Het mooie en het moeilijke van de liefde op het scherm Bisschop Simonis in ,Niet te geloven" TELEVISIE DINSDAG TELEVISIE VANAVONI RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG MAANDAG 30 MAART 1981 PAGII NEDERLAND 1 NOS 18.25 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Jeugdjournaal 18.36 Sesamstraat 18.50 Klem 19.00 Wollle's wereld 19.05 Minivoetbalshow 19.55 De afrekening NOS 21.37 Journaal NCRV 21.55 Niet te geloven NOS 23.00 Journaal 23.05 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 TELEAC 18.27 Fotograferen en filmen NOS 18.57 Journaal TROS 18.59 Muziek maken 19.15 Zoo Is de dierentuin NOS 20.00 Journaal TROS 20.27 De Fabriek 21.20 Wordt u al geholpen 21.50 Aktua-tv 22.25 Soap 22.50 TROS Sport extra NOS 23.45 Journaal 23.50 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 (Regionaal progr. NDR: 18.00 Sport. 18.30 Actualiteiten. 18.45 Kleuterae- rte. 18.55 Achtung Zoll. 19.25 Regio naal progr. 19.59 Programmaoverz. WDR: 18.00 Oh dleser Vat er. 18.30 Eln Hauch von Magie. 18.40 Achtung Manchmal bin Ich eln Adler. tend Informatief progr. 21.15 F tege. 21.45 Amusementsprogr. Actualiteiten. 23.00 Die Frauk Journaal. DUITSLAND 2 18.20 I.O.B.-Spezlalauftrag. Journaal. 19.30 Muzlekprogr. Informatieve aerie. 21.00 Acti ten. 21.20 Christus kam nur bis 23.00 Journaal. DUITSLAND 3 WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 C Duits. 19.00 Fllmreportage. Journal 3. 20.00 Journaal. 20.' formatlef progr. 22.00 Die Fra Strand. 23.05 Journaal. BELGIE NEDERLANDS inFN 18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Tl'.T,,, V> fllmaerle. 18.30 Open School. Plt- Poezleprogr. 19.17 Uitzending Hl zate derden. 19.37 Mededelingen end ong gen. 19.45 Journaal. 20.10 Wat aar richt. 20.15 Het geslacht Rlus.I_ i,*. Sportshow. 21.50 Wetenschap? progr. 22.30 Journaal. 22.45 fk&eK School. irijfm I Van BELGIE FRANS ttrictsl 18.15 Spelprogr. 18.30 Progral" voor ouderen. 19.00 Sport. 19.2?» - en weerber. 19.30 Journaal. 19.5|£cn mlty life. 23.00 Journaal en weeitse 2 richt. Rand. BELGIE FRANS 2 13.30-14.00 Teletekst Perceval, L-ja»- Zie Net 1. 17.40 Teletekst Per<P"eI® 18.30 The Muppet Show. metttse d gast: Sylvester Stallone. 19.0(1 dier Net 1. 19.55 Nationaal concoursky de het Eurovisie Songfestival 1981.; JSri». sentatle van de liedjes In de vooi de. 20.25 Solrée Wallonne. MeP00®* 20.25 A chacun sa muslque. Hag zijl nle-orkesten en fanfares In Wallen pr; 1e deel van een documentaire r^j-bij tage van Frangolse Lempereui Jean-Emile Caudron. 20.55 PoFovJ' Wallon: Jo Carller. Een tv-portref> bij de Luikse trompettist Jo Cqn de 4 21.40 Indèpendants votre seii La revolution sllencleuse. (herh. zondag 29 maart Net 1). 23 e7*y 22.35 Spectacle magazine, (herhj1 het zondag 29 maart Net 1). jvoldoi >rdee NEDERLAND I NOS-NOT 10.00 Schooltelevisie NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND II NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND I 10.00 Journ. 10.03 Amus. progr. 10.50 Progr. voor ouderen. 11.35 Re portage. 12.05 Die Apfelkern-Story. 12.10 Inform, serie. 12.55 Persoverz. 13.00 Joum. 16.10 Journ. 16.15 Die renfilmserie. 17.00 Klqderprogr. 17.40 Kinder progr. 17.50 Journ. (Reg. progr. NDR: 9.25 Kleuterprogr. WDR: 8.10 Schooltelevisie. 9.25 Kleuter progr.). DUITSLAND II 10.00 Journ. 10.03 Amus. 10.50 Progr. voor ouderen. 11.3 lange Nacht von Madrid. 12.0f Apfelkern-Story. 12.10 Inform, r 12.55 Persoverz. 13.00 Journ. Progr. voor ouderen. 17.00 17.10 Klnderprogr. 17.40 Gevar.i gaz. DUITSLAND III WDR 8.00 Gymnastiek. 8.10 Schoolt! sle. 9.25 Kleuterprogr. 17.30 Infl serie. BELGIE NEDERLANDS NET I VOOR 18 UUR Geen programma. BELGIE FRANS 14.00 Sctioolt«ev1sl«. 