marius van beek van de Zon heet .jnument dat de nte Arnhem sar voor 00 aankocht van ddhouwer Marius >ek en dat werd leid in het park iloo. Het is tokken uit iede.P graniet en t uit drie [jelen. Een vizier, e: hd gepolijste erkeeLeerkaatser" en bnlijke poort. Uit de ia o I van het 9ehee' g Hzichte van onze "er". fe levensbron. rvar,n|t eerbetoon aan 'ste dag van de van de zomer en herfst. Wie zich Imaart en 21 [iber achter het e heefipstelt. ziet dat 73. ste stralen park loo betreden [en Marius' boog. Op 21 juni Ie zonnegod via imeeJrkaatser zijn rlnn oiPSe P00rt dOOr. rmB 'ar werkte Van lan dit project, j van |77 tot 1980. renhol met tekeningen en [kaarten, door meute® ui'9®ver d®",arkt lacht in een ivan 1000 (aren. Boek en pent hebben Ie naam en li volgens hun )er worden als een breerd geheel. van „Poort van in boekvorm is iVoor bibliofielen aren baar. Deze verkocht in latie met een et twaalf kken en zijn te in door 400,- maken op o 2711733 ten an Marius van _ebretweg 78 in 'erd sjbeek. gever Charles nd dit bedrag te Cuslf over één 64601 lïte durven lij nam zelf g iogte op de referj^eg, volgde renig met Van Beek ;e spoorlijn die ens atelier loopt Jaelde het graniet j Immerloo. Poort van de Zon: eerbetoon aan de zon. Wat voor rol spelen beelden in ons leven en hoe werken zij in op de zinnen? Wat weet de gemiddelde Nederlander van beeldhouwkunst of beeldhouwers? Een monument is voor ve len niet meer dan een genegeerd ding in het park, de sokkel ver weerd en vergeeld, oen reliëf op de muur, een obelisk op een groot plein, de ampere herkenning van een ingewikkelde staal constructie. als teken van de moderne tijd. Of oen krans bij de Dokwerker en op de Dam, een ruimtelijk monster voor De Bij enkorf en ook in Rot terdam Zadkino's hoe kige symboliek. Voor ons betekenen beelden een fiere rui ter op weg huiswaarts, lang geleden een be zoek aan Sonsbeek en onlangs nog een park [Tjjjj||j] in Joegoslavië met versteende scheppin- ISlHSfcgroepeerd in het groen. Een tentoonstel-' ppntp*11 Henry Moore en*veertien vakanties te lt meest treffende beeld: de beloofde ro ti in Versailles met een deerniswekkende lie achter de rug van een protserig naakt veel van het goede der aarde teruggeeft. Mndvol herinneringen, een handvol hou- loore, Gabo, Marini, Mestrovic, Brancusi, Rodin, Bronner, Laurens. Een willekeu- beks, te weinig is beklijfd van de les in jeschiedenis, waar beeldhouwers slechts eerden in de marge. Schrijft Wentinck in •leideife8Chiodoni8 van do modorn® beeldhouw- -.rbani n'ot dat do kennis van de boeldhouw- fordeii /vplarV van Beek. Beeldhouwer te Oosterbeek. pten wij van hem? Eens scribent in dienst igblad „De Tijd", requiem voor redacteuren 1 'disj voor een krant. Bij toeval de jarenlange ten e|id in de werkomgeving van een „vroeg" ezende man met een lichaam van chamotte, en brave schilder voorzien van een overbo- Jcjas. De vage herinnering aan een Chili-mo- ino-ïT Omstreden en geweigerd door wie anders Q.Udd, Ljtsers. En nu p Poort van de ehouwen in gra- n dezj bijgezet in een dhuisj)at is alle weten- ;atureMeer niet. jentatie en weer la- Marius van 1921), wiens werk wei- academisch de zin van maar toch bin- bleef traditie, zich na '60 die men zou aanduiden. Hij tot het ge- andere mate- kwam tot een contempo- verraadde. te vroeg om de winst- of op te in de tuin van ver het de bewo- het huis- te controleren verfrommelde 'erstilde vormen verheffen zich hoog bo- oor Grootvorst Winter aangerichte kaals- kenen hun grillige taal tegen een fond van begroeiing. Hier is het dus. Het I hJprdi0 van wit email met bruine letters lijkt weg te hebben afgelegd en verwoordt van de jaren vijftig, de sfeer van een steil A O.j 'n een sma"e stadsstraat. Marius van laatste luttele momènten voor het aanbellen ostbui® vraa9 wat hier eigenlijk te doen. O ironie. Pet een mediaman bij een medium? Bij een jppend schepsel, eeq alleskunner, die zo veel beter, korter en raker zijn eigen verhaal zou kunnen schrijven en dat op velerlei wijze al gedaan heeft. De sterveling met slechts ijdele, snel vervlie gende en niet eens houtvrije frasen en fratsen wacht een ontmoeting met een Michelangelo aan de Veluwezoom. Een universele mens in de ver strooiing, verdwaald in een