Anke Serraris legt kloosterleven van zuster Jeanne open *1 a BEELD SPRAAK „Gekke mensen?": blijspel rond kerstviering TERUGBLIK Fac TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT MAANDAG 15 DECEMBER 1980 PA( door Ton Oliemuller Anke Serraris van KRO-tv heeft geen moment roeping gevoeld, toen zij enige tijd doorbracht in het Carmelitessen- klooster in Nijmegen en tijdelijk het leven van de zusters daar deelde. Werkzaam op de documentaire afde ling van die omroep, met „Wat heet be ter" op haar programma, voelt zij zich een vrouw van de wereld. Zij be schouwde het als een welkome afwis seling, toen de afdeling godsdienstige programma's haar vroeg ook eens een beeldverslag te maken van een non nenleven. Zij keek in vele kloosters rond op zoek naar een non, die open hartig haar keus voor juist dit leven onder woorden wilde brengen. Zij kwam uiteindelijk terecht bij een zus ter, die twintig jaar geleden intrad en toen als kloosternaam Jeanne d'Arc aannam. Zuster Jeanne zoekt naar een volmaakt leven in een zekere eenzaam heid. Onder deze titel zet KRO-tv dit portret van een non op het scherm, as. donderdag op Ned. I om 20.50 uur. Zuster Jeanne (43) koos voor het klooster in die persoonlijke levensfase, dat zij moeilijk vooruit kon met het christendom. Haar va der stierf na ernstig lijden op vrij jonge leef tijd. Zij hield veel van haar vader. Nam het daarom haar moeder kwalijk, dat zij in dat gezin met veel kinderen bad om berusting en zichzelf op de been hield met Godsver trouwen. Daar werd Jeanne opstandig van. Het kon geen goede God zijn die haar haar vader afnam. Zij leefde in een godsdienstig gezin, maar met dit soort christendom kon zij zich niet verzoenen. Zij vond het een harde God, zeker geen goede vader, zoals zij die had gehad. Toch heeft zij die God willen leren kennen en als die bij nadere kennis making niet tegen zou vallen, zou zij haar leven aan Hem willen wijden. Zo praatte zij destijds met zichzelf en zo praat zij er nu over met Anke Serraris. Anke Serraris: „Ik vond in haar inderdaad een zuster die het best onder woorden brengt wat God voor haar betekent. Ik heb enige maanden aan dit tv-interview ge werkt, omdat ik me eerst wilde inleven in de keus van een non, invoelen in de sfeer waarin zij leven. Het leek me boeiend er achter te komen wat iemand beweegt om de wereld de rug toe te keren, voor God te kie zen. Ik ben zelf een zeer aards mens, hou er daarom ook een volkstuintje op na. De vraag aan mij om dit tv-interview te maken werd mij twee jaar geleden al gesteld. Ik heb er lang over lopen dubben. Ik vond dat een leuk proces in mezelf. Af en toe dacht ik er aan. Tenslotte heb ik uit de diepte van mijn hart er ja op gezegd. Ik heb toen een tocht gemaakt langs een aantal kloosters. Ben mijn licht op wezen steken. Heb ge sprekken gevoerd. Op zeker moment had ik twee zusters, die beiden overtuigend over hun keuze konden praten. Een van die twee was zuster Jeanne. Ik heb het op haar ge houden, omdat twee verhalen van twee nonnen verwarrend zouden kunnen wer ken, aan het geheel afbreuk zouden kunnen doen. Bij al dit voorbereidende werk stond ik natuurlijk niet alleen. Als voorbeelden had ik bij de hand een tv-reportage van Joop Reinboud over de Benedictijnen en Be