/opfilmfestival in
rijetijdscentrum
Kaktus-festival
in LAK-theater
Spiegeltheater met
vrouwen lijfstuk in
Leidse Schouwburg
if:.""
•■L
luido Pieters laat de
lekken uit de hand lopen
Kunstenaarsechtpaar in
Noordwijkse Visserskapel
k DE LEIDSE BIOSCOPEN
n in bl
„Vox Laeta" maakt er „Een beestenbende" van
n Verder
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 6 MAART 1981 PAGINA
Goethe I
en dat bij
klassieken j
heeft aancl
prima b
een vo<t
gedaan.
•ksten vindt
ir er rijn
verrassendi
in bloemlfl
niet vonrn
i kleinood:!
ïonoor, bijM
an Muidenf
Waar
gunst: te
ganse wei
„Ij
mensen
h]
met I
'i aspecten
van onze gi
uwer aan.'
iar met ei
nogal watj
;id verwa<
el facetten
je misschil
iter Nederj
noemen:
rel eens, d<
bewust w<
ij schreef e
voor zijn
en de cu
jan ve:
5 (Marloes Fluitsma) is niet gediend van de grappen van Piet (Peter Faber) en
talt hem met gelijke munt terug terwijl Dirk (Jaap Stobbe) toekijkt.
OClNEMA I en II
len aan de Rijn):Te
om los te lopen
s psychiatrische inrich-
St. Bavo te Noordwij-
out wil men chroni-
patiënten gaan onder
den in aparte wonin-
>m ze zo een kans te
inscfiafpriji een eigen samenle-
te vormen. Het experi-
,tste zou zich uitstekend
Icterweref voor een zeer indrin-
e documentaire, maar
koos voor de speel-
irolla is zefyormuie en „patiënten"
ito ter wei bekende televisie-ge-
gek om los te lopen"
weliswaar onder toe-
fchetaanta' van St Bavo-directeur
van de Lande tot stand,
j het is duidelijk een
e test t mifiim geworden, die er op
5 het publiek te amuse-
de vaak tragi-
achtergrond.
Pieters, die ook de re-
ties. »p zich nam, schreef sa-
n. met Karin Loomans een
prijs over acht patiënten
es mannen, twee vrou-
#12 maande
wen die bij wijze van
proef in een groot herenhuis
worden ondergebracht. In
het scenario zit eigenlijk al
de zwakke zijde van de film.
Over de achtergronden van
de patiënten komen we, be
halve in het geval van de
epilepticus Dirk (Jaap Stob
be) die later zelfmoord pleegt
als zijn vrouw hertrouwt, ei
genlijk niets te weten. Peter
Faber speelt de „dwarslig
ger" Piet, de gangmaker
maar na de dood van Dirk en
een afwijzing van Joke, zoda
nig uit het lood geslagen dat
hij de kleine gemeenschap
verlaat en alleen op avontuur
gaat. Zo wordt hij de eigenlij
ke hoofdfiguur en Peter Fa
ber weet er met zijn Werk-
theatef-routine wel raad
mee. Leen Jongewaard speelt
een vriendelijk, maar ondeu
gend mannetje dat kanaries
achterover tracht te drukken
en ons aller tv-Peppi verrast
als droogkomiek.
Maar het grote bezwaar van
„Te gek om los te lopen" is
wel dat er eigenlijk helemaal
geen lijn in de film zit, dat
we alleen maar naar een aan
tal anecdotes zitten te kijken
over een aantal wereld
vreemde figuren met Faber
op het voorste plan. Faber
die een demonstratierit aan
vraagt van een dure auto,
Faber als practical joker op
een bruiloft, Faber als slechte
verliezer en tenslotte Faber
op avontuur in het Amster
damse Hilton-hotel, in de
rosse buurt en tenslotte be
rooid in een nachtasyl, waar
na hij schoorvoetend weer
naar zijn „veilige" gekke-
nomgeving terugkeert.
Pieters bedoeling is geweest
om te laten zien dat „gek
ken" niet gevaarlijk zijn, ook
maar mensen, misschien een
beetje anders dan wat er nor
maal in onze samenleving
rondloopt, maar lief en har
telijk voor elkaar. Dat is er
wel een beetje uitgekomen,
maar door te veel te mikken
op de bioscoopfilm dus
amusementsproduct wel
heel erg oppervlakkig voor
een onderwerp waar zo ont
zettend veel meer in zat.
