Guusje Prent en het elan
van jonge revolutionairen
„Vogel vrij" vóór en
over jonge mensen
hou tt
het l
scherm
in het
oog
Verwijt van
censuur aan
Human. Verbond
TELEVISIE VANAVONI
TELEVISIE VRIJDAG og
Hiii
RADIO VANAVOND
RADIO VRIJDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
DONDERDAG 22 JANUARI 1981 PAG lij AC
HILVERSUM - Men mag het leven van een
filmmaker niet leggen naast het verhaal
van diens film. Er wordt uiteraard uit eigen
tevensbeleving geput, maar fantasie en de
wereld rondom dragen evenzeer feiten aan
die bepalend kunnen zijn voor een film. In
het geval van Guusje Prent ontkomt men
echter tenauwernood aan een vergelijking.
Zij maakte onder de titel „Van een andere
orde" een filmisch verslag over de resulta
ten tot op heden van het anti-autoritaire stu-
dentenverzet. Dit vond een begin in de bezet
ting van het Amsterdamse Maagdenhuis op
het einde van de zestiger jaren, een vorm
van studentenverzet, dat gericht was op een
maatschappelijke omwenteling.
In hoeverre leidde deze omwenteling tot een
nieuwe maatschappij? Guusje stelde zich die
vraag, zocht naar een filmisch antwoord en
vond Paul Kramer en Ot Louw bereid om sa
men met haar het antwoord een beeldende
vorm te geven. NOS-tv en CRM staken er
mede geld in en vanavond bereikt dit produkt
de huiskamer via de beeldbuis op Ned. I om
22.10 uur.
Wat het Amsterdamse studentenverzet o.a. op
riep mag als bekend worden verondersteld:
klagende professoren, die zeggen en schrijven,
dat zoveel tijd verloren gaat aan het overleg
met studenten over welke stof niet en wèl ge
doceerd zal worden, dat men aan colleges nau
welijks meer toekomt
Dit terzijde. Guusje liep met de camera een jon
ge advocaat na die vertelt hoe het hem vergaan
is na zijn studie. Zijn verhaal staat heel dicht bij
dat van Guusje's ervaringen, omdat zij ook zelf
afgestudeerd juriste is met ervaring in alterna
tieve rechtswinkels, waar de kleine man voor
een appel en een ei juridische hulp kan krijgen.
Stammend uit een VVD-milieu laat de jonge
advocaat Herman Doeleman weten destijds
sterk begaan te zijn geweest met die maatschap
pelijke groep van onvermogenden die altijd aan
het kortste eind trokken en zich geen „dure"
advocaat konden permitteren om aan hun recht
te komen. Zodoende kwamen hij en zijn colle
ga's tot de stichting van een collectief dat voor
een habbekrats rechtshulp ging bieden. Om te
kunnen werken vanuit de levenssfeer van min
vermogenden namen zij genoegen met een mi
nimumloon. Advocaat Doeleman bracht een
aantal zaken voor de rechter die hij succesvol
afrondde. Dat deed zijn reputatie geen kwaad.
Tegelijk zag hij in zijn eigen omgeving studie
genoten van vroeger werkzaam in meer lucra
tieve juridische zaken. Zijn aanvankelijke revo
lutionaire elan krijgt daardoor een gevoelige
tik. Hij vindt, dat hij op zeker moment ook fi
nancieel de vruchten mag plukken van een
veeljarige studie en toont zich geneigd de
De filmende juriste Guusje Prent met links filmmaker Paul Kramer en rechts
filmtechnicus Ot Louw.
rechtswinkel en daarmee de kleine man te ver
geten.
Aldus naar waarheid opgetekend uit de samen
leving, maar eigenlijk toch een ontnuchterend
beleven aan de buis om te zien hoe voor geld en
een goede carrière maatschappelijke idealen
moeten wijken. En zo is het meer juristen, art
sen en acteurs vergaan.
