James Baldwin: 9Mijn angst is jullie veili9 aad van prken eunt sschopTutu Je bedrijf verzekeren is meer dan het bezitten van een paar polissen. kerk wereld Holst Pellekaan iretaris )elgenootschap irkleder: grote ingersnood Vietnam De NMB denkt met u mee. PAflVBUITENLAND LEIDSE COURANT DINSDAG 14 APRIL 1981 PAGINA 9 ,G Als één schrijver ooit jbuis van zwart Amerika is lan is het James Baldwin, de I 56-jarige romancier die gis- door Bzzztóh naar het Haagse ,ter werd gehaald voor een ge er zijn werk en zijn laatste n Nederlandse vertaling te en) boek „Just above my 1953 werd hij wereldberoemd i autobiografisch getinte ro- tell it on the mountain" over I in het zwarte getto van Har- i de zestiger jaren waarin en- een nieuw sleutelwoord Üct Baldwin ook in Nederland iteur. Sindsdien heeft hij een ken en essays geschreven die Ls sterker hebben bepaald als lie kant negerauteur op zoek dgen identiteit, aan de andere loseksueel schrijver op zoek if. Maar een ding is geble- Baldwin is zonder meer de ;ende zwarte auteur ter we- ir een toevallige samenloop itandigheden wordt tegelijk iwins bezoek aan het HOT in het Kijkhuis een week van zwarte Amerikaanse films gehouden. Geen en kele coördinatie tussen die twee ge beurtenissen helaas, terwijl het frap pante is dat juist Baldwin eergister avond ook in het Kijkhuis welis waar op het witte doek aanwezig blijkt in de film „I remember Harlem". Een deel van het oorspronkelijk voor de televisie gemaakte vierluik van re gisseur William Miles waarin Baldwin over zijn jeugd in het Amerika van de depressie vertelde. Baldwin toont zich, in gesprek met de al dertig jaar in Ne derland wonende Amerikaanse auteur James Holmes, in dat HOT nog eens de prediker van rassengelijkheid die hij altijd is geweest. Met als een van zijn uitspraken: „Vooruitgang? Weet je wat vooruitgang voor ons betekent? Dat is: Hoe snel word ik blank. Hoe snel word ik net als jullie. Dat is de vooruitgang van de neger in een blanke maatschap pij." Dat klinkt cynisch, en Baldwin lijkt voortdurend heen en weer geslingerd te worden tussen cynisme en geloof in de be tere kanten van de mens. „We hebben Buchenwald gehad, we hebben Korea ge had, we hebben Vietnam gehad, nu heb ben we Atlanta. Moeten we almaar dezelf de fouten blijven maken? Kunnen we echt niet beter dan dat? Kunnen we dan nooit een vrouw als een vrouw zien, een kind als een kind en een mens als een mens?" Retorische vragen zoals Baldwin er vele stelt in zijn hoop op beter. Wie hem voorhoudt dat het in de nieuwe zwarte Afrikaanse staten ook niet alles koek en ei is, krijgt te horen: „Het gaat niet om zwart of wit en wat beter is. Ik weet best dat er ook zwarte moordenaars zijn. Ik weet best dat zwarte mensen niel beter zijn dan witte. Het gaat me erom dal we niet in zulke categorieën kunnen pra ten. Misschien ben ik te optimistisch. Maar ik geloof dat we ondanks alle ver schrikkingen, ondanks alles toch zover kunnen komen. Misschien overschat ik de mens. Maar dat is in elk geval beter dan de mens te onderschatten." Het stemt overeen met in een interview van een paar jaar geleden gesteld adagium van Baldwin: „Ik schrijf om de wereld te ver- uur van het Nederlands Bijbelgenootschap heeft -~R. van Holst Pellekaan (61) benoemd tot alge- cretaris-ad interim tot de komst van een defini- volger van dr. A. de Kuiper. it Pellekaan is al 35 jaar verbonden aan bet Bijbelge- p. Hij begon zijn werkzaamheden in 1946 in Indone- hij meegewerkt heeft aan de oprichting van een ig Indonesisch Bijbelgenootschap, e Kuiper neemt op 13 juni officieel afscheid van het ap. Twee dagen later vangt hij secretaris voor algemene zaken 1 wordt het u onmo- [emaakt om ons in je toekomst weer te n, dan nog hebben boodschap luid en Jk gehoord en zullen op de weg begeven is hebt gewezen", ijft de Raad van Ker- Nederland aan de kaanse bisschop Des- Tutu naar aanleiding i recente bezoek aan nd. De raad betreurt eerste minister Botha dd-Afrika heeft ge