0: Hilde van Oostrum stelt Nederlandse belevenissen in Sesamstraat te boek Gif in de boerensloot in Broek in Waterland leidt tot burgerlijke ongehoorzaamheid en angst TERUGBLIK WE WILDEN DE DINGEN VASTLEGGEN" Geen recht op vrije meningsuiting bij Hum. Verbond TELEVISIE VANAVONfjCJ TELEVISIE ZATERDA RADIO VANAVOND RADIO ZATERDAG -ao RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT VRIJDAG 30 JANUARI 1981 PAGIljAD HILVERSUM „Het uitganspunt was, dat veel kinderen naar Sesamstraat kijken, ter wijl hun moeder in de keuken staat. In het programma komen onderwerpen aan de orde, die kinderen met hun ouders willen doorpraten, maar dat dan niet kunnen. En als de moeder terug is, dan is het onder werp voorbij en wordt er ook niet meer zo over gepraat Sommige stukjes in Sesam straat hebben voor kinderen grote waarde en we vonden het jammer, dat zo'n tv-pro- gramma in feite vervliegt". Aldus Hilde van Oostrum, a Is redactrice aan Sesam straat verbonden. Deze afgestudeerde peda goge wilde in Sesamstraat kinderboeken verwerken, maar stuitte daarbij op com merciële bezwaren uit Amerika, waar de Sesamstraatrechten voor de helft berusten. Hilde: „Toen bleek dat ik geen kinderboe ken in Sesamstraat kon verwerken, wilde ik de zaak omdraaien. Van dit programma zou best een boek kunnen worden gemaakt, dacht ik en het lukte. Meulenhoff Educatief was ervoor te vinden". De studie pedagogie van Hilde, aangevuld met het bijvak massacommunicatie, kwam haar la ter goed te stade. Zij kwam bij de NOS terecht en maakte onder meer Spelen met Kinderen. Toen dat programma werd stopgezet en zij een aanbod kreeg een dergelijk programma in Amerika te maken, greep haar NOS-baas Ben Klokman in. Tot opluchting van Hilde, die met de papieren voor haar neus het aanbod aanlok kelijk vond, maar ook opzag tegen die hele verhuizing, met kinderen en al. Zo kwam Hilde van Oostrum bij Sesamstraat terecht, met vele frisse ideeën, die zij in prak tijk mocht brengen. Hilde zocht kinderen op en haalde ze naar de studio. Gaandeweg kwam zij erachter wat de kinderen wilden, wat voor hen van belang is en waar ze echt meer van wilden weten. De belangstelling voor kinderboeken, ten be hoeve van Sesamstraat, bracht Hilde van Oost rum in contact met Meulenhoff, waar men wel oren had naar Sesamstraat in boekvorm. Hilde: „Voorop stond echter de NOS-visie, dat aan het tv-programma niet mocht worden ver diend met bijprodukten. Er zou dus ook geen boek van mogen komen, op de manier van de Fabeltjeskrant. Overeenstemming Toch kwam men tot overeenstemming. Het boek van Tommie, Pino en Iene Miene, de hoofdA)lspelers in Sesamstraat, wijkt in opzet niet af van het televisieprogramma, het educa- tief-speelse karakter van het boek overstraalt elke gedachte aan neveninkomsten. Bovendien werd grote waarde gehecht aan goede en dus kostbare vormgeving, vanuit de gedachte dat kinderen niet moeten worden opgescheept met goedkope produkten. Voor het overzicht splitste Hilde van Oostrum het Sesamstraatboek op in vier delen, naar de jaargetijden, herfst, winter, lente en zomer. Uit elk seizoen werden de zeven dagen van een week gelicht, waarmee 28 hoofdstukjes werden bereikt, elk met een eigen onderwerpje. Hilde van Oostrum: „Sesamstraat mocht niet vervliegen". Hilde: „Op deze manier kreeg ik de mogelijk heid om de onderwerpen uit Sesamstraat op nieuw uit te werken. En wel zo, dat kinderen ermee aan de slag kunnen als ze dat willen. Een tv-programma is na