nedictinessen en Marga Kerklaan hield zich al eens bezig met de Clarissen. Ik vind zo'n programma zinvol. De zusters zelf trouwens ook. Zij leven dan wel in een slotklooster, maar tegelijk willen zij God herkennen in de medemens. Ik ben in veertien kloosters geweest en telkens dacht ik: die eenvoud, die soberheid, dat leven van gebed, die ver stilling, zusters die niet alleen gekozen heb ben, maar elke dag opnieuw die keus ma ken, daar wil ik me in mijn programma mee bemoeien. Die Kloosterzusters zijn ontzet tend gastvrij. Ik heb gezocht naar de echt heid in die vrouwen. Zo stuitte ik op non nen die aan mij overbrachten, hoe zij het Anke Serraris: „Ik ben een te werelds mens om zelf roeping te voelen. klooster beleven, waar ik in mee kon voelen en wat de kijkers ook zo moeten kunnen ondergaan. Het zijn echt vrouwen van: hier sta ik en hier blijf ik, al zou ik anders kun nen. Dat zit ook in het verhaal van zuster Jeanne. Daarom ben ik erg blij met haar in mijn programma. Wat mij in haar verhaal aantrekt is haar verlangen naar geesteloijke groei. Denk je in, die zusters in een klooster, in een eigen klein vertrek, waar ze elke dag biddend en mediterend werken aan hun ei gen groei naar God toe. Moet je dat egocen trisch noemen, zozeer met je zelf bezig zijn? Ik denk van niet Want zij zijn niet met zichzelf bezig, wel aan hun eigen toenade ring tot God, hun ideaal. Dat is niet iets vaags, want hun samengaan met God krijgt gestalte in de manier waarop ze met elkaar omgaan, waarop ze met hun overtuiging naar buiten treden. Dat zit ook in de film. Ze willen zich graag openstellen. Naarmate ze beter met zichzelf kunnen omgaan, vin den ze het gemakkelijker met anderen. Ik ben daarvan erg onder de indruk gekomen. Op die manier heb ik er ook zelf heel veel aan gehad, al heb ik geen moment roeping gevoeld of een neiging bespeurt om ook voor een dergelijk leven te kiezen. Wel heb ik heel sterk ervaren, dat zij eigenlijk met dezelfde dingen bezig zijn als ik. Een hele verademing ook voor mij, want ik heb vroe ger op een nonnenschool gezeten en uit die tijd niet zulke prettige herinneringen over gehouden. Die zijn nu helemaal verdwenen. Ik heb nu opnieuw nonnen van heel dicht bij meegemaakt en mijn kijk op die vrou wen is wel helemaal veranderd. Wat niet wil zeggen, dat ik niet langer met beide be nen in deze wereld zou willen staan. Inte gendeel. Ik hecht juist aan mijn werk, om dat ik daarin schitterende ervaringen zoals deze kan opdoen. Ik vond dit bovendien een leuke afwisseling in de veelheid van wereldswerk, waar ik mijn levensdagen mee vul". Zuster Jeanne vindt in veel jongeren een zoeken naar spiritualiteit. Zij weet dan waar ze het over heeft, want zij studeerde als non theologie in Nijmegen, waar zij intens met jongeren optrok, onder wie veel zoekers naar God. Aan de mensen buiten het kloos ter vertelt zij nu, dat zij God niet in handen heeft, maar dat zij dagelijks intens naar Hem zoekt. Daar wil zij voor staan. Zij was 22 en kleuterleidster toen zij intrad. Haar vader heeft haar inkleding niet meege maakt. Daar heeft zij nog steeds moeite mee. Haar moeder nam ongaarne afscheid van haar dochter, maar berustte en bad, gaf haar dochter graag aan God als Hij het zo wilde en zij er gelukkig mee