gehoordgezien
f
Leen Jongewaardna tien
jaar weer eigen solo-elpee
Hitchcock met „Psycho"
of voetbal van Ajax
TELEVISIE VANAVO
rV
TELEVISIEDONDERD,
RADIO VANAVOND
RADIO DONDERDAG
lid
RADIO/TELEVISIE
Marco Christina
Samen dezer dagen en in de
naaste toekomst op de tv,
eerder zelfs al als duo op de
filaat, het puik der zoete ke
en, Marco Bakker en
Christina Deutekom, in
luchtig liedwerk of in lief
desduetten persoonlijke ge
voelens uitwisselend. Hou
den die twee nu ook van el
kaar? Of doen ze maar als
of? Als je iemand perse niet
zou mogen, breng je het dan
op om aanminnig tegen el
kaar te doen, net alsof je
diep onder de indruk bent.
Is het leven meer dan to
neel of uitsluitend toneel?
Er staan nog meer samen-
zangen op het tv-program-
ma. Die twee kunnen voor
lopig vooruit. Dat zou toch
niet op te brengen zijn als je
ook niet geraakt zou zijn
door elkaar, als je niet sa
men op dezelfde golflengte
zou zitten, wederzijdse in
spiratie, verlopend langs
onzichtbare lijnen, maar dat
toch merkbaar uitwerkt. Er
moeten oprechte gevoelens
achter steken. Anders kun
je de blijvende bewondering
wel vergeten, zo goed als
het verkeren in eikaars vo
cale vaarwater. Dat wilde
een medewerker van de
NCRV-gids ook wel eens
weten. Die journalist er op
af met aan beiden dezelfde
vraag: Mag je hem/haar? Zo
kwamen zij ertoe hun me
ning over elkaar te spuien.
Marco vindt van Christina,
dat zij er steeds mooier gaat
uitzien, veel meer ontspan
nen en zelfbewuster dan
toen zij aan haar internatio
nale carrière begon. Zij
voelt zich nu volledig op
haar gemak als ster. in de
operawereld. Ze weet zelf
wat goed voor haar is. Haar
zang heeft een hoog vocaal
niveau. Daar komt bij, dat
zij een schat van een vrouw
is wat iets anders is dan een
doetje. Zij en de operawe
reld hebben veel te danken
aan haar man als de man
die achter haar staat. An
ders zou la Deutekom mis
schien niet verder gekomen
ziin dan de keuken. En
Chrstina vindt van Marco,
dat er in hem eigenlijk niets
is wat haar tegenstaat. Zij
vindt hem mooi, dat is trou
wens wederzijds, ook een
tikje ijdel, net niet genoeg
om daar over te vallen,
vindt Christina. Verder is
hij een fantastische zanger
en een fidele collega. Als je
zijn vriend bent, kun je op
hem bouwen. Soms lijkt het
wel of hij je broer is, zo soli
dair staat hij naast je. Kort
om-, zo te horen en te zien
zijn zij wel gelukkig met el
kaar.
Frits
Vanavond op Hilversum 3
van zes tot zeven mag men
als men bij wil blijven de
„Avondspits" niet missen.
Frits ontvangt dan Ben Jo-
link, zanger/gitarist van de
Achterhoekse popgroep
„Normaal", die zoveel dia
lect in zijn optreden doet.
Met Frits Spits is het altijd
zo, dat hij een door hem ge
node gast laat bepalen wie
er de volgende keer mag
komen. Vorige week was
het slagwerker Herman van
Boeyen, die Jolink een im
ponerende persoonlijkheid
vindt, waard in de „Avond-
spits" te verschijnen. Aan
dat verlangen geeft Spits
vanavond toe. In het laatste
kwartier van zijn program
ma, omdat voornoemde van
Boeyen hem heeft verteld,
dat Jolink pas een echte ar
tiest is.