MILO
wucwpéjDEN Het Filmhuis, onderdeel van
Leids Vrijetijdscentrum aan de Bree-
at heeft voor de komende dagen weer
aantal films op het programma staan.
iAmrfiAniavond om elf uur wordt vertoond de
lamsaon^ tfThe last walz met the Band", met
woraidk jaarfedens van 0.a. fjob Dylan, dr. John en
Band. De filmvoorstelling begint om
lur. De toegangsprijs is vier gulden
LVC-leden betalen drie gulden.
genavond is er een popfilmfestival in het
etijdscentrum. Vertoond worden „The
ft
f
«t co'n gratei Waltz", „The Young Ones" (met Cliff Ri-
Automobie^), ^Rod Stewart in concert", „Bob Mar-
ilive", „The Stones Story" en „Pink Floyd
Pompei". De toegang tot het festival, dat
'f tien begint, kost vijf gulden vijftig en
vier gulden voor LVC-leden.
Dinsdag 17 en woensdag 18 maart staat in de
cyclus „Duits expressionisme" de vertoning
van „Nosferatu-FW Murnau" op het pro
gramma. De filmvoorstelling begint zowel
dinsdag als woensdag om acht uur.
In de cyclus „De jonge Duitse film" wordt
donderdag 19 maart „Total Vereist" vertoond.
De film is een bewegende fotoroman, waarbij
vader overlijdt bij Puccini op het toilet, opa
een bom heeft, tante Johanna portefeuilles
steelt en waar verder nog ontzettend veel an
dere zaken gebeuren. De film wordt twee
maal vertoond en wel om acht uur en om
kwart over tien. De toegang tot het Filmhuis
bedraagt dinsdag, woensdag en donderdag
vijf gulden en voor LVC-leden vier gulden.
ROELOFARENDSVEEN „Een
beestenbende" zo noemt zangvere
niging „Vox Laeta" uit Roelofa-
rendsveen haar uitvoeringen vrij
dag 20 en zaterdag 21 maart in
dorpshuis „De Alkeburg". Het al
meer dan 35 jaar bestaande koor
onder leiding van dirigent Jan van
der Meer, gaat op bovengenoemde
avonden een groot aantal dieren be
zingen.
De concerten beginnen met „The Blue
Bird" van Stanford. Vervolgens wor
den de leeuwerik, de tortelduif en de
ezel bejubeld, waarna de zaak afge
rond wordt met een door katten, hon
den, koekoeken en uilen gemaakt
contrapunt op de bas(stem). Het hier
na volgende onderdeel bestaat uit een
gezamenlijk en/of solistisch optreden
van de solisten uit het koor, te weten
Rietje Hoogenboom (sopraan), Corrie
Rotteveel (alt). Jan van der Meer
(tenor) en Wiin Hillebrand (bas). Ook
de pianisten Wyneke Jordans en Leo
van Doeselaar blijven in de dierenwe
reld met een quatre-mains-stuk ge
naamd „Zoölogische Expressies" van
Jan Masseus. Wyneke en Leo vormen,
zowel aan de piano als aan de huiska
mertafel een hecht duo. Zij bereiden
zich beiden onder leiding van Jan
Wijn voor op het solistendiploma aan
het Sweelinck-conservatorium. Diyer-
se malen waren zij reeds op de radio
te beluisteren.
Leo van Doeselaar heeft zich onder
leiding van Gerard Akkerhuis en Al-
bert de Klerk tot een zeer bekwaam
organist ontwikkeld. In het verleden
heeft hij Vox Laeta meerdere malen
(onder meer in de Engelse stad York)
begeleid.
Na de pauze wordt de rust van de ro
mantiek gezocht. Geopend wordt dan
met „StSndchen" van Schubert, ge
zongen door de altsoliste en de heren
van Vox Laeta en op de piano bege
leid door Jan van der Meer. Vervol
gens zingt het kwartet „Calme des
Nuits" van Saint-Saëns en „The Sho
wer" van Elgar.
Nadat het koor „Madrigal" van Fauré
gezongen heeft, wordt het concert be
sloten met de „Liebeslieder-waltzer"
van Brahms met begeleiding van het
al eerder genoemde pianoduo.
Kaarten voor dit aantrekkelijke en af
wisselende programma zijn a 7,50
verkrijgbaar bij kapsalon Koek, Noor
deinde 21 of aan de zaal. Scholieren
en 65-plussers betalen slechs 4,
per persoon.
LEIDEN Deze week
komt een kleine, sympat
hieke groep naar het Leid-
se Laktheater, met drie
voorstellingen: "Kaktus
ballade", „Kaktus voetbal",
morgen en „Popster en
werkster", een kindervoor
stelling, zondagmiddag.
