mmmm Fotowedstrijd Hoogmadeen Woubrugge II Lr 3 Deze week in de bioscopen Boomkwekerij museum in Boskoop in april open De fotografische verscheidenheid van Frans Rombout Terence Hill als fantastische superman Wc utt Ted Easton in Holidome pecties j zoveel^rnest Borgnine valt van de ene verbazing in de andere in .Supersmeris", gever) JAMERA Once upon a ime in the west (12) JEvergreen onder de 1e afd l'estern-films (reprise, eer- n: 9.0CHe week) ITUDIO Dressed to kill m zitti r|rian de Palma, die wel- pns terecht de opvolger an Alfred Hitchcock wordt pnocmd. De hoofdrol [ordt gespeeld door Angic ^ickinson (bekend van de hevisieserie „Pepper") als e gefrustreerde vrouw die slachtoffer wordt van lar erotische fantasieën. :sde week), luis IIDO I Een vlucht re- um De Ktenwulpen (12) Goede Ne-, 49 prlandse speelfilm naar t glijknamige boek van aarten 't Hart. (tweede um De Kf«'k) Verder hen) Een vlucht regenwul pen (12) Zie Lido I. IDO II Goldfinger (12) ïn van de eerste James Jnd films met Sean Con- ïry nog als agent 007. (re- rise, tweede week) [IDO III The blues bro kers (a.l.) 'Doldwaze musi cal vol actie van regisseur John Landis (maker van Kentucky fried movie) en National Lampoon Animal House). Een super-slapstick film. (zestiende week) TRIANON Being there (a.l.) De onlangs overleden Peter Sellers op z'n best als de tuinman, die als een ar geloos reagerend kind in de hogere regeringskringen als een groot wijsgeer wordt geaccepteerd. (tweede week) EUROCINEMA I (Alp- EUROCINEMA II (Alphen) Smokey and the bandit II (a.l.) Vervolg op de ge lijknamige film waarin hon derden automobielen tot wrakken werden getrans formeerd. Regisseur Hal Needham is erin geslaagd een leuker vervolg te ma ken, waarin behalve een veldslag tussen politieauto's en vrachtwagens ook nog een olifant ten tonele wordt gevoerd.(tweede week) EUROCINEMA III (Alp hen) The deerhunter (12) Inmiddels beroemde film waarin Amerika zich afzet tegen de verschrikkin gen van de oorlog in Viet nam. (reprise, tweede week) EUROCINEMA IV (Alp hen) The blues brothers (12) Zie Lido III. (tweede week) GREENWAY THEATER (Voorschoten) The shi ning (16). Ook: The big red one (a.l.) LEIDSE COURANT VHIJUAG 27 FEBRUARI 1981 PAGINA 9 lerence Hill zonder Trinity-partner Bud Spencer als „Supersmeris" Het museum aan de Reyerskoop 54 UNIEK MUSEUM RESULTAAT VAN JAREN VOORBEREIDING ig geen erdirec aar: wordt, en uw ie laster Kwekerswerktuigen op de museumzolder WOUBRUGGEOp initiatief van de Kulturele Raad Woubrugge wordt een fotowedstrijd gehouden. De foto's die nen voor 1 oktober te worden ingezonden, zodat iedereen nog voldoende tijd heeft om wat plaatjes te schieten. Het onderwerp van de fotowedstrijd is „Hoogmade en Wou brugge meer of minder fraai". Het is de bedoeling dat men zwart/wit of kleurenfoto's maakt van plekjes in de gemeen te, die men mooi of lelijk vindt. Een deskundige jury zal de prijswinnaars aanwijzen en daarbij letten op: originaliteit, compositie en technische kwaliteit. De jury zal er van uit gaan, dat ook met een eenvoudige kamera een prijs te beha len moet zijn. Aan de beste inzendingen worden geldprijzen toegekend van honderd tot vijfentwintig gulden. Van de in gezonden foto's wordt na de beoordeling een tentoonstelling gehouden in het Van Hemessenmuseum in Woubrugge. De wedstrijdbepalingen zullen nog de door de Kulturele Raad worden bekend gemaakt. BOSKOOP Het Boom kwekerij-museum Bos koop gaat 11 april officieel open. In de week voor Pa sen zal de jaarlijkse Aza lea-optocht het museum aandoen, waarmee dan te vens het museum voor het publiek toegankelijk wordt. De voorzitter van de stichting het Boskoops museum, burgemeester Reinders heeft de afgelo pen maanden met lede ogen al verschillende be zoekers voor het museum de deur moeten wijzen. Het Boskoops-museum staat namelijk al wel ver meld in het Grootmuseum- boek, dat in december van het vorig jaar verscheen, maar was toen nog niet ge heel voltooid. Dat zal bin nenkort wel het geval zijn. De beheerder van het mu seum, de Boskooper J. van der Willek, die kweker van beroep was, legt mo menteel samen met twee studentes van de Rein- wardt Academie in Lei den, de laatste hand aan de inrichting van het mu seum. Deze academie zal volgens burgemeester Reinders in de toekomst wisseltentoonstel lingen gaan verzorgen. Het kwekerijmuseum richt zich in hoofdzaak op de geschie denis van de kwekerijen aan de hand van oude voorwer pen. Daarnaast kent het Bos koop-museum een oudheids kamer: een voormalig kwe kershuisje dat ingericht is in de stijl van omstreeks 1850. Verder herbergt het mu seum een behoorlijke biblio theek, met boeken op het gebied van boomteelt. Enke le boeken stammen uit de 18e eeuw. Uniek aan het museum is de tuin achter de twee huisjes van het mu seum. Daar worden op een kleine hectare grond Bos- koopse gewassen verzorgd op een wijze, die in het be gin van deze eeuw gewoon Het museum wordt volgens burgemeester Reinders gefi nancierd door onder meer een jaarlijkse gemeentesub sidie a ƒ5000.