uitzending onherroe pelijk voorbij, een boek kan je onder je hoofd kussen leggen. Ton Hasebos, die jarenlang eindredacteur bij Sesamstraat was, schreef voor het boek verhaaltjes voor het slapen gaan. Ik verzamelde bovendien veel visueel mate riaal, omdat ik er vanuit ga dat kinderen ge makkelijker met illustraties omgaan dan met teksten; bovendien schreef ik ook begeleiden de stukjes, meestal heel korte. De meeste daar van eindigen met een vraag aan het lezende kind, dat op die manier persoonlijk bij het on derwerp wordt betrokken, gaat nadenken en erover met ouderen wil praten. Ik neem zel den stelling, elke conclusie wordt aan kind en volwassenen overgelaten. Al ontkom je er na tuurlijk niet aan, dat je een persoonlijke visie weergeeft. In de oorlog heeft Hitler met beeld materiaal bewust gebruik gemaakt van nega tieve invloed op kinderen, die later doorwer king zou krijgen. Op die manier zou je Sesam-' straat democratisch vormend kunnen noemen, dus met begrip voor het gedrag van anderen, ook voor minderheidsgroepen. Als je bijvoorbeeld het onderwerp stelen neemt, wordt in het boek niet met zo veel woorden gesteld, dat stelen slecht is. Wel wordt gepraat over vormen van stelen. En hoe het woord stelen thuishoort in het rijtje kopen- ruilen-stelen. Uit het onderzoek is gebleken, dat alle kinderen wel eens stelen. Als je dat af doet met „stelen is slecht", klapt een kind dicht. Een dergelijk onderwerp wordt zo aan gepakt, dat het bespreekbaar blijft, op school met de onderwijzer en thuis met de ouders. Volgens afspraak wordt Sesamstraat als televi sieprogramma voor de helft gevuld met Ame rikaans materiaal en voor de andere helft met Nederlands werk. Alleen het Nederlandse aan deel komt in aanmerking voor het boek. De reden daarvoor ligt onder meer in het feit, dat met Nederlands materiaal dat voor televisie is gebruikt, nooit iets is gedaan. Bovendien blijkt Amerikaans materiaal vaak te moeilijk, te snel, voor de Nederlandse kinderen. Ook speelt een rol dat Amerika geen kleuter scholen kent en de Amerikaanse kinderen, die uren per dag tv-kijken, onder meer uit Sesam straat leren lezen. Dat aandeel hoeft de Neder landse televisie niet te leveren en komt dus ook niet in het boek voor. Wel zijn in het boek, behalve de verhaaltjes van Ton Hasebos en de stukjes van Hilde, werkbladen en liedjes uit Sesamstraat en spel letjes opgenomen, een getekend grapje en klei ne knutsela'..igen, allemaal naar aanleiding van het onderwerp dat in dat hoofdstuk aan de orde is. Voorts komt in het boek de serie teke ningen over de poes Dikkie Dik en Janneke voor, waarop heel jonge kinderen kinderen zelf hun fantasie kunnen botvieren. Hilde van Oostrum: „Alles in Sesamstraat, dus ook in het boek, komt rechtstreeks voort uit de dagelijkse belevingswereld van het kind. Daar om geloof ik, dat je uiteindelijk verschil kunt merken tussen kinderen die wel en die niet dagelijks naar Sesamstraat kijken. We maken niet zo maar een aardig kinderprogramma, we willen jonge kinderen aan het denken zetten, hun fantasie leren ontwikkelen, kortom, er ge beurt wat in hun hoofd. We nemen het, zoals men het ook in Amerika doet, op voor minderheidsgroepen. Niet met duidelijke opzet. Maar als je een negerjongen consequent in beeld brengt als alle andere jon gens, verliezen kijkende kinderen hun voor oordeel. Want ook het wegnemen van vooroor delen is een van onze uitgangspunten". Het boek van Tommie, Pino en Iene Miene komt