Duurste filmacteur debuteert voor minimumloon als regisseur ROBERT REDFORD WIL GRAAG HOREN BIJZIJN „ORDINARY PEOPLE" ér een interview met mi] verschijnt, lees Ik dingen the mountain man", „Redford de eenzame". Kre- afschilderen óf als een perfecte figuur, óf als een type. Niemand zal schrijven dat ik ook wel nachtmerrie heb, of dat ik in een slechte bui iemand pijn kan doen." Woorden van Robert Redford (43), Hollywoods duurst betaalde sterren, verafgood door dames over de hele wereld, en een man die op een eigen manier z'n weg vindt in het scandaleuze van The Movies. Zijn laatste film is ook werkelijk zijn Hij speelt er geen rol in, maar hij steekt er zijn nek behoorlijk voor uit, want hij heeft hem geregisseerd En die film gaat inderdaad voorbij aan alle gaat over de titel zegt het al „Ordinary Peo- mensen. En dat is Redford privé ten voeten uit. dat ik me niet meer kan wenden of keren of ik zie op de omslagen van tijdschriften, of ik hoor over op radio en televisie. En, ongelogen, dat maakt me wel eens geprobeerd rustig in een res- Absoluut onmogelijk. Dat heet dan de prijs zweer je dat ik er niet aan kan wennen, riandp ooit nog eens als een gewoon mens te kunnen leven", in ovfen loze klachten van een ster. Een man die sinds het lat is jrig vpicnt op ae omsi£ et is (ten op radio en t< schflijk bang. Ik heb v geert wat te eten. Absc succes, maar ik z Redford volgt met kritische blik de verrichtingen van een cameraman tij opnamen van „Ordinary People". succes van „Butch Cassidy and the Sundance jaar geleden, aan de kassa van Hollywood z'n hand jels Ihouden voor een miljoen dollar per film en voor z'n laat- nadefofdrol als gevangenisdirecteur in „Brubaker" zelfs drie laaktji dollar opstreek. Makkelijk klagen, denk je dan vanuit minder gefortuneerde positie. Want zulke klaaglijke hoor je wel meer in interviews met aanbeden acteurs Vaak valt daar een stevige dosis hypocrisie niet ontkennen. Want ondanks die klachten over aange- aangeraakt en aangestaard worden bij elke stap in het openbaar, zullen de klagers met sterrren-status er geen straat je voor omlopen en er geen restaurant voor overslaan. Het gekke is echter dat je bij een degelijke blik op het leven van Robert Redford toch een uitzondering moet maken. Redford geeft nauwelijks Interviews, en wanneer je ze onder ogen krijgt, kan je niet anders concluderen dan dat dit een man is die blijk baar meent wat hij zegt, die serieus genomen wil worden. Zijn privé-leven wijst daar ook op. In het Hollywoodse uitgaansle ven laat hij zich niet zien, films maakt hij in feite met mondjes maat, alleen als hij er echt iets in ziet en zodra hij kan, vlucht hij uit zijn filmomgeving weg naar vrouw en kinderen in zijn huis in de ruwe natuur van de staat Utah. Zijn gezin daar, echt genote Lola van Wagenen, dochters Shauna (19) en Amy (9) en zoon James (17), komen in tegenstelling tot vele andere filmfa milies zo goed als nooit in de publiciteit. Rinkelende kassa's Maar Redford is een beetje uit zijn schulp gekropen. De Ameri kaanse bladen hebben vol gestaan met interviews met hem. Reden: Redford moest wel. Hij heeft zijn filmcarrière een nieu we draai gegeven. Hij heeft een film geregisseerd waarin hij nu eens niet zijn gezicht laat zien dat goed is voor rinkelende kas sa's. Een film die hijzelf gere gisseerd, heeft en waarmee hij het zich niet bij voorbaat gemakkelijk heeft gemaakt. Een film die tekenend is voor Redford, de outsider, die zo graag dat gewone leven wil leiden, „Ordinary People". Sterker nog: terwijl Redford in de tijd dat hij aan zijn regie bezig was enkele miljoenen had kunnen incasseren voor rollen in commercieel gehei- dere filmprojecten, kreeg hij, als nieuweling-regisseur, voor „Ordinary People" het door de vakbond gestelde