itty Brard: 'ortiekjes ben ^"ontgroeid" IS HET NU WEL ZO ERG? Vraagtekens bij het economisch doemdenken in Nederland WASHINGTON Het economische „doem denken" grijpt ook in Nederland krachtig om zich heen. Mocht men de aanvallen van gif en atoom overleven, dan zal de economische chaos ona wel te pak ken krijgen. Er gaat geen dag of krant voor bij zonder een nieuwe jobstijding. Professor Jelle Zijlstra, die het ooit „wel zou zien", ziet het in het geheel niet meer zitten. Pro fessor Rutten van het ministerie van econo mische zaken, die ove rigens net als Zijlstra bekend staat om zijn montere voorspellin gen, heeft de moed kennelijk ook opgege ven. Het Centraal Plan bureau heeft het daar na nog eens allemaal dunnetjes overgedaan. Zelfs de broekriem, die we almaar een gaatje verder moeten aan trekken, dienen we binnenkort In te leve ren, zo heb ik de situa tie tenminste begre pen. Dat zijn bijna Reagan- achtige geluiden, waarbij dan wel bedacht dient te worden, dat de Amerikaanse president zijn rampberlchten af vuurt tegen de achter grond van de inflatle- (tussen 11 en 12 pet) en werkloosheidscijfers (bijna 8 pet), die dras tisch hoger zijn dan in Nederland. Bovendien kijkt Reagan er buiten gewoon opgewekt bij en meldt hij met indringen de overtuiging dat alle ellende via zijn krachti ge remedie met een paar Jaar geheel achter de rug zal zijn. Die rozi ge toekomst beschrijft Reagan met om en nabij de Inflatie- en werkloos heidscijfers, waar Ne derland thans onder ge bukt gaat. Begrotingste kort en betalingsbalans vertonen hier een min stens zo ongunstig beeld. Ook In de Vere nigde Staten wordt steen en been geklaagd over de hoogte van de sociale premies (minder dan een derde van die In Nederland), de belas tingdruk (31,3 pet tegen 47,2 pet in Nederland) en het woud van beper kende bepalingen. Zowel de Verenigde Staten als Nederland behoren tot de kleine topgroep van steenrijke landen. Wat meer so berheid is op zichzelf zeker niet verwerpelijk, al was het alleen maar om de landen in het on derste deel van de eco nomische ladder een beetje meer ruimte te verschaffen. Maar enige, betrekkelijkheid mag bij het aanhoren van al deze economische doemberichtenbest In acht genomen wor den. Een frappante illu stratie daarbij vormt het lijstje van buitenlandse Investeerders in de Ver enigde Staten. Die lijst wordt aangevoerd door het „rampplan" van de professoren Zijlstra, Rutten en Van der Beid (CPB). Volgens de meest recente cijfers van het Amerikaanse ministerie van handel hebben Nederlandse bedrijven voor ruim 12,5 miljard dollar (bij de huidige koers tegen de 30 miljard gulden) in de Verenigde Staten geïn vesteerd. Met de Neder landse bedrijven die vanaf de Antillen opere ren erbij loopt dat be drag tegen de zestien miljard. En die beleg ging is ongeveer even groot als de gezamenlij ke Investeringen in de Verenigde Staten van West-Duitsiand, Japan, Zwitserland, Frankrijk. België. Luxemburg en alle OPEC-landen. Op ruime afstand achter Nederland volgt Groot- Brittannië (9,4 miljard) daarna Canada, West- Duitsland en Japan. De OPEC-landen komen met zijn alle op nauwe lijks '0,5 miljard. Van de economische zwartkijkers zal het wel niet mogen, maar de vraag dringt zich toch op hoe het met de Ne derlandse economie ge steld zou zijn als deze Investeringen of zelfs een klein deel ervan, in eigen land zouden zijn gedaan. Dick Toet de elpee die eind februari op onze markt verscheen en waarvan de titel song Inmiddels al een verdienstelijke plaats Inneemt op de nationale hit lijsten. Patty: „Het leuke was dat ik