- gulden, ver der is er een aantal boom kwekerijen in Boskoop dat eveneens een bijdrage le vert. Ook zal, aldus de heer Reinders, een donatie-fonds opgezet worden en tenslotte zullen er opbrengsten zijn uit de entreegelden. De verbouwing van het mu seum voor een bedrag van 100.000 gulden is voor reke ning van de gemeente Bos koop geweest. Het merendeel van de voor werpen in het museum komt uit verzamelingen van Bos- koopers. Tien jaar geleden herontdekte men op de zol der van het gemeentehuis een grote verzameling oude boomkwekerswerktuigen van Willem de Ruiter en men ging zich afvragen wat er met de verzameling moest gebeuren. Daaruit werd het idee geboren een museum in te richten, dat de historie van Boskoop als vermaard kwekerijen-dorp zou moeten belichten. Na veel hangen en wurgen werden een paar Boskoopers bereid gevonden zich in te zetten voor de tot standkoming van het mu seum. Het resultaat staat aan de- Reyerskoop 54 in Bos koop, het Boomkwekerijmu- De eerste open dag voor het publiek, in april, zal in sa menwerking met het VVV gehouden worden. Dan zul- .len bezoekers in staat wor den gesteld de rijke en soms gouden historie van Boskoop via oude voorwerpen en lite ratuur te aanschouwen. Roel van Heumen Prachtig geknipte coniferen in de museumtuin LUXOR: Supersmeris (a.l.) met Terence Hill en Ernest Borgnine. Regie Sergio Corpucci. Terence Hill, de blauwogige,, slanke helft Steele de kleur rood ziet. van het Trinity-duo woont tegenwoordig In het land der onbegrensde mogelijkheden n Amerika en hij is best bereid nog een heeft Corbucci dit basisidee goed uitgebuit, ilmpje te maken zolang het maar niet te Terence Hill als Steele overleeft een val van rer van huis is. Hij kan zich die eis als de twintigste verdieping, vangt revolverko- lubliektrekker veroorloven getuige de gels tussen zijn tanden op, haalt voortrazen- ilm „Supersmeris" waarvoor regisseur de auto's te voet in en overleeft zelfs val- Sergio Corbucci bereid was om naar Mia- selijk beschuldigd van moord de gaska- ani over te komen. mer en de electrische stoel. De grappen lig gen met Hill's superkracht natuurlijk voor Lill's partner is dit keer de van schurkenrol- het grijpen, maar het aardigst zijn eigenlijk en tot goedige kolos Ernest Borgnine, die als de meer subtiele vondsten zoals dié van de jolitiesergeant de leerling-agent David Stee- John Wayne-poster op de keukenkastdeur, e letterlijk het moeras in stuurt om een par- Ernest Borgnine is zijn van de.ene verbazing :eerbon af te leveren. En laat nu net in in de andere vallende superieur en Mark La at moeras NASA proeven nemen met een wrence die al Italiaanse gangsters speelde ieuw atoomwapen. Steele wordt blootge- in de Hollywood-films uit de jaren dertig is iteld aan plutoniumstraling en beschikt de valse munter Tony Torpedo, de hoofd- laarna over een bovennatuurlijke kracht, schurk met zijn aan de drie Stooges herinne- [epaard telekinese en met een bijzondere in- rende beulsknechten. Best wel een gekke lïtie voor alles wat met misdaad te maken film. ieeft. Alleen...die kracht verdwijnt zodra MILO 3t jlichtinr Frans Rombout doet naast de vrije foto grafie ook het nódige „commerciële werk" in bijvoorbeeld de re clamewereld. De luchtfoto's, die de fo tograaf van Leiden heeft gemaakt, ge nieten alom bekend heid. De ambitie om alleen maar „crea tief" te fotograferen (lees: „kunst" te ma ken), heeft hij echter niet. Juist de wissel werking spreekt Rombout aan. Onlangs kochten de Leidse Kunstuitleen en de firma Polaroid enkele werken van 'Rombout aan. Erken ning en waardering dus voor hem, maar ook voor de fotogra fie op zich. „De foto grafie en de^schilder- kunst hebben altijd om elkaar heen ge draaid. Neem de fo tograaf Bersenbrugge bijvoorbeeld. Hij was een van de eersten, die fotografie als vorm