Toneelgroep Kaktus heeft
een bijzondere manier van
werken. Peter Jan Rens,
schrijft van te voren te tek
sten, die hij tijdens het repe
teren telkens bijstelt. Hijzelf
speelt meneer Kaktus, een fi
guur die gefrustreerd is ge
raakt doordat hij allerlei
kansen in zijn leven gemist
heeft. Rens belicht deze per
soon in elke produktie op een
andere manier: In „Koning
Kaktus voor oude lullen"
werd op realistische manier
beschreven hoe Kaktus psy
chotherapeutisch behandeld
wordt. „Kaktus ballade" is
een muziekproduktie waarin
Kaktus als bejaarde al zijn
resterende levensjaren in één
uur opbrandt. „Kaktus voet
bal" heeft een filmische
vormgeving gekregen, waar
in Kaktus droomt dat hij de
wereld redt. Hoewel de tekst
op het moment van de voor
stelling geheel vastligt, wekte
„Koning Kaktus" de indruk
van een geïmproviseerde
voorstelling, in de goede zin
van het woord. „Koning
Kaktus""was echt levend to
neel, dat vlak voor je ogen
leek te ontstaan.
De groep bestaat nu 3 jaar; zij
werd opgericht door Peter
Jan Rens, oorspronkelijk
schrijver van beroep, en Ellis
Berlijn, afkomstig van de
Theaterschool (afdeling
mime). In deze korte tijd
heeft de groep reeds een ze
kere reputatie opgebouwd,
waardoor diverse mensen
Kaktus hun diensten aanbo
den. Zo is nu Tony Maples bij
de groep gekomen. Hij is een
Engelse acteur die o.a. bij
Lindsay Kemp speelde en nu
in „Kaktus voetbal" een En
gels stewardess uitbeeldt. Bo
vendien heeft hij „Kaktus
ballade" geregisseerd. Ook is
Andries Mok, afkomstig van
Meeberg en Monkou als mu
sicus de groep komen ver
sterken. Kaktus probeert zich
van haar reputatie niets aan
te trekken. In plaats van te
trachten aan allerlei ver
wachtingen te voldoen, blijft
zij eigenzinnig doorgaan op
de door haar uitgestippelde
weg. En dat is: theater te
brengen waar normaal geen
theater komt, met zo weinig
mogelijk middelen, zodat de
voorstelling betaalbaar blijft
voor velen. Dit alles gepaard
gaand met toneel waaraan
zeer veel te genieten valt.
Jacqueline Mahieu
Marijke Frijlink en Wendela de Vos In „In levende lijve".
j/" -
Een scene uit: „Kaktus voetbal".
LEIDEN Het feministische Spiegelthea
ter is ontstaan uit de vrouwenproduktie
„Stel dat Shakespeare een zuster had" van
Poëzie Hardop. „In levende lijve" is haar
eerste produktie, die al veel aandacht
heeft getrokken. De Poëzie Hardop achter
grond is nog duidelijk herkenbaar: de
voorstelling is en collage van teksten van
uiteenlopende oorsprong: fragmenten van
interviews met vrouwen, van door vrou
wen geschreven literatuur (o.a. Andreas
Burnier, Mischa de Vreede, Kate Chopin),
en enkele strips van Claire Bretécher.
Veel nadruk op de tekst derhalve, die ech
ter niet slechts gesproken maar ook ge
speeld wordt.
De spiegel in de naam van de groep verwijst
naar het vrouwenteken, dat volgens velen
een handspiegel is. Bovendien slaat het op de
grote mate waarin vrouwen zich zullen her
kennen in de teksten. Onderwerp van de
voorstelling is de manier waarop de vrouw
haar eigen lijf beleeft en waardeert. Wel of
niet slank zijn, wel of geen borsten hebben
levert aanleiding tot een paar goed gespeelde
scènes. De verhouding moeder-dochter komt
ook aan bod, evenals de verhouding vrou
wen-mannen. Er worden géén beschuldigen
de vingers geheven, iedereen wordt in haar
fijn waarde gelaten. Nadrukkelijk wordt ge
steld dat het programma voor zowel mannen
als vrouwen bedoeld is. Vrouwen kunnen
zichzelf tegenkomen, mannen kunnen een
kijkje krijgen achter de schermen van het
vrouwzijn.