mini mum van 53.066 dollar. Zijn eigen produktie-maatschappij Wildwood Productions pro duceerde de film en zal voor de helft meedelen in de winst, als die er is. En daar wringt de schoen. Want of er winst zou zijn, was vooralsnog de grote vraag. Inmiddels heeft Redfords film weliswaar drie Golden Globes gekregen voor hoofdrollen en regie, maar een lichtvoetig onder werpje heeft hij zeker niet aangesneden. Vandaar dat Redford uit zijn isolement moest kruipen en met zijn ge zicht in kranten en tijdschrif ten het ontbreken van dat ge zicht in de film zélf moest goed maken. „Ordinary People" is het ver haal van een beter gesitueerd gezin in de Amerikaanse up- per-middle-class. Vader (Donald Sutherland) is een doorsnee advocaat die z'n best doet om vooruit te komen en tegelijker tijd een goed vader en echtgenoot te zijn. Moeder, gespeeld door Mary Tyler Moore, is de status-huisvrouw, perfect ge kleed, altijd alles onder controle, thuis zowel als daarbuiten. Maar het drama slaat toe. De oudste zoon verdrinkt bij een zeilpartij tijdens een storm. Hij is de oogappel van zijn ouders, op en top de geslaagde jonge Amerikaan: een bolleboos op z'n college en een held tijdens sportwedstrijden. Zijn dood wordt een trauma voor de familie. Vader wordt opgezadeld met niet terechte schuldgevoelens, moeder is opeens al haar zelfverzekerdheid kwijt en kan het emotioneel niet meer bolwerken. Er is een tweede zoon die probeert zijn ouders in evenwicht te houden, maar er daardoor zelf onderdoor dreigt te gaan. „Ordinary People" is een film over subtiele structuren bin nen een gezin, de zwakke en sterke kanten daarvan en daarachter de wil samen als een eenheid te overleven. Het klinkt zwaar-op-de-hands, maar Redford blijkt zich als regisseur zo afgemeten ge voelig op te stellen .dat de Amerikaanse pers althans van meet af aan juichend toe keek. De kritieken logen er niet om: „Integer, vol zuiver medegevoel met zijn perso nages"; „Buitengewoon"; "Een film die tot de toppers van het jaar gaat behoren"; „Al zal hij niet veel opbren gen, het blijft een meesterlijk en bewogen portret van het wel en wee van een gezin". Geen zuinige lof en des te opvallender omdat het juist Redford is die zo'n film moest maken. Een acteur die zelf groot gewor den Is vla rolprenten vol glamour en actie. Redford zelf denkt er anders over: „Misschien een moeilijk onderwerp. Ja. Maar voor mij was zo'n onderwerp de enige mogelijkheid om als re gisseur mijn debuut te maken. Het zou al te gemakkelijk ge weest zijn te starten met een hoop achtervolgingen, spannende effecten en ander commercieel vuurwerk. Als acteur ben ik al tijd gevoelig geweest voor gedrags- en gevoelspatronen. Daar over gaat „Ordinary people". Het is een film over de onmacht van mensen om met hun eigen gevoel overweg te kunnen. Over jonge mensen die er voor willen vechten zichzelf te kun nen zijn, en begrepen te worden. Het heeft met mijn eigen Jeugd te maken. Ik had prima ouders, geen slecht woord over ze, maar toch hoorde je buiten dat gezin de geluiden die je wakker maakten, waarmee je thuis niet uit de voeten kon. Want binnen de besloten eenheid van je gezin is er vaak een emotionele contactgestoordheid als het om werkelijke emoties gaat". Redford blijkt een goede neus gehad te hebben bij de verfil ming van „Ordinary People", een verhaal van de Amerikaanse hulsvrouw Judith Guest. Redford, toch al gewend om voortdu rend scenario's en boeken te lezen op zoek naar projecten voor zichzelf, kreeg van dit boek de drukproeven onder ogen en bleek meteen geïnteresseerd. Terecht naar achteraf bleek. Donald Sutherland met Redford. Robert Redford met Mary Tyler Moore, een van de hoofdrolspeelsters in zijn eerste, zelf geregisseerde film. Paniek Toch maakten al die