villadorp. Verwekker van vergeestelijkte voortbrengselen met een lang, zo niét eeuwig leven in het vooruitzicht. Al was het alleen maar vanwege de duurzaamheid van het materiaal. Een vleesgeworden prisma, stralen regi strerend en weerkaatsend spectrum, een kunste naar, gedreven door bovenmodale beweegredenen bewogen bevliegingen omzettend in bevlogen beelden. Beeldhouwer, meer worstelaar met was, graniet, gips, marmer, polyester, ijzer en alles wat gestalte wil aannemen. Ook schrijver, fotograaf, le raar, dichter, wereldreiziger, typograaf, zonzoeker en eeuwen terug zakenman, verzetsstrijder en journalist. Dichter und Bauer Een vriendelijke dame opent. De vrouw achter de man. Een slanke viervoeter snuffelt naar verwant schap. De meester wordt uit de beschouwing van zijn atelier gerukt. Bezoek en koffie, Marius. Koffie is de lokroep en het bezoek de reden. Een mens zowaar vult de ruimte. Waar is het aure ool? Associaties liggen voor het oprapen. Een man van steen en uit één stuk. Als geboetseerde ge laatstrekken, getaande en gelooide welvingen doorsneden met zestig jaar oude haarlijnen. Een grijze baard met nog een zweem zwart deelt als de sneeuwgrens het gezicht in tweeën. Klare kijkers onder een zotte klot, werkhanden aan een welda dig, Bourgondisch lijf. Niet de verwachte asceet, meer Dichter und Bauer. De mond prevelt plicht plegingen en inleidende zinnen, gemeenschappelij ke noemers worden benaamd, de ogen zijn elders, ijstijden verder. De actualiteit van de dag, de be vrijding van de Amerikaanse gijzelaars, wordt af gedaan met een enkele opmerking. Tam tam. Cir cus. Publiciteitsbeluste Yankees. Bedrieglijke re serve. De kamer straalt warmte uit, een open huis met de ordelijke chaos van levenskunstenaars. Smalspoor Sierlijk slingert zich langs het huis een smalspoor van stoep naar werkplaats. Aanvoerlijn voor inspi ratie, geen begin- of eindpunt. De lege lorrie wacht in de berijpte tuin op nieuwe last. Comedy Capers. Even verderop een polyester beeld, slachtoffer van de symptomatische vernielzucht van deze tijd. Naast de rails: Nachtbruid. „Mijn ogen strelen je waanzinnig grote vormen, je dijen, de ronding van je heupen, de magische spanning van buik en borsten". Uit „POORT VAN DE ZON".) Het geheugen zoekt aanknopingspunten en her kenning en vindt een gedroomd zinnetje: de beeld houwer en zijn model. Een onverzettelijk brok beeld zwanger van zin nelijkheid. Erotisch ge laden, liefde voor de liefde, leven en lichaam beleden in een ruige, volkomen vorm. Monu ment voor de vrouw, voer voor feministen. Rubensiaans torso, brede heupen, barokke billen, lokkend gebo gen lijnen van een tijd loze schoonheid. Ron dingen als rijpe vruch ten. Vleugels of drape rie op de rug, een ont stijgen aan de aarde. Of gewoon een lekker beeld? Van Beek wijst op het bijna abstracte karakter van de rug partij en relativeert weer onmiddellijk: „Wat is abstract?". Achter de deur van het atelier ligt een plaat roze marmer te beko men van een zware reis. De sleuven aan de zijkant symboliseren het pneumatisch geweld waarmee de steen is losgewrikt. Prachtig dooraderd met de broze door schijnende opperhuid van een dronkaard, te mooi bijna om ooit te beroeren. Waarom ei genlijk is het woord steen mannelijk en/of onzij dig? Steen is toch nukkig, grillig maar immer boeiend als de vrouw. Nauwelijks te temmen oer kracht. geplet leven van duizenden jaren her. De uiterste consequentie van het beeldhouwen: de steen te laten zoals hij is. Niets aan veranderen. Slechts herschikken in de natuur. De beeldhouwer bromt en God hoort het. Vingerwijzing In het steenkoude atelier treedt nochtans de dooi in. Hoog en wit, massa's licht, aan de wand zons- een zonsbegoochelde michelangelo aan de veluwezoom begoochelde zeefdrukken, een schildersezel met bovenop in wankel evenwicht een kleine Nacht bruid. Tussen de rommel ligt een masker met holle ogen opgebaard. Moeder en kind schurken be haaglijk bijeen in de hoek en de Paus zoekt met zijn paladijnen beschutting bij de vele boeken. Een radio bijna een anachronisme in deze ruimte 1 met speakers als rijzende zonnen braakt elf tijdsei nen en non-stop muziek. De kachel houdt egoïstisch de warmte voor zich en Christus lijdt smartelijk m,ee