Guusje Prent daarover ondervraagd: „Als juris
te werkte ik op gevestigde advocatenkantoren,
maar het beviel mij daar niet. Op zoek naar an
der werk kwam ik in de filmwereld terecht
met mensen als Ate de Jong, Pim de la Parra
en Wim Verstappen. Uiteindelijk raakte ik toe
aan een eigen film samen met Paul Kramer,
die een filmopleiding volgde. Wij beiden maak
ten deze, onze eerste film. Of deze film weinig
perspectief biedt, zij laat in elk geval zien hoe
mensen in elitaire beroepen, beroepen voor de
betere standen, bereid zijn om tegemoet te ko
men aan mensen die tegen de glamour van dat
soort werk aankijken en niet weten hoe zij zich
van hun diensten kunnen bedienen. We lopen
met plannen om op dezelfde wijze de wereld
van dokters en psychologen open te leggen
voor een groter publiek. Zo hebben we nog
meer zaken op ons programma staan, bijv. ar
beiderszelfbestuur, maar al die zaken zijn niet
zo gemakkelijk in beelden weer te geven. Ook
in de film van vanavond hebben we er naar ge
zocht weer te geven hoe mensen met een oplei
ding er in de afgelopen jaren in geslaagd zijn
om hun kennis en kunde ten gunste te laten
werken van mensen die er niet uit zichzelf toe
gekomen zouden zijn om daarvan gebruik te
maken. Die advocaat Doeleman kan dan kiezen
voor beter betaald werk, de voortgang van de
anti-autoritaire samenleving zien we momen
teel ook door krakers en milieubeschermers".
Zij is overigens wel van mening, dat je mooie
maatschappelijke idealen alleen in stand kunt
houden als je financiëel vrij staat. Zo niet, dan
moet je concessies doen aan je zelf. Zo werkte
zij eens mee aan films voor en over Philips en
de wegenbouwers. Zij had dat liever niet ge
daan, maar zat toen om geld verlegen. In die
zin herkent zij in de advocaat Herman Doele
man ook haar eigen persoonlijke besognes
Actrice Ellen Verhey lijkt uit harder hout ge
sneden, wellicht minder bevlogen door maat
schappelijk succes dan door mededogen met de
onderliggers. Zij hielp in haar Haagse tijd als
antwoord op de Amsterdamse tomatengooierij
bij de Nieuwe Komedie vormingstheater uit de
grond stampen. Nu is zij daarmee nog druk
doende bij de Rotterdamse Bloemgroep. Zij laat
in Guusje's film zien hoe improviserend toneel
tot stand komt, hoe er moeizaam wordt ge
zwoegd op het scheppen van toneel waarvoor
de onderwerpen gekozen zijn uit de samenle
ving zelf en niet uit bestaand repertoire. Hans
Croiset van het Publiekstheater krijgt de kans
om zijn keus voor bekende of veelbesproken
stukken toe te lichten. Hij neemt zelfs de kans
waar om zijn bewondering uit te spreken voor
de beoefenaren van het eigenlijk veel moeilij
kere vormingstoneel, maar Ellen en haar colle
ga's nemen de moeite er elke dag op te zwoe
gen. Ellen maakt hierbij van haar hart geen
moordkuil. Zij vertelt van het ontmoedigende
werken in deze toneelbranche met weglopende
mensen die het niet meer zien zitten, met jon
geren ook die met idealen beladen het vor
mingstoneel binnenstappen en alles weer van
voren af aan willen uitproberen, ook die dingen
waarvan een veeljarige ervaring Ellen heeft ge
leerd, dat je iets zó moet doen en niet anders.
Praat het die jongeren maar uit het hoofd.
Doodmoe word je ervan, allemaal verloren tijd
die aan het eigenlijke spelen besteed had kun
nen worden.
Het is in deze stukken film, dat de filmende ju
riste Guusje Rolprent, zoals zij in Amsterdamse
filmkringen heet, dramatische accenten heeft
kunnen leggen, meer dan in de afgewogen
overwegingen van advocaat Doeleman. Maar
over het geheel genomen tekent deze uit de
werkelijkheid genomen film wel het dilemma,
waarvoor zij gesteld worden die wezenlijk on
baatzuchtig voor de samenleving in de weer
willen zijn. Hoe lang houden zij dat vol met
wegcijfering van zichzelf, als het grote geld
lonkt?
