaren. dat maar in contrasterende zin. Geen wonder dan ook dat alle vocalisten geregeld een stemvork hanteren om de juis te toon te kunnen treffen wanneer onverwacht de voca le en de instrumentale partij ineens niet meer afwijken maar gelijk worden. Buiten de veertig vocale-instrumentale duo's opereren slechts een pia nist, een organist en twee slag werkers als kleine zelfstandi gen. Het ging er Berio om be kende en onbekende timbres te mengen of tegen elkaar af te zetten, al naar gelang dat voor de door hem beoogde ex pressie wenselijk leek. De teksten - niet de muziek vond de componist in volks- en kunstliederen van verschil lende Indianenstammen, bij volken in Polynesië, Peru, Ga bon, Iran (of het oude Perzië), Chili, Joegoslavië en in zijn vaderland Italië. Alle hande len over liefde en arbeid. Ver der gebruikte Berio fragmen ten uit „Residencia en la ter ra", een dichtwerk van de in 1973 gestorven Chileense, maatschappij-kritische dich- ter-diplomaat Pablo Neruda. Daarin staat een regel die als een soort refreinregel voortdu rend geheel, gedeeltelijk of uitgebreid met de aansluitende regels terugkomt, telkens ech ter met andere muziek. Hier ligt de sleutel tot het werk: Venid a ver la sangre por las callas" (Kom en zie het bloed op de straten). De aandacht moet worden gevestigd op de terreur die nog op vele plaat sen op aarde heerst en onnoe melijk veel kwaad sticht. Doordat Berio dezelfde teksten vaak met andere muziek laat terugkomen, bewerkstelligt hij dat een herkenning tegelijk een vervreemding wordt. Het pleit voor de componist dat ondanks de grote mate van i hu zelfstandigheid van de talrijk partijen en van tekst en mi ziek onderling, de samenhan. niet verloren gaat. Dit is of merkelijk, want de vocal stemmen mogen zich soms g(]°j? heel en al met de instrument^?*: Ie articulatie vereenzelvigei*\ terwijl de tekst zijn eigen netishce versiering creëer soms ook schommelt de sne\' f heid van de tekstdeclamatlf onafhankelijk van het muzikL. le tempo. Berio, nu 56 jsaU weet dan ook als de beste je geluid, hoe je klank mol organiseren. Wat men oo over dit werk mag denken, d/,, erkenning zal de maker ervar krijgen van elkeen die hl zorgvuldig heeft bestudeerd Crtii besluisterd en de in elk #evl-v-j fascinerende détails heeft opt gemerkt. Dat men daarbij /jL en dan stuit op formules andere 20ste-eeuwers, hieraan niets af. Kiüfi JOHN KASANDÉr^ ■g gi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 8