John
Die advertentie uit dank
voor de bewezen belangstel
ling bij de dood van John
Lennon van Yoko in een
Engelse krant is maar een
van de verschijnselen bij
het verscheiden van deze
ex-Beatle. Er gebeurde nog
veel meer dan meeleven. Er
kwam ook een stevig stuk
commercie op gang. Daaro
ver wil „Walhalla" het van
avond hebben, het KRO-
popprogramma op Hilver
sum 3 om 23.00 uur. Voor
dit programma is de mede
werking ingeroepen van
Hans de Bruin van de Beat
les Werk Groep.
Willem
De Berlijnse „Grtine Wo-
che", de jaarlijkse levens
middelententoonstelling in
W.-Berlijn, krijgt een Ne
derlandse vertegenwoor
diging in Willem Ruis, de
man die zaterdagavond bij
Sonja nog uitlegde hoe de
Duitsers een gering gevoel
voor humor bezitten, al
thans voor zijn humor. Die
week wordt van 23 jan.
t.e.m. 1 febr. gehouden en
zeker zal Willem de kans te
baat nemen om de bloem
van de Hollandse groente te
laten floreren en daarmee
de spruitjeslucht helpen
verdrijven. Maar had men
hiervoor niet beter de man
van de „bloemkoolluh"
kunnen nemen?
WOENSDAG 21 JANUARI 1981 PA(
NEDERLAND I
NOS
18.25 Nieuws voor doven
en slechthorenden
18.30 Jeugdjournaal
18.36 Sesamstraat
18.50 Staatsloterij - 3e
trekking 698e loterij
18.55 Toeristische Tips
19.00 Van gewest tot gewest
PP
19.50 Zendtijd tbv het
Gereformeerd
Politiek Verbond
NOS
20.00 Hollywood filmserie
20.30 PK tv-serie
21.37 Journaal
21.55 Den Haag Vandaag
22.10 Panomariek
22.40 Studio Sport
23.10 Journaal
23.15 Nieuws voor doven
en slechthorenden
NEDERLAND2
TELEAC
•18.27 Engels voor beginners
les 14 en 15
IKON
18.59 Dezesdeklas,
dramaserie
TELEAC
23.02 Gedragdstherapit
NOS A
23.37 Journaal
23.42 Nieuws voor dovfl
en slechthorend^
DUITSLAND 1
(Reg. progr.: NDR: 18.00 J
tv-serie. 18.30 Actual. 18.45
serie. 18.55 Johannes, tv-sei
Reg. magaz. 19.59 Progi
WDR: 18.00 Grift nach deru
(1), tv-serie. 18.30 Blaue'
tv-serie. 18.40 Grift nach d<
(2). tv-serie. 19.15 Actual,
form, progr.). 20.00 Journ. 2|
Oder Was sind das fur Traun.
rie. 21.45 Wetenschappelijk
22.30 Actual.
DUITSLAND 2
18.20 Muz. progr. 19.00 Jou
Jeugdmagaz. 20.15 Inform
21.00 Actual. 21.20 Vegas,
se tv-serie. 22.05 Inform. p._
Inform, progr. 22.40 Der f!
hund, tv-film. 0.15 Journ.
DUITSLAND WDR 3
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cd
gels. 19.00 Magaz. voor dEN -
natuurbescherming. 19.45 Jbdsv
20.00 Journ. 20.15 GevaLff
21.45 Filmreportage. 22.15
von Soho (Night in the city,
kaanse speelfilm. 23.45 JouFϻe"
BELGIE NED. 1 "aap
18.00 Poppenfilmserie. 18.^n
film. 18.32 Alias Smith anfi tot
tv-serie. 19.22 Standpuntermil
Meded. en Morgen. 19.4S, Lf
20.10 Weerber. 20.15 Amet,llt£
comedy serie. 20.40 Tv-film.