was. Er bestaan kloosters, waar de nadruk ligt op het ge meenschappelijke, het vormen van een communiteit. In het Carmelietenklooster van Jeanne ligt de nadruk op de persoonlij ke meditatie. Zij zoekt daar naar een diepe re dimensie van leven en wil daar anderen graag in laten delen. Voorzover men in het klooster tesamen optrekt, is het niet de be doeling het gezelschap te zoeken van de meest sympathieke zusters die je het best liggen. God heeft de mensen gemaakt en die hun hebbelijkheden gegeven. En zoals God van de mensen houdt, zo wil Jeanne de mensen liefhebben. In het klooster ontvan gen de zusters veel brieven van mensen, die om allerlei redenen ten einde raad zijn. Die worden uitgenodigd naar het klooster te ko men. Het gaat vaak om dingen waarin on mogelijk directe hulp geboden kan worden. Zij krijgen troost mee van zusters, die zelf ook angst en onzekerheid kennen. Het is aan God voorbehouden een oordeel over de mensen te hebben. Het zoeken naar en vin den van God hangt volgens haar ten nauw ste samen met groeiende bekommernis om andere mensen. In haar kamer, vroeger cel geheten, beschikt zij over een zeer beperkte ruimte. Toch ervaart zij dat vertrek als een plaats waar God alle ruimte kan worden ge geven. Een intredende non kreeg van haar jongere zusje te horen: „Dat hou jij nooit lang vol. We zien je binnenkort wel weer terug". Intussen is dat zusje ook ingetreden, koos zij voor het bruine habijt als levenslan ge dracht. Zuster Jeanne had ook voor het huwelijk kunnen kiezen. Zij zegt echter als zuster zich zo nauw verbonden te voelen met zoveel mensen, dat zij haar man zeker tekort zou hebben gedaan. En hoezeer het afzien van het moederschap voor haar een offer betekende, ervoer zij, toen als gevolg van een ziekte de baarmoeder weggenomen moest worden. Deze ingreep in haar vrouw zijn overkwam zij door het gevoel, het zeke re weten, dat zij bezig is God te vinden. Met Kerstmis zegt zuster Jeanne altijd weer de huiselijke gezelligheid te missen. Zij voelt God juist in die dagen echter zeer nabij. De orde van de Carmelitessen ontstond in de dertiende eeuw, toen de broeders van de berg Carmel in Israël naar Europa kwamen en volgelingen vonden onder de toen be staande begijnenorden. Theresia van Avila in 1535 en later Theresia van Lisieux en Edith Stein versterkten het ideaal van het leven in verbondenheid met God, die we kennen door de H. Schrift. Zoals alle kloosters hebben ook de Carmeli tessen in de voorbije periode te maken ge had met uittredenden. Het „Ik sprong over de muur" was hier en daar zelfs aan de orde van de dag. Dat is allengs veel minder ge worden. Vroeger raakte het contact daarbij helemaal verloren, maar de achterblijvende zusters in de kloosters, uitgaande van de op vatting dat zij dan iets niet goed hebben ge daan, staan nu blijvend open voor wie later alsnog voor de wereld kozen. Er. zijn zelfs kloosters die regelmatig reunieën houden met uitgetredenen. Ook een stuk kloosterle ven leg je zomaar niet naast je neer. De keus voor het klooster blijft een levenslang offer. 