17.30 M« 17.45 Tekenfilms. 2.02 (S) AVRO's Servtcestatk 6.02 (S) Auto In. AVRO aan. (6.30 AVRO'* Radio Joum. 7.03 Per Saldo. 7.30 AVRO's Radlojoum. 6.03 Per Stfdo. 8.30 AVRO's Radlojoum.). 9.03 Steunpunt 9.06 (S an M) ArbekJevttaminen. 10.02 Da zandbakshow. 10.10 (S an M) Ar beidsvitaminen. 11.02 Rita en Daphne, hoorapaleerle. 11.20 (S) UIT In IN. 11.43 (S) Rondom twaalf. 13.03 AVRO's RedtoJourn. 13.20 (S) De AVRO Diligence. 13.57 Per Sal do. 14.02 (S) De vergulde middenweg. 16.02 Dertien «pedaal. 18.30 (S) Kom 'na langs op slot Zatst. NOS: 17.55 Reportage Koninklijk 11.30 Ratal. OVERHEIDSVOORLICH 12.16 Ultz. voor de landbouw. KRO: Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 12.36 Echo. 13.00 Nws. 13.11 Goal. Schoolradio. NOS: 14.30 Open S< 0 Ne KRO: 15.15 Van generatie tot gerw,fi* 15.30 Geen verboden toegang. 16.30 I Ion. 17.24 Meded. 17.30 Nws. 17.36 ECnd P WW van 7.00-18.00 Ja. vla Dingen van de dag. 7.0 rhf p r"0) Geeodemeurder*. 8.30 (S) B -WjW land ze zeggen10.30 (S ken ptsch Janeen. 11.30 (S) V" zoek plaat Je. 13.30 (S) Pltsbeekl 15. Popkrant 16.30 (S) Beton. Ook de televisiecriticus voelt wel eens de neiging om bij zijn toestel „gewoon lekker onder uit te gaan zitten". Althans deze televisiecriticus. Dat was dan de reden dat hij gistera vond aan Paul van Vliet met „Vandaag of morgen" de voor keur gai boven „Nederland nu" bij de VPRO. Zaterdag konden wij dan een wonder van de techniek wel haast aan den lijve ondervin den, toen de KRO uit de Me tropolitan Opera in New York, een matinee opvoering van „La Traviata" van Guiseppe Verdi uitzond, die wij per sa telliet en dus rechtstreeks bij wijze van avondvoorstelling tot ons konden nemen. Tus sentijds heb ik toch ook nog even overgeschakeld op Ne derland I, waar men zich eventueel weer kon bezeren aan het „Schrikdraad", het in formatieve en ontspannende programma van de NCRV. Daar was prof. L.A. Diepen horst de gast van de avond en ook hij stelde zich dus vrijwil lig bloot aan de „ergernisk- nop". Die ook nu niet op fnui kende wiize in werking kwam, al scheelde het maar een haar. Uit de luttele enquete die ook nu onder het publiek in de studio werd ingesteld, bleek dat enigen van hen de knop niet zozeer in werking hadden gebracht vanwege de gast, dan wel vanwege Henk Mochel en Hans Sleeuwenhoek dus die hen ondervroegen. Ik wil maar zeggen, zo'n onterecht ding zou op een gegeven mo ment ook kunnen werken als een boemerang. Bij de KRO liep het overig allemaal aardig uit en daa moest de klok nog een vooruitgezet worden ook. v te beginnen deed Violetta lery iets langer over haar mend zieltogen dan was pland, maar bovendien v den er bij wijze van extra ti k j katholieke actualiteiten ir last. In Hilversum wissel J.P.M. Hendriks en mr. Schmitz de wacht als voor^ -- ter van de KRO en de kat A/i lieke onderwijzers (het K< bleken zich'bij de Christel nationale vakvereniging y 1 hebben aangesloten. En be^^ feiten hoefden dus niet mu^V ter sprake te komen in de ^9 les is Anders-show, die h j op deze avond volgde. I I had daar overigens gespt f m stof genoeg. Vooral vanw het feit dat een zevental pa mentaire journalisten zich langs per advertentie had gesproken voor een door progressieve partijen te den discussie over een eve ele progressieve regering litie. Tegen het eind van uitzending kwamen dan Den Uyl en Terlouw nog binnenwippen. Ook over enquetes en markton zoeken. Het werd tenslotte teveel een avond van jongens onder elkaar. En weet wel dat het nou een een programma over de m is, maar Aad van den He c.s. moeten er geloof ik een beetje voor waken, dat niet helemaal in een incro situatie terecht komen. HERMAN HOFHUI RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT Liefde als één van de mooiste dingen in het leven doet zich avond aan avond op het scherm voor als moeilijk, omdat de kijker altijd met de complicaties ervan te maken krijgt. Geluk is te gewoon voor de tv. De regisseurs van de tv komen er re gelmatig niet helemaal of helemaal niet uit. Hoe breng je de liefde in beeld? Toch kan dat soms heel mooi overkomen. Een paar jaar geleden zond NCRV-tv de boek- bewerking „Klaaglied om Agnes" uit, een Belgische beeldvertaling van Marnix Gij- sen's gelijknamige roman. De schrijver zelf mocht deze film vooraf in een klein zaaltje zien. Dit verhaal schreef hij des tijds op rijpere leeftijd, toen nog steeds onder de indruk van een verloren jeugd liefde. Hij had het in die tijd zo hevig te pakken, dat dat gevoel hem nooit meer verliet. Telkens flakkerde het weer op. In zijn verhaal over Agnes schreef hij dit van zich af. Op het scherm in dat zaaltje zag en voelde hij het opnieuw gebeuren. Hij zat daar heel alleen zichzelf te zijn. De tranen biggelden hem over de wangen. Na afloop zei hij: „Er is elke avond liefde te zien op de tv, in alle soorten en maten. Het meeste raakt mij niet, hoezeer ze ook lichamelijk in de weer zijn. In de verfil ming van mijn jeugdliefde zie ik die schroom weer terug, die mij destijds hevig beving. En dat mis ik in de meeste liefdes films. Het is vaak veel te direct, laat wei nig heel van het wonder dat liefde heet". Hoe had die Belgische regisseur dat in die produktie weten te bereiken, die schroom, die zwevende gevoeligheid? Wie echt goed ver liefd is (geweest), weet dat dit verschijnsel doordringt tot diep in de nerven van lichaam en geest. Die regisseur begreep in elk geval, dat hij er iets mee doen moest om dat te laten zien. Zo plaatste hij zijn twee figuren, de jon gen en het meisje, in de open natuur van bos en beemd en vertraagde daarbij zijn beelden. Die twee leken te zweven. Hun lijven bewo gen zich met de lichtheid van hun gevoelens. De maan speelt een symbolische rol in de liefde, misschien wel omdat daar de vermin derde aantrekkingskracht veel zwaarte aan het lichaam ontneemt. Of dit de ideale manier is om een jeugdliefde in beeld te brengen mag in voortdurende dis cussie blijven. Laat de regisseurs maar blijven zoeken naar de juiste toon en treffende beel den. In elk geval werd hier een poging on dernomen, die gezien de indruk, welke deze maakte op de schrijver zelf van het verhaal, blijkbaar toch een stukje werkelijkheid raak te. VAR A-regisseur Nick v.d. Boezem kreeg ook met een verloren jeugdliefde te maken,' toen hij voor de Lemmingsserie de gevoelens van MAVO-scholier Japie Lemming (Felix Jan Kuypers) voor het huishoudschoolmeisje Anja (Marina de Graaf) zichtbaar moest maken. Dit gaan we op de buis beleven. Of hij daarin een gelukkige hand heeft gehad? Dat staat te bezien. Slecht ziet het er zeker niet uit. On der moeilijke (weers)omstandigheden werd er met zorg aan gewerkt en op gezag van schrij ver Richard Hendrikx krijgt het verhaal on verwachte ontwikkelingen en niet ongeestige wendingen, die vlot in elkaar zijn gestoken. Of de afloop iedereen zal bevredigen. We we ten het niet zo net, al lijkt het een leerzame les. Maar bevatten de beelden dan voldoende sfeer om in een jeugdliefde te kunnen gelo ven? Wie weet wat jongeren in die levensfase voelen, mag het zeggen, in elk geval hoef je je eigen jonge jaren nog niet vergeten te zijn, zoals op zeker moment Marnix Gijsen liet merken. Het huidige tienerrepertoire aan liedjes, waarmee de Hilversumse luchten dag en nacht tot in de verre omtrek vervuld zijn, kan hierin enigszins de weg wijzen, vooral dan de snelle stijgers. Steken we ons licht op bij Linda Williams, die met