Generatiekloof drijft vaderen dochter uit elkaar Voortdurend telefonisch voeling over gewaagde scènes in „De fabriek" TERUGBLIK hou i het l scherm in het oog TELEVISIE VANAVOl EF TELEVISIE DINSDAGvl" RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG it ;pj RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT MAANDAG 16'MAART 1981 |D Jeroen Krabbé als lepe advocaat met erotische nel gingen. HILVERSUM De Britse regisseur Andrew Wilson begint al aardig thuis te ra ken in het Gooise woud, een woud van geweigerde gewaagdheden in de beel den van de diverse zend gemachtigden hier te lan de. Elke omroep ziet dat anders, gaat wat verder dan de ander of juist niet, bouwt er althans een stuk je eigen identiteit mee op. Voor de nieuwe TROS-serie „De fabriek" werkend aan een vrij-scène tussen Pleu- nie Touw en Jeroen Krab bé hield Andrew Wilson voortdurend telefonisch voeling met drs. Cees Baay, tv-directeur van de TROS. Hij wilde precies weten hoe ver hij kon gaan. Per slot van reke ning was het hem niet on bekend, dat Pleunie Touw in „De stille kracht" zich ooit aan den lijve op de voet liet volgen. En dat Je roen Krabbé als rasacteur geen gedurfdheid uit de weg gaat als het vak van hem verlangt zich lijfelijk functioneel te laten gelden, zie de film „Een vlucht re genwulpen. Bovendien was Wilson in Hilversum ver teld, dat genoemde Baay zich eens de woede van Wolkers op de hals had ge haald, toen hij vrijmoedige scènes knipte uit de film „Turks fruit". Vers in het geheugen lag Wilson voorts het gebruik van de TROS- schaar in het optreden van de nieuwe Amerikaanse popgroep „Plasmatics", ook zo'n schrikbarende ui ting van genotsgeweld, mu ziek voor gefrustreerde miljoenen. Wilson had dan wel in Lon den de BBC en de commer ciële tv al uit elkaar leren houden op het punt van ge durfd gedoe op de buis, zijn beeldtaal daarbij aangepast, maar in het Gooi heersen zo veel normen als er omroepen zijn. Daar kan een buiten staander soms moeilijk wijs Rudy Falkenhagen als de selfmade-fabrieksdirecteur Dries Rustenburg, een warmbloedig mens. uit. Daar moest hii even aan wennen, spitsroeden lopen, toen hij eerst voor de NCRV aan het werk toog met „De scheepsjongen". Hiervoor werd hij ingeschakeld van wege zijn bedrevenheid in zeescènes, levensechte woeli ge baren dus die ook al blij kens „Hollands glorie" en „Sil de strandjutter" de Ne derlandse regisseur niet zo goed liggen. Ditmaal werd hij ingeschakeld voor het fami lie- en fabrieksdrama „De fa briek", die met ingang van vanavond in zes afleveringen op het TROS-scherm moet en in het volgend seizoen zelfs vervolgen krijgt. Hierin biedt de schrijver Hans Keuls een uitbeelding van de lagen en de listen, waaraan leden en losse bijlo pers van de familie van fa brieksdirecteur Dries Rusten burg elkaar onderwerpen. Met een opzetje voor dit spel kwam Keuls destijds bij thea termaker Joop v.d. Ende te recht, die meer en meer het aanzien van de Nederlandse tv gaat bepalen. Joop ligt uit stekend bij de KRO en bood de opzet voor het verhaal over „De fabriek" aan deze omroep aan. Deze had echter net Willie van Hemert aan het werk voor een vervolg op het „Dagboek" en zag het fi