DEATH OF A J shot dead in New York Dec 81980 JOHN LENNON De laatste twee interviews van John Lennon Concertagenda |7-g6 5xg6 gecfli en hief LONDON/NEW YORK De Britse BBC Radio 1 disc-jockey Andy Peebles heeft vorige week za terdag, twee dagen voor John Lennon's dood, als laatste uitgebreid met de zanger, komponist en tekstschrijver gesproken. Decor voor bet nu unieke interview was een van de studio's van de Hit Factory, waar John samen met zijn vrouw Yoko Ono, producer Jack Douglas en een aantal sessie-muzikanten werkte aan zijn nieuwe elpee, de opvolger voor Double Fantasy. Het interview van Peebles, dat zaterdagavond om tien over zes begon en drie uur later eindigde, wordt vanaf zondag 12 januari in zes programma's van een uur uitgezonden. Die uitzendingen beginnen iede re zondagmiddag om vier uur en zijn te beluiste ren op de popzender Radio 1 275 en 285 meter op de middengolf). Het laatste Lennon interview een gesprek dat live werd uitgezonden een paar uur voor zijn tragisch overlijden, was via het lokale New Yorkse station RKO General Radio te beluiste ren. Van beide interviews zijn hieronder wat fragmenten terug te vinden. Voor John Lennon was maandagmorgen acht december een gewone dag. De laatste week had hij vooral besteed aan het werken in de studio er moest weer een nieuwe elpee klaar en het geven van interviews. Playboy en de BBC had hii al gehad en voor die dag stond er een gesprekje genoteerd in zijn agenda met het New Yorkse radio-station RKO General Radio, dat vroeg in de middag moest plaatsvinden. Pat interview is inderdaad gehouden en geen enkele luiste raar heeft kunnen vermoeden wat er een paar uur later zou gebeuren. In dat interview zei Lennon onder meer: „We leven, of gaan dood en dat hebben we maar te aanvaarden. Daarom moetje je geen zorgen maken over Wallstreet of de Openbaring". John 's zorg voor de generatie van de jaren zestig verwoordde bij met: „Ik praat tegenwoordig met mensen, die met mij zijn opgegroeid, die oorlogen, drugs, de politiek en het geweld op straat hebben meegemaakt. Dan zeg ik: Hier ben ik. Hoe gaat het met jou? Hoe is het met je relatie tot andere mensenBen je er goed door heen gekomenWat de jaren zestig deden, was ons de mogelijkheden en verantwoordelijk tonen. Het was antwoord. De jaren zeventig waren vervelend, maar la ten we van de jaren tachtig iets maken. Laten we de positie vere kant van het leven zien". Over zijn terugkeer in de platenindustrie zei hij: Wij voelen dit als een nieuw begin. Kijk, Double Fantasy is voor ons het eerste album... Natuurlijk hebben we eerder samengewerkt, we hebben zelfs samen elpees gemaakt, maar voor ons is dit het eerste album... Ik heb het gevoel, dat er daarvoor niets is gebeurd. Even later zegt Lennon: „Ik wil mijn ziel niet nog eens ver kopen voor een hit Ik heb ontdekt dat ook zonder die hit het leven verder gaat Ik ben tien, vijftien, twintig jaar onder contract geweestmoest in de beginperiode twee albums per jaar produceren en elke drie maanden een single, ongeacht wat er verder aan de hand was. Niets telde; je wist maar één ding en dat was dat er nieuwe nummers moesten komen". Aan het einde van het gesprek vertelt hij: Je moet God of wie daar ook boven is dankbaar zijn voor het feit, dat we het alle maal hebben overleefd. We overleefden Vietnam en Water gate. Wij waren de hitmakers van de zestiger jaren, maar de werld is niet meer zoals in de jaren zestig, de wereld is veran derd. Ik begin aan een onzekere toekomst, maar ik ben er nog helemaal. En zolang er nog-leven is, dan is er hoop". Lennon voegt daar aan toe: „Als Yoko eerder zou sterven, dan zou ik niet weten hoe ik dat zou moeten overleven. Ik zou niet verder kunnen een paar uur later wordt hij dood geschoten. Lennon, Ex-Beatle, Slain in Neic Vo] *"r 1 De zaterdag voor het RKO-interview, heeft hij met de Engel- se disc-jockey Andy Peebles gesproken, die na het succesvolle trview met Paid McCartney (begin dit jaar) van de BBC racht kreeg het leven van John Lennon te belichten. fohn Lennon voelde daar wel iets voor en zo kon Peebles een uniek document optekenen, wat we later waarschijnlijk in