De vrouwen van het Spiegeltheater weten de
teksten goed te brengen. Milde humor en iro
nie klinken door in de meeste scènes, zodat
voorkomen wordt dat de voorstelling lood
zwaar wordt. Men zal niet alle scènes gelijke
lijk waarderen. Zo heb ik zelf de strips van
Bretécher nooit begrepen, terwijl anderen
zich er zeer mee amuseren. Ook de brieftek-
sten boeiden mij niet lang. Wel interessant,
waarschijnlijk door een betere theatrale
vormgeving, waren onder meer „Ontbijt in
de morgen", „Een mottebal" en „Het sprookje
van de bijzonder lelijke prinses".
„In levende lijve" is vanavond en morgen te
zien in de Leidse Schouwburg.
Jacqueline Mahieu
NOORDWIJK In de 17e-
eeuwse Visserskapel aan
de Hoofdstraat te Noord-
wijk aan Zee wordt vanaf
morgen 14 tot en met 29
maart een expositie gehou
den met werken van het
Hilversumse echtpaar An-
nemarie en Joop van Wol-
de. Burgemeester mr. J. M.
Bonnike verricht vana
vond om acht uur de ope
ning.
De echtelieden Van Wolde
zijn geen onbekenden voor
de kunstliefhebbers uit
Noordwijk en de regio. In het
najaar van 1978 exposeerden
zij eveneens in de Noord-
wijkse Kapel en zij konden
zich toen verheugen in een
grote mate van belangstelling
voor hun werk. Dit succes
van ruim twee jaar geleden
heeft er toe bijgedragen, dat
zij zich opnieuw kunnen pre-
Joop van
Wolde.
Een stilleven van Annemarie van Wolde
IXOR Supersmeris
t) Terence Hill dit keer als
iermens in een best wel
ike film. (derde week)
CAMERA One flew over
the cuckoo's nest (16) Voor
treffelijke film met o.a. Jack
Nicholson. Beloond met tal
rijke Oscars, (reprise, eerste
week)
LIDO I Een vlucht re
genwulpen (12) Goede Ne
derlandse speelfilm naar het
gelijknamige boek van Maar
ten 't Hart. (vierde week)
LIDO II Goldfinger (12)
Een van de eerste James
Bond films met Sean Con-
nery nog als agent 007. (re
prise, vierde week)
LIDO III The blues bro
thers (a.l.) Doldwaze musical
vol actie van regisseur John
Landis (maker van Kentucky
fried movie en National
iskerk,
-
Lampoon Animal House).
Een super-slapstick film.
(achttiende week)
STUDIO Le dernier me
tro (16) Het Parijse theater
leven gedurende de Tweede
Wereldoorlog; geen oorlogs
drama met gewelddadige sce
nes, maar een soms bijna
lichtvoetig verhaal, (tweede
week)
TRIANON Being there
(a.l.) De onlangs overleden
Peter Sellers op z'n best als
de tuinman, die als een arge
loos reagerend kind in de ho
gere regeringskringen als een
groot wijsgeer wordt geac
cepteerd. (vierde week)
REX De prille lusten
van een tiener (16) Porno
film.
EUROCINEMA III (Alphen)
Een vlucht regenwulpen
(12) Zie Lido I.
EUROCINEMA IV (Alphen)
The blues brothers (a.l.)
zie Lido III.
GREENW A Y—THEATER
(Voorschoten) Die Biecht-
rommel (16) Opkomst van
het fascisme.
se kunstenaar is assistent van
de bekende Nederlandse
beeldhouwer Hildo Krop.
Niet alleen voor kunstken
ners, maar ook voor de min
der deskundige liefhebbers
van het ware en het schone
is een bezoek aan deze ten
toonstelling zeker de moeite
waard. De expositie is dage
lijks geopend van twee tot
senteren en wel met geheel klassiek en geïnspireerd op vijf uur en van zeven tot ne-
nieuw oeuvre. de natuurlijke vorm van gen uur (zaterdag en zondag
mens en dier. De Hilversum- van een tot vier uur).
De vrouwelijke helft van het
echtpaar uit Hilversum, An
nemarie van Wolde maakt
olieverfschilderijen en aqua
rellen. Haar stijl is zuiver im
pressionistisch en daardoor
munten de schilderstukken
uit in een grote uitbeeldings
kracht. Kleurrijk en sfeervol
zijn haar bloemen en stille
vens; vol gratie en natuur
lijkheid haar naakten. Anne-
marie's liefde tot het land
schap blijkt uit haar fijne
aquarellen in zachte kleuren.
Echtgenoot Joop van Wolde
brengt zijn plastieken in een
veelheid van materialen. Het
meest maakt hij gebruik van
brons. Zijn vormgeving is