aan een verzaagd kruis. Restant van wat eens een gigantisch, me tershoog monument was. Opgericht in 1953 ter ge legenheid van de Kromstafviering in het Utrechtse stadion. Van Beek spreekt over een laatste eruptie van Rijk Rooms bewustzijn. Het beeld kwam na twintig jaar serene rust op een zolder weer boven water, juist toen de beeldhouwer de lijdende Chi leense mens uitbeeldde in Het doel van Santiago de Chili. Praat over toevql, maar ziet een vingerwij zing, een mene tekel. Dertig jaar arbeid Of we bekend zijn met het werk? Een fotoboek toont een overzicht van dertig jaar noeste arbeid. Jan van Hoof, Madonna, Frangois Villon, In be schutting, De muzen, Grote baadster, Nachtbruid, Geteisterde mens. Een aftasten en zoeken naar de verbinding tussen idee, licht, vorm, ruimte, het ver talen van innerlijkheden in uiterlijkheden verza meld in een simpel album. Inderdaad de door Wentinck geschetste ontwikkeling van traditioneel, soms wat gekunsteld, academisch werk naar een vrijere, ongebonden uiting. Nogal wat religieuze thema's. Protest. Verwerpt de Hollandse gewoonte alles en iedereen in een hokje te willen stoppen. Nee, ook geen politiek pamflet tist. Pakt een prent van Ulriké Meinhof, nog ge maakt voor de afgrijselijke terreurdaden van de naar haar en Andreas Baader vernoemde groep. Proeve tot portret van Duitse revolutionaire. Gaf aanleiding tot misverstanden bij collega's en criti ci. Toch geen eerbetoon, eerder een psychologi sche verbeelding van verschrikking of van verlaat verzet tegen dé Duitser. Toelichting overbodig, de prent moet voor zichzelf spreken. Niet alles willen benamen. Afschuw verwoorden in kunst, protest tegen dwang, fascisme, individueel beleefde ver- bondheid met de lijdende mens weergeven in Vrouwengevangenis en Het doel van Santiago de Chili. Ziet dan ook niets in een vereniging van poli tieke kunstbroeders. Heeft de last van de manifes tatie moeten ervaren, de lust lijkt vergaan. Demon straties bijgewoond, die meer leken opgezet om de ijdelheid van de organisatoren te strelen. Alleszeggende zinnen neergelegd in een OP- SCHRIJFSEL 10 MEI 1974: „Ik heb een boek ge maakt met foto's van het Chili-monument en wil haar dat aanbieden, maar ik sta er bedremmeld bij. Liesbeth Den Uyl vraagt me waar het over gaat. Ik laat haar het boek zien en vertel er wat bij. Dan plukt ze mevrouw Allende uit de communican ten, propt haar op een stoel, pakt me bij de arm en zegt zoiets van: kijk eens wat die jongen voor moois voor u gemaakt heeft! Ik voel behoefte haar een klap te geven, zo hoeft het nu ook weer niet". Poort van de Zon Immerloo-park. Arnhem Zuid. Een puzzelrit door nieuwbouwwijken zonder stempel, speldje of stic ker in het vooruitzicht. Een monument als Koofd- prijs. De oude dijk van Huissen naar Elden biedt een door nevel versluierde blik op verlaten viswa ter, de horizon bergt belofte achter een vaal-witte voile. Plassen als grillige vlekken in winters grijs groen, de hoge bomen vangen vandaag geen wind. Zelfs de flats in de verte tonen een nooit-be- doelde pracht en spelen een schimmige rol in het spel. Immense stilte en verlatenheid zo dicht bij de stad, er is nog rust en ruimte in Nederland. Een eenzame fietser duwt zich moeizaam een weg om hoog, paars-blauw van kou en inspanning. Het vriest dat het kraakt onder de zolen. Aan het eind van een lange, glooiende helling prijkt de Poort van de Zon. Het gewraakte hemelli chaam geeft niet thuis. Allerhande bespiegelingen bespringen de beschouwer. Lanceerbasis voor astronauten, een duister teken van een andere planeet. Graftempel voor een onbekende soldaat, zo dicht bij de Rijnoever. Een mastodont, monu ment voor de mammon, filiaal van Stonehenge. Eerbewijs aan de zon, bron van en brandstof voor alle leven. Ontdaan van alle symboliek een sterk vereenvou digd, sprekend plastisch element in de natuur. Een ode in steen, opgedragen aan de steen. Een on verzettelijke triomfboog met aan de binnenzijden gepolijste vlakken, op enige afstand twee taps toe lopende zuilen als vizier voor de in de poort te vangen lente- en herfstzon, een spiegelende rode steen als klankbord voor de ouverture van dé zo mer. Graniet gerangschikt in geheimzinnige orde, als in een getalsverhouding. Op