in de muur. 21.30 lnfornromr
22.30 Journ. inav
BELGIE NED. 2 P.J**
Van 18.00 tot 20.15: Zie NET1®
Vrijetijdsmagaz. 21.15 De gatie
het lijf (Big Heat). Amerikaanjiaal
SOCUTERA
20.27 Nederlandse Stichting
voor Leprabestrijding
VOO
20.32 De voetbalwedstrijd
Ajax - Nederlandse
voetballers die
in de VS spelen
22.15 De droomfabrikanten
serie
19.25 Weerber. 19.30 Jour ,nil
Film-reportage. 20.00 Verk
20.05 Chino (Valdez il Mezz^n 5
Italiaanse western. 21.45 pakei
magaz. 22.45 Journ. en weejaag
BELGIE FRANS 2 lwric
13.30-14.00 en 17.45-18.30 legde:
18.30 The Muppet Show. dikt
gast: Peter Ustinov. 19^ruik
hl
NEDERLAND 1
OS-NOS
10.30 Fries voor niet - Fries
taligen,
aflevering 13
NOS-NOT
11.30 Schooltelevisie
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
DUITSLAND I
10.00 Journ. 10.03 Zwei Oder Was
sind das fur Traume, tv-serie. 11.40
Inform, progr. 12.10 Inform, progr.
12.55 Persoverz. 13.00 Journ. 16.10
Journ. 16.15 Filmreportage. 17.00
Kinderserie. 17.30 Kinderseri
Journ. (Reg. progr. NDR: 9|_
terprogr. WDR: 8.10 SchooK
9.25 Kleuterprogr.).
DUITSLAND II
10.00 Journ. 10.03 i
sind das for Traume.
Inform, progr. 12.10 Inforn,
12.55 Persoverz. 13.00 Jouj
Inform, serie. 17.00 Journ. li
kenfilmserie. 17.40 Gevar. rr»EN -
DUITSLAND III WDR
B.00 Gymnastiek. 8.10 Schodgn g
BELGIE NEDERLANDS NET L.
Van 14.00 tot 18.00: Zie NEF
BELGIE FRANS
14.00, 14.30 en 15.00 Schotr°uw
17.00 ONEM-Meded. 17.15 ï'ets i
levisle. 17.40 Gevar. klnderpNijve
BmtfeSllM N0S leder heel uur nws. NCRV:
mm 7.03 (S) Het levende Woord 7.10
(S) Vandaagdonderdag (8.03
richt 8 45 °ver kopen gesproken. 9 03
•*-* (S) Wie weel waar Willem Wever
woont. 10 02 (S) Muz bij de koffie. 11.30 (S)
Twaalfuurtje. 12 40 (S) Middagpauzediensl.
13.03 (S) Hier en nu. 13 20 (S) NCRV-Glo-
baal. 16 02 (S) Goudenregen Ensemble o.l.v.
Ferry Wieneke. 16.30 (S) Rozegeur en prik-
pa. 13.35 Per saldo. 14 00 Voc
wal (14 30 en 15.30 Radiojour
15.50 Radio Lawaaipapegaai.
sengymnasliek. 16.30 Radiojour
16.32 De Slag bij Nieuwspoort,
ded 17.30 Nws. 17.35 AVRO'S
ilÜBSDM NOS: leder heel u
WW 7.02 (S> De Haverr
0*. (S) De Hugo van Gelde
r-Q 1103 (S) De Poli"
-W®' 12 03 <s> °e
Top 10. 13.03 (S
mm genrood. 9 00 N'
J 10.55 (S) Muz.
12 00 NWS. 12 0:
De inauguratie van president
Reagan kregen wij gistermid
dag rechtstreeks op ons
scherm. Zeer terecht natuur
lijk, want zulke plechtigheden
zijn toch mooie dingen voor de
mensen. Al was het alleen
maar om die presidentsvrou
wen eens goed gade te kunnen
slaan. Ik wil maar zeggen: Ook
Nancy (zo heet de nieuwe first
lady) stond er weer als levend
geworden „bouquet"-boek bij.
