„Roger Corman heeft nog een produktie op stapel staan waarin ik nu de hoofdrol ga spelen, „Kain and the dark planet", een combinatie van horror en science-fic tion. Daar speel ik een heel wilde Juf in en dat past bij me. Toen ik het verhaal las, zat ik opeens weer in m'n jeugdherinnerin gen. Ik ben nooit een meisje geweest dat zoet en mooi wilde zijn. Ik was een „tom boy", ik wilde cowboytje spelen, schieten en in bomen klimmen. Maar m'n belang rijkste rol van dit moment is de vrouwelij ke hoofdrol in „The salamander" naar een boek van Morris West, geproduceerd door Lord Lew Grade, met Anthony Quinn in de hoofdrol en verder sterren als Eli Wallach, Martin Balsam en Christopher Lee. Dat zijn fantastische mensen om mee te kun nen werken. Christopher Lee mag dan be kend geworden zijn als die bloeddorstige Dracula, hij is een ontzettend zachte man met een prachtige tenorstem. En Anthony Quinn heeft een temperament! Ik heb in middels besloten om zelf films te gaan produceren. Daar kum je nooit te vroeg mee zijn. Een vriend van mij heeft een sce nario geschreven over olie en het Panama kanaal, „The channel conspiracy", een combinatie van fiction en non-fiction. Hij was bezig het aan producers aan te bie den, liet het aan mij lezen en ik heb on middellijk geroepen: Dat wil ik produceren. Hij heeft me gratis een optie van zes maanden gegeven en we zijn druk aan het werk. Ik wil dat Anthony Quinn het regis seert, of er een hoofdrol in speelt. Panama past helemaal bij zijn temperament en de president van Panama is een groot be wonderaar van hem. Aangezien het ver haal pro-Amerikaans en pro-Panama is, zullen we geen moeite hebben daar ter plekke te filmen. Terwijl de produktiekos- ten dan door het land worden meegeflnan- cierd. Het zou een film van drie miljoen dollar moeten worden". Drie miljoen „Een tweede project waarmee ik bezig ben is een actie-komedie die in Mexico speelt. Ook een film met een betrekkelijk klein budget. Want grote budgets vind ik belachelijk. Eén keer een flop en je krijgt- nooit meer een film van de grond. Het is even mode geweest, maar na de misluk kingen van de laatste tijd zal het wel ge daan zijn met die super-produkties. Een film van drie miljoen speelt zijn geld bijna zonder risico terug, als je verkoop naar het buitenland en aan de televisie meere kent. Dat betekent dat je zonder _veel moeite een volgende film kunt maken en het liefste zou ik met drie films tegelijker tijd bezig zijn: een in voorbereiding, een in het scenario-stadium en -een aan het op nemen. Die Mexico-komedie gaat over een racé en over gokkers. De hoofdrol zou ik zelf spelen en dat Is me op het lijf geschre ven, want ik heb zelf geraced. In een Alfa Romeo heb ik in Innsbruck wel eens een kleinere wedstrijd gewonnen". Sybil Danning zal voorlopig voor Neder land nauwelijks een naam worden. „Battle beyond the stars", een aardig science-fic tion produkt van het tweede plan, komt pas in de zomer hier in de bioscopen en of Sybils plannen ooit verwerkelijkt zullen worden is uiteraard de vraag. Maar voor het moment speelt ze haar rol uitstekend. Ze praat een uur langer dan afgesproken was, klimt voor de fotograaf zonder tegen sputteren op een rondvaartboot, wil nog wel op een brugleuning gaan staan, maar daar ziet de publiciteitsman van de film maatschappij weinig heil in, en bekent met een zelfverzekerde blik in haar indrukwek kend grote, lichtgrijze ogen dat ze astrolo gisch gezien een Stier is met Vissen als ascendant en een vleugje Leo. „Ik word niet gauw kwaad, maar als het moet hoor je de Leeuw bij me brullen". Dat en nog een andere wens van Sybil Danning („Zelf regisseren. Het spijt me aan één kant dat ik nu hier ben, want op dit ogenblik ligt The Salamander op de montagetafel en