Illi'il'l'l j Houtwerken n gobelins rragen klier aandacht AK showt nieuwe ch ting clo wns ^fcro£in Bezuinigingen treffen vormingswerk jongeren uit sociale werkplaatsen 'jrbereidingen Leiden Modestad „GOED ONDERWIJS WORDT ONMOGELIJK GEMAAKT" 'rnooi d eidse c lieeft uit de Bond ijftallen t de clu tet deel een con gaan m .iDDB aa Bestuul i wordek' t ploeg rmen. Hr houden om eli toren wordt nen St< /REGIO LEIDSE COURANT VRIJDAG 13 MAART 1981 PAGINA 5 EE KUNSTENARESSEN POSEREN IN ZEVENHOVEN mdagavoi nadering, reekt hij ebben onl en gobelins zullen d op dist?kend tot hun r,echt am een «pn op een u in het ponstelling in e wedsf/inhoven. Het gaat om (werken van de jnhovense kunstenares jstine Langerhorst en |lin wandkleden die laardigd werden door Michels-Halma uit (rt bij Nijmegen. Beide itvolle vrouwen uvmu w !eren zusterlijk in JaKlues' Saloon aan dagmiddag 15 maart zal |HHHfficiële opening zijn, zo pHIHHt „onze vrouw in V W |lnhoven", Margriet de ^^^^^stine Langerhorst heeft ^^■voorliefde voor hout; duidelijk. Tot deze trie voelt de artieste erg aangetrokken, inlijk is haar itenaarschap niet >md, immers Christine it van een artistieke [ilie en vqn meet af aan het vak haar met de I f* B/lepel ingegoten, als het IJ. M\e. Christine Igerhorst zou het zelf j meteen weten, maar 'markt h|arschijnlijk was de van vee^eg al van jongsafaan i veeveiTwezig", denkt ze er zelf lagse recj. Maar ook aanleg moet len van>cploiteerd worden. In .geval van Christine was leen opleiding in het beroep (enland, waar ze werkte door de een stel mensen die het ïlgens vd;tvak" terdege wachttijstonden. Hier maakte zij sparen de nodige technische n dan n-fectie eigen. Terug in aagse rederland volgde ze een iriften hfegen praktijkopleiding volging. liep stage bij een „echte" itdraaier. Dat is één van oude ambachten die niet èr voor het opscheppen jen. iitwerkster Langerhorst ziet in hout meer dan „hout" alleen, zou je eigenlijk kunnen zeggen. „Hout moet je op z'n mooist uit zijn „bast" laten kruipen en wel zodanig, dat bij de vormgeving rekening wordt gehouden met het geheel eigen karakter van elke afzonderlijke houtsoort. Kijk, dit vooral staat in mijn bezig zijn met hout voorop. Hout is zonder meer mooi, maar toch zöek ik zoveel mogelijk naar bijzondere houtsoorten. Wel werk ik bij Voorkeur met hout uit eigen land, aangezien het bomenbestand in de wereld onrustbarend aan het afnemen is. Hier, in Nederland, vind ik „afgedankt" materiaal: hout, dat door ouderdom, de wind, ook door bouwactiviteiten bijvoorbeeld, toch al tot sneuvelen gedoemd was. Die afdankertjes kunnen tot heel veel voldoening leiden; ik prijs me al gelukkig met dit werk, als mijn werkstukken kerken en allerlei woon- en leefruimten een mooier aanzien geven. Verfraaiing door hout; warmer kan het bijna niet. Daarom alleen al heb ik van hout „werk" gemaakt", aldus Christine Langerhorst. Inderdaad: het hout van Christine siert kerkse gelegenheden. Ze maakte daarvoor kandelaars, avondmaalschalen, offerschalen, houten doopvonten. Voor profanere situaties, in omstandigheden waarin gewoond en geleefd wordt, vervaardigde zij veel gebruiksvoorwerpen, zoals ook schalen en kandelaars. In vorm zullen die niet erg veel verschillen van de voorwerpen die voor sacraal gebruik bestemd zijn. Het is allemaal hout, en hout zal het blijven. Zevenhovense Christine weet alles met zorg uit te kiezen: hout van coniferen, pijnbomen (sparren en LANGS Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. Elke morgen tussen tien en elf uur kunt u mij telefonisch vertel len wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer van mijn geduldi ge telefoon is 071-122244; u kunt dan naar toestel 18 vragen. dennen, cederhout), cypressen, noten en gouden regen; ze komen allemaal onder de handen van deze houtartieste terecht. Als de eucalyptus wat frequenter in ons land zou voorkomen, zou ze ook daar wel raad mee weten. „Ik zeg nou wel gouden regen, maar werkelijk, die is ook zó mooi. De naam slaat niet alleen op de feestelijk gele bloesem, maar ook op het hout, dat van binnen goudbruin is en zo'n mooie, aparte warmte uitstraalt". Christine Langerhorst vertelt het ook met warmte: „Om de kleur prachtig op te laten komen behandel ik mijn werkstukken m'n stukken werk na afloop met olie of wqs. Mede hierdoor wordt het hout beschermd