Van het andere grote gebeu
ren, de vrijlating van de gijze
laars in Teheran uiteraard viel
op de televisie nog zo goed als
niets waar te nemen en dat
was natuurlijk dan ook nog
niet mogelijk. Hier en Nu, de
aktualiteitenrubriek van de
NCRV had wel een Islam-des
kundige, prof Peters, inge
schakeld. Hij verklaarde ons
via Cees Labeur iets van de
mentaliteit die schuil moet zijn
gegaan achter de opzienbare
onmenselijkheid van degenen
die op zulk een afschuwelijk
drastische manier gijzelden.
Maar veel wijzer werd men er
niet van. Ook Jack Anderson,
de befaamde Amerikaanse po
litieke commentator werd in
geschakeld voor een nadere
toelichting. Hij bleek van me
ning dat de Iranezeij
zouden zijn geweest vc
gan die volgens zijn
harde maatregelen in
reiding zou hebben gek
„Niet te geloven" gif
deze keer om ene
Moon en zijn Verenigir
•men zag hem enkele'
'ontzettend (in het Ko"
schreeuwend in beeld
dat was alles wat
deze hele sekte te zier
Die jongens hadden di
naar Sipke van der Lan
deelde, na maandenlaij
derhandelingen tenslotf
re medewerking gev
Wat wel duidelijk
welke kwalijke invli
beweging kennelijk opj
jonge mensen dan
Maar in het vage bli
weer waarom precies
zich zozeer om hen
En ook had Sipke t<
wat meer materiaal o1
en geschiedenis van di<
beweging voor
verzamelen. Maar g<
licht ging er van zijl
mentaire toch iets wi
wends uit. Laten we
pen.
HERMAN HOF)
n
t
LEIDSE COURANT
Liedjes van Long, door Leen Jonge-
waard gezongen, liever zingend in
stemming omgezet; die klinken toch
anders dan in de vocale verontwaardi
ging en verwoording van de maker
zelf. Dat moet wel veroorzaakt worden
door een verschil in karakter, in tem
perament Dat kwam al opmerkelijk
waarneembaar over in hun show „Dui
delijk zo?", een titel die ook zonder
vraagteken gelezen kan worden. Daar
ligt net het verschil tussen deze twee
artiesten, die in een soort van aanvul
ling op elkaar in het theater elkaar zo
duidelijk hebben gevonden. Long sig
naleert, stelt vast doet anderen verwij
ten, ook al kan hij poëtisch inspelen op
bijv. een verloren relatie. Leen komt
eerder over als een gevoelig introvert
type, naar buiten toe minder strijdbaar
dan Long, maar meer gedreven door
wat men dichterlijke passie zou kun
nen noemen.
Veel woorden krijgen daardoor een heel
andere waarde. Op de nieuwe EMI-plaat
„Leen is alive", wat zoveel wil zeggen als
„Ik leef en loop nog volop mee", heeft
Long het in de teksten voor het zeggen en
dat leidt als te doen gebruikelijk hier en
daar-tot een pittige woordkeus, maar om
dat Leen het voor het zingen heeft, knet
teren die termen in minder hevige mate
uit de groeven. Leen staat er wel achter,
maar hij schreeuwt het niet van de daken.
Hij beleeft de dingen op een manier die de
kans op inleven door de toehoorder open
laat. Neem bijv. het lied „Als je oud bent",
dat handelt over de eenzaamheid op oude
re leeftijd, als geen verlangens meer ge
koesterd mogen worden en als je niets
meer mag willen, omdat je dat door je
(jeugdiger) omgeving kwalijk genomen zal
worden. Dat komt er bij Leen vederlicht
uit en toch met een tragisch ondertoontje,
daarbij gesteund door een aantal jonge
muzikanten, die de sfeer van dit lied fijn
hebben aangevoeld en het omrankten met
een verklanking, waarin eenzelfde toon
wordt aangeslagen als door Leen opgeroe
pen.