over enkele maanden in de handel, tege lijk met een onderzoek, gericht op de tv-uit- zendingen en de verwerking daarvan door kinderen. Hilde van Oostrum: „De conclusies uit dat onderzoek zijn me bekend en ik heb er rekening mee gehouden bij de samenstelling van het boek. Ik denk, dat kinderen er heel veel mee kunnen doen, alleen en met volwas senen en daar ging het ons om". FRITS BROMBERG Gif in de boerensloten in Broek in Waterland. Hiero ver handelt vanavond een IKON-documentaire onder de titel „Een besmet dorp". De vondst van tienduizen den roestende vaten met che misch afval op de stort plaats in de Volgermeerpol der heeft ons na Lekkerkerk en elders opnieuw met de neus op het feit gedrukt van de gifbel(t), waarop wij le ven. Behalve de technische en politieke aspecten van dit gifschandaal, zitten er ook menselijke en economische kanten aan, in die zin dat een en ander te maken heeft met onze welvaartsmaat schappij. Ook daarvoor heb ben de makers van deze do cumentaire belangstelling. Hoe gaat de bevolking om met de angst en de onzerke- heid, die door dit alles wor den opgeroepen? Hoe komt de mens te staan tegenover het gezag, de overheid en de industriëlen, die ofwel ons dit hebben aangedaan dan wel te zorgeloos met dit spul zijn omgegaan? Het vertrou wen in de overheden zal er zeker een knak door krijgen. In Broek in Waterland blijkt de bevolking te verke ren op het randje van bur gerlijke ongehoorzaamheid. Even terzijde mag gesteld worden, dat bij het uitzen- I den van deze documentaire opnieuw het feit zich wreekt, dat het IKON altijd pas zendtijd krijgt aan het eind van de avond. Op de vrijdagavond lijkt dit moge lijk een geringer bezwaar dan op andere avonden. Ned. I 22.55 uur. Sport '80 In de rubriek „Sport '80" krij gen we de achterkanten te zien van zaken die in de sport een rol kunnen meespelen. Ned. I 19.25 uur. Sonja's Goed Nieuws Opnieuw hebben Sonja Ba rend en Ellen Blazer mensen naar de studio gehaald, die door wat zij aan wedervaren te vertellen hebben heen het oog gericht houden op de mooie zijden van het leven, althans in de opzet van Sonja. In elk Thijs van Leer komt bij Sonja fluiten en goed nieuws vertellen. Don McLean zingt in „Te lebingo". geval verschijnt Thijs van Leer ten tonele om als fluiten de gast te fungeren. Mogelijk vertelt hij ook iets over zijn plannen om samen met een groep Chilenen de rockpop te gaan dienen. Ned. I 19.50 uur. Twee voor twaalf Joop Koopman zet weer twee koppels tegenover elkaar, die wat zij niet uit het hoofd we ten in een boek mogen opzoe ken. Toch moeilijk genoeg om een woord te vormen. Ned. I 20.49 uur. BV Nederland Henk van Hoorn, Jan Tromp en Paul Witteman gaan op nieuw gesprekken aan met po litici teneinde meer klaarheid te krijgen in het gecompliceer de wereldje van het landsbe stuur. Ned. I 21.55 uur. Toppop Ad Visser heeft weer het nodi ge beeldende showwerk uit het buitenland over laten ko men teneinde daarmee illu straties te bieden van snelstij- gende of dalende hits, waarin het nochtans minder om het lijfwerk gaat dan om de mu ziek. Eigenlijk dus beelden waar je doorheen moet'kun- nen kijken. Ned. II 19.05 uur. hou t1 het LJ scherm in het oog Telebingo Mies Bouwman begeeft zich naar de Maastrichtse Eurohal om de zuiderlingen in staat te stellen hun geluk te beproeven en daarmee tevens een hoe veelheid goede doelen te die nen. Hopelijk werkt het knop penapparaat ditmaal beter. Anders heeft men wel wat no tarissen bij