en wordt ook het vaal worden tegengegaan". Ze draait hel 'hout, zoals klei bij het pottenbakken gedraaid wordt, maar Christine's handen hebben de hulp nodig van een „hout- draaiguts", een soort beitel. Misschien geldt ook hier: goed gereedschap is het halve werk. Enfin, nadat de door de artieste gewenste vorm ontstaan is, wordt mei verschillende diktes schuurpapier en staalwol, als laatste hulpmiddel, het werkstuk vervolmaakt. De Zevenhovense exposante is niet louter kunstenares in hout: ze heeft ook nog een gezin mei drie jonge kinderen die opgevoed moeten worden. En dan krijg je algauw te horen (bij goede moeders, die er wat „bij" doen): het gezin komt niets te kort. Christine heeft er nog een andere formule voor gevonden: „Mijn houtkunst krijgt zeker evenveel aandacht als het gezin, omdat ik het voor de kinderen nodig vind om zelf creatief te blijven werken. En verder is mijn opvatting, dat de beste resultaten bereikt worden bij het werken in opdracht". Dat is dan Christine Langerhorst. Nog zo'n kunstenares die met natuurprodukten werkt, is Hannie Michels- Halma uit het kleine Weurt Maar ook daar wordt, wonend en werkend, iets groots verricht. Hannie, die in Zevenhoven komt te „hangen", maakt formidabele en prachtige gobelin wandkleden, die afbeeldingen uit de natuur voorstellen. En passant hoor ik nu van Margret de Groot, dat ze ook „composities" maakt. Evenals Christine, in opdracht. Hannie dan, weeft haar wandkleden van zelfgesponnen schapenwol, derhalve direct vanuit de basis. Bij het verven maakt ze alleen gebruik van natuurlijke kleurstoffen, zoals daar zijn: boerenwormkruid, kastanjebolsters, fluitekruid en tierelier, cochenille en blue indigo. Het is niet zomaar wat, dat gobelin weven, of Vlaams weven. Het is een erg decoratieve techniek, waarvoor ook Hannie een stevige vakopleiding heeft gehad, die haar in hart, ziel en handen is gaan zitten. Wat evenwel slechts weinigen van ons gedacht zullen hebben: de inslag wordt niet over de volle breedte ingeweven, maar met de hand in onderdelen. De inslag ligt meestal niet haaks op de kettingdraden, zoals bij andere weefsels te doen gebruikelijk; als u begrijpt wat ik bedoel (zou o.a. oud-burgemeester Vis van Leiden zeggen; en dat zei die wanneer hij ergens vanaf wilde zijn, met inachtneming van de nodige nuanceringen). Niettemin, deze techniek, die nauwelijks meer gebruikt wordt ook dat nog vraagt om een grote vakbekwaamheid. Tussen haakjes en om af te sluiten: werk van Hannie Michels hangt bij de Kunst Uitleen in Arnhem. Eerdere exposities waren er in Hilversum, Bergharen en Amsterdam. Hannie geeft ook weefcursussen aan beginners en gevorderden, met de mogelijkheid om spinnen (anders dan poezen doen) te leren en voorts plantaardig te verven. De in aller aandacht aanbevolen expositie in galerie Jacques' Saloon (en dat is waarachtig geen wild-west; of het zou een wild-east moeten zijn) is geopend van dinsdag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 17.30 uur en vrijdagavond van 19.00 tot 21.00 uur; zaterdag van 8.30 (ook in de vroegte), tot 16.00 uur. |d, die tc irbereidingen voor wat de grootse ope- an 'Leiden Modestad' moet worden, zijn gang. Zo'n 21 leerlingen van de afdeling 1 tie van de Nimeto (Nationaal Instituut /liddenstands Economisch en Technisch wijs) uit Utrecht werken deze week in het "(centrum de Korte Vliet aan de decors ie door 60 winkeliers verzorgde mode show die dinsdagavond in de Stadsgehoorzaal plaats vindt. Na 6 weken van voorbereiding moet alles zondagavond klaar zijn voor de 'dro ge' repetitie. Maandagavond vindt de generale repetitie plaats. Momenteel wordt gewerkt aan het decor bij de show over sportkleding. Op de achtergrond zijn dan ook, de overigens schaars geklede, bodybuilders al zichtbaar. De gei iet gei rrein IN In een goed bezet LAK-theater gisteren zes clowns op, die op basis irovisatie elk hun eigen type nebben ,„vv Leid. Harry Piekema van de Akade* voorzief001" Expressie te utrecht heeft hen in en. DafntwikkelinS begeleid en was gistera- notabene gedwongen zelf als „witte hiertoe"" mee te spelen, aangezien een van ïen onb£uPillen het door hoge koorts moest la* wil jrweten. ben op jomieke zestal rook allang niet meer naar sigendofophtige zaagsel van de circuspiste, maar 1 u teJfch improviserend onder meer op de uikt Rijkheden