de buitenzijden van de poort reliëfs, nauwelijks aangezet. Bijna tekeningen. De lijnen laten zich even raden. Dan wordt, net een ontluikende foto in de ontwikkelaar, geleidelijk* het samenspel van de kerven zichtbaar. In zwoele sporen gevangen de legende van de Griek Prometheus, de held die als eerste de zon naar de aarde bracht en door Go den en gieren daar nog voor gestraft werd ook. De vader van de wens van de gedachte treedt in de heksenkring. Ontwaart resten van een afbij- tmiddel, vergeefs slipt de wijsvinger over een op gedroogd straaltje. Toont zich ditmaal tevreden over het totaal. Was bij een voiïg bezoek niet zo gelukkig. Zegt nog een robbertje te moeten vech ten met de Plantsoenendienst. Welig woekerend groen zal in de toekomst de ploert die zon heet onttrekken aan het gezicht, de magie van het mo ment verstoren en de betekenis van het cijfer een entwintig verkrachten, de cirkel zon-leven door breken. Proeve tot portret van Duitse revolutionaire. Peru „Het is niet moeilijk de dingen te maken. Het is moeilijk om de toestand te bereiken waarin wij ze kunnen maken". Is het die toestand, ontsproten aan het brein van de door Van Beek zo bewonder de Brancusi, die de beeldhouwer voerde naar de toppen van Peru? Urenlange tochten in de bus op weg naar resten van oude culturen en op zoek naar de zon, een nacht op de kale berg Huayna Picchu, in meesterlijke zinnen beschreven in „Poort van de Zon", om vooraLde betovering van de zonsopgang te ondergaan. De inspiratie van de bol boven ons te ervaren, een vorsen naar verhou ding, maat en samenhang. De accu opladen, nodig om te weten hoe verder te gaan, om Poort van de Zon te vervolmaken. Hoewel. Verscheidene mensen vragen me; weet je nou na Peru hoe je verder moet, zijn er elementen uit de Inka-cultuur speciaal inspirerend geweest? Ik vind het erg moelijk daar antwoord op te geven". Een relativering, een ontnuchteren, het werk ont doen van ballast. Ballonnetjes doorprikken en an derszins oplaten. Hoe relatief is de betekenis van de door Van Beek verzonden reeks de wereld ver tekenende ansichtkaarten? Parijs, Londen, New York en Berlijn getooid met het stigma van de Zonnepoort. Een hersenspoeling voor de hoge kunstheren van de gemeente Arnhem, een frivool pogen de idee aan de man te brengen? Wekt zo'n serie niet de indruk verwekt te zijn door een pot senmaker, door een man die de gemeente wel even een subsidiepoot zal uitdraaien? Verbazing over zulk een vraagstelling en. barbarisme. De ver ontwaardiging is heilig en de expressie oprecht. Marius Immaculata. Tussenstation Poort van de Zon. Slechts een van de vele tussen stations in het leven van Marius van Beek. Zoals het verzet er een was, de Rijksacademie met Bron ner en Esser, de tijd bij „De Tijd", Spanje, Rome, Egypte, Nachtbruid, Tellem en Peru. Haltes op een nog lange weg, zoals de actuele op gave een beeld te houwen voor het gebouw van de Raad van State te Den Haag. De uitdaging een op lossing te zoeken voor een specifiek ruimtelijk pro bleem, die de opdracht met zich meebrengt. Een zich omhoogwerkend plastisch element te vinden, een warm hart, kloppend met de omgeving. Mij mert over de in het onderwerp verscholen symbo liek, zaken als recht en bestuur verstolen samen brengen in een allesomvattende en toch niet opge- legde vorm, over een enge ruimte, een vide met- slechts lichtval van boven. Praat, peinst en ver werpt tegelijk. Was bezig met een vruchtbeginsel, met spiralen, gewogen en te licht bevonden van wege een disharmonie met ronde, in de architec- tuur verweven bogen. Denkt hardop aan een varia tie op een bepaald thema of toch maar niet, een prelude in woorden, ook hier klinkt die zo typische twijfel van de kunstenaar door in de bedachtzaam uitgesproken zinnen. Poort van de Zon: de eerste dag van een nieuw leven. Nooit eerder deed Van Beek zoveel idee, sfeer en inspiratie op, zelden ook gaf een werk zo veel reacties, zelfs uit het buitenland. Wordt hem de tijd gegund, de wereld zal meer „zonnebeel den" tegemoet kunnen zien. „Ik wil nog zoveel doen" en voor het eerst die dag siert een bijna verlegen lach het gelaat van de meéster. Half twee, de tijd dringt. CHARLES BELS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 21