de hand. Gasten komen ook, zoals Katja Eb- stein, Nana Mouskouri en Don McLean. Ned. II 20.27 uur. Televizier Jaap van Meekren sprokkelde weer een reeks onderwerpen bij elkaar, die actueel zijn en waarover de kijkers meer zou den willen weten. Dat kan dan, ook aan de hand van mr. Hilterman, die precies zal ver tellen hoe het er bijstaat met de toestand in de wereld.. Ned. II 21.30 uur. Onschuldigen Op basis van een Amerikaanse roman ontstond het tv-pro- dukt „Noodkreet van de on schuldigen". Hierin stort een vliegtuig brandend op het huis van een verzekeringsdirecteur in het Ierse Dublin, waarbij zijn vrouw en kinderen omko men. Met behulp van een poli tieman en een journaliste zoekt hij naar toedracht, drijf veer en dader. In de hoofdrol Rod Taylor. Ned. II 22.15 uur. Morgenmiddag De reis rond de wereld in tachtig dagen, geheimzinnig vliegende insecten, Popeye en Ome Willem met zijn fillem komen morgenmiddag op de buis. Zaterdag Ned. I 15.32 uur. Nana Mouskouri te gast bij Mies. UTRECHT De president van de rechtbank in Utrecht, prof. V. J. A. van Dijk, heeft bepaald, dat het Humanistisch Verbond niet alsnog een toespraak van dr. J. H. Feddema over „Derde weg of derde wereldoorlog" hoeft uit te zenden. Feddema, docent niet-westerse sociologie aan de Amsterdamse Vrije Universiteit, had dat vorige week in kort geding geëist. In november heeft het Humanistisch Verbond in zijn programma „Vijf minuten bedenktijd" niet, zoals was afgesproken, Fedde- ma's inleiding uitgezonden, maar een tekenfilmpje. De speech ging over geweldloze weerbaarheid, maar de eindredacteur vond dat Feddema teveel tijd besteedde aan de „Derde weg", een stroming, die zowel communisme als kapitalisme verwerpt. De rechtbankpresident wees de eis niet alleen af, omdat toewij zing ervan feitelijk onmogelijk is - de band met de opname van Feddema is al uitgewist - maar ook omdat hij het niet eens was met Feddema, dat diens recht op vrije meningsuiting is geschon den. Dat recht garandeert namelijk, volgens prof van Dijk, niet zonder meer de vrijheid, meningen via de televisie te uiten. Bovendien heeft Feddema zich niet gehouden aan de afgespro ken indeling van zijn toespraak. Afgezien daarvan schept een overeenkomst zoals die tussen Feddema en het Humanistisch Verbond volgens de president niet de verplichting, daadwerke lijk opnamen uit te zenden waarvan de inhoud niet stockt met opvattingen van de zendgemachtigde omtrent levensbeschou wing en dergelijke. Het Humanistisch Verbond had zich ook nog beroepen op arti kel 10 van de omroepwet. Dat hoefde, gezien de andere overwe gingen van de president niet meer ter sprake te komen. Maar mr. van Dijk meende wel, dat het in dit geval niet van doorslag gevende betekenis kon zijn, omdat het Humanistisch Verbond, gezien de inhoud van Feddema's speech, de verantwoordelijk heid daarvoor wel op zich had kunnen nemen. De rechter was het niet eens met Feddema's stelling, dat hij bij het Hum. Ver bond recht heeft op vrije m NEDERLAND 1 NOS 18.25 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Jeugdjournaal 18.36 Sesamstraat 18.50 Paspoort voor Spanjaarden VARA 19.00 Scooby Doo 19.25 Sport '80 19.50 Sonja's Goed Nieuws Show 20.49 Twee voor twaalf NOS 23.40 Journaal 23.45 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS 18.57 Journaal AVRO 18.59 Doctor Snuggles 19.05 AVRO's Toppop AVRO 20.27 Telebingo II 21.30 Televizier magazine 22.10 De toestand in de wereld 22.15 Noodkreet van de onschuldigen tv-film NOS 23.55 Journaal 24.00 Nieuws voor doven en slechthorenden -ohe Familie, tv-serie. 