Verheeld kan niet worden, maar de film gaat
daar onvoldoende op in, dat de eerstelingen in
het uit de maatschappelijke verstarring verlos
sen van de advocatuur er gedurende tien jaar
in zijn geslaagd een net van wetswinkels en bu-
ro's voor rechtshulp op te richten, vooral in de
grotere steden. Zij hebben heel wat op gang ge
bracht en bereikt dat de minder gefortuneerde
mens zijn rechten behartigd weet. Een stuk so
ciale advocatuur, waar de rechtsregels een an
der accent krijgen, een tegenwicht ook tegen
klassejustitie. De daarvoor nodige sociale inspi
ratie zal echter voornamelijk van jongere juris
ten moeten komen. En dan maar hopen, dat ze
het lang volhouden op de manier van actrice
Ellen Verhey. Die tendens toont deze film wel.
TON OLIEMULLER
„Vogel vrij" is de titel van
een nieuwe reeks tv-pro-
gramma's vóór en over jon
ge mensen. In vijf maande
lijkse afleveringen zal wor
den stilgestaan bij de wijze
waarop jongeren reageren,
wanneer ze geconfronteerd
worden met een bepaald
probleem. In de eerste afle
vering van „Vogel vrij",
vanavond, staat een meisje
centraal. Samen met haar
drie broers zwierf zij al op
jonge leeftijd van tehuis
naar tehuis, omdat haar
moeder overleden was en
haar vader ernstig ziek. Aan
hun zwervend bestaan
kwam een einde, toen een
jong echtpaar hun huis als
onderkomen aanbood. En zo
ontwikkelde zich in een
kleine eensgezinswoning
een „vreemd", maar geluk
kig gezinnetje, met (plee
gouders tussen de vijfen
twintig en dertig jaar en
kinderen, van wie sommi
gen al ruimschoots de tie
nerleeftijd hadden bereikt.
Kardinale vraag in deze uit
zending is dan ook: Waarom
stellen niet meer echtpaar
hun huis en leven open voor
ouderloze kinderen uit één
gezin, zodat voorkomen
wordt dat dergelijke kinde-
ren gescheiden van elkaar in
tehuizen moeten leven?
Ned. I 19.05 uur.
Wollies wereld
Wollie vindt zichzelf zó lelijk,
dat zij ruzie krijgt met haar
Ja, natuurlijk
Onderwerpen die quizleider
Jan Just Bos ditmaal aan de
orde stelt, zijn: Vlinders in Eu
ropa, Nederlandse vleermui
zen en Ecosystemen en de in
vloed van de mens daarop. Het
dier van de maand is deze
keer de kangoeroe.
Ned. I 19.30 uur.
Lucy Ball
Op een feestavond van de
bank wordt de buikspreker
Paul Winchell uitgenodigd.
Als deze vlak voor de voorstel
ling zijn poppen mist, besluit
Lucy zelf voor sprekende pop
te spelen.
te spelen.
Ned. I 21.1
Quichot
.05 uur.
Don Quichots nichtje en zijn
huishoudster zijn dodelijk on
gerust, omdat Don Quichot al
drie dagen van huis is. Wan
neer hij dan eindelijk na een
onfortuinlijk ontmoeting met
kooplieden uit Toledo arri
veert, vertroetelen zij hem als
een klein kind en proberen zij
de brave borst te genezen van
zijn ridderdromen.
Ned. II 18.59 uur.
Danedyke
Pastoor Septimus heeft de toe
gang tot de dorpskapel voor
zien van een alarminstallatie,
's Nachts treedt het alarmsys-
Piet Hendriks als Willem en John Leddy als Koos in een scène uit „Zeg 'ns AAA".
teem in werking. Wat de pas
toor niet weet is, dat de twee
boeven toekeken terwijl de ap-
Saratuur werd aangebracht,
fed. II 19.25 uur.
Hoe bestaat het
Programma waarin Ati Dijck-
meester, Hans Emmering en
Joop Brussee lach- en verba
zingwekkend zaken aan de
orde stellen.
Ned. II 20.27 uur.
Malu
Ook in Malu's kennissenkring
is niet alles pais en vree.
Vriendin Jo is dolverliefd op
Jorginho. De wederzijdse fa
milies zijn echter fel gekant
tegen hun vriendschap.
Ned. II 20.45 uur.
Zeg 'ns AAA
huis prima geschikt is als
woonruimte voor een student.