overal bij betrokken werd. Dat was In de LUV-periode niet zo. De liedjes waren al kant en klaar, wanneer we In de studio kwamen en we mochten alleen nog maar ons deuntje zingen. JAG Zondebok 1980. Zo mocht «x-LUV-zangeres IR ird heten, wanneer je vorig jaar de blik even vernauw- >t wereldje van de Nederlandse showbizz. Een wals \nifs rr,ieve publiciteit ging over haar heen. Patty zou totaal WCll yht LUV in de steek hebben gelaten, het tot voor kort «volle damestrio waarvan verleden week het come- duigen viel doordat Marga wegens ziekte opnieuw haken; om deze reden en omdat het nieuwe meisje moeilijk kan aanpassen bij de groep, zal LUV volgens Ter Linde dan ook worden opgeheven. Patty zou bo- haar echtgenoot, de populaire Ron Brandateder van bizzquiz, vaarwel hebben gezegd, enkel en alleen om- i Italiaan Carlo Nasi, een van de erfgenamen van het he Fiat-fortuin, in haar netten had weten te strikken, jegist, gefluisterd en gekonkeld; de keerzijde vernam Ier niet. Dat kon trouwens ook niet, want Patty hield et zonnige Los Angelas verre van dit gekrakeel. On- iveerde zij in onze residentie, waar zij nu een appar- luurt voor de tijd dat ze in Nederland blijft om haar Ie solo-elpee „Hold On To Love" te promoten. Voor gelegenheid om haar kant van het verhaal te horen. In imentale Hotel des Indes ontmoetten we haar, samen tengere vriend Nasi. jathiek paar, zoals ze hand Ie deftige lounge binnentre- i OD w^de Carlo (29) iets bedeesd 'hniiu# 3re Patty (25) stralend van douw geiden Zjjn gekleed in genlegiZittend jogging-pak en dra- 962 in Ihodder besmeurde gympies Aubagivaag spoor achterlaten op izachte, rode tapijt. Patty haar in een kittig staartje iwelijks opgemaakt. Zij lijkt allerminst op de popperige, -en MaaPsuele zan9eres die we 'n h'oAft zien kregen, maar eerder 0 duizenfan die ,risse en i0u9d'ge geschied!'6 J® op sP°rtvelden te9en- an'lfanit/16* terug uit de Ardennen", an xapiUj Qns Vandaar ons slordig tradition^0 hebben daar deerlijk ge- 5mdat hfien 9e'ietst en zo genoten, 1 had bir zo stemming krijgt van: uJhet ons allemaal schelen". »pn hPt I doorbabbelt over hun kor- 'iuirhie bulten, installeert ze zich hpf11 in de pluche fauteuil, itievp wpP 9een woord Nederlands eft het vtaüm'eeht wat en stelt zich nrmaiin«kn achter haar stoel op. Een 1sfwaarolater rent hi' echter naar ft waar hM moet de en<>rm grote wel eenrse van zii" vriend,n halen- *amhPri<Jder rou9®. eyeliner, veler- 5in 23°*®" crèmes en oogscha- -Guyanjr® "'et op de foto. in tachti eer gebr€n. a J zonder gêne allerlei kwas- Üi naar >nsee'tjes hanteert, gaan we a affaire tussen haar en Inter- I pa it is de onderneming waarin J 6 de twee andere LUV-meis- »n hp en José' manager Pim Ter f a',B hatP de Producers Hans van a Ven Piet Souer 'aandelen e arStty heeft het er duidelijk nee deze geschiedenis op te Haar stralende blik krijgt ontwaardigds, zelfs iets dat het5, zodra z'i eraan denkt, dat een J zou 'k die hele Periode wil- cunnen rfen-Het w35 zoVi rot tijd. Er specialezo,ets a,s een Wild-Westsi- n Duitser*61^6" scbreef en roddelde ield nietki zonder te weten wat voor Heinl" zi9e eisen aan r™j werden ziinSma[iocht 'k bijvoorbeeld niet i s aeen dlbaar ontmoeten, alleen in sreldoorl? en z0- Maar de !'id van noemd ben ik al zolan9 ontgroeid. Duitser1" kon lk 600 dargelijke in- mand h^ mi'n Privèleven absoluut I, zeker niet van mensen die it leaioer aan a,ler,e' flirtpartijen »r Miin /"aken- Daarom ging ik ook nién een''el met Carl° uit- als het kon j om 0p"> verschillende discotheken gen Ma^vond- En toen kree9 je de lan het