nancieel niet zo zitten. Volgende klant. Dat werd de TROS. Die zag er beelden en brood in, temeer waar Joop er een keur van artiesten bij leverde, zoals Pleunie en Je roen en voorts Rudy Falken hagen, Guus Hermus, Andrea Domburg, Marjan Berk, Bram v.d. Vlugt, Hein Boele, Diana Dobbelman, Frederik de Groot, Frans Kokshoorn en nog zo het een en ander aan nationaal beroemd naamwerk. Uitgelezen kost voor de TROS, die het toch weer even anders doet dan de VARA. Deze omroep begon intussen met „De Lem mings", waarbij zoals we eer der vertelden het ongelukki- Pleunle Touw, over wie regisseur Andrew Wilson steeds moest bellen naar Cees Baay, hoe ver hij mocht gaan. ge toeval trof, dat beide om roepen in dezelfde suikerfa briek met opnamen bezig waren. Louter toeval, zegt men, mogelijk veroorzaakt door het feit, dat beide series begonnen te ontstaan in de dagen, dat de NCRV een do cumentaire aan een suikerfa briek wijdde. De TROS koos de suikerfabriek in Dinte- loord, maar kon op het laat ste moment daar niet terecht, zodat werd uitgeweken naar een soortgelijke fabriek in Halfweg, waar juist ook de VARA in de weer was. De inhouden en invalshoe ken van „De Lemmings" en „De fabriek" verschillen evenwel hemelsbreed. Bij de VARA spelen de verwikke lingen rond het sociale ge beuren tussen mensen, ter wijl de TROS koos voor doortrapte karakters in men sen die de samenleving niet lijdelijk ondergaan, maar ten eigen nutte willen helpen be palen. Vanwaar dat verschil? Heeft dat te maken met het anderssoortige gezicht van deze beide omroepen? In „De Lemmings" van de VARA menselijke zorgen, in „De fa briek" mondain gedoe aan speeltafels om maar eens even iets te noemen. Cees Baay: „De VARA be trekt haar leden uit het ar beidende deel van het volk. Kiest dus terecht voor onder werpen, die in die wereld spelen, vooral daar worden ervaren. Bij de TROS ligt dat toch anders. Ons ledenbe stand betreft een doorsnee van de bevolking, waaronder uiteraard ook werknemers. Dit leidt niet tot erg grote verschillen, maar onze bena dering ligt daardoor wel even anders. De VARA zoekt so ciale problematiek in haar spelen en neemt daarin een stukje ontspanning mee. De tv dient als entertainment, vinden wij, en daarom zijn wij juist uit op ontspanning. Dan ziet de kijker vanzelf wel, dat daar heel wat pro blematiek bij opduikt, waar niemand het laatste ant woord op kan geven, ook de VARA niet". Dat is aan „De fabriek" in derdaad af te zien. Selfmade man-fabrieksdirecteur Dries Rustenburg (Rudy Falkenha gen) moet aanzien hoe zowel zijn vrouw als zijn fabriek uit zijn handen vandaan worden getroggeld, hoewel hij beiden zijn nimmer aflatende zorg heeft gegeven, minde met het hart van de man die zijn bloedklop in zijn woorden hoorbaar maakt. Pleunie Touw als zijn vrouw Mary en Jeroen Krabbé als een lepe advocaat met gemene neigin gen frutselen hem tegelijk zijn fabriek en de hem rech tens' toekomende erotiek uit zijn vingers. Dat vreet aan zijn ziel en zijn gezondheid. Het gaat allemaal over geld en genoegens, waarvan ieder het meeste naar zich toe poogt te halen. Dat leidt tot talrijke striikages in de men selijke verhoudingen tot en met als