ervaringen Redford stukje bij beetje ge schikt voor de rol van regisseur. Redford: „Ik heb jarenlang mijn ogen de kost gegeven. Toen ik met mijn vriend Sidney Pollack aan „Jeremiah Johnson" werkte, toen ik met George Roy Hill „The Sting" deed en met Michael Ritchie „The Candi date" en „Downhill Racer". Regisseren was niet iets volkomen vreemds. Maar Ik wilde het wel op m'n eigen manier doen. Niet volgens het geleende procédé van een ander. Misschien arro gant. maar ik had vooral het gevoel dat ik met acteurs overweg kon. Zelf ben ik technisch een slecht acteur, maar ik heb ge leerd mijn instinct te gebruiken, niet te letten op camera's of aanwijzingen. En juist „Ordinary People" had dat soort acteren nodig. Natuurlijk was Ik volkomen in paniek toen het moment want Judith Guests eersteling werd In Amerika een bestseller. Een even goede neus had Redford al eerder getoond te bezit ten toen hij het verhaal over de Watergate-onthullingen kocht van de Washington Post-journalisten Woodward en Bernstein voordat zij begonnen waren er een boek over te maken. Dat werd de film „All the Presidents Men", waarin Redford naast Dustin Hoffman de hoofdrol speelde, maar waarvoor hij boven dien optrad als producer. Redford: „Toen de film uitkwam, had ik er zo intens aan gewerkt, dat het succes ervan eigenlijk aan me voorbij ging. Ik was op. Bovendien kreeg ik een sterk gevoel van betrekkelijk heid wat het acteren betreft. Ik had veel intenser geleefd met de voorbereidingen van dat project, waar ik zo'n drie jaar aan bezig ben geweest, dan ik meestal met acteren zelf doe. Vandaar dat ik toen besloot tijdelijk met spelen te stoppen. Dat heeft drieënhalf jaar geduurd". Zonne-energie Robert Redford ging intussen doen wat hij gewend was te doen tussen de opnames van zijn films in: hij trok de woes te natuur van de bergen in, maar nu veel langer. Hij trok op de rug van een paard drie weken lang langs de route die de vroegere Amerikaanse pioniers reden door het Wilde Westen en schreef er een his- torlsch-ecologisch boek over, „The Outlaw Trail". Hij bouw de met zijn vrouw Lola en een Hopi-lndiaan een huis in Utah, dat naar zijn eerste succesfilm „Sundance" werd genoemd. Niet zomaar een luxe villa, maar een riant bouwwerk verwarmd door zonne-energie. Een huis van zeven slaapkamers, twee badkamers, met een berg- beekje langs de voordeur. Redford had het land in de Timpanagos Mountains in Utah al in 1968 gekocht voor tweeënhalf miljoen dollar. Hij bouwde er een hoge ski-lift, want skiën is een hobby van Redford de Eenzame. Hij liet zijn vaardigheid in die sport trouwens nog kortgeleden op de Nederlandse televisie zien In Michel Ritchie's „Downhill Racer". Redfords paradijs in Utah, dat inmiddels vervijf- dubbeld was in waarde, werd in I977 plotseling bedreigd door project-ontwikkelaars die rondom een goed geoutilleerd ski-centrum wilden bouwen, en door plannen voor een krachtcentrale, gedreven door kolen. Die zou duizenden arbeidsplaatsen opleveren voor een gebied waar het werkeloosheidspercentage tot dan toe 27 procent was. Redford begon op dat moment zijn kwaliteiten als zaken man en milieu-activist te combineren. Hij pleitte hardgrondig tegen die centrale en zei in lokale bladen: „Als ze deze centra le gaan bouwen, komen er straks meer. En al die centrales zul len een symbool worden voor wat wij met ons land en de waar devolle stukken natuur aan het doen zijn. We smijten ze weg, we verpesten het milieu. Ik maak me grote zorgen over al die beslissingen die de kwaliteit van ons leven aantasten. Ze worden ge maakt door technocraten die blijkbaar geen menselijk bloed meer In hun aderen hebben". Redfords tirades werden grote koppen in de plaatselijke kranten, zijn acti- vlstenrol bleef verborgen voor