boekvorm nog wel eens zullen terugzien. John woonde samen met Yoko en hun zoontje Sean zeven jaar in New York en hoewel hij de hele wereld had gezien, nali was Lennon niet terug geweest in Engeland. Peebles vroeg aan John: Denk je nooit eens: „Ik zou best wel eens terug wil len om even te kijken?". John Lennon: „Zeker wel, maar zoals ik tegen de Engelsen zeg, die ik hier tegen kom de meeste Engelsen die ik ont moet zijn Britse emigranten ex-patriottenik ben naar Singapore, Hongkong, Kaapstad, Johannesburg, allerlei plaat sen in het Oosten, de Caraibisch gebied en specifieke plaatsen geweest, waar...". Yoko Ono: „De koloniën... John: Waar William Somerset Maugham en dat soort men sen, waar ik graag van en over lees, waren en de beroemde plaatsen in Singapore, het beroemde hotel Raffles, waar ze verbleven. Zoals Churchill al zei: „Het is de Engelsman z'n goed recht om te wonen waar hij wil"... en als die patriotten tegen me zeggen: „Krijg je nooit heimwee", dan zeg ik: denk je dat het van de aardbol verdwijnt Denk je dat het er niet meer is, als ik terug wil... Yoko: Hij is eigenlijk erg Engels, hoor... En juist vanmorgen 15 keek hij in een boek. Het was eigenlijk toeval hoor., want we ontmoeten jou nu en het is allemaal erg Engels... en toen kwam hij plaatjes over Liverpool tegen en maakten er grap pen over". >d5x Is v al gn •ordf Peebles: „Als je het niet erg vindt, wil ik over Imagine, uit november 1971, praten. Het kwam als single niet eerder uit dan november 1975. Daar zit dus vier jaar tussen". John (verbaasd): „Echt!". Yoko: Dat kan ik me niet voorstellen". Pee bles: „Als je tegen programmamakers in de wereld zou zeggen: wat vind jij hét John Lennon-nummer, dan zouden ze waarschijnlijk Imagine antwoorden. Het is een fantastisch nummer". John (nog steeds verbaasd): „Ongelooflijk... het is in 1971 ge maakt en pas uitgebracht in 1975. Ik kan me niet meer herin neren wat er aan de hand was. Het moet een beslissing van Klein (tijdelijke manager van Lennon, na het uiteengaan van The Beatles) of EMIgeweest zijn of wie er ook verantwoorde nd was- 9"[f Yoko: „Misschien té politiek getint". John: „Té politiek of misschien omdat de elpee hierdoor beter zou verkopen of wat voor reden dan ook... want het was single in Amerika. Ik geloof dat het iets te maken had met de verkoop van de elpee...". „Het is eigenlijk een Lennon/Ono nummer omdat veel van de tekst en de muziek afkomstig is van Yoko, maar in die dagen was ik wat egoïstischer wat mannelijker en ik dacht er niet aan om haar te noemen. Maar het kwam eigenlijk recht streeks uit Grapefruit, een boek dat zij gemaakt heeft. Daarin staat veel over „veronderstel eens dit en veronderstel eens dat"... Ik heb haar nu eindelijk de eer gegeven die ze toe komt". Yoko: Weet je, met alles wat we samen deden in die dagen inspireerden we elkaar gewoon. Het is moeilijk om niet door elkaar geïnspireerd te raken John: „Maar als het Bowie was geweest, had er Lennon/Bo- wie gestaan. Als het een man was geweest... Toen we Fame samen schreven, stond er Lennon/Bowie. Toen ik iets samen met Harry Nilsson deed.. The Old Dirt Road was het Lennon- Nilssonmaar toen wij het samen schreven, zette ik alleen mijn eigen naam eronder, want ze was tenslotte maar mijn vrouw". Yoko (lachen): „Maar dat was voor het nummer Woman is the nigger of the world". John: „Ja, ja". Peebles: „Op het Imagine album is een nummer dat How Do You Sleep heet, waarin je, geloof ik naar meneer Mc Cartney knipoogt". Lennon: „Ik denk, dat ik in een interview met Playboy dat nummer al voldoende heb uitgelegd. Ik gebruikte mijn afkeer voor Paul, dat ik als een soort gezonde rivaliteit al vanaf mijn jeugd heb, om een nummer te schrijven". Peebles: „Gaat het zover terug?". John: „Jazeker, rivaliteit tussen twee jongens... Het was er al tijd al, maar het was een creatieve rivaliteit, zoals tussen The a tl es en The Stones. Er was geen haat en nijd..., geen bloedwraak, zeker niet... Ik voelde een verbolgenheid en ge bruikte die situatie, zoals ik het af kikken van heroïne ge- bruikte om Cold Turkey te schrijven. Ik gebruikte mijn haat, - Pa hrïjven. Ik