tegenwicht het lieve meeleven temidden van al die ellende door zijn secreta resse Jannie, een rol^ van Diana Dobbelman. Rudy Falkenhagen speelt de geteisterde man met overga ve. Hoe kwam Andrew Wil son juist aan hem? Rudy: „Kijk, Walter v.d. Kamp en Willie van Hemert weten wat ze aan me hebben. Andrew Wilson hebben an deren over mij verteld. Die is toen komen kijken in mijn theatervoorstellingen. Mo menteel sta ik in de „Nieuwe de la Mar" in Amsterdam met Mary Dresselhuys en Jan Retèl in het stuk „De gouden vijver". Ook zag hij mij in „Wolken", waar ook Jeroen Krabbé in stond. Tij dens de opnamen in de studio overdag, reisde ik 's avonds de theaters af. Dat werkt goed om op die manier twee rollen tegelijk te doen. Je bent zodoende aan een rol bezig, terwijl je tegelijkertijd er afstand van neemt en rela tiveert. Dat kan een te spelen karakter alleen maar ten goede komen". Vergeleken met wat de Ne derlandse tv aan „filmische" overdrijving in de beelden van tv-spelen pleegt te bie den, het zogenaamde over- acteren, mag „De fabriek" onder de Britse leiding van Andrew Wilson een verade ming heten. Het heeft te ma ken met vinj bedrevenheid den en dat wordt weer be paald door tientallen nietige details, die de Britten kenne lijk beter in hun vingers heb ben. Vandaar dat Wilson naar hier werd gehaald. En toch barst op zeker moment een overboze Dries Rusten burg (Rudy dus) zo hevig uit, dat het echoot tot in alle hoe ken van de huiskamer. Dat valt temeer op, omdat in dat zelfde conflict concurrent/di recteur Guus Hermus door middel van enige lichte trek ken op het gezicht van groot misprijzen blijk geeft. Dat hakt er hard in op het huis- kamerscherm, hoe precies op maat en bescheiden ook ge speeld. Een lichte trek om de mond alleen maar. Niet de mond van Guus Hermus, maar de mond van de acteur Hermus. Hierover hoefde Andrew Wilson niet te bellen met Cees Baay. Alleen dat al maakt de anderhalf miljoen waard, die de TROS in deze serie heeft gestoken. De Franse speelfilm „La gif- Ie" werd gemaakt in 1974 door regisseur Claude Pino- teau en geschreven door Jean-Loup Dabadie. Deze be kende scenarist die met eer dere scripts bewezen heeft de problemen in het dage lijks leven in Frankrijk als geen ander te kennen, legt het accent in „La gifle" op het generatieconflict in de wereld van onvolledige ge zinnen. Vader Jean (Lino Ventura), aardrijkskundele raar, is een man met een moeilijke natuur. Zwijg zaam en doorgaans sarcas tisch gestemd. Hij leeft ge scheiden van zijn vrouw He- lene (Annie Girardot) sa men met zijn 18-jarige doch ter Isabelle (gespeeld door Isabelle Adjani). Isabelle heeft dezelfde natuur als haar 50-jarige vader en het verschil in karakters en leeftijd maakt het samenwo nen niet altijd even makke lijk. Als een van zijn leerlin gen bij een demonstratie in moeilijkheden raakt, schiet hij te hulp. Dat bezorgt hem heel wat moeilijkheden met de schoolleiding. Zijn werk en de huishoudelijke be slommeringen leggen zoveel beslag op hem, dat hij onge merkt vervreemdt van zijn vriendin Madelehe. Dat uit zich in grote irritatiess tus sen vader en dochter. Tij dens een ruzie geeft hij haar een klap, waardoor de