dansen, vooral om- érte en a wè' beloo'de baar nieuwe doet mrl meer openlijk te zullen g in Zwi!n er behoi naar hetlID d« Nas' mocht dan doorslag- ae cijn, er waren ook andere die een rol speelden in haar .n 7a ö- -Het contact tussen Joée rc'hAt ,5 was ontzettend goed. Ze n wiTweP en nacht bi' elkaar. deden minder elkaar- en eigenlijk hing ik te vooraeen beetje bij Eerl,ik 9e" Weet r dat wel miin ei9en schuld: ■stiln b«erk wilde ik niet meer pra- on aiiooi°ns optreden en succes, en dan nor den duur 9in9 'k me ver" jttjjk eenzaam voelen, vooral lenrmt 5 huwelijk met Ron dreigde ip en I)Pen' Carl° had daar overi- wTi debet aan. Allang voordat .anr nipt0^^6"1 9in9 het met 0nze ii"'® Js, waarschijnlijk doordat we nipt nfl,den za9en- w') semen (ze iH, ^jlend naar haar vriend, die maat vofc1 weer beminnelijk terug- van d* en 0nS dan 00 voeg®" eke,ing4kkanLblÜJH"te zullen vo,9en, ook dwarszat was dat ons iets routine-matigs kreeg, len het maar af en het leek het alleen om het geld was .Bovendien holden en draaf- ssen. m maar doori zonder dat we rielijk gel wat we eigen||jk deden. Op ren moment werd me dat L f X ,emand hoefde maar „boe" ere, vo<|n jk barstte al in tranen 'nJom? Dat wist Ik zelf niet z advies van de dokter trok h Ltieinde,iik teru9» 'n oorste In- iernurkitQQj. paar weken Maar Drrieren l,0®08 m0t a||er1el verboden en van «fetrooid, deed dat de deur iaKi nDilbes,oot 'k nooit meer terug JAN UHI|komen„ In elkaar gezette choreografie. Ex-LUV-zangeres gaat rustig door met solo-carrière recht meer op de Interluv b.v. na mijn vertrek In september had verkregen. Maar van het geld, dat we sinds de oprichting ervan, ongeveer anderhalf jaar geleden, tot die datum hadden verdiend, zou ik mijn deel krijgen. Over een bepaling dat ik niet op de solo-toer mocht gaan, werd helemaal niet gesproken". Verbaasd was zij dan ook, dat Interluv b.v. nogal moeilijk ging doen, toen zij met haar elpee verscheen. „Ze verboden dat toen Ineens wel en gingen bovendien een beetje vreemd doen. Plotseling wilden ze me weer terug hebben. Ria zouden ze dan wel weg doen. Na tuurlijk trapte ik daar niet in. Niet al leen omdat ik dat zielig vond voor dat nieuwe meisje, maar ook omdat Ik het nu zo geweldig naar mijn zin heb". Proces Als reactie spande Patty, die volgens haar zeggen daarvoor geen proble men had gemaakt over het feit dat zij het geld nog niet in bezit had, een proces aan tegen Interluv b.v. „Mijn zusje had uitgerekend dat ze mij vierhonderdduizend gulden schuldig waren. En dat wilde ik niet aan mijn neus voorbij laten gaan, anders zou ik helemaal voor noppes hebben ge werkt. In die tijd kregen we namelijk maar tweeduizend gulden netto in handen, plus nog vier- d vijfhonderd gulden voor eventuele onkosten en dat was niet genoeg om van te kun nen sparen. Wilde je bijvoorbeeld een huis kopen, dan moest je bij de b.v. voor geld aankloppen. Overi gens, we kozen zelf voor deze vorm. We hadden immers al vele artiesten een armoedig leven zien leiden, om dat ze In hun glorieuze tijd al hun geld er doorheen hadden gedraaid". Eind februari zou het kort geding voorkomen, maar het werd afgelast. Waarom weet Patty niet, want zij laat alles over aan haar advocaat. „Het Interesseert me eigenlijk allemaal niets. Het enige wat voor mij telt is Carlo en mijn nieuwe elpee en met belden gaat het momenteel erg goed". Na haar promotletoer volgende week door Duitsland vertrekt ze weer naar Californië, waar Carlo een riante villa bezit. Ondanks haar helmwee naar Nederland enkele weken geleden, ziet ze tegen deze reis niet op. Ze heeft