gehoordgezien f Chris je Plan tin ga vindt een vrouwelijke minister toch wel een beetje eng... TERUGBLIK •ia 5] 3e TELEVISIE VANAVOND De advocaten': komische serie over drie alternatieve juristen TELEVISIE DONDERDAl RADIO DONDERDAG RADIO VANAVOND RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT WOENSDAG 7 JANUARI 1981 PAGIN/i Sjoukje Sjoukje Hooymaayer als be drijvige huisarts/huisvrouw in de verleden week gestar te VARA-serie „Zeg 'ns AAA" schrok van zichzelf, toen zij de eerste video-op- namen terug zag van dit spel. Druk met haar bezig heden voor de toneelgroep „Theater" mikte zij jaren lang met haar talent op de podiumeisen. Die komen er op neer, dat ook de mensen achter in de zaal moeten kunnen zien of je boos ben of vrolijk of geroerd. Dit vraagt om het zogenaamde grote gebaar. Voor de tv kun, je daar niet tnee te recht, omdat de camera op je lip zit en daarom alles ook „groot" overkomt. Voor de kijker leidt dit tot onver teerbare overdrijving, tot iets larmoyants waar de honden geen brood meer van lusten. Dat heeft Sjouk je tot haar verbijstering vast moeten stellen. In een in terview in de VAR A-gids vertelt zij, dat zij er enige nachten niet van geslapen heeft. Tevoren had zij voor zichzelf het karakter dat zij moest spelen „ingevuld", d.w.z. gezocht naar typische trekjes die die figuur gestal te moeten geven. Op de tv ga je daar echter heel snel mee door het behang. Dat stelde zij na de eerste dag studiowerk al vast. Zij is toen opnieuw bij zichzelf te rade gegaan om dat alle maal heel anders te doen, meer in de trant van sugge stieve toespelingen, die even onthullend als over tuigend werken. Hierbij werd zij met veel begrip terzijde gestaan door haar Willem In diezelfde VARA-gids le-s zen we, dat het binnenkort gedaan zal zijn met de VAR A-jeugdserie „J. de Bom v/h de Kindervriend", dit veelgeprezen program ma, waarvan de moraal is dat er meer moraal over man, Renée Lob'o, die met „Theater" vertrouwd en vergroeid is en een groot bewonderaar van Sjoukje blijft. Op hem heeft zij de kleine trekjes uitgepro beerd, die de kijkers mo menteel op het scherm ont vangen. Sjoukje vindt het tv-werk overigens een leu ke afwisseling op haar thea terwerk, waarmee zij bo vendien als moeder van vier kinderen in de tiener leeftijd de laatste jaren intens bezig is gefeest. In die zin geldt de tv voor haar als een verademing, temeer waar zij tijdelijk uit het po- diumwerk is gestapt. Moet zij de rol van huisarts spe len, die van moeder is haar op het lijf geschreven. Dit laatste leidde tot leuke sa menwerking met de schrij vers Chiem van Houwenin- ge en Alexander Pola, die zij leuke ervaringen met haar kinderen heeft ver teld. welke zij als grappen in haar eigen tekst weer te- gén komt. boord moet en waarovei volwassenen meer plegen na te praten dan de kinde ren, die het ondanks alles toch liever op „De Hulk" houden. Dit zij zo. Schrijver Willem Wilmink, die er heel wat teksten voor schreef, vertelt, dat regis seur Frans Boelen er voor lopig een tijdje mee wil stoppen en dat Aart Staar tjes een overstap maakt naar „Sesamstraat". Willem vindt het niet juist als Bom de Kindervriend zou ver dwijnen. Dit tv-team heeft bij kinderen zowel als oude ren heel wat emoties losge maakt met problemen als homoseksualiteit en pedofi lie. Dat schept verplichtin gen tegenover de kijker en die kun je niet zomaar in één keer loslaten alsof er nooit wat aan de hand is ge weest, vindt Willem. Bert Bert de Rijk, de laatste ja ren bij het NOS-journaal betrokken bij de uitwisse ling en werving van nieuwsbeelden, eindredactie ook, is