ver wijdering helemaal defini tief wordt. De Nederlandse titel luidt dan ook „Als een draai om je oren". Ned. 119.46 uur. De Arena Show Michael London, bekend als Little Joe uit 'Bonanza', ont vangt in de arena van het amusementspark in Perth, Au stralië',' populaire figuren uit de Hanna-Barbera tekenfilm series. Als Pebbels, de dochter van Fred en Wilma Flinstone, op zoek gaat naar Dino beleeft zij spannende avonturen. Ned. 119.00 uur. Verslag uit Polen Lino Ventura en Isabelle Adjani in een vader en dochter-scerte uit de film „La Gifle". Een documentaire over de laatste ontwikkelingen in Po len en de invloed daarvan op de ionge Poolse cineast Krzys- ztof Kieslowski. In zijn films probeert hii vast te leggen wat er onder de bevolking leeft. Daardoor mochten verschil lende van zijn films tot voor kort niet vertoond worden in Polen. In deze uitzending ook een vraaggesprek met Kies lowski en impressies van zijn werk. Ned. I 21.55 uur. Angie Brad en Angie willen een on gestoord weekendje in hun nieuwe woning doorbrengen en vertellen aan hun vrienden en kennissen dat zij de stad uit zijn. Voor sommigen is dat blijkbaar juist wel een reden om op bezoek te komen. Ned. II 1&59 uur. Soap Jessica Tate, gespeeld door Katherine Helmond, moet kie zen tussen Chester en detecti ve Donohue. Ned. II 2&25 uur. Bij Koot en Bie kon er dit keer amper een grapje af. Ze keer den terug naar de kleutertijd toen het oorlog was. In het ou derlijk huis van toen ging elk afzonderlijk kijken wat er nog van was blijven hangen, van die oorlog. De straten en hui zen in het vroegere Den Haag waren nog vrijwel hetzelfde. De teruggevonden locaties wa ren nog geladen met dreiging. De plaats waar de soldaat zijn geweer had gezet dat hij ver gat mee te nemen en dat hem toen door de moeder van Koot achterna werd gedragen. Ach ter het huis van Bie de start plaats op Ockenburg van de V-2 raketten voor Engeland, die wel eens mislukten. Het was meer een documentai re terugblik ter gelegenheid van een nieuwe bevrijdings dag dan wat men van Koot en Bie verwacht. Ook als een voorschets van een binnenkort van Koot te verwachten ver halenboek. De moraal werd er ook nogal nadrukkelijk aan vastgeplakt. De kleuters van toen zijn weer omringd door raketten en voelen zich nu grotelijks belazerd. Dat herha len van vroeger moeten we toch maar niet al te veel meer doen vonden Koot en Bie toch ook. Himalaya ging, met een repor tage over het Engelse New- burry waar binnenkort kruis- NEDERLAND 1 NOS 18.25 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Jeugdjournaal 18.36 Sesamstraat 18.50 "Straatje om 18.55 Trekking Staatsloterij VARA 19.00 De Arena Show 19.46 Als een draai om je oren (La Gifle - 1974), speelfilm VARA 21.55 Verslag uit Polen, documentair verslag NOS 23.30 Journaal 23.35 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 TELEAC 18.27 Fotograferen en filmen, TROS 18.59 Angie, tv-serie 19.25 Banana Split TROS 20.27 De Fabriek. Nederlandse tv-serie 21.20 Wordt u al geholpen?, Engelse serie 21.50 AktuaTV 22.25 Soap, Amerikaanse serie 22.50 TROS Sport Extra: WCT-tennis NOS 23.45 Journaal 23.50 Nieuws voor slechthorend^ DUITSLAND 1 (Reg. progr.: NOR: 18.0 18.30 Actual. 