Californië en New York, maar hij had succes. De plan nen gingen niet door. Red- ford-de-activist kwam pas In het openbaar toen hij een do cumentaire van tien minuten hielp maken over zijn hobby zonne-energie, getiteld „The Solar Film". Hij bood de diensten van zijn eigen pro- duktiemaatschappij Wild wood Productions aan een New Yorkse milieu-organisa tie aan en de documentaire had eenzelfde succes als de Redford-speelfllms. In Amerika werd hij in het voorprogramma van honderden theaters vertoond, en dat is daar een uitzonde ring. Toch hield Redford zijn twijfels: „We wilden een film ma ken die geen pure propaganda was. We wilden niet stellen dat zonne-energie hét antwoord was, maar we wilden een mogelij ke oplossing bieden. En zolang we dat niet doen, gebeurt er niets. De media reageerden overigens lauw op onze film. Wat moet een Hollywood-acteur nou met een film over zonne-ener gie?, klonk het achterdochtig." regisseur-producer Robert er was dat ik het zelf moest doen. Al die generatoren, wagens, mensen en camera's, ik schrok ongelooflijk. Allemaal voor mij, dacht ik, en iedereen verwacht ook nog dat ik weet wat ik er mee moet doen. Ik was nat van het zweet, maar toen de eerste meters gedraaid waren, kreeg ik een gevoel van: dit is leuk, dit is fiin". Met „Ordinary People heeft Redford zich opeens een nieuwe naam opgebouwd in filmland. Hij is intelligent genoeg daar zorgvuldig mee om te sprin gen. Tenslotte verwierf hij zijn acteursfaam ook bij stukjes en beetjes door op z'n minst drie keer meer rollen te wei geren dan hij aannam. Hij werd gevraagd voor heel wat films die niettemin, zonder hem, toch een succes wer den. Maar hij heeft nog altijd een uitgesproken mening over die projecten. Over „Kramer versus Kramer" zegt hij: „Te commercieel gemani puleerde emoties". Over „Love Story": „Sentimentele rotzooi". Over „The Gradua te": „Voor die rol zag ik er echt te gezond uit". Robert Redford is voorzich tig. Een hoofstuk apart in Hollywood. Van school geko men als een veelbelovend at leet, winnaar van een base ball-scholarship (beurs) aan de universiteit van Colorado, maar al gauw „drop out" die schilder wilde worden en daartoe zonder een cent op zak, op het randje van uit hongeren, in Europa rond zwierf. Een zoon van een melkboer, die terug op het thuishonk decors wilde gaan ontwerpen, maar plotseling een aanbieding kreeg voor een piepklein bijrolletje op Broadway. Uit die tijd dateer de zijn kennismaking met Lola van Wagenen, met wie hij sinds 1958 getrouwd is. Zijn carrière is sindsdien nog al veranderd, maar hij heeft nog dezelfde vrouw. Ook al een opmerkelijk feit in de Hollywoodse huwelijkswinkel van Sinkel. Wat dat betreft loopt Redfords privé-leven parallel met de rollen die hij speelt: een aantrekkelijke vent, maar wel het type dat niet van de ene vrouw naar de andere hopst. Een „One Woman Man" noemen de Amerikanen dat. Redfords vrijscènes zijn op de vingers van één hand te tellen. Redford: „Natuurlijk ben ik gevleid door die roem. Maar het is ook ongemakkelijk. Die belangstelling is prachtig, maar over schaduwt wel al het andere. Ik mis het allermeeste het gewone zitten in bars of café's en naar mensen kijken. Als een comple te vreemde door een stad lopen die je niet kent. Als een dood gewoon mens tegen iemand kunnen zeggen: „Ga je mee een biertje pakken?". Beroemdheid maakt een object van je, en zo word je dan ook behandeld. Mijn verhouding tot Hollywood is dan ook een beetje merkwaardig. Ik vergelijk het zelf vaak met een oorlogsmissie achter vijandelijke linies. Je wordt per para chute gedropt, je zet je explosieven ergens neer, en je zorgt weer als de wiedeweerga dat je weg bent voor ze echt af gaan". BERT JANSMA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 19