let paspoort van bis- htu weer in te trek- de uitspraken die de i gedaan heeft tijdens ïken die hij in de af weken heeft ge- lan verschillende lan- )eze dreiging werpt laduw op de goede ringen aan de laatste ling die we met u in Nederland", aldus 3 van Kerken in de IVat wij u hebben ho gen tijdens dit en an- Zoeken aan ons land, u niet tot een vijand eigen land, integen- 7 |jw herhaalde plei- ■m al het mogelijke te nog meer geweld te len en uw dringende kerken en regerin- op vreedzame wijze veranderingen in Zuid-Afri- ka te bewerkstelligen, heb ben zeer veel indruk op ons gemaakt. Naar de mening van de Raad van Kerken heeft bisschop Tutu tijdens zijn rondreis door verschillende landen gevraagd om diplomatieke, politieke en economische druk op de Zuidafrikaanse regering, maar heeft hij ver meden direct op te roepen tot het nemen van economische maatregelen, dit in tegenstel ling tot wat eerste minister Botha over de uitspraken van bisschop Tutu gezegd heeft. „Wij weten dat u uw opmer kingen gemaakt hebt in de naam van miljoenen landge noten, die verlangen naar werkelijke politieke verande ringen waardoor zij democra tische rechten in hun eigen land zouden verwerven, maar die de gewelddadighe den vrezen waarmee de be vrijding van landen om hen heen gepaard ging. Alleen vreedzame veranderingen zullen een gewelddadige uit barsting voorkomen, hebt u ons geleerd". De Raad van Kerken voegt hier in de brief aan toe te ho pen en te bidden dat aan bis schop Tutu de kracht gege ven zal worden zijn arbeid voort te zetten. (rooi dja. wordt op het geteisterd door ngersnood die bijna is als die in ja. Dat vertelde de iris-generaal van de iatische Christen- fap Kim Hao, in Sin- i na terugkeer van toek aan Vietnamese rkerken. Irn Hao zei dat er sinds ri in Vietnam geen Jneer is en dat het felijkse rijstrantsoen a is op zes kilo per per- Op de zwarte markt - wordt twintig maal zoveel betaald voor voedsel als nor maal. De secretaris-generaal van de Oostaziatische Christenraad beschuldigde het westen van een „isoleringspolitiek" ten aanzien van Vietnam. Naar zijn inzicht hebben de Vere nigde Staten op emotionele gronden na de oorlog met Vietnam alle hulp voor de wederopbouw van het land geweigerd. Yap Kim Hao meent dat het westen Viet nam door die „isoleringspoli tiek" nog meer in de armen van de Sovjet-Unie drijft. Negerauteur James Baldwin: „Het gaat niet om of zwart beter is dan wit." vrouw naast me zucht instemmend) „En moeten overleven. Jullie hebben me ge doopt en me longontsteking bezorgd. De mythe van de huidskleur is een westerse vinding. Een vinding van handel en pries ters. Dat op te lossen is niet mijn zaak, maar jullie zaak." Liefde Toch zijn Baldwins boeken ondanks de si tuatie van waaruit ze zijn opgebouwd nau welijks „strijdromans" te noemen. „Go teil it on the mountain" (ook al een tekst van een spiritual) is een verhaal vol mededo gen over het menselijk zoeken naar liefde en geluk, „Giovanni's room" waarin Bald win zijn eigen tijd in Parijs beschrijft is het verhaal van de homoseksuele liefde van een puriteinse Amerikaan tegenover een zelfverzekerde Giovanni, „Anothef country" haalt rassenongelijkheid wel binnen het raam van de vertelling maar gaat ook over een zoeken naar persoonlijk geluk. Zijn laatste werk „Just above my head" is een samengaan van al die the anderen, terwijl ik zeer goed weet dat dat misschien helemaal niet kan." James Baldwin werd als jongen al leke- prediker in het zwarte getto van New York, en wie zijn eersteling „Go tell it on the mountain" kent, weet dat in zijn taal gebruik en zijn stilistiek de invloeden van de gospel groot zijn. Bijbelse verwijzingen, herhalingen, en een sterke ritmiek zoals in de geestelijke liederen van de zwarte kerk kenmerken zijn taalgebruik. Niet al leen in zijn boeken, bleek gisteren, ook als hij praat. Als hij het over „ik" heeft, ver klaart hijzelf: „Dat is niet het Europese "ik", dat is het ik van mijn hele volk." Bijgevolg