■■■I Expositie 'Okers uit Sinope, witten van Egypte' in Oudheden John Travolta als cowboy op een mechanische stier lllPi»// Robert Redford als gevangenis hervormer Catherine Deneuve in Bonny-rol Drie kerstconcerten Rijnlands Mannenkoor LEIDSE COURANT VRIJDAG 5 DECEMBER 1980 PAGINA 7 LEIDEN Egypte en de klassieke wereld wa ren de inspiratiebron voor Gerti Bierenbrood- spot, die haar temperaschilderingen van 12 de cember tot 18 januari 1981 in de Taffeh-zaal van het Rijksmuseum van Oudheden aan het Ra penburg tentoonstelt. Getroffen door de architecturale thematiek en het vakmanschap van de antieke kunstenaars, schiep Gerti Bierenbroodspot met de series 'Pompeii', 'Ha- gia Triada' en 'Labyrinth' haar eigen, persoonlijke architectuur. In de Egyptische reeksen 'Sakkara', 'Senet-spel' en 'Laatste Koningen' hield zij zich be zig met het thema leven en dood. Om de eigenschappen van het fresco, het belang rijkste medium van de antieke schilders, op moder ne materialen als zeer fijn portretlinnen en dik handgemaakt papier over te brengen, zijn de kleu ren in talrijke dunne lagen volgens de tempera techniek aangebracht. Voor dit coloriet stonden de gele en rode okers van Lemnos en Sinope, de wit ten van Kreta en Egypte, het purper van Pozzuoli en het blauw uit Alexandrië ten voorbeeld. Gerti Bierenbroodspot werkt in Frankrijk en Am sterdam. Zij exposeerde reeds vele malen in bin nen- en buitenland. De tentoonstelling in Oudhe den is de derde in de reeks rond de doorwerking van de Oudheid in de latere kunst. De expositie is gratis toegankelijk. De tentoonstelling is maandag tot en met zaterdag van 10.00-17.00 uur geopend (op- zon-en feestdagen van 13.00-17.00 uur). Op nieuwjaarsdag is het museum gesloten. Luxor: Urban cowboy (a.l.) met John Travolta en Debra Winger. Regie James Bridges. John Travolta's ster is voor namelijk verbonden met de rond de film „Saturday night fever" en „Grease" ontstane disco-rage. Het leek, zonder die disco, later fout te gaan met Travolta als acteur. „Mo ment to moment" waarin hij een oudere Beverley Hills- huisvrouw mocht beminnen, werd geen succes en voor „An American Gigolo" nam men Richhard Gere voor de hoofdrol inplaats van hem. „Urban cowboy" van regis seur James Bridges probeert Travolta weer (letterlijk én del te helpen. Hij speelt er een van de velen in die van het platteland van Texas naar de petro-chemische in dustrie in Houston verhui zen, en daar als tegenwicht tegen het harde werk een soort cowboy-cultus in de sa loons in ere houden. Een „stads-cowboy" dus, vandaar de titel. Die saloon is in dit geval de werkelijk bestaande Gilley's bar, anderhalve hectare be tonnen prairie. Iedereen loopt er op z'n cowboys rond met hoed en laarzen, terwijl er zelfs als veredelde kermi sattractie een mechanische stier staat, waarop de cow boys zich met elkaar meten in pseudo-rodeo's. Basis voor de film was een reportage over Gilley's in het blad Es quire van de journalist Aaron Latham, die dat typisch Amerikaanse fenomeen van de vlucht in de mythes van het eigen verleden signaleer de. Regisseur Bridges en Lat ham schreven het scenario voor de film, die toch sterk aan John Badhams „Satur day Night Fever" verwant blijkt. De disco is hier ver vangen door de Texaanse two-step op de dansvloer plus de nep-stier. Het beperkte uitzicht op hun toekomst van de in disco vluchtende jonge ren in „Saturday Night Fe ver", werd hier de tegenstel ling geïndustrialiseerde maatschappij en de hang naar de sterke mannen-my the van de cowboy. Daar doorheen een liefdesgeschie denis, waarin John en kers verse echtgenote de dupe worden van hun eigen primi tieve trots binnen die pseudo- wereld van de saloon, maar uiteraard zal alles vrij ko men. Voordien van Bridges een te lang uitgesponnen, soms wat melig verhaal, ove rigens goed gefilmd, met een veel minder sterk sociaal commentaar dan „Saturday Night Fever". John Travolta wint op alle fronten en blijkt toch nog een goed filmacteur door de kwetsbaarheid die vanachter zijn rol zichtbaar blijft. BERT JANSMA John Travolta - met zadel maar zonder paard