Ook Nancy is in de weer voor
krakers, die bang zijn voor
ontruiming. Zelfs moeder Ly-
die en chirurg Hans worden
Roald Dahl
Paul Duveen is dol op snelle
auto's. Om complimentjes uit
te lokken neemt hij regelmatig
een lifter mee. Een van hen,
Michael Fish, beleeft een be
wogen ritje.
Ned. II 22.00 uur.
Het panel van „Hoe bestaat het": V.l.n.r. Hans Emrrisring, Ati Dijckmeester en Joop Brussee.
UTRECHT Dr. J. H. Fed-
dema, docent niet-westerse
sociologie aan de vrije uni
versiteit, heeft in kort ge
ding van het Humanistisch
Verbond geëist, dat het als
nog een toespraak over
„Derde weg of derde wereld
oorlog, op tv uitzendt.
Het geding diende voor de
president van de rechtbank in
Utrecht, prof. mr. V. J. A. van
Dijk. De president probeerde
nog een vreedzame oplossing
„dat is deze materie wel
waard" maar het Humanis
tisch Verbond bleef bij zijn
weigering.
Feddema was op de valreep,
omdat een eerder geplande
uitzending niet doorging, in
november door het Humanis
tisch Verbond uitgenodigd <om
met een praatje de uitzending
„Vijf minuten bedenktijd" te
vullen. Na een voorbespreking
werd de toespraak twee keer
opgenomen, maar vervolgens
zag Feddema tot zijn verras
sing de tekenfilm „De haai en
de kleine visjes" op de beeld
buis verschijnen. Eindredac
teur R. van der Linden bleek
te hebben besloten Feddema
niet op het scherm te brengen.
Tijden het kort geding voerde
Feddema's raadsman mr. H. J.
van Wijk aan, dat het Huma
nistisch Verbond zich schuldig
heeft gemaakt aan censuur,
dat het Feddema's recht op
vrije meningsuiting heeft aan
getast en dat het zich niet aan
de overeenkomst met Fedde
ma heeft gehouden.
NEDERLAND 1
NOS
18.25 Nieuws voor doven
en slechthorenden
18.30 Jeugdjournaal
18.36 Sesamstraat
18.50 Paspoort - voor Turken
19.00 Wollie s Wereld
19.05 Vogel vrijjeugd
programma
19.30 Ja natuurlijk kwis
21.05 Lucy en de buikspreker,
serie
NOS
21.37 Journaal
21.55 Den Haag vandaag
22.10 Van een andere orde
documentaire
23.05 Journaal
23.10 Nfeuws voor doven
en slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
18.57 Journaal
VARA
18.59 Don Quichotteken
filmserie
19.25 Het mysterie van
Danedyke,
serie
NOS
20.00 Journaal
VARA
20.27 Hoe bestaat het
20.45 Malu een vrouw
Braziliaanse serie
21.35 Zeg ns AAA
comedy serie
22.00 De onvoorstelbare
wereld van
Roald Dahlserie
22.25 Achter het nieuws
NOS
23.20 Journaal
23.25 Nieuws voor doven
en slechthorenden
DUITSLAND I
(Reg. progr. NDR: 18.00 Soring
und harte Nusse, tv-serie. 18 3:
al. 18.45 Kleuterserie. 18.55 Rë
gaz. 19.25 Sport. 19.59 Progr]
WDR: 18.00 Inform, magaz.^
Westside Hospital, tv-serle. 19™
tual. 19.45 Inform. progr.).] J
Journ. 20.15 Docum. 21.451
progr. 22.30 Actual. 23.00 Ant|
tinger, tv-film. 0.45 Journ.
DUITSLAND II
18.20 Kreuzfahrten elnes Gloj
ters, tv-serie. 19.00 Journ.
Amus. progr 21.00 Actual. 21.1
var. progr. 22.05 Behinderte)
tv-film. 0.05 Journ.
DUITSLAND III WDR
18.00 Kleuterprogr. 18.30
psychologie. 19.45 Journal 3.
Journ. 20.15 Wollen Sie mit nhEN
zen (Voulez-vous dancer ave
Franse speelfilm. 21.40 Docum
Filmdocumentaire. 23.10 Jourifbrui
BELGIE NEDERLANDS NET I
18.00 Poppenfilmserle. 18.05
kaanse comedy serie. 18.30
klnderprogr. 19.00 Korte film, coste
Politiek getint progr. 19.37 Me<
Morgen. 19.45 Journ. 20.10
progr. 20.45 Actual: magaz.