van dat werk wil Ik ook graag iets opsteken") maakt na je och tendlijke twijfels maar één slotzin mogelijk: Sybil, sorry. BERT JANSMA FOTO'S: CEES VERKERK ït ig en iltkerlng. nager in Hollywood aankomen. Duizenden acteurs, én duizenden acteurs werkloos. Overal waar je kijkt mooie mensen, man nen en vrouwen. Veel mooier dan jij. In ho tels, motels, cafés, restaurants. Allemaal wachtend op hun kans. Dat ontneemt je natuurlijk wel alle moed en je laatste beet je illusie. Ik ben in elk geval zangles gaan nemen, en meteen alle agencies af gaan lopen. Want een agent heb je nodig. Ik kon kleine rolletjes krijgen. Maar dan wel als actrice met een Duits accent. Dat wilde ik beslist niet, want als je daar aan begint zit je voor je hele leven aan dat Duitse eti ket vast. Jk moest toch in leven blijven en ik had geen zin in hotels te gaan werken. Daarom ben ik een in- en exportfirma be gonnen. In de Verenigde Staten kocht ik „tattoos", een soort modieus plakplaatje dat precies één week houdt en dat je op je wang, je buik of je heup plakt. Dat expor teerde ik naar Duitsland. Aangezien het daar een stukje kouder is dan in Califor- nië, is er weinig mogelijkheid rond te lopen met zo'n „tattoo" op je heup of op je buik. En op je gezicht kun je er niet zoveel kwijt. Dat liep dus niet al te best. Uit Duitsland kocht ik heel sjieke, handgemaakte koffer sets. Die bleken weer veel te duur voor de smaak van de Amerikaan. Maar alles bij elkaar heeft 't me er door heen geholpen. Inmiddels had ik me van de ene agënt naar de andere gepraat. En dat is niet makkelijk als je nog niets gedaan hebt. Ik kwam toch steeds iets beter terecht, en in middels zit ik bij een elite-impresario die sterren als Laurence Olivier en Christop her Lee onder contract heeft. Waardoor je zoiets redt? Je moet almaar tegen jezelf blijven praten: Ik heb genoeg ambitie! Ik heb genoeg vertrouwen in mezelfl En dan moet je hopen op dat beetje geluk". Ruimte-booswicht Lorelei „Drie jaar géleden ben ik in Los Angeles gaan wonen. Ik heb inmiddels de Ameri kaanse nationaliteit, maar ik ben in Oos tenrijk geboren. Mijn stiefvader was Ame rikaan en op m'n zesde zijn we vanuit Oostenrijk naar Amerika verhuisd. Daar ben ik op school geweest, maar aangezien mijn stief-stief-vader weer een Oostenrij ker was, kwam ik opnieuw in Europa te recht. Ik heb eigenlijk nooit erg goed ge weten wat ik wilde. Ik heb tandtechniek gestudeerd, heb een studie in cosmetica gevolgd, heb diploma's gehaald voor pedi cure, manicure, lichaamsmassage en ge zichtsbehandeling en ben daarna als van zelf in het model-werk terechtgekomen. Actrice wilde ik helemaal nooit worden. Bij toeval kwam ik in het gezichtsveld van re gisseur Rolf Thiele die me vroeg om als Lorelei op een rots in de Rijn te poseren in niets dan mijn h<aar. Daarna kwamen er meer piepkleine rolletjes en ik ben tegelij kertijd toneellessen gaan nemen in Mün- chen bij Annemarie Hantschke. Maar na een tijdje dacht ik, alles leuk en aardig, maar wat wil je nou echt? Ik vond die film wel een leuke wereld en toen heb ik ge zegd: Dan moet je die stap ook definitief' doen. En als je iets wilt bereiken moet je naar Amerika, naar Hollywood". Duits etiket „Mijn eerste film in Amerika was „Cat in the cage", een Iraans-Amerikaanse co- produktie, dat ging toen nog net, en ik ben er voor naar een festival in Teheran ge weest. Maar de film is in Amerika zelf nooit vertoond. Ik heb kleine rolletjes ge speeld in „Concorde", in „The Man with Bogart's face" en, helaas, toch nog een Duitse terroriste in „Operation Thunder bolt", over de overval op het vliegveld van Entebbe. Met deze nieuwe film,' „Battle beyond the stars" heb ik een grote kans door te breken naar een groter publiek. De rol is wel gek, een beetje