van kunst ge bruikte. Maar een foto alleen, dat kon niet. Hij probeerde de schilderkunst te imiteren door bepaal de technieken toe te passen. Uit een soort minderwaardigheids gevoel denk ik. Ei genlijk was het kitsch. Door ver schillende technie ken door elkaar te gebruiken, wilde hij bewijzen, dat hij wel degelijk kunst maak te en dat het niet „zomaar foto's" wa ren. Maar hij had dat niet nodig, want qua compositie waren de foto's voortreffelijk en zouden zonder be werking kunnen functioneren. Daar mee wil ik niet zeg gen, dat je technie ken niet mag toepas sen, maar het moet niet uit de angst voortkomen, dat het werk anders niet wordt gerespecteerd. Schilders zijn overi gens ook de fotogra fie gaan imiteren door de dingen bijna fotografisch weer te geven". Frans Rombout is nu een ongeveer acht maanden terug uit „Pruimen" gemaakt met de Polaroid camera en direct na de druk op de knop bewerkt met de vingers. Amerika, waar hij gedurende een jaar in een kampeerbus heeft rondgetrokken. Vijfduizend foto's werden tijdens de reis gemaakt. „Het schijnt altijd nodig te zijn, dat er een be paalde lijn in het werk aanwezig is. Zo niet, dan komt er kritiek op. Ik kan me daar niet aan storen, hoewel ik tegen woordig toch steeds meer series foto's maak. In Amerika ben ik met de came ra als een waanzinni ge tekeer gegaan en heb zo ongeveer in alle stijlen gewerkt. Het heeft bevrijdend gewerkt. Je krijgt er als het ware een trap van onder je kont, wanneer je ziet hoe de fotografen daar werken. Ik heb ge leerd om wat minder beperkt over de foto grafie te denken. Ik werk op mijn ma nier, doe minder slaafs en geef van al les mijn eigen vertol king". Wat betreft de on derwerpen, die Rom bout verweeuwigt, legt hij zich geen be perkingen op: hij fo tografeert landschap pen, maakt portret ten, stillevens en zelfs abstract werk (door bijvoorbeeld met de camera tij dens het fotograferen van een gasvlam el liptische bewegingen te maken). Met uit zondering van de Po- laroid-foto's werkt Rombout altijd met zwart-wit filmpjes. „Een foto in kleur geeft net teveel in formatie", vindt Rombout. De firma Polaroid koopt regel matig foto's van Rombout en gebruikt deze representatieve prenten voor recla medoeleinden. Deze plaatjes hebben prachtige, zachte, welhaast poëtische kleuren. „Het is een misvatting, dat je met de „kant-en klaar-camera" (spie gelreflex - red.) geen mooie foto's kan ma ken. Je kan er welis waar niets op instel len, maar het resul taat kan bijzonder fraai zijn. Wanneer de foto uit de camera komt, is de bovenste laag nog zacht. Door de emulsie met bij voorbeeld de vinger toppen te bewerken, kan dat een prachtig effect opleveren. Ik denk, dat het goed is om zover mogelijk te gaan met het mate riaal, om grenzen te verkennen. Maar dan alleen als het een dimensie aan het werk toe kan voegen. Bij weer andere fo to's pijns ik er niet over om het originele beeld door kunstgre pen te veranderen". Juist de fotografie vindt Frans Rombout een medium, dat zich bij uitstek leent voor vermenigvuldiging. Elitaire ideeën daar omtrent zijn hem volkomen vreemd. [De foto's variëren in prijs van 40 (zwart wit) tot 250 gulden (Polaroid, waarvan per foto slechts een exemplaar bestaat, omdat het negatief ontbreekt).] Rom bout: „Het is eigen lijk vreemd, dat de mensen zo graag iets origineels willen hebben. Dat van een ets een gelimiteerd aantal afdrukken wordt gemaakt, is in feite natuurlijk ziek. Bovendien wordt de prijs van het kunst werk er door de „ex clusiviteit" onnodig hoog door. Maar is een foto waarvan verscheidene afdruk ken zijn gemaakt minder mooi dan wanneer er van het zelfde exemplaar slechts één in omloop zou zijn...?". WIM BUNSCHO TEN Frans Rombout. De vermaarde jazzband van drummer- zanger Ted Easton verzorgt op zondaga vond 1 maart voor de eerste maal een op treden in het „holidome" van het Leidse hotel Holiday Inn. Het concert begint om half negen en duurt tot half twaalf. Be halve de zes leden van de band treedt ook op de zangeres Sarah Kooien. LEIDEN De ge varieerdheid van de foto's, die Frans Rombout (35) in de loop der tijd heeft gemaakt, is letter lijk grenzeloos. Zijn werk is zelfs onder te verdelen in abstract en figura tief, terwijl weer andere foto's aan impressionistische schilderijen doen denken. Frans Rombout: op zoek naar de grenzen, die de fotografie omge ven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 9