'Dat ondervond ook de prior, die van een broeder van 93 jaar het verzoek kreeg uit te mogen treden. Zijn argument: „Ik heb het nu wel zo'n beetje gezien". Zuster Jeanne d'Arc: "Ik ben door opstandigheid tegen God in het klooster terecht gekomen". Als voorproefje voor de na- Kerstviering door drie zeer (als bankier en echtgenote derende^Kerstdagen brengt uiteenlopende echtparen, die aan de drank is). Jules "'lij- Alle zes personages hebben Royaards en Ronnie Bier man (als drukdoenerige middenstander en als zeer huishoudelijk ingestelde echtgenote) en Hugo Met sers en Carola Gijsbers van Wijk (als geslaagd architect maar mislukt ega en neuro- de TROS vanavond een bl spel van de Engelse auteur Alan Ayckbourn op het scherm dat onder de titel „Gekke mensen?" in Neder land als vrije produktie te Alle zes personages hebben zo hun eigen opvatting over de viering en belanden vaak in zeer onverwachte situa ties. De zes acteurs die ge stalte geven aan de persona- zien is geweest. Het gegeven ges in „Gekke mensen?" zijn van deze komedie is de Gerard Cox en Pleuni Touw tische echtgenote). „Gekke mensen" werd al eerder in Nederland als theaterpro- duktie uitgebracht en wel in 1974 toen de toneelgroep Theater het als „Wat een gekke man ...en zijn vrouw dan?"speelde. Ned. II 20.27 uur. Parijs Gerard Cox (I.), Hugo Metsers en Carola Gijsbers van Wijk in het blijspel „Gekke mensen?". In „Hier Parijs, hier Jan Brus- se" laat presentator Brusse deze keer een fabriekje zien, waar men jaren geleden het eerste vuurwerk maakte. Ned. I 19.25 uur. Wie van de drie Onder leiding van Herman Emmink probeert het panel via slimme vragen de echte verkeersschout en de ware vrouwelijke brugwachter te ontmaskeren. Ned. 119.40 uur. Zeg me, hoe ik heet Amerikaanse tv-spel naar het boek van Mary Carter, waarin de gelukkig getrouwde vrouw Emily McPnail geconfronteerd wordt met een meisje dat zegt haar dochter te zijn. Ned. I 20.15 uur. hou r~^ het lJ scherm in het oog Music Gallery Aan deze editie, waarin de roos centraal staat, wordt me dewerking verleend door o.m. Lee Gibson, Amalia Rodri- ques, Rita Reys, het trio Pim Jacobs en het Metropole Or kest o.l.v. Rogier van Otterloo. Ned. 1 22.02 uur. Top 50 Hits, razendsnelle stijgers en gloednieuwe schijven worden visueel belicht in dit veertien daagse popprogramma. Ned. II 18.59 uur. Angie Angie en Brad hebben hun eerste ruzie, nadat zij zijn uit geweest in een club waar Bunny, Brads ex-vriendinnetje ook was. Ned. II 19.27 uur. NEDERLAND 1 NOS 18.25 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Sesamstraat 18.45 Straatje om 18.50 Staatsloterij 18.55 Journaal AVRO 18.59 Heidl 19.25 Hier Parijs, hier Jan Brusse 19.40 Wie van de drie 20.15 Tell me my name NOS 21.37 Journaal AVRO 21.55 Een kijkje in de studio 22.02 Music Gallery NOS 23.05 Journaal 23.10 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 TELEAC 18.25 Sociale verzekering NOS 18.55 Journaal TROS 18.59 De TROS top 19.27 Angie, serie NOS 20.00 Journaal TROS 20.27 Gekke mensen 22.50 AktuaTV NOS 23.30 Journaal 23.35 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 Regionaal progr. NDR: 18.00 Sport 18.33 Aktualiteiten. 18.45 Kleuterse rie. 18.55 Achtung Zoll. 19.25 Cultu- reel magazine. 19.59 Proj verz. WDR: 18.00 St. Paull i brucken. 18.30 Des March Klelder. 18.40 Achtung Ziw. Aktualiteiten. 19.45 Licht 1 20.00 Journaal. 20.15 Lleb« 20.45 Cultureel magazine, lin Alexanderplatz. 