stripverhaal achtig en wij, onder anderen George Pep- pard en Robert Vaughn zijn Magnificent Seven-achtige huurlingen die een goed doel, dat wil zeggen een vredelievende planeet, tegen een ruimte-booswicht moe ten beschermen. De film is in de studio's van Roger Corman opgenomen. Hij heeft er zelf hart en ziel in gestoken en regisseur Jimmy Murakami, een Japanse Amerikaan die prijzen heeft gewonnen voor animatie films voor de televisie, maakt er zijn de buut als speelfllmregisseur mee. Hij heeft dat cartgon-achtige aan de film gegeven, dat 'm aardig maakt. Overal waar de film loopt doet-ie het goed. Nederland is een van de weinige landen waar hij pas later in de bioscopen wordt uitgebracht. Ze zijn hier bang dat hij in de golf van science fic tion-films verdrinkt en ze willen er in de zomermaanden ook een jeugdig publiek mee bereiken. Dat kan ik me voorstellen. Want weet je wat het gekke is, ik heb voor het eerst van mijn leven „fanmail" gekre gen na die rol als ruimte-Walküre. En nou mag je raden, van wie. Vooral van meis- jesl" Hollywood is een merkwaardig oord, het moet nog maar eens gezegd. Er lopen dui zenden acteurs en actrices en verklein woorden daarvan rond, en evenvele dui zenden die zelfs met een overtreffende trap van dat diminutief tevreden zouden zijn. Los Angeles ziet er als stad nauwe lijks uit, maar het ruikt er naar geld. Wie ooit eens door een „major movie com pany" in een hotel op het studio-terrein is geparkeerd, en dat tussen neus en lippen door In een bar in Down Town Los Ange les heeft laten vallen, wist zich onmiddellijk verankerd door de bewonderende blikken van wat trieste jongedames die de moed eigenlijk al opgegeven hadden, maar tóch zelfs de weinig belovende achterdeur van een toevallige bezoeker met een zuchtje wanhoop op een kier wilden houden. Maar ze zijn er en ze zullen er blijven, de sterre- tjes-in-spe, aardige huis-, tuin- en keuken prinsesjes met een geeuwhonger naar roem die wel nooit gestild zal worden. Sy bil Danning heeft even aan die tragiek ge roken, maar er daarna stevig de neus voor opgetrokken en is met zeer stoute schoe nen Hollywood binnengestapt. „Nou, dat is geen lolletje, dat geef ik je op een briefje, zonder contract en zonder ma- woon blijven! YBIb ERDAM Ai, wat kun je je in n vergissen, 's Morgens een Amerikaanse film gezien in de showroom" van de fabriek 1 ondertitels verzorgt. Titel: „Battle d the stars". In een van de rollen een jongedame op issterkte in de rol van ruimte- re, precies zoals je je zo'n dame shoren voor te stellen. Met sterk entueerde siliconen-achtige rties die door de man achter de 'a bijna hinderlijk in het oog in gehouden, beplakt met ande Barbarella-achtig tuig en de éte blik rond de mond die woordig vrouwenbewegingen al er toe zouden verleiden verf tegen >ek te smijten. Met de wetenschap 's middags de jongedame in ie mag interviewen, zinkt je gauw jed in de schoenen. Dat wordt een •hen ptreden voor de fotograaf, en Irouw zal wel domme, mooie i land- 5S trekken, maar een verhaal voor int? Nou nee, vergeet dat maar. oemde vrouwenbewegingen 11 mij onmiddellijk-met vuistdikke onder- lenten om de oren slaan. Mea Want Sybil Danning mag dan een erse Hollywood-ster zijn en zich i cliché-bochten moeten wringen j het publiek in de kijker te komen, i maken evenmin de man als een bloot de vrouw. En het lijkt wel of lai geschapen Sybil dat nog eens nadrukken. Ze begint met je te nderen met de tekenen van haar entie, al. vergeet ze de fotograaf ïet een plagerig-bereidwillige of ze haar jasje aan dan wel uit, en rest open dan wel dicht moet in. ers jle- )en van nis op en /HTuS. it aan- de raluatie n team- jdrage i de en sningen; 4. Een ing op erking

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 15