begin dit jaar met pensioen gegaan. In de ja ren vóór zijn overstap naar de NOS legde hij grote acti viteiten aan de dag als tv- journalist van Het Binnen hof/Persunie, die voor me nige primeur zorgde. Hij was daarom in Hilversum gevreesd. Bij zijn afscheid kwamen de sterke verhalen weer boven, waarin hij als hoofdfiguur fungeerde. Men beschouwde hem als een su- perprimeurjager, die alles wist. Zo werd hij in de wan deling ook genoemd. Men omschreef hem als "het verschijnsel Bert de Rijk-in- de-omroep". Legio zijn de geschiedenissen over hem. NOS-tv-hoofd Carel Enke laar: „Als wij met het be stuur begonnen te vergade ren. keken we altijd even eerst onder de tafel of de Rijk er niet zat". Het ge beurde eens bij een andere bestuursvergadering, dat men op zeker moment de overgordijnen zag bewegen. Die werden toen teruggge- slagen. En wie stond daar? Juist, Bert de Rijk met pen en schrijfbloc in de aanslag. Bij latere bijeenkomsten ging het als gewoonte gel den, dat de voorzitter vóór de vergadering te openen, luid uitriep: „Bert de Rijk, wil je laten zien waar je zit, dan kunnen we rustig ver der vergaderen". De alwe tendheid van Bert de Rijk nam af en toe grote vormen aan, aldus lezen we in het omroepblad „Spreekbuis". Bekend is, 'dat een omroep- bestuurder zijn agenda kwijt was en toen journalist de Rijk opbelde om hem te vragen met wie hij die dag zou confereren. Men zag in Bert de Rijk ook wel een soort padvinder op nieuws- gebied. Waar wat te ver kennen viel, was Bert niet ver weg. Om nieuws los te krijgen, volgde Bert ook wel de taktiek om tegen deze of gene omroepfunctio- haaltje op te hangen over' nieuws dat hij vernomen zou hebben. Waarna die functionaris om onzin in de krant te voorkomen ijlings aan Bert vertelde hoe de vork wél aan de steel stak. Met een vriendelijk knikje liep Bert dan naar de tele foon om de krant het laatste en uiteraard juiste nieuws door te bellen. Bert behoor de tot de pioniers van de tv- journalistiek. Hij scheen al les te weten wat in het ge compliceerde wereldje van het omroepwezen zich af speelde. Dat had er ook mee te maken, dat omroepbe- stuurders hem vaak in ver trouwen namen over be paalde ontwikkelingen. Die vulde Bert weer aan met kennis die hij van elders had verkregen, zodat men hem veelal als de best geïn formeerde journalist van Hilversum mocht beschou wen, ook al omdat hij ver trouwd met technische mo gelijkheden dag en nacht altijd alles afluisterde op kanalen waarlangs het nieuws buiten de officiële zenders om circuleerde. Voor de krant en later voor de omroep bleef Bert een journalist met wie rekening gehouden moest worden. En waar de lezers en later de kijkers een hoop plezier van hebben gehad. Zeven delen schijnen in televi sieland een standaardmodel te zijn. We hebben er al heel wat deze omvang genoten. De NCRV begon er weer een spe lend in Dublin kort voor de Eerste Wereldoorlog. Een pe riode die voor vele thans le venden een gesloten boek moet zijn. In dit eerste deel kwamen weer tal van figuren opdraven van wie ik niet met- weet hoe ze in het verhaal gaan passen. Een komen en gaan van goede en minder goede mensen. Maar reeds was :ien, dat het weer een ge voelige geschiedenis zal wor den. Een meisje, dat mag ko- werken bij een goed gesi tueerd Iers echtpaar. Hij is' niet gesteld op de Engelse ko ning die bij een bezoek begroet wordt met zwaar geschut, welk gedaver wel eens de door hem verhuurde krotwoningen kan doen instorten. Zij, een lieve vrouw, die zich toch ir neerlegt bij de verban ning van het dienstmeisje als blijkt dat ze er een vrijer op na