22.30 ten. 23.00 Die Unbefridig Journaal. DUITSLAND 2 18.20 SOKO 5113. 19.00 1 19.30 Popmuz. 20.15 Opvoej gazlne. 21.00 Aktualiteiten.j Faust In der Tasche. 23.00 i DUITSLAND 3 WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30| Duits. 19.00 Filmreport ag( Journal 3. 20.00 Journaal, a varleerd progr. 21.45 Antonij cl. 23.35 Journaal. BELGIE NEDERLANDS PEN 18.00 Poppenfilmserie. 18.0jppij filmserie. 18.30 Information va 19.00 Informatief progr. 19.f delingon en Morgen. 19.45. 20.10 Weerbericht. 20.15 lif 1 progr. 21.05 De Mallens. 2woor: matief progr. 22.35 Journaaferko[ (wijk, BELGIE FRANS 0D 18.15 Spelprogr. 18.30 Pri voor ouderen. 19.00 Si.r, 19.25 Toto. sportuitslagen Wa bericht. 19.30 Journaal. 1*t na Conversation. Aansluitend jrobli 23.00 Weerbericht en joumknwe BELGIE FRANS 2 PVe' 18.30 Les amours de la Bell Serie tv-spelen. Serie 9: Pet me (1), naar het boek van A tenberger. Bewerking: Mie Met Jean-Louis Broust. Bargain, Nathalie Courval. Renè Lucot. 19.00 Zie net de Vanuit het Théêtre RoyalLet f Monsieur Grétry. of Les L. d'un solitaire. Opera naarf.,", van Grétry. Uitgevoerd dooi11110, ra de Wallonië. Aartsl.: Laria ni> formatie. Jaarl LDM kratei NEDERLAND 1 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden irsi m derserie. 17.50 Journ. (Regio NDR: 9.30-10.00 KleuterprcT 8.10-11.55 Schooltelevisie,V 9.30-10.00 Kleuterprogr.). il 11 DUITSLAND 2 16.00 Lichte muz. 16.30 ouderen. 17.00 Journ. 17.10 tieve kinderserie. 17.40 Q progr. pjeri DUITSLAND 3 WDR L_. 8.00 Gym. 8.10-11.55 SchocPE* met om 9.30 Kleuterprogr. |ar, form, serie. de S Jjljf. DUITSLAND 1 10.00 Journ. en aktual. 10.25 Amuse- mentsprogr. 11.10 Licht muziekprogr. 11.35 Cultureel magaz. 12.20 Infor matief progr. 12.50 Persoverz. 13.00 BELGIE FRANS HILVERSUM 1 18.11 (S) Aktua. 18.25 (S) de veftialen van Vlrgullus van Tuil. 18.30 (S) De klnderplante- bak. 18.45 (S) Hei zesde continent, hoor spel. 19.02 TROS-Country. 20.02 <S) Voor zichtig breekbaar. 20.30 Peekei: Ongezou ten. 21.02 (S) Nederlandse artiesten parade. 22.02 (S) Aklua-Sportcafe. NOS 23.00 (S) Met het oog op morgen. AVRO 0.02 (S) Pim Jacob's Platenscala. 1.02 (S) In the Still of the night. 2.02 (S) AVRO's Service Station. 6.02 (S) Auto in - AVRO aan. 6.30 7.03. 7.30 AVROS Radiojournaal. zending van D.S. 70. NCRV 19.(1 In de vijver. 20.00 (S) Noordelillf nlsch Orkest.^20.45 (S) Bgentii- J'&iig' der, doe. NCRV Muziek van eigeln c ;ebo :bee HILVERSUM 3 ipla NOS 18.03 (S) De Avondspils mve naie Hitparade. AVRO 19.02 (L 15. 20.02 (S) Het Steenen Tlldp*®^1 Blues, ballads 6 Beat. 22.02 (Spodl lery. 23.02 (S) Candlelight. ;ecjc 1600 »in y)!rLf beldsvitamlnen. 11.02 11.30 (S) Uit is In. 11.45 (S, Rondom twaalf. 13.03 AVRO's Radlojourn. 13.20 (S) De AVRO Oillgence. 13.55 Beurs plein 5. 14.02 (S) De vergulde middenweg. 16.02 13-speciaaJ. 16.30 (S) Kont 'ns langs NOS: 7.00 Nws. KRO: 7.10 Och- tendgym. 7.20 Het levende woord. 7.30 Nws. 7.36 Echo. (8.00 Nws.). 8.30 Nws. 8.36 Lich te muz. 8.50 Postbus 900. 9.00 Gym. voor de hulsvrouw. 9.10 Waterstanden. 9.15 Scheepspraat. 9.20 De letter M. 10.30 Ouder worden v - landb. KRO: 12.26 Meded. t tulnb. 12.30 Nws. 12.36 Echo. 13.11 Goal. 13.30 Schoolradio.! School. 15.15 God, hoe hett je «El 15.30 Geen verboden toegang. f, NW8'it-g: (NOS: leder heet >ire Desree* Pr°3r- 17 24 Meded. 