Dallas, Amerikaanse tv-serie.
Sportprogr. 22.50 Journ.
BELGIE NEDERLANDS NET II
Van 18.00 tot 20.10: Ziet f
20.10 Romeo en Julia (Rome
Juliet), toneelstuk. 22.55 Filmri
ook
leek
de
e loi
etje
(em;
gieb
sledt
tig t
BELGIE FRANS
18.19 Spelprogr. 18.30 Politie!0
19.00 Reg. journ. 19.25 w£we
19.30 Journ! 19.55 Reportsgejde aj
Inform, progr. 20.25 Filmróg v
Daarna: Journ. en weerber. perer
BELGIE FRANS 2 'en h
13.30-14.00 en 17.40-18.30 Tefjken
18.30 The Muppet Show. Met afen zi
Bruce Forsyth. 19.00 Zie Net l^der
Contacts. Wegeninformatie. -
Concert: La fète r
20.50 Medicls 1980.1
re film van Christian tpT
ne en te Florence.
Engelse les - no.
no. 28: I enjoy it.
NEDERLAND 1
NOS-NOT
10.15 Schooltelevisie
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
DUITSLAND I
10.00 Journ. 10.03 Amus. progr.
10.50 Inform, progr. 11.35 Umschau.
12.10 Gevar. progr. 12.55 Persoverz.
13.00 Journ. 16.15 Journ. 16.20 Do
cumentaire. 17.05 Reportage. 17.50
Journ. (Reg. progr. WDR: 8.10
Schooltelevisie.).
DUITSLAND II
9.15 Kinderprogr. 10.00 Journ.tL,
Amus. progr. 10.55 Inform. Llv'
11.35 Umschau. 12.10 Gevar. i
12.55 Persoverz. 13.00 Journ.
Inform, serie. 16.45 Journ.
Sport. 17.40 Gevar. progr.
DUITSLAND III WDR
8.00 Gymnastiek. 8.10 en
Schooltelevisie.
^ei
BELGIE FRANS
14.00, 14.30 en 15.00 SchoolteL
17.00 ONEM-meded. 17.15 Scfjl
levlsie. 17.45 Gevar. jeogdprog|
DEN
en ti
ie di
HILVERSUM I
NOS: leder heel uur nws. NCRV: 18.11 (S)
Hier en nu. 18.30 (S) Daar waar de molens
staan. 18.45 (S) Leger des Hellskwarlier.
19 02 (S) De wereld zingt Gods lof. 19.53 (S)
Lichtsein. 20.03 (S) Orgelconcert. 20.35 (S)
Llterama-donderdag. 21.02 (S) Op de vrije
toer. 22.02 (S) NCRV-Donderdag-Sporl.
22.50 (S) Politiek bekeken. NOS: 23.02 (S)
Met het oog op morgen. KRO: 0 02 (S) De
Nachtspiegel. 1.02 (S) Tussen de hoezen
met Winfried Povel. 3.02 (S) Half-Weg. 4 02
(S) Herrie op I. 6.02 (S) Van zessen klaar
wakker. 6.50 Het levende Woord.
P.P.: 18.50 Uitz. var
Zo hoor je nog eer
kaart gespeeld. 21.00 (S) Don Ju'al
muz. 22.30 Nws. 22.40 (S) Kamern
(S) Jazz spectrum. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
NOS: leder heel uur nws. 18.0
Avondspits met de Nationale t
TROS: 19.02 (S) Poster (56). 20.02
Maat's Soul Show. 22 02 (S) Sesjun.l
Z* }~2 Raadschelders van het Omroep-
llCnt- pastoraat 9.03 (S) Anne van Eg-
HHVERSUM NOS: leder heel uur nws. KRO:
dB 7.03 Echo. 7.30 Sociale Inform.
8.03 Echo. 8.30 Pastoor A.C.
Echt
mond. .12.03 (S) Van Uur tot Uur.
13.03 Echo. 13.15 (S) Kruis of munt. 14.02
(S) The Complet. 16.02 (S) Op de Valreep.
17 57 Marklber. i.s.m. K.N.B.T.B.