18.30 Act. 18.45 Kleuterserie. 18.55 Eine ameri- kanische Familie, tv-serie. 19.25 Reg. magaz, 19.59 Progr.overz. WDR- 18.00 Popmuz. 18.30 Tekenfilmserie. 18.40 Popmuz. 19.15 Act.L Journ. 20.15 Hochster Ein redo (A big hand for a Amer. speelfilm. 21.45 22.30 Act. 23.00 Feuerf J'* 1 tv-tllm. 00.45-00.50 Journ. vrlJe 0 spaden DUITSLAND 2 eikbaarl 18.20 Slapstick. 19.00 Journfdt dooi Reportages. 20.15 Derrick, pgeente L rle. 21.15 Tegtmeier klart aufjf| rie. 22.00 Act. 22.20 Cult, Ijeispat 22.50 Sport. 23.20 Wege zun> het VC (Paths of Glory), Amer. spp gevaa 00.45 Journ. Le Rijni DUITSLAND 3 WDR gaz. 19.45 Cult, magaz. 20.0( 20.15 Document. 21.00 Repot Relig. progr. 22.00 Tagebucl BELGIE NED. NET 1 18.00 Tekenfilmserie. 18.15 H progr. 18.30 Open School. Slapstick. 19.05 Gastprogr.' iree). speelfilm. 22.00 Fi 22.50-23.05 Journ. BELGIE NED. NET 2 BELGIE FRANS 18.15 Spelprogr. 18.30 Liters gaz. 19.00 Reg. magaz. 19.29 ber. 19.30 Journ. 19.55 Inform. 21.15 I I'interieur, NEDERLAND 1 NOS 10.20 Fries voor niet Friezen 10.45 Russisch voor beginners 11.30 Mirkroprocessors 1 en 2 12.00 Gedragstherapie 13.00 Nieuws voor slechthorenden 15.30 Journaal VARA 15.32 VARA's filmclub 17.25 OR zeggenschap NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden Laredo. 12.00 Presseschau. 12.05 Ta- gesschau 12.25 ARD-sport extra. 13.35 Progr. overz. 14.40 ARD.-ratgeber. 15.25 HILVERSUM 1 KRO: 18.11 Echo. 18.21 (S) Punt uit. 19.ba L,ns r. Overweging 20.02 (S) Country time. 21.02 - -u?-*u (S) Nine o'clock jazz. 22.02 (S) Goal. NOS: BELGIE FRANS 14.40 Theatre Walton. 16.05 l| progr. 16.35 Inform, progr. CDA. VOO: 19 00 Veronici' sriF2*-22233300 01 leblj. OVERHEIDSVOORL.: Bij de TROS werden gistera vond de „Lessen in liefde" af gesloten met „De bekentenis". Een ongetwijfeld wel weer amusante aflevering, met vooral een voortreffelijke rol van Jan Retel als de kluchtige rechter. Samenvattend moet overigens gezegd worden, dat Jan Keja, die de hele zaak re gisseerde, met deze lessen niet op zijn allerbest was. Zijn Guy de Maupassant-verhalen had den destijds, dunkt mij, een hoger niveau, maar ik geef toe dat het in dat geval dan ook ging om een vrij uitzonderlijke prestatie. Inmiddels zijn we al bijna weer vergeten dat hij nog niet zo heel lang geleden enige moeilijkheden met zijn omroep had, ik meen onder meer vanwege de hoge kosten die aan de serie waren verbon den, en die er wel aan waren af te zien. Enfin, daarna is Jan Keja dan ook overgestapt naar de KRO. De ombudsman leek gisteren ook weer antwoordman te zijn, eentje. Op zo'n moment 1 de rubriek iets van Klant, maar dan in rr materiële zaken. Het j gens nauwelijks in welk soort onmogeL^^ moeilijkheden mensen te£ blijken te kunnen komenLj ^aal varieerde van een dame een open haard had laten leggen, waardoor de merdeur niet meer open L rp<ttai tot en met een heer dieLnde j cursus vlot leren praten bedoeld, sprekendheid in zijn sch< had geschoven gekregen, goed, de ombudsman, Bom, had intussen ook klein maar belangrijk [oorkorr verval le zaak Hef vc e zaak ook slechi worde ferigens el am Hij kon namelijk bekendr ken, dat de geestelijk gehi capten onder ons vooi door het Sporthuis Centf ook groepsgewijs, zullen I den behandeld als ieder aflDEN - Zoals het natuurlijk ook M? heeft HERMAN HOFHUlf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 2