ido IV opent deuren met jneelregistratie van lonty Python-team Peter „Jaws" Benchley zoekt de sensatie weer op het water DEZE WEEK IN DE BIOSCOPEN En Verder grafiek Herman Berserik combineert schilderkunst met Het impressionisme van Kees Verhoeven jIDEN THANS NEGEN BIOSCOPEN RIJK IV: The Secret poli- L-'- ball (16) met ïese en Terry Jo- John Cleese. is Leiden ne- rijk. De vijfde in het LIDO- opende voor het eerst De voorstellin- in het nieuwe bios- van start met de van de toneelregi- van een gala-voorstel- het Monty Python- jaar ten bate van International in theater" in Met film heeft het evenveel te maken als bijvoorbeeld een uitzending van Toon Her man's one man shows, maar de bewonderaars van het Monty Python-team en droge Engelse humor kunnen hun hart ophalen aan de soms zwak vertaalde dia- en mo nologen. Tussen de sketches door zo nu en dan het goe de doel is ten slotte Amnesty International een protest zanger. Peter Townshend van „The Who" en nog een aantal Britse televisie- en showbe kendheden, ja zelfs cricket- captain Mike Brearley en vakbondsleider Clive Jenkins in een kolderiek quizz-pro- gramma verlenen hun me dewerking aan deze gala voorstelling. Ja zelfs ontdek ten wij de dwerg David Rap- paport, die op het eiland Man nog in de Nederlandse speel film „Mysteries" van Paul de Lussanet de grote vriend van Rutger Hauer speelde. Maar ruim anderhalf uur re gistratie van wat er op een to neel gebeurt was ons toch wel een beetje te veel. Misschien als je tussen het publiek in ge zeten had, was je meer mee gesleept. Vanuit de bioscoop stoel wordt het wat langdra dig, vooral als er Schotse moppen worden verteld waar geen einde aan schijnt te ko- milo John Cleese en Peter Cook In de eerste sketch van „The secret policeman's ball" Shields en Chrls- Atkins in „De Blau- hafprijzen aiszelbdPR: De Blauwe Lagu- xrwereldjiet Brooke Shields en :etheid, stopher Atkins. Regie: I. dal Kleiser. 'an twee jï t aantal it toeval dat achterop it tminst|ffjChe die bezoekers n* I „The blue lagoon" ituitvoeriifcfjjge,, een grote ad- matie ovten,'e van Libelle I? Je mag het hopen 1 dat inmiddels geë- s cipeerde weekblad, I Randal Kleisers film maanden galt wat je vroeger nog p „een damesblad- lal" mocht noemen. (maker van ase") baseert zijn ide bioscoopfilm op boek uit 1903 van de else romancier Henry ire Stacpole (al in vrijelijk verfilmd Jean Simmons en eld Houston) en dat nu&**a4leffe romantiek op Victoriaans presen ts b,aadje' ISdOllkSVe kinderen belanden l—'"""en schipbreuk op een BaBafdijselijk eiland, eerst I ,.i begeleid door een lil DIJ Npskok die later het lie zal leggen, en be daar als mini- Adam.en mini-Eva hun sa menleving waarin ze on danks hun leeftijd snel in onschuld volwassen wor den en tot hun eigen ver rassing zelfs een kind op de wereld brengen. Achter Stacpoole's roman schuilt de vraag wat een mens instinctief meekrijgt en wat de samenleving hem leert. Zijn antwoord is ty pisch negentiende eeuws, en dat betekent dat alle klassieke menselijke sa menlevingsstereotypen al in die kinderen geblauw- drukt zitten. Rolbevesti- gend heet dat tegenwoor dig en als het niet lichtelijk tegen het sprookje aan leunde, zou je er eigenlijk LIDO II: Het eiland der verschrikking (16) met Mi chael Caine en David Warner. Regie: Michael Ritchie. Sedert het succes van „Jaws" geloven de filmproducenten Richard D. Zanuck en David Brown blijkbaar vast in alles wat Peter Benchley schrijft. Diens tweede boek „The deep" werd ondanks een wat zwak verhaal prompt door dit tweetal voor de camera ge sleept en zijn derde, weer in het Caraïbisch gebied spelen de roman „The island" was weer een gretige prooi voor de beide producenten, die blijkbaar meer naar de moge lijke shock-effecten kijken dan naar de geloofwaardig heid van het verhaal. Want Benchley maakt het in „Het eiland der verschrik king" wel heel erg bont. Zoals bekend verdwijnen er in de beruchte Bermuda-driehoek regelmatig vliegtuigen op my sterieuze wijze, maar ook ple zierjachten. Dit inspireerde Benchley tot een verzinsel, dat wel erg veel van onze goedgelovigheid eist. Er zou een eilandje in die om geving bestaan, waar onop gemerkt door iedereen nog een groepje piraten afstamt uit de achttiende eeuw het oude „handwerk" nog steeds beoefent. Misschien zouden ze dat nog doen als er niet een nieuwsgierige journalist May- nard Michael Caine als een uit Richard Connell's short story „The most dangerous game" stammend opgejaagd menselijk wild was ge weest, die er eens een kijkje wilde nemen. Samen met zijn zoontje Justin, die dacht dat hij zijn vakantie in Disney- world zou doorbrengen. Maynard zou het eerste half uur van de film niet eens heb ben overleefd, als de leider van het pirateneiland (David Warner) juist niet in die Jus tin de toekomstige leider van zijn door inteelt geteisterde gemeenschap had gezien. Ter wijl Maynard slavenarbeid moet verrichten wordt Justin via een hersenspoeling van de plaatselijke medicijnman op geleid tot moordlustig piraat Hoe het tóch allemaal goed kpmt moet u zelf maar gaan zien als het verhaal u aan spreekt. Zeker is dat regisseur Michael Ritchie, die met Robert Red- ford in „Downhill racer" en „The candidate" duidelijk zijn talenten bewees, weet hoe hij shockeffecten moet brengen. Maar terwijl je enigszins ver baasd naar dit anachronisme zit te kijken ouderwetse zeerovers in onze huidige sa menleving met hun oude ritu elen als enteren en kelen af snijden gaat Peter Benc- hley's fantasie je dit keer toch wel te ver. Dan wordt het ook niet echt griezelig meer, eerder lach wekkend. Bovendien is er in de eindmontage toch wel het nodige misgegaan en rammelt de film, waarin zelfs een Bru ce Lee-achtig Kung Fu-ge- vecht is verwerkt, aan alle kanten. Je zou zo'n film eer der uit Taiwan of Hongkong verwachten dan uit Holly wood. MILO smadelijk om behoren te lachen. Het elkaar aan trekken en afstoten, de ontdekking van de liefde, het kerstfeestje, de plot selinge behoefte aan God, alles geadstrueerd met een serie prentjes die de kinderen (Brooke Shields uit Louis Malle's „Pretty baby" en nieuwkomer Christopher Atklns) bij zich hebben, het is mier zoete drakerigheid. Maar wie wil wegdromen met de bevestiging hoe goed de mens van (en In) nature is, en kan genieten van de prachtige plaatjes op en rond de Fidji-ellanden, die zit prima. BERT JANSMA Michael Caine als de Journalist Maynard tracht vriendschap te sluiten met een jeugdige bewoner van „Het eiland der verschrikking" iMERA One flew over cuckoo's nest (16) Voor- -ffelijke film met o.a. Jack Jholson. Beloond met tal ie Oscars, (reprise, tweede ft) bo I Een vlucht re- Jwulpen (12) Goede Ne- "landse speelfilm naar het jijknamige boek van Maar- I 't Hart. (vijfde week) thers (a.l.) Doldwaze musical vol actie van regisseur John Landis (maker van Kentucky fried movie en National Lampoon Animal House). Een super-slapstick film. (ne gentiende week) inrichting „Sint Bavo". Hier en daar is de film te komisch om geloofwaardig over te ko men. (eerste week) REX Het porno-lnter- naat (16) Pornofilm. STUDIO Le dernier me- lichtvoetig verhaal, (derde De film, waarin Marlous EUROCINEMA I Te gek tro (16) Het Parijse theater- week) Fluitsma een van de hoofd- om los te lopen (a.l.) Zie leven gedurende de Tweede rollen vertolkt, is totstand ge- Trianon (tweede week) Wereldoorlog; geen oorlogs- TRIANON Te gek om los komen in samenwerking met drama met gewelddadige see- te lopen (a.l.) Nieuwste film de directeur van de Noord- EUROCINEMA II Strijd O III The blues bro- nes, maar een soms bijna van regisseur Guido Pieters. wijkerhoutse psychiatrische der giganten (16) (eerste EUROCINEMA III (Alphen) Een vlucht regenwulpen (12) Zie Lido I. (vijfde week) EUROCINEMA IV (Alphen) The blues brothers (a.l.) zie Lido III. (twaalfde week) GREENWAY—THEATER (Voorschoten) In het te ken van het beest (16) (eer ste week). LEIDSE COURANT VRIJDAG 20 MAART 1981 PAGINA 9 Een stille ven van Berserik uit 1979 LEIDEN Herman Berse rik noemt zich graficus- /schilder. Maar hij voelt zich meer aangetrokken tot de grafiek dan tot de schil derkunst. Hij fronst dan ook onmiddellijk zijn wenkbrauwen als laatdun kend over grafiek wordt ge sproken. Niet alleen om zijn eigen werk te bescher men, maar om de grafische kunst meer uit het verdom hoekje te halen. Op kunsta cademies kiest nog steeds in verhouding slechts een klein deel van de leerlingen voor de grafische richting. Herman Berserik die op de eerste plaats graficus is en