de „Urban cowboy". Brubaker opthult de gevangenisdirecteur zijn ware identiteit. Hij is diens door de gouverneur benoemde opvolger. Robert Redford is in de positie dat hij zorgvuldig zijn eigen rollen kan kie zen en het zich kan ver oorloven om een paar jaar van het wittë doek weg te blijven, zonder dat het zijn populariteit schaadt. Het is dan ook een beetje vreemd om hem te zien opduiken in een groep zware misda digers op transport naar een strafgevangenis, waar corruptie en sadisme hoog- a vieren. Maar na een ein half uurtje wordt duidelijk, dat „Brabaker" van Stuart Rosenberg niet zo maar een bajes-film is. Vergeleken bij de onmen selijke toestanden in de gevangenis Wakefield, was het strafkamp van Paul Muni in „I am a fugi tive from a chain gang" uit 1932 een kinderspeel tuin. Redford observeert het allemaal zwijgend en onthult dan plotseling zijn ware indentiteit. Hij is de nieuwe gevangenisdirec teur Brubaker, een crimi noloog, die zich incognito heeft laten insluiten om „van binnen uit" alle mis standen te signaleren. Van dat moment af veran dert de grimmig gestarte film in een nobele strijd om het gevangenissysteem in Wakefield grondig te verbeteren. Een wanhopi ge strijd, want hoewel Brubaker er in slaagt veel misstanden uit de weg te ruimen en daarbij na enige aarzeling ook de meeste zware misdadigers mee krijgt, stuit hij tenslotte toch op de politici, die er tegen gekant zijn dat een gevangenis een soort van vakantieoord wordt. Het verhaal is gebaseerd op de figuur van Thomas Morton, die hetzelfde Lido I: Brubaker (16) met Robert Red ford en Yaphet Kot- to. Regie: Stuart Ro senberg overkwam als Robert Red ford in de film. En met Redford in de hoofdrol is alles natuurlijk wat mooier en romantischer voorgesteld an de rauwe werkelijkheid. Niettemin weet Stuart Rosenberg - wiens regie-debuut-op het grote scherm de keiharde gevangenisfilm „Cool hand Luke" was - vooral in het begin ongemeen te boeien. Na Brubaker's „ontmaskering" wordt het net iets te mooi om waar te zijn. MILO Wanneer de Franse regis seur Claude Lelouch een scenario schrijft over twee Bonny en Clyde-figuren, dan kan je ongeveer ver wachten hoe het er in de realisatie daarvan uit zal zien. „A nous deux" is voor een van misdaad levend duo eigenlijk een hele lieve, mooie film, waarin het geweld op de achtergrond is gedrukt en het voortvluch tige paar ook niet gruwelijk aan zijn eind komt, maar misschien nog een rooskleu rige toekomst in Amerika tegemoet zal gaan. Simon (Jacques Dutronc) is de zoon van een gangster, die door verraad tijdens een overval werd gedood. Si mon gaat door zijn omge ving hetzelfde pad op, be landt in de gevangenis, weet op ingenieuze wijze weer te ontsnappen en ont moet dan een apothekers- dochtér, die na door drug verslaafden te zijn aange rand alle mannen haat en ze vervolgens door ze te compromitteren geld gaat afpersen. Het ongelijke paar wordt door omstandigheden naar elkaar gedreven als de Lido III: A nous deux (12) met Catherine Deneuve en Jacques Dutronc. Regie: Clau de Lelouch. politie hen opjaagt en de vindingrijke Simon als de beschermer van het meisje gaat fungeren. Lelouch con centreert zich niet zozeer op hun berovingen van rijke zeiljachtbezitters, dan wel op de groeiende genegen heid van de koele en bere kenende Catherine Deneu ve als de Bonny-figuur voor haar meer uitgekiende be schermer. Een love-story tussen twee door de politie opgejaagde mensen, die naarmate de film vordert steeds sympathieker wor den. Enkele van Catherine's ingelaste droombeelden mo gen dan misschien zo nu en dan enigszins verwarrend werken, voor een misdaad film eigenlijk heel lief en romantisch. MILO Catherine Deneuve en Jacques Dutronc op de vlucht voor de politie. erbo LIDO II The blues brothers (a.l.) Doldwaze mu- ajsical, vol actie van regisseur John Landis (maker van Kentucky fried movie en Na tional Lampoon Animal Hou se). Een super-slapstickfilm. 