En dat komt men voortdurend tegen in
dit zang- en muziekwerk, waar Long voor
staat, maar waaruit Leen de felheid we
glaat. Er worden dan diepere snaren ge
raakt dan bij harde slagen, waarvan er ge
woonlijk altijd wel een aantal in de lucht
terecht komt. Dat moet met zo-iets als lou
tering te maken hebben en zeker komt
Leen op deze elpee over als een gelouterd
mens. Beluister liederen als „Tolerant",
waarin verpakt de vraag om een betere
verstandhouding tussen de mensen, en
„Moederziel", dat we eerder aantroffen op
de Long-elpee „Homo sapiens", over de
regelmatig ook in die kringen toeslaande
In 1960 schokte Alfred Hitc
hcock zijn bewonderaars,
die „the master of suspense"
toch altijd als een macabere
grappenmaker hadden ge
zien, met een gruwelijke
moord in een douchecel.
Deze sekwentie, die overi
gens niet aan de regisseur
zelf wordt toegeschreven
maar aan de tekenaar Saul
Bass en de sleutelscène is
van de film „Psycho", die u
vanavond op het scherm
krijgt, blijkt overigens op
de montagetafel uit 37 korte
flitsen te bestaan, die op
zichzelf heel weinig laten
zien, maar geniaal gemon
teerd de illusie geven van
een weerzinwekkende
moord. De „zenuwen-mu-
ziek" van Bernard Herrman
verhevigt het effect De film
is in zwart-wit en toen Hitc
hcock werd gevraagd wat
hij als bloed had gebruikt
moet hij gezegd hebben
„Chocoladevla".
In „Psycho" maakt Hitchcock
ons eerst vertrouwd met Ma
rion Crane (Janet Leigh) een
secretaresse, die voortvluchtig
is. In het afgelegen motel van
Norman Bates (Anthony Per
kins) vindt zij een gewelddadi
ge dood. Een detective (Martin
Balsam) wordt ingeschakeld
om haar op te sporen en be
landt zo in het spookachtige
huis op de heuvel, waar Nor
man onder de druk van zijn
moeder leeft. Voor wie de in
trige niet zou kennen en
dat zullen er slechts weinigen
zijn, want „Psycho" is een
klassieke griezelfilm geworden
willen wij de ontknoping
niet verraden.
Het huis op de heuvel was nog
twintig jaar lang een beziens
waardigheid op het studio
complex van Universal Vorige
maand werd het afgebroken
om ruimte maken voor nieuwe
attracties, die men er in ver
band met de Olympische spe
len van 1984 wil bouwen.
De mogelijkheid is evenwel
groot, dat de VOO een direct
verslag zal bieden van de voet
balwedstrijd Ajax tegen de
Oranyankees, de in Amerika
voetballende Nederlanders,
onder wie Cruijff. Hiervoor zal
de film „Psycho" dan moeten
wijken. Zo geen direct verslag
van het voetballen, dan later
op de avond een samenvatting.
Ned. II 20.32 uur.
Van gewest tot gewest
In deze editie o.a. aandacht
voor een kliniek voor kleine
huisdieren in Utrecht en het
bejaardentehuis „Dennenrust"
voor Indische Nederlanders in
eenzaamheid, waarin Leen begeleid door
een trage trekharmonica het weinige hou
vast bezingt dat hij in zijn leven onder
vindt. Reden om te koesteren al wat zich
aan beminnenswaard aandient. In het ti-
tellied „Leen is alive", zijn eerste solo-el
pee sinds tien jaar, laat hij trouwens volop
merken, dat hij niet bij de pakken neerzit.