op dat vakgebied tot een van de besten in Nederland gerekend wordt, bracht de laatste jaren met wisselend succes een goed huwelijkt tussen schilderkunst en grafiek te bewerkstelligen. Hij neemt daarvoor soms oude etsen en kleurt deze in met waterverf. In galerie Denise Stephan hangen tot 12 april voorbeelden van deze tech niek, tussen de bijna veertig andere werken van Berserik. De galerie aan de Bakker- steeg 12 in Leiden is geopend na telefonische afspraak en vrijdags van twee tot zes uur. zaterdags van twee tot vijf uur en zondags van twee tot In de compositie van de zwart en wit en ingekleurde ets van de wielrenner doet Berserik zijn naam eer aan als eigen zinnig Hollands realist. Hierin bereikt hij de werkelijkheid gezien door het glas tussen kunstenaar Berserik en de te kening. De werkelijkheid die niet vergelijkbaar is met het realisme van de vakbroeders van de 50-jarige Herman Ber serik. Toch gaat ook hij soms verder en put zich uit in een myt hisch realisme, zoals het werk naast de ingang van de expo sitieruimte. waar een pop een menselijk spel tovert. Hier en ook in veel ander werk wordt Berserik de pop pendokter. Hij geeft de twee dimensionale pop eerst een schijnbaar driedimensionaal menselijk aanzicht om vervol gens met een Berstiaanse vierdimensionaliteit de pop nieuw leven in te blazen. Soms helpt de poppendokter zijn patiënten op weg naar een ander leven, getuige de kleurenlitho „pop in doos". De geïnteresseerde mag dit werk voor de prijs van 800 gulden mee naar huis nemen. De plaats voor een werk van Berserik heeft de graficus en kele jaren geleden zelf dl aan gegeven, toen hij zei: „ik ben een schilder voor boven het buffet", maar of dit ook voor zijn litho's geldt is slechts proefondervindelijk vast te stellen. Verder omvat het tentoonge stelde werk landschappen in Zeeland en een aantal stille vens en modeltekeningen. Bij de laatste is de gelijkenis van enkele modellen met de figu ren van de striptekenaar Jaap Vegter verrassend. Alleen heeft de „Dirk-Jan" van Veg ter bij Berserik borsten. Roel van Heumen De ets „Havenlicht" van Kees Verhoeven. LEIDEN De 79-jarige kunste naar Kees Verhoeven laat zich graag inspireren door het Franse landschap. Het impressionisme is onlosmakelijk verbonden met het zonnige Frankrijk en het is daar om niet verwonderlijk dat de kun stenaar deze stijl heeft gekozen. Kees Verhoeven exposeert tot en met 18 april in kunstcentrum De Lange Mare aan de Lange Mare 37. Ondanks zijn hoge leeftijd is Kees Verhoeven nog steeds zeer actief op het gebied van de schilderkunst. De kunstenaar volgde zijn opleiding aan de Haagse Academie voor Beeldende Kunst, na aanvankelijk eerst de kweekschool te heben doorlopen. Kees Verhoeven is een veelzijdig kunstenaar. Binnen het impressionis tisch kader werkt hij vaak nog in ver schillende stijlen, zodat zijn werk erg gevariëerd is. Een aantal schilderijen zijn gemaakt in de stijl van het tradi tionele impressionisme, andere schil derijen vertonen naïeve elementen, weer andere moderne elementen. Op de expositie is werk te zien uit 1933, maar ook uit de zestiger jaren. Enkele schilderijen uit de vroege periode zijn reeds een weergave van de sfeer die de kunstenaar pas later in Frankrijk zou aantreffen. Juist het zoeken van die sfeer was van groot belang voor Kees Verhoeven. Het impressionisme dat hij in zijn Hollandse landschappen, trachtte te stoppen vond hij kant en klaar in het kleurige Franse land schap. Het is opvallend dat bijvoor beeld een werk als „Zierikzee, een stil straatje" al de sfeer ademt van een pittoresk Frans dorpje. Frankrijk bood Kees Verhoeven zo veel inspriratie dat hij vanaf die tijd veel schilderijen maakte en de kwali teit en de originaliteit toenamen. Om dat hij de tijd tegen had werd hij ech ter nooit erg populair, behalve dan in een kleine kring van liefhebbers. Pas in de laatste 15 jaar, met een toene mende belangstelling voor traditione le kunstenaars is de ster van Verhoe ven sterk gestegen. Behalve schilderijen zijn ook etsen en houtdrukkente zien op de expositie in Kunstcentrum De Lange Mare. De expositie is op donderdag van 19.00 tot 21.00 uur geopend, op zaterdag van 12.00 tot 17.00 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 9