loop echt niet de met haatgevoelens rond. Ik wilde gewoon een funky-song het uit The Beatles terugtrekken en de relatie met Paul om How Do You Sleep te schrijven. Ik loop echt niet de hele dag schrijven, en dat is een goede manier om dat te doen Yoko: „Ik kan me nog herinneren toen hij het nummer schreef". John: „We lachten erom". Yoko: Wacht maar tot ze dit zien. Het nummer werd niet uit boosheid geschreven. De inspiratie kwam hoogstens een klein beetje uit het gevoel van haat". Lennon: Een zin als Your just Another Day kwam van Klein. We kwamen niet meer bij van het lachen, toen die bedacht Peebles: „Je hebt veel meegemaakt... De burgemeester van New York heeft, geloof ik, veel voor je gedaan in die tijd hé". John: „Hij was erg goed voor ons. Hij zei dingen als: we moe ten artiesten verwelkomen, niet wegsturen. Tenslotte staat er een grote ijzeren dame (Vrijheidsbeeld) in het water voor de kust, die zegt: welkom in Amerika en ze wilde mij er juist uitgooien. Als je er aan terugdenkt is dat natuurlijk belache lijk". Peebles: „Sinds 1975 hebben we niet veel van jullie gehoord. Waarom verbraken jullie die stilte plotseling?". John: „Voor het eerste interview dat we na vijf jaar deden, kozen we Newsweek zonder verdere bijbedoelingen". Peebles,Ja, dat heb ik gelezen Lennon: „Goed. De interviewster stelde vragen, ging terug naar de redactie waar de eindredacteur de vragen omwerkt Toen ze bij me kwam en haar bandrecorder aanzette vroeg ze: wat deed je... waarom heb je je vijf jaar teruggetrokken. Toen ze op de redactie terugkwam, weid er door de eindre dacteur „ondergedoken" van gemaakt weet je waarom. Ik heb de psycholgische achtergronden hiervan nagegaan. Het had te maken met Eddie Hoffman, die een hele tijd onderge doken was geweest, maar weer tevoorschijn was gekomen. Dus schiep, die redacteur een band tussen Hoffman en Len non en zei: waarom was je ondergedoken. Ik was helemaal niet ondergedoken. Ik was aanwezig. Ik reisde over de hele wereld. We deden zaken. Je zult er vast wel over hebben ge hoord. We waren eigenlijk erg actief. We waren alleen niet terug te vinden in de krant We wilden geen commentaar ge ven, dat is alles". Peebles:Jlebje niet ooit eens gezegd: het leven houdt niet op als je je abonnement op Bilboard opzegd". John: „Juist ja, dat heb ik ook letterlijk gedaan...Dat heb ik ook gezegd... wat er in Newsweek staat heb ik inderdaad zo gezegd er zijn alleen nieuwe vragen verzonnen op mijn ant woorden Yoko: We hadden een plezierige tijd". John: „Ja, een plezierige tijd. We gaven alleen geen commen taar. Peebles: „Je zei dat de rollen werden omgedraaid, dat John Yoko: „Ja schat". Peebles: „Dat John voor Sean zorgde. Hoe goed kan je koken John". John: „Niet slecht, maar ook niet echt goed. Ik kan rijst ko ken. Mensen zeggen dat iedereen rijst kan koken, maar dat er maar weinig zijn die het goed kunnen en ik kook het vrij goed. Ik kan ook vis koken Yoko: „En je bent een goede broodbakker". John: „Ik heb brood leren bakken, waar ik erg van onder de indruk was. Ik heb een foto van mijn eerste brood gemaakt (lachen). Ik kon het me niet voorstellen, dat het zo goed zou worden Yoko: „In de goed Macho-traditie moest het voor het nage slacht vastgelegd worden". John: „Ik was er ondersteboven van. Het heeft helemaal niets met mannelijkheid te maken. Iedereen zou dat gedaan heb ben. Het was mijn eerste brood en het zag er fantastische uit en het smaakte nog lekker ook. Voor een halfjaar of een jaar zorgde ik voor het eten voor Yoko en de baby. Zelfs de staf at mee. Ik was zo opgewonden, dat ik het kon maken, dat ik de hele staf uitnodigde voor de lunch. Maar na een tijdje raakte ik uitgeput ik dacht... want het leven wordt, zoals alle huis vrouwen weten". Yoko: „Routine". Lennon: „Routine van maaltijd naar maaltijd. Wanneer de baby zijn ontbijt heeft gehad, heb je een uur. Voor het ontbijt heb je even tijd voor jezelf... wat koffie en een sigaretje of zo en dan komt iedereen om te eten. Je voedt ze... maar je krijgt er geen gouden plaat voor. Ze eten gewoon alles op. Als ze het opeten, betekent het, dat je een hit scoort eten ze niet, dan