het winnende „Wonder" naar het Songfestival in Dublin mag: „Het is een wonder als ik denk wat je met me doet". En: „Een warme tinteling in mijn bloed". Duidelijke taal toch. Niet te ver geten ook de to verstraal (magic beam) van mr. Sandman, die duidelijk naar de eerste plaats streeft. Leggen we het oor ook blijvend te luisteren naar Maywood over wat mij altijd bij zal blijven. Het steeds bij elkaar willen zijn. Loop het poprepertoire maar door. de lente in je lijf, gewekte verwachtingen, de spanning of het wat zal worden, het voortdu- Zo vallen Japle en Anja (Felix Jan Kuypers en Marina de Graaf) elkaar verliefd in rend herhalen van je naam. het juichen van de armen. {'e hart, de ingreep in je leven, de muziek in je ïoofd, VARA-hit waanzinnig gedroomd, te veel voor woorden, als je mijn gedachten kon lezen, laat het zo zijn (let it be), liefde doet het al en de verliezer maakt een val, kleine dingen betekenen een boel, ik wil je niet ver liezen, zend me je hart, dit is een lied van mii aan jou, een samenraapsel van overwegend Angelsaksisch repertoire, vrij vertaald, ja, het wonder van de liefde schijnt overal en ner gens te schuilen als je de meest aanhoorde liedjes mag geloven, vooral als ze recht uit het hart worden gezongen. Waar blijft de regisseur die hier iets van kan laten zien, voelbaar maken in beelden? Maar de vibratie in de stem van Rob missen Nick v.d. Boezem en niet alleen hij zat verder We in de beelden van de Lemmingregisseur. v. Wvm" te bijzondere moeilijkheid dat hij de Nick v.d. Boezem: „Je moet in dit soort scè- soms een beetje pijn, ik wil aityd bnje zyn. ik schuchterheid van de ontwakende liefde nes de spelers wel een beetje vrij laten, al ben in befde met jou, ik mis je zo, ik heb je zo moest laten spelen door een min of meer in overleg je vooraf hoe ver je gaat We hebben nodig stop de muziek niet, de winnaar neemt de wol geverfde acteur en actrice, die al de ze zeker niet de vrije hand gegeven, maar ge- „i „„„u. ...i volwassenheid bereikt hebben en voor wie streefd naar een zekere stilering van het ge- het een hele toer moet zijn geweest om in de geven", vrijscènes het beschroomde naturel van de tiener te spelen. Niet alleen zetten Japie en Felix Jan Kuyper: „Ik vond het soms wel Anja het op een onverbloemd minnen in het kinderachtig wat ik moest zeggen en ook heb tuinhuisje van mama, maar bovendien bege- ik hier en daar opzettelijk een beetje stuntelig ven de later ontrouwe Japie en de fatale gedaan". vrouw Loes (Caroline de Beus) zich naar de Dat heeft dan niet zoveel meer te maken met hooizolder om daar te beleven wat Rob de de weergave van een eerlijke tienerliefde. Nijs bezingt in zijn lied „Ik was pas zestien". Een dergelijk gebeuren krijgt men dan niet te zien getekend naar de werkelijkheid, maar negedaan door mensen die net doen alsof. Zon geschiedenis krijgt dan zichtbaar een zwaarder accent dan bedoeld kan ziin. Dat geldt trouwens voor alle films met intieme scènes. De spelers klagen er ook over, dat zij in het bijzijn van camera en geluidsmensen er moeilijk toe komen zichzelf te zijn in een ge beuren, dat pas in de intimiteit volop werk zaam wordt, omdat je daarin bij uitstek je zelf kan zijn. Let wel, het gaat om het mooiste en meest vervoerende wat een mens gegeven is en dat geen toneeltechnische vertoning ver draagt. Marina de Graaf vertelde in een (eerder) in terview, dat zij al vroeg van wanten wist en dat gewaagde scènes haar niet zo veel doen. Van een dergelijke mededeling hoef je niet ondersteboven te raken. De een is er nou eenmaal wat eerder bij dan de ander, maar je moet bij zo'n opmerking wel even denken aan het zeer onlangs in Amsterdam gehouden symposion van de