durft te houden. Met ook nog i typisch Ierse zwerver die zijn laatste shillings wordt beroofd, maar zelf in de bajes belandt. Direct dus als veel el lende, onrechtvaardigheid en groot klasseverschil. Het zou ook een verhaal van Dickens kunnen zijn. Zo beginnen trouwens alle sociale omwe telingen. Geamuseerd heb ik vrolijke altijd alachende baai uit Noord-Holland in Sho' room. Een levenskunstena die de schijnwereld met spraken te lijf gaat. Bij eli gelegenheid, of het nu de op ning van een gemeentehi betreft of een gewone wink of iets in betere kringen, trt hij enthousiast van leer, so in dichtvorm. Een enkeling wat pips neer onder zijn wo denstroom, maar meestal he< daverend succes. Een blijheid. Een praatprogramma hoi niet altijd somber te i Waarom moest midden in week ineens Brahms met zijn tweede symfonie op buis? Ik denk in dit land di al dan al gauw a, den van een belangrijk pe soon. Prachtige muziek h> maar zelfs op de Duitse neti wordt zoiets meestal bewaa als zondagsconcert. Hier en Nu had onder n het telkens opnieuw mi waardige verschijnsel dat de PTT winst maakt met de postzegels duurder wordi De directeur legde voor de veelste keer uit waar hem in zit. En al die praatjes o' een duurdere telefoon zijn n waar. HAN JONKER EIDEN ening d innerij cht hee istei hoi vfn 1 t sprek w Lootsm. Kanaa e idsplaat gio verli drijf op bezet LooU 2 inden a; tndeld gedv Bmming 'NV-c he r-distr [>port o1 rapp NEDERLAND 1 NOS 18.25 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Jeugdjournaal 18.36 Sesamstraat 18.50 Toeristische Tips 19.00 Van Gewest tot Gewest 19.50 Politieke Partijen: BP 20.00 Cinevisie 20.30 P.K. (P.S. - Geschichten umsAuto), Duitse tv-serie 21.37 Journaal 21.55 Panoramiek 22.25 Studio Sport 22.55 Journaal 23.00 Nieuws voor doven en slechthornnden NEDERLAND2 NOS 18.25 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.57 Journaal IKON 18.59 Dezesdeklas 19.25 Kenmerk NOS 20.00 Journaal SOCUTERA 20.27 Maatschappij tot Redding van Drenkelingen: Laat nooit iemand stikken VOO 20.32 De Advokaten, tv-serie 21.00 Verdwaald op het Binnenhof, informatieve serie 21.25 Nederland Muziekland 22.35 Aan de Grenzen, cultureel portret TELEAC 23.02 Gedragstherapie, les 4 NOS 23.37 Journaal DUITSLAND 1 (Reg. progr. ndr; 18.00 Johai tv-serie. 18.30 Act. rle. 18.55 Johannes. Reg. Magaz. 19.59 Progr.overz. W| LEES IEES1 LUIT! S RIE i 'EGEl EORC 23.45-23.50 Journ. DUITSLAND 2 18.20und die Tuba blast d ber, koperblazersklucht. 19.00 19.30 Filmportr. 20.15 Informaties meningen uit het bedrijfsleven. 21 Journ. 21.20 Vegas, tv-sèrie. 22 Consumententips. 22.10 Filmrep< 22.40 Der grosse Alexander. ton« 6tuk. 0.45 Journ. /(Cabaret), Amerikaanse speelfil filmserie. 18.20 Korte film. 18.30 Al iSmith 6 Jones, Amerikaanse nserie. 19.22 Dlscussieprogr. 19 Meded. en Morgen. 19.45 Jou 20.10 Weerber. 20.15 Diffrent kes. Amer. comedy-serie. 2. TV-spel 21.50 Document, set 22.40-22.55 Journ. BELGIE NEDERLANDS NET 2 18.00-20.15 Zie Net 1. 20.15 Gey progr. 21.00-23.15 Music Lovei gaz. 19.25 Sport. 19.55 Verkeersinform. 20.00 l'ami, Franse speelfilm. 21 50 magaz. 