17.30 Nws.k- VARA: 7.02 8.30 (S) Holland (S) Typisch u< TROS: 7.00 Nws. 7.O. do. 9.00 Nws. 9.02 iV' een orgel In Heemstfu Van heinde en vemy Opus tien tot twaalf. 12.02 (S) Intermezzf' De meest verkochte klassieke »eei Koren en korpsen. 14.00 Nv hoge 'C'. 14.30 (S) Gultarlteiter (S) Belcantorium. Ook dit televisie-weekeinde dramatische gebeuren nadien waren er nog steeds program- had het nu wel iets van een ma's naar aanleiding van de haast onverantwoordelijke gewelddadige dood van John luchthartigheid. Lennon. Gisteravond verving In Brandpunt werden wij za- de VARA „De natuur en de terdagavond verbonden met mens" door een interview dat New York, waar de ontstelte- de befaamde Dick Cavett des- nis kennelijk nog groot was. tijds had met Lennon en diens Men moet werkelijke terug- echtgenote Yoko Ono. Men gaan naar de dagen van de keek er uiteraard met genoe- aanslagen op de Kennedy's en gen naar, want het was een op Martin Luther King om voortreffelijk vraaggesprek, een vergelijkbare collectieve Maar door het afschuwelijk- rouwstemming aan te treffen. Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll hadden gebracht. Hij vroeg het NOS-bestuur zijn afkeuring over de uitzending uit te spre ken. Ook bij NOS boosheid over ,,Ot en Sien" HILVERSUM In de be- r..o stuursvergadering van de den gezien. Volgens de onder- NOS is kritiek geuit op de wijzer was er het eerste uur uitzending op 30 november maandagochtend niets van le- van het NOS-televisiepro- ren terechtgekomen, gramma „Ot... en hoe zit het nou met Sien". jan de Troye, t.v.-commissaris van de NOS, was niet gelukkig In die uitzending over sex met het vroege tijdstip van de kwamen filminlassen voor die uitzending en gaat met de directeur Dorenbos van de Ev. maaksters van het programma Omroep tot „verbijstering" prater over de inhoud. Voorzitter Keizer van de AVRO had bezwaar tegen het tijdstip van uitzenden op zon dagavond, meteen in aanslui ting op Studio Sport. Hij had een klacht gekregen van een onderwijzer van een klas van 26 kinderen van elf jaar, van wie er 24 het programma had- Aan het slot van de a tenrubriek van de den voor ons aller ogi wereldkaart al die 1 gevuld", waarin de L~ rechten voortdurendff druk staan. Het b« maar liefst 78 te zijn.l maar een bijzonder klij* je aarde overbleef, w eventueel met goed; zou kunnen voetballef Bij de VARA kon mei weer Ton van Duinlj „Het gat in de muur»-, deren. Deze keer moefti Dimitri Frenkel FrjlQl vrijwel letterlijk verkFJJ tellectueel wezen, die (J~ al niet naar zijn eigeL. teit dan toch naar enj\ punt liep te zoeken. 1 lijk geval van schizofL zo te zeggen. Van Dif"*» haalde er natuurlijk vr- en misschien nog[Jndï uit. Van Netty Rosenfelckm wij in „Burger en een aardig portret Brabantse grensplaat)) maal. Maar meteenf" werden wij geplé Creggan, een wijk evj de Noordierse Lom' Die documentaire destijds de Prix d'Ita moet dan ook gezegd dat men door de verhfH die Ierse mensen eei wend-indringend beei van de uitzichtloze elfj" hun vreselijk lot is. Met dat al waren het dagen zonder al te Cl send weekendvertiei»'« niet voor degenen diC niet zien zitten bij de qUU' HERMAN HOF»"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 2