18.45 I 18.55 Achtung Zoll, tv| Reg. progr. 19 59 Progr 18.00 St. Pauli Landuj tv-serle. 18.30 Inform, f Achtung Zoll. tv-serie. 19.45 Slapstick.) 20.00 Das Glueck der Fam tv-serie. Aansl.: Beken! de winnars van de loteril traste. 21.45 Filmportretl al. 23.00 Der Turm der ij url no to), speelfilm. 1.0Ï DUITSLAND 2 18.20 I.O.B. - Spezialaufs 19.00 Journ. 19.30 AmusM K Gezondheidsmagaz. 2luureie i 21.20 Die Auswanderer i - ii). speelfilm. 22.50 fs|en 1 23.45 Journ. I De m: Duitsland wdr 3 ten an< 18.00 Kleuterprogr. 1$it SChri Duits. 19.00 FilmrepoiTeiden Journal 3. 20.00 Journ. van progr. 22.00 Dies ist mefu va land is mine), speelfilm. Jx)ladvi( BELGIE NEDERLANDS 18.00 Tekenfilmserie. 1f- filmserie. 19.00 Poeziepro form, progr. 19.37 Med gen. 19.45 Journ. 20.1 20.15 Het geslacht Riij O f] tv-serie. 21.05 SportshovfC«-* J gerenprogr. 22.40 Journ.j Open School. BELGIE FRANS ry 18.15 Spelprogr. 18.30 1 ouderen. 19.00 Sportprog to-uitslagen en weerber." 19.55 Robert et Robert, M medie. Aansl.: Dis» "Tl 23.00-23.20 Journ. en w« J BELGIE FRANS 2 13.30-14.00 Teletekst Pej^ Teletekst Perceval. 18.3CT Show. GAst: Marisa Ber(ters w Zie NET I. 19.55 Solrée jkoenO' Le Wallon l'école. Rejeeleist Ludovic Bastin. 2. A chade|d. Et que, muziekprogramma), i u. teerd door Guy Lemaire. r 1 qols Xavier Morel. 21.!Pe dants votre service: Igenvei sllencieuse. Informatieve (ongev 22.05 Spectacle magazi^na^r •deerdt magazine (herh.). j. f NEDERLAND 1 NOS-NOT 10.30-11.00 Schooltelevisie NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 (Reg. progr.: NDR: 9.25 Kleuterprogr. WDR: 8.10-9.10 Schooltv. 9.25 Kleu terprogr.). 10.00 Journ. 10.03 Muzi kaal progr. 10.50 Licht concert. 11.35 Inform, progr. 11.40 Kontraste. 12.10 Gezondheidsmag. 12.55 Persoverz. 13.00 Journ, 16.10 Journ!*"*"11! 17.00 Kinderfilm. 17.50 J Let erelid DUITSLAND 2 n de 10.00 Journ. 10.03 Muzl-jx 10.50 Licht concert, if"' progr. 11.40 Kontraste.UP. aa zondheidsmag. 12.55 iWinn 13.00 Journ. 16.30 Progrl_mer groept DUITSLAND WDR 3 tmoet 8.00 Gym. 8.10-11.55 ScW-Jen Kleuterprogr.). 17.00-17.1ij 17.30 inform, serie. BELGIE NED. 2 Van 14.00-18.00 Zie Net JR] BELGIE FRANS 14.30-15.00 SchOOltv. digingen Schooltv. 17.45 Tekenfilrrj jsl 18.11 (S) Aktua 18.25 (S) De Verhalen van Virgilius van Tuil (24). 18.30 (S) Rollebollera- dio. 18.45 (S) Het zesde continent. 19.02 (S) TROS-Country. 20.02 (S) Voorzichtig breek baar. 20.30 (S) Peekei: Ongezouten. 21.02 (S) Julio Iglesias Live. 22 02 (S) Aktua-S- portcale. NOS: 23.02-24.00 (S) Met het oog op morgen. AVRO. 0.02 (S) Plalenscala. 1.02 (S) In the still ot the night. 2.02 (S) AVRO s Service Station. 6.02 (S) Auto In? AVRO aan. (6.30 Radiojournaal). Uitz- van de PvdA NCRV: 19 oN de vijver 20.00 (S) Muziek In een 2. 21 30 (S) Literama-maanda^ - zonder naam. 23 25 (S) Muzi^®"6 tijd. 23.55-24.00 Nws. de wil Instzi jrkws HILVERSUM 3 NOS: 18.03 (S) Oe Avondspits oral" (S) Praatpaal 15. 20.02 (S) Hetfen d« perk. 21 02 (S) Blues, ballads (S) AVRO's Swingtime. 23 Candlelight. 8.03 Per Saldo. 8:30 Aut AVRO aan.). 9.03 Steunpunt. 9.08 Arbeidsvitaminen. (10.02 Do .45 Rondom twaalf. 13.03 AVRO's Radio- journ. 