23.00-23.20 Journ. en rjelangsti >ren gei ilmert 10.30-10.50 Open Schooltijd NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND 2 Wall Street in New York is een bijzonder chique straat, vooral door de indrukwek kende panden waarin met name veel advocatenkanto ren met een gevestigde repu tatie huizen. In de nieuwe dertiendelige komische tv- serie „De advocaten", waar van vanavond de eerste afle vering op het scherm ver schijnt, speelt een van die deftige adovocatenbureaus, Bass Marshall, een be langrijke rol. Aan het hoofd van deze firma staat de oude Emerson Marshall. Door het in dienst treden van drie jonge, moderne juristen de net afgestudeerde heren Leslie Dunn en Tucker Her win en de blondine Sarah wordt het conservatieve en serieuze image van Wall Street danig overhoop ge haald, wat leidt tot vele strubbelingen. De eerste op dracht die Leslie en Tucker moeten uitvoeren, is het ver dedigen van een werknemer die van plan is een markan te tweeehonderd jaar oude kerk af te breken en daar voor in de plaats apparte menten te bouwen. Sarah laat intussen aan de strebe- rige kantoorjongen, Johnny Danko, duidelijk merken dat zij zich prettig voelt tus sen de rijken en machtigen. De kohiische serie „De advo caten" wordt om de veertien dagen uitgezonden en is ge regisseerd door James Bur rows, Tony Mordente en Charlotte Brows, die ook de komische reeks „Taxi" regis seerden. Ned. II 20.32 uur. Van gewest tot gewest In deze editie aandacht voor het vormingscentrum Vinea Domini in Witmarsum, de kunstschilder Kees Gorter in Hengelo en de draaiorgelbou wer Gijs Perlée. Ned. I 19.00 uur. Cinevisie Rubriek over films en filmma kers, samengesteld door Cees van Ede, Hans Saaltink en Marlène Vermeulen, het fotomo del dat In de volgen de afleve ring in een sappig taaltje de parlemen tariërs zal benaderen. jes, die ooit naar een baantje bij deze om roep hebben gesolliciteerd en zonder meer op proef voor de camera werden gezet. Later vernamen zij schriftelijk, dat zij hun illusies wel konden vergeten, maar van tijd tot tijd doet Rob een greep in die bak als-ie iets bijzonders wil laten maken voor zijn omroep die jong is en iets wil. Dat gebeurde hu ook, toen Tweede Ka- mervoorlichter Hans Ludo van Mierlo zich met een ideetje vervoegde bij Rob Out. Hij ontvangt regelmatig groepen op excursie op het Binnenhof, verbaast zich daarbij stelselmatig over de grote onwe tendheid en zint voortdurend op middelen om daar iets aan te doen. Film op tv leek Chrisje Plantinga ontmoette in de Ka mer ook het CDA- Kamerlid Eversdijk. hem wel iets, maar hoe krijg je toegang tot de tv. Hij vroeg het 't eerst aan Rob Out, omdat die over de meest jonge aanhang beschikt, waarin de parlementaire onwe tendheid groot heet te zijn en waar wel licht dan ook de grootste dorst naar ken nis heerst. Hans Ludo had voor een film een speels idee bedacht. Hij liet een gla zenwasser opdraven, die elke dag al wer kend in de Kamer naar binnen kan kij ken. In de hoofdrol hiervoor koos hij een parlementaire journalist, maar die stelde zulke verstandige vragen, dat het verzin sel van glazenwasser niet lang vol te hou den bleek. Rob Out had een beter ideetje en dacht aan de bak vol meisjes. Als eer ste kwam daar Chrisje Plantinga uit. die na haar vergeefse sollicitatie bij de VOO intussen een beroepsopleiding is gaan vol gen. Zij kreeg haar kans in de eerste film van vanavond. In de tweede film zal door de Binnenhofgangen een fotomodel dwa len, zijnde Marlène Vermeulen van 21 uit het Brabantse Dongen, die in haar sappige taaltje de parlementariërs ter verantwoor ding zal roepen. Dit wordt nu dus door Chrisje gedaan, hierbij op de voet gevolgd door de camera, de geluidshengel en re gisseur Jan Kijser, die haar tijdens de uit zending vragen influistert en haar ook licht-verwijtend op haar nummer zet als ze het niet goed doet. Chrisje laat zich daardoor niet uit het veld slaan, maar trekt door de Kamer en de wandelgangen als door een wonderland, hier en daar he ren, de bode. de griffier, een Kamerlid en zelfs Kamervoorzitter Dolman aan hun