Geestelijke Volksgezond heid, waarvan binnenkort een rapport in druk verschijnt Hierin valt te lezen, dat vroege beginners op volwassen leeftijd nogal eens te maken krijgen met gestoorde lustbele ving. Dit werd vastgesteld door de psychia ters dr. Wolters en prof. Beyaert, die hierin niet aansturen op vrome praat, maar vertel len uit hun praktijk van gesprekken met pa tiënten op de divan. Zeggen deze sexuologen: „Grenzen en beperkingen vormen de lijnen, waarlangs jeugdigen en volwassenen groeien". Goed, een tv-spel is wat anders dan een psy chiatrisch rapport en artistieke vrijheid staat los van sexuele ongebondenheid, maar de re gisseur, die de weg van de naakte waarheid bewandelt, maakt het zich gemakkelijker dan die de onthulling zoekt van wat er heerst in het hart, vindt ook Marnix Gijsen. Felix Jan Kuypers valt in deze scène met zijn gebaar van „Hé, kleintje" door de mand als een volwassene, die het spel van de liefde speelt. In de NCRV-gids van deze week valt te lezen, dat zel- dén NCR V-programma's zo veel hebben losgemaakt als „Niet te geloven", de serie die vraagtekens zette bij sekten en religieuze bewe- gingen. Eén aflevering uit deze reeks gaf zelfs aanlei ding tot een kort geding voor de president van de Amsterdamse rechtbank en menigmaal kreeg de NCRV de vraag voorgelegd of het Christendom niet de hand in eigen boezem moet steken. De NCRV was van mening dat deze vraag niet opzijge schoven kon worden en daarom wordt vanavond deze zevendelige serie afge sloten met een programma dat tot doel heeft: licht te werpen op de achtergronden en oorzaken van deze nieu we religies. O.Lv. Paul Hol laar, hoofd van de afdeling documentaire en godsdien stige programma's, praten enkele deskundigen, over deze materie. Onder die des kundigen zitten e.m.; mgr. A. Simonis, bisschop van Rotterdam, prof. dr. J. Ver- kuyL emeritus hoogleraar zendingswetenschap en me vrouw W. RuHters-Brox, voorzitter van de Vereniging Samenwerkende Ouders Sekteleden. Aan de discussie sullen tevens ds. Sipke van de Land en drie ex-sektele- den deelnemen. Ned: I 2L55 uur. Minivoetbal De dertiende wedstrijd in dit seizoen wordt gespeeld tussen Oost-Nederland en het mini voetbalteam Limburg. Ned. 119.05 uur. De afrekening Westduitse thriller uit 1979 van Këthe Braun, die verhaalt over de tiener Sonja Schmitt die na afwezigheid van enkele jaren in haar geboortedorp te rugkeert Toen ze nog jong was, zijn haar ouders daar bij een auto-ongeluk om het leven gekomen, maar degene die het ongeluk veroorzaakte, is nooit opgespoord. Ned. I 19.55 uur. Muziek maken Zwitsers muziekprogramma met de bekende Zwitserse pantomimespelers Ruth Girod en Jeannot Hunziker. Ned. 11&59 uur. Zoo is de dierentuin Eerste aflevering uit een reeks firogramma's waarin verschil- ende dierentuinen in Neder land en één uit België worden bezocht. Vanavond is ,31ijdorp Rotterdam" aan de beurt. Ned. II 19.15 uur. V.l.n.r.: Frederik de Groot als Jan van Gorkum, Rudy Falkenhagen als Dries Rusten burg, Jeroen Krabbé als André Hageman en Frans Kokshoorn als boer Voors In een scène uit „De fabriek". De fabriek Als uitkomt dat Doornbos er een dubieuze loonadministra tie op nahoudt, gaat hij er met een aanzienlijk geldbedrag vandoor. Tijdens een vergade ring van de ondernemingsraad wondt het beleid van Dries on- ier.Y,Jïr.K!}omen- oplossing? Ned. II 2027 vur. Ned. II 2L20 uur. Wordt u al geholpen? Soap Het „Grace-Brothers"-perso- De majoor besluit Billy uit neel klaagt steen en been over handen van de Sunnies te be- het voedsel in de kantine. Mis- vrijden en Jodie moet kiezen schien is zelf kokkerellen de tussen zijn kind en Alice.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 2