is het .jullie" dat daar tegenover staat, de hele blanke wereld zoals die nu en vroeger tegenover de neger stond. Baldwin: „Rassengelijkheid is niet mijn zaak, maar jullie zaak. Want mijn angst is jullie veiligheid. Ik heb alles moeten over winnen. Ik heb een ander land gekregen om te leven. Ik ben temidden van een an der volk grootgebracht. Ik heb een andere taal moeten leren." (Een Surinaamse ma's, onder de paraplu van een titel die ook aan een (al in „Another country" ge citeerde) spiritual ontleend is: „Just above my head I hear music in the air. And I really do believe There's a God somewhere. Een tekst die teruggrijpt op Baldwins jeugd, zoals de beste passages in al zijn werk doen. Het boek (dat hier bij de Bezi ge Bij uit gaat komen) handelt over de carrière van een gospel-, later blueszan ger, Arthur Montana, die tot ster uitgroeit boven zijn oorspronkelijke kwartet, dat uiteenvalt als een van de gospelzangers naar Korea moet, krankzinnig wordt en aan de drugs raakt. Een roman die de hele naoorlogse periode met alle wel en wee, politieke en maatschappelijke „issues" be schrijft. Baldwin aarzelend: „Het is een boek dat eigenlijk over die song gaat. Over wat er daar vlak boven ons hoofd is. Over hoe we zo ver gekomen zijn, hoe we ons alsmaar trachten te bevrijden uit de kaken van de walvis." En dat allemaal inclusief een opvallende haat-liefde verhouding tot zijn vaderland, Amerika. In 1948 vertrok James Baldwin naar Parijs, nu woont hij nog steeds in het zuiden van Frankrijk. „Ik ben Amerika ontvlucht omdat ik wist wat me daar bo ven het hoofd hing. In Parijs had ik ver moord kunnen worden, een ongeluk kun nen krijgen, alles was mogelijk. Maar van Amerika wist ik het zeker: Ik zou jou ver moorden of jij zou mij vermoorden." Maar naast dat pessismistische beeld, draagt hij zelf een ander aan: „Ik heb een foto ge zien van een zwart kind dat uit een school in Amerika geweigerd word. Ze zit hui lend op een bank. Alleen. Tot er een blkanke vrouw naast haar komt zitten om haar te troosten. Goed, geen hele menigte, maar één enkele vrouw. En dat geeft hoop." En hij voegt er onmiddellijk ach teraan: „Maar ze raakte wel haar baan kwijt". BERT JANSMA Natuurlijk, de schade aan pand en goederen wordt wel vergoed, maar heeft u ook aan de gevolgen van hel wegvallen van uw omzet gedacht? U kunt daardoor behoorlijk in de problemen komen. Met een leuk pakket polissen in de kast en de gedachte van wat- kan-mij-nog-gebeuren in het achter hoofd bent u er echt nog niet. Dat hebben wij als bank die speciaal is opgericht voor het midden- en klein bedrijf wel ondervonden. Want veel van onze klanten hebben we jaren lang begeleid, financiële ruggesteun gegeven, geadviseerd.kortom, we hebben meegedacht over hün be drijf. Dus ook over het verzekerings pakket. Zo merkten we dat verbeteringen aan pand en uitbreiding van inven taris vaak niet worden doorgegeven. We merkten dat de fundamenten van het pand meestal niet zijn meever zekerd, terwijl ze door aardgasont ploffingen ontzet kunnen worden. We merkten dat bij wisselende voor raden vaak niet het juiste bedrag ver zekerd is en dat de gekozen uit keringstermijn voor betaling van de gederfde netto winst en vaste kosten nodig voor herstel soms te kort is. Allemaal zaken waar u ook mee geconfronteerd kunt worden. Be denk dat de NMB veel vragen en pro blemen die dan kunnen rijzen al eerder heeft beantwoord en opgelost. U kunt als ondernemer die zich tegen risico's wil indekken van die ervaring, die know-how gebruik maken. Want net als je bedrijf ver zekeren meer is dan het bezitten van een paar polissen, is een bank als de NMB meer dan een winkel in geld. De NMB denkt met u mee. Daar om zijn we niet tevreden met stan daardoplossingen, maar bekijken we in nauw overleg met u iedere keer opnieuw hoe we 't het beste kunnen aanpakken. En samen komen we er wel uit. NEDERIANDSCHE MIDDENSTANDSBANK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 9