jasje trekkend met de vraag, wat zij daar eigenlijk meer doen dan op de klok kij ken. Jammer dat Chrisje een beetje opge wonden overkomt en soms tenauwernood de tijd neemt om naar de overwogen ant woorden van de door haar aangesproken dames en heren te luisteren. Volgens Rob Out moet zij in het parlement op zoek naar duidelijkheid, maar die ontstaat niet als antwoorden halverwege blijven han gen. TON OLIEMULLER Guus van Waveren. Ned. I 20.30 uur. P.K. „De botsing" is de titel van de negende aflevering uit de twaalfdelige Westduitse serie „P.S. Geschichten ums Auto" naar een verhaal van Robert Stromberger. De vorige aflevering van deze serie werd in januari 1978 uitgezonden. Dit deel verhaalt over de groentehandelaar Franz Brod- zinski die op een dag een aan rijding krijgt met de auto van mevrouw Isél. Het is Mevrouw Iséls schuld en zij bekent dat ruiterlijk. De volgende dag neemt zij, beïnvloed door haar autoritaire echtgenoot, de be kentenis terug. De oorzaak van de botsing zou liggen aan het onverhoeds remmen van de groentehandelaar. Ned. I 20.30 uur. Dezesdeklas „Waarom moeten alleen meis jes afwassen, koffie zetten en planten water geven?", vraagt Andrea zich af in „Jongens werk/Meisjeswerk", de vierde aflevering uit de serie „De zes de klas". Andrea vindt dat jongens dat ook wel eens kun nen doen. Meester Hein en de jongens denken er echter an- - Ned. Yl618.59 uur. Nederland muziekland Muziekprogramma, waaraan o.a. meewerken Golden Ear ring, BZN, Tiffany, Dolly Dots, Maywood, Luv', Mieke en Babe. Ned. II 21.25 uur. Aan de grenzen Tv-portret van de Nederlan der Max Appelboom, die zeer bekend is als filmproducent maar minder als verdienstelijk kunstschilder. Ned. II 22.35 uur. Gedragstherapie Drs. A. Heffers presenteert „Fobisch gedrag", de vierde aflevering uit de Teleac-cursus „Gedragstherapie". Ned. II 23.02 uur. De Haagse formatie Golden Earring is te zien en te horen in het muziekprogramma „Nederland muziekland". HILVERSUM - "Oh, wat eng. een mi nister", zegt zomaar het meisje Chrisje Plantinga van pril 21 uit Utrecht tegen minister Gardeniers van CRM. Zij ont moet deze mevrouw bij toeval in de parlementaire wandelgangen en vraagt haar de weg naar een kamer in het Binnenhofgebouw. De minister vertelt haar dat welwillend, waarop Chrisje vraagt of zij hier ook werkt. Daarop vertelt de minister wie zij isz Chrisje kan haar verbazing niet op. Zij wil dan ook weten of de minister het niet moeilijk heeft om zich waar te maken in die mannenwereld. Een vrouw als mi nister, dat is niet niks in een land waar de vrouw zo is achtergesteld. Minister Garde niers heeft daar geen moeite mee en ant woordt ongeveer, dat zij zich thuis over wegend als vrouw waar maakt en dat zij in het kabinet en tegenover de volksver tegenwoordiging als mens moet laten zien, dat zij haar mannetje staat. Bovenstaande betreft zomaar een scènetje in de film „Verdwaald op het Binnenhof", de eerste uit een reeks van vijf stuks, waarin wordt gepoogd de burger de weg te wijzen door het Binnenhof-labyrinth. Bij Veronica wordt die vanavond uitge zonden op Ned. II om 21.00 uur. Men kan aan deze materie een cursus wijden, maar men wilde juist in Countdown-verband de grote groep grijpen, die van zichzelf vindt, dat zij^van politiek geen verstand heeft en er daarom maar niet eens aan begint. Daarom in deze films steeds in de hoofd rol een (fraai) figuur, dat van politiek toe ten noch parlementair blazen zegt te we ten. VOO-hoofd Rob Out beschikt over een bak vol screentests van allemaal meis-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 2