13 20 De AVRO Diligence. 13.57 Per Saldo. 14.02 Spelevaren muzkaal progr. 16.02 Dertien Speciaal. 16.30 Kom 'ns langa op Slot Zeist. 17.57 Per Saldo. KRO: 7 00 Nws. 7.10 Och- tendgym 7.20 Het levende woord. 7.30 Nws. 7 36 Echo. 8.30 Nws. 8 36 Soc en consumente- lYtf-O ninform. 8.50 Postbus 900. 9.00 lnr Gym voor de huisvrouw 9.10 Waterstanden 9.15 Scheepspraat. 9.20 De tetter M. 10.30 Ouder worden we allemaal. 11.00 Schoolradio. 1130 Ratel. OVER- H.VOORL.: Uitz. voor de landbouw. KRO: 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12,30 Nws. 12.36 Echo. 13 00 Nws. 13.11 Goal. leder heel 7.02 Gesodemeurr land. ze zeggen Jansen. 11.30 VAR! je. 13.30 Spitsbeeld krant. 16.30 Beton. tot twaalf. 12.00 Ni termezzo. 13.00 D« kochte klassieke ren-korpsen 14 00 Nws. lord raketten zullen worden opge steld, op dezelfde toer door. Tal van merkwaardigheden in Sonja's Goed Nieuws Show: de lichtste fiets ter wereld. Het meisje met het langste haar, zaken die ook in een circus niet zouden misstaan. Het bontste nummer in dit pro gramma werd de vinnige uit val van een zich tussen het pu bliek bevindende moeder, die in die hoedanigheid opkwam voor haar zoon wiens eer te grabbel zou zijn gegooid. Die zoon was Kees de Wit, met Van de Laar maker van het lied dat op zo wonderlijke wij ze het songfestival won. Vol gens moeder De Wit was Kees de enige authentieke maker. Van de Laar gaf een andere lezing. Kees had de op zijn verzoek gewijzigde tekst aan hem afgestaan. Jammer dat Kees er zelf niet bij kon zijn om zijn eer te verdedigen, zo bleef het een duistere zaak. Maar een moeder die zo voor haar zoon opkomt is natuurlijk een genoegen om naar te kij ken. Niet minder duister was de hieropvolgende discussie over het bewuste lied. Was het nu het beste omdat heel het Ne derlandse volk het gekozen had, of daarom juist niet. Een heel Nederlands volk kan zich toch niet vergissen. Het ware beledigend zoiets te veronder stellen. Van tweeën een: of je doet het zo, of je laat de keuze over aan vaklui, waarna de ruzie natuurlijk even groot is. Er klonk toch nog een waar J»et r ■ZS het n(hga woord: het is allema^angi geld begonnen en nijn dc schoonheid van hetnst i landse lied. Gelukk(. men hierna met Henlgtac frisse lucht in. Hij isj onze verste wandelt wil als het kan iedere! den ophelpen. Verder dr nog een verward gesp"ng huiselijke onmin weffst< kijken naar voetbal <P°r sie. Met een merW?Hw uitspraak: een strijd is nieuws en dd ook vrouwen er naaP^a' kijken. rr<" 1' Vergeleken met dez^ stond Brandpunt ronfy ker Wiegel als een branding. Wiegel galj veel omhaal antwool hem aangereikte vri, antwoorden moeten delijk zijn geweest, dat in de politiek m<L want de vragenstellf men er nauwelijk <1 Ook uit het st* zoek (bedoeld is hierr geluid van Wiegel zei hij gunstig te voorsc[ volk, via haastig bij e raapte cijfers, vindt zi van zaken de beste IIT sociale instelling zijn j Eerder op de avond l het tweede deel van treffende serie ook ontmoeten die voor genoten weinig goedig j had, namelijk Churc markant gespeelde rfoin naast Roosevelt, al h, deze vertolking geen it HAN JC

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 2