VPRO: 7 00 Nws. 7.10 Och
tendgymnastiek 7.20 Radio
nieuwsdienst VPRO (7.30. 8.00
en 8.30 Nws.). 9 00 Gymnastiek
J1. 9.10 Waterstan-
9.15 Expres-VPRO. NCRV:
10 30 Van Minstreel tot Mondriaan (3). NOS:
10 45 Werkbank. AVRO: 10.55 Schoo'radio.
TROS: 11.20 Week in - week uit. 12.26 Me-
ded voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.36 Aktua. NOS. Meer over minder. 14.20
zeepkist. 14.45 Onder schooltijd.
WW 7 02 <S) Ronduil °P drie 6
flk EO-Metterdaad Memo. 8.|
pj Tijdsein. 9.03 (S) De mij
A»OP Fruitmand. 10.03 (S) Muzii.,
*rw liet 10.45 La Luz ve#<
NCRV: 11.03 (S) Pop non stop. 12j
Goeiemlddag. VOO: 14.03 (S) De T.pfl
15.20 (S) Popjourn. 15.30 (S) De Top|
HnréRpl NOS: 7.00 Nws. 7.02 (S) I
9.00 Nws. 9.
9.35 (S) Vrijdagmoi
15.00 't Kan v
i. 15.30 Van o
KiASSll*.
cello: Klass. muz. VOO: 1 ,t
Muz. voor miljoenen (12.00 Nws.). EO:
(S) Klass. klankjuwelen. 14.00 N»
(S) Theologische verkenningen.
Orgelbespeling 14.40 (S) Plaat}
VPRO: 15.00 (S) Muz. op v
De hele dag vreugdevolle
beelden over de terugkeer van
de gijzelaars. Er moet iets dra
matisch gebeuren wil de tele
visie haar beste functie als me
dium weer eens kunnen waar
maken. Daarbij verbleekte gis
teren alles. Dat was niet zo
moeilijk, want er stond niet
veel opzienbarends op het pro
gramma. Het tijdverdrijf werd
voor velen bovendien gedeva
lueerd omdat Veronica in de
plaats van Hitchcocks Psycho
een onbelangrijke voetbalwed
strijd uitzond. De film is nu
verschoven naar 18 februari.
Interessant was wel Kenmerk
door twee onderwerpen. Een
impressie van een debat in de
Vrije Universiteit te Amster
dam over de kernwapens en
een reportage over de euvelen
van het thuiswerk. Het eerste
had gezien het belang langer
gekund, het laatste dienove
reenkomstig korter zonder dat
het aan duidelijkheid zou heb
ben ingeboet. Voor de beknop
te weergave van het debat in
de VU verontschuldigde de
omroepster zich bij voorbaat
met te zeggen dat er geen ech
te hoogtepunten in zaten. Met
uitzondering dan van het mo
ment toen een dienblad met
glazen over Den Uyl dreigde
te tuimelen. Niet lang geleden
gebeurde soortgelijke onhan-
'Ei
Pi
ui
digheid toen Den Uyl met en i
Agt aan een tafel zat. Beht tei
dens flarden van opmerki 's in i
van Den Uyl, Lubbers,
louw en Faber van het
drong van wat werkelijk J
sproken is weinig tot de k
door. Er was wel een inge
keld en weinig overtui
geschuif welke wapens ei"
ken door Nederland verm
zouden moeten worden,
deling mocht het nuttig e
tenslotte samenvatten. N^
ie op de markt staat, zei
Loven en bieden. Ieder w|
mooier uitkomen dan de
der. De manier waarop
vraagstuk in ons land w
aangepakt vindt hij verk
In elk geval leverde het c
geen spoor van een doorbr
Het onderwerp over het tl
werk onthulde een ni(
marktmogelijkheid. Fabri
die ontmanteld worden s< dj?™
ven bepaalde producties
thuiswerkers. Dat is veel f 'q-j,
koper. Die thuiswerkers z
van 's morgens vroeg tot
diep in de nacht voor een j "V
rotcenten en zonder recht!
plakken, speldjes in te st 5
en dergelijke. Een in om
toenemende bezigheid n
aantal thuiswerkers w°rdr
schat op 10.000 die ooL
de vakbeweging nauwe
bekend is. n ln 1
HERMAN HOFHUl1977 v
e voot
verzc
conf