heb je iets fout gedaan Yoko: „En dat maken de meeste vrouwen mee". John: „Ja... Zo heb ik de emancipatie op een andere manier beleeft en dat was me nogal wat Je zou het kunnen vergelij ken met in het klooster gaan en je op die manier terugtrek ken, maar niet naar een Zen-klooster of naar India om te me diteren of naar Schotland om tegen meloenen te praten of wat ze daar ook doen in die beroemde plaats, waar ze grote groenten laten groeien. Op die manier was het een soort te rugtrekken 11 i rt te- Bod Stewart Foolish Behaviour Het is waar: de binnenhoes ziet er leuk uit met die rode balletjes op de zwarte achter grond. En wat te zeggen van die gratis levensgrote kleuren- poster, waarop Stewart je met een doordringende blik aan kijkt? Dat is toch alleraardigst. Maar daarmee is eigenlijk nog niets gezegd over zijn nieuwste album: Foolish Behaviour (met de hit Passion). In totaal biedt deze elpee tien nummers die stuk voor stuk oude kost zijn. Als vanouds stelt Rod Steward zijn stembanden op de proef door een „sandpapery voice" op te zetten en krijgen we af wisselend ballads en rockers (waarin stevig gitaar- en slag werk) te horen. Hoewel het leuk geweest zou zijn wanneer deze inmiddels 35-jarige Schot zich eens van een andere kant had laten horen, is het nu ook weer niet bepaald verschrik kelijk erg, dat hij niets nieuws brengt. Immers, met zijn num mers schept hij een ritmische, goed klinkende sound en is hij vertolker van allesbehalve op pervlakkige emoties. Daarbij komt dat hij zijn songs zingt met een betrokkenheid die haar weerga niet kent. Beslist de moeite van het be luisteren waard is Gi've Me Wings, een nummer dat het midden houdt tussen een bal lad en rocker. Stewart wordt hierin vocaal bijgestaan door zangeres Valerie Carter, wier hoge stem een schril contrast vormt met het rauwe, negroï de geluid van Rod en waar door een leuk effect ontstaat Fraai zijn ook Oh God, I Wish I Was Home Tonight, aan welk nummer violist Sid Page een extra dimensie geeft met zijn subtiele strijkpartijen en Say It Ain't true, dat iets weg heeft van een gospel en waar het lijkt alsof Stewart zijn stem uit z'n lijf zingt Iets blues-achtig heeft de ballad Foolish Behavior, vooral door de dominerende rol van de mondharmonica, bespeeld door de Schot zelf. Bijzonder pittige nummers met uitste kend gitaarwerk van o.a. Gary Grainger en Billy Peek én slagwerk van Carmine Appice, zijn She Won 't Dance With Me en Better Off Dead. Deze elpee waarvoor Stewart in samenwerking met enkele anderen de nummers schreef en die geproduceerd werd door Harry The Hook, is al met al toch wel aardig gewor den en zeker een „must" voor al degenen aan wie Stewart Foolish Behaviour heeft opge dragen, te weten: aan hen die het leuk vinden om zich op een vrijdagavond uitbundig te gedragen, die van lachen en een stevige borrel houden, die het leven niet al te serieus ne men en van een goeie pot voetbal houden. L.S. Jerry Ri ope lie Dangerous Stranger De Canadese zanger/schrijver Riopelle heeft in Nederland sinds enige jaren een hechte, maar zeer kleine schare fans en zijn platen waren alleen via importzaken te betrekken. Nu andere Canadese acts als Bru ce Cockburn meer in de belangstelling staan, heeft men besloten zijn nieuwste plaat Dangerous Stranger ook in Nederland uit te brengen. Of Riopelle's fans daarmee talrij ker worden, valt te bezien. Want hoewel zijn muziek lang niet onaardig is het ver lengde van bijvoorbeeld Little Feat heeft het toch te wei- nig in zich om te blijven „han gen Het ene oor in, het ande re oor uit. De goede (tekstuele) bedoelingen van deze heuse Eskimo ten spijt 13 december Diesel, De Boerderij in Zoetermeer. 14 december Sweet D'Buster, Melkweg in Amsterdam. 15 december Joe Jackson Band, Muziekcentrum Vre denburg in Utrecht 20 december The Passions, Paard van Troje in Den Haag. 20 december Tutti Frutti, Meervaart in Amsterdam. 24 december The Golden Earring, Meervaart in Am sterdam. 26 december Gruppo Sportivo, Paard van Troje in Den Haag. 11 februari Manfred Mann's Earthband, Congresge bouw in Den Haag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 25