'vierde week) en i CAMERA The shining (16) Voortreffelijke horror film van perfectionist Stan ley Kubrick met een griezeli ge Jack Nicholson en Shelley Duvall. (zesde week) STUDIO When a stranger calls (16) Uitste- TRIANON Shame of the REX Naaikransje (16). kende thriller waarin een jungle (16) Zedensatire gete- Pornofilm, babysitter door een maniaka- kend door Jean-Paul Walra- le moordenaar wordt be- vens over de antiheld Tar- dreigd. (tweede week) zan. (tweede week) EUROCINEMA I (Alphen) De twee missionarissen (12) derde week) EUROCINEMA II (Alphen aan den Rijn) One flew over the cuckoo's nest (16) (repri se,eerste week) Don't go in the house (16) (eerste week) EUROCINEMA IV (Alühen) Het gaat pas goed als een Tiroler het doet (18) (eerste week). GREENWAY (Voorschoten) The wild bunch (16) en Twe door het dolle heen (12). Kleurrijke najaarsexpositie in galerie De Oude Rijn LEIDEN Een keur van Nederlandse en buiten landse kunstenaars is ver tegenwoordigd op de na jaarsexpositie van Gale rie De Oude Rijn aan de Stille Mare 4 in Leiden. Onder hen zitten veel re presentanten van de uit bundige abstracte kunst stromingen van enkele tientallen jaren geladen, waardoor de tentoonstel ling een zeer kleurrijk ge heel geworden is. Het gaat over het algemeen om laaggeprijsde litho's en etsen, terwijl er ook een hoeveelheid beeld houwwerk en keramiek is geëxposeerd. Het werk van de Cobra- kunstenaars Karei Appel, Corneille en Pierre Ale- chinsky behoeft weinig na dere toelichting. Zij zijn met een aantal zeer typerende litho's vertegenwoordigd. Van de hand van schrijver schilder Jan Cremer zijn er drie landschappen die opvallen door de vooraan staande plaats die het vee in het landschapsbeeld in neemt en de afkadering door rood-witte verkeersbe- wegwijzering. De fantasie wereld van de Spaanse grootmeester van het sur realisme, Salvador Dali blijft boeien. Tien litho's ge ven een stukje van zijn droomwereld weer. Soort gelijk werk is er van de hand van Roland Topor, die zeer gedetailleerd werkt. In fijne, ontelbare lijntjes schetst hij een aantal mythi sche wezens met dierenli- chamen en menselijke hoof den. Aparte vermelding verdient Kees van Bohemen met zijn fraaie momentopnamen van autoraces in zeefdruk, die zeer fraai zijn gekleurd. Verder is er werk geëxpo seerd van een aantal Franse kunstenaars, zoals Daniel Humair, Sonia Delaunay, Jean Messagier en Niki de Saint Phalle. Laatstgenoem de heeft een speelse stijl ontwikkeld die soms doet denken aan kindertekenin gen- Op de tentoonstelling is verder werk te zien van Bran van Velde, Bengt Lindstrom, Walasse Ting, Valeriano Trubiani en An tonio Ségui. Van de hand van Ula van Ophuysen zijn er nog bronzen in de voor de kunstenares kenmerken de langwerpige stijl en ook is er nog een hoeveelheid ceramiek van Jetty Wery geëxposeerd, de in Oegst- geest woonachtige ceramiste die onlangs nog in galerie de Oude Rijn te zien was. De expositie is tot en met het einde van 1980, 31 de cember te bezichtigen. De galerie is van woensdag tot en met zaterdag van 12.30 tot 17.00 uur geopend, op donderdag ook van 19 tot 21 uur. Op 25 en 26 december is de galerie gesloten. Een tekening van Niki de Saint Phalle. LEIDEN Het Rijnlands Christelijk Mannenkoor geeft dit jaar drie kerstconcerten in de Stadsgehoor zaal. Als solisten werken mee de Amerikaanse mezzo sopraan Dixie Calvert en de bas Piet van Egmond, als mede harpiste Erika Waardenburg, fluitist Dieks Vis ser en hoboïst Han Kapaan. Dixie Calvert is bekend van regelmatige televisie- en ra dio-optredens. Momenteel studeert zij bij de Londense diri gent Sir Charles Mackerras, bekend van de Promconcer- ten. Zij bezit de graad van Bachelor of Music en die van Masters of Music. Het is de eerste keer dat zij in Nederland optreedt. De bas Piet van Egmond ontving zijn opleiding bij de zang- pedagodg Jos Burcken en is al vaker met het Rijnlands Mannenkoor opgetreden. Hiervan is reeds tweemaal een langspeelplaat uitgebracht. Hij is onder meer verbonden aan de Nederlandse Bachvereniging en aan het Concertge bouwkoor. De concerten worden gegeven op maandag 15, dinsdag 16 en zaterdag 20 december. Aanvang is alle avonden om 20.00 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 7