Hierin kan men ook de bevestiging horen
van zijn eerder en elders gedane uit
spraak, dat hij dankzij Long tal van im
pulsen ontving om in zijn roeping als ar
tiest te blijven geloven. Hetgeen hij dan
weer waarmaakt in nummers als „Vrij en
blij" en „Rel del del", waarin een wrange
levensbelevenis wordt omgezet in een
stuk hoorbare humor, ook instrumentaal
door mensen als Sibum (gitaar), Debij
(drums), de Man (basgitaar), Mark (toet
sen) en Peter Schön (sirene). Nog andere
muzikanten zijn ook bij deze deels pittig,
deels aangenaam verwoorde schijf betrok
ken, terwijl de dames Stellaard, Dekker
en Giovanni, die al zo menigmaal koor
werk op de achtergrond verzorgden, ook
nu weer als sirenen door de zangen zwe
ven.
Seth
Met Kerst was Seth Gaaikema op tv opge
wekt in de weer met zijn show onder de
ttel „Holland haal je humeur terug", hu
meur ook te -lezen als humor, waarvan we
de eerste versie kregen in zaalvoorstellin
gen, de tweede dus op de tv en nu ten
derde op een Philipselpee, alle aanleiding
dus om uitgebreid na te genieten. Als een
zuivere zanger laat Seth zich niet horen.
Daarvoor steken zijn teksten te veelvuldig
vol toespelingen en tikken onder water, of
het nu Den Uyl betreft, van Agt of de H.
Vader. We schreven hierover ook al in
ons Kerstnummer. Maar met een pittig
stukje muziek van het combo Henk van
Dijk achter zich maakt hij vele zaken
geestig verteerbaar, zoals over die iemand
die godzijdank iets had en zo terecht kon
in een praatgroep.
TON OLIEMULLER
Leen
'wmÊSËSSL? v.. f
alive ofwel Leen leefl en loopt nog volop mee.
De douchecel-moordenaar slaat toe. Een van de vele korte beelden waaruit deze
schokkende scène uit Hitchcock's „Psycho" bestaat.
P.K.
Wapeningen.
Nea. 119.00 uur.
Hollywood
Centraal in deze aflevering uit
de 13-delige documentaire
reeks over de Amerikaanse
filmindustrie staat de vrou
wenemancipatie, gezien dooi
de ogen van Hollywood. Voor
al Jane Fonda speelde een be
langrijke rol in de afkeer van
het burgerlijk-romantische
Hollywood.
Ned. I 20.00 uur.
Bij garage Neubert hebben de
chefs hun vermoedens over de
verdwijning van Brodzinki's
auto. Als professionele detecti
ves gaan ze te werk en sporen
ze de wagen op. Brodzinski zit
diep in de put. Er zijn geen
redmiddelen meer. Hij besluit
zijn zaak en bestelauto te ver
kopen. Zelfs dat levert niet ge
noeg op om de reparatiekosten
te betalen.
Ned. I 20.30 uur.
Een aantal teerlingen van de zesde klas wordt ervan ver
dacht grammofoonplaten uit het warenhuis te hebben
gestoten.
Panoramiek
Panoramiek sluit de „Ameri-
ka-week" af met een vooruit
blik op de Amerikaanse bui
tenlandse politiek onder presi
dent Reagan. Het centrale the
ma van deze reportage is de
verhouding tussen de Ver. Sta
ten en West-Europa in de ko
mende jaren.
Ned. I 22.10 uur.
De zesde klas
De rechercheur van een wa
renhuis is ervan overtuigd, dat
een aantal jongens uit de zesde
klas betrokken is bij de dief
stal van grammofoonplaten.
Meester Hein zint op een ma
nier om achter de waarheid te
komen.
Ned. II 1JL59 uur.
Droomfabrikanten
Ondanks de fanatieke tegen
werking die hij overal ont
moet, zet Peter Kessler een
filmproduktiemaatschappij op.
Johnny wordt zijn partner.
Kesslers dochter Doris is ver
liefd op Johnny, maar die
heeft geen tijd voor haar. Hij
heeft een verhouding met de
actrice Dulcie Warren, die be
haald niet oninteressant voor
Ned. II 22.15 uur.