van de theatertechniek gestort n van fcipoogde met een act als die over het hu- -1 Trn L °°k duidelijk naar het moderne leven istelhnguiedag jn een dergelijke context komen oot datKs veej meer ais acteurs dan als (circus)ar- ïlingen^i naar voren, een ontwikkeling die op errein. felf njet bezwaarlijk hoeft te zijn. Het gevaar van een zekere onevenwichtigheid zit er dan echter wel in. Vooral doordat het verbale aspect gisteren nogal veel aandacht eis te, bleef de ware clown soms een beetje verbor gen achter het masker van de acteur. Wanneer de zes wat vaker hadden gezwegen, waren ze als clown voor mij al een stuk acceptabeler ge weest Nu leken ze soms te balanceren op het randje van de clownerie, om reddeloos in de af grond van het theater terecht te komen. Mijn bezwaren, die hopelijk duidelijk zijn, ne men niet-weg dat de zes, met of zonder Han-y Piekema, ongetwijfeld kunnen uitbotten tot lie den die het clownsvak goed onder de knie he- ben. Waardige concurrenten (opvolgers?) mis schien van de oude lichting LAK-clowns, die onder de naam Lakonini's reeds velen vermaak verschaften. Bij die groei, naar de hogeschool der clownerie, wens ik hen veel succes en sterkte. JOS NIJHOF LEIDEN „Voor het vor mingswerk met werkende jongeren uit de sociale werk plaatsen is de maat vol. We worden eerst maandenlang aan het lijntje gehouden en nu blijkt, dat staatssecreta ris De Jong van Onderwijs zodanige bezuinigingen wil doorvoeren, dat goed onder wijs in onze sector onmoge lijk wordt. Daarom zijn we in samenwerking met de ou ders een handtekeningenac tie begonnen en worden er adhesiebetuigingen aan de staatssecretaris aangeboden op de hoorzitting, die eind deze maand over dit pro bleem in Den Haag plaats vindt" Aldus Ruud Smit vormingswerker in het Vor mingscentrum voor Werken den Jongeren aan het Lara- menschanspark. Een groot groot aantal leden van de raadscommissie onderwijs heeft inmiddels een dergelij ke adhesiebetuiging onderte kend en ook het college van B en W overweegt dit te doen. In het kader van de WSW (wet sociale werkvoorziening) wordt jongeren van 17 tot en met 21 jaar één dag in de week de gelegenheid geboden om onderwijs te volgen in een vormingscentrum. Ruud Smit: „Het gaat om jongeren met een ontwikkelingsachterstand. Daarom werken ze in een so ciale werkplaats. De jongeren die we hier hebben, werken in sociale werkplaatsen in Kat wijk, Sassenheim en Leiden. Ze krijgen hier sport, hande narbeid, we besteden via pro- 1'ecten aandacht aan de woon-, eef- en werksituatie en we gaan in op de interesses van de jongens en meisjes. Dat loopt uiteen van ruimtevaart tot fo tograferen en popmuziek. Dit werk is zeer intensief en ver eist kleine groepen. En dat dreigt met ingang van 1 augus tus te zijn afgelopen." Hoogveldrapport Ruud Smit is ernstig teleurge steld in het beleid van de staatssecretaris: „Het begon al lemaal in 1975. Toen Werd er door een aantal onderzoekers van de Nijmeegse Universiteit een onderzoek gestart naar het functioneren van vormings werk met deze werkende jon geren. In Nederland doen on geveer zeventig vormingscen tra aan dit soort onderwijs. Wij en vijftien andere centra kre gen extra faciliteiten, zodat de onderzoekers een vergelijking konden maken tussen de cen tra met en die zonder extra fa ciliteiten. Extra faciliteiten houdt in, -dat we door meer personeel de groepen van zes tien naar acht jongeren kon den verkleinen. Uit het in 1979 gepubliceerde Hoogvel drapport dat onderzoek kostte trouwens miljoenen blijkt dat een groepsgrootte van acht een absolute voor waarde is voor goed onderwijs aan deze jongeren. En hoe rea geert de staatssecretaris op het rapport? Na eerst maanden lang niets van zich te laten ho ren, schrijft hij nu in een nog geheime beleidsnotitie, dat hij het met de conclusies van "De bezui nigingen zijn desa streus voor deze vorm van onder wijs." Hoogveld eens is, maar dat er geen geld is voor het verklei nen van de groepen. Dit alles houdt in, dat wij onze extra fa ciliteiten per 1 augustus kwij traken en dat we de groepen dus weer moeten vergroten. En dat is onaanvaardbaar. De jongeren komen hier vrijwillig en met plezier. Door deze be zuinigingen wordt dit onder- •wijs de nek omgedraaid. En uiteindelijk zijn de jongeren de dupe."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 5