plannen genoeg. „Allereerst maak Ik eind september een tournee door Japan, waar ik me nu al ontzet tend op verheug. Daarnaast zal Ik va ker In Nederland optreden, nu mijn plaat redelijk loopt en misschien ook wel In Duitsland, Zwitserland, Oos tenrijk en Frankrijk, want daar ver schijnt die ook eerstdaags. Hoewel, dat optreden is ook nog maar vaag. Ik doe het alleen wanneer ik een goede begeleidingsgroep tot mijn beschikking krijg en niet, zoals bij LUV, het moet doen met geluids bandjes. Dat vond ik verschrikkelijk; het had niets meer te maken met vo cale kwaliteiten, maar meer met leu ke, goed ingestudeerde danspasjes en pikante kleding. Achteraf geloof ik dan ook dat LUV haar succes voor zeker vijftig procent had te danken aan de schitterend in elkaar gezette choreografie". Stralende zon Tot slot zal Patty, nu ze de smaak eenmaal te pakken heeft, zich wagen aan een tweede elpee. Hoe die eruit gaat zien, weet ze niet. Dat zal afhan gen van wat ze in het liedjesarchief van haar vriend tegenkomt. Maar misschien kan Carlo daar iets meer over vertellen? „Natuurlijk. Het wordt In elk geval een nog betere dan Hold On To Love. We zullen er nog meer zorg aan besteden. Binnen mijn uit geverij is dat heel goed mogelijk, want naast Patty heb ik alleen nog Freddy Agullar onder m'n hoede. Ge lukkig maar, want als Je meer arties ten zou hebben, gaat dat ten koste van de kwaliteit". De wrevel die zoe ven nog duidelijk op Patty's gezicht was getekend, is verdwenen. Zij is weer èèn stralende zon en knuffelt Carlo even. Hij op zijn beurt drukt haar stevig tegen zich aan en in de wolken verlaten ze Hotel des Indes. LUDUINA SALTERS FOTO'S: MILAN KONVALINKA Deze keer selecteerde ik zelf de lied jes, herschreef sommige teksten en produceerde zelfs de elpee, zij het met Carlo's hulp. Ditmaal had ik dan ook echt het idee eindelijk iets te doen wat me niet was opgelegd, en de liedjes goed te kunnen vertolken, omdat de teksten op mezelf slaan. Neem bijvoorbeeld Was I Good, daar spreekt mijn onzekerheid uit; en uit Don't Take The Music Away mijn lief de voor muziek". Tussen de muzlekbedrljven door kwam Patty begin december nog even naar Nederland om een ontbin dingscontract van haar handtekening te voorzien. „Volgens dat contract Patty en Carlo net te rug van een korte va kantie in BelgM. Na één telefoontje aan Interluv b.v. liet Patty afgelopen juli de boel de boel en vertrok naar Californië om daar naast Carlo een rustig en ont spannen leventje te leiden. Ze volgde er een cursus Italiaans, zwom, zonde, sportte veel en kokkerelde een beet je. Maar na een paar maanden had ze dat ook wel gezien. Ze begon zich stierlijk te vervelen en alleen te voe len. Patty: „Alles is daar ook zo groot, zo uitgestrekt. In de wijde om trek van Carlo's villa is geen huis te bekennen en voor een boodschapje bij de supermarkt moet je eerst je auto pakken. Daarbij, ik kende daar niemand en mijn moeder en vriendin nen zaten in dat verre Holland". Ze ging dus naar zinvolle bezigheden zoeken, vond die bij de muziekuitge verij die haar vriend ongeveer een jaar geieden had opgericht en vergat plotseling haar voorgenomen belofte zich nooit meer op het gladde Ijs van de muziek te-wagen. „Al die teksten en composities die Cario bij dozijnen in voorraad had, deden mijn bloed sneller stromen. Nog één keer een plaat maken, dat wilde ik verschrik kelijk graag en gelukkig had Carlo daar geen enkel bezwaar tegen". Nieuwe elpee Ze ging onmiddellijk aan de slag ei? het resultaat was Hold On To Love.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 19